|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
*Stintan*
30-01-2009, 11:54
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-01-2009, 11:52)  Att ta emot befriade hönor, säger du Nauto. Du menar stulna...........
och att odla grödor???? Har du tänkt på det att inte all mark lämpar sig till det och att klimatet också måste stämmer.
F.ö tänkte jag på dig i förrgår natt när jag hörde i radion att någon forskare har kommit på att om kor har ett namn och man också tilltalar dom med sitt namn när man pratar med dom ( böderna gör det nämligen ) då mjölkar kossorna bättre.
Då kanske måste veganer försöka att förbjuda namn på vår kor också??????????
CITAT (flaxss @ 30-01-2009, 11:34)  jag skrev det så som du brukar det med kyckling,tupp,höna (det kändes som din filosofi). om du nu skulle äta ett som var befruktat så har du ju ätit upp nåt som ev kunde bli nåt. att hålla hönor för att få ägg är väl enligt dig fel? (jag tyckte det är det du har sagt under hela tiden).
att hålla hönor och äta äggen tycker jag är samma sak som att hålla djur för kött. Jag ser en väldig skillnad i att hålla hönor för att för äggens skull, då blir de ju mer någon form av äggproducenter som man får göda och hålla vid liv. Om man däremot har hönor för att man gillar hönor och sedan tar hand om äggen så tycker jag inte att det är fel. Att hålla hönor och äta äggen betyder inte att de på något sätt behöver lida eller dö. Ett djur som föds upp för att gå till slakt föds ju upp av den simpla anledningen att man vill ha kött och får ta hand om djuret tills det är nog stort för det. Man får ju ta hänsyn till djuret så att det mår bra, men även till djurets vilja. Med vilja menar jag inte i det här fallet att djuren har en vilja på samma sätt som vi människor(om någon skulle orka påpeka), men att alla djur har en vilja att leva, som vi borde ta hänsyn till tycker jag. Det kan man göra om man äter ägg, men inte kött.
CITAT (Nauti @ 30-01-2009, 11:25)  För att alla ägg inte är befruktade och ägg finns ju i överskott, om alla ägg blev hönor så skulle det bli väldigt svårt att få dem att trivas och väldigt kostsamt.
Mjölk förutsätter ju att kon kalvar varje/vartannat(?) år, sedan ser jag mjölken som kalvens mat, inte min. Även om det nu blir över för att vi avlat fram den egenskapen.
Att äta ägg behöver inte betyda att någon utnyttjas för en egenskaps skull eller att djuret på något sätt behöver lida av det. Om jag hade en egen gård och fick ett erbjudande att ta emot befriade hönor. Om jag då gjorde det och gav dem rätt förutsättningar för att trivas, tog hand om dem väl och sedan tog tillvara på de ägg som blev. Så skulle jag inte se någonting fel i det. Äggen läggs ju oavsett och alla blir väl som sagt inte befruktade. Sedan vet jag inte, är en tupp en nödvändighet för att hönorna i en flock skall trivas? De får ju då lägga ägg i sin egen takt också och vila. Vilket höns inom äggindustrin såvitt jag vet, inte får tillfälle till. "om alla ägg blev hönor" Nu är det ju så i naturen att alla ägg som kläcks inte blir hönskycklingar utan även tuppkycklingar som saknar förmåga att värpa ägg. På äggkläckerierna sorteras tuppkycklingarna bort och avlivas direkt då det ej är lönsamt att föda upp dessa då de ej värper.........att föda upp dessa för köttproduktion görs ej heller utan då används andra raser framavlade för snabb tillväxt och andra problem.
CITAT (bear @ 30-01-2009, 11:55)  "om alla ägg blev hönor"
Nu är det ju så i naturen att alla ägg som kläcks inte blir hönskycklingar utan även tuppkycklingar som saknar förmåga att värpa ägg. På äggkläckerierna sorteras tuppkycklingarna bort och avlivas direkt då det ej är lönsamt att föda upp dessa då de ej värper.........att föda upp dessa för köttproduktion görs ej heller utan då används andra raser framavlade för snabb tillväxt och andra problem. Jag menar såklart hönor och tuppar  Men poängen var att om alla ägg fick kläckas skulle det bli svårt att ta hand om djuren. Så jag tycker nog att det är bättre att äta äggen än om alla skulle kläckas. Om djuret inte ens existerar ännu så kan det ju inte på något sätt lida eller ha en vilja. I hönornas fall har jag aldrig hört någonting om att de skulle lida av att man tar äggen heller. Så jag ser inget problem med det sålänge det inte handlar om att utnyttja dem enbart för äggens skull.
*Stintan*
30-01-2009, 12:07
CITAT (bear @ 30-01-2009, 11:55)  "om alla ägg blev hönor"
Nu är det ju så i naturen att alla ägg som kläcks inte blir hönskycklingar utan även tuppkycklingar som saknar förmåga att värpa ägg.
På äggkläckerierna sorteras tuppkycklingarna bort och avlivas direkt då det ej är lönsamt att föda upp dessa då de ej värper.........att föda upp dessa för köttproduktion görs ej heller utan då används andra raser framavlade för snabb tillväxt och andra problem. Nja rätta mig om jag har fel men är det inte så att äggen genomlyses och befruktade ägg kasseras.
CITAT (Nauti @ 30-01-2009, 12:04)  Jag menar såklart hönor och tuppar Men poängen var att om alla ägg fick kläckas skulle det bli svårt att ta hand om djuren. Så jag tycker nog att det är bättre att äta äggen än om alla skulle kläckas. Om djuret inte ens existerar ännu så kan det ju inte på något sätt lida eller ha en vilja. I hönornas fall har jag aldrig hört någonting om att de skulle lida av att man tar äggen heller. Så jag ser inget problem med det sålänge det inte handlar om att utnyttja dem enbart för äggens skull. På äggkläckerierna löser man det problemet med att mala ner tuppkycklingen levande, restprodukten blir foder..........
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2009, 12:07)  Nja rätta mig om jag har fel men är det inte så att äggen genomlyses och befruktade ägg kasseras. Äggkläckerierna producerar ju nya kycklingar som ska växa upp så vi kan få vårt frukostägg och kycklingfilen till middag...... Långt från bullerbyn detta och djurhållning i sverige kan nog kritiseras......
Fågelvägen
30-01-2009, 12:29
Nauti du skrev "I hönornas fall har jag aldrig hört någonting om att de skulle lida av att man tar äggen heller. Så jag ser inget problem med det sålänge det inte handlar om att utnyttja dem enbart för äggens skull."
Jag försöker begripa din tankegång. Tror du verkligen hönan lider - känner sig utnyttjad, kränkt kanske? - om jag har hönor "enbart för äggens skull", men låter dem gå ute och leta mask och grönt gräs (för att äggen får bättre gula, äggskalen blir starkare och hönan är friskare!), låter dem få det bästa hönsfoder och ser till att deras hönshus är lagom varmt och har alla hönsbekvämligheter? Och är det mera OK om jag sköter dem väl och dessutom tycker att hönor är trevliga, att deras sociologi är intressant och att de är roliga att titta på?
CITAT (bear @ 30-01-2009, 12:11)  På äggkläckerierna löser man det problemet med att mala ner tuppkycklingen levande, restprodukten blir foder.......... Jag tror att du i det där fallet syftar på kycklinguppfödning, men ja, det är hemskt  CITAT Äggkläckerierna producerar ju nya kycklingar som ska växa upp så vi kan få vårt frukostägg och kycklingfilen till middag......
Långt från bullerbyn detta och djurhållning i sverige kan nog kritiseras...... Det tror jag också, men enligt de flesta så är den tydligen mycket bättre än jag tror. Jag hoppas såklart på att de har rätt men jag vet att det inte ser ut så utomlands, så jag är inte säker på att djurhållningen i Sverige är så bra som de flesta tror. CITAT (Fågelvägen @ 30-01-2009, 12:29)  Jag försöker begripa din tankegång. Tror du verkligen hönan lider - känner sig utnyttjad, kränkt kanske? - om jag har hönor "enbart för äggens skull", men låter dem gå ute och leta mask och grönt gräs (för att äggen får bättre gula, äggskalen blir starkare och hönan är friskare!), låter dem få det bästa hönsfoder och ser till att deras hönshus är lagom varmt och har alla hönsbekvämligheter? Och är det mera OK om jag sköter dem väl och dessutom tycker att hönor är trevliga, att deras sociologi är intressant och att de är roliga att titta på? Jag tror inte att hönan direkt lider utav det. Men jag tycker att det är fel av oss människor som art att sätta oss över andra arter och utnyttja dem bara för att vi kan. Om man i grund och botten gillar hönor och vill dem väl, så ser jag ingenting fel med att ha hönor eller att ta äggen. Det är just att vi placerar oss själva som art mycket högre och drar en linje mellan oss och andra djur. Sedan tar vi oss rätten att behandla andra djur sämre än vi behandlar våran egen art. Specieism kallas det, det gillar jag inte precis som att jag inte gillar rasism eller andra ismer där folk klassificeras och behandlas olika på grund av saker de inte kan rå för.
*Stintan*
30-01-2009, 14:16
CITAT (bear @ 30-01-2009, 12:18)  Äggkläckerierna producerar ju nya kycklingar som ska växa upp så vi kan få vårt frukostägg och kycklingfilen till middag......
Långt från bullerbyn detta och djurhållning i sverige kan nog kritiseras...... Och det är väl bara äggproduktionen som det inte ska finnas tuppar. Vad gäller kycklingfilén så spelar det ju ingen roll om det är tupp eller höna eftersom dom har så kort livslängd. Dessutom är det ju inte samma sorts hönor. Jag har försökt googla men hittar ingenstans hur dom faktiskt går tillväga i äggkläckerierna. Vore intressant att få veta från annat håll än en part som enbart vill få oss att sluta äta kyckling och ägg.
Anki på Öland
30-01-2009, 14:28
CITAT (Nauti @ 30-01-2009, 12:42)  ............................Om man i grund och botten gillar hönor och vill dem väl, så ser jag ingenting fel med att ha hönor eller att ta äggen............................ Men man får inte sälja dom för då utnyttjar man hönan?? Är det så?? Stackars alla stadsbor då, skall bara folk som bor på landet och har möjlighet att ha ett par hönor få äta ägg?? Anki
CITAT (Anki på Öland @ 30-01-2009, 14:28)  Men man får inte sälja dom för då utnyttjar man hönan?? Är det så?? Stackars alla stadsbor då, skall bara folk som bor på landet och har möjlighet att ha ett par hönor få äta ägg?? Anki Är det så synd om dem för att de inte har tillgång till ägg? Jag bor i stan, jag kan uppenbarligen inte ha hönor. Därför får jag väl klara mig utan ägg, även om jag ville ha, det är väl inte svårare än så. Om jag däremot bodde på landet och hade hönor kunde jag ju ta tillvara på deras ägg. Var man väljer att bosätta sig borde väl rimligtvis inte påverka hur andra än en själv lever sitt liv, det borde inte få påverka hur djuren behandlas, man får väl anpassa sig helt enkelt.
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2009, 14:16)  Och det är väl bara äggproduktionen som det inte ska finnas tuppar. Vad gäller kycklingfilén så spelar det ju ingen roll om det är tupp eller höna eftersom dom har så kort livslängd. Dessutom är det ju inte samma sorts hönor. Jag har försökt googla men hittar ingenstans hur dom faktiskt går tillväga i äggkläckerierna. Vore intressant att få veta från annat håll än en part som enbart vill få oss att sluta äta kyckling och ägg. Det är ju ett eget val man gör om man vill äta ägg och kyckling, för egen del har jag själv valt att äta både ägg och kyckling. Men skulle aldrig själv påstå att svensk djurhållning är ett föredöme och bättre än många andra länder. Den enskilde bonden tar säkert väl hand om sina djur här men det är väl inte unikt bara hos svenska bönder. http://www.livsmedelssverige.org/hona/2.htm
*Stintan*
30-01-2009, 15:26
CITAT (bear @ 30-01-2009, 14:53)  Det är ju ett eget val man gör om man vill äta ägg och kyckling, för egen del har jag själv valt att äta både ägg och kyckling. Men skulle aldrig själv påstå att svensk djurhållning är ett föredöme och bättre än många andra länder. Den enskilde bonden tar säkert väl hand om sina djur här men det är väl inte unikt bara hos svenska bönder. http://www.livsmedelssverige.org/hona/2.htmVisst är det ett eget val och det är väl en himla tur att vi får välja det själva. Även om allt inte är bra i Sverige så har, vad jag har förstått, Sverige strängare djurskyddslagar än de flesta andra länder och många kommer hit i studiesyfte för att titta på svenska anläggningar eftersom djurhållningen anses vara bättre här. Vi är också tack vare de stränga lagarna förskonade från diverse sjukdomar som t.ex. salmonella. Man kan ju leka lite med tanken att om ägg- och kycklingproduktionen upphörde i Sverige, och eftersom folk inte skulle sluta konsumera ägg och kyckling bara för det, så skulle följden ju bli import från länder med ännu sämre djurförhållanden. Man kan ju föreställa sig vad det skulle kunna föra med sig. Det är ju en utopi att tro att jordens befolkning skulle sluta äta animalisk föda och bli veganer allihop. Därför menar jag att det viktigaste är att skapa så bra förhållanden det någonsin går för djuren i Sverige och bli ett föredöme för andra.
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2009, 15:26)  Man kan ju leka lite med tanken om att ägg- och kycklingproduktionen upphörde i Sverige och eftersom folk inte skulle sluta konsumera ägg och kyckling bara för det så skulle följden ju bli import från länder med ännu sämre djurförhållanden med tanke på vad det skulle kunna föra med sig. Det är ju en utopi att tro att jordens befolkning skulle sluta äta animalisk föda och bli veganer allihop. Därför menar jag att det viktigaste är att skapa så bra förhållanden det någonsin går för djuren i Sverige och bli ett föredöme för andra. Det är ju inte produktionen som måste upphöra först, utan konsumtionen. Vi importerar ju dessutom redan från andra länder. Ull som redan har tagits upp vill jag gärna ha siffror på hur mycket som är inhemsk produktion. Det verkar som att den mesta ullen kommer från Australien. Var kommer lädret ifrån i de kläder med läder i som ni köper? Var kommer dunen i era dunkuddar, duntäcken, dunjackor, o.s.v. ifrån? Vi importerar ju redan mycket. Det är klart att det är en utopi, precis som världsfred, men båda är enligt mig fortfarande eftersträvansvärda oavsett hur orealistiskt det än är. Att Sverige är duktiga på djurhållning tycker jag är väldigt bra, om det nu är så, och det borde såklart förbättras och bli ännu mer av ett föredöme för andra. Ju mindre lidande, desto bättre. I samband med dun vill jag nämna att det på söndag, 19:20 i kanal fyra, går ett reportage om var just dun kommer ifrån. Hur det plockas på levande fåglar m.m. Kolla gärna på det, det kanske kan ge någon en tankeställare som får er att tänka efter innan ni handlar dun i fortsättningen.
*Stintan*
30-01-2009, 16:46
Jag förstår inte hur du tänker. Konsumtionen kommer aldrig att upphöra och därför är det enda rätta att förbättra djurhållningen så mycket det bara går. Var skinnet i skorna eller jackan kommer ifrån kan väl ingen svara på men det brukar kanske finnas en lapp i jackan där det framgårvar den är tillverkad. Jo förresten jag tror det står på Kero´s hemsida vad dom använder för skinn i näbbstövlarna.
Ja det är bra att man tar upp missförhållanden men man behöver inte vara vegan för att tycka illa om vissa företeelser.
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2009, 16:46)  Jag förstår inte hur du tänker. Konsumtionen kommer aldrig att upphöra och därför är det enda rätta att förbättra djurhållningen så mycket det bara går. Var skinnet i skorna eller jackan kommer ifrån kan väl ingen svara på men det brukar kanske finnas en lapp i jackan där det framgårvar den är tillverkad. Jo förresten jag tror det står på Kero´s hemsida vad dom använder för skinn i näbbstövlarna.
Ja det är bra att man tar upp missförhållanden men man behöver inte vara vegan för att tycka illa om vissa företeelser. Det kommer den inte om folk resonerar som du, eller om folk inbillar sig att de behöver animaliskt protein m.m. för att överleva, eller om folk bara inte vill vara utan. Bland den yngre generationen blir det ju vanligare med vegetarianism/veganism och förhoppningsvis kommer folk i framtiden att få en annan syn på djurexploatering. Jag hoppas verkligen att konsumtionen avtar och till slut upphör. Nej, man behöver inte vara vegan för att tycka illa om det. Men det verkar som att de flesta som äter kost med mycket animalier inte verkar ha någonting emot att köpa animaliska produkter heller. Om man tycker att det är fel, varför köper man det då? Man blir ju automatiskt en bidragande faktor till djurens lidande, oavsett om det är en liten del av hela omsättningen. Du har själv antagligen ingentinge emot att köpa dunprodukter, om du kollar på programmet på söndag, kommer du att ha samma syn på saken då tror du? Många skulle bara slå bort det och köpa det ändå. Medan jag tror att de flesta veganer faktiskt reagerar på missförhållandena och låter bli att stödja industrin i stället för att slå bort det. Tycker man illa om någonting kommer det ganska naturligt att man inte stödjer det.
Aqvakul
30-01-2009, 17:11
Så tjatig du är Nauti! Tror du verkligen att dina grova generaliseringar av verkligheten blir sanningar, bara för att du upprepar dem minst tio gånger?
Jag tror nog att dom upprepats fler än 10 gånger på alla dom här sidorna, och inte känner jag för att äta mindre kött, kyckling, ägg eller något annat gott. Inte tror jag att jag kommer att köpa skor av annat material än skinn heller i fortsättningen, just nu tycker jag bara att veganer i största allmänhet är ett påstridigt folk (märk väl, inte alla)
*Stintan*
30-01-2009, 18:45
CITAT (Nauti @ 30-01-2009, 16:55)  Det kommer den inte om folk resonerar som du, eller om folk inbillar sig att de behöver animaliskt protein m.m. för att överleva, eller om folk bara inte vill vara utan. Bland den yngre generationen blir det ju vanligare med vegetarianism/veganism och förhoppningsvis kommer folk i framtiden att få en annan syn på djurexploatering. Jag hoppas verkligen att konsumtionen avtar och till slut upphör.
Nej, man behöver inte vara vegan för att tycka illa om det. Men det verkar som att de flesta som äter kost med mycket animalier inte verkar ha någonting emot att köpa animaliska produkter heller. Om man tycker att det är fel, varför köper man det då? Man blir ju automatiskt en bidragande faktor till djurens lidande, oavsett om det är en liten del av hela omsättningen. Du har själv antagligen ingentinge emot att köpa dunprodukter, om du kollar på programmet på söndag, kommer du att ha samma syn på saken då tror du? Många skulle bara slå bort det och köpa det ändå. Medan jag tror att de flesta veganer faktiskt reagerar på missförhållandena och låter bli att stödja industrin i stället för att slå bort det. Tycker man illa om någonting kommer det ganska naturligt att man inte stödjer det. Nej jag har ingenting emot att köpa animaliska produkter. Och jag vill att djuren ska ha det så bra som möjligt under sin levnad. Jag kan välja att inte köpa importerat kött utan så mycket närproducerat som möjligt. Det kött jag köper kommer till största delen från http://www.skonero.se/index.php?page=start och för mig är det helt OK att köpa och äta det köttet. Min åsikt är att det är inte jag som ska ändra på mig det är de som inte sköter sina djur tillfredsställande som ska ändra sig. Med ditt resonemang skulle jag inte heller kunna köpa hund från en bra kennel eftersom det finns en massa skumraskfigurer som har små valpfabriker där det tillverkas valpar av alla de slag och där djuren lever under misserabla förhållanden och kanske t.o.m. är sjuka. Inte tänker jag heller slänga ut de duntäcken eller dunkuddar jag redan har bara för att dom tänker berätta på TV att fjädrarna dras från levande fåglar. Självklart är det oacceptabelt att det sker och borde inte gynnas så om jag i framtiden skulle behöva ett nytt duntäcke så får jag antagligen betala väldigt dyrt för det om jag vill vara säker på att det tillkommit på ett bra sätt. Nu tror jag inte att det någonsin blir aktuellt med ett nytt dock. Det vore bra om du fattade nångång att det inte bara är veganer som reagerar på missförhållanden och vill göra något åt det. Jag och många med mej gör det på vårt sätt och du på ditt. Skillnaden är att vi inte på något sätt försöker få dej att äta kött eller säger att du gör fel som inte äter kött. Jag har ingen önskan om att konsumtionen av kött ska upphöra, varför skulle jag?
Platinum
30-01-2009, 20:00
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2009, 08:38)  Låter lite märkligt, är det inte enzymer du menar? Bakterierna häller väl mest till i tjocktarmen och då borde köttet var nedbrutet och omhändertaget. Är nog som du säger, lyssnade nog inte så uppmärksamt mer än att de inte fick äta kött. Sen om jag får spotta ur mig en spontan kommentar utan att ha läst svaren på mitt inlägg jag gjorde senast, finns så många med olika allergier så man måste göra specialkost...veganer är inge annorlundare än allergiker...de har också specialkost. Jag vill trots det påstå att de inte är sjuka, de har bara en tro som inte andra delar...typ som poilitik.
Gossen Ruda
31-01-2009, 08:00
Tänkte bara slänga in en ny pinne i brasan. Undrar om Nauti klarar av att se alla dessa plågade husdjur som kallas för ledarhundar? Ständigt får dom bogsera fram sina plågoandar överallt. Inte får dom som andra hundar springa omkring och leka, hämta kastade pinnar, slåss med andra hundar, jaga katter och bita småbarn. Dom lunkar sakta fram med hängande öron och svans och deppande huvud. Är det inte dags att starta en grupp för att "befria" dessa stackars lidande djur? Att vara en värphöna måste vara ett paradis i jämförelse.
För den som undrar, jo jag är sarkastisk. Ville bara visa att även om vi utnyttjar djur så kan det i det stora hela ha många fördelar. Jag kommer dock inte att delta i någon fortsättning just nu, åker snart till landet över helgen och slipper knäppa veganer.
Monica i Nässjö
31-01-2009, 18:53
CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2009, 08:00)  Jag kommer dock inte att delta i någon fortsättning just nu, åker snart till landet över helgen och slipper knäppa veganer. Men snälla gossen, jag tror inte att det bra att du går ut och skjuter veganer, hur behjärtansvärt det än kan vara. Jag tror faktiskt att det t.o.m kan vara olagligt. Men allvarligt talat. Som jag har förstått så prioriterar veganer djurens rätt till naturligt liv långt framför miljön. Bl.a genom att välja oljebaserade syntetmaterial framför skinn och bönor som måste transporteras lång väg framför närproducerat kött. Men i slutändan, blir inte djuren minst lika påverkade av miljöförstöringen som vi? Alla djurarter som riskerar att dö ut på grund av den globala uppvärmningen, där veganers livsstil är en bidragande orsak, hur ställer ni er till det?
herkules
31-01-2009, 20:40
CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2009, 08:00)  Tänkte bara slänga in en ny pinne i brasan. Undrar om Nauti klarar av att se alla dessa plågade husdjur som kallas för ledarhundar? Ständigt får dom bogsera fram sina plågoandar överallt. Inte får dom som andra hundar springa omkring och leka, hämta kastade pinnar, slåss med andra hundar, jaga katter och bita småbarn. Dom lunkar sakta fram med hängande öron och svans och deppande huvud. Är det inte dags att starta en grupp för att "befria" dessa stackars lidande djur? Att vara en värphöna måste vara ett paradis i jämförelse. För den som undrar, jo jag är sarkastisk. Ville bara visa att även om vi utnyttjar djur så kan det i det stora hela ha många fördelar. Jag kommer dock inte att delta i någon fortsättning just nu, åker snart till landet över helgen och slipper knäppa veganer. jag tycker, precis som du skriver, väldigt synd om många ledarhundar! jag tycker också synd om hundar som ska vara som sällskap åt barn med olika handikapp, det rycks och slits och slås på dessa stackars hundar. men men, människorna mår ju så bra av dem..
Elcyion
31-01-2009, 22:39
CITAT (Nauti @ 19-01-2009, 14:27)  Sedan som vegan får man utan problem i sig b12 nu för tiden eftersom det finns som tillskott i många produkter och såvitt jag vet är b12-brist ovanligt. I de fall som b12-brist uppstår handlar det oftast inte om brist på b12 i maten, utan på brist på ett glykoprotein vilket förhindrar upptaget. Saxat från Apotekets hemsida: CITAT Risk vid vegankost Det finns även B12-brist som beror på strikt vegankost. I växtriket finns vitamin B12 i små mängder i tång och havsalger, men det är tveksamt hur mycket vi kan tillgodogöra oss den formen av B12. Den som äter en strikt vegetarisk kost helt utan mjölk och ägg löper därför risk att få B12-brist. Det tar ett par år innan B12-lagret i levern är slut, och symtomen på vitaminbristen börjar märkas. Numera finns särskilda vitamintabletter för vegetarianer och veganer som innehåller dagsbehovet av B12. Med tanke på vad som står här, och med vetskapen att i princip all B12 finns i animalier.... Då kan jag inte låta bli att fråga mig vad detta tillskott är tillverkat av/från?
*Stintan*
31-01-2009, 22:59
Det går tydligen att framställa B12 genom någon sorts jäsningsprocess så vegetarianerna kan få egna vitaminpiller men då måste man vara observant så att man inte har jästallergi,
Whiskuchi
01-02-2009, 09:57
CITAT (Elcyion @ 31-01-2009, 22:39)  Saxat från Apotekets hemsida: Med tanke på vad som står här, och med vetskapen att i princip all B12 finns i animalier.... Då kan jag inte låta bli att fråga mig vad detta tillskott är tillverkat av/från? *pekar på min signatur* (och orkar du ändå inte googla kan jag kopiera in en liten text: ) Vitamin B12 intar en särställning bland vitaminerna, eftersom B12 är den enda vitamin som inte finns "packad och klar" i de annars så vitaminstinna vegetabilierna. Vitamin B12 syntetiseras enbart av bakterier. Det B12 som finns i kött, fisk, äggula och mjölk är tillverkat av bakterier som förekommer naturligt i djuren. Även människan har bakterier som producerar B12 men kroppen kan dock inte tillgodogöra sig detta. Orsaken är att "B12-bakterierna" finns i tjocktarmen (slutet av matsmältningssystemet) medan upptaget av B12 sker i tunntarmen, som anatomiskt ligger före tjocktarmen. Kor (idisslare) kan tillgodogöra sig bakteriesyntes av B12 i tarmen. Enmagade växtätare bland djuren får sitt B12-behov tillgodosett genom att äta sitt eget exkrement. /.../ B12-innehållet i vitamintabletter framställs syntetiskt eller odlas fram med hjälp av bakterier. För att försäkra sig om att bakterieodlingen inte skett på ett medium av animaliskt ursprung, kan man kontakta tillverkaren. Apotekets nya multivitamintablett Mitt Val Vegetarian är enligt deras konsumentupplysning garanterat animaliefri.från http://www.vegan.se/ram_hoger_sida7.htm
Gossen Ruda
01-02-2009, 19:13
Va, blev det inte mer tjafs?  Har Nauti gått till sjöss? Eller så fick många sig en funderare, faktum är att just hundar utnyttjas rejält av människan och vi skulle klara oss dåligt utan den hjälpen. Ledarhundar, eftersökshundar, polishundar, narkotikahundar, mögelhundar osv, listan är lång. Tror knappast att hundarna själva valt sin yrkesroll. I något tidigare inlägg har Nauti skrivit att våra husdjur har varit domestiserade så länge att det är ok att utnyttja dom. Är inte kossan, geten, fåret mm också domestiserade och kanske ännu längre tillbaka än hunden? Definitivt längre än katten. Svårt det där med att försöka forma en livsåskådning på grundval av en övertygelse som egentligen inte har stöd överallt i livet eller på vårt tokiga klot.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2009, 19:13)  I något tidigare inlägg har Nauti skrivit att våra husdjur har varit domestiserade så länge att det är ok att utnyttja dom. Är inte kossan, geten, fåret mm också domestiserade och kanske ännu längre tillbaka än hunden? Definitivt längre än katten. Svårt det där med att försöka forma en livsåskådning på grundval av en övertygelse som egentligen inte har stöd överallt i livet eller på vårt tokiga klot. Jag har inte sagt att det är rätt att uttnyttja ett djur för att det är domesticerat. Jag är övertygad om att en hund inte lider av att vara ett husdjur, jag tror snarare att den mår bra av det.
Kolla på fyran nu så får ni se hur det går till när man produktionen av dun går till. Så kanske ni inte är så sugna på att köpa grejor med dun i i framtiden.
Gossen Ruda
01-02-2009, 20:13
CITAT (Nauti @ 01-02-2009, 19:22)  Jag har inte sagt att det är rätt att uttnyttja ett djur för att det är domesticerat. Jag är övertygad om att en hund inte lider av att vara ett husdjur, jag tror snarare att den mår bra av det. Du kanske skulle kolla upp det där närmare, jag är övertygad om att många husdjur lider. Många dresseras till närmast robotar av sina ägare. Du skulle säkert också lida av den behandlingen. Sitt, fot, rulla runt, ligg, skall, hit.........
Gunilla T
01-02-2009, 20:33
Men Ruda..nu tar du väl ut svängarna lite för mycket...knappast veganernas fel om någon hundägare behandlar sitt djur illa. Du har säkert rätt såtillvida att en del hundägare inte skulle var hundägare öht..men oftast får hundägarna kritik för brist på uppfostran...
Brukshundar, som jag har mest erfarehet av formligen älskar att jobba...du skulle se glädjen i hundens ögon när man tar fram apporten eller ställer fram hoppställningen..det är lyckliga glada hundar som vet att nu ska vi ha kul!!
Hundar vill vara sina ägare till lags och de bara älskar att få visa det!! Problemlösning är något av det bästa hundarna vet..och att jobba, jobba jobba..
Gossen Ruda
01-02-2009, 22:02
"Dom ordnar det säkert skall ni se, med jobb och jobb..." Citat från en viss Disneyfilm. Jo, säkert är det många hundar som lever ett gott liv även om jag funderar på det där med att hämta kastade pinnar. Vad jag undrar är dock hur veganerna ställer sig till hundar som definitivt inte har ett gott liv. Pga av att några mjölkkor eller andra hemdjur inte har det bra vill dom ju skrota all djurhantering.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-02-2009, 22:02)  "Dom ordnar det säkert skall ni se, med jobb och jobb..." Citat från en viss Disneyfilm. Jo, säkert är det många hundar som lever ett gott liv även om jag funderar på det där med att hämta kastade pinnar. Vad jag undrar är dock hur veganerna ställer sig till hundar som definitivt inte har ett gott liv. Pga av att några mjölkkor eller andra hemdjur inte har det bra vill dom ju skrota all djurhantering. Hur veganer ställer sig till hundar som inte har ett gott liv tror jag du vet själv. De ställer sig likadant till det som förhoppningsvis vem som helst skulle göra, oavsett livsstil. Det är en väldig skillnad, mjölkkor utnyttjas hela sin livstid för att slutsligen gå till slakt. När det gäller hundar så ser jag det inte som att man utnyttjar dem, det är nog mer ömsesidigt i sådana fall. Sedan går det ju inte att jämföra hur folk behandlar hundar och kor. Ingen skulle stoppa in sina hundar i bås där de får stå i princip hela året med regelbundna utfodringar och någonting motsvarigt till mjölkningen.
*Stintan*
01-02-2009, 22:13
Fortfarande Nauti står väl inte svenska kor i några bås året runt. Varför tror du att korna lider av att bli mjölkade?
Piccante
01-02-2009, 23:02
CITAT (Nauti @ 01-02-2009, 22:06)  Hur veganer ställer sig till hundar som inte har ett gott liv tror jag du vet själv. De ställer sig likadant till det som förhoppningsvis vem som helst skulle göra, oavsett livsstil.
Det är en väldig skillnad, mjölkkor utnyttjas hela sin livstid för att slutsligen gå till slakt. När det gäller hundar så ser jag det inte som att man utnyttjar dem, det är nog mer ömsesidigt i sådana fall. Sedan går det ju inte att jämföra hur folk behandlar hundar och kor. Ingen skulle stoppa in sina hundar i bås där de får stå i princip hela året med regelbundna utfodringar och någonting motsvarigt till mjölkningen. Att få regelbunden utfodring och omvårdnad året om låter väl inte så farligt? Hur tror du alla "knarkarhundar" och vildkatter har det? Någon som utfodrar dem regelbundet och ryktar dom? Sen mjölkkor far inte illa av att mjölkas. I vissa lösdriftsystem kan korna själva välja när de vill mjölkas (om de har mjölkningsrobot) och många kor väljer att mjölkas mer än 2 ggr/ dag vilket är brukligt med manuell mjölkning.
CITAT (*Stintan* @ 01-02-2009, 22:13)  Fortfarande Nauti står väl inte svenska kor i några bås året runt. Varför tror du att korna lider av att bli mjölkade? "där de får stå i princip hela året", inte precis hela året runt, men större delen av det. CITAT Att få regelbunden utfodring och omvårdnad året om låter väl inte så farligt? Det är ju för dem helt automatiserat i princip. Det nämner du ju själv. Det är egentligen ingen som bryr sig om dem, de har ju ingen egentlig flock eller kontakt med andra kor mer än att de möjligtvis kan råma till varandra. Att de mår dåligt av att mjölkas har jag aldrig sagt, att de däremot mår dåligt av att inte mjölkas vet jag också om. Det betyder väl inte att de borde leva sitt liv i någon form av system av utnyttjande. Jag tycker dessutom att det känns fel att behandla kossorna så, oavsett om det finns djur som har det värre.
Piccante
02-02-2009, 00:15
CITAT (Nauti @ 01-02-2009, 23:40)  "där de får stå i princip hela året", inte precis hela året runt, men större delen av det.
Det är ju för dem helt automatiserat i princip. Det nämner du ju själv. Det är egentligen ingen som bryr sig om dem, de har ju ingen egentlig flock eller kontakt med andra kor mer än att de möjligtvis kan råma till varandra.
Att de mår dåligt av att mjölkas har jag aldrig sagt, att de däremot mår dåligt av att inte mjölkas vet jag också om. Det betyder väl inte att de borde leva sitt liv i någon form av system av utnyttjande. Jag tycker dessutom att det känns fel att behandla kossorna så, oavsett om det finns djur som har det värre. Förutom att kor ska ha bete utomhus sommartid så finns det inget som hindrar att man släpper ut dem dagtid även över vintern så de kan röra sig fritt. Eftersom mjölkbesättningar är såpass stora nu när många småjordbruk har slagits ut så blir det allt vanligare att kor går i lösdriftstallar så de har visst en flock att gå med. Har man dessutom mjölkrobot som ombesörjer mjölkningen så kan korna röra sig fritt hela dagen och mjölkas när de själva vill.
*Stintan*
02-02-2009, 08:14
CITAT (Nauti @ 01-02-2009, 23:40)  "där de får stå i princip hela året", inte precis hela året runt, men större delen av det.
Det är ju för dem helt automatiserat i princip. Det nämner du ju själv. Det är egentligen ingen som bryr sig om dem, de har ju ingen egentlig flock eller kontakt med andra kor mer än att de möjligtvis kan råma till varandra.
Att de mår dåligt av att mjölkas har jag aldrig sagt, att de däremot mår dåligt av att inte mjölkas vet jag också om. Det betyder väl inte att de borde leva sitt liv i någon form av system av utnyttjande. Jag tycker dessutom att det känns fel att behandla kossorna så, oavsett om det finns djur som har det värre. Om du tar reda på fakta om hur det förhåller sig på de allra flesta mjölk- resp köttgårdar i Sverige idag så kommer du att inse att det inte är som du tror. Tror du på fullaste allvar att en mjölkbonde inte bryr sig om sina kor? "Ingen egentlig flock eller kontakt med andra kor" vad menar du med det och på vilket sätt vill du att kossorna ska ha kontakt? Dina argument sviktar verkligen när du inte kan påvisa att kossorna lider.
Tycker ni går lite långt när ni påstår att Nauti inte har ngt emot att vissa husdjur far illa och frågar "hur han ställer sig till det". Vet ju förstås inte men skulle tro att han ställer sig likadant som alla vettiga människor, inklusive de som har husdjur; inga djur ska behandlas illa.
Men alla måste väl hålla med om att husdjur har fler (om än inte tillräckligt många) som höjer sina röster för dem än vad mer "industriella" djur har. De har mer rättigheter i allmänhetens ögon. Det är ju tex fler som reagerar på hund och kattpäls i kläder är koskinn i stövlarna..? Serverades Hundkött från djur massproducerade på farm skulle månge inte bara avstå från att äta det utan kraftigt protestera. Jag tror det är lättare att djur som man inte "ser" eller har personlig relation till far illa(även om många inte gör det). plus att om man verkligen älskar sin mjölk eller ox-filé så finns det kanske en liten del av en som inte VILL veta, som VILL tro att alla har det bra. Tror det ligger lite i människans natur...
*Stintan*
02-02-2009, 10:07
CITAT (Miro @ 02-02-2009, 08:59)  Tycker ni går lite långt när ni påstår att Nauti inte har ngt emot att vissa husdjur far illa och frågar "hur han ställer sig till det". Vet ju förstås inte men skulle tro att han ställer sig likadant som alla vettiga människor, inklusive de som har husdjur; inga djur ska behandlas illa.
Men alla måste väl hålla med om att husdjur har fler (om än inte tillräckligt många) som höjer sina röster för dem än vad mer "industriella" djur har. De har mer rättigheter i allmänhetens ögon. Det är ju tex fler som reagerar på hund och kattpäls i kläder är koskinn i stövlarna..? Serverades Hundkött från djur massproducerade på farm skulle månge inte bara avstå från att äta det utan kraftigt protestera. Jag tror det är lättare att djur som man inte "ser" eller har personlig relation till far illa(även om många inte gör det). plus att om man verkligen älskar sin mjölk eller ox-filé så finns det kanske en liten del av en som inte VILL veta, som VILL tro att alla har det bra. Tror det ligger lite i människans natur... Ingen kan väl ha missat att Nauti inte gillar att djur far illa. Tror faktiskt inte att någon annan heller gillar det. Ibland har det funnits fog för att fråga och vi är flera som gjort det. Nauti har själv startat tråden och han visste säkert från början att han skulle få mothugg. Jag tycker du för ett konstigt resonemang. Som jag ser det finns det ingen motsättning mellan att älska mjölk eller oxfilé och att värna om djuren och se till att dom har det så bra det bara är möjligt. Djur som inte har det bra och som mår dåligt ger ingen bra avkastning. Det är möjligt att det finns folk som blundar och bara tror det dom vill tro men jag tror inte det är dom som skriver i den här tråden. Vet inte vad du menar med att djuren har olika rättigheter. Alla har väl samma rättigheter att ha det bra och slippa lidande under sin levnad och när det gäller tamdjuren så måste människorna se till att det det är så. Vad som sker efter att djuren dött är ju inget dom lider av.
CITAT Dina argument sviktar verkligen när du inte kan påvisa att kossorna lider. Varför kan inte ni ge mig källor på att djuren har det bra? Jag vill ju gärna läsa om det, ifall det nu ser ut som ni påstår. För det stämmer ju uppenbarligen inte alls överens med den bild jag har av det. Sedan att det finns vissa som sköter sina djur bra betyder ju lika litet för helheten som att vissa sköter dem dåligt. CITAT Alla har väl samma rättigheter att ha det bra och slippa lidande under sin levnad och när det gäller tamdjuren så måste människorna se till att det det är så. Vad som sker efter att djuren dött är ju inget dom lider av. Alla borde få ha det bra och slippa lidande. Men bara för att det finns diffusa lagar kring det, så betyder det inte att man som djuruppfödare måste behandla dem väl. Om en mink behöver vatten att simma i eller liknande. Så kan ju personen sätta in en hink med vatten och anse sig ha tillgodosett djurets behovs, tills någon utför en kontroll, då kan någoting hända efter en hel del pappersarbete. Men dessa kontroller utförs allt för sällan. Tycker du att hönor i bur har det bra bara för att det är tillåtet att ha dem i inredda burar(som för övrigt inte fungerar särskilt bra)? Tar de som stiftar lagarna mer hänsyn till djuren än till uppfödarna tror du?
Gunilla T
02-02-2009, 10:27
Ingen som såg programmet i går kväll hur man plockade dunen från levande fåglar?...nej, det gjorde inte jag heller, jag tittar aldrig på djurplågeri om jag kan klara mig undan och det gjorde jag inte...nyheterna gjorde ett inslag om vidrigheterna...och jag hör fortfarande fåglarnas skrik i mina öron...nakna sargade fåglar som skrek i sin hjälplöshet..
Hit i hushållet kommer ingenting som innehåller dun att köpas - aldrig någonsin!
De som importerade varorna som såldes av bl.a. Jysk och Åhléns kunde inte garantera att dunet inte plockats från levande fåglar!!!!
Whiskuchi
02-02-2009, 11:10
CITAT (Gunilla T @ 02-02-2009, 10:27)  Ingen som såg programmet i går kväll hur man plockade dunen från levande fåglar? Jodå, och jag kände till det förr också. Det värsta var nog när arbetarna tillfogat fåglarna stora sår och bara tog nål och tråd och sydde ihop dem igen. Utan bedövning.
Gossen Ruda
02-02-2009, 11:19
CITAT (Nauti @ 02-02-2009, 10:13)  Varför kan inte ni ge mig källor på att djuren har det bra? Jag vill ju gärna läsa om det, ifall det nu ser ut som ni påstår. För det stämmer ju uppenbarligen inte alls överens med den bild jag har av det.
Sedan att det finns vissa som sköter sina djur bra betyder ju lika litet för helheten som att vissa sköter dem dåligt. Din bild kanske är färgad av dina åsikter? Ibland ser man bara det man vill se. Som jag påpekat tidigare, det är ingen eller ytterst få som skriver om djur som har det bra, det blir inga rubriker eller uppståndelse. Mediadrevet jagar bara sensationer, som pasta på golvet. Du får själv besöka jordbruk och djurstallar för att kolla upp saken, men tyvärr har du nog förutfattade meningar innan du kommit fram. Beträffande helheten så håller jag med men gör du själv det? Du sågar hela djurbranchen pga några få missförhållanden trots att helheten är god.
*Stintan*
02-02-2009, 11:40
CITAT (Nauti @ 02-02-2009, 10:13)  Varför kan inte ni ge mig källor på att djuren har det bra? Jag vill ju gärna läsa om det, ifall det nu ser ut som ni påstår. För det stämmer ju uppenbarligen inte alls överens med den bild jag har av det.
Sedan att det finns vissa som sköter sina djur bra betyder ju lika litet för helheten som att vissa sköter dem dåligt.
Alla borde få ha det bra och slippa lidande. Men bara för att det finns diffusa lagar kring det, så betyder det inte att man som djuruppfödare måste behandla dem väl. Om en mink behöver vatten att simma i eller liknande. Så kan ju personen sätta in en hink med vatten och anse sig ha tillgodosett djurets behovs, tills någon utför en kontroll, då kan någoting hända efter en hel del pappersarbete. Men dessa kontroller utförs allt för sällan. Tycker du att hönor i bur har det bra bara för att det är tillåtet att ha dem i inredda burar(som för övrigt inte fungerar särskilt bra)? Tar de som stiftar lagarna mer hänsyn till djuren än till uppfödarna tror du? Jamen det va ett fasligt tjat du har fått flera länkar i tråden där du kan se och själv bedöma om det är bra djurhållning på dom gårdarna. Därmed inte sagt att det är jättebra överallt, några sådana garantier går väl tyvärr aldrig att få men man kan ju kräva bättring där det är dåligt. På den punkten håller ju alla med dig. Sen att du kanske inte tycker att det är bra trots att många andra tycker det kan du inte göra så mycket åt. Nej jag tycker inte att hönor ska sitta i trånga burar och måste man nu ha en minkfarm får man se till att djuren mår bra men det måste man ändra på lagstiftningsvägen inte genom några veganaktioner mot företagen. Du får fråga lagstiftarna vilka dom tar hänsyn till. Bli politiker själv så har du möjlighet att påverka. Som privatperson är det ju bara att låta bli att köpa sådana varor man vet kommer från ställen med dålig djurhållning. Det måste man inte vara vegan för. Jag tror t.ex. att många kommer att bojkotta dunprodukter nu efter programmet tills det kan garanteras att dunet inte kommer från ställen där fåglarna plockas levande. Konstigt att man inte tagit upp detta för länge sen för något nytt är det ju inte.
Gunilla T
02-02-2009, 12:21
[quote name='Gossen Ruda' date='02-02-2009, 11:19' post='969745'] Din bild kanske är färgad av dina åsikter? Ibland ser man bara det man vill se. Vilken tur Ruda att detdär bara gäller veganer - vi andra som går opåverkade genom livet och sätter en ära i att vara "open minded" i alla situationer - lyssnar och försöker förstå andras synpunkter och ställningstaganden utan att fördöma - och ständigt ifrågasätter våra egna värderingar och åsikter och aldrig skulle låta oss påverkas av något förrän en enad vetenskap kan bevisa "den enda sanningen"
CITAT (Gunilla T @ 02-02-2009, 10:27)  De som importerade varorna som såldes av bl.a. Jysk och Åhléns kunde inte garantera att dunet inte plockats från levande fåglar!!!! Tycker du att det är helt orimligt och korkat att man kan reagera likadant när man ser någonting liknande där det handlar om andra djur? Är det då så konstigt att man väljer att välja bort alla animaliska produkter, när man ser hur folks syn på djur kan vara och hur man är beredda att behandla dem för profit och att de sedan kan dölja det utan att uppköpare får reda på det. CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2009, 11:19)  Beträffande helheten så håller jag med men gör du själv det? Du sågar hela djurbranchen pga några få missförhållanden trots att helheten är god. Jag tycker ju som sagt inte att god djurhållning är allt om man gör det för att dra profit på dem och i slutändan döda dem. Jag tycker att det är fel att döda när det inte behövs, är det konstigt?
Myosotis
02-02-2009, 13:00
CITAT (Miro @ 02-02-2009, 08:59)  ...Men alla måste väl hålla med om att husdjur har fler (om än inte tillräckligt många) som höjer sina röster för dem än vad mer "industriella" djur har. De har mer rättigheter i allmänhetens ögon. Det är ju tex fler som reagerar på hund och kattpäls i kläder är koskinn i stövlarna..? Serverades Hundkött från djur massproducerade på farm skulle månge inte bara avstå från att äta det utan kraftigt protestera. Jag tror det är lättare att djur som man inte "ser" eller har personlig relation till far illa(även om många inte gör det). plus att om man verkligen älskar sin mjölk eller ox-filé så finns det kanske en liten del av en som inte VILL veta, som VILL tro att alla har det bra. Tror det ligger lite i människans natur... Tack Miro! Hade jag orkat formulera nåt så hade det blivit något i stil med ditt inlägg. När hundar far illa gör de det oftast pga överdriven kärlek som leder till att man förmänskligar dem. Skulle hundar däremot behandlas som höns eller grisar behandlas skulle myndigheterna ingripa med detsamma. Hur kan det vara? CITAT (Gunilla T @ 02-02-2009, 12:21)  Vilken tur Ruda att det där bara gäller veganer - vi andra som går opåverkade genom livet och sätter en ära i att vara "open minded" i alla situationer - lyssnar och försöker förstå andras synpunkter och ställningstaganden utan att fördöma - och ständigt ifrågasätter våra egna värderingar och åsikter och aldrig skulle låta oss påverkas av något förrän en enad vetenskap kan bevisa "den enda sanningen" 
Gossen Ruda
02-02-2009, 13:51
CITAT (Gunilla T @ 02-02-2009, 12:21)  CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2009, 11:19)  Din bild kanske är färgad av dina åsikter? Ibland ser man bara det man vill se.
Vilken tur Ruda att detdär bara gäller veganer - vi andra som går opåverkade genom livet och sätter en ära i att vara "open minded" i alla situationer - lyssnar och försöker förstå andras synpunkter och ställningstaganden utan att fördöma - och ständigt ifrågasätter våra egna värderingar och åsikter och aldrig skulle låta oss påverkas av något förrän en enad vetenskap kan bevisa "den enda sanningen"  Det gäller inte bara för veganer tyvärr, alla som på något sätt anser sig ha fått en djupare insikt hamnar lätt i fällan att inte se klart. Det må gälla veganer, politiker, religiösa eller andra mer eller mindre fanatiska grupperingar. Tyvärr anser ser många av dessa ha rätten att tvinga alla i sin omgivning att ta efter sina åsikter eller om det inte går tom döda dessa. Lyckligtvis är jag född med klarsyn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|