Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Meriona
CITAT (MariaS @ 03-09-2009, 20:36) *
OJ OJ OJ slap.gif det har jag ju inte tänkt på

Jag litar på att Telia sorterar bort sånt... tummenupp.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 20:37) *
Jag litar på att Telia sorterar bort sånt... tummenupp.gif

Phuu, jag har ju deras brandvägg sweatingbullets.gif
Meriona
Då behöver vi inget vaccin kanske? unsure.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 20:43) *
Då behöver vi inget vaccin kanske? unsure.gif

TAck och lov sweatingbullets.gif hatar sprutor whistling.gif
Meriona
CITAT (MariaS @ 03-09-2009, 20:46) *
TAck och lov sweatingbullets.gif hatar sprutor whistling.gif

Äääälskar sprutor! Nä skojar men märker inte av dem. innocent.gif Mycket värre att gå till tandläkarn.
Uggi
Undrar om jag behöver någon spruta, 75 år gammal? confused.gif
MariaS
CITAT (Uggi @ 03-09-2009, 20:56) *
Undrar om jag behöver någon spruta, 75 år gammal? confused.gif

Du självdör nog ändå giggle.gif trostar.gif
Meriona
Ja det är klart, ingen går säker. Och är det gratis så är det gratis, varför skulle man INTE ta sprutan?
henriks
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 20:57) *
Ja det är klart, ingen går säker. Och är det gratis så är det gratis, varför skulle man INTE ta sprutan?

Tja, hur många skäl behöver du?

*) Kvicksilver intravenöst KAN inte vara bra, oavsett hur liten mängd det är
*) Vaccinet är i princip otestat, finns inga studier som tyder på någonting
*) Ger ändå inget långvarigt skydd

Behövs det fler?
Meriona
CITAT (henriks @ 03-09-2009, 21:00) *

Behövs det fler?

Ja tack, att DÖ är sämre.... coolgleam.gif
Uggi
CITAT (henriks @ 03-09-2009, 21:00) *

Behövs det fler?

Tack, då vet jag hur jag skall göra. tummenupp.gif
henriks
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 21:03) *
Ja tack, att DÖ är sämre.... coolgleam.gif

Ja, att dö är sämre... men gör lite sannolikhetsanalys - hur stor är risken? Du åker väl bil ibland? lovar att risken att dö i trafiken är oändligt mycket större än att dö i influensa om man är frisk och kry i övrigt.

och som sagt vaccinet är inte särskilt vältestat, så det kanske slutar med att folk dör som flugor - av vaccinet.
MariaS
Dödstatistiken för vanlig influensa är betydligt högre, än i svininfluensan!
Meriona
Men jag ska likförbannat vaccinera mig, för jag ska till Mexico där det hela började....liiiiiiiiite dumt att chansa kanske.... wacko.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 21:11) *
Men jag ska likförbannat vaccinera mig, för jag ska till Mexico där det hela började....liiiiiiiiite dumt att chansa kanske.... wacko.gif

Annat läge där! Med en resa blir man ju utsatt på så många andra sätt också, så en vaccinering i det läget, skulle nog jag också försöka få, om det inte vore för äggstanningen... äggallergin menar jag...
Meriona
CITAT (MariaS @ 03-09-2009, 21:12) *
Annat läge där! Med en resa blir man ju utsatt på så många andra sätt också, så en vaccinering i det läget, skulle nog jag också försöka få, om det inte vore för äggstanningen... äggallergin menar jag...

Äggstanning och sticka beby-kläder, nu kan man börja bli orolig här! crying.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 21:14) *
Äggstanning och sticka beby-kläder, nu kan man börja bli orolig här! crying.gif

LUGN! Den tiden är förbi! Ingen sån aktivitet längre giggle.gif
Meriona
Skönt då fick äggstanning en helt annan betydelse... sweatingbullets.gif
bejron
Jag blir alldeles matt när jag läser den här tråden. Att man ska vaccinera sig är inte för att dödligheten är hög, inte för att man ska överleva. Anledningen är att svininfluensan är så in i bängen smittsam att om ingen vaccinerar sig är risken stor att sverige stannar och vården kollapsar. Hur solidariskt är det att låta andra chansa och vaccinera sig för att hålla sverige rullande medan du själv sitter hemma nöjd och belåten och influensasjuk och gottar dig i att du inte dör av vaccinet i alla fall.
Cacki
CITAT (bejron @ 03-09-2009, 22:50) *
Jag blir alldeles matt när jag läser den här tråden. Att man ska vaccinera sig är inte för att dödligheten är hög, inte för att man ska överleva. Anledningen är att svininfluensan är så in i bängen smittsam att om ingen vaccinerar sig är risken stor att sverige stannar och vården kollapsar. Hur solidariskt är det att låta andra chansa och vaccinera sig för att hålla sverige rullande medan du själv sitter hemma nöjd och belåten och influensasjuk och gottar dig i att du inte dör av vaccinet i alla fall.

Jag kan bara hålla med dej! Jag tycker dessutom att snacket om risken med otestat vaccin och kaxigheten om att medias varningar om influensan är så överdrivna, talar emot varann. Riskerna med att vaccinera sej!? Vem vet vad flunsan kommer att ställa till med i förlängningen. Samhällsfunktioner som riskerar att stanna av, hur blir en andra omgång med en aggresivare form om man inte kan bromsa upp den här första osv. osv. Om försiktighetsprincipen ska tillämpas ang. vaccinet, varför ska den då inte vidtas när det gäller själva influensan också???
Monaxe
CITAT (bejron @ 03-09-2009, 22:50) *

Ja, det är väl det som är själva grundtanken, att försöka förhindra smittan så mycket som möjligt för att inte vi ska hamna i något samhällsfarligt läge.
Eller ska vi som jobbar i vården också neka till att vaccinera oss för vi inte vill ha "otestat vaccin" kvicksilver osv...ska vi vårda varandra hemma och hoppas på att "nånannan" tar hand om de som faktiskt blir riktigt sjuka?
Ok, kul sjukvård det blir under höst/vinter.

Man kanske kan tänka lite solidariskt i en sådan här situation, inte bara på om man själv blir smittad eller inte...
netaave
Jag undrar varför det påpekas att han var överviktig han som dog här. Har det nån betydelse i sammanhanget?
Sen tror jag på det här med god handhygien o självklart ska man vara hemma om man är sjuk och har arbetskamrater som kan bli smittade.
Cacki
saxat:
CITAT (netaave @ 04-09-2009, 02:07) *
Jag undrar varför det påpekas att han var överviktig han som dog här. Har det nån betydelse i sammanhanget?

Jag hörde ett radioprogram där man tog upp influensafrågan ganska grundligt. Man räknar tydligen kraftigt överviktiga som en riskgrupp. Varför sa man kanske inte direkt men man vet ju hur ohälsosamt för både hjärta och andra kroppsfunktioner det är. Allt i kroppen har ett samband så jag tycker inte att det verkar så konstigt om den gruppen också löper en ökad risk att få allvarliga komplikationer. Men man poängterade att det handlade om kraftigt överviktiga personer.
Anma
CITAT (netaave @ 04-09-2009, 02:07) *
Sen tror jag på det här med god handhygien o självklart ska man vara hemma om man är sjuk och har arbetskamrater som kan bli smittade.

Ja det har betydelse för att kraftig övervikt ger följdsjukdomar som gör att man kan drabbas hårdare av influensa och därför tillhör riskgrupperna.
Den andra som dog som var sjuk i cancer, där gick man ut med men inte att den förste var överviktig. Vari ligger skillnaden? Är det mer skamligt att vara tjock och sjuk än ha cancer och vara sjuk? Varför i såfall?
Meriona
Killen som dog först hade också flera sjukdomar, det var inte bara övervikt.
Anma
CITAT (Meriona @ 04-09-2009, 13:28) *
Killen som dog först hade också flera sjukdomar, det var inte bara övervikt.

Flera av dessa sjukdomar var följder av övervikt.
Meriona
Ja, men det var inte övervikten i sig som gjorde att han blev så hårt drabbad av influensan, det var sjukdomarna.
Anma
CITAT (Meriona @ 04-09-2009, 13:32) *
Ja, men det var inte övervikten i sig som gjorde att han blev så hårt drabbad av influensan, det var sjukdomarna.

Ja detta kan man ju vända på hur som helst. Men hade personen inte varit överviktig hade han troligtvis inte haft sjukdomarna heller. Då hade han sannolikt inte dött av influensan.

Vad jag funderar på är varför man inte kan vara öppen med att mannen hade övervikt. Är det så skamligt att ha det??
Meriona
Självklart inte. Men det vore synd om alla gravt överviktiga men friska människor skulle gå och fundera på detta och bli oroliga. Därför tyckte jag det var viktigt att vara så tydlig som jag bara kunde.
Monaxe
Kraftig övervikt innebär svårare att ventilera lungorna ordentligt, ffa när man ligger ner = riskgrupp eftersom H1N1 helst går på luftrör/lungor och ger svåra lunginflamationer.

Man behöver alltså kunna djupandas rejält för att ventilera lungorna,det kan man inte om trycket mot lungorna blir för stort pga övervikten.

Samma problem är det för högravida, de har svårare att ventilera sina lungor när de ligger ner.
godanro
Inget ont som har något gott med sig. Har slutat med plockgodis så risken att bli fetare är mindre
pejori
Jag har faktist diskuterat detta med min läkare idag och enligt honom finns det ingen som hellst grund för, att man kan bli förlamad eller att vaccinet innehåller kvicksilver.
Det är en pressanka, enl, honom och att sjukvårdspersonal tar sprutan, är för att inte en hel vårdcentral ska behöva slå igen.
Normalt friska mäniskor utan svåra sjukdommar i botten, behöver inte vaccinera sig. Endast dom, som håller samhället flytande, s.k. serviceyrken.

Även med vanlig influensa dör folk varje år så det är ingen skillnad enl. honom.

OBS!!! det är vad min läkare sa.
ängsvädd
CITAT
Finns i konserveringsmedlet

Vaccinet som ska användas i Sverige vid massvaccineringarna mot svininfluensa innehåller kvicksilver.
Detta trots att ämnet är förbjudet i landet sedan första juni i år.

Det är vaccinets konserveringsmedel, Tiomersal, som innehåller det förbjudna ämnet. http://svininfluensan.com/content/kvicksil...n-svininfluensa
pejori
Enligt min läkare, är det inte sant. unsure.gif
andersen
Min dotter kom hem i dag från skolan med ett vaccinationsformulär, där finns det två frågor om man är allergisk mot ägg eller kvicksilver.

Frågan om man är allergisk mot kvicksilver tycker jag är mycket märklig.
ängsvädd
CITAT (pejori @ 04-09-2009, 16:27) *
Enligt min läkare, är det inte sant. unsure.gif

Din läkare har uppenbarligen inte kollat med läkemedelsverket:

[quote]Mängden tiomersal som används i läkemedel är mycket liten. Andelen kvicksilver i tiomersal är cirka 50 procent. Inget av de vacciner som idag säljs på den svenska marknaden innehåller tiomersal som konserveringsmedel. Dock ingår en låg dos tiomersal som konserveringsmedel i det vaccin som ska användas i Sverige hösten 2009 för pandemivaccinering. http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Al...en-i-lakemedel/

Det är därför de frågar om man är överkänslig mot kvicksilver.
pejori
Ja. Det vette katten vad och vem man ska tro på egentligen crying.gif dunno.gif
pejori
Nu är jag arg!!!! ranting.gif ranting.gif ranting.gif
Hur kan en mäniska som vet att hon utsatt sig för smittan, bjuda in en väninna på fika utan att berätta det, innan??? rtfm.gif rtfm.gif

När mäniskan vet att jag passar mitt lilla barnbarn ofta så säger hon inte att hennes dotter har svininfluensa förrän efter en halvtimma!!! ranting.gif help.gif
Anma
CITAT (pejori @ 07-09-2009, 13:30) *
Hur kan en mäniska som vet att hon utsatt sig för smittan, bjuda in en väninna på fika utan att berätta det, innan??? rtfm.gif rtfm.gif

När mäniskan vet att jag passar mitt lilla barnbarn ofta så säger hon inte att hennes dotter har svininfluensa förrän efter en halvtimma!!! ranting.gif help.gif

Förjävligt! ranting.gif

Men ingen fara så länge ingen hostat på dig eller du petat dig i ögon mm med händer med virus på.
Betty
CITAT (pejori @ 07-09-2009, 13:30) *

Sk*tdåligt av henne, trostar.gif så gör man inte mot någon som man kallar sin vän! Hon verkar ju inte bry sig ett dugg om ifall du och de dina blir smittade! angry.gif

Henne skulle jag ha graderat ner från "väninna" till "ytlig bekant" direkt - för såna umgås jag inte med.
pejori
F*n vet, om hon ens får vara ytligt bekant efter det här. ranting.gif
Myosotis
-fear-.gif trostar.gif Ja det var dåligt. Man brukar ju berätta att man har nåt smittsamt, så får folk själva bestämma om de vill riskera att träffa en. Hoppas du klarar dig.
ängsvädd
Himla lågt thumbdown.gif Hoppas du klarar dig! Ät rå vitlök för det motverkar virus.
pejori
Precis,
Nu ställer det till en massa för min lille och jag får inte träffa honom före torsdag, om inte grannen blivit sjuk tills dess. -fear-.gif
Blir hon sjuk, tar det åtta dagar till innan jag får pussa på "flörtkulan". -cry-.gif -cry-.gif

Vräker i mej vitlök och c-vitaminer så jag studsar som en boll här snart.
crazy.gif
Städar av mej den värsta ilskan
*Stintan*
Verkar ju lite dumt att hon inte sa det till dig innan fast man smittar väl inte bara för att man träffat någon annan som är sjuk. Det är ju inte säkert att man blir sjuk för det. Men det kanske smittar i andra hand så att säga, jag trodde inte det men... Någon annan som vet?
Snöflinga
Jag skulle ha blivit skogstokig och sagt opp bekantskapen genast, med omedelbar verkan ranting.gif Vad gjorde du ? Jäkla egoist sick.gif Håller tummarna för att du klarade dig från smittan ... hur länge dröjer det innan man vet om man blivit smittad confused.gif
pejori
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2009, 18:35) *
Verkar ju lite dumt att hon inte sa det till dig innan fast man smittar väl inte bara för att man träffat någon annan som är sjuk. Det är ju inte säkert att man blir sjuk för det. Men det kanske smittar i andra hand så att säga, jag trodde inte det men... Någon annan som vet?

Jag har ringt runt till höger och vänster och hittade motsvarande sjukvårdsupplysningen, som bara handhar svininfluensan.
Hon sa att i och med att min vännina följde med sin dotter till sjukhuset, är hon exponerad för smittan.
Inkubationstiden är tre-sju dagar, så blir hon smittad, visar det sig till på onsdag.
Är hon frisk då, är det ingen fara.
Men i och med att hon tog i den kaffekoppen som jag drack ur, (droppsmitta är vanligast) finns en risk att jag smittats av henne, förutsatt att hon bär på smittan.

Så dom rekomenderade mej att vänta med att träffa lilleman, till jag ser om "stolpskottet" blir sjuk dom närmaste dagarna.

Smittan "hoppar inte över någon" så hon kan inte vara frisk och jag bli sjuk.

CITAT (Snöflinga @ 07-09-2009, 18:40) *
Jag skulle ha blivit skogstokig och sagt opp bekantskapen genast, med omedelbar verkan ranting.gif Vad gjorde du ? Jäkla egoist sick.gif Håller tummarna för att du klarade dig från smittan ... hur länge dröjer det innan man vet om man blivit smittad confused.gif

Jag tackade för kaffet och gick omedelbart, sedan trodde hon, att hon skulle komma hit i kväll. mad.gif
Är inte hemma sa jag och gick.

Jag är skogstokig, men jösses vad bra jag städar.
*Stintan*
Nej det förstår jag men jag trodde inte man smittade andra om man inte själv blivit sjuk. Hum vågar man gå o handla mat.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2009, 18:45) *
Nej det förstår jag men jag trodde inte man smittade andra om man inte själv blivit sjuk. Hum vågar man gå o handla mat.

Ja det vågar du, men man kanske ska ha på sig handskar, för saliv och hostdroppar hamnar ju på förpackningarna. crying.gif

Nä det tror jag inte, men har man otur så har man.
Är mest rädd för att smitta den lille, och att smitta den "som står på tillväxt"

för egen del är jag inte orolig.
Bettis
CITAT (pejori @ 07-09-2009, 18:32) *
Precis,
Nu ställer det till en massa för min lille och jag får inte träffa honom före torsdag, om inte grannen blivit sjuk tills dess. -fear-.gif
Blir hon sjuk, tar det åtta dagar till innan jag får pussa på "flörtkulan". -cry-.gif -cry-.gif

Vräker i mej vitlök och c-vitaminer så jag studsar som en boll här snart.
crazy.gif
Städar av mej den värsta ilskan

Men herregud så urbota idiotiskt av henne, idag när det inte talas om annat än hur smittsam den är, förstår om du är ranting.gif ranting.gif ranting.gif hoppas att du klarar dig kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon