Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
MariaS
Jag håller mig nog hemma och använder alcogel när influensasäsongen kommer igång. Har funkat de sista åren utan att få några symptom.
Aqvakul
CITAT (Monaxe @ 01-09-2009, 00:31) *
Min reflektion angående den sk svininfluensan H1N1, är att alla som kan, bör ta vaccinationen och stanna hemma från jobb o dyl vid misstanke om att man är smittad. (Äggallergiker är en kategori som bör ta kontakt med närmaste allergimottagning för att höra om ev andra alternativ)

Detta för om möjligt begränsa smittan och mildra effekterna av en pandemi.

tummenupp.gif
skogstroll
CITAT (Betty @ 31-08-2009, 19:47) *
Vad säger facket om det? För de anställda är väl med i nåt fack?

alla är inte med i något fack. hos oss blir det ett rysligt gnäll om man är borta "för mycket" jag kan förstå problematiken. Fast i det här fallet med den här ruskiga influensan så bör man kanske vara försiktig, tror ingen är så intresserad av att få den.
silos
Om jag fortfarande arbetade så skulle jag helt klart stanna hemma vid influensa och förkylning,dessutom fungerar mina lungor som de skall.
Kajsa i Arvika
Kommer med största sannolikhet att ta vaccinet om/när vi blir erbjudna (jobbar inom vården). Inte för min egen skull utan för att man träffar såpass mycket människor i arbetslivet och skolan..
Men det är många av mina arbetskamrater som tvekar, flera äldre verkar resonera som så att det verkar mest vara yngre som drabbas..

För övrigt stannar jag hemma om jag har feber eller magsjuka, har helt enkelt inte RÅD att stanna hemma varenda gång näsan rinner.. man får göra så gott man kan, hålla avstånd från folk och vara extremt noggrann med handhygien och hygien öht.. etc..
ängsvädd
Det var svininfluensan som den överviktige, snart 40-årige mannen i uppsalatrakten hade. Han tillhör en riskgrupp vill läkarna poängtera. Men läskigt är det iaf.

Jag fortsätter med min rå-vitlök-kur smile.gif
embees
Så om man brukar få stora besvär med lungorna när man är förkyld då bör man vaccinera sig mot A H1N1?

Blev så nyfiken att jag gick in på den här sidan. http://www.krisinformation.se/web/StartPage____31105.aspx
Miro
CITAT (Monaxe @ 01-09-2009, 00:31) *
Min reflektion angående den sk svininfluensan H1N1, är att alla som kan, bör ta vaccinationen och stanna hemma från jobb o dyl vid misstanke om att man är smittad. (Äggallergiker är en kategori som bör ta kontakt med närmaste allergimottagning för att höra om ev andra alternativ)

Detta för om möjligt begränsa smittan och mildra effekterna av en pandemi.

Hmmm... pandemin kommer nog inte mildras, men västerländerna kommer kanske skyddas. Världen i stort (om man tänker i befolkningssammanhang) förblir oskyddad.

Kolla in läkare utan gränsers film om vaccinets fördelning i världen på U-tube. skrämmande
MariaS
Detta kan man läsa om svininfluensan just nu:

Smittspridningen tog fart i förra veckan. Utvecklingen de närmaste dagarna är avgörande och det kan bli så att vi får se kulmen på svininfluensan redan om någon månad, enligt Smittskyddsinstitutet. Vid det laget har vaccineringen knappt hunnit starta.
pejori
CITAT (embees @ 01-09-2009, 10:49) *
Så om man brukar få stora besvär med lungorna när man är förkyld då bör man vaccinera sig mot A H1N1?

Blev så nyfiken att jag gick in på den här sidan. http://www.krisinformation.se/web/StartPage____31105.aspx

Jag brukar få riktigt risiga lungor när jag blir förkyld.
(fyrkylningsastma) men har aldrig fått influensa av något slag, inte ens när resten av familjen drabbades för något år sedan.

Men iofs, så varför inte ta den? Såvida den inte gör mer skada än nytta.
Grå
Jag har känt mig tjock i huvudet idag (mer än vanligt, alltså wink.gif) och tuggade i mig en vitlöksklyfta när jag kom hem, men den gjorde mer skada på magmunnen än i nytta i huvudet tror jag...
MariaS
CITAT (Grå @ 01-09-2009, 18:58) *
Jag har känt mig tjock i huvudet idag (mer än vanligt, alltså wink.gif) och tuggade i mig en vitlöksklyfta när jag kom hem, men den gjorde mer skada på magmunnen än i nytta i huvudet tror jag...

trostar.gif Du får prova en kopp te istället och be karln din att han pysslar om dig lite extra...
Anma
Hemkommen från London nyss, landet som ska vara svårt drabbat av influensan. Jag märkte då ingenting. Två personer på tunnelbanan som verkade sjuka, en nös precis som man ska i armvecket och den andre snöt sig i papper och sedan spritade händerna. Förövrigt var det precis lika mycket liv och rörelse som vanligt.
Det fanns informationsskyltar om swine flu här och där om hur man ska bete sig om man är förkyld för att andra inte ska bli smittade. Såg inget om hur man ska bete sig för att undvika smittan.
Vi använde handsprit en hel del och tänkte oss för lite extra. Jag lät tex bli att peta mig i ansiktet i tid och otid.

Känner mig inte ett dugg orolig och får jag influensan så får jag, men utsätter mig inte för onödiga risker. Råkar jag sedan få influensan och vara en av de 0,02% Eller vad det nu kan vara för promilleantal som dör så är det sorgligt men då är det väl meningen att min tid ska vara ute. Vaccinera mig har jag inga planer på.
Red Top
CITAT (-Mimmi- @ 01-09-2009, 10:27) *
Det var svininfluensan som den överviktige, snart 40-årige mannen i uppsalatrakten hade. Han tillhör en riskgrupp vill läkarna poängtera. Men läskigt är det iaf.

Jag fortsätter med min rå-vitlök-kur smile.gif

Som jag skrev i en tidigare influensatråd, tycker jag att man istället för att utgå från "nyhetsrapportering" bör läsa vad Smittskyddsinstitutet skriver i sina rapporter.

Enligt socialstyrelsen dör varje år mellan 2000-4000 människor i Sverige i sviterna av "vanlig" influensa. Normalt rapporterar inte nyhetsmedia dessa dödsfall.

"Årlig (interpandemisk) influensa
Influensa har en uttalad säsongsvariation där man i Sverige oftast ser ett ökande antal fall under en 6-8 veckorsperiod i december till februari. En influensaepidemi börjar i regel ganska plötsligt och ökar under 2-3 veckor, för att sedan ebba ut efter 5-8 veckor. Under en säsong insjuknar vanligen 2-15 procent av befolkningen. Omkring 2000-4000 fler dödsfall inträffar i Sverige under vintrar med många influensafall jämfört med de år då influensafallen är få. En utbredd influensaepidemi ökar belastningen inom alla vårdformer."

Saxat ur den här artikeln
Socialstyrelsen om influensa

Själv tänker jag vaccinera mig, liksom jag , på läkares inrådan, gjort de senaste åren, sedan min reumatiska sjukdom bröt ut.
Aqvakul
Det känns som influensahotet börjar skapa en masshysteri. Kan det faktum att unga människor nu särskilt är i riskzonen, vara en orsak till att oron är så stor? Normalt är det ju gamla och sjuka som drabbas värst. Att de kan bli allvarligt sjuka och dö är vi mer vana vid.
Grå
Jag är hemma från jobbet idag med en hel gris parkerad på tvären i halsen. Jag har inga planer på att dö än.
Media är duktiga på att hausa upp nyheter. Det var bättre förr när de fick trycka sina bulletiner med blystämplar, då koncentrerade de sig på riktiga nyheter, lämnade skvallrandet åt kaffekärringarna och sjukdomsdiagnoser åt läkarna.
skogstroll
lite skräckpropaganda är det... dumt att skrämmas i onödan tycker jag. Det är ju många som dör varje år av "vanlig" influensa...
Gossen Ruda
Bara en liten fundering, det pratas mycket om handhygien och handsprit. Här på jobbet har det satts ut handsprit på toaletterna men jag är tveksam. Hjälper sånt mot virus???? Bakterier stryker med men virus är svårstoppade.
skogstroll
sprit har vi också fått på våra toaletter, handsprit alltså smile.gif ... fast flunsan är väl luftburen så det hjälper väl inte helt om nån drar iväg en jättenysning... fast jag tvättar alltid händerna när jag kommer till jobbet. Händerna är rena när jag åker hemifrån och när jag kommer till jobbet droppar det smuts urk vad kommunaltrafiken är lortig sick.gif önskar jag slapp åka buss å T-bana
ängsvädd
Jag tror att det är bra att man har noggrann handhygien även om "svinnfluensan" är luftburen. Det blir lättare för immunförsvaret om det slipper jobba med flera olika virusar o bakterier.

Skogstroll - du får börja med något slags mun- o näsfilter i tunnelbanan smile.gif
Pius
CITAT (Grå @ 31-08-2009, 12:57) *
Meriona, om företaget som du jobbar på skulle hamna hos Kronofogden för att du blir sjuk så är din chef en idiot som inte kan planera och ha ett arbetslag som kan täcka upp för varandra och om inte göra allt som alla kan, men iallafall det viktigaste.
Hur kul är det för dig att "sitta i en grotta" och jobba när du egentligen borde vara hemma och bli frisk?
Som sagt, ingen är så oumbärlig på sin arbetsplats så att det är bättre att alla andra blir sjuka och får stanna hemma istället, men det är många som har svårt att inse det.

Jag instämmer till fullo.

Det låter inte klokt. Och vad händer om du trillar ner och dör? Nej det där måste ni fixa till på din arbetsplats.

På min arbetsplats kom en arbetskamrat in genom dörren sa hej, föll ihop i hjärtinfarkt och dog. Så det kan gå så snabbt. Inte ska man tänka på jobbet i första hand när man mår dåligt. Själv var jag alltid hemma när jag inte mådde bra. Nu går jag "inkomstlös" så jag kan snora för mig själv och katterna ifall jag blir sjuk. Fast jag har inte varit dålig sen jag blev arbetslös.

Pius
Anma
CITAT (skogstroll @ 02-09-2009, 08:45) *
sprit har vi också fått på våra toaletter, handsprit alltså smile.gif ... fast flunsan är väl luftburen så det hjälper väl inte helt om nån drar iväg en jättenysning... fast jag tvättar alltid händerna när jag kommer till jobbet. Händerna är rena när jag åker hemifrån och när jag kommer till jobbet droppar det smuts urk vad kommunaltrafiken är lortig sick.gif önskar jag slapp åka buss å T-bana

Svininfluensan är INTE luftburen, den smittar via droppar. Alltså just via nysningar och genom virus som fastnat på dörrhandtag med mera.

Handsprit ska ta dö på viruset har min läkare sagt till mig när jag undrade ang resan.

Jag är försiktig av mig på grund av att jag inte vill sprida smittan, inte på grund av att jag skulle vara rädd för influensan. Masshysteri börjar det bli, jag irriterar mig mycket på medians hantering av detta. Viktigare att informera om hur man undviker smittan och varför man bör göra det, inte för att skrämmas som nu! Tycker jag.
Och varför man ska undvika smittan är ju att ju fler blir sjuka samtidigt desto sämre fungerar samhället.
Maggan H
På min skola ligger rektorn sen 5 dagar tillbaka med hög feber och övriga symptom. 7 ungar är sjuka men det finns ju vanliga förkylningar också, men det finns syskon på skolan till en gymnasieelev med konstaterad influensa, så visst är den på frammarsch. Vi hinner säkerligen inte bli vaccinerade här. Sprit har vi också men barnen har ingen, så allt de tar i kan ju överföra smittan.
ängsvädd
CITAT (Anma @ 02-09-2009, 10:57) *
Svininfluensan är INTE luftburen, den smittar via droppar. Alltså just via nysningar och genom virus som fastnat på dörrhandtag med mera.
......

Den är luftburen enligt denna text, men det innebär tydligen detsamma som du skrev, den kan även smitta när man pratar.

CITAT
Hur smittar svininfluensa?

Svininfluensan är luftburen vilket innebär att den överförs genom de små droppar som bildas när personer pratar eller nyser. Den smittar framförallt på nära håll, men om sjuka personer nyser kan virusdroppar färdas flera meter. Man kan även smittas genom direktkontakt t.ex. via droppar med virus som sitter kvar på ett handtag eller någons hand. Viruset kan sedan komma in i kroppen genom t.ex. mat eller när man petar sig i ögonen. från http://sjukvardsguiden.se/svininfluensa.html
Cacki
Hmm...det verkar som att det råder en viss förvirring i begreppen. Låter absolut som droppsmitta tycker jag.

Vaccinera mej? Ja absolut av tre anledningar. 1 Jobbar i vården och vår avdelning har blivit uttagen till att ta emot ev fall för att förhindra att man sprider smittan på flera olika avdelningar. 2 Samhällsansvar. 3 Tillhör själv en riskgrupp eftersom jag har en sjukdom där medicineringen delvis går ut på att "tagga ner" mitt immunförsvar.
skogstroll
ja jag vet inte luftburen sa de i nåt inslag i TV men de har kanske fel. Idag var det äckligt många som gick o hostade och nös i T-banan och på stan sick.gif att inte folk kan hålla för munnen fattar jag inte. Idag blev det handsprit, tror jag börjar bli nipprig giggle.gif
Anma
Enligt denna länks beskrivning är svininfluensan droppburen och enligt sjukvårdsupplysningens beskrivning är den droppburen, men de kallar den luftburen??? confused.gif
smittvägar
Magdis
Enl. den info vi fått på sjukhuset så har en nysning en räckvidd på 11 meter, viruset smittar via droppsmitta men det kan flyga gode långt genom luften i dessa små droppar. Det räcker med att en person ger ifrån sig en jättenysning på bussen så kan alla som sitter i den bli smittade.
Grå
Har svininfluensan ändrat karaktär då, för tidigare i somras beskrevs den ju mer som en typ av magsjuka, men nu är den helt plötsligt en förkylning? Eller kallar man allt som inte har fått ett namn än för svininfluensa?
Magdis
Feber, torrhosta, halsont, ont i kroppen, huvudvärk, frossa, snuva och en väldig trötthet är vanliga symtom vid influensa. Svininfluensan är ju en sådan typ av influensa.
Lunginflammation som kommer utan några föreliggande orsaker kan också vara ett symtom. (annars brukar man ju oftast vara rejält förkyld innan man drabbas av lunginflammation men svininfluensan kan orsaka lunginflammation direkt)
Meriona
Nu har ytterligare en stackare dött i Sverige i svinis.... sad.gif
Anma
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 15:31) *
Nu har ytterligare en stackare dött i Sverige i svinis.... sad.gif

Som var svårt cancersjuk.
MariaS
CITAT (Anma @ 03-09-2009, 19:37) *
Som var svårt cancersjuk.

från bakteriestaden Västerås...
Meriona
CITAT (MariaS @ 03-09-2009, 19:37) *
från bakteriestaden Västerås...

Usch... det är något med gurkorna som inte är bra.... Väl? ninja.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 19:40) *
Usch... det är något med gurkorna som inte är bra.... Väl? ninja.gif

Skulle tro de giggle.gif
Meriona
Phu då känner jag mig trygg! Äter så sällan de där smågurkorna.... sleep.gif
pejori
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 19:46) *
Phu då känner jag mig trygg! Äter så sällan de där smågurkorna.... sleep.gif

Det har jag gjort idag, så jag är nog rökt nu...Bacon nästa. crying.gif
Meriona
CITAT (pejori @ 03-09-2009, 19:56) *
Det har jag gjort idag, så jag är nog rökt nu...Bacon nästa. crying.gif

ISOLERA DIG!!!!!!!! trostar.gif
pejori
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 19:58) *
ISOLERA DIG!!!!!!!! trostar.gif

giggle.gif det har jag varit lääänge ju.... giggle.gif
Har så tråkiga vänner. rotfl.gif
Meriona
CITAT (pejori @ 03-09-2009, 20:03) *
giggle.gif det har jag varit lääänge ju.... giggle.gif
Har så tråkiga vänner. rotfl.gif

Iiiihh men kanske hellre dö av svininfluensan än av tristess. I första fallet får man både rubriker och kanske lite ersättning från patientförsäkringen? whistling.gif
pejori
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 20:05) *
Iiiihh men kanske hellre dö av svininfluensan än av tristess. I första fallet får man både rubriker och kanske lite ersättning från patientförsäkringen? whistling.gif

Har jag nytta av dom pengarna? naughty.gif
Tror jag ska avstå från gurkor... tummenupp.gif
Meriona
CITAT (pejori @ 03-09-2009, 20:07) *
Har jag nytta av dom pengarna? naughty.gif
Tror jag ska avstå från gurkor... tummenupp.gif

Det är nog bättre att mätta magen med popcorn. Eller är det genmanipulerat med gris-DNA? Man kan ju bli paranoid för mindre! Upplever inte ni att folk tittar snett på er när ni råkar hosta eller sucka lite tungt? crying.gif En stooooor misstänksamhet sprider sig över Sverige. VEM kommer att smitta mig?????????? sick.gif
pejori
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 20:10) *
Det är nog bättre att mätta magen med popcorn. Eller är det genmanipulerat med gris-DNA? Man kan ju bli paranoid för mindre! Upplever inte ni att folk tittar snett på er när ni råkar hosta eller sucka lite tungt? crying.gif En stooooor misstänksamhet sprider sig över Sverige. VEM kommer att smitta mig?????????? sick.gif

Jodå, det märker jag minsann.
Var på mvc här om dagen och råkade hosta.
tror alla med magen i vädret, blev elitgymaster direkt. crying.gif
Och värre blir det tror jag.
Meriona
Det tror jag med. Snart kommer vi att umgås via telefon och SMS, så att vi slipper smitta varann.... För man vill ju inte ha dåligt samvete......
MariaS
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 20:22) *
Det tror jag med. Snart kommer vi att umgås via telefon och SMS, så att vi slipper smitta varann.... För man vill ju inte ha dåligt samvete......

VA!? Ska du sluta umgås på nätet?
Meriona
CITAT (MariaS @ 03-09-2009, 20:25) *
VA!? Ska du sluta umgås på nätet?

Näää så klart inte, det känns någorlunda säkert! tummenupp.gif Bara man inte pussas så....
MariaS
CITAT (Meriona @ 03-09-2009, 20:29) *
Näää så klart inte, det känns någorlunda säkert! tummenupp.gif Bara man inte pussas så....

[attachment=41521:smiley_kysselaber.gif]
Meriona
CITAT (MariaS @ 03-09-2009, 20:30) *
[attachment=41521:smiley_kysselaber.gif]

En kvinnlig myskanka? confused.gif
Snöflinga
Fast här kan det finnas virus förståss -fear-.gif
MariaS
CITAT (Snöflinga @ 03-09-2009, 20:34) *
Fast här kan det finnas virus förståss -fear-.gif

OJ OJ OJ slap.gif det har jag ju inte tänkt på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon