|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Jag har börjat svikta lite i min övertygelse om vaccinering. De senaste dagarnas larm om 4 dödsfall som inträffat i samband med vaccinering gör mig liiiite orolig. Vågar man ?
CITAT (Alba @ 26-10-2009, 09:59)  Jag har börjat svikta lite i min övertygelse om vaccinering. De senaste dagarnas larm om 4 dödsfall som inträffat i samband med vaccinering gör mig liiiite orolig. Vågar man ? Läs artiklarna som rapporterar om dessa dödsfall, en gång till. Läs speciellt bitarna som handlar om vad personerna hade för problem innan och varför de ansågs vara "riskgrupper". En person som t.ex är 90 år med flera bakomliggande sjukdomar, som är så sjuk att personen prioriteras först i vacciantionsgrupperna - den personen löper stor risk att avlida när som helst. Hittills har man inte i Sverige kunnat säkerställa att ett enda av dessa 4 dödfall beror på vaccinationen och inte på personernas bakomliggande sjukdom(ar). Är du gammal? Har du hjärtsjukdom? Har du lungsjukdom t.ex. KOL? Har du en kombination av hjärtsjukdom och KOL? I så fall skulle jag kanske också vara orolig, men nu är jag en fullt frisk ung-medelålders person - alltså är jag inte orolig. Men det är så jag resonerar. Är du osäker rekommenderar jag att du ringer 1177 och får de svar du behöver för att fatta ett välinformerat beslut. Vill dock påminna om att det faktiskt finns folk som dött av influensan också.....
CITAT (KRT @ 26-10-2009, 10:12)  Läs artiklarna som rapporterar om dessa dödsfall, en gång till. Läs speciellt bitarna som handlar om vad personerna hade för problem innan och varför de ansågs vara "riskgrupper". En person som t.ex är 90 år med flera bakomliggande sjukdomar, som är så sjuk att personen prioriteras först i vacciantionsgrupperna - den personen löper stor risk att avlida när som helst. Hittills har man inte i Sverige kunnat säkerställa att ett enda av dessa 4 dödfall beror på vaccinationen och inte på personernas bakomliggande sjukdom(ar).
Är du gammal? Har du hjärtsjukdom? Har du lungsjukdom t.ex. KOL? Har du en kombination av hjärtsjukdom och KOL? I så fall skulle jag kanske också vara orolig, men nu är jag en fullt frisk ung-medelålders person - alltså är jag inte orolig. Men det är så jag resonerar. Är du osäker rekommenderar jag att du ringer 1177 och får de svar du behöver för att fatta ett välinformerat beslut. Vill dock påminna om att det faktiskt finns folk som dött av influensan också.....
Det är just det som gör mig så velig. Det lutar ju åt att ta vaccinet......men tankarna går fram och tillbaka. Vaccinet är försenat så jag får ju ytterligare betänketid. Ofta är det ju så att media slår upp det negativa så stort utan att ha riktig grund för det som sägs. Jag tillhör ingen riskgrupp....gammal njae.........ung i sinnet.  men det kanske inte räknas. Det jag läste på Aftonbladet idag gör ju inte saken bättre.
titti49zon6
26-10-2009, 11:30
Alba, jag lever ännu  trots min stora operation och hjärtfladder samt KOL Ska på hjärtgympan idag och får väl höra av mig i kväll så att alla vet att jag mår fortsatt bra. Jag tycker det verkar som att pressen och TV försöker skapa nån slags masshysteri mot vaccinet, vilket inte är bra.......om det skulle vara så att det visar sig bli några större komplikationer, hur pass trovärdiga blir dom då när man i detta stadium går ut med skrämselpropaganda. De eventuella biverkningar som man kan få står ju upptagna på det papper som man ska fylla i innan man får sprutan
CITAT (Alba @ 26-10-2009, 09:59)  Jag har börjat svikta lite i min övertygelse om vaccinering. De senaste dagarnas larm om 4 dödsfall som inträffat i samband med vaccinering gör mig liiiite orolig. Vågar man ? Klart du vågar. Med tanke på att fyra har dött av vaccinet och flera miljoner har vaccinerats, så är risken minimal, även om den finns. Procentuellt är det svårräknat, hur stor risken är att du dör. Edit: Nu är jag trött och stavar som en kratta.
CITAT (Alba @ 26-10-2009, 11:23)  Det är just det som gör mig så velig. Det lutar ju åt att ta vaccinet......men tankarna går fram och tillbaka. Vaccinet är försenat så jag får ju ytterligare betänketid. Ofta är det ju så att media slår upp det negativa så stort utan att ha riktig grund för det som sägs. Jag tillhör ingen riskgrupp....gammal njae.........ung i sinnet.  men det kanske inte räknas. Det jag läste på Aftonbladet idag gör ju inte saken bättre. Jag förstår hur du tänker, MEN det som är viktigt att veta och tänka på är att det absolut inte är riskfritt att drabbas av influensa heller. Man kan få alla möjliga följdsjukdomar av t.ex. influensa, lunginflammation är bara en. Nu har jag inte läst artikeln i aftonbladet - gillar inte riktigt sensationsjounalistik (även om jag förstår att de gör det för att sälja tidningar, för att överleva), men om man letar tillräckligt länge kan man nog hitta både det ena och andra. Det finns f.ö. folk som dör av vanliga läkemdel också, t.ex. pga extrem otur, man kanske inte alls tåler substansen eller tillhör de 1:1000000 som ärallergisk mot färgämnet eller liknande. Ett exempel från en annan sjukdom (för att ge sakeroch ting lite perspektiv). För ett antal år sedan påstods det att MPR (mässling, påssjuka och rödahund)-vaccinationen gjorde att barn blev autistiska. En studie påstods visa detta och vips sjönk vaccinationsfrekvensen rejält. Vilket fick till följd att många fler barn drabbades av dessa sjukdomar, som i de FLESTA fall inte ger speciellt svåra symptom. Men mässling kan vara en riktigt äcklig sjukdom, i världen dör barn varje år av den, och hos (om mina gamla föreläsare har rätt) ca 1 av 1000 drabbade får man en oftast övergående påverkan på hjärnan. Alltså är det absolut inte "riskfritt" att drabbas av dessa sjukdomar, trots att de flesta blir sjuka och sedan friska utan någa större biverkningar eller följdsjukdomar. Intressant nog visade en uppföljande studie att den första hade fått allt om bakfoten, den första studien var "beställd" av en intresseförening som hade intresse av att läggafokus på autism och de drabbade. Självklart har man "rätt" at bli orolig - men mitt råd är att kontakta antingen läkare, vc eller djukvårdsupplysningen och försöka få SAKLIG information om vaccination, biverkningar och risker. Fatta sedan ett välinformerat beslut som du känner att du kan stå för. Oavsett om det innebär vaccination eller ej.... CITAT (titti49zon6 @ 26-10-2009, 11:30)  Alba, jag lever ännu  trots min stora operation och hjärtfladder samt KOL Ska på hjärtgympan idag och får väl höra av mig i kväll så att alla vet att jag mår fortsatt bra. Jag tycker det verkar som att pressen och TV försöker skapa nån slags masshysteri mot vaccinet, vilket inte är bra.......om det skulle vara så att det visar sig bli några större komplikationer, hur pass trovärdiga blir dom då när man i detta stadium går ut med skrämselpropaganda. De eventuella biverkningar som man kan få står ju upptagna på det papper som man ska fylla i innan man får sprutan Stod precis i Sydsvenskan idag att på Rosengård, där många får information om vaccinet från andra kanaler än svensk sjukvård, vaccineras många mindre än man räknat med. Orsaken är, enligt vårdinformatörer, att man utomlands på många håll sprider information om att man blir steril, handikappad etc av vaccinet. Så et är inte bara "svenska" medier som skapar masshysterier.....
Grejen är ju att pressen först försöker skapa masshysteri runt influensan och sedan runt vaccinet. Det enda pressen vill är att leka med våra rädslor i syfte att sälja lösnummer.
CITAT (KRT @ 26-10-2009, 11:41)  Jag förstår hur du tänker, MEN det som är viktigt att veta och tänka på är att det absolut inte är riskfritt att drabbas av influensa heller. Man kan få alla möjliga följdsjukdomar av t.ex. influensa, lunginflammation är bara en. Nu har jag inte läst artikeln i aftonbladet - gillar inte riktigt sensationsjounalistik (även om jag förstår att de gör det för att sälja tidningar, för att överleva), men om man letar tillräckligt länge kan man nog hitta både det ena och andra. Det finns f.ö. folk som dör av vanliga läkemdel också, t.ex. pga extrem otur, man kanske inte alls tåler substansen eller tillhör de 1:1000000 som ärallergisk mot färgämnet eller liknande.
Ett exempel från en annan sjukdom (för att ge sakeroch ting lite perspektiv). För ett antal år sedan påstods det att MPR (mässling, påssjuka och rödahund)-vaccinationen gjorde att barn blev autistiska. En studie påstods visa detta och vips sjönk vaccinationsfrekvensen rejält. Vilket fick till följd att många fler barn drabbades av dessa sjukdomar, som i de FLESTA fall inte ger speciellt svåra symptom. Men mässling kan vara en riktigt äcklig sjukdom, i världen dör barn varje år av den, och hos (om mina gamla föreläsare har rätt) ca 1 av 1000 drabbade får man en oftast övergående påverkan på hjärnan. Alltså är det absolut inte "riskfritt" att drabbas av dessa sjukdomar, trots att de flesta blir sjuka och sedan friska utan någa större biverkningar eller följdsjukdomar. Intressant nog visade en uppföljande studie att den första hade fått allt om bakfoten, den första studien var "beställd" av en intresseförening som hade intresse av att läggafokus på autism och de drabbade.
Självklart har man "rätt" at bli orolig - men mitt råd är att kontakta antingen läkare, vc eller djukvårdsupplysningen och försöka få SAKLIG information om vaccination, biverkningar och risker. Fatta sedan ett välinformerat beslut som du känner att du kan stå för. Oavsett om det innebär vaccination eller ej....
Stod precis i Sydsvenskan idag att på Rosengård, där många får information om vaccinet från andra kanaler än svensk sjukvård, vaccineras många mindre än man räknat med. Orsaken är, enligt vårdinformatörer, att man utomlands på många håll sprider information om att man blir steril, handikappad etc av vaccinet. Så et är inte bara "svenska" medier som skapar masshysterier..... Det är tre sjukdommar som har riktigt otäcka förlopp, beroende på vem som drabbas av dom. Flickor-röda hund Pojkar- påssjuka och Mässlingen- båda könen. Nya forskningsrön säger att det inte finns belägg för vaccination-Autism Men det är väl som med "plötslig spädbarnsdöd" ibland ska dom ligga på mage, sedan på rygg. Avklädda ibland och påklädda ibland. Barn till rökare dör oftare, och nu är det barn till föräldrar som dricker som ligger risigt till. Vad/vem ska man tro på??? Jag personligen går nog på sunt förnuft, så vet jag att jag rör mej bland mycket folk eller tillhör riskgrupperna, skulle jag ta sprutan. Edit, tog bort ett ord som blev fel.
Snigelhatare
26-10-2009, 17:39
CITAT (KRT @ 25-10-2009, 15:41)  Om orsaken till att du inte vill vaccinera dig är att du anser att vaccinet är för dåligt testat, så är det din uppfattning och självfallet ska man respektera det. Jag skulle dock tycka att det vore väldigt intressant att höra vad du anser vara "tillräckligt prövat" innebär... Eftersom jag känner personer som blivit mycket sjuka av vanligt influensavaccin och detta är mycket starkare så skulle jag inte vaccinera mig även om det var testat. Det var nytt för mig att vanligt influensavaccin inte heller är tillräckligt prövat.
Meriona
26-10-2009, 20:46
CITAT (Anma @ 26-10-2009, 11:44)  Grejen är ju att pressen först försöker skapa masshysteri runt influensan och sedan runt vaccinet. Det enda pressen vill är att leka med våra rädslor i syfte att sälja lösnummer. Huvudet på spiken!
Biggan_
26-10-2009, 23:01
Nu är ju alla garanterade att få vaccin, men om det hade varit brist på vaccin så hade det nog blivit rusning tror jag! Förskräckliga historier som cirkulerar på nätet! Jag skall ta sprutan i allafall, men det lär väl inte bli förrän vid jul nån gång!
CITAT (Rose @ 26-10-2009, 22:54)  Tack. Detta inlägg fick mig att bli än mer övertygad om att mitt val är rätt för mig, jag tillhör ingen riskgrupp och rör mig inte heller runt personer som tillhör riskgrupper.
CITAT (pejori @ 26-10-2009, 11:47)  Det är tre sjukdommar som har riktigt otäcka förlopp, beroende på vem som drabbas av dom.
Flickor-röda hund Pojkar- påssjuka och Mässlingen- båda könen. Nya forskningsrön säger visst att det inte finns belägg för vaccination-Autism
Men det är väl som med "plötslig spädbarnsdöd" ibland ska dom ligga på mage, sedan på rygg. Avklädda ibland och påklädda ibland. Barn till rökare dör oftare, och nu är det barn till föräldrar som dricker som ligger risigt till.
Vad/vem ska man tro på??? Jag personligen går nog på sunt förnuft, så vet jag att jag rör mej bland mycket folk eller tillhör riskgrupperna, skulle jag ta sprutan. Var kanske inte tillräckligt tydlig, en uppföljande och granskande studie visade att det INTE föreligger något samband mellan MPR-vaccination och autism. Denna rättelse publicerades i samma vetenskapliga tidskrift som den felaktiga artikeln publicerades i. Har för mig att den ansvariga forskaren tom erkände att slutsatserna inte var korrekta. Kommer inte exakt ihåg hur man klom fram till vilka resultat, men har för mig att det hade att göra med barnets ålder - den åldern man ger MPR är också den åldern då man oftast brukar märka att något är fel hos barn med autism. När det gäller ALLA vetenskapliga rön måste man läsa resultaten kritiskt. Nästan alltid är det journalister som sitter och skriver dessa artiklar, journalister som inte har någon relevant medicinsk bakgrund - inte konstigt då att det blir fel ibland. Dessutom, journalister är anställda av tidningar och tidningar lever på att sälja tidningar. Ju fler som köper tidningen ju bättre, alltså vill journalisterna skaffa fram så många läsare som möjligt. Några exempel - en studie visade att kvinnor som använder bygel-bh drabbas oftare av bröstcancer. Låter alarmerande eller hur? Det visar sig vid närmare studie att det återigen har med ålder att göra, kvinnor i medelåldern använde oftare bygel-bh än äldre och yngre. Alltså hade bh-n inget med saken att göra.... Akrylamid i mat - troligen inte en slump att larmen kom precis då forskningsanslagen för forskningen blev mindre...... Efter larmen tillfördes massor med pengar till forskningen, så de har nog inte ekonomiska problem längre. Som jag skrivit tidigare - alla måste göra ett val, ska man vaccinera sig eller ej, men gör ett välinformerat val, inte ett val baserat på sensationsjournalistik, rykten och "alla vet"-argument.
Ringde och pratade med medicinmottagningen nu på morgonen, jag tar sprutan nästa vecka det blir nog bra tror jag.
Kajsa i Arvika
27-10-2009, 11:01
Har tagit sprutan nu och lever fortfarande..  Inga andra biverkningar än en öm arm..
Monica M zon 4
27-10-2009, 12:39
Och jag tog sprutan igår. Lite öm i armen men det är allt. Jag tar hellre sprutan och slipper bli allvarligt sjuk eller riskera att smitta nån annan. Det skulle jag aldrig orka leva med.
CITAT (KRT @ 27-10-2009, 08:08)  Var kanske inte tillräckligt tydlig, en uppföljande och granskande studie visade att det INTE föreligger något samband mellan MPR-vaccination och autism. Denna rättelse publicerades i samma vetenskapliga tidskrift som den felaktiga artikeln publicerades i. Har för mig att den ansvariga forskaren tom erkände att slutsatserna inte var korrekta. Kommer inte exakt ihåg hur man klom fram till vilka resultat, men har för mig att det hade att göra med barnets ålder - den åldern man ger MPR är också den åldern då man oftast brukar märka att något är fel hos barn med autism.
När det gäller ALLA vetenskapliga rön måste man läsa resultaten kritiskt. Nästan alltid är det journalister som sitter och skriver dessa artiklar, journalister som inte har någon relevant medicinsk bakgrund - inte konstigt då att det blir fel ibland. Dessutom, journalister är anställda av tidningar och tidningar lever på att sälja tidningar. Ju fler som köper tidningen ju bättre, alltså vill journalisterna skaffa fram så många läsare som möjligt.
Några exempel - en studie visade att kvinnor som använder bygel-bh drabbas oftare av bröstcancer. Låter alarmerande eller hur? Det visar sig vid närmare studie att det återigen har med ålder att göra, kvinnor i medelåldern använde oftare bygel-bh än äldre och yngre. Alltså hade bh-n inget med saken att göra....
Akrylamid i mat - troligen inte en slump att larmen kom precis då forskningsanslagen för forskningen blev mindre...... Efter larmen tillfördes massor med pengar till forskningen, så de har nog inte ekonomiska problem längre.
Som jag skrivit tidigare - alla måste göra ett val, ska man vaccinera sig eller ej, men gör ett välinformerat val, inte ett val baserat på sensationsjournalistik, rykten och "alla vet"-argument. Jodå, du var tydlig. Det var jag som lyckades klämma in ett "visst" på fel ställe, som kunde missförstås. har tagit bort det nu  CITAT (Biggan_ @ 26-10-2009, 23:01)  Nu är ju alla garanterade att få vaccin, men om det hade varit brist på vaccin så hade det nog blivit rusning tror jag! Förskräckliga historier som cirkulerar på nätet! Jag skall ta sprutan i allafall, men det lär väl inte bli förrän vid jul nån gång! Samma här, får vänta tills riskgrupperna är klara.
ängsvädd
27-10-2009, 16:03
I Tyskland vaccinerar man inte de gravida mot svininfluensan. De anser att vaccinet inte är tillräckligt beprövat än för att våga vaccinera gravida. De inväntar resultaten/erfarenheterna från Sverige.
andersen
27-10-2009, 17:15
ängsvädd
27-10-2009, 17:19
Vaccinet är inte testat på gravida, ändå uppmanas gravida att vaccinera sig.
CITAT (ängsvädd @ 27-10-2009, 17:19)  Vaccinet är inte testat på gravida, ändå uppmanas gravida att vaccinera sig. Det är verkligen inte riskfritt att drabbas i slutfasen av graviditeten. Och det är verkligen inte riskfritt att föda med influensa, och det är verkligen inte riskfritt att drabbas av influensa de första veckorna i livet. F.ö. är det ytterst få läekemdel eller vacciner som testas på gravida - det är nämligen sällan etiskt försvarbart att göra det. Trots att vanligt influensavaccin inte är testat på gravida rekommenderar man t.ex. i USA att gravida som beräknas föda under influensasäsongen ska vaccinera sig eftersom risken för en höggravid kvinna, eller ett nyfött barn är så stor. Detta trots att vaccinet inte är testat på gravida. En stilla undran - driver du någon slags "upplysningskampanj" mot vaccination? Och i så fall varför? Vill återigen rekommendera alla som är oroliga att kontakta sjukvårdsupplysningen, sin barnmorska (om man är gravid), eller annan professionell person. Dessa kan även diskutera risker och argument mot vaccination.
CITAT (andersen @ 27-10-2009, 17:15)  Sånt här är tragiskt! Att som utbildad vårdpersonal inbilla sig att en pytteliten mängd smittoämnen under kontrollerad form skulle vara farligare än att drabbas av dem under totalt okontrollerade och oförutsägbara förhållanden!!
CITAT (Magdis @ 27-10-2009, 17:48)  Sånt här är tragiskt! Att som utbildad vårdpersonal inbilla sig att en pytteliten mängd smittoämnen under kontrollerad form skulle vara farligare än att drabbas av dem under totalt okontrollerade och oförutsägbara förhållanden!! Håller med, men inte ens vårdpersonal är altid upplyst. Ta rökning som exempel - alla (varesig man jobbar inom vården eller ej) vet att det är farligt, ändå röker många som jobbar inom vården. Varför???? Samma orsak kanske (det är så få som får KOL och/eller lungcancer och det drabbar säkert inte mig/ influensan är så mild, det är säkert inte farligt om man får den och den drabbar säkert inte mig......)
CITAT (KRT @ 27-10-2009, 17:50)  Håller med, men inte ens vårdpersonal är altid upplyst. Ta rökning som exempel - alla (varesig man jobbar inom vården eller ej) vet att det är farligt, ändå röker många som jobbar inom vården. Varför???? Samma orsak kanske (det är så få som får KOL och/eller lungcancer och det drabbar säkert inte mig/ influensan är så mild, det är säkert inte farligt om man får den och den drabbar säkert inte mig......) Ja, jag vet att det låter elakt, men IQ nivån är nog inte alltför hög om man fortsätter att röka efter att ha sett röntgenbilder på KOL-patienters lungor.
CITAT (Magdis @ 27-10-2009, 17:56)  Ja, jag vet att det låter elakt, men IQ nivån är nog inte alltför hög om man fortsätter att röka efter att ha sett röntgenbilder på KOL-patienters lungor. Det ska mycket till ja. Eller om man ser dem IRL.... Ingen vacker syn precis
herkules
27-10-2009, 18:09
CITAT (Magdis @ 27-10-2009, 17:56)  Ja, jag vet att det låter elakt, men IQ nivån är nog inte alltför hög om man fortsätter att röka efter att ha sett röntgenbilder på KOL-patienters lungor. vet inte du hur nikotinberoende fungerar? det spelar ingen som helst roll om du så trycker ned rtgbilder på KOL-lungor i halsen på någon som är nikotinberoende, de kommer inte sluta röka för det och det har INGENTING med IQ att göra. *suck*
CITAT (herkules @ 27-10-2009, 18:09)  vet inte du hur nikotinberoende fungerar? det spelar ingen som helst roll om du så trycker ned rtgbilder på KOL-lungor i halsen på någon som är nikotinberoende, de kommer inte sluta röka för det och det har INGENTING med IQ att göra. *suck* Det är klart att det är ett beoende - det är inte DET diskussionen handlar om. F.ö. går det alldeles utmärkt att ta sig ur ett beroende, det kan alla fd rökare vittna om. Det är avsaknaden av vilja att ta sig ur beroendet man kan fundera över. Faktum är att man inte ens behöver ta sig över sitt beroende, man kan transferera det till nikotinpreparat istället - bättre för både omgivningen och individen. Det är även viljan att göra detta som man kan diskutera. Kan folk sluta kröka eller sluta knarka - nog f*n kan man ta sig ur ett nikotinberoende!!! OM man vill, och det är väl här det kniper - motivationen saknas. Man vet förbaskat väl hur illa det kan gå, men skyddsmekanismen "det händer inte mig" är stark och kanske ännu starkare hos de som sysslar med något som det logiskt sett vet är skadligt.........
herkules
27-10-2009, 18:25
CITAT (KRT @ 27-10-2009, 18:15)  Det är klart att det är ett beoende - det är inte DET diskussionen handlar om.
F.ö. går det alldeles utmärkt att ta sig ur ett beroende, det kan alla fd rökare vittna om. Det är avsaknaden av vilja att ta sig ur beroendet man kan fundera över. Faktum är att man inte ens behöver ta sig över sitt beroende, man kan transferera det till nikotinpreparat istället - bättre för både omgivningen och individen. Det är även viljan att göra detta som man kan diskutera.
Kan folk sluta kröka eller sluta knarka - nog f*n kan man ta sig ur ett nikotinberoende!!! OM man vill, och det är väl här det kniper - motivationen saknas. Man vet förbaskat väl hur illa det kan gå, men skyddsmekanismen "det händer inte mig" är stark och kanske ännu starkare hos de som sysslar med något som det logiskt sett vet är skadligt......... såklart man kan sluta röka men inte för att någon visar en bilder på taskiga lungor eller talar om för en hur dum i huvudet man är för att man röker trots att man tittat på bilderna.
Aqvakul
27-10-2009, 18:28
CITAT (herkules @ 27-10-2009, 18:25)  såklart man kan sluta röka men inte för att någon visar en bilder på taskiga lungor eller talar om för en hur dum i huvudet man är för att man röker trots att man tittat på bilderna. Nej, det är bara om man VILL TILLRÄCKLIGT MYCKET SJÄLV som det går...
CITAT (herkules @ 27-10-2009, 18:09)  vet inte du hur nikotinberoende fungerar? det spelar ingen som helst roll om du så trycker ned rtgbilder på KOL-lungor i halsen på någon som är nikotinberoende, de kommer inte sluta röka för det och det har INGENTING med IQ att göra. *suck* Det finns många bra ersättningspreparat om man vill sluta röka. Det finns nikotinplåster bl.a. Jag och mina kollegor *suckar* lika mycket som du gjorde nyss, varje gång vi vet att det lagts ner miljontals kronor på att rädda livet på en människa som avser att så fort som möjligt efter att ha fått en by-pass operation och syrgastuber i hemmet, kommer att kasta allting på sophögen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
27-10-2009, 19:24
Magdis och en som inte tål pläster ( som jag som får sår av nikotonplåster och företaget inte ens kan tala om för mig vad som finns i deras pläster) . Kan inte heller tugga nikotintugummi. Vad skall jag göra?
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-10-2009, 19:24)  Magdis och en som inte tål pläster ( som jag som får sår av nikotonplåster och företaget inte ens kan tala om för mig vad som finns i deras pläster) . Kan inte heller tugga nikotintugummi. Vad skall jag göra? Då blir det ju knepigare! Vad är det som gör att du inte kan använda tuggummit? I ett fall som ditt skulle jag definitivt ha konsulerat sluta röka gruppen på arbetsplatsen. Jag hoppas du får ALL tänkbar hjälp som finns om du verkligen vill sluta röka.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-10-2009, 19:24)  ( som jag som får sår av nikotonplåster och företaget inte ens kan tala om för mig vad som finns i deras pläster) . Kan inte heller tugga nikotintugummi. Vad skall jag göra? I alla fall Nicorette finns i små minitabletter som man lägger under tungan. Jag vet flera som haft svårt för både plåster och tuggummin som lyckats den vägen. /Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
27-10-2009, 21:33
CITAT (Magdis @ 27-10-2009, 19:31)  Då blir det ju knepigare! Vad är det som gör att du inte kan använda tuggummit? I ett fall som ditt skulle jag definitivt ha konsulerat sluta röka gruppen på arbetsplatsen. Jag hoppas du får ALL tänkbar hjälp som finns om du verkligen vill sluta röka. Jag kan inte använda tuggummit. Tål det inte heller. När jag skulle köpa plåster frågade jag på apotheket om plåsrret innehåller kolofonium. Vad är det? , var svaret jag fick. Då ringde jag till företaget på deras kundnummret om man har frågor. Kolofonium, vad är det???? var svaret igen. Men hon skulle ta reda på det och sedan fick jag reklam från dom hem skickade. Så mycket är det bevänt med hjälp. Rökavväningshjälpen var det jag ringde först. Så lätt är det also inte
Kanske mitt tidigare inlägg inte syns? Men det finns alternativ till plåster och tuggummi.
Det finns mikrotabletter som jag skrev i inlägget tidigare och det finns även en inhalator som kan användas på ett ”cigarettliknade” sätt.
/Anki
Jag är lite nyfiken på vad människor i malmö tycker när vårdens resurser för ovaccinerade inte räcker till för att personalen tänkt precis som dom...
/Åsa
CITAT (Anki V @ 27-10-2009, 21:53)  Kanske mitt tidigare inlägg inte syns? Men det finns alternativ till plåster och tuggummi.
Det finns mikrotabletter som jag skrev i inlägget tidigare och det finns även en inhalator som kan användas på ett "cigarettliknade" sätt.
/Anki Inhalatorn är jättebra. Munsprayen däremot...vilken skitsmak Men den hjälper fort, så lite får man plåga sig för den goda s(m)akens skull.
Hej igen
27-10-2009, 22:53
Det är ju bara så att så länge man inte nått absolut beslut att skippa rökat då hjälper inga plåster eller tuggummin. Rökare har en fenomenal förmåga att hitta på orsaker till att inte kunna sluta ... fastän vi alla vet att det enda som krävs är stark egen vilja
Pratade idag med KOL-sköterska och Sjuksköterska ... bägge tyckte att jag ska vänta ett tag, en vecka el två innan jag tar vaccinet .. detta för att slippa vistas i stora folksamlingar.
Eftersom jag tillhör de så kallade riskgrupperna så fick jag min spruta igår. Jag har en bultande arm och även ett bultande huvud, lite förhöjd temp, men mår inte speciellt dåligt..............Och ärligt talat, jag önskar att alla skulle ta vaccinet enbart pga hänsyn till sin nästa. För hur vet du att den du möter i butiken inte tillhör "riskgruppen"? Det har vare sig du eller jag en aning om
Håller med dig Gillan. Även om jag inte är i farozonen, så kan jag som sjuk möta någon som tillhör riskgruppen och av olika orsaker inte kan ta sprutan. Små barn vaccineras inte mot svininfluensa och jag skulle inte vilja smitta ett spädbarn, för att "jag inte vill ta en spruta"
Eftersom det här med nikotin helt oförhappandes kom in i tråden så blir jag lite förvånad över att ni som har en hel del sjukvårdskunskaper inte vet eller nämnt att det nu för tiden finns läkemedel mot nikotinberoende och som dessutom sägs vara riktigt bra. Här kan ni läsa:http: http://www.champix.se/
titti49zon6
28-10-2009, 14:19
Champix är receptbelagt, tala med er läkare så skriver han/hon ut. Jag mådde sämre av Champix än av influensasprutan  Det preparatet har många fler biverkningar än vad influensavaxinet har (åtminstone vad man känner till än så länge)
CITAT (Monica M zon 4 @ 27-10-2009, 12:39)  Och jag tog sprutan igår. Lite öm i armen men det är allt. Jag tar hellre sprutan och slipper bli allvarligt sjuk eller riskera att smitta nån annan. Det skulle jag aldrig orka leva med.
Det är så jag också tänker...skulle inte uthärda tanken att jag var orsak till att någon blir riktigt allvarligt sjuk och kanske t.o.m. dör. Därför är det så jobbigt att jag börjat tveka......att jag är rädd för biverkningarna. Nu menar jag inte ont i armen eller huvudet. Jag menar riktigt allvarliga biverkningar. Men å andra sidan har jag aldrig satt mig in i vad en "vanlig" influensaspruta har för biverkningar. Den kanske är lika allvarlig...jag vet inte. Det är synd att media sätter fokus på det negativa i stället för att framhålla vad som kan vara bra med att ta sprutan. Det skrämmer mig också när jag läser att vårdpersonal i Malmö inte tar sprutan. Ni tycker kanske att det låter förvirrat det jag skriver....men det beror på att jag är förvirrad...i detta ämne alltså.  ...............(inte annars....nejdå  ) Vaccineringen är en bit bort här hos oss så jag har tid på mig....men nog lutar det åt att jag tar sprutan. CITAT (pejori @ 28-10-2009, 09:03)  Håller med dig Gillan. Även om jag inte är i farozonen, så kan jag som sjuk möta någon som tillhör riskgruppen och av olika orsaker inte kan ta sprutan. Små barn vaccineras inte mot svininfluensa och jag skulle inte vilja smitta ett spädbarn, för att "jag inte vill ta en spruta"  Förvirrade jag måste bara hålla med dig....du har så rätt.
CITAT (titti49zon6 @ 28-10-2009, 14:19)  Champix är receptbelagt, tala med er läkare så skriver han/hon ut. Jag mådde sämre av Champix än av influensasprutan  Det preparatet har många fler biverkningar än vad influensavaxinet har (åtminstone vad man känner till än så länge) Mej skriver dom inte ut det till, då jag har behandlats för depression, och biverkningarna är bl.a. depression och självmord
CITAT (titti49zon6 @ 28-10-2009, 14:19)  Champix är receptbelagt, tala med er läkare så skriver han/hon ut. Jag mådde sämre av Champix än av influensasprutan  Det preparatet har många fler biverkningar än vad influensavaxinet har (åtminstone vad man känner till än så länge) Sorry att jag glömde säga att det är receptbelagt. Jag ska börja med champix nästa vecka och har fått lära mig att man aldrig ska ta det på "fastande mage" för att förhindra biverkningar, men vad vet jag............än  . Däremot så känner jag faktiskt fyra peroner som lyckats sluta röka med champixen. Och det låter lovande tycker jag  CITAT (pejori @ 28-10-2009, 14:51)  Mej skriver dom inte ut det till, då jag har behandlats för depression, och biverkningarna är bl.a. depression och självmord  Skräm mig inte nu är du snäll
CITAT (Gillan @ 28-10-2009, 14:11)  Eftersom det här med nikotin helt oförhappandes kom in i tråden så blir jag lite förvånad över att ni som har en hel del sjukvårdskunskaper inte vet eller nämnt att det nu för tiden finns läkemedel mot nikotinberoende och som dessutom sägs vara riktigt bra. Här kan ni läsa:http: http://www.champix.se/Bara för att man har kunskap i medicin, immunologi och virologi betyder det inte att man är expert på nikotinavvänjning Visste inte att det fanns något annat än nikotin-medeln, men är det så är det ju jättebra!!! Kanske kan hjälpa ytterligare ett antal att sluta.
CITAT (Gillan @ 28-10-2009, 15:01)  Sorry att jag glömde säga att det är receptbelagt. Jag ska börja med champix nästa vecka och har fått lära mig att man aldrig ska ta det på "fastande mage" för att förhindra biverkningar, men vad vet jag............än  . Däremot så känner jag faktiskt fyra peroner som lyckats sluta röka med champixen. Och det låter lovande tycker jag Skräm mig inte nu är du snäll  NÄ...  Det är en biverkning som kan uppstå, den måste inte komma, men eftersom jag haft en dokumenterad depression, vågar dom inte låta mej testa. Har också folk här som lyckats bra med den metoden.
CITAT (pejori @ 28-10-2009, 09:03)  Små barn vaccineras inte mot svininfluensa och jag skulle inte vilja smitta ett spädbarn, för att "jag inte vill ta en spruta"  Just detta är orsaken till att maken och jag kommer vaccinera oss - har en liten på 5 månader hemma = han är för liten för både vaccination och Tamiflu och riskerar att bli verkligt dålig om han får influensa (oavsett om det är svininfluensa eller vanlig influensa, men h1n1 verkar ha "trängt undan" den vanliga säsongsinfluensan så det är väl den som är störst risk, just nu iaf). ______________________________ Ang biverkninar av vacciner - någon som fått stelkrampsvaccination på sistonde och kommer ihåg hur DEN känns? Jag tyvärr, efter ett råttbett för några år sedan - gör ont, och jäklar i det vad min arm svullnade och ömmade efteråt.... Glömmer inte heller MPR när jag vas 12; eftersom jag hade haft både röda hund och påssjuka innan blev jag rejält dålig - inte speciellt kul, men jag slipper iaf få mässling............
CITAT (pejori @ 28-10-2009, 14:51)  Mej skriver dom inte ut det till, då jag har behandlats för depression, och biverkningarna är bl.a. depression och självmord  Saxat ur FASS: Det har förekommit rapporter om depression, självmordstankar Låter som om det är en liten risk för den biverkan. Jag tycker dom flesta mediciner har det i sin biverkningslista. Jag har precis börjat med blodtrycksmedicin, där var depression också en biverkan. Ibland kanske det positiva överväger den lilla risken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|