Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Anma
CITAT (herkules @ 04-11-2009, 12:29) *
blundar gör nog ingen men med skrämselpropaganda kommer man inte långt, vare sig åt ena eller andra hållet.
sakligt, vetenskapligt och beprövat, för och nackdelar, alla eventuella biverkningar av vaccin på bordet så skulle jag tro att folk är kloka nog att fatta sina egna beslut.
/.../

tummenupp.gif

CITAT (Magdis @ 04-11-2009, 13:15) *
Om jag ska förses med munkavle gällande att tala om hur många som blivit allvarligt sjuka här så borde det väl gälla OM och när ev. den första biverkningen av vaccinet kommer också, eller? Eller är det tillåtet att skriva om på internet?

Jag tycker att det är jättebra att du berättar hur många som blivit allvarligt sjuka, hur många av dem som hör till riskgrupperna, hur många som behövt respiratorvård, hur många som behövt konstgjord lunga och inte minst hur många som man uppskattar totalt haft svininfluensan och hur många som vaccinerats.
Hur många som dött får vi reda på ändå.
Inga från Närke
CITAT (herkules @ 04-11-2009, 12:00) *
du skriver om människor du vårdar, att människor dör som flugor och om hur hemskt det är att ligga i respirator, det är ungefär lika dumt som försöka skrämma människor till att sluta röka.

sakliga argument för och emot är alltid bra, då kan man själv sedan fatta ett beslut.

trist bara för alla allergiker, där har myndigheterna redan fattat beslut åt dem, ungefär 100 000 människor har ställts utanför vaccinationsprogrammet och blivit omyndigförklarade.
tja, vad säger man - tack för kaffet, det var dom skattepengarna det?

Magdis är väl saklig.
Berättar om hur det går i värsta fall om man INTE tar vaccinet om man är riskgrupp som t.ex. jag är.

Sakliga argument är alltid bra från båda sidor, sedan får ju var och en välja.

Men är det inte värt att ta vaccinet och få någon liten biverkning än att eventuellt ligga i respirator och ha det jobbigt, för TÄNKT om det inte finns tillgång till respiratorer för alla som insjuknar och behöver detta och vad kostar inte det.
Detta med kvicksiler är ju en väldigt liten dos och har man inte utsatt sig för det eller mått dåligt av amalganfyllningarna så är det nog inte så stor risk att man blir sjuk anser jag.
Ska nu själv åka till vårdcentralen och se om jag kan få sprutan idag för det är stor efterfrågan där jag bor i alla fall, har varit slut i flera omgångar.
Magdis
Det är inte mitt fel om ni blir skrämda av de fakta jag lägger upp från det håll jag ser influensan och vaccinet. Det är ingen "skrämselpropaganda". Men ursäkta så mycket, jag trodde folk här var intresserade av verkligheten och inte av enbart ha fram fakta som passar dem själva och deras konspirationsteorier.
Anma
CITAT (Magdis @ 04-11-2009, 13:34) *
Det är inte mitt fel om ni blir skrämda av de fakta jag lägger upp från det håll jag ser influensan och vaccinet. Det är ingen "skrämselpropaganda". Men ursäkta så mycket, jag trodde folk här var intresserade av verkligheten och inte av enbart ha fram fakta som passar dem själva och deras konspirationsteorier.

Allvarligt, tycker du att jag håller på med konspirationsteorier?
Magdis
CITAT (Anma @ 04-11-2009, 13:36) *
Allvarligt, tycker du att jag håller på med konspirationsteorier?

Nä jag tänkte inte på dig smile.gif Jag är enbart sur på Herkules som försöker skrämma mig till tystnad när sanningen tydligen blir för obekväm.
Anma
CITAT (Magdis @ 04-11-2009, 13:38) *
Nä jag tänkte inte på dig smile.gif Jag är enbart sur på Herkules som försöker skrämma mig till tystnad när sanningen tydligen blir för obekväm.

Bra. smile.gif
Snigelhatare
Jag vill inte försöka förringa att några har dött, de har ju inte bara dött litegrann, utan naturligtvis är det fruktansvärt.

Men de flesta blir inte så sjuka. Ur en artikel om en gravid kvinna i Norge som haft influensan utan att veta det:

"Svininfluensan slår till olika hårt mot olika människor. För ett fåtal blir det allvarligt, för de flesta milt med märkbar, för några så snällt att de inte märker det."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfl...ticle6066330.ab
Gåsis
Så snäll var spanska sjukan också när den kom våren 1918. Sen muterade viruset och 50 miljoner människor dog. Jag hoppas då innerligt det här viruset inte muterar.
*Stintan*
CITAT (Magdis @ 04-11-2009, 13:15) *
Om jag ska förses med munkavle gällande att tala om hur många som blivit allvarligt sjuka här så borde det väl gälla OM och när ev. den första biverkningen av vaccinet kommer också, eller? Eller är det tillåtet att skriva om på internet?

Men det är väl ingen som vill förse någon med munkavel. Jag tycker man ska var öppen med både för- och nackdelar för annars för man ju människor bakom ljuset. Bevisligen så finns det personer som tystas ner, se länk jag la in i ett tidigare inlägg, och det tycker jag är för j*****t vare det rör sig om för eller emot vaccinering. Jag tycker du ska fortsätta berätta men det är även intressant att höra vad skeptikerna har att säga.
Magdis
CITAT (Gåsis @ 04-11-2009, 13:53) *
Så snäll var spanska sjukan också när den kom våren 1918. Sen muterade viruset och 50 miljoner människor dog. Jag hoppas då innerligt det här viruset inte muterar.

Hoppas kan man alltid men jag räknar inte med det. Det är mycket med tanke på detta som jag tycker det är viktigt att vaccinera.
*Stintan*
CITAT (Inga från Närke @ 04-11-2009, 13:33) *
Magdis är väl saklig.
Berättar om hur det går i värsta fall om man INTE tar vaccinet om man är riskgrupp som t.ex. jag är.

Sakliga argument är alltid bra från båda sidor, sedan får ju var och en välja.

Men är det inte värt att ta vaccinet och få någon liten biverkning än att eventuellt ligga i respirator och ha det jobbigt, för TÄNKT om det inte finns tillgång till respiratorer för alla som insjuknar och behöver detta och vad kostar inte det.
Detta med kvicksiler är ju en väldigt liten dos och har man inte utsatt sig för det eller mått dåligt av amalganfyllningarna så är det nog inte så stor risk att man blir sjuk anser jag.
Ska nu själv åka till vårdcentralen och se om jag kan få sprutan idag för det är stor efterfrågan där jag bor i alla fall, har varit slut i flera omgångar.

Nu är det ju inte riktigt så att man måste välja mellan pest eller kolera. De allra flesta som får influensan blir ju inte särskilt sjuka. Massor av människor kommer inte att insjukna trots att dom inte vaccinerat sig. En del som vaccinerat sig kommer att bli sjuka på något sätt ändå. Paradoxalt nog så kan jag dö hur jag än gör.
Dito Verde
CITAT (herkules @ 04-11-2009, 12:29) *
sakligt, vetenskapligt och beprövat, för och nackdelar, alla eventuella biverkningar av vaccin på bordet så skulle jag tro att folk är kloka nog att fatta sina egna beslut.

Jag upplever att det är precis sådan information vi får av myndigheterna.
Det är media som förvirrar tycker jag. De har till uppgift att övervaka och informera sakligt och oberoende. Det blir jobbbigt när de publicerar konspiratoriska idéer och teorier från personer som inte har kunskap om vad de pratar om.
Snigelhatare
Men vem räknas till dem som inte vet vad de pratar om? Det är ju flera läkare som är emot vaccineringen och inte kommer att vaccinera sig, fast de har ju belagts med munkavle nu. Jag litar absolut inte blint på myndigheterna.
Rose
CITAT (Snigelhatare @ 04-11-2009, 15:02) *
Men vem räknas till dem som inte vet vad de pratar om? Det är ju flera läkare som är emot vaccineringen och inte kommer att vaccinera sig, fast de har ju belagts med munkavle nu. Jag litar absolut inte blint på myndigheterna.
Jag och min mor har samma läkare på vårdcentralen. När mor frågade om hon skulle vaccinera sig fick hon till svar att "de varken råder någon att göra det eller avråder någon". Hon fick med andra ord inget svar. Det får mig att undra vad läkaren verkligen tycker.
Snigelhatare
CITAT (Rose @ 04-11-2009, 15:18) *
Jag och min mor har samma läkare på vårdcentralen. När mor frågade om hon skulle vaccinera sig fick hon till svar att "de varken råder någon att göra det eller avråder någon". Hon fick med andra ord inget svar. Det får mig att undra vad läkaren verkligen tycker.

Det kan man ju inte säkert veta vad läkaren tycker, men det finns ju läkare som belagts med munkavle.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/1...a-sig/index.xml
Hej igen
CITAT (Snigelhatare @ 04-11-2009, 15:36) *
Det kan man ju inte säkert veta vad läkaren tycker, men det finns ju läkare som belagts med munkavle.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/1...a-sig/index.xml

Det är medias påhitt att läkarna belagts med munkavle ... Björn Olsson har t.ex deltagit i Debatt i Svt.

Finns knappt någon läkare som på rak fråga säger att du ska/inte ska vaccinera dig.
Inte heller när det gäller den årliga vaccineringen.
Det är alltid du själv som tar beslutet.
KURT
CITAT (Snigelhatare @ 04-11-2009, 16:02) *

Läkarkåren kommer aldrig att vara 100% eniga om något alls, det finns säkert läkare som menar att jorden är platt. Inte ens infektionsläkare gör alltid rationella beslut. Se t ex infektionsläkaren Sven Britton som först skrev insändare om att man inte borde vaccinera sig. Sedan fick han PERSONLIGEN uppleva EN eller TVÅ allvarligt sjuka patienter, och då ändrade han genast åsikt.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3424817.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3213187.svd
Dito Verde
CITAT (KURT @ 04-11-2009, 16:06) *
Läkarkåren kommer aldrig att vara 100% eniga om något alls, det finns säkert läkare som menar att jorden är platt. Inte ens infektionsläkare gör alltid rationella beslut. Se t ex infektionsläkaren Sven Britton som först skrev insändare om att man inte borde vaccinera sig. Sedan fick han PERSONLIGEN uppleva EN eller TVÅ allvarligt sjuka patienter, och då ändrade han genast åsikt.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3424817.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3213187.svd

Tack. kunde inte svarat bättre själv.
*Stintan*
CITAT (Hej igen @ 04-11-2009, 15:46) *
Det är medias påhitt att läkarna belagts med munkavle ... Björn Olsson har t.ex deltagit i Debatt i Svt.

Finns knappt någon läkare som på rak fråga säger att du ska/inte ska vaccinera dig.
Inte heller när det gäller den årliga vaccineringen.
Det är alltid du själv som tar beslutet.

Varför skulle Dagens Medicin hitta på det? Det är ju just för att dom har uttalat sig i media som dom belagts med munkavel.
Anki V
…och Distriksläkare Meta Wiborgh som är kritisk till massvaccineringen tänkte i alla fall se till att hon blev vaccinerd.

Hon svarade på frågan: Kommer du själv att vaccinera dig?
- Ja. Jag har patienter tre och en halv dag i veckan, så därför väljer jag att vaccinera mig, säger Meta Wiborgh.
Lady Hamilton
CITAT (Snigelhatare @ 04-11-2009, 13:28) *
Nu fattar jag nog inte riktigt... Använder man samma spruta till flera personer? unsure.gif Det är säkert jag som missförstår

Det innebär bara att det är en "behållare" som innehåller vaccin ( kanske 5-10ml) som räcker till flera personer så att man måste "dra upp" en viss mängd ur behållaren (naturligtvis med en ny och ren/steril kanyl för varje gång) Singeldoserna innehåller endast ca 0,5ml och är injektions färdigt med nål o allt
Rose
Här är visst vaccinet slut igen. Fick precis veta att vaccinering är inställt under minst 1,5 vecka framåt. Så vecka 52 gäller väl inte längre utan det hinner nog bli 2010 innan jag får möjlighet att ta sprutan (om jag väljer göra det).
KURT
En 8-årig flicka i Torneå har dött i svininfluensa.

http://www.hbl.fi/text/inrikes/2009/11/4/w34415.php
titti49zon6
Den här finska flickan gick i skolan i Haparanda. Jag fick veta på hjärtgymnastiken att det är väldigt många som har svininfluensa i norra Finland.
Tur att jag har fått vaccin eftersom det är många Haparandabor som går på sjukgymnastik och besöker sjukhuset i Kalix
I dag ska min man vaccinera sig om han hinner innan vaccinet är slut, han jobbar mycket i Haparanda.
herkules
CITAT (Magdis @ 04-11-2009, 13:38) *

du behöver inte vara sur, jag är inte sur och jag försöker inte skrämmas men du skräms.

det folk behöver veta är hur många som har dött, VARFÖR de dog (hittills verkar det vara klantig vårdpersonal som orsakat en del av dödsfallen?) vad för biverkningar man får av vaccinet, när ska man söka doktor osv, inte om det ligger en flicka född-90 på din avdelning eller hur kul det INTE är att ligga i respirator.

sen är du inte rent faktamässig, verkar smått hysterisk ang detta med svininfluensa. folk dör inte som flugor, det dör fler människor (framförallt barn) av svält varje dag än vad som dör i svininfluensa. bland annat.
DET är något att bli hysterisk över!
skulle inte förvåna mig om fler dör av att de får en kokosnöt i skallen än av svininfluensa också :/

vad det gäller tystnadsplikten så vet jag inte riktigt 100 hur mycket du får prata om människor du vårdar, tror inte du ska nämna årtal när de är födda eller vilket kön de har, inte på ett forum som hur många som helst läser. världen är inte större än att folk känner igen sig och kanske inte vill bli omskrivna.
ängsvädd
Beslutet om huruvida det räcker med en dos dröjer i Sverige. Ett problem är att gruppen "normala" vuxna är så olika - det finns de som fått många influensor o har ett bättre skydd än de som inte fått någon influensa.

Men WHO anser fortfarande att det räcker med en dos.
Gillan
Men snälla! Alla ni som läser på olika hemsidor, sluta läs AB och börja läs WHO, Socialstyrelsen etc, etc istället,..............Själv skulle jag önska att alla vaccinerade sig pga hänsyn till sin nästa, men det är jag det blush.gif

Både Magdis och KRT har en hel del vettigt att säga tycker jag................läs vad de verkligen säger tummenupp.gif
*Stintan*
Varför pratar man nästan ingenting om hur man ska göra för att minska risken att bli smittad. Tänkte på det igårkväll när jag såg på TV hur folk satt i proppfyllda väntrum och köade för att få vaccin och folk sprang runt som yra höns. Många hade små bebisar med sig. Hur kan man skydda sig innan man hunnit få sin vaccination eller om man av någon anledning inte vaccinerar sig? Allt focus ligger på vaccinering. Det måste ju finnas en hel del man kan göra för att åtminsone kunna minska riskerna något (förutom god handhygien). t.ex. Hur är det, har man tagit bort karensdagar så att folk inte går till jobbet om dom inte mår bra? Mer flexibla arbetstider så inte alla måste åka i rusningstrafiken? Hjälper det att ha munskydd på sig? mm.mm.

Jag är som sagt skeptisk men intresserad av att få veta å mycket fakta som möjligt både när det gäller för- och nackdelar men även förebyggande.

KRT
CITAT (Gillan @ 05-11-2009, 10:16) *
Men snälla! Alla ni som läser på olika hemsidor, sluta läs AB och börja läs WHO, Socialstyrelsen etc, etc istället,..............Själv skulle jag önska att alla vaccinerade sig pga hänsyn till sin nästa, men det är jag det blush.gif

Både Magdis och KRT har en hel del vettigt att säga tycker jag................läs vad de verkligen säger tummenupp.gif

Tack för det, det känns positivt när någon uppskattar en biggrin.gif

*Stintan* - Jag håller med dig till 110%, och har själv reagerat på det. Funderar över hur många som egentligen får det när de sitter och väntar på att bli vaccinerade.... Förhoppningsvis inte jättemånga, eftersom personer som känner sig minsta sjuka borde stanna hemma, men tyvärr tänker inte alla så längt...

Utan att lägga ord i munnen på någon tror jag att jag förstår hur Magdis tänker och varför hon kanske famstår som "smått hysterisk" (inte mina ord utan herkules). Om man jobbar med att försöka få människor att bli friska, eller iaf bättre, och lägger ner mycket tid och energi på detta, samt vet hur mycket det kostar samhället med dessa vårdinsatser, då får denna ansträngning en speciell betydelse. Att då se personer som genomgått stora vårdinsatser, helt eller devlis uppkomna genom egen försorg, går TILLBAKA till det leverne som orsakat problemen - det gör en förbannad. Att se hur tidigare fullt friska människor blir så dåliga att de får ligga i respirator - och sedan hör man folk säga att "det är nog inte så farligt" eller "det drabbar nog inte mig", det känns nästan som en förolämpning. SPECIELLT eftersom man VET att en del av de personerna som har denna uppfattningen KOMMER bli så dåliga att de behöver sjukhusvård - och allt kunde förebyggas om man bara vaccinerat sig. Det är INGEN som anser att man inte ska få sjukhusvård för att man valt bort vaccinationen, så kom inte med den kommentaren - men om det blir svårt med platserna på sjukhusens intensivvårdsavdelningar kan folk dö eftersom det inte finns plats - och då kan personerna som valt bort vaccination antingen avlida eller orsaka att andra avlider. Kalla de skräckscenario om du/ni vill, jag hoppas INNERLIGT att det bara är det. Men vetskapen om att det kan BLI så, får migoch många med mig att reagera. Speciellt om man valt bort vaccinationen för att man TROR att man blir steril, får dubbelt så långa fingrar, eller något annat totalt orealistiskt.....

Personligen komer jag vaccinera mig så fort jag kan, men jag respekterar självfallet de som väljer att inte göra det. Men jag upprepar vad jag sagt innan, man får ta konsekvenserna av sitt handlande. Och exakt vilka konsekvenser det blir (oavsett om man vaccinerar sig eller ej) är det ingen som vet i dagsläget.
Berith
CITAT (KRT @ 05-11-2009, 10:43) *
Utan att lägga ord i munnen på någon tror jag att jag förstår hur Magdis tänker och varför hon kanske famstår som "smått hysterisk" (inte mina ord utan herkules). Om man jobbar med att försöka få människor att bli friska, eller iaf bättre, och lägger ner mycket tid och energi på detta, samt vet hur mycket det kostar samhället med dessa vårdinsatser, då får denna ansträngning en speciell betydelse. Att då se personer som genomgått stora vårdinsatser, helt eller devlis uppkomna genom egen försorg, går TILLBAKA till det leverne som orsakat problemen - det gör en förbannad. Att se hur tidigare fullt friska människor blir så dåliga att de får ligga i respirator - och sedan hör man folk säga att "det är nog inte så farligt" eller "det drabbar nog inte mig", det känns nästan som en förolämpning. SPECIELLT eftersom man VET att en del av de personerna som har denna uppfattningen KOMMER bli så dåliga att de behöver sjukhusvård - och allt kunde förebyggas om man bara vaccinerat sig. Det är INGEN som anser att man inte ska få sjukhusvård för att man valt bort vaccinationen, så kom inte med den kommentaren - men om det blir svårt med platserna på sjukhusens intensivvårdsavdelningar kan folk dö eftersom det inte finns plats - och då kan personerna som valt bort vaccination antingen avlida eller orsaka att andra avlider. Kalla de skräckscenario om du/ni vill, jag hoppas INNERLIGT att det bara är det. Men vetskapen om att det kan BLI så, får migoch många med mig att reagera. Speciellt om man valt bort vaccinationen för att man TROR att man blir steril, får dubbelt så långa fingrar, eller något annat totalt orealistiskt.....
Personligen komer jag vaccinera mig så fort jag kan, men jag respekterar självfallet de som väljer att inte göra det. Men jag upprepar vad jag sagt innan, man får ta konsekvenserna av sitt handlande. Och exakt vilka konsekvenser det blir (oavsett om man vaccinerar sig eller ej) är det ingen som vet i dagsläget.

Sorry, men jag uppfattar dina inlägg som smått hysteriska. unsure.gif Markerade det jag reagerade på, och allra mest den sista röda meningen - "Och exakt vilka konsekvenser det blir (oavsett om man vaccinerar sig eller ej) är det ingen som vet i dagsläget." Precis! Och därför tvekar iaf jag om jag ska vaccinera mej eller inte.
Magdis
Jag vill dementera att jag skulle vara "hysterisk" för jag är definitivt inte en person som överhuvudtaget blir hysterisk, nånsin. Jag berättar bara hur verkligheten ser ut här. Med citatet "dör som flugor" som kommer upp med jämna mellanrum och tillskrivs mig, så syftade jag på vad min amerikanske kompis sa till mig angående hur läget är där just nu. De är i ett längre framskridet läge än vad vi är och jag tycker det vore dumt att inte lära av det. 95 döda barn i H1N1 på 2 månader tycker jag inte är småpotatis.

Jag är inte hysterisk över hur läget ser ut här, vi har klarat livhanken på dem som varit dödssjuka. Men det har bara börjat än.
Därför blir jag smått frustrerad när folk säger att influensan inte är så farlig, eftersom jag ser med egna ögon hur det ser ut här och detta är ändå enbart ett pyttelitet sjukhus.
Snigelhatare
I Norge har 15 personer dött. 300 000 är smittade. Det är en person på 20 000 som har dött. Fler av de smittade kan ju dö, å andra sidan så vet man inte hur många som har haft influensan utan att veta om det.

När räknas en sjukdom som att den har hög dödlighet? Här kommer man inte upp ens i promille.
KRT
CITAT (Berith @ 05-11-2009, 10:57) *
Sorry, men jag uppfattar dina inlägg som smått hysteriska. unsure.gif Markerade det jag reagerade på, och allra mest den sista röda meningen - "Och exakt vilka konsekvenser det blir (oavsett om man vaccinerar sig eller ej) är det ingen som vet i dagsläget." Precis! Och därför tvekar iaf jag om jag ska vaccinera mej eller inte.

Tja, om du kallar mig hysterisk hade det varit intressant att veta hur en person är som du kallar lugn och sansad.... Jag har aldrig varit annat än lugn och sansad, varför inte läsa vad jag skriver i stälelt för att försöka tolka det hur som helst. Personligen skiter jag högeligen i om du vaccinerar dig eller ej, det är ditt eget beslut. Jag tänker vaccinera mig, vilket jag anser vara rätt beslut för mig, du gör vad du anser vara bäst för dig.

Däremot har jag så pass goda kunskaper i immunologi, virologi, fysiologi etc för att inse HUR farligt viruset kan bli. Och eftersom de flesta som uttalar sig (med vissa undantag) INTE har kunskap i dessa ämnen -känner jag ett visst ansvar att förmedla fakta. Speciellt eftersom vissa faktiskt läser vad jag skriver och tycker det har ett visst värde.

Men om det upplevs som "hysteriskt" att förmedla kunskap och visa på möjliga scenarior - tja sluta läsa vad jag skriver i så fall. Det är klart att fakta ibland kan upplevas som "obekvämt", eller att man inte vill läsa om vad som KAN hända, men läs i så fall inte. Jag kommer i fortsättningen inte läsa vad du skriver - tycker inte det har något värde för mig, så gör du likadant.....

Ett tips är dock att läsa inlägget igen, ordentligt, för du har nog fått en del saker om bakfoten....
Maggan H
Vi vet ju att det är ytterst smittosamt mellan människor -fear-.gif - i våras sen läste jag om en svinbesättning som hade blivit smittad av en människa. Det har varit knäpptyst om det sen. Länk till Aftonbladet 3 maj
Vem vet om det smittar våra husdjur också? crying.gif Så det kan vara läge att vaccinera sig även för denna sakens skull. Vet någon mer om detta?
Magdis
KRT, jag uppfattar dig definitivt som en av de mest sansade personerna i denna diskussion och jag uppskattar verkligen dina inlägg. Du har god sakkunskap och jag har lärt mig väldigt genom att läsa dina inlägg och det har gjort mig ännu säkrare på att jag valt rätt när det gäller vaccin. Det har aldrig fallit mig in förr att vaccinera mig mot säsongsinfluensan men detta är annorlunda, det ser jag ju ute "på golvet". Ingen av dem vi har vårdat på IVA här har tillhört nån riskgrupp.
*Stintan*
CITAT (Gillan @ 05-11-2009, 10:16) *

Jag tycker att man ska läsa både det ena och det andra. Och jag läser mer än gärna även det KRT, Magdis och andra som kan det här bättre än jag skriver och hoppas dom fortsätter med det.
Cacki
KRT! Dina inlägg är jätteintressanta och fortsätt gärna att sprida dina kunskaper vidare. Det borde väl i alla fall få någon att vakna till och besluta sej för att vaccinera sej.

Magdis! Jag som jobbar på ett litet sjukhus i Västra Götalandsregionen tycker att det är intressant att få lite rapporter om hur ni andra runt om på sjukhusen i landet har det. Här står vi i startgroparna än så länge, men jag hörde på radion att det visst har tagit fart ordentligt här också den senaste veckan. Huvva!
KURT
CITAT (Snigelhatare @ 05-11-2009, 12:33) *
I Norge har 15 personer dött. 300 000 är smittade. Det är en person på 20 000 som har dött. Fler av de smittade kan ju dö, å andra sidan så vet man inte hur många som har haft influensan utan att veta om det.

När räknas en sjukdom som att den har hög dödlighet? Här kommer man inte upp ens i promille.

Man kan inte bara räkna dödlighet och jämföra olika sjukdomar på det sättet, dettta är dessutom bara första vågen. En influensa som kan hoppa fritt mellan människor, fåglar och bla grisar, kan snabbt förändra sig och få helt andra egenskaper.. Dessutom är denna influensa mycket mera smittsam än t ex säsongsinfluensan, det medför att nödvändiga samhällsfunktioner riskerar att helt slås ut. Om plötsligt 50% av poliskåren, eller 50% av intensivvårdspersonalen är sjuka så hotar det samhället, om alla respiratorer är upptagna, så kan inte sjukhuset längre ta emot andra som behöver intensivvård.

Till skillnad mot Sverige, så tänkte varken Norge eller Finland vaccinera hela befolkningen mot svininfluensan. De tänkte bara vaccinera riskgrupperna. Men efter alla dödsfall i Norge, så ändrade de sig och skall nu vaccinera hela befolkning. Och nu kommer troligen även Finland vaccinera hela befolkningen:

http://www.hbl.fi/text/inrikes/2009/11/5/w34431.php
*Stintan*
En annan sak jag funderat på är vad som händer med människans eget immunförsvar när vi måste förlita oss på en massa olika vaccinationer för att överleva.
Rose
CITAT (*Stintan* @ 05-11-2009, 19:45) *
En annan sak jag funderat på är vad som händer med människans eget immunförsvar när vi måste förlita oss på en massa olika vaccinationer för att överleva.
tummenupp.gif
Anki V
Jag tror inte jag förstod det där riktigt……

Innan vi hade vacciner så dog väldigt väldigt, många i t.ex polio, spanska sjukan och smittkoppor. Det var väl för att rädda liv vi utvecklat vaccinerna…eller?

Det är inte vaccinet som startat ”farsoterna”!

/Anki
Chamomille

Det är en tanke som mullrat i mitt huvud i många år... Vad händer sen egentligen?
Anma

Ett av skälen till varför jag väljer bort vaccination för min del, inbillar mig att jag är bättre rustad för framtidens influensor, och även denna influensas andra våg om jag har haft den. Men som jag sagt innan tycker jag att det är självklart att man ska vaccinera sig om man själv vill.

CITAT (Anki V @ 05-11-2009, 20:04) *
Jag tror inte jag förstod det där riktigt……

Innan vi hade vacciner så dog väldigt väldigt, många i t.ex polio, spanska sjukan och smittkoppor. Det var väl för att rädda liv vi utvecklat vaccinerna…eller?

Det är inte vaccinet som startat ”farsoterna”!

/Anki

Skulle svininfluensan döda 30% av de drabbade eller göra många svårt handikappade skulle jag självklart vaccinera mig.
Anki V
Koleravaccin räddar åtskilliga liv runt hela världen varje år.

Tack vare vaccin mot TBC lyckade vi nästa utrota sjukdomen i Sverige (ökar igen pga ökad invandring och att vi slutat vaccinera).
Smittkoppor tror jag anses vara utrotad i hela världen och om jag inte är alldeles felinformerad så ska visst polio anses som utrotad i Europa.

De här sjukdomarna tog massor av liv varje år innan vaccinerna kom och vi lät immunförsvaret sköta skyddet. I en sådan värld råder det ”naturliga urvalet” och endast de starkaste överlever.

/Anki
Magdis
CITAT (Anki V @ 05-11-2009, 20:26) *
Koleravaccin räddar åtskilliga liv runt hela världen varje år.

Tack vare vaccin mot TBC lyckade vi nästa utrota sjukdomen i Sverige (ökar igen pga ökad invandring och att vi slutat vaccinera).
Smittkoppor tror jag anses vara utrotad i hela världen och om jag inte är alldeles felinformerad så ska visst polio anses som utrotad i Europa.

De här sjukdomarna tog massor av liv varje år innan vaccinerna kom och vi lät immunförsvaret sköta skyddet. I en sådan värld råder det ”naturliga urvalet” och endast de starkaste överlever.

/Anki

Precis, vaccin räddar massor av liv och besparar folk onödigt lidande. Jag är helt oförstående inför den vaccinskräck som finns bland människor, det låter som värsta konspirationsteorierna.
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 05-11-2009, 20:44) *
Precis, vaccin räddar massor av liv och besparar folk onödigt lidande. Jag är helt oförstående inför den vaccinskräck som finns bland människor, det låter som värsta konspirationsteorierna.

Nej, det är helt ofattbart - men det skapas alltid en massa oseriösa rykten vid dramatiska händelser.
Anma
CITAT (Magdis @ 05-11-2009, 20:44) *

Nu är det ju så att alla som låter bli att vaccinera sig gör det INTE för att de är RÄDDA för vaccinet. Tycker verkligen inte om när man buntar ihop oss alla som valt att inte ta vaccinationen i samma bunt! Konspirationsteorier får andra syssla med!

Edit: Största skälet till att jag valt bort vaccination är för att jag INTE är rädd för svininfluensan.
Jag lovar, den dagen jag eventuellt blir det kommer jag vara den förste att vaccinera mig!
Magdis
CITAT (Anma @ 05-11-2009, 21:13) *
Nu är det ju så att alla som låter bli att vaccinera sig gör det INTE för att de är RÄDDA för vaccinet. Tycker verkligen inte om när man buntar ihop oss alla som valt att inte ta vaccinationen i samma bunt! Konspirationsteorier får andra syssla med!
Edit: Största skälet till att jag valt bort vaccination är för att jag INTE är rädd för svininfluensan.
Jag lovar, den dagen jag eventuellt blir det kommer jag vara den förste att vaccinera mig!

När jag talar om människor som tror att vaccinet är tillverkat av utomjordingar för att ta över universum så menar jag just bara de människorna, jag klumpar inte ihop alla som inte vill ta vaccinet på nåt sätt.
Anma
CITAT (Magdis @ 05-11-2009, 22:09) *
När jag talar om människor som tror att vaccinet är tillverkat av utomjordingar för att ta över universum så menar jag just bara de människorna, jag klumpar inte ihop alla som inte vill ta vaccinet på nåt sätt.

Ok. Ber om ursäkt. Är väl extra känslig då många tycker att jag är en utomjordning då jag inte vill vaccinera mig... smile.gif
Ska strunta i denna tråden nu.
Chamomille
CITAT (Magdis @ 05-11-2009, 22:09) *

blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon