|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Red Top
30-10-2009, 10:58
CITAT (Anki på Öland @ 30-10-2009, 10:04)  Också en intressant länk med mycket info om influensan och vaccinationer. Anki Eftersom de hänvisar till en "expert" vid namn Anders Bruun Laursen, ( en dansk pensionerad ögonläkare, tidigare verksam i Sydtyskland, som utöver att han varnar för influensavaccinet även ägnar sig åt öppet förtal av muslimer och hävdar att den globala uppvärmningen är en myt), tycker jag verkligen inte att sidan du hänvisar till är intressant överhuvudtaget.
ängsvädd
30-10-2009, 11:04
Läste om biverkningar av vaccinet på vårdguiden: CITAT Sällsynta De flesta vacciner kan i sällsynta fall påverka nervsystemet genom att antikroppar som bildas också angriper kroppens egen nervvävnad. Det kan leda till tillfällig förlamning, somi de allra flesta fall går tillbaka med eller utan behandling . Det finns alltså en mycket liten risk att bli permanent förlamad av vaccinet - det är det med svininfluensan också. Inte så konstigt att människor kan känna tvekan inför att vaccinera sig med det snabbt framtagna svininfluensa-vaccinet.
CITAT (KURT @ 30-10-2009, 06:10)  Men denna influensa drabbar andra grupper, dör unga personer så väcker det mera uppmärksamhet. Dessutom drabbar den många fler personer inom ett kortare tidsintervall än en traditionell influensa. Jo visst är det så. Men väldigt få, (om någara?) av dem som dött har varit för övrigt friska. Se bara på de två som dött i Sverige. Jag har inget emot att människor vaccinerar sig. Men jag tänker inte göra det. Det jag inte tycker om är att man kallar mig potentiell mördare (indirekt gör några det) och jag tycker inte om skräckpropaganda, oavsett om det gäller influensan eller vaccinet.
CITAT (Anki på Öland @ 30-10-2009, 10:47)  Tycker bara det är så konstigt att någon kan säga så stensäkert att det inte är farligt och att det är bra när ingen annan verkar vara säker - och ingen fara, jag är redan vaccinerad...... Anki Vad är stensäkert inte farligt? Att vaccinera sig över huvud taget? Att vacinera sig med rekombinanta vaccin? Att vaccinera sig mot h1n1? Det är klart att det finns risker att vaccinera sig. På samma sätt som det finns risker med att ta olika läkemedel (tänker t.ex. på den återkommande diskussionen ang p-piller och den ökade risken för blodpropp när man tar dem). Det finns också risker med att opereras, med att gå till tandläkaren osv. Det håller nog alla med om (och gör man inte det lever man nog i en annan värld än oss andra:)). Det man måste tänka på när man tar ställning till om man ska opereras, behandlas, vaccineras etc, är följande; Vilken risk löper jag om jag INTE undergår behandling och vilken risk löper jag om jag undergår behandling. Är man osäker på risker, med att vaccineras eller inte vaccineras, måste man söka finna konkret fakta och information. Kanske sätta sig in i bakgrunden lite extra. Vad innebär t.ex. rekombinant vaccin? Hur testar man andra vacciner, hur testas det vanliga säsongsinfluensavaccinet? Vad skiljer i påverkan hos immunförsvaret mellan att vaccineras och att ha sjukdomen? Vad innebär adjuvans, varför har man det och på vilket sätt kan det påverkar immunförsvaret? Slutligen, vi har både yttrandefrihet och frihet att fatta egna beslut i Sverige, vare sig man vill eller inte vill vaccinera sig - det fullkomligt OK. Men det innebär också att man får ta konsekvenserna av sitt beslut, oavsett vilket beslut man fattade......
CITAT (ängsvädd @ 30-10-2009, 11:04)  Läste om biverkningar av vaccinet på vårdguiden: Det finns alltså en mycket liten risk att bli permanent förlamad av vaccinet - det är det med svininfluensan också. Att antikroppar angriper den egna kroppen är inget konstigt, det kallas autoimmunitet och är bakgrunden till ett flertal sjukdomar, t.ex. reumatism, SLE, Sjögren´s, Systemisk scleros, MS osv. Sjukdomar som åtskilliga människor insjuknar i varje år, och tyvärr känner man inte till utlösande mekanismer i något fall....Fruktansvärt tragiskt eftersom prognoserna tyvärr inte är jättebra, men om man ska vara rädd för autoimmunitet är det bättre att lägga energi på sådant som det finns en "reell" risk att drabbas av. Anser man att vaccinet är för dåligt testat, att risken att bli förlamad är för stor - strunta i att vaccienera dig!!! Iget konstigt med det, massor som resonerar som du. Fattar man ett välinformerat beslut, är det inget att orda om - det är något som du får stå för oavsett vad som händer - på samma sätt som jag för ta evt konsekvenser av att jag tänker vaccinera mig.
CITAT (KRT @ 30-10-2009, 10:30)  Rose - det är nog ingen som vet exakt hur länge viruset behåller sin virulens (hur länge det "överlever" utanför kroppen och fortfarande är smittsamt). Orsaken till dett är att det beror på många olika faktorer som t.ex. temperatur, luftfuktighet, UV-ljs (virus faller sönder i UV-ljus), hur stor vätskedroppe de ligger i osv osv osv. Har hittat en artikel där man studerade andra förkylnings och influensavirus och deras överlevnad på sedlar. Men kom fram till att i tillräckligt hög koncentration och i fördelaktig miljö överlevde (dvs man kunde odla upp viruset) i några få dygn. Dock, berodde detta som sagt på miljön och ffa hur mycket virus det fanns i provet från början..... Tack för svar.
ängsvädd
30-10-2009, 15:03
Meriona, det räcker med en vaccination enligt WHO - tillräckligt med studier slår nu fast det  Tänkte på din mexikoresa.
Är nu på jobbet och ska jobba hela helgen, läget just nu är två nyinkomna svininfluensor (som blivit såpass dåliga att de måste in på sjukhus, hur många fler i stan vet jag ju inte) Den ena är en tjej 19 år och den andra en kille 42 år. Sedan tidigare friska.
Dito Verde
30-10-2009, 16:15
Nu är även jag vaccinerad. Jag tycker det finns många själ att vaccinera sig precis som det diskuterats här i tråden. Jag gjorde det nog mest av egoistiska själ. Jag vill inte bli sjuk. Fick lunginflammation efter en vanlig influensa ett år och det var så jobbigt. Antalet insjuknande ökar markant för varje dag och det kommer rapporter om fler och fler allvarligt sjuka. Det är väl toppen att man kan välja vaccination om man vill.
Snöflinga
30-10-2009, 17:04
Vaccinerade mig som sagt igår. Blev öm i armen och känner mig lite småförkyld idag. Lagom för att göra ingenting, sitta här vid datorn. kika på TV och ibland ligga i sängen, småslumra och läsa en god bok I kvällspressen skulle det säkert stå " Däckad av biverkningar"  Blir något trött på dem. Idag står det med feta rubriker om hur människor drabbats och på nästa sida, utmärkt på en Sverigekarta, hur den ökande skaran smittade snabbt ökar  Inte konstigt att folk blir rädda och inte vet varken ut eller in ...
sqrulan
30-10-2009, 17:10
Jag vaccinerade mej igår och har bara ömmat lite på armen inget annat!
ängsvädd
30-10-2009, 17:11
CITAT (Dito Verde @ 30-10-2009, 16:15)  ..... Det är väl toppen att man kan välja vaccination om man vill. Ja, i många länder kan man inte det - de får vara utan vaccin.
Snigelhatare
30-10-2009, 17:29
Alla är inte lika säkra på det oprövade som svenska myndigheter är. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6040954.ab
Hej igen
30-10-2009, 17:30
Syrra 59 år, har SLE sen många år ... tog vaccin igår fm... blev jättesjuk på natten, hög feber, fortfarande nästan outhärdlig huvudvärk trots Alvedon ... värk i hela kroppen. Armen där sprutan sattes var fortfarande öm .. inte bara på stickstället utan hela.
Kanske borde man informeras ärligt om ev biverkningar när man får sprutan ... hon hade fått info att man kan få lättare influensasymptom med lite huvudvärk.
Malin_MeL
30-10-2009, 17:42
Jag kommer nog inte hinna vaccinera mig, 4 av 12 på jobbet är redan drabbade... den förste gick hem i mitten av förra veckan så fort sprider den sig iaf!
ninnisky
30-10-2009, 18:22
CITAT (sqrulan @ 30-10-2009, 17:10)  Jag vaccinerade mej igår och har bara ömmat lite på armen inget annat! likadant här - varken jag eller maken !
Dom säger 1 st dos räcker....idag på radion ..är det så?
Mvh
Anki på Öland
30-10-2009, 19:13
CITAT (Hej igen @ 30-10-2009, 17:30)  Syrra 59 år, har SLE sen många år ... tog vaccin igår fm... blev jättesjuk på natten, hög feber, fortfarande nästan outhärdlig huvudvärk trots Alvedon ... värk i hela kroppen. Armen där sprutan sattes var fortfarande öm .. inte bara på stickstället utan hela.
Kanske borde man informeras ärligt om ev biverkningar när man får sprutan ... hon hade fått info att man kan få lättare influensasymptom med lite huvudvärk. Mådde precis likadant, tog 2 dygn innan jag blev bättre! Anki
Kanske att de som mår väldigt dåligt av vaccinet hör till dem som skulle bli jättedåliga av att ha sjukdomen också. Man vet ju inte. Jag menar, tjejen född -90 som jag vårdar just nu som är jättesjuk, det är säkert ingen som hade kunnat tro att just hon skulle bli så sjuk av influensan.
I Norge har 15 allerede dødd av svineinfluensaen. Og det ligger flere hundre på intensivavdelinger rundt i landet. Jeg mener det er aldeles uforsvarlig å ikke vaksinere seg. Selv er jeg ikke i faresonen, men bor alene. Det rapporteres at et sykdomsforløp kan forverre seg til en meget alvorlig situasjon i løpet av 1-3 timer. Når man bor alene, kan man kanskje ikke få gitt beskjed en gang om situasjonen skulle plutselig forverre seg. Jeg oppfordrer alle til å ta vaksinen. Dag - som foreløbig er frisk som en fisk.
ängsvädd
30-10-2009, 19:54
CITAT (PX-21 @ 30-10-2009, 18:37)  Dom säger 1 st dos räcker....idag på radion ..är det så?
Mvh Ja, jag skrev det tidigare. WHO anser att man nu har så mycket kunskap att man kan slå fast de. De tror att ngn europeisk organisation kommer att följa efter WHO:s rekommendation. De sa att en vaccination ger ett bra skydd mot influensan. Frågan är om två ger ett bättre skydd?
"Svininfluensan - hur tänker ni?" Jag tänker att det är konstigt att så många här vet så mycket när dom som borde veta allt om svininfluensan inte gör det...
Meriona
31-10-2009, 09:40
CITAT (ängsvädd @ 30-10-2009, 15:03)  Meriona, det räcker med en vaccination enligt WHO - tillräckligt med studier slår nu fast det  Tänkte på din mexikoresa. Tack Ängsvädd! Då hinner åtminstone sonen skyddas!  CITAT (Hej igen @ 30-10-2009, 17:30)  Syrra 59 år, har SLE sen många år ... tog vaccin igår fm... blev jättesjuk på natten, hög feber, fortfarande nästan outhärdlig huvudvärk trots Alvedon ... värk i hela kroppen. Armen där sprutan sattes var fortfarande öm .. inte bara på stickstället utan hela.
Kanske borde man informeras ärligt om ev biverkningar när man får sprutan ... hon hade fått info att man kan få lättare influensasymptom med lite huvudvärk. Vet du om hon fick någon särskild info ang SLE? TÄnkte på min mamma som har det och lite på mig själv. Jag vill inte vaccinera mig om det finns en förhöjd risk att det bryter ut på mig. Hellre svinis än SLE.
Även jag vaccinerade mej igår. Lite ont i armen och vaknade idag med lite huvudvärk som släppte på en Ipren. Jag var liiiite orolig innan för att biverkningarna skulle bli värre än de blev, eftersom jag tar immunförsvarshämmande läkemedel i form av bromsmedicin mot MS. Men tvekat att ta den har jag aldrig gjort. Och nu är det gjort!
Jag har SLE och vaccinerade mig förra torsdagen. Kände mig lite hängig och var trött i armen och öm efteråt... hade som mest ont i armen på lördagen efteråt sen vände det. Så jag tror inte att SLE innebär att man automatiskt får biverkningar utan det är nog mer individuellt då jag hört om fler som fått ont i armen efteråt. Min svåger däckade med feber och influensasymptom och han är helt frisk. Men ring din mammas reumatolog och fråga vad han tycker innan ni vaccinerar er. / Eva
CITAT (Meriona @ 31-10-2009, 09:40)  Tack Ängsvädd! Då hinner åtminstone sonen skyddas!  Vet du om hon fick någon särskild info ang SLE? TÄnkte på min mamma som har det och lite på mig själv. Jag vill inte vaccinera mig om det finns en förhöjd risk att det bryter ut på mig. Hellre svinis än SLE. Var har du fått info om att vaccinationen skulle kunna utlösa SLE? Mycket nyfiken eftersom jag arbetar inom området autoimmuna sjukdomar. Skulle dock gissa att det inte är en fråga om att välja sjukdom - om vaccinationen kan utlösa SLe kan sannolikt även influensan göra det. Tänker på en bekants son - fick ledvärk efter en halsfluss som kom efter influensa.... Dock säger läkarna att det INTE är barnreumatism och att det kommer att försvinna med tiden... ____________________________________ Bara en kommentar ang biverkningarna "ont i armen", "öm i armen" och "svullen i armen" - jag har ännu aldrig fått en endaste vaccination (oavsett om det har varit stelkramp, MPR, HepatitA, eller polio som INTE gett dessa symptom..... Så det har inte ett skvatt med influensan att göra - det beror på kroppens reaktion mot det injicerade (oavsett vad detta är...)
Meriona
31-10-2009, 16:28
CITAT (Mystan @ 31-10-2009, 11:39)  Jag har SLE och vaccinerade mig förra torsdagen. Kände mig lite hängig och var trött i armen och öm efteråt... hade som mest ont i armen på lördagen efteråt sen vände det. Så jag tror inte att SLE innebär att man automatiskt får biverkningar utan det är nog mer individuellt då jag hört om fler som fått ont i armen efteråt. Min svåger däckade med feber och influensasymptom och han är helt frisk. Men ring din mammas reumatolog och fråga vad han tycker innan ni vaccinerar er. / Eva Jag ska ringa Reumatikerförbundet på måndag, jag tror att de är lättare att få fatt på än mammsens läkare. Jag har läst nånstans att det fanns viss tveksamhet om SLE-patienter skulle ta sprutan, men eftersom du och HejIgens syster fått ta den så är det säkert ingen fara. CITAT (KRT @ 31-10-2009, 12:39)  Var har du fått info om att vaccinationen skulle kunna utlösa SLE? Mycket nyfiken eftersom jag arbetar inom området autoimmuna sjukdomar. Oh nej, jag har inte läst det någonstans, det är bara jag som är orolig eftersom det tidigare funnits tveksamheter att SLEpatienter skulle vaccineras (tror det var i reumatikertidningen det stod? :..(osäker). Och jag funderade då vidare om det rent av skulle kunna utlösa något som ännu inte brutit ut, bara funderingar alltså! Precis som det förut funnits restriktioner på att "vanliga" reumatiker inte ska ta influensavaccin, där åsikterna nu ändrats, så är det kanske så även med SLE och svinvaccinet, att det nu anses vara ok.
Hej igen
31-10-2009, 20:39
CITAT (Meriona @ 31-10-2009, 09:40)  Tack Ängsvädd! Då hinner åtminstone sonen skyddas!  Vet du om hon fick någon särskild info ang SLE? TÄnkte på min mamma som har det och lite på mig själv. Jag vill inte vaccinera mig om det finns en förhöjd risk att det bryter ut på mig. Hellre svinis än SLE. Nej hon fick ingen särskild info eftersom det inte bedöms att det skulle vara farligt för SLE-sjuka. Syrran sov hel natt utan smärta och idag är hon pigg o kry igen.
Meriona
01-11-2009, 08:55
CITAT (Hej igen @ 31-10-2009, 20:39)  Nej hon fick ingen särskild info eftersom det inte bedöms att det skulle vara farligt för SLE-sjuka. Syrran sov hel natt utan smärta och idag är hon pigg o kry igen.  Gott, då ska jag sluta oroa mig!
CITAT (Cacki @ 31-10-2009, 11:21)  Även jag vaccinerade mej igår. Lite ont i armen och vaknade idag med lite huvudvärk som släppte på en Ipren. Jag var liiiite orolig innan för att biverkningarna skulle bli värre än de blev, eftersom jag tar immunförsvarshämmande läkemedel i form av bromsmedicin mot MS. Men tvekat att ta den har jag aldrig gjort. Och nu är det gjort!  Hur länge efter kan/ska man räkna med biverkningar? En månad? Två? Ett år? Tio...?
legion6
02-11-2009, 03:12
CITAT (Berith @ 01-11-2009, 09:59)  Hur länge efter kan/ska man räkna med biverkningar? En månad? Två? Ett år? Tio...? Är man riktigt FET då kan du RÄKNA med BIverkningar i 20år.Är du lite lam på det då går det nog rätt illa hur du än räknar!
titti49zon6
02-11-2009, 09:53
Rose, det beror nog på vart bråcket sitter vilken stödförening/förbund man tillhör. I hjärnan- Strokeförbundet, i hjärtat eller ovanför midjan räknas det som hjärt/kärlsjukdom. Jag har haft en Aorta accendens dissektion Typ A och hör till hjärt/kärlpatienterna, äter Varan och har vaccinerat mig mot svininfluensan med endast värk i armen och huvudvärk första dygnet. (har även reumatisk sjukdom och kronisk ishias samt migrän) Jag mår hur bra som helst efter detta första dygn med typiska vaccinationssymtom som jag dessutom blev upplyst om innan jag fick sprutan-
En av mina egna kollegor vårdas nu på sjukhus. Hon hann bli sjuk just i samma veva som vaccinet kom så hon hann inte få det.
CITAT (Magdis @ 02-11-2009, 11:27)  En av mina egna kollegor vårdas nu på sjukhus. Hon hann bli sjuk just i samma veva som vaccinet kom så hon hann inte få det.  Vad tråkigt - det verkar ha slagit till riktigt rejält på vissa håll.... Verkar inte vara SÅ mycket här nere, mer norrut tycks det. Hoppas kollegan kryar på sig snabbt! ____________________ En fundering ang tisigare diskussion om SLE/reumatiska sjukdomar och vaccination - kan det vara så att tveksamheterna inte beror så mycket på sjukdomen som att man ofta behandlar dem med immundämpande läkemedel???
Biggan_
02-11-2009, 12:02
CITAT (Magdis @ 02-11-2009, 11:27)  En av mina egna kollegor vårdas nu på sjukhus. Hon hann bli sjuk just i samma veva som vaccinet kom så hon hann inte få det.  Det kommer nog att bli många som inte hinner få sin spruta i tid! Då gäller det att ha tur i oturen och få sjukdomen i lindrig form! Tråkigt med din kollega som inte hann få sprutan och råkade så illa ut!
CITAT (Biggan_ @ 02-11-2009, 12:02)  Det kommer nog att bli många som inte hinner få sin spruta i tid! Då gäller det att ha tur i oturen och få sjukdomen i lindrig form! Tråkigt med din kollega som inte hann få sprutan och råkade så illa ut!  Ja tyvärr är det ju så.  Här i stan rasar influensan vilt nu. De som blivit allvarligt sjuka som jag sett hittills är i åldrarna 19-46. Jag hoppas på att kunna vaccinera mina barn så snart som möjligt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
02-11-2009, 14:13
Jag hoppas också att vi kan vaccinera oss innan det s¨lår till här. Tänker då också på mina 2 små bonusbarnbarn och så min gamla svärmor. Vill inte någon av dom smitta ner som jag samtidigt inte vet om jag med alla mina hälsoproblem skulle klara en svininfluensa
Magdis är det inte så att ju kallare ju fler bli sjuka??? Läste någonstans om det
Vi ser en tydlig ökning av svårare fall här i Sundsvall också.
Tyvärr ligger några av våra läkare i ”flunsa” nu så vår verksamhet haltar betydligt. Vi började vaccineras i slutet av förra och de som sjuknat in skulle ha fått sina sprutor idag. Vi ser redan när det fattas ett fåtal hur vården blir lidande.
Jag fick min spruta idag så jag hoppas att jag inte "drar på mig något" förrän jag hunnit bilda antikroppar.
/Anki
Verkar definitivt som att influensan slagit till nu, iaf i norr. Här nere i Skåne verkar det inte vara så farligt ännu, även om det finns fall. Tyvärr skapar det nog en "falsk" trygghet är jag rädd - och sedan när det väl slår till här nere blir folk tagna på sängen. Ungefär som första halkan, varteviga år när den slår till blir folk lika överraskade "Va blir det HALT på vintern i år igen"  .... Antar att det har att göra med luftfuktigheten - viruset överlever bättre i torr och kall luft än i fuktig. Hoppas bara det dröjer en månad till innan det slår till, då hinner jag få min spruta, så är iaf 2/3 av familjen skyddad (som kan skyddas)......
CITAT (KRT @ 02-11-2009, 14:36)  Verkar definitivt som att influensan slagit till nu, iaf i norr. Här nere i Skåne verkar det inte vara så farligt ännu, även om det finns fall. Tyvärr skapar det nog en "falsk" trygghet är jag rädd - och sedan när det väl slår till här nere blir folk tagna på sängen. Ungefär som första halkan, varteviga år när den slår till blir folk lika överraskade "Va blir det HALT på vintern i år igen"  .... Antar att det har att göra med luftfuktigheten - viruset överlever bättre i torr och kall luft än i fuktig. Hoppas bara det dröjer en månad till innan det slår till, då hinner jag få min spruta, så är iaf 2/3 av familjen skyddad (som kan skyddas)...... Ja vi får hoppas att tillräckligt många tar sprutan för att vi ska kunna undvika katastrof. Jag tänkte inte minst på "andra vågen" influensa som antagligen är den utvecklingen vi ser i USA nu. Även om den här första vågen inte tar så hårt så kanske den andra gör desto värre. I USA hann de ju inte få nåt vaccin innan det hände.
Aqvakul
02-11-2009, 19:10
Näst sist i turlistan - vecka 49 (om tidplanen håller)
Maggan H
02-11-2009, 19:25
CITAT (Anki V @ 02-11-2009, 14:14)  Jag fick min spruta idag så jag hoppas att jag inte "drar på mig något" förrän jag hunnit bilda antikroppar.
/Anki Ja fy, men hur lång tid tar det att bilda antikroppar? Jag har inte fått minsta info om när eller var jag kan få min spruta. Tycker att ALLA inom skolan där jag jobbar borde fått vaccin i samband med att barnen får det.
Hur lång tid det tar att bilda antikroppar är en svår fråga och förmodligen lite olika från människa till människa beroende på hur aktivt immunförsvar man har. Jag gissar att när det gått någon vecka så ska man nog ha ett ganska gott skydd.
/Anki
Här har man släppt efter lite på de sk åldersrestriktionerna och riskgruppstillhörighet för att få vaccinationen, eftersom det har knappt varit några köer alls. Mina båda söner 20 och 22 + flickvän 21 traskade i väg till vårdcentralen för att kolla, de fick utan minsta knot sina sprutor.
Det verkar som de som jobbat för att svenskarna helst inte ska ta någon vaccination har lyckats väldigt bra, den befarade "stormningen" uteblev.
På jobbet har nästan alla nu blivit vaccinerade, de få som inte inte fått sina sprutor ännu har väntat pga olika infektioner, däribland jag.
Några av kollegorna har fått kraftigare biverkan i form av temptoppar och muskelvärk samt huvudvärk. Ont i i armen efter injektionen har i stort sett alla fått.
Inga bland våra patienter har rapporterat några andra biverkningar än de ovan nämnda.
Det känns skönt att barnen iaf har fått sitt skydd nu.
CITAT (Monaxe @ 02-11-2009, 19:57)  Det verkar som de som jobbat för att svenskarna helst inte ska ta någon vaccination har lyckats väldigt bra, den befarade "stormningen" uteblev. Ja, tänk att kvällstidningarna har större trovärdighet än t.ex. WHO, Socialstyrelsen, Smittskyddet, en nära nog samlad läkarkår osv. /Anki
Meriona
02-11-2009, 20:24
V48 ska vi visst bli vaccinerade här. Men enligt både skolsköterskan och Vårdcentralen är det inte klarlagt ännu om det räcker med en spruta. Hoppas det, annars är det inte säkert att vi hinner få dos 2 före vi reser...
Även om man kommer fram till att det rekommenderas två sprutor så kommer du ändå att ha ett bra skydd om du fått den först. Jag har läst att det kan vara så pass bra som upp till 70%....... och ju fler som vaccinerar sig desto bättre skydd ger en spruta.
Allt är bättre än ingenting!
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|