Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Meriona
CITAT (ängsvädd @ 24-10-2009, 21:02) *
Du kan vara lugn - och även de som är vaccinerade kan vara smittspridare.

Konstigt. Västra götalandsregionen anger ett av de starkaste skälen till att vaccinera sig just är att man inte ska föra smittan vidare...

CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 21:04) *
Det är bättre du oroar dig för den ökande ungdomskriminaliteten, gängbildningen och gangsteruppgörelserna som pågår i Trollhättan, det är nog den största risken för det stackars barn som växer upp där. Men jag lovar att inte gå nära skolan.

Det hörs att du inte bor i staden... giggle.gif Men visst låter det dramatiskt och bra ur mediasynvinkel?

CITAT (Magdis @ 24-10-2009, 21:06) *
Det vore väldigt märkligt om man skulle bli sjukare av vaccinet än av att ha influensan. Vänta och se bara, det är långt ifrån över. Det har bara börjat. I USA är de troligen inne på andra vågen av influensan nu. Jag har en kompis som bor där. Hon berättar att folk dör som flugor där nu, barn dör. När andra vågen kommer här så hoppas jag att folk som är rädda för en liten spruta har tagit sitt förnuft till fånga, och om många vaccinerar sig snarast så blir det förhoppningsvis ingen andra våg.

Även i Mexico dör folk som just "flugor" och det är dit vi ska över jul och nyår. Vaccin - ja tack!
Anma
CITAT (ängsvädd @ 24-10-2009, 20:30) *
Jag visste inte att skyddet blir bättre på naturlig väg - ännu ett argument för att inte vaccinera sig smile.gif

Alltså jag vet ju inte det. Jag tror det bara ju. Man ska ju göra som man tror, i synnerhet när till och med experterna är oense.
Huggorm
Nitton personer har dött i nordamerika den senaste veckan, det vill säga Kanada, USA och Mexiko. inte låter det så extremt med tanke på hur många som bor där
Anma
CITAT (Meriona @ 24-10-2009, 20:58) *
Jag hoppas fortfarande att ni inte går i närheten av Strömslundsskolan och smittar ner mitt barn.... mad.gif

Risken är ju att de som vaccinerat sig helt glömmer bort att skydda andra, de kan ju smitta genom smitta på händer och så vidare.

Som jag redan skrivit kommer jag att fortsätta med att vara noga med att inte vara smittspridare.
Anma
Angående dödsfall i USA. ca 1000 döda hittills. Inte anser jag det att vara "som flugor".

Jag är inte rädd för sprutor. Det är inte skälet till mitt nej till spruta.

Med mig faller ingen samhällsfunktion om jag så ligger hemma i influensa i 3 veckor.
Jag kommer inte att springa ute om jag blir sjuk.
För ett litet tag sen blev jag frisk från 3-4 dagars torrhosta och feber med mera symptom, som om jag skulle bli sjuk men det inte bröt ut ordentligt. Jag hade åkt tunnelbana, båt och buss ett par dagar innan detta och bland annat suttit brevid en tjej som nös och snörvlade och småhostade hela vägen från norrtälje till stockholm.
Nu vet jag ju inte, men jag kan lika gärna redan haft influensan.

När jag hört flera som haft så milda symptom och konstaterats haft svininfluensan tror jag att det var det jag hade.
Myosotis
CITAT (Meriona @ 24-10-2009, 20:58) *
Jag hoppas fortfarande att ni inte går i närheten av Strömslundsskolan och smittar ner mitt barn.... mad.gif

*HOST* flirting.gif
Meriona
CITAT (Anma @ 24-10-2009, 21:27) *
Angående dödsfall i USA. ca 1000 döda hittills. Inte anser jag det att vara "som flugor".
Jag är inte rädd för sprutor. Det är inte skälet till mitt nej till spruta.

Med mig faller ingen samhällsfunktion om jag så ligger hemma i influensa i 3 veckor.
Jag kommer inte att springa ute om jag blir sjuk.
För ett litet tag sen blev jag frisk från 3-4 dagars torrhosta och feber med mera symptom, som om jag skulle bli sjuk men det inte bröt ut ordentligt. Jag hade åkt tunnelbana, båt och buss ett par dagar innan detta och bland annat suttit brevid en tjej som nös och snörvlade och småhostade hela vägen från norrtälje till stockholm.
Nu vet jag ju inte, men jag kan lika gärna redan haft influensan.

När jag hört flera som haft så milda symptom och konstaterats haft svininfluensan tror jag att det var det jag hade.

Jamen bra, då har jag haft svininfluensan hela hösten. Jag har snörvlat och haft onti i halsen sen i augusti....
Anma
CITAT (Meriona @ 24-10-2009, 21:35) *
Jamen bra, då har jag haft svininfluensan hela hösten. Jag har snörvlat och haft onti i halsen sen i augusti....

Det finns ingen anledning att göra dig dum heller.
Meriona
Nu får du nog förklara för jag förstår inte? Både jag och sonen har verkligen snörvlat och haft ont i halsen 2 månader, menar du att vi skämtar eller vad?
Huggorm
CITAT (Meriona @ 24-10-2009, 21:47) *
Nu får du nog förklara för jag förstår inte? Både jag och sonen har verkligen snörvlat och haft ont i halsen 2 månader, menar du att vi skämtar eller vad?

Mögel i bostaden kanske? Knappast svininfluensa i alla fall.

För övrigt vill jag bara påminna om att spanska sjukan är närbesläktad med svininfluensan. 50-100 miljoner dog den gången whistling.gif
Meriona
Nä mögel är inte boven, men det finns nånting som heter förkylning också. En del moderna människor har glömt bort det, de har alltid influensa eller maginfluensa, aldrig förkylning eller magsjuka. Trist....
Anma
CITAT (Meriona @ 24-10-2009, 21:47) *

Jag kanske missuppfattade ditt svar som en spydighet då vi inte tycker lika i frågan om vaccinet. Vad vet jag.
Inte menade jag att du skämtar om snörvligheten heller. Snarare mindrevärderar min åsikt då den skiljer sig från din.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 24-10-2009, 21:54) *
Nä mögel är inte boven, men det finns nånting som heter förkylning också. En del moderna människor har glömt bort det, de har alltid influensa eller maginfluensa, aldrig förkylning eller magsjuka. Trist....

Jo men ärligt talat, förkylning i två månader är inte normalt. Ni borde faktiskt kolla upp det där så det inte är något värre. Någon allergi kanske?
Meriona
CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 21:57) *
Jo men ärligt talat, förkylning i två månader är inte normalt. Ni borde faktiskt kolla upp det där så det inte är något värre. Någon allergi kanske?

Skulle inte tro det.... det är ganska vanligt ändå bland barnfamiljer. whistling.gif
Aqvakul
Jag blev förkyld för sex veckor sen och är inte helt bra än. I vintras drogs jag med en förkylning i över tre månader.
Anma
Jag har varit förkyld massor med gånger, men när man får influensa symptom så märker åtminstone jag skillnad. Det var därför jag inte reagerade förrän jag hört flera med exakt samma symptom som sedan konstaterat svinis.

ängsvädd
CITAT (Anma @ 24-10-2009, 22:07) *
Jag har varit förkyld massor med gånger, men när man får influensa symptom så märker åtminstone jag skillnad. Det var därför jag inte reagerade förrän jag hört flera med exakt samma symptom som sedan konstaterat svinis.

Det är nog svinis du har haft - det kan man väl kolla med ett blodprov - om man har antikroppar mot den.
Huggorm
Mina förkylningar brukar gå över på 2-3 dagar. Jag sover bort dom, och sova är jag riktigt duktig på. Men jag kan inte påstå att jag känner skillnad på förkylning och influensa unsure.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 22:11) *
Mina förkylningar brukar gå över på 2-3 dagar. Jag sover bort dom, och sova är jag riktigt duktig på. Men jag kan inte påstå att jag känner skillnad på förkylning och influensa unsure.gif

confused.gif confused.gif confused.gif
Hej igen
CITAT (Monaxe @ 24-10-2009, 00:26) *
Eftersom du har KOL och hjärtsvikt tillhör du definitivt riskgruppen, du bör absolut vaccinera dig!
Vad gäller dödsfallen som inträffat så har det handlat om människor som tillhört olika riskgrupper, det kan mycket väl ha varit människor som redan varit så nedsatta pga sin sjukdom så att de hade avlidit av sin sjukdom ändå, med eller utan vaccination.
Du vet ju var jag jobbar och vi vaccinerar just nu för fullt personer som är i samma situation som du.
(Du bör också ta vacc mot säsongsinfluensa och Pneumokock)
Skicka PM om du har funderingar!

Dåligt minne har jag ibland blush.gif

Tackar så jättemycket för saklig information och lugnande ord. wub.gif
Jag kommer definitivt att ta sprutan och har idag vidarebefordrat info till andra som varit tveksamma. yes.gif

Den "vanliga" tar jag varje år och pneumo vart femte.
Våra barn m resp samt barnbarn ska också ta vaccinet.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 22:11) *
...Men jag kan inte påstå att jag känner skillnad på förkylning och influensa unsure.gif

Nej, det kan nog inte jag heller. Hur vet man vad som är vad?
Meriona
Jag förutsätter alltid at det som inte är märkvärdigare än en förkylning är just en förkylning. Jag får tokspel på folk som ALLTID har influensa, maginfluensa och andra sjukdomar med dramatisk LOOK.... jösses man är väl inte sjukare än man gör sig eller?
Anma
Alltså, jag kan ju ha fel, men när jag får förutom vanliga förkylningssympton ont i kroppen och hög feber brukar jag kalla det influensa. Annars är det förkylning. Men inte vet jag om jag har rätt eller fel. Poängen är i varje fall att jag inte kallar minsta snuva för influensa.
Men å andra sidan är ju smittspridningen precis lika och båda orsakas av virus, så det kanske i grund och boten är samma sak?

CITAT (Meriona @ 24-10-2009, 22:21) *
Jag förutsätter alltid at det som inte är märkvärdigare än en förkylning är just en förkylning. Jag får tokspel på folk som ALLTID har influensa, maginfluensa och andra sjukdomar med dramatisk LOOK.... jösses man är väl inte sjukare än man gör sig eller?

Där håller jag med dig.
Gåsis
Influensa och förkylning har sällan samma symtom. Förkylning är lätt feber, halsont, hosta och snuva. Vid influensa är huvudvärk och värk i leder och muskler vanligt samt riktigt hög feber. Hosta ibland. Jag har provat båda och skillnaden är som att tro man ska överleva eller tro man ska dö. Sjuk eller jättesjuk. Har man haft influensa vet man i alla fall skillnaden.

/Åsa
Meriona
Håller med fast ledvärk får jag även vid förkylning.
Anma
Intressant sida om influensan i USA som jag hittade. Landet där folk "dör som flugor"
Seasonal Influenza
Snigelhatare
CITAT (Anma @ 24-10-2009, 20:01) *
Jag tror bara att det är bättre att få influensan än vaccinet. Min övertygelse är att kroppens egna antikroppar är så mycket bättre än vaccin.

Du har helt rätt. Det är därför den här influensan är värre för unga människor, de som aldrig drabbats av en rejäl influensa tidigare och saknar antikroppar. Vaccin skyddar kanske ett år, riktig influensa ger antikroppar som man bär med sig i många många år, något kan till och med föras över från mor till barn via modersmjölk. Vad händer om alla alltid vaccinerar sig varje år i några generationeoch en dag kanske man inte hinner vaccinera sig? Efter den dagen lär överbefolkningen inte vara något problem.

Fast vaccinationsindustrin är ju en industi bland andra,de ska ju också leva. Kanske blir det övertid för de som ger vaccin, de tjänar pengar som de förhoppningsvis använder till konsumtion, det är ju extra viktigt i tider av lågkonjunktur.
Monaxe
CITAT (Snigelhatare @ 24-10-2009, 23:06) *
Du har helt rätt. Det är därför den här influensan är värre för unga människor, de som aldrig drabbats av en rejäl influensa tidigare och saknar antikroppar. Vaccin skyddar kanske ett år, riktig influensa ger antikroppar som man bär med sig i många många år, något kan till och med föras över från mor till barn via modersmjölk. Vad händer om alla alltid vaccinerar sig varje år i några generationeoch en dag kanske man inte hinner vaccinera sig? Efter den dagen lär överbefolkningen inte vara något problem.

Fast vaccinationsindustrin är ju en industi bland andra,de ska ju också leva. Kanske blir det övertid för de som ger vaccin, de tjänar pengar som de förhoppningsvis använder till konsumtion, det är ju extra viktigt i tider av lågkonjunktur.

Är det därför du lägger in saklig och relevant och, framför allt, FÄRSK information???? För att tala om att vaccinationsindustrin skall överleva i lågkonjunktur?
Ja jösses om alla tänkte som du...
Snigelhatare
CITAT (Snigelhatare @ 24-10-2009, 22:06) *

Dåligt av mig att inte vara tydlig med att det var ett försök till skämt. Det är nog inte riktigt passande att skämta om detta här.

Monaxe, jag tror att vetenskap och forskning betyder mycket för dig och att du är uppdaterad på forskningsresultat. Du kanske har någon länk som visar på färsk och tillräcklig testning av vaccinet och hur den studien gjordes?
Alba
CITAT (Monaxe @ 24-10-2009, 22:35) *
Är det därför du lägger in saklig och relevant och, framför allt, FÄRSK information???? För att tala om att vaccinationsindustrin skall överleva i lågkonjunktur?
Ja jösses om alla tänkte som du...

Det värsta är ju att det spekuleras mycket om det. Det gör också att många blir tevksamma till vaccinet.....tyvärr.
Magdis
CITAT (Anma @ 24-10-2009, 21:46) *
Intressant sida om influensan i USA som jag hittade. Landet där folk "dör som flugor"
Seasonal Influenza

Saxat från sidan du länkar till:
"Forty-seven of the 53 deaths were due to 2009 influenza A (H1N1) virus infections, and the remaining six were associated with influenza A virus for which the subtype is undetermined. A total of 95 deaths in children associated with 2009 H1N1 virus have been reported to CDC."

Alltså 95 barn som dött i svininfluensan i dessa amerikanske stater sedan augusti 2009. Ansåg du att det var ett litet svinn, eller vad ville du ha sagt Anma?
Anma
CITAT (Magdis @ 25-10-2009, 13:46) *
Saxat från sidan du länkar till:
"Forty-seven of the 53 deaths were due to 2009 influenza A (H1N1) virus infections, and the remaining six were associated with influenza A virus for which the subtype is undetermined. A total of 95 deaths in children associated with 2009 H1N1 virus have been reported to CDC."

Alltså 95 barn som dött i svininfluensan i dessa amerikanske stater sedan augusti 2009. Ansåg du att det var ett litet svinn, eller vad ville du ha sagt Anma?

Vad jag ville ha sagt är att man inte ska sprida masshysteri här. Visst är varje enskilt dödsfall tragiskt, men fortfarande är det så att fler dött av vanlig säsongsinfluensa.
Det är flera miljoner som haft H1N1 i USA vid det här laget.
Men ok, om ni mår bra av att gå och vara livrädda för en influensa som inte är värre än en vanlig, så var så goda. Jag hoppar inte på det tåget.
Magdis
CITAT (Anma @ 25-10-2009, 13:57) *
Vad jag ville ha sagt är att man inte ska sprida masshysteri här. Visst är varje enskilt dödsfall tragiskt, men fortfarande är det så att fler dött av vanlig säsongsinfluensa.
Det är flera miljoner som haft H1N1 i USA vid det här laget.
Men ok, om ni mår bra av att gå och vara livrädda för en influensa som inte är värre än en vanlig, så var så goda. Jag hoppar inte på det tåget.

Enligt sidan du länkade till var det ju inte så. 47 barn döda i H1N1 (svinis) och sex döda i vanlig influensa.
Anma
CITAT (Magdis @ 25-10-2009, 14:08) *
Enligt sidan du länkade till var det ju inte så. 47 barn döda i H1N1 (svinis) och sex döda i vanlig influensa.

Ja visst, men om du tar i beräkningen hur många som haft svininfluensan och hur många som haft vanlig influensa så har jag alldeles rätta uppgifter.

Problemet är att svininfluensan saknar de flesta antikroppar mot och mångt fler blir sjuka i den än i vanlig influensa, men procentuellt är den inte dödligare, snarare tvärt om.
Eller kan du visa att jag har fel här?
Magdis
CITAT (Anma @ 25-10-2009, 14:47) *
Ja visst, men om du tar i beräkningen hur många som haft svininfluensan och hur många som haft vanlig influensa så har jag alldeles rätta uppgifter.

Problemet är att svininfluensan saknar de flesta antikroppar mot och mångt fler blir sjuka i den än i vanlig influensa, men procentuellt är den inte dödligare, snarare tvärt om.
Eller kan du visa att jag har fel här?

Så det är mindre hemskt att det dör fler barn i H1N1 bara för att det är fler som blir sjuka i den? Konstigt resonemang tycker jag. Är det inte desto större anledning att vaccinera folk när den har högre smittsamhet och mortalitet än vanlig influensa? Kom inte dragandes med att den är lindrigare än vanlig influensa för jag har sett effekterna av den i vitögat.
Anma
CITAT (Magdis @ 25-10-2009, 14:58) *
Så det är mindre hemskt att det dör fler barn i H1N1 bara för att det är fler som blir sjuka i den? Konstigt resonemang tycker jag. Är det inte desto större anledning att vaccinera folk när den har högre smittsamhet och mortalitet än vanlig influensa? Kom inte dragandes med att den är lindrigare än vanlig influensa för jag har sett effekterna av den i vitögat.

Inget dödsfall är mindre hemskt. Var har jag sagt det????
Du vägrar att ta in det jag menar, så jag låter det vara.
Lägger in en länk angående aktuell information i Sverige istället.

Influensarapport

Tillägg:

Nej, jag tänker fortfarande inte vaccinera mig och nej, jag ska inte springa omkring och smitta ner hela mellersta östkusten om jag känner mig sjuk. Ja, jag kommer fortsätta att sprita händerna innan jag går hemifrån och när jag kommer hem samt vid behov även vid andra tillfällen.
Nej, jag tänker inte ta skuld för att folk får influensa och eventuellt dör för att jag inte tror på vaccination i detta fallet.

Och ja, jag kommer att skriva mer i denna tråd om jag anser att jag har något att tillföra eller bara vill förmedla mina åsikter.
Magdis
CITAT (Anma @ 25-10-2009, 15:01) *
Inget dödsfall är mindre hemskt. Var har jag sagt det????
Du vägrar att ta in det jag menar, så jag låter det vara.
Lägger in en länk angående aktuell information i Sverige istället.

Influensarapport

jag tycker det är du som inte tar in. Grejen är inte att jag är ute efter att ha rätt angående siffror och statistik. Jag påpekar bara realiteten. Att om så här pass många människor kommer att insjukna så kommer även ett stort antal att dö. Det är helt okej om du vill trösta dig med att folk dör av en massa andra saker också men jag tycker det är ett konstigt resonemang att man inte tycker det är nödvändigt att vaccinera sig mot en pandemi som uppenbarligen kommer att döda en massa människor. Det är väldigt mycket skygglappevarning på det.
Anma
CITAT (Magdis @ 25-10-2009, 15:09) *
jag tycker det är du som inte tar in. Grejen är inte att jag är ute efter att ha rätt angående siffror och statistik. Jag påpekar bara realiteten. Att om så här pass många människor kommer att insjukna så kommer även ett stort antal att dö. Det är helt okej om du vill trösta dig med att folk dör av en massa andra saker också men jag tycker det är ett konstigt resonemang att man inte tycker det är nödvändigt att vaccinera sig mot en pandemi som uppenbarligen kommer att döda en massa människor. Det är väldigt mycket skygglappevarning på det.

Jag kan bara konstatera att du och jag har helt olika syn på denna saken.
Så mycket information som jag läst om svininfluensan kan jag bara säga att skygglappar är det något jag inte har. Men jag tolkar informationen på ett annat sätt än du.
PX-21
Klarar mig nog jag brukar undvika svin.. kompiskram.gif

F..låt skojjade bara har inte funderat klart om detta ämne..fast man borde ju det vid det här laget blush.gif

Mvh
Magdis
CITAT (Anma @ 25-10-2009, 15:12) *
Jag kan bara konstatera att du och jag har helt olika syn på denna saken.
Så mycket information som jag läst om svininfluensan kan jag bara säga att skygglappar är det något jag inte har. Men jag tolkar informationen på ett annat sätt än du.

Jag har vårdat patienter med svininfluensa. Jag tror att killen som är lika gammal som jag mycket hellre hade tagit sprutan om han hunnit det, än att numera ha lätta hjärnskador efter respiratorvården.
KRT
CITAT (Snigelhatare @ 24-10-2009, 22:06) *
Du har helt rätt. Det är därför den här influensan är värre för unga människor, de som aldrig drabbats av en rejäl influensa tidigare och saknar antikroppar. Vaccin skyddar kanske ett år, riktig influensa ger antikroppar som man bär med sig i många många år, något kan till och med föras över från mor till barn via modersmjölk.

Innan du påstår en massa saker kanske du ska läsa på lite om vaccinationer och immunologi....

Först lite allmän vaccinationinformation;
Du har fel i ditt påstående att vaccination "skyddar kanske ett år, riktig influensa ger antikroppar som man bär med sig i många år". ALL provocering av immunsystemet i form av vaccination ger antikroppar, men då mängden virulenta partiklar är mindre i en dos vaccin blir inte antikroppsförsvaret lika starkt i vissa fall, som om man genomlider sjukdomen i sig. Många vicciner räcker att man ger en gång, för att erhålla ett livslångt försvar men för att verkligen vara på den säkra sidan ger man ofta en sk. boosterdos efter en viss tid. Exempel på detta är MPR (mässling påssjuka och rödahund) eller Havrix mot Hepatit A. Vissa vacciner kräver flera boosterdoser, t.ex. Hepatit B eller stelkramp, för att man ska ha ett bibehållet försvar.
Många av dessa sjukdomar är 100% dödliga, och andra är oerhört milda men kan ge svårartade biverkningar om de drabbar "fel" personer. Ta röda hund som exempel, har själv haft det och blev mindre sjuk än vid en vanlig förkylning - men OM man får det när man är gravid kan det få stora konsekvenser för fostret = orsaken till att man vaccinerar. Eller påssjuka - ganska mild barnsjukdom för det flesta, viss risk för biverningar hos barnet men ofta inte svåra. Men om en vuxen man får det löper han stor risk att bli steril = orsaken till vaccination. Mässling - ganska svår barnsjukdom, varje år dör barn i detta runt om i världen och risken att få någon påverkan (om än övergående) är mycket stor = orsaken till vacciantion.
Slutsats; Orsaken till vaccination är inte alltid att sjukdomen i sig är dödlig eller livsfarlig för alla, däremot kan vissa grupper drabbas mycket hårt. Det kan också finnas sammhälleliga aspekter (t.ex. att brankår, polis, sjukvård och liknande inte slås ut), eller solidaritetsaspekter - ju fler som vaccineras ju mindre smittspridning.
F.ö. förs alla möjliga antikroppar över från mor till barn, exakt vilka är en immunologisk fråga som beror på ett flertal faktorer och är för komplicerat att gå in på här. Däremot kan man säga att de kvinnor som vaccineras nu mot slutet av graviditeten kommer föra över antikroppar mot influensa (erhållna via vaccination) till sina barn....

Vad gäller influensavaccinationer i allmänhet och H1N1 i synnerhet;
Virus genomgår hela tiden mutationer, detta gör att t.ex. ytstrukturerna som immunförsvaret förändras efter hand som tiden går. Förändringarna sker ofta i små hopp, inte alltid från år till år - vilket är orsaken till att man kan ha ett hyfsat skydd mot säsongsinfluensa även året efter man vaccinerades. Men det kan lika gärna vara så att viruset genomgår en stor förändring precis då, och det vaccinet man vaccinerades med r 1 är helt verkningslöst år 2. Detta går inte att förutsäga och är orsaken till att man gör ett nytt vaccina varje år. Men det är också så att det finns regionala skillnader i virusens utseende, och pga detta kan man inte framställa vaccin som är 100%-igt. Dock - även om man skulle smittas och bli sjuk drabbas man troligen lindrigare än om man är helt ovaccinerad.
H1N1 är en "ny" typ av virus, det liknar Spanska sjukan som grasserade 1918 och 19. Det många inte vet, eller väljer att förtränga är att detta virus först spred sig i en pandemi över jorden i en första våg, en våg som var lindrigare och mindre virulent än efterföljande våger. Det finns ingen som vet om H1N1 kommer tillbaka nästa år och om det blir så - hur mycket viruset har muterat under detta år. Det kan bli att det inte alls kommer, att det blir lika virulent eller att det blir betydligt värre än i år. En vaccination i år torde därför, i händelse om ökad virulens, ge ett visst eller gott skydd om så blir fallet.

Sjukdomen influensa;
Eftersom de flesta virussjukdomar påverkas av hur många viruspartiklar du smittades av kan sjukdomsförloppet bli väldigt olika. Om du smittas av några få virus - kan din kropp (om du är fullt frist och inte har några komplicerande faktorer) bekämpa viruset enklare och effektivare än oom du smitta av en massiv dos. Det är naturligtvis idealt att smittas naturligt av en mycket låg dos -eftersom man då kan optimera balasen mellan sjukdom-skydd. Men det är praktiskt omöjligt att på något sätt styra detta, styra mängden virus man smittas av och därför en fullkomligt omöjlig metod att utnyttja regelmässigt för att skapa skydd mot influensan.
Många personer som smittas har blivit och kommer bli mycket sjuka och en del kommer att dö. Så är det varje år, även med vanlig influensa. Det är också så att ett stort antal vaccinerade kommer få biverkningar. Det säger sig själv eftersom så måna vaccineras. En biverkning kan vara ovanlig, och bara drabba en på miljonen - vaccinerar man då 4 miljoner kommer statistiskt sett 4 personer drabbas. Inget konstigt med det, alla läkemdel har biverkningar, ALLA och är man inte beredd att acceptera det ska man naturligtvis inte ta läkemedel eller vaccinera sig.

Vaccinationer;
Att välja att vaccinera sig eller inte är upp till var och en. Vissa får inte vaccinera sig, andra bör inte och vissa ska absolut vaccinera sig. Det absolut viktigaste är att man fattar ett välinformerat beslut, baserat på FAKTA, inte en massa hörsägner, rykten, skrämselpropaganda eller dålig journalistik. Detta beslut får man sedan stå för, oavsett vad som händer. Kan man inte detta, får man tänka om.....

Jag har själv funderat fram och tillbaka, men nu bestämt mig för att vaccinera mig. Orsaken är omsorg om min yngsta som är för liten för både vaccinationer och Tamiflu, och risken för honom är mindre (OBS mindre, inte obefintlig, eller icke-existerande) om resten av fmiljen är vaccinerad.

Blev mycket långt det här, men jag blir fruktansvärt illa berörd och irriterad när jag läser hur vissa tror på allt som skrivs, på alla hörsägner osv. Att göra ett val är inget fel - varesig man väljer att vaccinera eller ej, men att basera sitt beslut på sensationsjournalism eller liknande är barockt!!!!
Anma
CITAT (Magdis @ 25-10-2009, 15:16) *
Jag har vårdat patienter med svininfluensa. Jag tror att killen som är lika gammal som jag mycket hellre hade tagit sprutan om han hunnit det, än att numera ha lätta hjärnskador efter respiratorvården.

Jag vet att du har det, jag vet hur sjuk man kan bli. Men jag håller ändå fast vid vad jag tror på.
Och jag respekterar vad du tror på.
Jag tänker inte ta vaccinet om läget fortsätter att vara som idag i Sverige och i världen.

Dessutom har mina senaste inlägg inte syftet att få folk att inte ta vaccin, utan mina inlägg syftar till att förhindra onödig rädsla. Men som sagt, jag struntar i det nu, hoppar bara inte på det tåget.
Magdis
CITAT (Anma @ 25-10-2009, 15:25) *
Jag vet att du har det, jag vet hur sjuk man kan bli. Men jag håller ändå fast vid vad jag tror på.
Och jag respekterar vad du tror på.
Jag tänker inte ta vaccinet om läget fortsätter att vara som idag i Sverige och i världen.

Och jag hoppas att så många som möjligt ska vaccinera sig. Då slipper vi hamna i skräckscenariot. Även ni som inte vaccinerat er. Då kommer ni antagligen att säga, vad var det vi sa, det blev inte så farligt! Men då ska ni försöka komma ihåg att det beror på att andra människor har vaccinerat sig.
Anma
CITAT (Magdis @ 25-10-2009, 15:28) *
Och jag hoppas att så många som möjligt ska vaccinera sig. Då slipper vi hamna i skräckscenariot. Även ni som inte vaccinerat er. Då kommer ni antagligen att säga, vad var det vi sa, det blev inte så farligt! Men då ska ni försöka komma ihåg att det beror på att andra människor har vaccinerat sig.

Det kan jag lova dig Magdis att det kommer jag inte att säga. Läs även mitt tillägg i förra inlägget som du inte fick med i citatet.
Magdis
CITAT (KRT @ 25-10-2009, 15:23) *
Det många inte vet, eller väljer att förtränga är att detta virus först spred sig i en pandemi över jorden i en första våg, en våg som var lindrigare och mindre virulent än efterföljande våger. Det finns ingen som vet om H1N1 kommer tillbaka nästa år och om det blir så - hur mycket viruset har muterat under detta år. Det kan bli att det inte alls kommer, att det blir lika virulent eller att det blir betydligt värre än i år. En vaccination i år torde därför, i händelse om ökad virulens, ge ett visst eller gott skydd om så blir fallet.

Det här är väldigt viktigt! Detta vet de flesta inte om, de väljer att tro att den vanliga förkylningen de haft i höst är svininfluensa och att de är odödliga.
Snigelhatare
CITAT (KRT @ 25-10-2009, 15:23) *
Att välja att vaccinera sig eller inte är upp till var och en. Vissa får inte vaccinera sig, andra bör inte och vissa ska absolut vaccinera sig. Det absolut viktigaste är att man fattar ett välinformerat beslut, baserat på FAKTA, inte en massa hörsägner, rykten, skrämselpropaganda eller dålig journalistik.

Fakta är bra. Kan du länka till någon sida som visar på forskning där vaccinet är tillräckligt prövat och hur den studien gick till?
Grå
En ärlig fråga från en som bara läste tråden de första dagarna och de sista inläggen, så jag ber om ursäkt om detta varit uppe tidigare:

Är det inte så att virus har en tendens att mutera mycket med hjälp av vacciner och penicillin? Survival of the fitest - de som inte slås ut gror vidare och blir starkare?
KRT
CITAT (Snigelhatare @ 25-10-2009, 15:33) *
Fakta är bra. Kan du länka till någon sida som visar på forskning där vaccinet är tillräckligt prövat och hur den studien gick till?

Nej, det kan jag inte eftersom det i dagsläget inte finns. Orsaken till detta är att viruset för första gången uppmärksammades i mapril/maj i år och inte förrän en tid efter det insåg man att det kommer bli en pandemi och startade vaccinationsutvecklingen.

Om orsaken till att du inte vill vaccinera dig är att du anser att vaccinet är för dåligt testat, så är det din uppfattning och självfallet ska man respektera det.
Jag skulle dock tycka att det vore väldigt intressant att höra vad du anser vara "tillräckligt prövat" innebär... Glöm inte att det vanliga influensavaccinet inte är speciellt testat när det börjar ges heller eftersom man inte har så mycket tid på sig vid utveckling och produktion där heller. Men du menar kanske att man ska testa det lika mycket som man testade t.ex. MPR, eller stelkrampsvaccin? I så fall ligger vi 5-10 år ifrån ett godkännande och X antal tusen dödsfall dessutom.......

CITAT (Grå @ 25-10-2009, 15:37) *
En ärlig fråga från en som bara läste tråden de första dagarna och de sista inläggen, så jag ber om ursäkt om detta varit uppe tidigare:

Är det inte så att virus har en tendens att mutera mycket med hjälp av vacciner och penicillin? Survival of the fitest - de som inte slås ut gror vidare och blir starkare?

Nej, virus kan aldrig mutera pga penicillin - det är bakterier som blir resistenta via överdriven förskrivning.

Har aldrig någonsin hört talas om att vacciner skulle påverka virus att mutera. Eftersom vacciner stimulkerar kroppens immunförsvar att förstöra viruset, inte påverkar viruset i sig ser jag inte hur det skulle kunna ske. DÄREMOT är det absolut så att överdriven använding av de anti-virala medicinerna såsom t.ex. tamiflu selekterar fram resistenta virusstammar och sedan blir läkemedlet verkningslöst. Detta är ett stort problem eftersom man så inte har några alternativ för personer som insjuknat!
Anma
CITAT (Magdis @ 25-10-2009, 15:32) *
Det här är väldigt viktigt! Detta vet de flesta inte om, de väljer att tro att den vanliga förkylningen de haft i höst är svininfluensa och att de är odödliga.

Jag hoppas verkilgen att du inte räknar mig i kategorin "e väljer att tro att den vanliga förkylningen de haft i höst är svininfluensa och att de är odödliga" för i så fall har det helt gått dig förbi vad jag tycker och anser.

Grå, vad det gäller penicillin är det ju så, vaccin vet jag faktiskt inte.
Magdis
Penicillin biter inte på virus och kan därmed heller inte få dem att mutera. Vaccin är inget annat än en liten dos virus som sprutas in för att stimulera kroppens immunförsvar att bilda antikroppar, att lura kroppen att man redan haft infektionen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon