Full version: 2010 års
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91
Alexander-VG-zon3
blåsigt och mulet och regnar +6,3c.
Klint
Ärtemark,Dalsland +7gr. Regnar
Aqvakul
Lund/Eslöv: 7 grader och regn
titti49zon6
Kalix Norrbottenskusten +7 grader och mulet, regndropparna ligger och väntar på att få trilla ned.
fuchsian
Trist väder, småregn och mörkt och kulet ute. + 6.7 grader just nu ute. ..Fuchsian .....
Huggorm
Här i Håbytrakten har regnet avtagit och solen tittar fram. Men allting dryper av vatten och det sätter nog snart igång igen... +6,8 grader, verkar vara ungefär samma temperatur över nästan hela landet
Alexander-VG-zon3
kallast inatt +7c, har regnat hela natten och morgon. just nu mulet och uppehåll +8,3c.
Olle A
+8 grader med störtskurar av regn och hagel i Stenungsund. Men nu tycks det bildas lite gluggar i molntäcket där solen försöker tränga sig igenom.

Olle
Aqvakul
Lund: 7,8 grader
netha
Barmark och det regnade när jag for till tandläkarn på em ... när jag kom ut därifrån en dryg timma senare var marken vit och det snöade ymnigt ... Just nu - 3,2° och ett par cm snö på backen.
Huggorm
Här regnade i morse och var 6-7 grader, sedan vände det och nu är det frost. I morgon får man säkert läsa om en massa trafikolyckor...
omk
+ 6 gr och halvklart (5 mil so Göteborg, ca 100 möh)
Aqvakul
Lund/Eslöv: 7 grader och mulet
Uggi
Falköping: 4 grader, mulet och en svag vind, kan komma snöblandat regn.
Alexander-VG-zon3
lägst inatt +3,7c, just nu +5c och mulet och blåser.
Aqvakul
Eslöv: 8 grader och regnet har ersatts av flödande sol...
fuchsian
Trist och regningt och endast +2.1 ute. Rena hösten! ...Fuchsian....
Alexander-VG-zon3
+3c och uppehåll men blåser, tydligen snöar det i inre och norra skåne just nu enligt trafikverket.
Meriona
Runt nollan och en isande vind. Brrrrrrrrrrrrrrrr
Huggorm
CITAT (flaxss @ 20-10-2010, 20:53) *
+3c och uppehåll men blåser, tydligen snöar det i inre och norra skåne just nu enligt trafikverket.

Känns bra att det faller snö i Skåne före det kommer hit biggrin.gif

Här är några minusgrader och stjärnklart.
Aqvakul
Lund: +1,8 grader och snöblandat regn.. sad.gif
Huggorm
Först en lång och hård vinter, sedan en kall och sen vår. Kändes ju inte oväntat när hösten var ovanligt kall och vintern kommer tidigt också...
Alexander-VG-zon3
inget regn och ingen snö, +2,6c. däremot mulet och lite blåst.
Biggan_
Körde precis hem från jobbet, och det snöar! Än så länge är det + 1° så snön har inte lagt sej på vägen, men jag fick sopa av snöslasket från bilen.
Aqvakul
Lund/Eslöv: Nollgradigt, men klart väder
Meriona
Minus 6 och klart. Och KALLT!
hattstugan
Enköping: - 3,1 grader och halvklart!
Klint
-7,5gr och vitt (frost) på backen här i Ärtemark
Olle A
Regn, snö och hagel på samma gång i Stenungsund nu. Samt ganska stora fläckar med blå himmel.

Olle
Katie
Vaknade av att gammelhunden kom inrusande. Han putter på mig, rusar till ytterdörren, kommer tillbaka och knuffar på mig igen med sin kalla nos innan han rusar till ytterdörren.

När han gör så är det bara att masa sig upp för då är det bråttom. Jag trodde att han var nödig men icke.

DET SNÖAR!!! yahoo.gif

Han kastade sig ut genom dörren ställde sig mitt på gräsmattan. Där lyfter han huvudet och blundar. Han njuter av snön.

Man brukar ju säga 'sådan matte sådan hund'. I det här fallet stämmer det verkligen. Vi ÄLSKAR snö.

Så, det snöar i Grohed. bravo.gif

Meriona
Det har snöat en stund här och det ser ut att fortsätta. Fy sjutton - jag som har sommardäck. Och sonen sitter på en buss till Stockholm! sad.gif
Olle A
Usch då. Jag vet inte om det är snö eller hagel som kommer här, det verkar vara något mellanting. Vitt är det i alla fall både i luften och på marken.

Olle
hattstugan
Enköping: Ingen snö här iaf! Solen skiner och det är + 0,1 grader nu!
Olle A
Nu blev det vår! smile.gif Strålande sol och dropp från taken.

Olle
Meriona
Här med, nu känner jag mig mycket tryggare! smile.gif
Huggorm
Men i Munkedal har inte minsta flinga kommit, gränsen går som vanligt vid Hogstorp. Det är väll den fuktiga luften från Vänern som ställer till det igen, den verkar följa dalgångarna neråt sydväst på det här viset ibland.
gnon49
Hur vanligt är det egentligen att den första snön visar sig i oktober tro. Är det ett omen på ännu en sträng vinter vilket gud förbjude.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 21-10-2010, 12:22) *
Hur vanligt är det egentligen att den första snön visar sig i oktober tro. Är det ett omen på ännu en sträng vinter vilket gud förbjude.

Det kan vara så. För att vi skall få en riktigt sträng vinter i Sverige, så måste Östersjön frysa till. Den riktigt kalla luften från Ryssland når inte hit över öppet hav, kanske för att den värms upp av relativt varm, fuktig luft som avdunstar från vattnet. Kommer det en köldknäpp redan nu som får det att frysa till, så kan det bli riktigt kallt sedan.
Olle A
Soligt och fint fortfarande, och hela tre plusgrader i skuggan.

Olle
fuchsian
Soligt och rätt vindstilla hos mig, en vacker höstdag och +2.3 grader ute just nu. ....Fuchsian.....
Aqvakul
Eslöv: Ömsom snö, ömsom sol...
Uggi
CITAT (Aqvakul @ 21-10-2010, 13:37) *
Eslöv: Ömsom snö, ömsom sol...

Gäller även här i Falköping, för tillfället så snöar det ymnigt med stora flingor.
Gossen Ruda
Det har börjat regna i Götet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (gnon49 @ 21-10-2010, 12:22) *

första snön är faktiskt ganska vanlig i okt-nov i södra och mellan sverige.

mulet och runt 5grader,

kom lite vita korn innan idag vid 12tiden som smälte vet inte om man kan kalla det för första snöfall?, därefter blev det sol igen som det var innan. en kall morgon ner till -6c.

tydligen kom det lokalt då det mot syd och väst i kommungränsen snöade ymigt och marken blev vit. men tydligen nådde det inte hit.
Alexander-VG-zon3
första ordenliga snöfall kanske kommer ikväll varnas för snöfall i vg, plus i småland och östgränsen i vg och hallan och öst/väst kusten vindbyar på 21-22m/s.
gnon49
Det finns en sak som är värre än vintern, och det är strömavbrott på vintern. På en millisekund förflyttas man minst hundra år bakåt i tiden. Av alla uppfinningar människan gjort är nog elektriciteten den mest omvälvande
o oumbärliga för oss. hela samhället går i baklås utan den. Ok, lite OT, det medges.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 21-10-2010, 19:01) *
Det finns en sak som är värre än vintern, och det är strömavbrott på vintern. På en millisekund förflyttas man minst hundra år bakåt i tiden. Av alla uppfinningar människan gjort är nog elektriciteten den mest omvälvande
o oumbärliga för oss. hela samhället går i baklås utan den. Ok, lite OT, det medges.

Allt fler anpassar sitt boende för att klara ett strömavbrott. Jag har ju byggt min stuga själv, och klarar mig helt utan ström om det skulle behövas. Eldar i kaminen, och kan även laga mat på den. Ljus kan jag få från stearinljus, och vatten kan hämtas med hink i brunnen. Egentligen borde jag lägga upp ett lager av konserver också, jag kanske gör det i framtiden.
Olle A
Idag åkte jag buss hem från jobbet och såg två bilar som hade kört i diket. När jag var hemma vid 17-tiden regnade det och var +4 grader. Nu är det +1,5 och har snöat i ungefär en timme. Det ska bli spännande att se hur det ser ut i morgon, säkert ett vitt julkortslandskap.

Olle
gnon49
CITAT (Huggorm @ 21-10-2010, 19:16) *
Allt fler anpassar sitt boende för att klara ett strömavbrott. Jag har ju byggt min stuga själv, och klarar mig helt utan ström om det skulle behövas. Eldar i kaminen, och kan även laga mat på den. Ljus kan jag få från stearinljus, och vatten kan hämtas med hink i brunnen. Egentligen borde jag lägga upp ett lager av konserver också, jag kanske gör det i framtiden.

Jodå, allt det har jag varit med om, men särskilt roligt är det inte i alla fall. Mysigt i stearinljusets sken? Jo jag tackar. biggrin.gif
Gossen Ruda
Satan i gatan vad det blåser. Kl 20 blåste det vid Vinga 17 m/s i medelvind och 24 i byarna. Vid Nidingen var siffrorna 19/28, det är stormbyar. Jag var tvungen att gå ut och tjudra soptunnan med en sten för den ville rulla iväg. Välta kan den inte så lätt för det ligger en ordentlig tidningspacke i botten. Det har iaf slutat regna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon