Full version: 2010 års
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2010, 21:22) *
Satan i gatan vad det blåser. Kl 20 blåste det vid Vinga 17 m/s i medelvind och 24 i byarna. Vid Nidingen var siffrorna 19/28, det är stormbyar. Jag var tvungen att gå ut och tjudra soptunnan med en sten för den ville rulla iväg. Välta kan den inte så lätt för det ligger en ordentlig tidningspacke i botten. Det har iaf slutat regna.

även hos mig ligger in över land max vinden just nu 20m/s och inte allt för långt ifrån 22m/s, regn och +6c.

Mariedal söder om kungsbacka ligger på 27,9m7s maxvind enligt trafikverket!!
Gossen Ruda
Nyss tittade jag ut och upptäckte grannens hopptrampolin ute på gatan. Den hade glidit iväg på gräsmattan fram till häcken, gjort en volt över den, passerat lokalkörbanan och stannat mot ett träd innan huvudkörbanan. Hade inte det trädet stått där hade den nog fortsatt dryga hundra meter till. Den hade dock missat hans bil. Nu fick vi hjälpas åt att släpa tillbaka den in på tomten. Den hade fått lite skador på stolparna som håller skyddsnätet. Snacka om blåst.
Huggorm
Här uppe hos mig blåser det inte så mycket, men snön fortsätter vräka ner. Det smäller ordentligt i skogen när grenar går av, träden har ju inte fällt alla sina löv ännu så det blir ju oerhörda tyngder. Många träd hänger som slokande blommor just nu
netha
Vindstilla - 1,1°
Gossen Ruda
Kl 22 var Vinga värst med 30 m/s i byarna, orkan är 32! Tom Göteborg hade 24 i byarna, nästan storm. Hoppas huset står kvar i morron när jag vaknar. God natt.
netha
CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2010, 22:41) *
Kl 22 var Vinga värst med 30 m/s i byarna, orkan är 32! Tom Göteborg hade 24 i byarna, nästan storm. Hoppas huset står kvar i morron när jag vaknar. God natt.

Sååå avis ... vill också ha oväder. smile.gif
Aqvakul
Lund: 5,9 grader och duggregn..
Alexander-VG-zon3
19m/s max byvind enligt trafikverket.
Red Top
Norra Uppland, Dannemora, -2,8o. Strålande månklart. Ingen snö. Vindstilla.
Gossen Ruda
Då var det över för den här gången, stormbyar över Göteborg och orkanbyar på Vinga i natt. Liten sammanfattning från GP.
Olle A
För någon halvtimme sedan var det nollgradigt och vitt av snö hemma i skogen. Tur att jag tog bussen till jobbet, för vägen var rena isgatan i början. Här nere i Stenungsund är det +4 grader och barmark. Någon större blåst har jag inte märkt av.

Olle
Aqvakul
Lund/Eslöv: + 6 grader och sol
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2010, 07:58) *
Då var det över för den här gången, stormbyar över Göteborg och orkanbyar på Vinga i natt. Liten sammanfattning från GP.

ja det var en rejäl storm som drogförbi, 33m/s på vinga.
Huggorm
Märkligt att det kan vara så stor skillnad. Jag bor ju bara tio mil ovanför Göteborg, och här blåste knappat alls. Däremot vräkte snön ner, och det ligger fortfarande en decimeter kvar. -2 grader ungefär och sol, en tjusig januaridag skulle jag vilja kalla det wacko.gif

Så fort snön smälter bort får jag gå ut med motorsågen, det ser ut som en krigszon här. Som om inte tillräckligt med grenar gick av förra vintern, så har nu ännu fler gått av nu. Ekarna har blivit av med grenar som är 7-8m långa och bortåt 20cm grova. Hur det är längs vägen vet jag inte än, men det spelar ingen roll. Innan det töat kan jag inte åka någonstans i alla fall, så jag är insnöad för tillfället.
evelina
Norra Uppland Lövstabruk -5 ingen snö vindstilla grått.

Ska ner till Uppsala idag får nog ta motorvägen eftersom det är halt, dubbdäcken är på.

Igår var det strålande sol och 14 g varmt, jag var ute och plockade 13 liter frysta trattkantareller och trumpetsvamp. whistling.gif

fuchsian
Den första snön föll inatt! Den ligger kvar, ute +1.2, .Fuchsian...
Alba
Strålande sol men i horisonten väntar stora mörka moln - vi ska få snö idag enl. SMHI.
Just nu -4.6° men i natt var det -9.4° som kallast.

Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 22-10-2010, 09:38) *
Märkligt att det kan vara så stor skillnad. Jag bor ju bara tio mil ovanför Göteborg, och här blåste knappat alls. Däremot vräkte snön ner, och det ligger fortfarande en decimeter kvar. -2 grader ungefär och sol, en tjusig januaridag skulle jag vilja kalla det wacko.gif

Så fort snön smälter bort får jag gå ut med motorsågen, det ser ut som en krigszon här. Som om inte tillräckligt med grenar gick av förra vintern, så har nu ännu fler gått av nu. Ekarna har blivit av med grenar som är 7-8m långa och bortåt 20cm grova. Hur det är längs vägen vet jag inte än, men det spelar ingen roll. Innan det töat kan jag inte åka någonstans i alla fall, så jag är insnöad för tillfället.

Tågtrafiken ligger nere från Munkerud och norrut, troligen har snön fällt träd över banan och kontaktledningen.
hattstugan
Enköping: -1 grad och kanske en halv centimeter snö!!! Svag vind! Men det ser ut att klarna upp!
Meriona
Här ligger åtminstone 3 cm snö, solen skiner och det är fortfarande 2 minus. Med andra ord jättevackert, men inte vad jag ville ha just i dag, jag måste ut och halka med sommardäck för att hämta son. sad.gif Hoppas det tinar på gatorna under dagen.
Alexander-VG-zon3
snöfritt och soligt men halvklart +7c.
Aqvakul
Lund: +10 grader och sol
Aqvakul
Lund: +5 grader och rejält regn...
Olle A
Samma här nu. Snön lär snart vara borta, för man törs väl inte tro att detta ska övergå i snö innan morgonen?

Olle
Huggorm
Inget regn hos mig, men jag skulle vilja ha så snön smälter bort. Jag är insnöad, och även om det inte direkt går någon nöd på mig skulle jag vilja komma iväg en sväng i morgon.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 22-10-2010, 22:16) *
Inget regn hos mig, men jag skulle vilja ha så snön smälter bort. Jag är insnöad, och även om det inte direkt går någon nöd på mig skulle jag vilja komma iväg en sväng i morgon.

Insnöad? Det har vi vetat länge.. crazy.gif kompiskram.gif
Huggorm
Men nu är det bokstavligt wacko.gif

Äsch, 6-7 kilometer till närmsta riktiga matbutik, det kan man gå utan större bekymmer. I praktiken kan jag alltså inte bli riktigt insnöad.
Meriona
Är det så illa alltså? kompiskram.gif Här ligger de 3 centimetrarna fortfarande kvar, men eftersom det visade sig att det var värst just här uppe på berget så kunde jag tuffa iväg med bilen trots allt. smile.gif
Huggorm
Fortfarande runt en decimeter kvar, tung blötsnö. Jag håller till uppe på en ås, så det kom som snö direkt här uppe. Nere i samhället regnade det länge innan det slog om till snö.
Meriona
EN DECIMETER? Är du inte klok, är det sant?
Missade att det var SÅ mycket! Stackars dig. trostar.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 22-10-2010, 23:53) *
EN DECIMETER? Är du inte klok, är det sant?
Missade att det var SÅ mycket! Stackars dig. trostar.gif

Det var rena kaoset här igår kväll. En av mina stora ekar miste en tredjedel av hela kronan. Det blir flera kubik ved bara av grenar som knäcktes under snön inatt. Det small och knakade överallt i skogen, och snön bara vräkte ner
Meriona
OJ! Och här gnäller jag över mina 3 centimetrar... blush.gif Sorry! Jag har inte sett på nyheterna alls, om det är en ursäkt.
Bettis
Göteborg: 4,4 och regn
ylvahi
Norduppland : - 4 och alldeles vitt av frost. Grannarna får skrapa rutor idag.
Solen gör sej beredd att stiga upp bakom träden tummenupp.gif
Aqvakul
Lund: 7,6 grader och regntugnt...
Meriona
Mulet och 2 plus, men snön ligger kvar, fast den ger sig kanske under dan.
Noak
-5, klart. Snöfritt.
fuchsian
Snön smällte bort, men det regnar ute och tempen ligger stax ovan nollan. ...Fuchsian....
Olle A
Det har hällregnat nästan hela dagen, men nu har temperaturen sjunkit till +3 grader. Törs man hoppas att det ska slå om till snö???

Olle
netha
Mulen dag, just nu + 1,3°
Tikka
Regnat heeela dagen grått o tris....
Olle hoppas du på att få göra snöänglar wink.gif

mimmi 1
snöväder i går em.och kväll, men nu är det +1,3 så det lär väl tina bort...( utanför Umeå)

Verbena med vintermössa! Så här kan det gå, när man inte tömt sommarkrukorna i tid! Men verbenorna var så fina, och fulla med blommor, trots att det varit frost flera nätter, så dom fick vara kvar ett tag till, men i går tog dom på sig vintermössan!

Aqvakul
Lund: 8,3 grader och mulet..
Olle A
Kul bild Mimmi! biggrin.gif Hoppas verbenan överlever vintermössan också.

CITAT (Tikka @ 23-10-2010, 22:24) *
Regnat heeela dagen grått o tris....
Olle hoppas du på att få göra snöänglar wink.gif

Tack, det blir nog inga snöänglar nu heller. Det regnar fortfarande och temperaturen tycks ha fastnat på +3 grader.

Olle
mimmi 1
nää Olle, jag har tömt krukorna idag! nog hade dom klarat sig ännu ett tag, med tanke på att det blev +grader igen, men jag ville inte riskera att mina krukor fryser sönder...
Aqvakul
Lund: 7 grader och helt kolsvart himmel - en stor flock råkor flyger skriande förbi - ödesmättat...
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 24-10-2010, 07:44) *
Lund: 7 grader och helt kolsvart himmel - en stor flock råkor flyger skriande förbi - ödesmättat...

och nu spöregnar det.. crying.gif
Huggorm
Och här vräker snön ner igen. Mycket av de som föll i torsdags ligger fortfarande kvar, så här är fortfarande ganska vinterlik stämning.
malcolm
Grått, grått, grått och +4°C ute. Snön är borta och det småregnar. thumbdown.gif
Meriona
Här har tamejfasiken regnat precis hela dagen, +3 grader och blåser från norr gör det också. Inget promenadväder direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon