Full version: SD i Riksdagen
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 23-09-2010, 12:18) *
Finns det rasistiska vänsterpartier? Svenska FN- förbundet är enl dom själva....Historia

Det finns och har funnits rasistiska vänsterregimer. Judar var inte välkomna i Sovjet, tibetaner förtrycks i sitt eget land t.ex. Sen skall du inte hänga upp dig bara på rasism utan mer se på mänskliga fri- och rättigheter som aldrig stått högt i kurs i kommunistländer.
andersen
CITAT (Huggorm @ 23-09-2010, 12:20) *
Naturligtvis finns det rasistiska vänsterpartister. Dom finns inom alla partier, det är inget som SD har ensamrätt på.

??? nu var det ju inte någon enskild vänsterpartist som Gossen Ruda sa, utan frågan var ju om det finns något vänsterparti som är rasistisk... jag har aldrig hört talas om att det finns något sådant parti! tvärt om är det några som bekämpar rasismen så är det vänstergrupper som står på barrikaderna i kampen mot rasism.

CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2010, 12:24) *
Det finns och har funnits rasistiska vänsterregimer. Judar var inte välkomna i Sovjet, tibetaner förtrycks i sitt eget land t.ex. Sen skall du inte hänga upp dig bara på rasism utan mer se på mänskliga fri- och rättigheter som aldrig stått högt i kurs i kommunistländer.

Det har du delvis rätt i men tråden belyste rasism.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 23-09-2010, 12:28) *
??? nu var det ju inte någon enskild vänsterpartist som Gossen Ruda sa, utan frågan var ju om det finns något vänsterparti som är rasistisk... jag har aldrig hört talas om att det finns något sådant parti! tvärt om är det några som bekämpar rasismen så är det vänstergrupper som står på barrikaderna i kampen mot rasism.

Dessvärre med odemokratiska metoder. Fö kan man nog hitta vänstergrupper som är öppet USA-rasister. Det finns mer än rasism att oroa sig för i världen. Alla försök att strypa den fria tanken exempelvis.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2010, 12:24) *

Det var fler än judar som inte var välkomna i sovjet. Svarta låg inte heller högt i kurs, och synen på homosexuella skulle ha gjort SD nöjda
Gunilla T
CITAT (andersen @ 23-09-2010, 10:54) *
Det är inte demokrati att ha ett parti som kränker en stor del av våran befolkning, och vad jag har läst mej till på forumet här under valtiden och är förbannad över att även bland odlas debbatörer så finns det dom som stödjer rasisterna,att man har andra politiska värderingar än vad jag har som är vänstermänniska det förstår jag, men inte att man har rasistiska värderingar det skall bekämpas, och borde vara förbjudet enl grundlag.

Jag tycker du brukar ha så sunda åsikter andersen men här håller jag inte med dig.

Nu har svenska folket röstat in ett rasistiskt parti i riksdagen och det får vi leva med. Att förbjuda SD gör dem till martyrer vilket är en drömroll för dem. Dessutom vet du säkert att idéer aldrig någonsin har kunnat utplånas genom förbud, idéerna överlever alltid även om organisationen försvinner.

Det bästa är att bemöta med fakta och kunskap, de kommer nog att få stora svårigheter när det gäller många politiska frågor som de måste förhålla sig till, deras kunskap är ju inte särskilt djup eller bred.

Jag är lika upprörd som de flesta att detta har hänt, motsättningarna i samhället kommer att hårdna och det blir mera konflikter. Det blir säkert mera rumsrent med unkna fördomar men det finns inget annat sätt än att bemöta med fakta och saklighet.
andersen
CITAT (Gunilla T @ 23-09-2010, 12:35) *
Jag tycker du brukar ha så sunda åsikter andersen men här håller jag inte med dig.

Nu har svenska folket röstat in ett rasistiskt parti i riksdagen och det får vi leva med. Att förbjuda SD gör dem till martyrer vilket är en drömroll för dem. Dessutom vet du säkert att idéer aldrig någonsin har kunnat utplånas genom förbud, idéerna överlever alltid även om organisationen försvinner.

Det bästa är att bemöta med fakta och kunskap, de kommer nog att få stora svårigheter när det gäller många politiska frågor som de måste förhålla sig till, deras kunskap är ju inte särskilt djup eller bred.

Jag är lika upprörd som de flesta att detta har hänt, motsättningarna i samhället kommer att hårdna och det blir mera konflikter. Det blir säkert mera rumsrent med unkna fördomar men det finns inget annat sätt än att bemöta med fakta och saklighet.

Har läst vad du skriver Gunilla, skall fundera lite över dina ord,kanske jag åter kommer till ämnet vi får se.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 23-09-2010, 12:31) *
Det har du delvis rätt i men tråden belyste rasism.

Nja, jag trodde tråden handlade om SD. Sen är jag lite tveksam om epitetet rasism och SD. Står det i deras partiprogram att det är ett rasistiskt parti? Om inte borde man nog ligga lågt med nedsvärtningen. Att de inte har mycket till övers för invandringen är klart och framför allt för utomeuropeisk sån men de kanske tycker utlänningarna är trevliga när de är i sina hemländer. Då är de inte rasister enligt min enkla mening.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2010, 12:48) *
Nja, jag trodde tråden handlade om SD. Sen är jag lite tveksam om epitetet rasism och SD. Står det i deras partiprogram att det är ett rasistiskt parti? Om inte borde man nog ligga lågt med nedsvärtningen. Att de inte har mycket till övers för invandringen är klart och framför allt för utomeuropeisk sån men de kanske tycker utlänningarna är trevliga när de är i sina hemländer. Då är de inte rasister enligt min enkla mening.

Visst man ska vara försiktig att kategorisera för snävt. Jag brukar hävda att de är främlingsfientliga och att partiet har nynazistiska rötter. Det finns det bra täckning för. En kollega till mig hävdade i måndags bestämt att han minsann inte märkt att de var främlingsfientliga. När han sen hävdade att han var objektiv i saken eftersom han inte röstat, så tände undertecknad på alla cylindrar. Tyvärr, eftersom det är en hygglig prick, så spred detta sig snabbt på skolan och bland eleverna på SFI där han undervisar...
Gunilla T
Hur definierar ni rasism/främlingsfientlighet?
Aqvakul
Jag gör ett lite valhänt försök..

Rasism:
Det finns olika raser
Det är viktigt att dela upp människor i olika raser
Raser ska inte blandas
Vissa raser är bättre än andra
Bättre raser har rätt att härska över sämre raser

Främlingsfientlighet:
Människor som är annorlunda inger mig obehag
Det är inte bra att blanda olika slags människor
Männsikor jag inte känner kan vara farliga
Vippan
Fick kommunisterna bestämma så skulle det vara 100% skatt och sen skulle man få en medborgarlön som var lika för alla så att alla blev lika fattiga eller rika beroende på hur man ser saker.
Hoppas Sahlin sitter kvar länge då behöver vi inte oroa oss att betongsossarna tar makten igen.
gnon49
CITAT (Aqvakul @ 23-09-2010, 17:10) *

Rasism:
Det finns olika raser
Raser ska inte blandas
Främlingsfientlighet:

Egentligen har vi ju inte rasism i Sverige, bara främlingsfientlighet, om man skall hårddra det. Rasism som du beskriver den är fruktansvärd och dit har vi ju inte kommit, tack o lov.
Sen får vi inte dra likhetstecken mellan en stram invandringspolitik o rasism. Det är två helt vitt skilda saker.
Gunilla T
CITAT (gnon49 @ 23-09-2010, 17:43) *
Egentligen har vi ju inte rasism i Sverige, bara främlingsfientlighet, om man skall hårddra det. Rasism som du beskriver den är fruktansvärd och dit har vi ju inte kommit, tack o lov.
Sen får vi inte dra likhetstecken mellan en stram invandringspolitik o rasism. Det är två helt vitt skilda saker.

Ja..hmmm.. när SD hade torgmöte här i kommunen stod partisekreteraren Söder och skrek "jävla negrer" till några somaliska flickor. Mötet urartade förstås...

Är det rasism eller främlingsfienlighet att använda rastillhörigheten som ett nedsättande skällsord?
Piccante

Rasism:
Det finns olika raser
Raser ska inte blandas
Främlingsfientlighet:

SD tangerar rasism när enskilda ledamöter säger att invandrare har en kriminell gen. Annars är väl SD officiellt främlingsfientligt men bakom stänga dörrar sjunger de nazistsånger (som på finlandsbåten där ungdomsförbundet rumlade runt). SD har lärt sig att framstå mer salongsfähiga men jag tror inte mkt på dom.
Aqvakul
CITAT (Vippan @ 23-09-2010, 17:13) *
Fick kommunisterna bestämma så skulle det vara 100% skatt och sen skulle man få en medborgarlön som var lika för alla så att alla blev lika fattiga eller rika beroende på hur man ser saker.
Hoppas Sahlin sitter kvar länge då behöver vi inte oroa oss att betongsossarna tar makten igen.

Osakliga överdrifter och dessutom OT.... naughty.gif
Gossen Ruda

Rasism:
Det finns olika raser
Raser ska inte blandas
Främlingsfientlighet:

Hmm, inte så dåligt men jag håller inte riktigt med i alla delar.
Det finns olika raser En biologisk sanning som en del skyggar för. Det är nog inte många som inte kan se skillnad på en västeurope och en aborginier exempelvis. Eftersom barnen ärver sina föräldrars utseende är det en genetisk skillnad.
Det är viktigt att dela upp människor i olika raser Faktiskt är det så. Asiater har ett annat enzymsystem så de kan inte bryta ner vissa läkemedel som andra. Man måste därmed sänka dosen för att inte överdosera. Negrer får oftare än vita högt blodtryck och dessutom hjälper vanliga blodtryckssänkande medel inte. Vi kanske har fått hjälp av Neanderthalarna i det. Det finns fler exempel men det är viktigt att känna till detta för behandlande läkare tills vi kan få individspecifika doseringar.
Raser ska inte blandas Rasism
Vissa raser är bättre än andra Rasism, dessutom skall man inte peta i saken för vilka raser som är bäst kanske kan överraska.
Bättre raser har rätt att härska över sämre raser Rasism, se även ovan.
Det var väl en vidrig färg jag hittade. biggrin.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2010, 17:54) *
Hmm, inte så dåligt men jag håller inte riktigt med i alla delar.
Det finns olika raser En biologisk sanning som en del skyggar för. Det är nog inte många som inte kan se skillnad på en västeurope och en aborginier exempelvis. Eftersom barnen ärver sina föräldrars utseende är det en genetisk skillnad.
Det är viktigt att dela upp människor i olika raser Faktiskt är det så. Asiater har ett annat enzymsystem så de kan inte bryta ner vissa läkemedel som andra. Man måste därmed sänka dosen för att inte överdosera. Negrer får oftare än vita högt blodtryck och dessutom hjälper vanliga blodtryckssänkande medel inte. Vi kanske har fått hjälp av Neanderthalarna i det. Det finns fler exempel men det är viktigt att känna till detta för behandlande läkare tills vi kan få individspecifika doseringar.
Raser ska inte blandas Rasism
Vissa raser är bättre än andra Rasism, dessutom skall man inte peta i saken för vilka raser som är bäst kanske kan överraska.
Bättre raser har rätt att härska över sämre raser Rasism, se även ovan.
Det var väl en vidrig färg jag hittade. biggrin.gif

Men det kallas ju inte ras då, utan folkgrupp eller liknande. Raser skiljer sig väll mera åt?

En anledning till att inte rasblanda är att man inte vet vilken av de där medicinerna man skall ta då biggrin.gif
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 23-09-2010, 17:57) *
En anledning till att inte rasblanda är att man inte vet vilken av de där medicinerna man skall ta då biggrin.gif

rotfl.gif
mamamaggan
CITAT (Vippan @ 23-09-2010, 17:13) *

Har du någon gång räknat ut vad det skulle kosta dig att ha samma sorts försäkringar privat som du i dag betalar via skatten ?

Hur reagerar du på att grannen får ersättning för sin stulna och kvaddade bil från samma försäkringsbolag som du har ? Skriker du då att han får för mycket ersättning och att det är du som får betala för hög premie ?

Hur skulle du känna dig om det var din bil och förskringsbolaget säger att du får ingen eller väldigt låg ersättning därför att andra som har samma försäkringsbolag inte vill betala så hög premie som krävs för att alla , inkl de själva , ska få ut den ersättning som de har rätt till ?

Sedan kommer samma personer och vill ha ut full ersättning för sin bil trots att de betalat in alldeles för låg premie , vad skulle du säga då ?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 23-09-2010, 17:57) *
Men det kallas ju inte ras då, utan folkgrupp eller liknande. Raser skiljer sig väll mera åt?

Man får blanda medicinerna också. laugh.gif Nu vet jag inte exakt hur stor skillnad det är men den är klart mätbar. Gäller givetvis inte alla mediciner men jag har inga närmare data. Folkgrupp eller ras, skillnad i ord bara. Vi har många olika hundraser men det är samma art, samma hos människan.
Rihane
CITAT (Gunilla T @ 23-09-2010, 17:01) *
Hur definierar ni rasism/främlingsfientlighet?

Ställde mig också undrande. Tog och kollade vad Wiki säger och hittade den här länken
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4mlingsfientlighet

Citat från sidan
CITAT (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4mlingsfientlighet)
Granskningsnämnden för Radio och TV har lagt fram riktlinjer för vad som krävs för att en organisation ska tillåtas betecknas som "främlingsfientlig" i etermedia. I avgörandet från hösten 2009 slog nämnden fast att
"Av Dansk Folkepartis principprogram framgår att partiet är kritiskt till utomeuropeisk invandring och för en strikt invandringspolitik. Det framgår också att partiet anser att invandring utgör ett hot mot en dansk kulturidentitet. Mot denna bakgrund kan nämnden inte finna att beskrivningen av Dansk Folkeparti som ett främlingsfientligt parti strider mot kravet på opartiskhet i Sveriges Radios sändningstillstånd."

Enligt samma riktlinjer så kan man väl anta att SD är ett främlingsfientligt parti. (eller?)

Motsvarande länk om rasism. http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism
CITAT (http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism)
Rasistiska åsikter grundar sig vanligen på skillnader mellan raser, etniska grupper eller kulturer. Dessa skillnader kan vara statistiskt säkerställda, erfarenhetsbaserade eller erhållna genom hörsägen. En vanlig angreppsvinkel för rasistiska åsikter är att påpeka skillnader (se styckets föregående meningar) i brottsbenägenhet, kvinnosyn och ursprungslandets ekonomiska och kulturella utvecklingsnivå.

Satt och lyssnade på en debatt mellan Gudrun Schyman och Jimmie Åkesson http://www.youtube.com/watch?v=dtUiEEpOFi8

I följande klipp uttalar dom sig om varandra.
http://www.youtube.com/watch?v=ns9CFk2ZJz0...mp;feature=fvwp

Huruvida Jimmie Åkesson har rasistiska åsikter enligt citatet från wiki och det han själv säger får var och en dra sina egna slutsatser om.

Edit: tog bort en länk som jag skrivit in två ggr
gnon49
CITAT (Gunilla T @ 23-09-2010, 17:52) *
Ja..hmmm.. när SD hade torgmöte här i kommunen stod partisekreteraren Söder och skrek "jävla negrer" till några somaliska flickor. Mötet urartade förstås...

Är det rasism eller främlingsfienlighet att använda rastillhörigheten som ett nedsättande skällsord?

Jag vet faktiskt inte. Men ett sånt tillmäle är så osmakligt o ovärdigt att man blir stum.Tyvärr kommer dt alltid att finnas människor som dömer efter hur man är "förpackad". Fler sådana uttalanden och SD åker ur riksdagen med buller o bång vid nästa val. Om man nu skall se något positivt med sådana uttalanden.
Rihane
Det som verkade så lovande där i början för SverigeDemokraten med sina frågor ... smile.gif
http://www.youtube.com/watch?v=MeVYuNppp0Q...feature=related
Gunilla T
Tack för länken med Gudrun och Åkesson Rihane!

Hon är bra Gudrun biggrin.gif och han är precis som hon säger....."pinsamt okunnig" och enligt Wikipedias definition rasist.
Piccante
Vilka fina idealister SD har nominerat till riksdagen tongue.gif

CITAT
William Petzäll är vid halv nio helt övertygad om en riksdagsplats. Han är en 22-åring från Borås i blå fluga och spretigt hår och kommer in i medierummet och pratar högt i sin mobiltelefon så att alla närvarande journalister kan höra:
- Och jag bara går omkring och njuter. Vad tror du? 60 000 kronor i månaden och gratis övernattningslägenhet i Stockholm. För skattebetalarnas pengar, ha ha... Just nu bor jag på Clarion hotel och har dubbelsviten. Med jacuzzi, säger han leende.

http://www.expressen.se/nyheter/val2010/1....kar-inte-langre
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 23-09-2010, 20:39) *
Vilka fina idealister SD har nominerat till riksdagen tongue.gif
http://www.expressen.se/nyheter/val2010/1....kar-inte-langre

Det är nog en och annan som gått med i SD för att provocera också ja, bättre sätt finns ju knappt
xlxl67
Markus H: Detta kommer vi nog få se mer av framöver... smile.gif

Magnus Betnér skriver annars träffsäkert om integration och invandring den 22 September:
http://www.magnusbetner.com/dagboken/

"Det är ju för fan det ENDA vi diskuterar. Problemet ur deras perspektiv är att vi inte kommer fram till det som de vill att vi ska komma fram till och som de förmodligen tror att vi skulle komma fram till om vi bara började."

Vi kommer sällan få se SD gå ut först med ngt utan de kommer som vanligt komma efteråt och säga att saker o ting är fel...på grund av invandringen...
storm
jag är inte så bra på att prata som ni men jag skulle vilja lägga upp en länk från youbtube från p1 men jag vet inte hur man gör, men den är så himmla träffande,ni får gärna tala om hur man gör
storm
http://www.youtube.com/watch?v=HoKg5LSmSNQ
tack för hjälpen
Piccante
CITAT (Huggorm @ 23-09-2010, 20:46) *
Det är nog en och annan som gått med i SD för att provocera också ja, bättre sätt finns ju knappt

Petzäll är en av SDs mest rutinerade ungdomspolitiker. Så han har inte gått med som ett infall att provocera utan systematiskt arbetat sig upp.
Gossen Ruda
CITAT (Vippan @ 23-09-2010, 22:46) *

Inget nytt under solen, jag har påpekat detta också tidigare. Förmodligen hade valutgången blivit annorlunda om alla urblåsta vänsteranhängare låtit bli att störa SD:s valmöten så att deras tunna partiprogram kunnat belysas. Nu fick de en chans att komma in i riksdagen men om de andra partierna är smarta och tar upp en seriös debatt om invandringen är de nog ute i kylan efter nästa val. Så lite nytta kanske de gör.
Vippan
Yes klockan har klämtat det blev som många trodde,sverige blev riktigt omruskat kanske leder det till lite handlingskraft.
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2010, 22:55) *
Inget nytt under solen, jag har påpekat detta också tidigare. Förmodligen hade valutgången blivit annorlunda om alla urblåsta vänsteranhängare låtit bli att störa SD:s valmöten så att deras tunna partiprogram kunnat belysas. Nu fick de en chans att komma in i riksdagen men om de andra partierna är smarta och tar upp en seriös debatt om invandringen är de nog ute i kylan efter nästa val. Så lite nytta kanske de gör.

Undrar hur ett nytt 11 sept-dåd skulle påverka väljarnas stöd för SD. Som missnöjesparti måste det ju vara en från himmlen. Eller att Wilk råkar ut för något. Bara en tanke. Men visst är det lätt att dra alla över en kam. Särskilt när det gäller politiska syften. Att partierna behöver se över invandringspolitiken är nog helt klart, men lämna invandrarna utanför den diskusionen. Dom har inte utformat den politiken.
Motti
Invandrarna är väl en del av politiken eller ?ska vi sopa allt under mattan så SD blir matyrer i stället så de får en massa tyckasynd om sympatisörer.Undrar varför alla är så chockade över deras framgångar ?hade riksdagspartierna tagit diskutionen med dom så hade de aldrig varit så starka som de är nu! lägga på loketpolitiken fungerar inte så bra,ut med det i ljuset och ta debbaten.Det där att frysa ut SD i riksdagen kommer att ge dom än fler sympatisörer och trots allt ska ju Svergie stå för demokrati !ta in dom i rikstagen och slå knock out på dom med argument.Sen finns det ett missnöje bland sveriges befolkning när det gäller invandrarpolitiken och den finns bland alla partier just därför att det mörkläggs det får inte diskuteras för då skriker många Rasister eller nazzister,vem vill diskutera invandrarfrågor då ?
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2010, 22:55) *

nu är ju inte alla vänsteranhängare urblåsta (vi kan ju jämföra IQ nån dag om du har lust, sätter en peng på att du ligger i lä där) men jag kan ändå hålla med dig till viss del. själv hade jag tänkt mig att rösta på ett mindre, väldigt socialistiskt parti men när jag såg dem på tv stå och störa sd:s valtal här i sthlm så blev jag förbannad och talade om för dem att där miste de en röst.
nån jävla ordning får det ändå lov att vara.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 24-09-2010, 09:12) *
nu är ju inte alla vänsteranhängare urblåsta (vi kan ju jämföra IQ nån dag om du har lust, sätter en peng på att du ligger i lä där) men jag kan ändå hålla med dig till viss del. själv hade jag tänkt mig att rösta på ett mindre, väldigt socialistiskt parti men när jag såg dem på tv stå och störa sd:s valtal här i sthlm så blev jag förbannad och talade om för dem att där miste de en röst.
nån jävla ordning får det ändå lov att vara.

"Alla urblåsta vänsteranhängare" kan åsyfta alla vänsteranhängare eller delgruppen urblåsta. Fritt val. rolleyes.gif
Anma
Henrik Schyffert är SDs drömman.

"Dom skjuter raketer i husen runt omkring mig i Bromma under valnatten. Jag tror att det bara är rika, vita män som firar att det går så bra för Moderaterna. Men det var nått läskigt med att se en festande Jimmie Åkesson på tv, samtidigt som det exploderade gnistfontäner utanför fönstret.

Så medan häxpiporna ven i septembernatten stod jag på balkongen och undrade vad det här egentligen betyder.

Om det nu är så att Sverigedemokraterna inte vill ha invandrare, konstig kultur eller något som sticker ut så borde det betyda att det de vill ha är motsatsen.

Alltså svenska, traditionsbundna, vita, medelålders män med 2,0 barn och blonda fruar.

De vill alltså ha mig. Ett land till brädden fyllt av folk som mig. Kan ni tänka er något värre?

Så alla ni som röstade in Sverigedemokraterna i riksdagen i söndags: innan ni nu sätter igång och börjar rensa ut vårt land på allt och alla som är ”annorlunda” så skulle jag bara vilja berätta några grejer om mig ...

Jag kan ingenting.

Det jag är bra på är att roffa åt mig. Ingenting annat.

Jag säger att jag måste jobba och sen sitter jag och laddar ner jaktfilmer och googlar gamla flickvänner.

Såna som vi tänker mest på oss själva. Vi har svårt att engagera oss i allt som inte handlar om inskränkningarna i rätten att köra båt på fyllan och jobbiga parkeringsvakter.

Det går inte att bygga ett samhälle kring mig.

Om man stängde alla gränser och vi var tvungna att börja om, att det blev som i tv-serien ”Lost”, skulle jag inte kunna tillföra någonting. Jag kan inte rena vatten, jag kan inte slakta en höna. Jag skulle kanske kunna städa på ett ålderdomshem men jag skulle antagligen smita efter en kvart för att det var för tråkigt.

Skulle vi skriva en ny lagbok baserad på mina åsikter hade jag inte kunnat tillföra en enda originell tanke. Det enda jag kan är att säga sarkastiska saker som ”Om ni fattar vad jag menar” eller ”... sa pastorn” efter att någon annan har sagt något förnuftigt.

Jag behöver 5 550 kalorier per dag. Jag skiter i vad dom kommer ifrån och jag skiter i var jag skiter ur mig dom. När bajsgropen är full så flyttar jag. Det kommer väl nån och tömmer den, jag skiter i vem.

Jag är intresserad av status, att platta till folk jag inte känner och klaga på såna som vågar ta initiativ.

Jag är framavlad för att jobba som mellanchef i Keops pyramid.

Precis där i mitten bor jag – under dem som tar viktiga beslut och precis över dem som har ett riktigt jobb.

Så om er dröm är ett samhälle med bara såna som mig, så är min dröm ett Sverige där man kan blanda ut såna som mig med många andra människor.

Människor med andra infallsvinklar och andra kunskaper, människor som är så modiga att de faktiskt vågat bryta upp från alla de känner och allt de vet för att börja om någon helt annanstans. Människor som kan tillföra något.

Därför vill jag ha ett blandat samhälle, där alla slags människor finns. Där alla får plats.

Och är det så att ni andra ... dalkullor, uigurer, tanter som gillar afrikansk dans, orienterare, viktpendlande Sölvesborgskillar och tenorer vid Norrlandsoperan har ett möte där ni bestämmer att vi vita, medelålders snubbar med 2,0 barn ska hämtas i omärkta lastbillar och köras ut på Årstafältet mitt i natten för att gräva våra egna gravar så skulle jag faktiskt förstå er.

Om Sverige nu ska bli ett land av utrensningar och deporteringar så borde ni åtminstone ge er på de verkliga problemen.

Ni borde ge er på oss."

Han är bara så jävla klockren den mannen!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men ni som älskar röd-grön, då hörde ni väl igår i nyheterna att dom röd-gröna tänker att rösta med SD i riksdagen. Hörde de på TV och i radion.

Så mycket var deras ord värda från innan valen, aldrig med SD osv. Nu några dagar senare förklarar dom att dom i många omröstningar kommer att rösta med SD
gnon49
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-09-2010, 12:36) *
Men ni som älskar röd-grön, då hörde ni väl igår i nyheterna att dom röd-gröna tänker att rösta med SD i riksdagen. Hörde de på TV och i radion.

Så mycket var deras ord värda från innan valen, aldrig med SD osv. Nu några dagar senare förklarar dom att dom i många omröstningar kommer att rösta med SD

Kan det verkligen vara sant? Då gräver man ju sin egen grav och samtidigt försvagar regerandet av sverige.
I så fall är ju inget heligt för att nå makten. Nej, det tror jag inte på.
ängsvädd

Det måste vara en missuppfattning. Var det inte det att socialdemokraterna inte ville utestänga sd från något jag inte minns vad det kallades - de ville låta demokratin ha sin gång.
Huggorm
SD tillsammans med de rödgröna kommer rösta ner förslaget att ta bort utskottsplatser för SD. En skam för Fredrik Rheinfeldt att komma med ett sådant förslag, har vi demokrati så har vi. Men det är vad det handlar om. En annan fråga där de rödgröna förmodligen kommer rösta med SD är om att ta hem soldaterna från Afghanistan. Om nu inte det rödgröna samarbetet har spruckit när den omröstningen skall hållas, för då kanske S återgår till sin gamla ståndpunkt och vill behålla soldaterna på plats
Anma

Länk

Används mycket "skulle kunna" i denna artikeln. Rena spekulationerna alltså.

"– Det är klart att de kan stödja olika förslag som vi lägger i riksdagen. Jag tror att i de allra flesta fall så ligger vi rätt långt ifrån varandra, men det är klart att det kan vara så att de stödjer vissa förslag, säger Miljöpartiets gruppledare i riksdagen, Mikaela Valtersson."
De kan stödja, inte vi kan stödja.

Men man kan tolka som man vill om man vill.

Fast å andra sidan är det för min del bara bra om pensionärerna slipper betala mer skatt än arbetarna.
Så länge de inte samarbetar med invandrarfrågor som ju är SDs huvudfråga.
Men de ska inte samarbeta alls, av princip. Tycker jag. Samma gäller Alliansen och SD.
Men det är ju bara en bra sak om SD stödjer rödgröna, det underlättar för rödgröna att få resultat även från opposition.
Gunilla T

Men snälla du - frågan gäller om man skall minska antalet ledamöter i från 17 till 15 i de politiska utskotten. Det skulle innebära att utestänga SD från utskottsarbetet och därmed åsidosätta svenska folkets röster. Utskotten är det politiska arbetets maktcentrum.

Helt rätt att inte manipulera röstresultatet...det vore ju förfärligt.

Dessutom kommer nog alla bli tvingade att rösta med SD i olika frågor eftersom de sitter i riksdagen - hur skulle det annars gå till. Sedan om de överiga partierna inte stöder SD när de lägger fram egna förslag är väl en annan fråga.
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 24-09-2010, 13:19) *
Men snälla du - frågan gäller om man skall minska antalet ledamöter i från 17 till 15 i de politiska utskotten. Det skulle innebära att utestänga SD från utskottsarbetet och därmed åsidosätta svenska folkets röster. Utskotten är det politiska arbetets maktcentrum.

Helt rätt att inte manipulera röstresultatet...det vore ju förfärligt.

Dessutom kommer nog alla bli tvingade att rösta med SD i olika frågor eftersom de sitter i riksdagen - hur skulle det annars gå till. Sedan om de överiga partierna inte stöder SD när de lägger fram egna förslag är väl en annan fråga.

tummenupp.gif Så fungerar det!
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 24-09-2010, 13:19) *

Men tänk om dom lägger fram ett bra förslag då, hur skall de övriga partierna då reagera?
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 24-09-2010, 13:22) *
Men tänk om dom lägger fram ett bra förslag då, hur skall de övriga partierna då reagera?

Troligen som de pragmatiker de är och tvingas att vara i det politiska arbetet...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Maria Wetterstrand sade klart och tydligt igår att, ja vi rödgröna kommer att rösta med SD i olika omröstningar för då har vi fler röster än alliansen.

Jag tycker det är ruttet för det handlar bara om att vara maktgalen.

det handlade inte im utskotten

Elisabeth
Gunilla T
Jamenvisst, alla kommer att tvingas rösta med eller mot eftersom de sitter i riksdagen. Annars skulle ju inga frågor kunna avgöras öht.
Huggorm
Det bästa vore om dom kunde tvinga fram omval i de kretsar där det mest felaktigt till, så kunde folk där taktikrösta så alliansen fick majoritet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon