Full version: SD i Riksdagen
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-09-2010, 12:48) *
Nu är det ju så att sossarna har förlorat en massa medlemmar de sista åren medan moderaterna har växt kraftigt, så det pekar ju på att du har fel flirting.gif

Hur tänkte du nu? Att sossarna gått till SD och Moderaterna fått sina väljare från tomma intet?
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-09-2010, 12:55) *
Hur tänkte du nu? Att sossarna gått till SD och Moderaterna fått sina väljare från tomma intet?

Är det mera sannolikt att sossarna gått till moderaterna och moderaterna till SD? Nej, som sagt har samtliga riksdagspartier fått släppa till väljare.
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-09-2010, 13:00) *
Är det mera sannolikt att sossarna gått till moderaterna och moderaterna till SD? Nej, som sagt har samtliga riksdagspartier fått släppa till väljare.

Jag är övertygad om att väldigt många SD röstare är förstagångsröstare, eller tidigare soffliggare, även om det finns folk från de flesta andra partier också. Men det är väl ändå så att många aktiva i SD är exmoderater, eller är det bara en myt?
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-09-2010, 13:02) *
Jag är övertygad om att väldigt många SD röstare är förstagångsröstare, eller tidigare soffliggare, även om det finns folk från de flesta andra partier också. Men det är väl ändå så att många aktiva i SD är exmoderater, eller är det bara en myt?

En önskedröm kanske? Tills jag ser siffror vägrar jag att tro att moderater är överrepresenterade.

Glädjande att se att du tagit bort mig från ignorera-listan förresten, om jag nu någonsin verkligen hamnade där biggrin.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-09-2010, 13:05) *
En önskedröm kanske? Tills jag ser siffror vägrar jag att tro att moderater är överrepresenterade.

Glädjande att se att du tagit bort mig från ignorera-listan förresten, om jag nu någonsin verkligen hamnade där biggrin.gif

Haha, you notised... Du togs bort idag, faktiskt. smile.gif
Jag är en förlåtande själ.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 25-09-2010, 12:48) *
Nu är det ju så att sossarna har förlorat en massa medlemmar de sista åren medan moderaterna har växt kraftigt, så det pekar ju på att du har fel flirting.gif

Ett parti som också vuxit är ju MP. Tror att många sossar vandrat över dit.
ängsvädd
Fler analyser kommer över vilka som är sverigedemokraternas väljare. Hittills tror jag att de har visat att det är främst medelålders män 40-49 år som röstat på dem. Tror även att det inte är så vanligt med högre utbildning bland dem, Jag känner ju en som röstat på SD i kommunalvalet, hon är en ung, lågutbildad, sjukskriven och på soc.bidrag, tjej - men hur pass vanlig hon som väljartyp är vet jag inte. Hon är verkligen i en utsatt position iaf sad.gif
Gunilla T
Visst diskuteras och problematiseras invandringen menar skribenten. Om vi tror att det är tabu att diskutera invandring har vi köpt SD´s propaganda rakt av.

http://www.dn.se/debatt/vi-diskuterar-inva...sidor-1.1176712
Gunilla T
CITAT (ängsvädd @ 25-09-2010, 13:52) *
Fler analyser kommer över vilka som är sverigedemokraternas väljare. Hittills tror jag att de har visat att det är främst medelålders män 40-49 år som röstat på dem. Tror även att det inte är så vanligt med högre utbildning bland dem, Jag känner ju en som röstat på SD i kommunalvalet, hon är en ung, lågutbildad, sjukskriven och på soc.bidrag, tjej - men hur pass vanlig hon som väljartyp är vet jag inte. Hon är verkligen i en utsatt position iaf sad.gif

Ja, jag tror ff att det är lågutbildade, unga människor som saknar framtidstro som är den stora gruppen SD väljare.

Såg en intervju med en ung arbetslös tjej som röstat på SD...skälet var att arbetsgivarna i första hand anställer invandrarungdomar därför att de är rädda att bli kallade rasister annars. Skäl nummer två var att SD bryr sig om kvinnor sick.gif
Huggorm
CITAT (Cacki @ 25-09-2010, 13:35) *
Ett parti som också vuxit är ju MP. Tror att många sossar vandrat över dit.

Så är det helt klart.
Huggorm
Nu har jag letat upp artikeln där det står var SD fått sina väljare i från. Dom kommer från alla partier, dock något fler från högerblocket. Men det är ändå relativt jämn fördelat.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=128339&a=2158027
xlxl67
Nja 40% från de rödgröna och 60% från högern. Det är stor skillnad wink.gif

Glöm inte att det är nere i Skåne som SD vinner röster.
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 25-09-2010, 20:46) *
Nja 40% från de rödgröna och 60% från högern. Det är stor skillnad wink.gif

Jo, men det fanns väll inte tillräckligt många rödgröna för att räcka både till SD:s ökning och alliansens
xlxl67
Hur menar du nu?
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 25-09-2010, 20:54) *
Hur menar du nu?

Precis vad jag skrev
xlxl67
Japp 60% av högern har valt SD och 40% av vänstern har valt SD sedan förra valet.
Det är bara att räkna från din länk...
Motti
Vi tog inte debbaten om invandringen och därför sitter vi med skägget i brevlådan !tänk att alla partier har kommit på det NU att de borde tagit den diskutionen,Jag vet inte hur andra här har det med tankar om innvandrigen,men vi har vänner bekanta i alla politiska läger och alla tycker de att det gått överstyr !ska vi mata in en massa invandrare till Sverige borde vi ju ha en plan för dom ! inte ska de sitta i läger tre år innan de vet om de får asyl ?Vi måste handläga det på typ tre fyra månader helst ännu snabbare,inte är det rätt att de ska bo i läger i tre år innan något händer !tre år är en lång tid att gå och inte göra något.
Har vänner som är sossar och komunister !de säger så¨här:ta ett Herkulesflygplan och åk ner och hämta dom som verkligen är i nöd dom som verkligen har ett helvete,dom som kommer hit nu kommer hit för de har pengar till billjetten och har råd att fly,de andra stackars människorna får sitta där och då av svält och se sina barn dö långsamt av svält och undernäring.
mamamaggan
Motti , ta reda på lite fakta innan du skriver . Det vore trevligt som omväxling till det du skriver nu .
Motti
Ja men om du kan alla fakta så kan väl du pressentera dom här !
mamamaggan
CITAT (Motti @ 26-09-2010, 00:17) *
Ja men om du kan alla fakta så kan väl du pressentera dom här !

NU var det dig det gällde , inte mig. Fakta är något helt annat än vad dina vänner och bekanta säger.
Motti
Ja men du har ju tydligen koll på vad fakta är !berätta wink.gif
Anma
CITAT (Motti @ 26-09-2010, 01:04) *
Ja men du har ju tydligen koll på vad fakta är !berätta wink.gif

Denna artikel ligger nog nära sanningen.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 26-09-2010, 00:02) *
Vi tog inte debbaten om invandringen och därför sitter vi med skägget i brevlådan !tänk att alla partier har kommit på det NU att de borde tagit den diskutionen,Jag vet inte hur andra här har det med tankar om innvandrigen,men vi har vänner bekanta i alla politiska läger och alla tycker de att det gått överstyr !ska vi mata in en massa invandrare till Sverige borde vi ju ha en plan för dom ! inte ska de sitta i läger tre år innan de vet om de får asyl ?Vi måste handläga det på typ tre fyra månader helst ännu snabbare,inte är det rätt att de ska bo i läger i tre år innan något händer !tre år är en lång tid att gå och inte göra något.
Har vänner som är sossar och komunister !de säger så¨här:ta ett Herkulesflygplan och åk ner och hämta dom som verkligen är i nöd dom som verkligen har ett helvete,dom som kommer hit nu kommer hit för de har pengar till billjetten och har råd att fly,de andra stackars människorna får sitta där och då av svält och se sina barn dö långsamt av svält och undernäring.

Som med alla myter så ligger det naturligtvis ett frö av sanning i denna klihéartade bild.

MEN:

Visst har det tagits diskussioner, men kanske inte tillräckligt mycket.

Att diskutera med SD har oifta varit som att diskutera med några som är både blinda oh döva och som gärna ljuger dessutom.

Vi hämtar hit nästan två tusen särskilt utsatta flyktingar om året (s.k. kvotflyktingar).

Handläggningen måste ta en viss tid eftersom den ska ske individuellt och på ett rättsäkert sätt.

Flyktingströmarna varierar stort. Det skulle bli orimligt dyrt att bygga upp en organisation för mottagandet som motsvarar den situation då det kommer som flest.
Gunilla T
CITAT (Motti @ 26-09-2010, 00:02) *

Här kan du läsa på lite, bl.a. om skillnaden mellan kvotflyktingar och asylsökande

http://www.migrationsinfo.se/migration/var...kvotflyktingar/

Beträffande diskussionen om invandring så tror jag att du blandar ihop några saker. Visst har det diskuterats men slutsatsen kanske inte är densamma som din - det är två helt olika saker.

Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 26-09-2010, 07:27) *
Flyktingströmarna varierar stort. Det skulle bli orimligt dyrt att bygga upp en organisation för mottagandet som motsvarar den situation då det kommer som flest.

Det fixar bemanningsföretagen
Anma
CITAT (Huggorm @ 26-09-2010, 09:42) *
Det fixar bemanningsföretagen

Alla arbeten kan man inte hyra in folk till. Eller ska det sitta en hel drös med kunnigt folk hemma på A-kassa i väntan på nästa flyktingström? Eller ska man ha outbildade människor som har hand om asylsökningar och mottagning av invandrarna?
Huggorm
CITAT (Anma @ 26-09-2010, 11:17) *
Alla arbeten kan man inte hyra in folk till. Eller ska det sitta en hel drös med kunnigt folk hemma på A-kassa i väntan på nästa flyktingström? Eller ska man ha outbildade människor som har hand om asylsökningar och mottagning av invandrarna?

En snabbkurs på två dagar samt en checklista borde fungera för att bedöma om asyl skall beviljas eller ej. Men i praktiken kommer detta inte vara något problem, eftersom ingenting tyder på att flyktingströmmarna kommer avta.
Anma
CITAT (Huggorm @ 26-09-2010, 11:48) *
En snabbkurs på två dagar samt en checklista borde fungera för att bedöma om asyl skall beviljas eller ej. Men i praktiken kommer detta inte vara något problem, eftersom ingenting tyder på att flyktingströmmarna kommer avta.

Inte konstigt om det blir felbedömningar om man kan besluta sådant efter 2 dagars utbildning.
Världsläget styr flyktingströmmarna, inte hur givmilda vi är med asyl.
Huggorm
CITAT (Anma @ 26-09-2010, 11:51) *
Världsläget styr flyktingströmmarna, inte hur givmilda vi är med asyl.

Precis, och med tanke på rådande världsläge finns det inget som tyder på att flyktingströmmarna kommer avta. Den fattiga delen av världen har allt mer fått upp ögonen för att man kan ta sig till de rikare delarna, samtidigt som det är lättare att resa nu. I tillägg råder överbefolkning i stora delar världen, samt att snart börjar strömmarna av klimatflyktingar komma igång på riktigt.
Anma
För 100 år sedan var det vi som flydde fattigdom från vårt land. Det är inte längre tillbaka än så.
ängsvädd
Om klimatförändringarna fortsätter så att vissa områden drabbas av hetta, torka, missväxt och andra av översvämningar så kommer stora områden på jorden bli obeboeliga så de få platser människan kan bo på kommer att bli tättbefolkade. Vi är ju fortfarande ett glest befolkat land så här finns massor av plats. Holländare har redan klimatflytt hit läste jag.

De svagaste dör och orkar ej fly, de starkaste överlever och kan fly.
Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 26-09-2010, 12:06) *
Om klimatförändringarna fortsätter så att vissa områden drabbas av hetta, torka, missväxt och andra av översvämningar så kommer stora områden på jorden bli obeboeliga så de få platser människan kan bo på kommer att bli tättbefolkade. Vi är ju fortfarande ett glest befolkat land så här finns massor av plats. Holländrana har redan klimatflytt hit läste jag.

De svagaste dör och orkar ej fly, de starkaste överlever och kan fly.

Men är det egentligen klimatet som får holländarna att flytta hit, är det inte trångboddheten? Det har i alla fall dom jag pratat med sagt. Holland kommer nog försvinna ner i havet så småningom, men än är vi inte riktigt där.

Visst är det så att vi har gott om plats i vårt land, men det är ju inte den fysiska platsen som avgör hur många som kan flytta hit. I såna fall borde flyktingarna köpa sig en liten bondgård och försörja sig på den, men det är det ju ingen som gör. Utom just vissa holländare då. Problemet är ju att hitta arbete och försörjning i ett land där fabrikerna allt mera mekaniseras eller flyttas utomlands.

Undrar hur många som skulle kunna bo i Sverige om man bodde i familjebyar på landet och brukade jorden, liksom vi gjorde förr och så som folk fortfarande gör i många andra länder?
ängsvädd
Jag hörde ett reportage om att det var klimatet, översvämningarna som fick dem att flytta hit.
Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 26-09-2010, 12:41) *
Jag hörde ett reportage om att det var klimatet, översvämningarna som fick dem att flytta hit.

Intressant om det redan börjat. Jag skulle gärna vilja läsa mer om det, men hittar inget när jag googlar. Kommer du ihåg var du hörde det?
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 26-09-2010, 12:43) *
Intressant om det redan börjat. Jag skulle gärna vilja läsa mer om det, men hittar inget när jag googlar. Kommer du ihåg var du hörde det?

Det var väl radion som vanligt.

CITAT
En fjärdedel av Hollands yta ligger under havsnivå. Höga vallar hindrar Nordsjön från att översvämma landet. Klimatförändringarna som får vattennivån att stiga oroar många.

från http://op.se/ettan/extralasning/artikelser...-ar-hollandare-
Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 26-09-2010, 12:47) *

Och precis efter raden som du citerar står det så här: "Att kalla familjen Marti för klimatflyktingar är kanske att ta i. Men årstiderna häruppe var ett av skälen till att de flyttade. Peter minns att han åkte skridskor på de holländska kanalerna minst en månad varje vinter när han var barn."

Några hotande översvämningar har alltså inte inträffat ännu, men kan tänkas göra det i framtiden. Läser man hela artikeln framgår det ju tydligt att det är utrymmet och den rena luften och naturen dom valt.
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 26-09-2010, 12:58) *
Och precis efter raden som du citerar står det så här: "Att kalla familjen Marti för klimatflyktingar är kanske att ta i. Men årstiderna häruppe var ett av skälen till att de flyttade. Peter minns att han åkte skridskor på de holländska kanalerna minst en månad varje vinter när han var barn."

Några hotande översvämningar har alltså inte inträffat ännu, men kan tänkas göra det i framtiden. Läser man hela artikeln framgår det ju tydligt att det är utrymmet och den rena luften och naturen dom valt.

Jo men det reportage jag hörde på radion sa att det var mycket för kommande generationer de flyttade, för att hela Holland riskerar att ligga under vatten - 1/4 ligger ju redan under vatten och är en orsak till tättbefolkningen. Synd att du inte hörde reportaget.

Huggorm
Bra för oss hur som helst. Holländare är ju idealiska invandrare som återbefolkar landsbygden och som har lägre brottslighet än riksgenomsnittet. Jag förstår inte varför inte fler invandrargrupper väljer att gå den vägen? Alla man pratar med berättar ju om hur hopplöst det är i städernas betongområden, så varför samlas dom just där? Skall vi kunna utnyttja Sveriges kapacitet när klimatflyktingarna börjar komma så är det ju Holländarnas metod vi får utgå ifrån.
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 26-09-2010, 13:09) *
Bra för oss hur som helst. Holländare är ju idealiska invandrare som återbefolkar landsbygden och som har lägre brottslighet än riksgenomsnittet. Jag förstår inte varför inte fler invandrargrupper väljer att gå den vägen? Alla man pratar med berättar ju om hur hopplöst det är i städernas betongområden, så varför samlas dom just där? Skall vi kunna utnyttja Sveriges kapacitet när klimatflyktingarna börjar komma så är det ju Holländarnas metod vi får utgå ifrån.

Alla man pratar med? Jag har hört invandrare säga att de inte vill bo på Östermalm exvis pga rasism utan hellre bor i miljonprogrammets ytterområden.

Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 26-09-2010, 13:12) *
Alla man pratar med? Jag har hört invandrare säga att de inte vill bo på Östermalm exvis pga rasism utan hellre bor i miljonprogrammets ytterområden.

Men varför flyttar inte dom ut på landet? Att ingen har en vettig framtid i dessa miljonprogram förstår väll vem som helst
gnon49
CITAT (Huggorm @ 26-09-2010, 13:09) *

Folk inom EU flyttar knappast till Sverige utan att ha arbete o bostad ordnade i förväg. Och sätta sig en trist grå betongförort ingår nog inte i deras planer. oftast har dom ju semestrat i sverige eller köpt en sommarstuga innan dom flyttar permanent till Sverige.I förorterna är det väl mest invandrare från MÖ som bosätter sig. dom är ju inte EU-medborgare och omfattas inte av den fria rörlighet som EU-medborgaren gör även om vissa högutbildade grupper utanför EU kan få arbetstillstånd o arbeta i Sverige.
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 26-09-2010, 13:22) *
Men varför flyttar inte dom ut på landet? Att ingen har en vettig framtid i dessa miljonprogram förstår väll vem som helst

Tja, alla trivs inte på landet. Rasism, för ensligt, dåliga kommunikationer, brist på bostäder förutom hus som de inte har pengar nog för att köpa, vilja vara nära och kära - det skulle jag också vilja i den situationen.
Huggorm
Men jag tror ändå att folk blir tvungna att flytta ut på landet om vi skall kunna öka befolkningen i landet drastiskt. Dessutom kommer vi alla att bli tvungna att sänka vår levnadsstandard ganska ordentligt. Små men effektiva jordbruk tror jag är vad framtiden kräver.
ängsvädd
Det negativa är väl att man är beroende av bil på landet, det har inte alla råd med. Ett väl utbyggt kollektivnät även på landsbygden tror jag på.
Huggorm
Eller så får vi återgå till ett läge där vi inte reser så mycket.
Vippan
Människor som kan välja vill inte bo i invandrartäta områden,varför??Och varför tävlar inte sveriges kommuner att få ta emot invandrare staten står ju för kostnaderna??Väldigt konstigt man pratar på ett sätt och agerar på ett annat.
I Stockholm är risken att bli rånad ganska stor,däremot i Jerusalem kan man gå obehindrat utan att vara rädd för att bli rånad på sina pengar,sydamerika är risken att bli rånad väldigt stor undrar vad problemet ligger??
bergvallmo
CITAT (Vippan @ 26-09-2010, 20:03) *
Människor som kan välja vill inte bo i invandrartäta områden,varför??Och varför tävlar inte sveriges kommuner att få ta emot invandrare staten står ju för kostnaderna??Väldigt konstigt man pratar på ett sätt och agerar på ett annat.
I Stockholm är risken att bli rånad ganska stor,däremot i Jerusalem kan man gå obehindrat utan att vara rädd för att bli rånad på sina pengar,sydamerika är risken att bli rånad väldigt stor undrar vad problemet ligger??

För att råna någon tror jag att man måste ha en speciell människosyn. Tänker på den gamla tanten (73 år) som blev misshandlad och lämnad. På många ställen i Sydamerika har ett människoliv inte något högt värde.
Vippan
Tråkigt om den människosynen ska sprida sig till Sverige,vad är ett människoliv värt i Afrika vilken plats i hierarkin står en kvinna,först kommer mannen sen kommer kreaturen sen hunden sen kommer kvinnan.
mamamaggan
CITAT (Vippan @ 26-09-2010, 20:52) *
Tråkigt om den människosynen ska sprida sig till Sverige,vad är ett människoliv värt i Afrika vilken plats i hierarkin står en kvinna,först kommer mannen sen kommer kreaturen sen hunden sen kommer kvinnan.

Sprida sig ? Den finns ju redan här , människor blir faktiskt mördade , misshandlade mm även i Sverige OCH det av icke invandrare. Finns även icke invandrade svenskar som anser att kvinnor är lägst stående .

Vippan
Det ingår inte i våran kultur inget kulturellt fenomen, män som beter sig som djur finns det överallt i världen och även psyksjuka som mördar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon