Full version: SD i Riksdagen
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
gnon49
CITAT (Vippan @ 26-09-2010, 20:52) *
Tråkigt om den människosynen ska sprida sig till Sverige,vad är ett människoliv värt i Afrika vilken plats i hierarkin står en kvinna,först kommer mannen sen kommer kreaturen sen hunden sen kommer kvinnan.

Tyvärr finns den hierarkin även i sverige även om vi inte märker den. Religionen och dess förtryck har inga gränser. Det gäller särskilt islam som mer än någon annan religion, är förtyckande o i otakt med det mesta.
mamamaggan
CITAT (Vippan @ 26-09-2010, 21:26) *
Det ingår inte i våran kultur inget kulturellt fenomen, män som beter sig som djur finns det överallt i världen och även psyksjuka som mördar.

NU förstår jag inte ? Det ingår inte i vår kultur säger du . Vad ingår inte i vår kultur ? Har inte svenskar dödat och misshandlat varandra i alla tider ?
Anma
Så kan det gå.
Vippan
Jo det klart att människor överallt i världen har dödat varandra,men vi dömer inte en kvinna som blivit våldtagen till stening med åsikten att det är hon som lockat mannen och därmed döms för otrohet och det är ju väldigt konstigt att flickor från dessa länder verkar ha så dålig balans att dom ramlar ut från balkonger titt som tätt.
Piccante
CITAT (Vippan @ 26-09-2010, 23:03) *
Jo det klart att människor överallt i världen har dödat varandra,men vi dömer inte en kvinna som blivit våldtagen till stening med åsikten att det är hon som lockat mannen och därmed döms för otrohet och det är ju väldigt konstigt att flickor från dessa länder verkar ha så dålig balans att dom ramlar ut från balkonger titt som tätt.

Nu är det inte folk i allmänhet som dömer kvinnor till stening utan auktoritära religiösa diktaturer. Var det "tyskarna" eller nazisterna som gasade ihjäl judar och romer?

CITAT (Vippan @ 26-09-2010, 20:03) *
Människor som kan välja vill inte bo i invandrartäta områden,varför??Och varför tävlar inte sveriges kommuner att få ta emot invandrare staten står ju för kostnaderna??Väldigt konstigt man pratar på ett sätt och agerar på ett annat.
I Stockholm är risken att bli rånad ganska stor,däremot i Jerusalem kan man gå obehindrat utan att vara rädd för att bli rånad på sina pengar,sydamerika är risken att bli rånad väldigt stor undrar vad problemet ligger??

Jag känner många som valt att flytta till Angered och Bergsjön iofs. Men anledningen är väl att de som har råd och möjlighet att välja föredrar andra områden än nedslitna förorter. Där i förorten stannar de som inte kan flytta.

Staten står inte för kostnaden för annat än flyktingmottagning.
Anma
CITAT (Markus_H @ 26-09-2010, 23:53) *
Nu är det inte folk i allmänhet som dömer kvinnor till stening utan auktoritära religiösa diktaturer. Var det "tyskarna" eller nazisterna som gasade ihjäl judar och romer?

tummenupp.gif
Överbölingen
Utan att på något sätt försvara, så var det väl specialförband ur Gestapo och SS-förband som på Hitlers beordran utförde vidrigheterna. Ledda av en galen ledare men trots det skicklig i sitt vansinniga värv. Ett helt folk föll ju för hans retorik.
De flesta tyska soldaterna var inte annat än just tyska soldater (ofta kommenderade och tvångsuttagna) som gjorde sin "plikt". Det var naziledarna och Gestapo som bröt mot alla mänskliga regler. Och merparten har fått sitt straff. Skäll inte på tyskarna. Men lär fortfarande skrämma barn i tyskland med : Aschtung! Die Sweden komt. Och det var i början på 1600-talet. Ha perspektiv och förlåt det som är fölåtbart men inte det som är oförlåtligt.
mamamaggan
CITAT (Överbölingen @ 27-09-2010, 00:31) *
Utan att på något sätt försvara, så var det väl specialförband ur Gestapo och SS-förband som på Hitlers beordran utförde vidrigheterna. Ledda av en galen ledare men trots det skicklig i sitt vansinniga värv. Ett helt folk föll ju för hans retorik.
De flesta tyska soldaterna var inte annat än just tyska soldater (ofta kommenderade och tvångsuttagna) som gjorde sin "plikt". Det var naziledarna och Gestapo som bröt mot alla mänskliga regler. Och merparten har fått sitt straff. Skäll inte på tyskarna. Men lär fortfarande skrämma barn i tyskland med : Aschtung! Die Sweden komt. Och det var i början på 1600-talet. Ha perspektiv och förlåt det som är fölåtbart men inte det som är oförlåtligt.

Klokt som vanligt ! yes.gif
Gossen Ruda
Är alla personliga motsättningar och missförstånd avklarade så vi kan fortsätta diskutera SD? Det slår mig lite hur dumt motståndarna agerar när de stör möten mm. SD är främst emot muslimer för deras kvinnosyn och liknande. Samtidigt har säkert vänsterfalangen liknade inställning mot kvinnoförtryck men ändå håller de på och bråkar med SD. Politik är inte lätt. biggrin.gif

Vad som däremot oroar mig lite är alla angrepp på SD-politiker man läser och hör om. Hoppas inte dumskallarna på yttersta vänsterkanten, troligen, tror att de på något sätt värnar demokratin när de gör så. Det är totalt tvärtom och kommer bara att gynna SD i längden.
Anma
Gossen Ruda, saken är den att man inte kan säga att alla muslimer har den kvinnosynen, det är ju rent förtal att påstå det. Att utesluta en hel religion på det sättet som SD gör är inget annat än ren rasism.
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2010, 12:46) *
Är alla personliga motsättningar och missförstånd avklarade så vi kan fortsätta diskutera SD? Det slår mig lite hur dumt motståndarna agerar när de stör möten mm. SD är främst emot muslimer för deras kvinnosyn och liknande. Samtidigt har säkert vänsterfalangen liknade inställning mot kvinnoförtryck men ändå håller de på och bråkar med SD. Politik är inte lätt. biggrin.gif

Vad som däremot oroar mig lite är alla angrepp på SD-politiker man läser och hör om. Hoppas inte dumskallarna på yttersta vänsterkanten, troligen, tror att de på något sätt värnar demokratin när de gör så. Det är totalt tvärtom och kommer bara att gynna SD i längden.

Angrepp kan gynna den angripne men det finns angrepp från SD mot vissa grupper också inte minst verbalt , eller hur ? Tycker inte det ska få stå oemotsagt . De har motståndare och den består väl inte bara av vänstern ?

Man ser/hör att det förekommer verbala angrepp från SD mot grupper och med den bakgrund som SD har så kan man nog förmoda att det även förekommer fysiska angrepp på deras motståndare .
Bengalow
Det är inte religionen som förtrycker - det är vissa u-länders konservativa syn på kvinnor. Det var inte längesedan vi sade "-kvinnan tige i församlingen!", men som tur är har vi, mer eller mindre, tagit oss ur det förhållandet. Så länge vi hade en stark kyrka så gällde det - vem minns inte motståndet till kvinnliga präster?
Så länge "kyrkofädrena" får styra i islamska länder så kommer utvecklingen att stå stilla - precis som det gjorde i Europa för inte så länge sedan, och fortfarande gör i vissa södra delar av vår världsdel.
Om SD kunde komma på, att upplysning är den enda rätta vägen, och hjälpa till att sprida den, så hade de blivit ett rumsrent alternativ i svensk politik. Nu försvarar dom vårt land med skitkastning.
I Malmö pågår ett krig mellan invandrargrupper. Det skjuts folk i ny och nedan. Lugna serber och kroater, som jag känner, har plötsligt blivit våldsverkare. Varför hör man inte SD rikta sin kritik mot dessa? Är det för att dom är så etablerade på markanden, att ingen törs?
Det är förbaskat lätt att skylla på något oförnimbart som religioner, när det sker oförrätter i ens närhet. Islam är en ytterst kärleksfull religion, men vissa utövare har tagit fasta på "erövringspolitiken" i Koranen - och det är kanske det som SD är rädda för?
För övrigt tål jag inte religiösa påtryckare - må det så vara pingströrelsen, islam eller mormoner. Dom är bara ute efter mitt kapital till "kyrkan". Ger man en slant så får man evigt liv! Hahaha...
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2010, 12:46) *

Vad ifrån kommer din tanke ifrån att vänsterfalangen har liknande inställning som muslimerna har?

För det första så förtrycker inte alla muslimer som bor i Sverige kvinnor.

För det andra så är kvinnorörelsens ursprung i från vänstern,och varför skulle vänsterfalangen förtrycka kvinnor?

Angrepp på SD-politiker, man skall inte tro allt man läser, sist så var det en politiker som påstods ha blivit ristat ett hakors i pannan, men det stämde ju inte han hadde själv ristat sig.
Huggorm
CITAT (andersen @ 27-09-2010, 13:48) *
Angrepp på SD-politiker, man skall inte tro allt man läser, sist så var det en politiker som påstods ha blivit ristat ett hakors i pannan, men det stämde ju inte han hadde själv ristat sig.

Det har hänt grejer sedan dess, exempelvis det här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet201...ticle7846439.ab

Och vad gäller hakkorset i pannan så är det fortfarande inte klarlagt hur det gick till. Det var en läkare som uttalade sig om att det eventuellt kunde vara självförvållat, och det uttalandet kom lägligt precis före valet. Vad som är sant eller osant vet vi inte än, men om det nu ändå är så att det var autentiskt så är det riktigt dåligt att offret överges och hånas.
gnon49
En religion eller politiskt ideologi blir aldrig bättre än dess utövare. På papperet kan det se bra ut men i verkligheten kan det vara något helt annat.Och tyvärr tror jag att ett religiöst eller politikst förtryck bara kan upprätthållas med hjälp av, åtminstone delar av befolkningen. Skapa ett angiverisystem och tipsen strömmar in.
Så var det i nazityskland och forna sovjetunionen.
Sen får man inte glömma att flertalet människor verkligen bryr sig. Och det är ju det viktigaste.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 13:57) *
Det har hänt grejer sedan dess, exempelvis det här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet201...ticle7846439.ab

Och vad gäller hakkorset i pannan så är det fortfarande inte klarlagt hur det gick till. Det var en läkare som uttalade sig om att det eventuellt kunde vara självförvållat, och det uttalandet kom lägligt precis före valet. Vad som är sant eller osant vet vi inte än, men om det nu ändå är så att det var autentiskt så är det riktigt dåligt att offret överges och hånas.

Absolut - men läkaren var så säker han kunde bli, utan att vara på plats..
Gossen Ruda
Att påstå att alla muslimer förtrycker kvinnor är kanske en generalisering men inget förtal, den lilla spillra som inte håller på med det är försumbar. Observera att tvinga en kvinna att bära vissa kläder är en form av förtryck. Sen är säkert grunden till förtrycket äldre än islam men man kan knappast säga att islam gjort speciellt mycket för kvinnans frigörelse, snarare tvärtom.

Med angrepp på SD-politiker menar jag skador på bilar och hem, överfall, misshandel och knivskärningar. GP.

Och Andersen, det var vänsterfalangen och SD som hade samma inställning till kvinnoförtryck.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2010, 14:34) *
Att påstå att alla muslimer förtrycker kvinnor är kanske en generalisering men inget förtal, den lilla spillra som inte håller på med det är försumbar. Observera att tvinga en kvinna att bära vissa kläder är en form av förtryck. Sen är säkert grunden till förtrycket äldre än islam men man kan knappast säga att islam gjort speciellt mycket för kvinnans frigörelse, snarare tvärtom.

Med angrepp på SD-politiker menar jag skador på bilar och hem, överfall, misshandel och knivskärningar. GP.

Och Andersen, det var vänsterfalangen och SD som hade samma inställning till kvinnoförtryck.

Ja förtal kanske var att ta i. Men jag har bott i ett relativt invandrartätt område, och där var faktiskt de flesta muslimska kvinnor barhuvade. Det var någon enstaka som hade slöja, ingen hade burka. Jag utgår ifrån mina erfarenheter.
Huggorm
CITAT (Anma @ 27-09-2010, 14:39) *
Ja förtal kanske var att ta i. Men jag har bott i ett relativt invandrartätt område, och där var faktiskt de flesta muslimska kvinnor barhuvade. Det var någon enstaka som hade slöja, ingen hade burka. Jag utgår ifrån mina erfarenheter.

Sättet att utöva islam skiljer sig ju väldigt mellan olika muslimska länder. Kanske många av dina grannar var sekulariserade bosnier och iranier, dom brukar inte hålla så hårt i kraven. Desto strängare är det ju i en del andra länder, däribland Afghanistan.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 17:29) *
Sättet att utöva islam skiljer sig ju väldigt mellan olika muslimska länder. Kanske många av dina grannar var sekulariserade bosnier och iranier, dom brukar inte hålla så hårt i kraven. Desto strängare är det ju i en del andra länder, däribland Afghanistan.

Knappast bland afghaner som kommit hit, snarare tvärtom...
Gunilla T
CITAT (andersen @ 27-09-2010, 13:48) *
För det andra så är kvinnorörelsens ursprung i från vänstern,och varför skulle vänsterfalangen förtrycka kvinnor

Ja, det förstår jag inte heller????

SD är ett värdekonservativt parti och står längre till höger än KD när det gäller kvinnosynen - i jämförelse med SD kan man nästan tycka att KD har en radikal kvinnosyn crazy.gif

SD´s intresse för kriminalpolitik är enkel att genomskåda - det handlar för dem endast om att bevisa sin tes och få omvärlden att dela deras syn att det är invandrare som begår våldtäkter.

Om ni såg debatten mellan Åkesson och Schyman så var den ganska avslöjande...

Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 27-09-2010, 17:32) *
Knappast bland afghaner som kommit hit, snarare tvärtom...

Det kanske? Jag har knappt sett några afghanska kvinnor alls, det verkar inte ha hamnat så många i min del av landet.
mamamaggan
Citat från Gossen Ruda Med angrepp på SD-politiker menar jag skador på bilar och hem, överfall, misshandel och knivskärningar. GP.

Inget som jag tycker är OK men som jag skrev förut så tror att jag det också finns SD-anhängare som gör liknande mot de som inte håller med dem. Gamla takter , från nynazisttiden , för en del går inte så lätt ur.

Nynazisternas grej var/är att hota och/eller slå och gör man en polisanmälan mot dem så blir man nästan med automatik motanmäld.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 27-09-2010, 18:14) *
Citat från Gossen Ruda Med angrepp på SD-politiker menar jag skador på bilar och hem, överfall, misshandel och knivskärningar. GP.
Inget som jag tycker är OK men som jag skrev förut så tror att jag det också finns SD-anhängare som gör liknande mot de som inte håller med dem. Gamla takter , från nynazisttiden , för en del går inte så lätt ur.
Nynazisternas grej var/är att hota och/eller slå och gör man en polisanmälan mot dem så blir man nästan med automatik motanmäld.

Det var faktiskt ett tag sedan som SD slutade med sånt där, förmodligen i samband med att dom ryckte upp partiet och försökte göra dom rumsrena. Numera är det nästan enbart vänsterextrema som håller på med sådant. SD provocerar och vänsterextremisterna svarar med misshandel och vandalism, SD blir martyrer och vänsterextremisterna får allt sämre rykte.
gnon49
ja nu verkar ju miljöpartiet vilja samarbeta med alliansen i vissa frågor enligt språkrören. En liten öppning i alla fall. Samarbetet kommer säkerligen att utökas när man finner varandra och möts någonstans på vägen.
Anma
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 17:29) *

Jo men varför då dra alla muslimer över samma kant, precis det är min poäng.
Vippan
Visst är det spännande med andra kulturer men jag tar helt avstånd från påtvingad och då finns det alltid nån form av religion som ligger bakom.

I vår tid finns det fruktansvärda saker som händer och det behöver inte accepteras.Särskilt när det gäller barn.
Könsstympning av små flickor är ett fruktansvärt övergrepp dessa kvinnor är skadade för livet,har ni sett en kvinna som har blivit könsstympad,jag ska bespara er för att gå in på närmare beskrivning av deras lidande och berövande på att ha ett normalt känsloliv.
Hedersmord är en annan avart hur kan en Pappa mörda sin egen dotter.

Religion skadar och förtrycker människor och jag tar starkt avstånd från ansvarsbefrielsen när människor helt överlämnar sig till religionen och försvarar handlingar i religionens namn.
Huggorm
CITAT (Vippan @ 27-09-2010, 20:25) *
Visst är det spännande med andra kulturer men jag tar helt avstånd från påtvingad och då finns det alltid nån form av religion som ligger bakom.

I vår tid finns det fruktansvärda saker som händer och det behöver inte accepteras.Särskilt när det gäller barn.
Könsstympning av små flickor är ett fruktansvärt övergrepp dessa kvinnor är skadade för livet,har ni sett en kvinna som har blivit könsstympad,jag ska bespara er för att gå in på närmare beskrivning av deras lidande och berövande på att ha ett normalt känsloliv.
Hedersmord är en annan avart hur kan en Pappa mörda sin egen dotter.

Religion skadar och förtrycker människor och jag tar starkt avstånd från ansvarsbefrielsen när människor helt överlämnar sig till religionen och försvarar handlingar i religionens namn.

Men varken hedersmord eller kvinnlig könsstymning är ju något som muslimer i allmänhet pysslar med. Könsstympningen är i huvudsak ett nordafrikanskt problem, och hedersmorden tror jag bara det är kurder som håller på med. Men inte alla nordafrikaner eller kurder, så man kan inte generalisera så heller...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 20:36) *
Men varken hedersmord eller kvinnlig könsstymning är ju något som muslimer i allmänhet pysslar med. Könsstympningen är i huvudsak ett nordafrikanskt problem, och hedersmorden tror jag bara det är kurder som håller på med. Men inte alla nordafrikaner eller kurder, så man kan inte generalisera så heller...

tummenupp.gif
Anma

Precis. Det är som att säga att alla svenska män slår sina kvinnor bara för att det finns ett antal som gör det.
Vippan

Könsstympning av flickor är vidrigt var det än förekommer

Hedersmord är nånting som människor som inte har nån heder sysslar med,och det är absolut inte bara bland kurder.
Huggorm
CITAT (Vippan @ 27-09-2010, 20:45) *
Könsstympning av flickor är vidrigt var det än förekommer

Hedersmord är nånting som människor som inte har nån heder sysslar med,och det är absolut inte bara bland kurder.

Då blir det väll ännu svårare att generalisera? naughty.gif
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 18:21) *
Det var faktiskt ett tag sedan som SD slutade med sånt där, förmodligen i samband med att dom ryckte upp partiet och försökte göra dom rumsrena. Numera är det nästan enbart vänsterextrema som håller på med sådant. SD provocerar och vänsterextremisterna svarar med misshandel och vandalism, SD blir martyrer och vänsterextremisterna får allt sämre rykte.

Slutade med det öppet ja , är ganska övertygad om att det förekommer ändå . Man visar en fin fasad utåt och håller god min men .....................

Det där att det är vänsterextremister som är värst nu ,var har du sett/läst det och vilka räknas som vänsterextremister ?
Anma
Alla som tar sig tid att granska SDs partiprogram kommer att upptäcka den rasistiska innebörden. Hur man än försöker att inte se den så finns den där. Läs deras invandrarpolitik, står svart på vitt ju. Det är inte bara jag, utan även "lärda" människors analys som kommer fram till samma sak. Men paketerar man in allt med vedertagna politiska ord och fraser så, ja, då går människor på det.
Vippan
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 20:46) *
Då blir det väll ännu svårare att generalisera? naughty.gif

Ja du Huggorm ibland är det bra om man tar reda på fakta även om vi nu pratar om Tro och Kultur naughty.gif
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 27-09-2010, 20:51) *
Slutade med det öppet ja , är ganska övertygad om att det förekommer ändå . Man visar en fin fasad utåt och håller god min men .....................
Det där att det är vänsterextremister som är värst nu ,var har du sett/läst det och vilka räknas som vänsterextremister ?

Vilka attentat från den senaste tiden tror du högerextrema ligger bakom? Spöar dom varandra för att kasta skulden på meningsmotståndare?
mamamaggan
CITAT (Anma @ 27-09-2010, 20:55) *
Alla som tar sig tid att granska SDs partiprogram kommer att upptäcka den rasistiska innebörden. Hur man än försöker att inte se den så finns den där. Läs deras invandrarpolitik, står svart på vitt ju. Det är inte bara jag, utan även "lärda" människors analys som kommer fram till samma sak. Men paketerar man in allt med vedertagna politiska ord och fraser så, ja, då går människor på det.

Verkar som om att granska kritiskt inte existerar ibland i dagens samhälle , man läser lite halvslarvigt och refleketar inte alltid.
Anma
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 20:58) *
Vilka attentat från den senaste tiden tror du högerextrema ligger bakom? Spöar dom varandra för att kasta skulden på meningsmotståndare?

Ärligt talat tror jag inte att det bara är vänsterextremister som attackerar SD. Oavsett är det fel väg att gå. Våldet, alltså.
Huggorm
CITAT (Anma @ 27-09-2010, 21:00) *
Ärligt talat tror jag inte att det bara är vänsterextremister som attackerar SD. Oavsett är det fel väg att gå. Våldet, alltså.

Nej, inte bara vänsterextremister, men dom är skyldiga till mycket. Men jag fortsätter ändå att hävda att de högerextrema har lagt av med sina attentat, förmodligen i ett led att göra SD rumsrent, samt på grund av att våld i allmänhet inte gynnar de egna syftena.
Vippan
Det här valet vi har gått igenom nu det är något demokratiskt där alla människor har sin rätt att yttra sig vilken åsikt de än har.Så jag förstår inte när media skriver att de kommer motdemostranter till olika valstugor som SD har haft, ett val är ingen demostration så vad sysslar motdemostranterna med för nånting, är det verkligen förenligt med demokrati.
gnon49
CITAT (Vippan @ 27-09-2010, 21:08) *
Det här valet vi har gått igenom nu det är något demokratiskt där alla människor har sin rätt att yttra sig vilken åsikt de än har.Så jag förstår inte när media skriver att de kommer motdemostranter till olika valstugor som SD har haft, ett val är ingen demostration så vad sysslar motdemostranterna med för nånting, är det verkligen förenligt med demokrati.

Det är inga demostranter, bara pöbel. En demonstration behöver tillstånd och skall genomföras enligt vissa regler. Annars går det lätt överstyr, vilket det ju oftast gör när extremgrupper som afa mm lever rövare i samhället.
Vippan
CITAT (gnon49 @ 27-09-2010, 21:28) *
Det är inga demostranter, bara pöbel. En demonstration behöver tillstånd och skall genomföras enligt vissa regler. Annars går det lätt överstyr, vilket det ju oftast gör när extremgrupper som afa mm lever rövare i samhället.

Det var huvudet på spiken, det liknar mer ett upplopp än en demostration där man lever rövare och förstör..
smuleborg
Jag tillhör alla dem som inte läst SD:s valmanifest, det behövs inte har jag tänkt. Jag tillhör också en av de många som tycker att de (demokratiska/) etablerade partierna borde ställt upp på debatt, inte kört huvudet i sanden. Och också debatterat och ventilerat SD:s "hjärtefrågor" för flera år sedan.

Ett icke inkluderat synsätt, som jag ser det SD har, tar sig flera uttryck; det kan vara direkt särbehandling av annan etnisk bakgrund, annan religiös tillhörighet eller annan sexuell läggning. Det kan vara indirekt särbehandling, genom att t.ex. avveckla kultur som provocerar. Ser du bokbålen framför dig? En av konstens uppgifter är att provocera. Litteratur, bildkonst, teater, film...

I alla fall, det här är frågor som politiker i ledade ställning kanske redan för tio/tjugo år sedan skulle ha ventilerat och fört fram i ljuset. Det kanske händer nu, när de måste.

PS/ Som ni ser har jag svarat utan att ha läst hela tråden. Förlåt. /DS
andersen
Som jag har sakt förut,SD borde ha förbjudis för länge sedan, rasism är inte demokratiskt och vi har skrivit på FNs konvention mot rasism, då skall vi följa den.

Konventionen om avskaffande av alla former av rasdiskriminering (CERD)
Konventionen antogs av FN:s generalförsamling 1965 och trädde i kraft 1969.

Regeringar som har ratificerat konventionen erkänner :

•definitionen av diskriminering som varje åtskillnad, uteslutning, inskränkning eller förmån baserad på ras, hudfärg, börd eller nationell eller etnisk härkomst, vilka har till syfte eller verkan att upphäva eller försämra erkännandet, åtnjutandet eller utövandet på likställd fot av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på samhällslivets politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden
•att de ska avskaffa rasdiskriminering, förbjuda diskriminerande praxis och, där så är berättigat, tillse att vissa rasgrupper för utvecklas och åtnjuta skydd
•att de ska göra det straffbart att sprida idéer som är grundade på teorier om rasöverlägsenhet eller hat och att olagligförklara varje organisation som verkar för rasism
Kommittén för avskaffande av rasdiskriminering består av 18 experter och har två stycken treveckorsmöten per år i Genève. Konventionsstaterna ska rapportera till kommittén vartannat år och varje år granskar kommittén cirka 25-35 länder. Konventionsstater som har erkänt artikel 14 i konventionen ger kommittén rätt att ta emot och pröva klagomål från enskilda personer under berörd stats jurisdiktion.

I augusti 2005 hade 46 länder erkänt kommitténs kompetens under artikel 14 och 35 klagomål, avseende åtta länder, hade inkommit. Tre klagomål har hittills riktats mot Sverige men inget har ansetts godtagbart och har därför inte prövats av kommittén.
ängsvädd
Jag har inte heller läst S D:s valmanifest men hörde när deras partiledare intervjuades av Lotta Bromé: partiet ville förbjuda insemination för lesbiska kvinnor - är det demokrati? Har man inget demokratiskt partiprogram får man väl finna sig i att bli behandlad odemokratiskt.
smuleborg
Vi har en grundlag (och speciallag) att stödja oss mot. Jag sitter här och knyter/knäpper mina händer. Jag är tämligen säker på att SD, har sett till att verka inom den lagstiftning vi har.

Jag kan i alla fall Diskrimineringslagen. SD tycker och har sig (i media). Vi får se. Och jag kommer att grotta i vad SD står för.
smuleborg
CITAT (ängsvädd @ 27-09-2010, 23:12) *
Jag har inte heller läst S D:s valmanifest men hörde när deras partiledare intervjuades av Lotta Bromé: partiet ville förbjuda insemination för lesbiska kvinnor - är det demokrati? Har man inget demokratiskt partiprogram får man väl finna sig i att bli behandlad odemokratiskt.

Att förbjuda insemination för (enbart) lesbiska kvinnor ser jag som kränkande särbehandling. Ett brott mot Diskrimineringslagen och förmodligen mot annan lagstiftning.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 27-09-2010, 20:58) *

Nu hänger inte jag med riktigt . Attentat den senaste tiden ?

Och vilka räknas som vänsterextremister ?
Gossen Ruda
Vad har insemination av lesbiska kvinnor med demokrati att göra? Jag är också emot detta eftersom jag anser att alla barn har rätt att veta vilka deras biologiska föräldrar är.

Vad har invandring med demokrati att göra? Om ett lands demokratiskt folkvalda bestämmer sig för att stoppa/begränsa invandring är det fullt i demokratisk ordning. Om man däremot filterar invandringen med olika folkgrupper är det mer tveksamt.

Tillägg: jag läser i Andersens inlägg att det står inget om religion så då borde det vara ok att utesluta islamister. biggrin.gif
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 28-09-2010, 08:24) *
Vad har insemination av lesbiska kvinnor med demokrati att göra? Jag är också emot detta eftersom jag anser att alla barn har rätt att veta vilka deras biologiska föräldrar är.
..........

Där har du en poäng, tänkte inte på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon