|
Full version: SD i Riksdagen
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
mamamaggan
05-10-2010, 17:32
CITAT (Red Top @ 05-10-2010, 17:31)  SD lämnar StorkyrkanJag undrar när de tågar ut ur riksdagen.?  Jaha , så djäkla rumsrena har inte nynazisterna blivit alltså. Blir också full i skratt åt att Jimmie Åkesson tydligen hade folkdräkt. Där kanske vi har det svenska de pratar om ? Jag är iaf övertygad om att vi även där påverkats av vår omgivning lika mycket som med andra saker .
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet201...ticle7902089.abKlassiker från SD:s pressekreterare Erik Almqvist: "Lämnade just Storkyrkan och riksdagens invigning. Vidrigt politiserad kyrka som tar ställning för vänsterextremister." "SKAM SKAM SKAM! Skam över svenska kyrkan. SKAM över Biskop Eva Brunne!", Man blir skrämd av bara språkbruket. Här hade de kunnat ta chansen att visa en bra sida men de föll igenom direkt. "Vänsterextremister" - snacka om att se fäktande väderkvarnar överallt... Pinsamt.
mamamaggan
05-10-2010, 18:15
CITAT (xlxl67 @ 05-10-2010, 19:09)  http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet201...ticle7902089.abKlassiker från SD:s pressekreterare Erik Almqvist: "Lämnade just Storkyrkan och riksdagens invigning. Vidrigt politiserad kyrka som tar ställning för vänsterextremister." "SKAM SKAM SKAM! Skam över svenska kyrkan. SKAM över Biskop Eva Brunne!", Man blir skrämd av bara språkbruket. Här hade de kunnat ta chansen att visa en bra sida men de föll igenom direkt. "Vänsterextremister" - snacka om att se fäktande väderkvarnar överallt... Pinsamt. Ska man skratta eller gråta åt deras uttalanden ?? Har förstått att det är typiskt nynazister att anklaga andra när det går dem emot och försöka vinna sympatier / medkänsla genom att näst intill " falla i gråt ".
smuleborg
05-10-2010, 18:50
Biskop Eva Brunne  . Att hon blev vald till biskop i Stockholms stift visar prov på att Svenska kyrkan vågar släppa in en biskop. För dem som undrar: Jag är inte medlem i Svenska kyrkan eller i någon annan kyrka/samfund. Jag bekänner mig för övrigt inte till en religion.
Gossen Ruda
05-10-2010, 19:12
Tja, jag är ingen anhängare av SD men jag förstår deras reaktion när hon så direkt vänder sig mot dem. Hade hon nämnt dem med namn hade det varit mer renhårigt. Rätten att fritt få uttrycka vad man anser gäller både för SD och biskopar.
smuleborg
05-10-2010, 19:17
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 20:12)  Rätten att fritt få uttrycka vad man anser gäller både för SD och biskopar. Ja, där håller jag med dig.
Aqvakul
05-10-2010, 19:18
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 20:12)  Tja, jag är ingen anhängare av SD men jag förstår deras reaktion när hon så direkt vänder sig mot dem. Hade hon nämnt dem med namn hade det varit mer renhårigt. Rätten att fritt få uttrycka vad man anser gäller både för SD och biskopar. "Tja, jag är ingen anhängare av SD men" Antingen är tanken om människor lika värde grundläggande, eller så är man beredd att tumma på den principen .. några mellanlägen existerar faktiskt inte...
Red Top
05-10-2010, 19:18
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 20:12)  Tja, jag är ingen anhängare av SD men jag förstår deras reaktion när hon så direkt vänder sig mot dem. Hade hon nämnt dem med namn hade det varit mer renhårigt. Rätten att fritt få uttrycka vad man anser gäller både för SD och biskopar. Har du lyssnat på eller läst vad hon sa? Om ja, förstår jag inte din kommentar.
Huggorm
05-10-2010, 19:19
Nu har jag hört hundra gånger från olika statsvetare och andra kunniga att det inte går att vinna över SD med mobbning och utfrysning. Men kyrkan kanske kände sig så försvagad i dessa tider av sekularism att dom behövde ta billiga poänger? Uppenbarligen tyckte dom det var viktigare än taktiken som andra använder för att försvaga SD.
smuleborg
05-10-2010, 19:25
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 20:19)  Nu har jag hört hundra gånger från olika statsvetare och andra kunniga att det inte går att vinna över SD med mobbning och utfrysning. Men kyrkan kanske kände sig så försvagad i dessa tider av sekularism att dom behövde ta billiga poänger? Uppenbarligen tyckte dom det var viktigare än taktiken som andra använder för att försvaga SD. Biskop Eva Brunne tar inga billiga poänger. Ändring: billiga i fettext.
Jag tyckte först att det var pajaskonster av SD att marschera ut, men efter att ha hört intervjuer på P1 under eftermiddagen kan jag förstå (men inte hålla med om) varför de gjorde det, biskopen hyllade en demonstration där många plakat och slagord var direkt riktade mot ett riksdagsparti (Sverigedemokraterna) och Erik Almqvsts (tillägg: kan ha varit M Karlsson, känner inte till namnen i detalj) argument att han inte ville höra hur folk som jagat honom med kniv, eller försökt mörda hans partikamrater, hyllades är aningen förståeliga. Dock tror jag ändå att överreaktionen förmodligen var planerad, och inte spontan, Sverigedemokrater är vana att hotas och hånas och att de skulle bli helt till sig för vad en biskop säger, nej, det tror jag inte. Svenska kyrkan har för övrigt i högsta grad gjort skillnad på människor, minns motståndet mot kvinnliga präster och homoäktenskap, exv. Det känns lätt barockt att riksdagsledamöterna ska lyssna på en religiös ceremoni år 2010 faktiskt.
Det här kommer förmodligen att slå tillbaks på SD, och påminner en smula om Ny Demokratis ibland farsartade framtoning. Jag tror inte att exempelvis Fredrik Reinfeldt hade gått ut under predikan om biskopen hade hyllat den antikapitalistiska rättvisedemonstrationen, etc.
Aqvakul
05-10-2010, 19:35
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 20:19)  Nu har jag hört hundra gånger från olika statsvetare och andra kunniga att det inte går att vinna över SD med mobbning och utfrysning. Men kyrkan kanske kände sig så försvagad i dessa tider av sekularism att dom behövde ta billiga poänger? Uppenbarligen tyckte dom det var viktigare än taktiken som andra använder för att försvaga SD. Har du läst talet?
CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 20:19)  Nu har jag hört hundra gånger från olika statsvetare och andra kunniga att det inte går att vinna över SD med mobbning och utfrysning. Men kyrkan kanske kände sig så försvagad i dessa tider av sekularism att dom behövde ta billiga poänger? Uppenbarligen tyckte dom det var viktigare än taktiken som andra använder för att försvaga SD. Det kan faktiskt bli för mycket av det goda. Nu verkar man tävla om vem som har största glorian. Stod inte Ohly utanför riksdagen o gapade också. Våra nysvenskar är väl inga barn. Ge dom chansen så lär dom klara sig utan att politker och kyrka behöver känna sig som talare o förmyndare för dom. Det börjar snart likna parodi. Inte går svensken i gemen och tänker rasistiskt dagarna i ände. Piska upp en stämmning som egentligen inte finns är så urbota dumt. Och visst var predikan politiskt menad men det får faktiskt SD stå ut med. Kanske dom fick några fler anhängar efter incidenten och då är dom väl glada.
smuleborg
05-10-2010, 19:51
CITAT (Pirum @ 05-10-2010, 20:32)  Jag tyckte först att det var pajaskonster av SD att marschera ut, men efter att ha hört intervjuer på P1 under eftermiddagen kan jag förstå (men inte hålla med om) varför de gjorde det, biskopen hyllade en demonstration där många plakat och slagord var direkt riktade mot ett riksdagsparti (Sverigedemokraterna) och Erik Almqvsts argument att han inte ville höra hur folk som jagat honom med kniv, eller försökt mörda hans partikamrater, hyllades är aningen förståeliga. Jag har klippt bort delar av ditt inlägg. Biskop Eva Brunne menar "För att det hör till evangelium och för att det är något som förekommer i vår tid. Mitt uppdrag som biskop är att tolka evangeliet in i vår tid". Rätt så tycker lilla jag. Och jag tycker givetvis att yttrandefriheten gäller alla, inom (grund-)lagens råmärken. Jag tillhör dem som tycker att debatten med SD skulle ha tagits innan valet. Och att alla, givetvis inklusive SD, har rätt att uttrycka sin uppfattning o.s.v.
Gossen Ruda
05-10-2010, 20:07
CITAT (Red Top @ 05-10-2010, 20:18)  Har du lyssnat på eller läst vad hon sa?
Om ja, förstår jag inte din kommentar. Nej. Bara vad som framkom i Rapport och det räckte. På tal om människors lika värde så tycker tydligen en del här och annorstädes att medlemmar av SD har mindre värde än andra, det är fullt legalt att mobba dem hur mycket som helst. Sen måste jag fråga en sak, har företrädare för SD sagt att människor har olika värde? Jag kan faktiskt inte påminna mig det. Är det ord man lägger i deras mun? Att de vill begränsa invandringen betyder väl inte med automatik att de anser invandrare mindre värda, bara att de ser problem med den nuvarande invandringsmängden? Det kan alla se som har ögonen öppna.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 20:12)  Tja, jag är ingen anhängare av SD men jag förstår deras reaktion när hon så direkt vänder sig mot dem. Hade hon nämnt dem med namn hade det varit mer renhårigt. Rätten att fritt få uttrycka vad man anser gäller både för SD och biskopar. Nja varför tog de åt sig så fruktansvärt? Det var väl en bra predikan som ligger i tiden. Var vände hon sig så mot just dem så att de skulle bli martyrer igen? Att de tar åt sig så tyder ju på att det är känsligt för dem... CITAT (Huggorm @ 05-10-2010, 20:19)  Nu har jag hört hundra gånger från olika statsvetare och andra kunniga att det inte går att vinna över SD med mobbning och utfrysning. Men kyrkan kanske kände sig så försvagad i dessa tider av sekularism att dom behövde ta billiga poänger? Uppenbarligen tyckte dom det var viktigare än taktiken som andra använder för att försvaga SD. Varför var det en billig poäng och var? Tycker det var en varm predikan i tiden och absolut ingen mobbning. Hur kan man se det så - kanske en öm punkt?
Gossen Ruda
05-10-2010, 20:33
CITAT (xlxl67 @ 05-10-2010, 21:18)  Nja varför tog de åt sig så fruktansvärt? Det var väl en bra predikan som ligger i tiden. Var vände hon sig så mot just dem så att de skulle bli martyrer igen?
Att de tar åt sig så tyder ju på att det är känsligt för dem... Hon hade dagen innan(?) deltagit i en demonstration riktad direkt mot SD och använde samma ord i sin predikan som där, kraftigare pekpinnar finns inte.
CITAT (xlxl67 @ 05-10-2010, 21:18)  Nja varför tog de åt sig så fruktansvärt? Det var väl en bra predikan som ligger i tiden. Var vände hon sig så mot just dem så att de skulle bli martyrer igen?
Att de tar åt sig så tyder ju på att det är känsligt för dem... Varför var det en billig poäng och var? Tycker det var en varm predikan i tiden och absolut ingen mobbning. Hur kan man se det så - kanske en öm punkt? Lite mer ljus över historien kan fås från Sveriges Radio, P1, programmet Studio Ett, bara ca 10 minuter. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637http://sverigesradio.se/api/radio/radio.as...mp;metafile=asx (direktlänk) P1 är en underskattad kanal, numera har jag infört radiokanalfascistregim på jobbet och skvalkanalerna Mix FM, Radio Megafon, Bandit, etc, får ge vika.  Jag lyssnade på P1 och SVT Play hela eftermiddagen, gjorde arbetet lättare dessutom.
smuleborg
05-10-2010, 20:39
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 21:07)  Nej. Bara vad som framkom i Rapport och det räckte.
På tal om människors lika värde så tycker tydligen en del här och annorstädes att medlemmar av SD har mindre värde än andra, det är fullt legalt att mobba dem hur mycket som helst. Jag har styckat ditt inlägg. Jag ser inte att medlemmar av SD har mindre värde.
smuleborg
05-10-2010, 20:45
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 21:33)  Hon hade dagen innan(?) deltagit i en demonstration riktad direkt mot SD och använde samma ord i sin predikan som där, kraftigare pekpinnar finns inte. Jag tillhör ingen religion, som sagt, men att biskopen tar in/implementerar "nutiden" i sin predikan ser jag som oerhört stort. Det är fantastiskt.
mamamaggan
05-10-2010, 20:53
Jag förstår inte det här med att SD skulle vara mobbade ? Man måste räkna med mothugg , det får alla andra partier göra , så varför inte SD ? CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 21:33)  Hon hade dagen innan(?) deltagit i en demonstration riktad direkt mot SD och använde samma ord i sin predikan som där, kraftigare pekpinnar finns inte. Så bara för att hon inte delar SD:s politk och visar det så ska hon klandras ?
Aqvakul
05-10-2010, 20:56
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 21:07)  bara att de ser problem med den nuvarande invandringsmängden? Det kan alla se som har ögonen öppna. Nej, jag har ögonen öppna medn ser inga problem med mängden - däremot hur vi sköter mottagandet, vilket vi till dels kan lasta myndigheterna för men också oss själva. Vad gör vi var och en för att hjälpa flyktingar att integreras i det svenska samhället?
Gossen Ruda
05-10-2010, 20:59
CITAT (mamamaggan @ 05-10-2010, 21:53)  Så bara för att hon inte delar SD:s politk och visar det så ska hon klandras ? Nej, men hon och andra får inte bli förvånade att personerna hon klandrar avlägnar sig. Detsamma hände nyss i FN när Irans president pratade. Det är tillåtet att reagera för att därvid visa sitt missnöje. Smuleborg, jag har inte klandrat dig i den här tråden. Du har fattat galoppen att man kan ta ställning utan att försöka använda metoder man inte gillar hos andra mot dessa andra för då sänker man sig till samma nivå.
mamamaggan
05-10-2010, 21:03
Ja jag tycker nog att SD betedde sig som barnungar , man får som sagt tåla att människor inte alltid gillar det man står för och säger det .
Gossen Ruda
05-10-2010, 21:04
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 21:56)  Nej, jag har ögonen öppna medn ser inga problem med mängden - däremot hur vi sköter mottagandet, vilket vi till dels kan lasta myndigheterna för men också oss själva. Vad gör vi var och en för att hjälpa flyktingar att integreras i det svenska samhället? Först så är det tveksamt om ALLA invandrare verkligen vill bli integrerade. Många jobbar med det för fullt, andra struntar i det. Att mängden är ett problem är uppenbart. Alla tjatar om att man måste se till att få dem i arbete men skall de få gå före alla dessa hundratusentals som redan är arbetslösa? "Svenskar" och tidigare invandrare. Det är bara att se sanningen i vitögat, alla nyanlända invandrare slussas direkt till arbetslösheten och där får de stanna, kanske resten av livet.
smuleborg
05-10-2010, 21:10
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 21:59)  Smuleborg, jag har inte klandrat dig i den här tråden. Du har fattat galoppen att man kan ta ställning utan att försöka använda metoder man inte gillar hos andra mot dessa andra för då sänker man sig till samma nivå. Ja, så är det.
Aqvakul
05-10-2010, 21:21
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 22:04)  alla nyanlända invandrare slussas direkt till arbetslösheten och där får de stanna, kanske resten av livet. Absolut inte - många är kompetenta och företagssamma och skaffar sig arbete eller driver eget företag. Det märkliga är dock att vi är sämre på att slussa in dem i jobb än t.ex. britterna...
smuleborg
05-10-2010, 21:21
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 22:04)  Först så är det tveksamt om ALLA invandrare verkligen vill bli integrerade. Många jobbar med det för fullt, andra struntar i det. Att mängden är ett problem är uppenbart. Alla tjatar om att man måste se till att få dem i arbete men skall de få gå före alla dessa hundratusentals som redan är arbetslösa? "Svenskar" och tidigare invandrare. Det är bara att se sanningen i vitögat, alla nyanlända invandrare slussas direkt till arbetslösheten och där får de stanna, kanske resten av livet. Det vi idag ser som integrationspolitik, härrör sig åtminstone 30 år tillbaka i tiden. Jag tror att vi alla ser (den historiska) integrationspolitiken som misslyckad - men vad gör vi nu? Det är det.
*Stintan*
05-10-2010, 21:23
Kyrkan är idag skild från staten så varför i hela fridens dar ska en biskop stå och predika när våra folkvalda samlas inför höstens arbete?
Red Top
05-10-2010, 21:25
Deltagandet vid högmässan i Storkyrkan är frivilligt för de folkvalda.
Aqvakul
05-10-2010, 21:26
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2010, 22:04)  Alla tjatar om att man måste se till att få dem i arbete men skall de få gå före alla dessa hundratusentals som redan är arbetslösa? "Svenskar" och tidigare invandrare. Det finns ingen speciell rättighet att få arbete och heller ingen kö som man kan ställa sig i. Den som bäst motsvarar arbetsgivarens önskemål får jobbet. Om invandrare får jobb före svenskar så innebär det att de är mer kompetenta (troligen mycket mer kompetenta) än konkurrerande svenskar, vilket (för att använda Reinfeldts favorituttryck) är bra för Sverige.
smuleborg
05-10-2010, 21:31
Bra skrivet Aqvakul.
herkules
05-10-2010, 21:56
CITAT (mamamaggan @ 05-10-2010, 21:53)  Jag förstår inte det här med att SD skulle vara mobbade ? Man måste räkna med mothugg , det får alla andra partier göra , så varför inte SD ? Så bara för att hon inte delar SD:s politk och visar det så ska hon klandras ? jag tycker hon gjorde fel som så öppet klandrade sd - hon körde dem ur kyrkan. den demonstration hon bevistade var mot sd, det sas öppet. hon får tycka precis vad hon vill om sd men då får hon göra det på annan plats och annan tid. kärleksbudskap hit och dit, nog visste hon vad hon sa och var det skulle ta. fult och det hör inte hemma under riksdagens högtidliga öppnande, man ska inte blanda ihop äpplen med päron även om man gillar olika..
smuleborg
05-10-2010, 22:09
CITAT (herkules @ 05-10-2010, 22:56)  jag tycker hon gjorde fel som så öppet klandrade sd - hon körde dem ur kyrkan. den demonstration hon bevistade var mot sd, det sas öppet. hon får tycka precis vad hon vill om sd men då får hon göra det på annan plats och annan tid. kärleksbudskap hit och dit, nog visste hon vad hon sa och var det skulle ta. fult och det hör inte hemma under riksdagens högtidliga öppnande, man ska inte blanda ihop äpplen med päron även om man gillar olika.. Hon predikade kärleksbudskapet och evangeliet (hur stavas det?) i nutid. Det tycker jag är  . Hon körde dem inte ut ur kyrkan, de körde ut sig själva. Äpplen och päron är olika, olika är bra.
AndersKbg
05-10-2010, 22:16
Jag tycker det är lite halvintressant hur skitnödiga alla fina politiker har blivit sen SD kom in i riksdagen. Det behövdes kanske för att få dem att vakna ur sin dvala.
mamamaggan
05-10-2010, 22:27
CITAT (herkules @ 05-10-2010, 22:56)  jag tycker hon gjorde fel som så öppet klandrade sd - hon körde dem ur kyrkan. den demonstration hon bevistade var mot sd, det sas öppet. hon får tycka precis vad hon vill om sd men då får hon göra det på annan plats och annan tid. kärleksbudskap hit och dit, nog visste hon vad hon sa och var det skulle ta. fult och det hör inte hemma under riksdagens högtidliga öppnande, man ska inte blanda ihop äpplen med päron även om man gillar olika.. Men , sa hon att hon inte gillade SD eller sa hon att alla människor är lika värda ? Det är en stor skillnad. Om vi tänker efter så skulle det budskapet kunna vara riktat även mot alliansen som gör skillnad på sjuka, arbetslösa och de som kan jobba / har jobb. CITAT (smuleborg @ 05-10-2010, 23:09)  Hon predikade kärleksbudskapet och evangeliet (hur stavas det?) i nutid. Det tycker jag är  . Hon körde dem inte ut ur kyrkan, de körde ut sig själva. Äpplen och päron är olika, olika är bra.
Solstorm
05-10-2010, 22:52
CITAT (*Stintan* @ 05-10-2010, 22:23)  Kyrkan är idag skild från staten så varför i hela fridens dar ska en biskop stå och predika när våra folkvalda samlas inför höstens arbete? Det kan verkligen undra. Tycker inte alls att kyrkan har med riksdagen att göra. Angående främlingsfientlighet så har vi ju lagar som förbjuder att någon behandlas illa pga ursprung. Något lagändring vad det anbelangar kommer ju ändå aldrig att gå igenom i riksdagen.
CITAT (smuleborg @ 05-10-2010, 23:09)  Hon predikade kärleksbudskapet och evangeliet (hur stavas det?) i nutid. Det tycker jag är  . Hon körde dem inte ut ur kyrkan, de körde ut sig själva. Äpplen och päron är olika, olika är bra. Håller med till fullo  Att hon är med i en demonstration ser jag inte som ngt fel om den står för ngt viktigt. Främlingsfientlighet skall bekämpas vilka som än står bakom. Främlingsfientlighet löser inga problem - den förvärrar dem bara. Oerhört svagt av dem att vika ned sig som drama queens och gå därifrån. De hade kunnat sitta kvar och i så fall ta diskussionen i efterhand som vuxna. Istället spelar de återigen på utanförskap. CITAT (Solstorm @ 05-10-2010, 23:52)  Det kan verkligen undra. Tycker inte alls att kyrkan har med riksdagen att göra. Angående främlingsfientlighet så har vi ju lagar som förbjuder att någon behandlas illa pga ursprung. Något lagändring vad det anbelangar kommer ju ändå aldrig att gå igenom i riksdagen. Jag tycker inte det är fel. Kyrkan kan stå för en värme som är svår att hitta i all annan regelstyrd verksamhet idag. CITAT (AndersKbg @ 05-10-2010, 23:16)  Jag tycker det är lite halvintressant hur skitnödiga alla fina politiker har blivit sen SD kom in i riksdagen. Det behövdes kanske för att få dem att vakna ur sin dvala. Jovisst kanske det är så men vi såg igår vilka som kan hålla tätt och inte när det trycker på.
CITAT (herkules @ 05-10-2010, 22:56)  jag tycker hon gjorde fel som så öppet klandrade sd - hon körde dem ur kyrkan. den demonstration hon bevistade var mot sd, det sas öppet. hon får tycka precis vad hon vill om sd men då får hon göra det på annan plats och annan tid. kärleksbudskap hit och dit, nog visste hon vad hon sa och var det skulle ta. fult och det hör inte hemma under riksdagens högtidliga öppnande, man ska inte blanda ihop äpplen med päron även om man gillar olika.. Men gjorde hon verkligen det? Jag tycker det är facsinerande hur olika man tolkar saker och ting som sägs. Jag, personligen, tolkade det hon sa, som att alla är lika mycket värda oavsett religion eller åsikt  . Själv tycker jag att SD bar sig oerhört barnsligt åt och det står jag för
*Stintan*
06-10-2010, 07:01
CITAT (xlxl67 @ 06-10-2010, 07:19)  Jag tycker inte det är fel. Kyrkan kan stå för en värme som är svår att hitta i all annan regelstyrd verksamhet idag. Då ska också skolor kunna ha skolavslutning i kyrkan om dom vill utan protester! Annars ger ju detta väldigt konstiga signaler. För övrigt undrar jag om SD kommer att lämna plenisalen också om någon annan står i talarstolen och säger ungefär samma sak som biskopen?
Gossen Ruda
06-10-2010, 07:04
CITAT (Aqvakul @ 05-10-2010, 22:26)  Det finns ingen speciell rättighet att få arbete och heller ingen kö som man kan ställa sig i. Den som bäst motsvarar arbetsgivarens önskemål får jobbet. Om invandrare får jobb före svenskar så innebär det att de är mer kompetenta (troligen mycket mer kompetenta) än konkurrerande svenskar, vilket (för att använda Reinfeldts favorituttryck) är bra för Sverige. Fast när man lyssnar på hur många vill lösa problemen med invandrare och utanförskap så upprepas det hela tiden att man skall slussa in dem i arbetslivet men det FINNS inte arbete åt alla, svenskar och invandrare. Då måste man minska invandringen till ett minimum tills arbetslöshetsproblemet är löst. Snacket om att invandringen är till fördel för Sverige får man ta med en nypa salt, det finns hela spannet bland invandrarna och flyktingarna. Från universitetsutbildade till analfabeter. Från laglydiga duktiga människor till grovt kriminella. Det gäller att filtrera på rätt sätt. Observera att inte ens SD vill helt stoppa invandringen, bara minska den. Det är lite märkligt med angreppen på SD. Tydligen är det många som inbillar sig att bara man angriper SD så försvinner alla problem med invandring, främlingsfientlighet och liknande. Löjligt och kontraproduktivt. SD har bara lyft upp de redan befintliga problemen i ljuset och det reagerar folk på. Det finns inget sjukare än ett dåligt samvete. Alla försöker överträffa varandra i att visa hur duktiga de är i motståndet. Biskopen hade inte tagit upp det minsta om främlingsfientligheten och alla människors lika värde om inte SD tagit in sig i riksdagen, anförandet var direkt riktat till dem. Fö anser jag att sammankomsten i storkyrkan inte har något i en sekulariserad stat att göra. Jag hade inte gått dit OM jag suttit i riksdagen.
Aqvakul
06-10-2010, 07:09
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2010, 08:04)  ---- Då måste man minska invandringen till ett minimum tills arbetslöshetsproblemet är löst. Snacket om att invandringen är till fördel för Sverige får man ta med en nypa salt, det finns hela spannet bland invandrarna och flyktingarna. Från universitetsutbildade till analfabeter. Från laglydiga duktiga människor till grovt kriminella. Det gäller att filtrera på rätt sätt. ----
Gossen Ruda
06-10-2010, 07:11
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 08:09)  Och?
Om SD åtminstånde hade en lösning som man/jag kunde köpa, men det har de inte. De är tyvärr så främlingsfientliga att de blir motbjudande. Jag har ingenting emot att disskutera integration, men den diskussionen ska ske på "lika villkor". CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 08:09)  Kan bara hålla med
Aqvakul
06-10-2010, 07:19
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2010, 08:11)  Och? .. hur ska den filtreringen ske utöver vad som sker idag enligt svensk lag, grundad på Genevekonventionen?
Gossen Ruda
06-10-2010, 07:40
CITAT (Aqvakul @ 06-10-2010, 08:19)  .. hur ska den filtreringen ske utöver vad som sker idag enligt svensk lag, grundad på Genevekonventionen? Genom att göra en mera noggrann kontroll. Det finns inom landet grovt kriminella personer som har utvisningsbeslut på sig men som inte kan utvisas pga att de hotas av dödsstraff i hemlandet. Hur har de kommit hit? Anhörigsinvandringen kan också vara ett problem. Man skickar hit den mest laglydiga faniljemedlemmen först och sen kommer drägget efter. En del av de som kommer hit gör det för att komma undan rättvisa straff i hemlandet, de är inte lika dumma som en del i det här landet. Om bara invandringsmyndigheterna fick göra sitt arbete utan snyftreportage i media hade mycket varit vunnet.
Red Top
06-10-2010, 07:41
Till Herkules, Gossen Ruda med flera, som klandrar biskop Eva Brunnes predikotext. Här kan ni läsa hela texten. Pressmeddelande från Svenska KyrkanInte en gång klandrar hon SD. Om Jimmie Åkesson och övriga sverigedemokrater lyssnat på hela predikan, istället för att, som tjuriga tonåringar rusa ut ur rummet, hade de kanske förstått vad Eva Brunner ville säga. SD hävdar att Eva Brunner hänvisade till demonstrationerna på Sergels torg där några upprörda demonstranter skrek ut sin avsky mot SD. Det gjorde hon inte. Så här sa hon bl. a.: "Igår kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du är inte lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag. Du är inte värd ett liv i frihet. Och detta av en enda grund – att vi råkar vara födda i olika delar av vår värld. Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor. Det är inte möjligt för troende människor att göra skillnad på människor. Det är inte värdigt människor att göra skillnad på människor. Här räcker det inte att vi ger några hundra människor mandat att föra vår talan. Här har vi ett gemensamt uppdrag. Och om någon tystnar eller tystas i kampen för människovärde, måste vi se till att också stenarna ropar. Vi gör det med Guds hjälp."
Det finns ett gammalt uttryck, som nutidsmänniskan borde upprepa, som ett mantra: "Hör rätt och för rätt, så kommer inget skvaller till byn." Dvs. För inte vidare förvrängda påståenden om vad någon sagt. För vidare sanningen. Edit: Gjorde en fetmarkering i Eva B:s text.
Gossen Ruda
06-10-2010, 07:48
CITAT (Red Top @ 06-10-2010, 08:41)  Till Herkules, Gossen Ruda med flera, som klandrar biskop Eva Brunnes predikotext. Här kan ni läsa hela texten. Pressmeddelande från Svenska KyrkanInte en gång klandrar hon SD. Om Jimmie Åkesson och övriga sverigedemokrater lyssnat på hela predikan, istället för att, som tjuriga tonåringar rusa ut ur rummet, hade de kanske förstått vad Eva Brunner ville säga. SD hävdar att Eva Brunner hänvisade till demonstrationerna på Sergels torg där några upprörda demonstranter skrek ut sin avsky mot SD. Det gjorde hon inte. Så här sa hon bl. a.: "Igår kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du är inte lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag. Du är inte värd ett liv i frihet. Och detta av en enda grund – att vi råkar vara födda i olika delar av vår värld. Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor. Det är inte möjligt för troende människor att göra skillnad på människor. Det är inte värdigt människor att göra skillnad på människor. Här räcker det inte att vi ger några hundra människor mandat att föra vår talan. Här har vi ett gemensamt uppdrag. Och om någon tystnar eller tystas i kampen för människovärde, måste vi se till att också stenarna ropar. Vi gör det med Guds hjälp."
Det finns ett gammalt uttryck, som nutidsmänniskan borde upprepa, som ett mantra: "Hör rätt och för rätt, så kommer inget skvaller till byn." Dvs. För inte vidare förvrängda påståenden om vad någon sagt. För vidare sanningen. Nåja, man kan ha olika uppfattningar men jag är synnerligen övertygad om att texten är riktat direkt till SD även om hon inte nämner de vid namn. Som jag skrivit tidigare, hon hade inte tagit upp frågan om inte SD kommit in i riksdagen. Hon har bara dåligt samvete, kyrkan har i alla tider stått för fördomar och förtryck. Tillägg: Med alla tider menar jag inte de sista åren där en omsvängning skett, kanske under galgen.
herkules
06-10-2010, 07:59
CITAT (mamamaggan @ 05-10-2010, 23:27)  Men , sa hon att hon inte gillade SD eller sa hon att alla människor är lika värda ? Det är en stor skillnad. Om vi tänker efter så skulle det budskapet kunna vara riktat även mot alliansen som gör skillnad på sjuka, arbetslösa och de som kan jobba / har jobb.  hon pratade om den demonstration hon varit på, den var mot sd, alltså riktade hon sig mot dem. det får hon göra men inte under riksdagens högtidliga öppnande. folk är inte dumma i huvudet.
Red Top
06-10-2010, 08:02
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2010, 08:48)  Nåja, man kan ha olika uppfattningar men jag är synnerligen övertygad om att texten är riktat direkt till SD även om hon inte nämner de vid namn. Som jag skrivit tidigare, hon hade inte tagit upp frågan om inte SD kommit in i riksdagen. Hon har bara dåligt samvete, kyrkan har i alla tider stått för fördomar och förtryck. Hon hade mycket väl kunnat ta upp frågan ändå. Vad Sverige upplever just nu, är ju en allt större främlingsfientlighet. SD:s framgångar är ju ett tydligt tecken på det. SD säger ju själva att de inte är främlingsfientliga. Varför i allsin dar skulle de då ta åt sig av Eva Brunnes predikan?? CITAT (herkules @ 06-10-2010, 08:59)  hon pratade om den demonstration hon varit på, den var mot sd, alltså riktade hon sig mot dem. det får hon göra men inte under riksdagens högtidliga öppnande. folk är inte dumma i huvudet. Och du har fortfarande inte läst vad hon egentligen sa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|