|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Gossen Ruda
21-03-2011, 21:32
Återigen en animerad Odla-fight, UTAN Rudan tom.  Beträffande Juholt så tror jag nog att vi får avvakta och se, han kommer nog att bli varm i kläderna så småningom. En sak till, S är inte lika med partiledaren för det finns en del folk till. Både i toppen och ute i landet.
*Stintan*
21-03-2011, 21:37
CITAT (Anma @ 21-03-2011, 21:24)  Då är den tråden borttagen för den finns inte kvar i alla fall. Ingen mening att gräva i gamla oförrätter. CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2011, 21:32)  Beträffande Juholt så tror jag nog att vi får avvakta och se, han kommer nog att bli varm i kläderna så småningom. En sak till, S är inte lika med partiledaren för det finns en del folk till. Både i toppen och ute i landet.  exakt.
theseraphim
21-03-2011, 21:50
CITAT (Blomstertanten @ 21-03-2011, 17:02)  Fast då betalade de nog svart! Så nu belönas de med skatteavdrag som vi "fattiga" får vara med och betala! "Rut-avdraget används främst av höginkomsthushåll. Detta enligt en undersökning från SCB - som går mot vad tjänsteföretagens branschorganisation Almega påstod tidigare i år. En rapport från tjänsteföretagens branschorganisation Almega fick mycket uppmärksamhet eftersom den påstods visa att det var ungefär lika många låg- som höginkomsttagare som använde avdraget. Fel i undersökning Nu har Agenda i SVT låtit undersöka detta närmare med hjälp av Statistiska centralbyrån. Det visar att det bara sex promille av låginkomsttagarna som använder rut-avdraget. Bland medelinkomsttagarna är det bara en procent. Majoriteten som drar av för bland annat skottning och städning är i stället höginkomsthushåll, enligt Agenda." Expressen Måndag 21 mars 2011 Men det skapar jobb för hade de som utför tjänsterna haft jobb annars? Om det skapar jobb så är det bara bra.
*Stintan*
21-03-2011, 22:09
Det skulle vara intressant att få veta hur många gästarbetare från de forna öststaterna som arbetar med de hushållsnära tjänsterna.
Huggorm
21-03-2011, 22:11
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 22:09)  Det skulle vara intressant att få veta hur många gästarbetare från de forna öststaterna som arbetar med de hushållsnära tjänsterna. De är väll också människor som behöver försörja sig? Och de skattar förmodligen i Sverige om de jobbar här, så det är enbart vinst.
Rot o rut kom till av en enda orsak. Få fart på resp branch. Eftersom det har haft effekt så kostar det inte några skattemedel. I sämsta fall går jämt ut. Dessutom oftast billigare än motsvarande kommunal service. Men kommunerna sparar pengar och är väl glada för det. Hemtjänsten i många kommuner är så dyr o ineffektiv att dom gamla i stort sett får klara sig själva. Det blir billigare med privata alternativ i nuläget. Sedan kanske man skulle sätta ett tak på hur mycket man kan utnyttja det. Men en succe har det blivit, även bland ofrälse. Istället för att stå med mössan i hand och försöka på hemhjälp, så är det bara att ringa o beställa. Så om några högerpack på Östermalm använder Rut till förtret för vänsterpacket så, ja, jag bryr mig inte. Den perfekta skattepolitiken är ännu inte uppfunnen.
*Stintan*
21-03-2011, 22:21
Men det minskar ju inte den svenska arbetslösheten precis. Det snackas ju jämt om att hushållsnära tjänster har skapat så många jobb men man säger inget om vad det är för människor som jobbar med det.
Det är inte så att jag missunnar dessa kvinnor att ha ett jobb men det innebär samtidigt ofta en tragisk situation för dem.
*Stintan*
21-03-2011, 22:32
CITAT (gnon49 @ 21-03-2011, 22:20)  Rot o rut kom till av en enda orsak. Få fart på resp branch. Eftersom det har haft effekt så kostar det inte några skattemedel. I sämsta fall går jämt ut. Dessutom oftast billigare än motsvarande kommunal service. Men kommunerna sparar pengar och är väl glada för det. Hemtjänsten i många kommuner är så dyr o ineffektiv att dom gamla i stort sett får klara sig själva. Det blir billigare med privata alternativ i nuläget. Sedan kanske man skulle sätta ett tak på hur mycket man kan utnyttja det. Men en succe har det blivit, även bland ofrälse. Istället för att stå med mössan i hand och försöka på hemhjälp, så är det bara att ringa o beställa. Så om några högerpack på Östermalm använder Rut till förtret för vänsterpacket så, ja, jag bryr mig inte. Den perfekta skattepolitiken är ännu inte uppfunnen. Kommunerna har väl aldrig haft någon sådan service annat än för pensionärer. Avgifterna för den kommunala servicen är olika och inkomstberäknad så den som har hög pension får betala mer än den som har låg. Tror inte kommunerna spar många kronor för att det finns rutavdrag
Jag tror att Juholt är allt annat än en "mysgubbe". Annars hade han inte fått valberedningens ögon på sig. Och han är säkert om att ha sina vänner nära sig, och sina fiender ännu närmare. Största hotet mot en partiledare och hans politik kommer ju alltid inifrån. För visst finns det belackare inom rörelsen som gärna ser att han gör bort sig. Partiet är splittrat och det inför öppen ridå.
CITAT (gnon49 @ 21-03-2011, 22:43)  Jag tror att Juholt är allt annat än en "mysgubbe". Annars hade han inte fått valberedningens ögon på sig. Och han är säkert om att ha sina vänner nära sig, och sina fiender ännu närmare. Största hotet mot en partiledare och hans politik kommer ju alltid inifrån. För visst finns det belackare inom rörelsen som gärna ser att han gör bort sig. Partiet är splittrat och det inför öppen ridå. Jag har hört att Juholt är känd som resultatpolitiker, vad det exakt betyder i hans fall vet jag inte, men låter i alla fall mycket bättre än en mycketsnackingenverkstadpolitiker.
Huggorm
21-03-2011, 23:17
Det skall bli intressant att se mer av Juholt. Det lilla jag sett hittills har gett en bild av en man som är lite svår att ta på allvar. Men inte på samma sätt som Sahlin, utan mer åt det komiska hållet. Men han hårdnar nog när det så småningom blir dags för debatt.
(Juholt blir kanske en strålande partiledare ... Han är väl född i Oskarshamn ??  )
CITAT (omk @ 21-03-2011, 23:20)  (Juholt blir kanske en strålande partiledare ... Han är väl född i Oskarshamn ??  ) Vi får hoppas att han håller sig kränfrisk så han orkar med alla debatter.
CITAT (Anma @ 21-03-2011, 23:37)  Vi får hoppas att han håller sig kränfrisk så han orkar med alla debatter.
Överbölingen
22-03-2011, 00:48
Har lite svårt att bedöma Juholt som partiledare på så kort tid. Det tar lite tid att växa ihop med rollen. Porträtten är tillrättalagda och förmodligen har han en viss pondus.
Det bästa han gjort hittills är div utrensning av bromsklossar. Jag tror att han har öppna ögon. Om han är bra eller dålig, kommer att visa sig om tre och ett halvt år. Än har han inte presenterat något som får mig att tänka annorlunda.
Men ärligt talat är det en gigantisk uppgift. Att bli ett parti med ett program, åter igen, som för landet framåt. Vi är inne på andra decenniet på 2000-talet och måste ha blicken minst 20 år fram i tiden. Det var inte ett dugg bättre förr.
Oaktat var jag står så har jag full repekt för en duktig politiker. Tyvärr få. Men respekt är inte samma sak som att hålla med.
Ohlin, Hedlund och Gunnar Sträng m fl var stora politiker.
theseraphim
22-03-2011, 08:11
CITAT (Överbölingen @ 22-03-2011, 00:48)  Har lite svårt att bedöma Juholt som partiledare på så kort tid. Det tar lite tid att växa ihop med rollen. Porträtten är tillrättalagda och förmodligen har han en viss pondus.
Det bästa han gjort hittills är div utrensning av bromsklossar. Jag tror att han har öppna ögon. Om han är bra eller dålig, kommer att visa sig om tre och ett halvt år. Än har han inte presenterat något som får mig att tänka annorlunda.
Men ärligt talat är det en gigantisk uppgift. Att bli ett parti med ett program, åter igen, som för landet framåt. Vi är inne på andra decenniet på 2000-talet och måste ha blicken minst 20 år fram i tiden. Det var inte ett dugg bättre förr.
Oaktat var jag står så har jag full repekt för en duktig politiker. Tyvärr få. Men respekt är inte samma sak som att hålla med.
Ohlin, Hedlund och Gunnar Sträng m fl var stora politiker. Tiden får utvisa om han lyckas eller inte men däremot så tror jag aldrig att S kommer bli det överlägset största partier igen utan att vi i framtiden kommer se S och M som två överlag jämstora partier. Det kan ju göra att Juholt återigen måste se över eventuellt samarbete med V och MP vilket också är en stor utmaning.
CITAT (theseraphim @ 22-03-2011, 08:11)  Tiden får utvisa om han lyckas eller inte men däremot så tror jag aldrig att S kommer bli det överlägset största partier igen utan att vi i framtiden kommer se S och M som två överlag jämstora partier. Det kan ju göra att Juholt återigen måste se över eventuellt samarbete med V och MP vilket också är en stor utmaning. Juholt har aldrig sagt att han är mot samarbete. Jag läste kommentarerna på den där artikeln och jag fattar inte hur folk kan ha så dålig läsförståelse. Sossarna har ju förr regerat i minioritetsställning med samarbete med andra partier, vilket inte alls är samma sak som rödgrön allians. Det var just alliansen som Juholt tyckte var en usel idé, inte själva tanken om samarbete.
*Stintan*
22-03-2011, 09:22
CITAT (Anma @ 22-03-2011, 08:54)  Juholt har aldrig sagt att han är mot samarbete. Jag läste kommentarerna på den där artikeln och jag fattar inte hur folk kan ha så dålig läsförståelse. Sossarna har ju förr regerat i minioritetsställning med samarbete med andra partier, vilket inte alls är samma sak som rödgrön allians. Det var just alliansen som Juholt tyckte var en usel idé, inte själva tanken om samarbete. Jag lyssnade på intervjun och undrade också var folk fick det ifrån eftersom han tydligt sa att han absolut inte var emot samarbete men att den rödgröna alliansen inte var någon bra ide'.
CITAT (*Stintan* @ 22-03-2011, 09:22)  Jag lyssnade på intervjun och undrade också var folk fick det ifrån eftersom han tydligt sa att han absolut inte var emot samarbete men att den rödgröna alliansen inte var någon bra ide'. Man hör väl vad man vill höra helt enkelt.
Gunilla T
22-03-2011, 09:51
CITAT (*Stintan* @ 22-03-2011, 09:22)  Jag lyssnade på intervjun och undrade också var folk fick det ifrån eftersom han tydligt sa att han absolut inte var emot samarbete men att den rödgröna alliansen inte var någon bra ide'. Exakt så - han sade att alliansen med V och MP prövats och fått underkänt. Sedan betonade han socialdemokratins långa tradition av samarbete med andra partier.
Bort med gamla medarbetare och in med nya insatser och ambitioner ja politikerns roll är att satsa på framtiden,framtiden får utvisa resultatet.
Frågan är väl inte om man vill samarbeta med andra partier. Det är man nödd o tvungen till om man vill ha regeringsmakten. I dom stora frågorna så blir det säkert mer samarbete mellan våra två största partier. Socialdemokratin kan ju inte längre enbart förlita sig på vänstern för att få majoritet i sina beslut. Så även om socialdemokratin kommer till makten så är det en helt annan verklighet än vad som var tidigare när partiet var betydligt större än andra partier. Spelvillkoren på den politiska arenan har ändrats på bara några år.
Huggorm
22-03-2011, 14:29
CITAT (gnon49 @ 22-03-2011, 12:19)  Spelvillkoren på den politiska arenan har ändrats på bara några år. Och min gissning är att internet är anledningen. Det har blivit lättare för andra än det regerande partiet att nå ut med sitt budskap till folk. Inte minst gäller det de nya enfrågepartierna som Piratpartiet och Sverigedemokraterna.
Gossen Ruda
24-03-2011, 21:55
I den senaste opinionsundersökningen går S framåt med 2,1 procentenheter. M backar nästan lika mycket. Hoppas Gita kan ta denna smällen på rätt sätt.
Han är ju rolig den där Juholt. Grejen med cykeln var ingen engångsföreteelse. http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/i...icle12783374.abMer humor åt folket.
Gossen Ruda
25-03-2011, 15:01
Hur duktig Reinfeldt än är så kan man undra om han ens kan stava till humor? Jag kan inte påminna mig om att jag sett honom skratta.
Edit stavfel.
CITAT (Gossen Ruda @ 25-03-2011, 15:01)  Hur duktig Reinfäldt än är så kan man undra om han ens kan stava till humor? Jag kan inte påminna mig om att jag sett honom skratta. Men han är duktig på att se ut som en ledsen hundvalp, och det kanske också går hem hos en och annan.
*Stintan*
25-03-2011, 15:37
Ja Reinfeldt är verkligen helt humorbefriad. Han låter urgrinig och ser fruktansvärt uttråkad ut när han talar. Tänkte på det senast idag när jag såg ett inslag med honom.
Gunilla T
25-03-2011, 16:49
..och nu är Juholt vald till ordförande. Önskar honom all lycka på färden!
Aqvakul
25-03-2011, 17:00
CITAT (Gunilla T @ 25-03-2011, 16:49)  ..och nu är Juholt vald till ordförande. Önskar honom all lycka på färden!
CITAT (Gunilla T @ 25-03-2011, 16:49)  ..och nu är Juholt vald till ordförande. Önskar honom all lycka på färden!
*Stintan*
25-03-2011, 18:56
 en sån här ska han väl ha. Ska bli kul att höra vad han säger imorgon i sitt tal.
Skall bli intressant att se hur han klarar den verklighet som väntar och hur han tacklar drevet när det går. Klarar han det så har man kanske valt rätt man för uppgiften. Men en lång uppförsbacke är det innan man kommer ifatt alliansen. Har han orken o kondis återstår att se. Skulle han misslyckas med uppgiften så får han göra Mona sällskap. Att sitta i opposition är för socialdemokraterna värre än spöstraff med vatten o bröd. Så det gäller att leverara för Juholt, och det snabbt. Partipiskan kan svida ordentligt annars.
zaaritha
26-03-2011, 01:14
Ja han verkar inte seriös för mej! Svårt att tro på en så sl-g person! Men--det kanske går bra!
*Stintan*
26-03-2011, 06:23
CITAT (zaaritha @ 26-03-2011, 01:14)  Ja han verkar inte seriös för mej! Svårt att tro på en så sl-g person! Men--det kanske går bra! Vad är sl-g för nåt? Konstigt att man alls kan ha en uppfattning om en person som knappt visat sig. Eller du kanske bor i Oskarshamn?
CITAT (Gossen Ruda @ 24-03-2011, 21:55)  I den senaste opinionsundersökningen går S framåt med 2,1 procentenheter. M backar nästan lika mycket. Hoppas Gita kan ta denna smällen på rätt sätt. No problems, ta och läs det här http://www.dn.se/nyheter/politik/juholt-ef...iksdagsvaljarnaoch gärna om fallskärmen också http://www.expressen.se/nyheter/1.2379354/...ck-ut-fallskarmGita
CITAT (Anma @ 25-03-2011, 14:22)  Han är ju rolig den där Juholt. Grejen med cykeln var ingen engångsföreteelse. http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/i...icle12783374.abMer humor åt folket. Men tröttnar man inte ganska snart på "buskis"? Jag tror att de flesta föredrar lite mer finess på sikt. Gita
*Stintan*
26-03-2011, 09:55
Det där med fallskärmen är ju fjantigt att dra upp.
Nu ska jag lyssna på Juholts tal i kunskapskanalen.
CITAT (Gita @ 26-03-2011, 08:09)  Men tröttnar man inte ganska snart på "buskis"? Jag tror att de flesta föredrar lite mer finess på sikt. Gita Jag tror och hoppas att han kan balansera det där med finess.
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2011, 09:55)  Det där med fallskärmen är ju fjantigt att dra upp. Tycker du verkligen det, för de flesta så är "nästan en miljon" en väldig massa pengar. Detta utöver riksdagmannalönen på cirka 55 000 kr/ mån och dessutom för ett jobb han aldrig haft. Är inte du väldigt kritisk till jobbskatteavdraget(eller minns jag fel?), vilket ger hårt arbetande låg- och medelinkomsttagare cirka en tusenlapp mer per månad. Att tycka att millionfallskärmar till politiker är OK, medan man missunnar hårt arbetande människor tusenlappar och RUT-avdrag är enligt min mening en mycket märklig logik. Skulle tro att t.o.m. Juholt själv idag ångrar att han inte var klok nog att avstå från fallskärmen. Gita CITAT (Anma @ 26-03-2011, 10:52)  Jag tror och hoppas att han kan balansera det där med finess. Ja, hoppas kan man ju alltid, men det återstår att se! Gita
CITAT (Gita @ 26-03-2011, 11:01)  Ja, hoppas kan man ju alltid, men det återstår att se! Gita Tyckte att han gjorde det med bravur i sitt tal.
*Stintan*
26-03-2011, 11:25
CITAT (Gita @ 26-03-2011, 11:01)  Tycker du verkligen det, för de flesta så är "nästan en miljon" en väldig massa pengar. Detta utöver riksdagmannalönen på cirka 55 000 kr/ mån och dessutom för ett jobb han aldrig haft.
Är inte du väldigt kritisk till jobbskatteavdraget(eller minns jag fel?), vilket ger hårt arbetande låg- och medelinkomsttagare cirka en tusenlapp mer per månad.
Att tycka att millionfallskärmar till politiker är OK, medan man missunnar hårt arbetande människor tusenlappar och RUT-avdrag är enligt min mening en mycket märklig logik. Skulle tro att t.o.m. Juholt själv idag ångrar att han inte var klok nog att avstå från fallskärmen. Gita
Ja, hoppas kan man ju alltid, men det återstår att se! Gita Om jag inte helt misstolkat det så var det det socialdemokratiska partiet som betalade ut denna fallskärm och inte skattebetalarna. Han fick inte fallskärmen på de sämst ställdas bekostnad så blanda inte in jobbskatteavdrag och RUT-avdrag i detta för det är något helt annat.Jag behöver inte tycka att det är OK med fallskärmar för att tycka det är fjantigt att dra upp hans fallskärm men självklart letar man nu med ljus och lykta efter allt negativt man kan finna om Juholt. Synd bara att du fäster så stor vikt vid kvällstidningarnas skvaller istället för att göra en egen bedömning av Juholt som politiker och partiledare. Han höll faktiskt ett väldigt bra tal nyss, bäva månde tjatiga torra Reinfeldt för att möta honom i debatter. Ska bli mycket intressant.
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2011, 11:25)  Om jag inte helt misstolkat det så var det det socialdemokratiska partiet som betalade ut denna fallskärm och inte skattebetalarna. Han fick inte fallskärmen på de sämst ställdas bekostnad så blanda inte in jobbskatteavdrag och RUT-avdrag i detta för det är något helt annat.Jag behöver inte tycka att det är OK med fallskärmar för att tycka det är fjantigt att dra upp hans fallskärm men självklart letar man nu med ljus och lykta efter allt negativt man kan finna om Juholt. Synd bara att du fäster så stor vikt vid kvällstidningarnas skvaller istället för att göra en egen bedömning av Juholt som politiker och partiledare.
Han höll faktiskt ett väldigt bra tal nyss, bäva månde tjatiga torra Reinfeldt för att möta honom i debatter. Ska bli mycket intressant. Jag skulle nog vilja påstå att det rör sig om skattepengar ändå. Varifrån kommer socialdemokraternas pengar och de andra politiska partiernas pengar ifrån? När det gäller sossarna så bestod intäkterna 2009 till tre fjärdedelar av staliga bidrag, dvs skattepengar, och en fjärdedel medlemsavgifter. Knappast troligt att andelen medlemsavgifter ökat sedan dess. Mer om partiets ekonomi hittar du här http://www.socialdemokraterna.se/upload/Pa...erna%202009.pdfSen är jag av den åsikten att både Juholt och andra toppolitiker skall tåla att granskas rejält, vi lever ju trots allt inte i en sovjetstat där granskining och kritik av makteliten är förbjuden. Gita
Christina i Taxinge~
26-03-2011, 12:12
Här satte satte vi oss tillrätta med kaffe & bulle och väntade ivrigt på att Juholt skulle börja tala. Stora förväntningar...... När kaffet var urdrucket suckade maken och gick ut, men jag satt kvar hela talet ut. Jag tyckte han började bra. Han sa hur han tyckte sossepolitiken skulle förmedlas till oss "vanliga människor". Det lät bra. Men sen eskalerade hela talet till en orgie i olika sätt att uttrycka "social demokrati" om olika samhällsområden. Mer & mer misstroget lyssnade jag på denna uppvisning i sossepatos. Jag kan hålla med om mycket, men hur ska det finansieras t ex? Det kanske inte var det som talet skulle handla om, men det är det man kommer att tänka på. Han var lite rolig ibland och det kan behövas i politiken! Vi kommer antagligen att få se mer av Reinfeldts underfundiga humor framöver...... För mig verkar Juholt vara en ok farbror med humor som vill få oss att inse att social demokrati är det enda som kan fungera i Sverige framöver och att vi som förfallit till den borgerliga sidan ska återföras till sossepartiet med lockordet "solidaritet". Jag var en gång övertygad socialdemokrat.....men än så länge är jag inte det minsta övertygad att återvända! Känner mig faktiskt besviken, men ok, han "predikade ju till de redan frälsta" idag. Kanske låter han verkligare längre fram när han ska vinna tillbaka oss "gamlingar"?!
CITAT (Gita @ 26-03-2011, 12:07)  Jag skulle nog vilja påstå att det rör sig om skattepengar ändå. Varifrån kommer socialdemokraternas pengar och de andra politiska partiernas pengar ifrån? När det gäller sossarna så bestod intäkterna 2009 till tre fjärdedelar av staliga bidrag, dvs skattepengar, och en fjärdedel medlemsavgifter. Knappast troligt att andelen medlemsavgifter ökat sedan dess. Mer om partiets ekonomi hittar du här http://www.socialdemokraterna.se/upload/Pa...erna%202009.pdfSen är jag av den åsikten att både Juholt och andra toppolitiker skall tåla att granskas rejält, vi lever ju trots allt inte i en sovjetstat där granskining och kritik av makteliten är förbjuden. Gita Du tycker ju att topparna i storföretagen är värda alla de miljoner som de stoppar ner i sina privata fickor. Lite märkligt att du opponerar dej om höjdarna i medborgarnas eget företag "staten" gör detsamma. Varför?? För att det är en socialdemokrat och som förväntas ha en högre moral än ditt lag eller? (Nej, jag försvarar inte fallskärmar och hutlösa löner öht, men... )
Inte bryr jag mig om hans ev.fallskärm inte. Alla höjdare kliar varandra på ryggen. Men det kan skada trovärdigheten, inte tu tal om det. Det är ju inte fråga om rätt eller fel utan vilka signaler man sänder till väljarna. Det kan lätt bli"ännu en girig sosse" och det gynnar knappast partiet i dagsläget.Men hittar inte pressen mer än så här så är det inget att bry sig om. Men att dom letar febrilt är jag ganska övertygad om.
*Stintan*
26-03-2011, 12:28
CITAT (Gita @ 26-03-2011, 12:07)  Jag skulle nog vilja påstå att det rör sig om skattepengar ändå. Varifrån kommer socialdemokraternas pengar och de andra politiska partiernas pengar ifrån? När det gäller sossarna så bestod intäkterna 2009 till tre fjärdedelar av staliga bidrag, dvs skattepengar, och en fjärdedel medlemsavgifter. Knappast troligt att andelen medlemsavgifter ökat sedan dess. Mer om partiets ekonomi hittar du här http://www.socialdemokraterna.se/upload/Pa...erna%202009.pdfSen är jag av den åsikten att både Juholt och andra toppolitiker skall tåla att granskas rejält, vi lever ju trots allt inte i en sovjetstat där granskining och kritik av makteliten är förbjuden. Gita Tänk att jag visste du skulle svara på det viset. Skulle du gilla att att man tog bort RUT- och jobb-avdraget för att de politiska partierna ska få mer pengar? Förstår du skillnaden i mitt resonemang? Juholts fallskärm kom från sossarnas kassa och skulle ändå inte kunna användas till skattesänkningar e.dyl. Men nu var det inte detta tråden handlar om. Självklart ska dom tåla att granskas. Har jag påstått något annat? För det kan jag väl få tycka att det var löjligt.
*Stintan*
26-03-2011, 12:37
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 26-03-2011, 12:12)  Här satte satte vi oss tillrätta med kaffe & bulle och väntade ivrigt på att Juholt skulle börja tala. Stora förväntningar...... När kaffet var urdrucket suckade maken och gick ut, men jag satt kvar hela talet ut. Jag tyckte han började bra. Han sa hur han tyckte sossepolitiken skulle förmedlas till oss "vanliga människor". Det lät bra. Men sen eskalerade hela talet till en orgie i olika sätt att uttrycka "social demokrati" om olika samhällsområden. Mer & mer misstroget lyssnade jag på denna uppvisning i sossepatos. Jag kan hålla med om mycket, men hur ska det finansieras t ex? Det kanske inte var det som talet skulle handla om, men det är det man kommer att tänka på. Han var lite rolig ibland och det kan behövas i politiken! Vi kommer antagligen att få se mer av Reinfeldts underfundiga humor framöver...... För mig verkar Juholt vara en ok farbror med humor som vill få oss att inse att social demokrati är det enda som kan fungera i Sverige framöver och att vi som förfallit till den borgerliga sidan ska återföras till sossepartiet med lockordet "solidaritet". Jag var en gång övertygad socialdemokrat.....men än så länge är jag inte det minsta övertygad att återvända! Känner mig faktiskt besviken, men ok, han "predikade ju till de redan frälsta" idag. Kanske låter han verkligare längre fram när han ska vinna tillbaka oss "gamlingar"?! Jösses, han har varit partiledare sen igår kväll! Det var ju inte ett partiprogram han la fram och det var ju inte heller avsikten. Han framförde ju rätt klart var han står iallafall och det var väl det som var det intressanta eftersom han var rätt okänd för de flesta
Christina i Taxinge~
26-03-2011, 12:58
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2011, 12:37)  .......... Han framförde ju rätt klart var han står iallafall och det var väl det som var det intressanta eftersom han var rätt okänd för de flesta. (min fetmarkering) Precis - och inte övertygade han mig! Trodde att det skulle bli ett nyanserat tal om Sverige och sossarna idag, men det blev mest bara.......en massa uttryck (för att säga det snällt). Men som jag sa tidigare - "han predikade ju för de redan frälsta idag", kanske låter han bättre framöver.
Huggorm
26-03-2011, 13:06
Det sägs ju ibland att Juholts största uppgift blir att skapa en politik som kan ena folk från både landsbygden och storstaden. Vi får väll se hur det går, om det verkligen går att kombinera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|