|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
CITAT (Anma @ 03-04-2011, 20:52)  På viket sätt påverkas Indien och Kina av att Sverige har en dräglig sjukförsäkring? Är det för att försörja dessa kineser och indier som man kämpar för att ha en god ekonomi i landet? Förklara gärna för att jag fattar inte sambandet. Det är väl ändå så att mycket av vår välfärd bygger på att vi kunnat köpa billiga varor, genom t.ex företag som H&M och Ikea, producerade i dessa länder, eller hur? Självklart skall vi ha en dräglig sjukförsäkring och det kräver att det skapas resurser till att betala denna och jag tror inte att det fungerar att höja skatterna för världens hårdast beskattade låg- och medelinkomstagare. Gita
Blomstertanten
03-04-2011, 20:26
CITAT (Gita @ 03-04-2011, 21:08)  Sen var det någon som i ett tidigare inlägg ansåg att vi skall sätta våra egna regler oberoende av omvärlden, till det kan jag bara säga "gonatt" Gita Någon, ska det föreställa jag det??? Läs en gång till Gita! Så här skrev jag: CITAT (Blomstertanten @ 03-04-2011, 16:56)  Om inte vi själva sätter reglerna, vem ska då göra det? Borde inte vi försöka påverka omvärlden, i stället för att enbart anpassa oss efter alla andra!?!? När allt pekar på att vi får ett sämre samhälle, med ökad otrygghet och större motsättningar om klyftorna ökar. Och med det menade jag att vi inte kan sätta oss till rätta och låta andra sätta våra regler. Naturligtvis påverkas vi av omvärlden! Men vi kan även påverka omvärlden, om vi verkligen vill! Det är ju därför vi har representanter i tex EU.
CITAT (Blomstertanten @ 03-04-2011, 21:16)  Gita forsätter att upprepa samma saker, men ingen förklaring kommer (eller i alla fall väldigt sällan). Kan det vara så att hon inte själv förstår vad hon menar, utan bara upprepar nåt hon hört? Att som Anders Borg påstå att de som jobbar inom kommunen har för höga ingångslöner, samtidigt som 3 sparkade Vattenfallschefer får fallskärmar på 90 miljoner visar tydligt att det är skillnad på folk och folk! "När finanschefen Hans-Jürgen Meyer fick gå i mars förra året hade även han en guldkantad fallskärm. Han hade arbetat för Vattenfall i två år och kunde kvittera ut 38 miljoner kronor i avgångsvederlag. På fickan hade han också 7,5 miljoner kronor i lön och 6,7 miljoner kronor i bonus." <a href="http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12824632.ab" target="_blank" rel="nofollow">Aftonbladet:Vattenfallchefer fick 90 miljoner </a> Så handskas regeringen med statens finanser! Nej, tyvärr så verkar du faktiskt inte förstå. Visst du har vackra visioner, men när det kommer till ekonomiska realiteter så ger du inte uttryck för några större kunskaper. Fast jag kan hålla delvis hålla med dig när det gäller Vattenfall, företaget borde givetvis inte vara statligt ägt. Slutligen, 90 miljoner kan låta som väldigt mycket pengar, men det är faktiskt inte mer än vad Anitra Steen får i pension, förutsatt att hon lever tills hon blir 80 år.
CITAT (Gita @ 03-04-2011, 21:23)  Det är väl ändå så att mycket av vår välfärd bygger på att vi kunnat köpa billiga varor, genom t.ex företag som H&M och Ikea, producerade i dessa länder, eller hur? Självklart skall vi ha en dräglig sjukförsäkring och det kräver att det skapas resurser till att betala denna och jag tror inte att det fungerar att höja skatterna för världens hårdast beskattade låg- och medelinkomstagare. Gita Tycker du att dagens sjukförsäkring är dräglig?
Biggan_
03-04-2011, 20:36
Sjukförsäkringen går ju med miljarder i vinst!
CITAT (Anma @ 03-04-2011, 21:33)  Tycker du att dagens sjukförsäkring är dräglig? I stort sett ja. En del verkligt tragiska fall har ju dessvärre ramlat mellan stolarna, men det är ju något som man försöker rätta till allt eftersom de uppdagas. Men självklart är det rimligt att med jämna mellanrum ompröva rätten till sjukpenning, likaså anser jag det helkt riktigt att bedömma kvarvarande arbetsförmåga. Har man någon arbetsförmåga kvar skall man givetvis inte uppbära full sjukpenning. Att i runda slängar 500 000 personer, dvs. 10 % av befolkningen i arbetsför ålder var sjukpensionärer (eller vad den korrekta benämningen är) och aldrig mer skulle kunna utföra ett arbete var ju helt orimligt, det måste väl till och med du hålla med om. Att sedan den helt nödvändiga reformen av sjukersättningssystemet slagit orättvist hårt mot vissa individer kan jag hålla med om. Gita P.s Jobbardag imorgon, så nattinatti D.s
Blomstertanten
03-04-2011, 20:54
CITAT (Gita @ 03-04-2011, 21:33)  Nej, tyvärr så verkar du faktiskt inte förstå. Visst du har vackra visioner, men när det kommer till ekonomiska realiteter så ger du inte uttryck för några större kunskaper. Fast jag kan hålla delvis hålla med dig när det gäller Vattenfall, företaget borde givetvis inte vara statligt ägt. Slutligen, 90 miljoner kan låta som väldigt mycket pengar, men det är faktiskt inte mer än vad Anitra Steen får i pension, förutsatt att hon lever tills hon blir 80 år. Du har ingen aning om vilka kunskaper jag har om ekonomiska realiteter! Nä, 90 miljoner är naturligtvis inte mycket pengar av hela statsbudgeten. Men det sticker i ögonen på människor som inte ens får ut pengar på en försäkring ( Jo, för tänk att sjukförsäkringen inte är något bidrag hur mycket Alliansen än påstår det) när de är sjuka! Det sticker i ögonen på folk som har en grundlön på knappt 17 000, för att utföra ett så viktigt arbete som att vårda sjuka och gamla, som får höra från en företrädare för Sveriges regering att de har för höga löner! Hur många vårdbiträden skulle man kunna anställa för dom 90 miljonerna? Och det sticker definitivt i ögonen på folk att skattesänkningar till välbeställda finansieras med den vinst man gör i sjukförsäkringen genom att neka sjuka människor sjukpenning!
CITAT (Gita @ 03-04-2011, 21:50)  Att i runda slängar 500 000 personer, dvs. 10 % av befolkningen i arbetsför ålder var sjukpensionärer (eller vad den korrekta benämningen är) och aldrig mer skulle kunna utföra ett arbete var ju helt orimligt, det måste väl till och med du hålla med om. Men det där är ju inte sant, var inte sant och kommer aldrig att bli sant. En person som jobbar 25-75% är inte helt utanför arbetsmarkanden och ALLA dessa räknades in! Dessutom räknades alla som har tillfällig sjukersättning, dessa räknades INTE som aldrig mer skulle kunna utföra ett arbete förutom i Alliansens statistik. Så, nejj jag håller inte med om lögner. Nej.
Huggorm
03-04-2011, 21:07
CITAT (Biggan_ @ 03-04-2011, 21:36)  Sjukförsäkringen går ju med miljarder i vinst! Dom kan nog stoppas in i sjukvården, där går dom garanterat åt.
Aqvakul
03-04-2011, 21:12
CITAT (Blomstertanten @ 03-04-2011, 21:16)  Gita forsätter att upprepa samma saker, men ingen förklaring kommer (eller i alla fall väldigt sällan). Kan det vara så att hon inte själv förstår vad hon menar, utan bara upprepar nåt hon hört?  Tanken har slagit mig mer än en gång...
Vad man än tycker om skatte eller jobbavdraget(bra tycker jag) så är det här för att stanna. Både rut,rot och jobbskatteavdrag gillas av dom flesta och vill man vinna val så förändrar man inte i detta. Och det vet givetvis Juholt och dom övriga högdjuren i partitoppen. Fast vilka som sitter i partitoppen vet väl ingen riktigt ännu. Just nu kan man jämföra socialdemokraterna med jesus. Alla har hört talas om det, men existerar det verkligen. Klarar Juholt av att föra fram partiet igen och bli ett oppositionsparti värt namnet så är han värd en stor eloge. Socialdemokratin har många bra sidor, men dom sista åren har partiet lyckats mest med att visa dom föga smickrande sidorna av partiet. Undra på att väljarna flyr.
Blomstertanten
03-04-2011, 21:19
CITAT (Aqvakul @ 03-04-2011, 22:12)  Tanken har slagit mig mer än en gång... Men vad vet jag. Jag är ju bara en enkel städerska utan någon akademisk utbildning
Huggorm
03-04-2011, 21:23
CITAT (gnon49 @ 03-04-2011, 22:17)  Vad man än tycker om skatte eller jobbavdraget(bra tycker jag) så är det här för att stanna. Både rut,rot och jobbskatteavdrag gillas av dom flesta och vill man vinna val så förändrar man inte i detta. Och det vet givetvis Juholt och dom övriga högdjuren i partitoppen. Ja, skall dom plocka bort dessa nu, så får dom nog göra det i små, små delar åt gången så det inte märks så mycket. Alternativt ta bort allt på en gång direkt efter en eventuell valseger, så folk hinner glömma inför nästa val. Men då krävs det ju att de inte gett motstridiga vallöften före, och de får hur som helst räkna med att media är på dem som gamar och granskar CITAT (Blomstertanten @ 03-04-2011, 22:19)  Men vad vet jag. Jag är ju bara en enkel städerska utan någon akademisk utbildning  Då är du på samma utbildningsnivå som sossarnas nya ekonomiskpolitiska talesman Tommy W.. någonting
Törnsångare
03-04-2011, 22:02
CITAT (Gita @ 03-04-2011, 21:08)  Ursäkta mig, men är du inte ganska naiv. Sverige är ett litet land, ca 1 promille av jordens befolkning är svenskar och vi är helt beroende av vår export och tyvärr har vi väl ingenting som omvärlden absolut behöver ( som t.ex. gas eller olja) Vad vi möjligen skulle kunna konkurrerar med är spetsteknologi/ knowhow. För alla inser väl att Sverige inte kan konkurrera med länder som t.ex. Kina och Indien när det gäller varuproduktion, dessutom finns ju inte särskilt mycket produktion kvar i svenslk ägo. Tyvärr håller vi på att tappa även när det gäller "knowhow" , mycket beroende på att vi satsat på en skola som inte tillåter en elit att växa fram, samt en så snäv lönespridning och ett skattesystem som inte håller kvar/ uppmuntrar dem som skulle kunna skapa förutsättningar för en god välfärd. För som sagt för en god fördelningspolitik måste det finnas goda förutsätningar för att ta fram något att fördela. Och det är väl på den punkten sossarnas politik inte riktigt hänger ihop. Nu tror jag iofs inte att det spelar så stor roll om sossarna eller alliansen regerar, vi kommer att bli tvungen att sänka våra nivåer oavsett,även om jag tror att alliansen gör en mer riktig omvärldsbedömning.
Sen var det någon som i ett tidigare inlägg ansåg att vi skall sätta våra egna regler oberoende av omvärlden, till det kan jag bara säga "gonatt" Gita Nä, jag tycker inte att jag är det minsta naiv.  Däremot är jag för solidaritet, jämställdhet och rättvisa. Om det nu är synonymt med naivitet...so be it! Vem bryr sig? Det är så mycket struntprat om än det ena och än det andra, det har varit en sådan smutskastning och rena lögner från Allianshåll om tillståndet i skolan, sjukförsäkringen och vabbande föräldrar (bidragsfusk) så jag vet inte i vilken ände jag ska börja. I slutändan handlar det om vilken människosyn man har och det har ju framkommit med råge under Alliansens regeringsperiod och även under denna tråd. "Om man upprepar en lögn tillräckligt ofta kommer folk till slut att tro på den" - Joseph Goebbels (propagandaminister i Nazityskland)
Red Top
03-04-2011, 22:02
Om Tommy Waidelich, är lika klok och full av erfarenheter, som Blomstertanten, kommer det nog att gå bra för honom. Oavsett vilken "utbildningsnivå" han har.
Blomstertanten
04-04-2011, 07:21
Blomstertanten
04-04-2011, 07:36
CITAT (Huggorm @ 03-04-2011, 22:23)  Då är du på samma utbildningsnivå som sossarnas nya ekonomiskpolitiska talesman Tommy W.. någonting Tyvärr så har du fel när du jämför min utbildningsnivå med Tommy Waidelich´s! Han har läst nationalekonomi och kulturgeografi på Stockholms universitet och det har definitivt inte jag gjort
Huggorm
04-04-2011, 08:40
CITAT (Blomstertanten @ 04-04-2011, 08:36)  Tyvärr så har du fel när du jämför min utbildningsnivå med Tommy Waidelich´s! Han har läst nationalekonomi och kulturgeografi på Stockholms universitet och det har definitivt inte jag gjort  Utan att ta examen i såna fall? Jag har tydligt för mig att de berättade på presentationen i nyheterna att han var utan formell ekonomutbildning
Blomstertanten
04-04-2011, 08:50
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 09:40)  Utan att ta examen i såna fall? Jag har tydligt för mig att de berättade på presentationen i nyheterna att han var utan formell ekonomutbildning Den här informationen om Waidelich har jag hittat : Tommy Waidelich är 47 år och hemmahörande i Sundbyberg– riksdagsman sedan valet 1994 Har läst nationalekonomi och kulturgeografi vid Stockholms universitet. Har suttit i riksdagen sedan 1994, med ett avbrott för EU-parlamentet 1995–1998. Är vice ordförande i Riksrevisionens parlamentariska råd. Är suppleant i riksbanksfullmäktige. Satt i riksdagens finansutskott 2002–2004. Ordförande i riksdagens EU-nämnd 2004–2006. Var ordförande i Stockholms läns partidistrikt 1997–2004. Ordförande i SSU-distriktet i Stockholms län 1989–1992.
Huggorm
04-04-2011, 09:20
CITAT (Blomstertanten @ 04-04-2011, 09:50)  Den här informationen om Waidelich har jag hittat : Tommy Waidelich är 47 år och hemmahörande i Sundbyberg– riksdagsman sedan valet 1994 Har läst nationalekonomi och kulturgeografi vid Stockholms universitet. Har suttit i riksdagen sedan 1994, med ett avbrott för EU-parlamentet 1995–1998. Är vice ordförande i Riksrevisionens parlamentariska råd. Är suppleant i riksbanksfullmäktige. Satt i riksdagens finansutskott 2002–2004. Ordförande i riksdagens EU-nämnd 2004–2006. Var ordförande i Stockholms läns partidistrikt 1997–2004. Ordförande i SSU-distriktet i Stockholms län 1989–1992. Så här skriver DI, och det överensstämmer med vad som sades på aktuellt på SVT: "Med en ofullbordad kandidatutbildning i nationalekonomi står sig Waidelich slätt mot föregångaren Thomas Östros och den moderate finansminister Anders Borgs tyngre akademiska meriter." Han började alltså studera nationalekonomi, men hoppade av. I sådana fall kan jag ju kalla mig civilingenjör också
herkules
04-04-2011, 09:29
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 10:20)  Så här skriver DI, och det överensstämmer med vad som sades på aktuellt på SVT: "Med en ofullbordad kandidatutbildning i nationalekonomi står sig Waidelich slätt mot föregångaren Thomas Östros och den moderate finansminister Anders Borgs tyngre akademiska meriter." Han började alltså studera nationalekonomi, men hoppade av. I sådana fall kan jag ju kalla mig civilingenjör också  kallar han sig nationalekonom?
Blomstertanten
04-04-2011, 09:38
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 10:20)  Så här skriver DI, och det överensstämmer med vad som sades på aktuellt på SVT: "Med en ofullbordad kandidatutbildning i nationalekonomi står sig Waidelich slätt mot föregångaren Thomas Östros och den moderate finansminister Anders Borgs tyngre akademiska meriter." Han började alltså studera nationalekonomi, men hoppade av. I sådana fall kan jag ju kalla mig civilingenjör också  Varken jag eller Tommy Waidelich (mej veterligen i alla fall) har kallat honom nationalekonom! Men troligen så lärde han sig något av det han läste  Man kan ju hoppas det i alla fall! Om inte annat har han säkert lärt sig en del av sina politiska uppdrag i Riksrevisionens parlamentariska råd, riksbanksfullmäktige och riksdagens finansutskott.
Huggorm
04-04-2011, 09:39
CITAT (herkules @ 04-04-2011, 10:29)  kallar han sig nationalekonom? Nej, själv gör han nog inte det CITAT (Blomstertanten @ 04-04-2011, 10:38)  Varken jag eller Tommy Waidelich (mej veterligen i alla fall) har kallat honom nationalekonom! Men troligen så lärde han sig något av det han läste  Man kan ju hoppas det i alla fall! Om inte annat har han säkert lärt sig en del av sina politiska uppdrag i Riksrevisionens parlamentariska råd, riksbanksfullmäktige och riksdagens finansutskott. Eller under jobbet som brevbärare.
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 10:39)  Nej, själv gör han nog inte det Eller under jobbet som brevbärare. Brevbärare är jättebra. Mycket motion. Det är inte alltid akademikerna är de bäst lämpade för uppdraget (vilket det än handlar om). I detta falla låter jag bli att spekulera i hur bra/dålig Tommy är för detta uppdrag då jag inte har någon kunskap om honom alls.
*Stintan*
04-04-2011, 09:49
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 10:39)  Nej, själv gör han nog inte det
Eller under jobbet som brevbärare. Att du bara orkar
Aqvakul
04-04-2011, 09:50
Jag tror inte att man ska fästa alltför stor vikt vid politikers formella utbildning. Välutbildade teknokrater finns det gott om. Däremot är intellektuell kapacitet och ett gott omdöme betydelsefullt.
Blomstertanten
04-04-2011, 09:59
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2011, 10:50)  Jag tror inte att man ska fästa alltför stor vikt vid politikers formella utbildning. Välutbildade teknokrater finns det gott om. Däremot är intellektuell kapacitet och ett gott omdöme betydelsefullt. Men sånt som intellektuell kapacitet och gott omdöme kan man väl läsa sig till på universitetet  Eller? Och inte kan väl en brevbärare, städerska eller vårdbiträde ha några som helst kunskaper? Inte kan väl dom ha någon intellektuell kapacitet? Eller?
Huggorm
04-04-2011, 10:02
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2011, 10:50)  Jag tror inte att man ska fästa alltför stor vikt vid politikers formella utbildning. Välutbildade teknokrater finns det gott om. Däremot är intellektuell kapacitet och ett gott omdöme betydelsefullt. Jag håller med. Men samtidigt blir det ju lite konstigt att man kan få styra ett helt lands ekonomi utan relevant utbildning, medan det är helt omöjligt att få vanliga jobb som outbildad
Aqvakul
04-04-2011, 10:04
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 11:02)  Jag håller med. Men samtidigt blir det ju lite konstigt att man kan få styra ett helt lands ekonomi utan relevant utbildning, medan det är helt omöjligt att få vanliga jobb som outbildad Inte konstigt alls - på en viss nivå handlar det mindre om fackkunskaper och mer om att utnyttja andras kompetens på ett optimalt sätt.. (Ronald Reagan var en mästare på detta...)
herkules
04-04-2011, 10:06
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 10:39)  Nej, själv gör han nog inte det /----/ dåså, vad finns det att diskutera?
Huggorm
04-04-2011, 10:15
CITAT (herkules @ 04-04-2011, 11:06)  dåså, vad finns det att diskutera? Nej. Men jag tycker ändå det är lite märkligt av DN att ta upp i meritlistan att han studerat nationalekonomi utan att nämna att han hoppade av innan han blev färdig. Bättre då att inte skriva någonting alls.
herkules
04-04-2011, 10:21
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 11:15)  Nej. Men jag tycker ändå det är lite märkligt av DN att ta upp i meritlistan att han studerat nationalekonomi utan att nämna att han hoppade av innan han blev färdig. Bättre då att inte skriva någonting alls. så länge som han själv inte ränner runt och babblar om doktorshattar och annat så är det väl lugnt, att tidningar skriver vet vi ju.
Blomstertanten
04-04-2011, 10:30
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 11:15)  Nej. Men jag tycker ändå det är lite märkligt av DN att ta upp i meritlistan att han studerat nationalekonomi utan att nämna att han hoppade av innan han blev färdig. Bättre då att inte skriva någonting alls. Det kan ju vara så att han läst hela kursen men inte blivit klar med sin akademiska uppsats. "En högskoleexamen, enligt de nya bestämmelserna, ska innehålla ett självständigt arbete om minst 7,5 högskolepoäng, vilket så gott som alltid tolkas som krav på en akademisk uppsats eller ett examensarbete." Wikipedia:Högskoleexamen
Gossen Ruda
04-04-2011, 11:04
Tänkte bara påpeka att både Maud Olofsson och Göran Hägglund saknar högre utbildning. Det går tydligen bra att bli både partiledare och minister ändå.
CITAT (Anma @ 04-04-2011, 10:49)  Brevbärare är jättebra. Mycket motion.
Det är inte alltid akademikerna är de bäst lämpade för uppdraget (vilket det än handlar om). I detta falla låter jag bli att spekulera i hur bra/dålig Tommy är för detta uppdrag då jag inte har någon kunskap om honom alls. Där har du banne mig helt rätt. Annars hade ju Östros suttit kvar. Kunskap kan man förvärva på många olika sätt.
Huggorm
04-04-2011, 11:15
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2011, 12:04)  Tänkte bara påpeka att både Maud Olofsson och Göran Hägglund saknar högre utbildning. Det går tydligen bra att bli både partiledare och minister ändå. Men Maud Olofsson är i en klass för sig själv
Aqvakul
04-04-2011, 11:16
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 12:15)  Men Maud Olofsson är i en klass för sig själv Jag hoppas varje gång du åberopar Maud, att du är ironisk....
Huggorm
04-04-2011, 11:23
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2011, 12:16)  Jag hoppas varje gång du åberopar Maud, att du är ironisk....  Centern fick min röst i valet
Blomstertanten
04-04-2011, 11:37
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 12:15)  Men Maud Olofsson är i en klass för sig själv Man behöver tydligen inte ens ha någon intellektuell kapacitet eller gott omdöme för att sitta i regeringen!
Aqvakul
04-04-2011, 11:52
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 12:23)  Centern fick min röst i valet 
*Stintan*
04-04-2011, 12:05
CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 12:23)  Centern fick min röst i valet  Vem blir förvånad?
Biggan_
04-04-2011, 12:09
CITAT (Blomstertanten @ 04-04-2011, 12:37)  Man behöver tydligen inte ens ha någon intellektuell kapacitet eller gott omdöme för att sitta i regeringen!  Nej, det räcker visst att ha munnen med sej!
CITAT (Blomstertanten @ 04-04-2011, 10:38)  Varken jag eller Tommy Waidelich (mej veterligen i alla fall) har kallat honom nationalekonom! Men troligen så lärde han sig något av det han läste  Man kan ju hoppas det i alla fall! Om inte annat har han säkert lärt sig en del av sina politiska uppdrag i Riksrevisionens parlamentariska råd, riksbanksfullmäktige och riksdagens finansutskott. Om man skall döma av det lilla jag sett av honom så verkar han , till skillnad mot många andra socialdemokrater, ha en ganska realistisk syn när det gäller ekonomi. Gita CITAT (Blomstertanten @ 04-04-2011, 12:37)  Man behöver tydligen inte ens ha någon intellektuell kapacitet eller gott omdöme för att sitta i regeringen!  Är det Sahlin du syftar på? T.om. GP sa ju offentligt att tänkande inte var hennes starka sida. Gita
Citat Blomstertanten:"Gita forsätter att upprepa samma saker, men ingen förklaring kommer (eller i alla fall väldigt sällan). Kan det vara så att hon inte själv förstår vad hon menar, utan bara upprepar nåt hon hört?" CITAT (Aqvakul @ 03-04-2011, 22:12)  Tanken har slagit mig mer än en gång... Ett vanlig gammal taktik ,(fast ganska lättviktig och sällan särskilt framgångsrik) att ta till när man inte kan eller vill förstå och ta till sig något.. Jag hade väntat mig bättre från dig Aqva. Gita
Blomstertanten
04-04-2011, 12:35
CITAT (Gita @ 04-04-2011, 13:25)  Om man skall döma av det lilla jag sett av honom så verkar han , till skillnad mot många andra socialdemokrater, ha en ganska realistisk syn när det gäller ekonomi. Gita Är det Sahlin du syftar på? T.om. GP sa ju offentligt att tänkande inte var hennes starka sida. Gita Om du hade tittat ordentligt så hade du sett citatet jag svarade på! Och då hade även du förstått att jag inte syftade på Mona Sahlin
Aqvakul
04-04-2011, 12:50
CITAT (Gita @ 04-04-2011, 13:34)  Citat Blomstertanten:"Gita forsätter att upprepa samma saker, men ingen förklaring kommer (eller i alla fall väldigt sällan). Kan det vara så att hon inte själv förstår vad hon menar, utan bara upprepar nåt hon hört?" Ett vanlig gammal taktik ,(fast ganska lättviktig och sällan särskilt framgångsrik) att ta till när man inte kan eller vill förstå och ta till sig något.. Jag hade väntat mig bättre från dig Aqva. Gita Jag bara relaterar något som känns mer sant än falskt... Du får väl ta åt dig, eller inte...
CITAT (Blomstertanten @ 04-04-2011, 13:35)  Om du hade tittat ordentligt så hade du sett citatet jag svarade på! Och då hade även du förstått att jag inte syftade på Mona Sahlin  Klart jag förstod att du inte syftade på Sahlin, men kriterierna stämde väldigt väl in på henne. Hon saknar ju dessutom också så vitt jag vet, precis som Juholt, utbildning. Sen kan jag inte låta bli att undra varför Sahlin är en helig ikon för dig, det var ju under hennes ledning som sossarna gjorde sitt sämsta val sedan 1914 och det innebär väl att hon måste ha gjort ett riktigt dåligt jobb. Gita
Blomstertanten
04-04-2011, 13:08
CITAT (Gita @ 04-04-2011, 14:01)  Klart jag förstod att du inte syftade på Sahlin, men kriterierna stämde väldigt väl in på henne. Hon saknar ju dessutom också så vitt jag vet, precis som Juholt, utbildning. Sen kan jag inte låta bli att undra varför Sahlin är en helig ikon för dig, det var ju under hennes ledning som sossarna gjorde sitt sämsta val sedan 1914 och det innebär väl att hon måste ha gjort ett riktigt dåligt jobb. Gita Sahlin är definitivt ingen helig ikon för mej! I så fall borde jag ha lagt min röst på S  Men att du inte gillar henne har vi förstått för länge sedan! Det är ju synd om Socialdemokraterna om hon nu gjorde ett dåligt jobb, men gör en enda person ett helt parti? Det hoppas jag verkligen inte!!! För då finns det verkligen anledning att vara orolig över den svenska demokratin!
Ett partis upp o nedgångar beror till största delen på partiledaren och hans närmaste ev., ingen annan. Idag kommer den s.k ideologin i andra hand. Förtroendet för partiledare är A o O. Se bara på Reinfeldt. Hans stora förtroende bland väljarna gynnar partiet enormt. Likaså miljöpartiet och dess språkrör. Enda sättet för socialdemokratin, och även vänsterpartiet, är/var att byta ledare, finputsa politiken och hoppas på det bästa. Annars kommer valet 2014 att bli en än värre katastrof. Något förtroende för Juholt finns knappast än eftersom han är nytillträdd, men han får jobba på det till nästa val. Men att komma i närheten av statsministerns förtroende blir säkerligen svårt.
Red Top
04-04-2011, 15:00
CITAT (Gita @ 04-04-2011, 14:01)  Klart jag förstod att du inte syftade på Sahlin, men kriterierna stämde väldigt väl in på henne. Hon saknar ju dessutom också så vitt jag vet, precis som Juholt, utbildning. Sen kan jag inte låta bli att undra varför Sahlin är en helig ikon för dig, det var ju under hennes ledning som sossarna gjorde sitt sämsta val sedan 1914 och det innebär väl att hon måste ha gjort ett riktigt dåligt jobb. Gita Det var nog inte någon lätt uppgift hon fick. Att städa efter en självbelåten krösus, som Persson, måste ha varit plågsamt och tufft. Ett tufft jobb oavsett vilket parti det gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|