Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Cacki
CITAT (Huggorm @ 07-04-2011, 14:23) *
Om vi skall jämföra Sverige med en familj så är det en familj med curlingföräldrar i såna fall

Eidt: Om vi skall fortsätta liknelserna så är det familjeförsörjarna som bestämmer i en väl fungerande familj. Det är inte ungarna, för de är barnsliga och oerfarna och har svårt att se hela bilden utan fokuserar mest på sig själva.

Förstår din tanke ang curlingföräldrar men måste komma med en invändning ändå. Var går gränsen för att någonting ska kallas att curla enligt dej? Är det att amma och byta blöjor på sitt spädbarn, laga mat och tvätta kläderna och städa rummet åt sin 10-åring eller ska det anpassas efter förmågan att själv kunna ta ansvar och utföra arbetsuppgiften?
Hur många gånger ska man behöva upprepa att samhället är fullt av individer som är beroende av solidariska människor. Sjuka, ofrivilligt arbetslösa, äldre utslitna människor osv osv. Ok, de behöver ett visst mått curling, åtminstone en period, andra behöver det livet ut, så ser den grymma verkligheten helt enkelt ut, antingen vi vill eller ej.
Vi kan väl inte låta välbärgade männsikor få sänka sej till en 10-årings prestationsförmåga utan anledning, och dessutom låta dem få jobbet utfört till ett 50% reapris? Betalar dom bara fullpris så har jag absolut inget att invända.

edit: I en demokrati håller man "familjeråd". Vi lever än så länge inte i en diktatur, inte ens med borgarna vid makten. Bevare mej för en sådan utveckling, även om vindarna tydligen börjat blåsa åt det hållet. Min högsta önskan är att "svensson" ska vakna upp någon gång och inse vart vi är på väg!

Gita! Behöver det städas hemma hos dej var 4:e timme, menar du? Förmodligen köper du andra varor/tjänster som överstiger din timpeng och tycker att det är värt det. Städning eller en ny kjol, bara att välja!

Genererar jobb?? Visst låt era kulor rulla, alla ni som har över men sitter och trycker på dem...men försök inte pruta bara! I så fall måste väl "städerskan" få alla varor/tjänster från det privatägda för halva priset också? Hennes insats är väl lika mycket värt som alla andras? Tänk hur många timmar hon måste jobba för att få råd med 1 timmes städhjälp, så kanske ni förstår orättvisan i det hela lite bättre.
gnon49
Dom som utför ruttjänsterr är oftast inte en utsliten äldre städerska utan personer som har det som yrke och faktiskt vill ha rutjobb, ju mer desto bättre.
Givetvis finna avarter men i det stora hela är det människor som tar för sig och vill jobba med service. Rut o rot utförs inte av pigor o drängar. Den tiden är förbi sen länge. Att fastna i gamla tankebanor för inte Sverige framåt. Det verkar t.om Juholt ha insett. Gårdagens politik verkar ju i stort sett begraven o glömd.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 07-04-2011, 16:18) *
Dom som utför ruttjänsterr är oftast inte en utsliten äldre städerska utan personer som har det som yrke och faktiskt vill ha rutjobb, ju mer desto bättre.
Givetvis finna avarter men i det stora hela är det människor som tar för sig och vill jobba med service. Rut o rot utförs inte av pigor o drängar. Den tiden är förbi sen länge. Att fastna i gamla tankebanor för inte Sverige framåt. Det verkar t.om Juholt ha insett. Gårdagens politik verkar ju i stort sett begraven o glömd.

Ingen har påstått att städerskan är en äldre utsliten person, vad fick du det ifrån? Det kan mycket väl vara en ung människa som vill känna att ens insats är tillräckligt högt värderade i andras ögon så att folk är beredda att betala vad det kostar. Beroendet av statlig hjälp för att ens kunna hålla sej med arbete är bara en nödlösning som skapar otrygghet. Det är bättre att folk börjar omvärdera varandras insatser istället. Är städhjälp tillräckligt mycket värt för dej så får du allt vara beredd att betala vad det kostar också. Visserligen behöver du kanske prioritera om lite i din familjeekonomi och vara beredd att avstå "en utlandsresa" om städhjälpen är tillräckligt viktig för dej. Inte ens relativt förmögna människor kan få allt inom sina ekonomiska ramar.

Sina gamla tankebanor är bra att ha i bakhuvudet som erfarenhet när man bildar nya tankebanor...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ni som är så emot rutavdrag, är ni så rika att det inte spelar någon roll vad städningen kostar? Har ni kanske hört någon gång att det finns sjuka människor som behöver hjälp och inte är så rik?

Den dagen som min sambo inte orkar med städningen, så är jag tvungen att anlita hjälp och då skulle jag nog vara glad över rutavdraget

Elisabeth
herkules
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-04-2011, 19:40) *
Ni som är så emot rutavdrag, är ni så rika att det inte spelar någon roll vad städningen kostar? Har ni kanske hört någon gång att det finns sjuka människor som behöver hjälp och inte är så rik?

Den dagen som min sambo inte orkar med städningen, så är jag tvungen att anlita hjälp och då skulle jag nog vara glad över rutavdraget

Elisabeth

eller så kan man ju önska sig det samhället där den kommunala hemtjänsten kliver in och hjälper sjuka människor.

jag tänker att istället för att estniska kvinnor ska vara tvungna att lämna sina barn i hemlandet för att åka till sverige och städa hos folk som är inte orkar med det vardagspussel de själva ställt till med.
Huggorm
CITAT (herkules @ 07-04-2011, 19:56) *
eller så kan man ju önska sig det samhället där den kommunala hemtjänsten kliver in och hjälper sjuka människor.

jag tänker att istället för att estniska kvinnor ska vara tvungna att lämna sina barn i hemlandet för att åka till sverige och städa hos folk som är inte orkar med det vardagspussel de själva ställt till med.

De estniska kvinnorna kan ta med sig ungarna och flytta hit om de vill
Herkules du vet nog inte hur det är att vara sjuk och behöver hjälp......

Hemtjänsten städar hos min 95 åriga svärmor på hemmet men den städningen kunde man vara utan så dåligt städar dom.

Och så får dom bara städa upp till axelhöjd. Och vem skall städa resten?

Och vem säger att man tvingar estniska kvinnor att lämna sina barn? Inte någon i Sverige gör det. Om dom gör det, så åker dom hit frivilligt.

Elisabeth
Cacki
CITAT (herkules @ 07-04-2011, 19:56) *

Precis så tänker jag (och många andra) också. Det är därför vi hellre satsar våra skattekronor på att bygga ut det offentliga skyddsnätet än att vara med och finansiera bättre bemedlades städning. Du, Elisabeth skulle själv inte behöva oroa dej så mycket för oförutsedda "katastrofer" om du visste att du hade en bra socialförsäkring att att falla tillbaka på om det värsta skulle hända.
Cacki under S regeringens tid ha<de jag hjälp av hemtjänsten efter några svåra oerationer.

Det var så nedvärderande vbarje gång dom kom, så efter 4 veckor orkade jag inte längre med dom.

Min svärmor hade samma dåliga städning sedan 2002, så inte har det blivit sämre sedan vi har en annan regering.

Blomstertanten
CITAT (Gita @ 07-04-2011, 14:00) *
Fast nu genererar ju Rut-avdraget mer i skatteintäkter än vad det kostar., så det är väl klokt använda skattepengar, eller hur?
Dessutom så har ju avdraget skapat jobb åt människor som av olika orsaker saknar utbildning, det finns ju inte särskilt många sådana jobb i dagens samhälle.
Sen skulle förstås inte avdraget behövas om vi hade ett något rimligare skattetryck på arbete. En timmes städning kostar väl 500 - 600 kr/ timme inkl. moms. För att köpa en timmes städning får alltså en medelinkomsttagare (ca 30 000 kr/mån. arbeta ungefär 4 timmar
Gita

Generar rut-avdraget verkligen mer i skatteintäckter?
Och har det verkligen blivit så många nya jobb?
Om det råder det ju verkligen olika mening! Att Almega påstår att det blivit 11000 nya jobb är inte så konstigt, för det är rätt klart att de vill ha rut kvar.
Men jag har sett så många olika undersökningar, läst så många olika påstående från både de som vill ha avdraget och från de som inte vill ha det. F-n vet vad man ska tro på!
Cacki
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-04-2011, 20:18) *
Cacki under S regeringens tid ha<de jag hjälp av hemtjänsten efter några svåra oerationer.

Det var så nedvärderande vbarje gång dom kom, så efter 4 veckor orkade jag inte längre med dom.

Min svärmor hade samma dåliga städning sedan 2002, så inte har det blivit sämre sedan vi har en annan regering.

Ok, men på vilket sätt kände du dej nedvärderad? Hade det känts bättre om du hade fått hjälpen från privatägd hemtjänst?
Ang den dåliga städningen så tror jag nog inte att du helt och hållet kan skylla den offentliga sektorn för det. Det finns anledningar till reglerna om "axelhöjd" och annat. De grundar sej helt enkelt på antalet inrapporterade arbetsskador, i detta fallet monotona rörelser ovanför axelhöjd.
Kommunalt anställd personal i hemtjänst är inte latare än i den privatägda. Bara mer skyddade av arbetsmiljöbestämmelser.
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 07-04-2011, 20:27) *
Generar rut-avdraget verkligen mer i skatteintäckter?
Och har det verkligen blivit så många nya jobb?
Om det råder det ju verkligen olika mening! Att Almega påstår att det blivit 11000 nya jobb är inte så konstigt, för det är rätt klart att de vill ha rut kvar.
Men jag har sett så många olika undersökningar, läst så många olika påstående från både de som vill ha avdraget och från de som inte vill ha det. F-n vet vad man ska tro på!

Så är det med precis allting nu för tiden, oavsett vad som står i tidningen så står motsatsen i en annan tidning. Man får helt enkelt försöka läsa på och bilda sig en egen uppfattning. Och aldrig tro på något som presenteras som fakta, för det är alltid vinklat åt ett eller annat håll. Sant men samtidigt lögn.
Blomstertanten
CITAT (gnon49 @ 07-04-2011, 16:18) *

Nä, för städerskor blir oftast utslitna innan de hunnit bli "äldre"! Jag är städerska, det är alltså mitt yrke, men jag vill inte ha rut! Även om det ger mej mer jobb! Dels för att jag har sett avigsidorna med hemstädning och för att jag inte tycker att det är rätt att de som är lågavlönade ska "betala" för något som mest utnyttjas av de som har råd att köpa sin städning utan någon subvention! Dessutom var ju en av anledningarna till att rut-avdraget kom till att i städbranschen förkom mycket svarta pengar. Känns lite märkligt att de som köpte städningen svart fick ett avdrag i belöning!
Cacki
Appropå svart städning och mygel. Är det någon som vet var man kan hitta siffror på vad samhället tjänat på RUT i förhållande på vad man svindlats på av den nya "bransch" som poppat fram, som skickar bluffakturor på RUT-tjänster som aldrig existerat?
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 07-04-2011, 20:41) *
Nä, för städerskor blir oftast utslitna innan de hunnit bli "äldre"! Jag är städerska, det är alltså mitt yrke, men jag vill inte ha rut! Även om det ger mej mer jobb!
Är det så slitsamt för kroppen att städa? Exakt vilka moment är det som ger dessa skador? Annars tror man ju att det vore ett ganska nyttigt yrke där man får röra sig mycket och där man gör en väldig massa olika rörelser.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 07-04-2011, 20:58) *
Är det så slitsamt för kroppen att städa? Exakt vilka moment är det som ger dessa skador? Annars tror man ju att det vore ett ganska nyttigt yrke där man får röra sig mycket och där man gör en väldig massa olika rörelser.

Jag kan ge dej ett litet exempel som kan verka ofattbart för den som inte är insatt. Att hålla på att vrida ur en skurtrasa 8 timmar 5 dagar i veckan ger förslitningar handlederna. Små monotona rörelser men ack så skadliga. Gör du det i ditt eget hem en stund i veckan är det däremot bara nyttig motion.
Blomstertanten

Är du sann eller???? crying.gif
Det är tungt! Det är stressigt! Det är monotona rörelser!

Prova själv att städa ett dagis med 4 avdelningar (tre rum per avdelning, ett kök+ diskrum, ett stort målarrum,stort matrum/lekrum, personalrum, kontor, omklädningsrum, tvättstuga,10 toaletter och en stor hall på 1 1/2 timme så får du se om du klarar det! Och då vet du vad slitigt arbete är!
*Stintan*

Att du ens frågar tyder på att du aldrig städat nångång.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2011, 21:14) *

Jag dammsög senast idag faktiskt rolleyes.gif

Jag är ändå skeptisk till att städjobb skulle vara värre än andra fysiska jobb, som exempelvis byggjobb som jag själv håller på med. Eller att sitta i kassan i någon affär och dra varor framför scannern varje dag.
Blomstertanten
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2011, 21:14) *

Undrar hur ofta Huggorm varit så trött , sliten och haft så ont i kroppen efter en dags jobbande att han varit grinfärdig? Troligen aldrig!
Så är det varje dag efter jobbet!!! Sliten? Näää, inte ett dugg sleep.gif

Nu går jag och lägger mej och försöker sova! Lite småtrött efter 10 timmars städande sleeping.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-04-2011, 21:24) *
Jag dammsög senast idag faktiskt rolleyes.gif

Jag är ändå skeptisk till att städjobb skulle vara värre än andra fysiska jobb, som exempelvis byggjobb som jag själv håller på med. Eller att sitta i kassan i någon affär och dra varor framför scannern varje dag.

Ibland är du mer än lovligt dum duh.gif
Blomstertanten
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-04-2011, 19:40) *

Elisabeth

Jag är emot rut-avdraget som det är konstruerat i dag!
Däremot är jag inte emot det om det går till de som verkligen behöver det!
*Stintan*
CITAT (Blomstertanten @ 07-04-2011, 21:40) *
Jag är emot rut-avdraget som det är konstruerat i dag!
Däremot är jag inte emot det om det går till de som verkligen behöver det!

tummenupp.gif
gnon49
ja får inte hemtjänsten göra vissa städjobb så återstår ju bara det privata. Det hjälper ju inte att tillföra skattepengar om man inte får städa det kunden vill ska städas.Tänk om en målare sa att "taket får du måla själv,sådana är reglerna, sorry". Skälet till försämringen är nog bara att kommunerna vill spara pengar. Dom gamla klagar sällan. Förresten är det nog många gamlingar som knappast har råd att anlita kommunala hemtjänster, förutom plastmaten.
Billiga är dom inte. Var det någon som nämnde solidaritet?
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 07-04-2011, 21:29) *
Undrar hur ofta Huggorm varit så trött , sliten och haft så ont i kroppen efter en dags jobbande att han varit grinfärdig? Troligen aldrig!
Så är det varje dag efter jobbet!!! Sliten? Näää, inte ett dugg sleep.gif

Nu går jag och lägger mej och försöker sova! Lite småtrött efter 10 timmars städande sleeping.gif

Mina arbetsdagar är inte mycket bättre. Som elektriker jobbar jag ofta uppe i taket, och att stå med händerna över huvudet timma efter timma blir ganska tungt och dessutom sliter det på axlarna. Miljön på husbyggen är heller inget vidare, det är ofta mycket väsen, ibland kallt, ofta smutsigt. Luften är inte sällan mättad av damm, lösningsmedel eller stenullsfibrer. Det märks tydligt på kvällen när man kommer hem och snyter sig, pappret blir alldeles svart, och vad som fortsatt ned i lungorna kan man bara spekulera i. Dessutom torkar händerna sönder av allt gipsdamm och betongdamm. Sedan skadar man sig ofta på verktygen, skär sig, klämmer sig på avbitaren och så vidare. Mycket tunga lyft blir det, kabeltrummor och kabelstegar skall bäras uppför och nedför trappor. Mycket arbetstid är det, när deadline börjar närma sig förväntas man ställa upp på övertid. Inte sällan 12 timmar per dag flera veckor i streck. Jag kan lova att du inte är ensam om att må dåligt när du kommer hem på kvällarna.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-04-2011, 21:50) *
Mina arbetsdagar är inte mycket bättre. Som elektriker jobbar jag ofta uppe i taket, och att stå med händerna över huvudet timma efter timma blir ganska tungt och dessutom sliter det på axlarna. Miljön på husbyggen är heller inget vidare, det är ofta mycket väsen, ibland kallt, ofta smutsigt. Luften är inte sällan mättad av damm, lösningsmedel eller stenullsfibrer. Det märks tydligt på kvällen när man kommer hem och snyter sig, pappret blir alldeles svart, och vad som fortsatt ned i lungorna kan man bara spekulera i. Dessutom torkar händerna sönder av allt gipsdamm och betongdamm. Sedan skadar man sig ofta på verktygen, skär sig, klämmer sig på avbitaren och så vidare. Mycket tunga lyft blir det, kabeltrummor och kabelstegar skall bäras uppför och nedför trappor. Mycket arbetstid är det, när deadline börjar närma sig förväntas man ställa upp på övertid. Inte sällan 12 timmar per dag flera veckor i streck. Jag kan lova att du inte är ensam om att må dåligt när du kommer hem på kvällarna.

Du är 30 år och jobbar ju inte ens men snacka skit om saker du inte har en aning om det är du bra på.
Cacki
CITAT (gnon49 @ 07-04-2011, 21:44) *
ja får inte hemtjänsten göra vissa städjobb så återstår ju bara det privata. Det hjälper ju inte att tillföra skattepengar om man inte får städa det kunden vill ska städas.Tänk om en målare sa att "taket får du måla själv,sådana är reglerna, sorry". Skälet till försämringen är nog bara att kommunerna vill spara pengar. Dom gamla klagar sällan. Förresten är det nog många gamlingar som knappast har råd att anlita kommunala hemtjänster, förutom plastmaten.
Billiga är dom inte. Var det någon som nämnde solidaritet?

Solidariteten i det här ligger i att vi inte tycker att gamlingarna ska behöva betala en högre skatt än andra, att hemtjänsten ska utökas med antal huvuden som ska utföra sysslorna som efterfrågas. De som jobbar i hemtjänsten inte ska behöva slita ut sina kroppar i förtid. Det handlar om att det behövs fler som delar på jobbet och då ska nog "mormor" kunna få bokhyllan avtorkad också.
(Ang. plastmaten. Ja det är för jäkligt att vi inte unnar våra äldre en anständig och nyttig mat! Något vi måste försöka få tillstånd en förändring på!)
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 07-04-2011, 21:56) *
Du är 30 år och jobbar ju inte ens men snacka skit om saker du inte har en aning om det är du bra på.

confused.gif Jag är 29 i ytterligare en vecka, och jag jobbar intensivt i perioder men är ledig däremellan. Snart skall jag igång igen, för nu börjar det bli tomt på kontot. Då blir min vardag åter den jag beskrev ovan.
Cacki

Försök häng med i mina tankebanor nu.
Jag tror att vi "knegare" biter oss själva i svansen om vi ska börja träta om vem som har det slitsammaste jobbet. Trots att jag själv aldrig kommit närmare elektrikeryrket än att ha sett någon utföra det, ser väl att ni inte har en lätt arbetsmiljö ni heller. Det är ju bara att ta till sej din beskrivning, så fattar man väl det. I stället för att bara slåss för sin egen miljö, så borde man samarbeta mer tvärfackligt och försöka få till en förbättring för så många som möjligt. Missunnsamhet är bara av ondo och spelar bara "makthavarna" i händerna.
Tillsammans är vi mycket starkare.
Blomstertanten

Då borde du ha förståelse för andra yrkesgrupper kan man tycka! Jag vet precis hur det kan vara på byggen eftersom det är jag och mina kollegor som städar där.
Blir faktiskt förbannad när man nedvärderar vårat jobb genom att tro att vem som helst kan städa. Att städa hemma är definitivt inte samma sak som att städa profesionelt! Ingen skulle komma på tanken att tro att bara för att jag kan tappetsera och måla hemma så kan jag bli målare eller bara för att jag kan göra enklare elarbeten hemma så kan jag ta jobb som elektriker!
Att göra en hemstädning är definitivt inte samma sak som att städa hemma hos sig själv!
malarmaster
håller helt med blomstertanten,byggstädning o för all del städning överhuvudtaget är inget okvalivificerat jobb längre.det kräver kunskaper om material ,rengöringsmedel(kemikalier) o arbetsmetoder m.m.
för min del betraktar jag alla proffs som jämbördiga oavsett yrke,vet att det inte stämmer med hur det är i verkliga arbetslivet men det är så det borde vara.sedan skiljer det ibland mycket i lön mellan yrkena om vi nu tar t.ex byggbranschen där jag(målare) halkat ner i jämförelse med t.ex elektriker o rörmokare,det skyller jag helt på facket som inte värnat yrkesskicklighet o utbildningsgrad.det finns idag stort sett outbildade s.k målare ute o de drar ner lönerna.En gång i tiden var målare o murare högst i hierarkin på byggena idag är det tvärtom.heder åt alla städare o grovisar som gör att det går att komma fram på byggena,tyvärr kan jag inte påverka era löner men önskar jag kunde,Ulf
herkules
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-04-2011, 20:06) *
Herkules du vet nog inte hur det är att vara sjuk och behöver hjälp......

Hemtjänsten städar hos min 95 åriga svärmor på hemmet men den städningen kunde man vara utan så dåligt städar dom.

Och så får dom bara städa upp till axelhöjd. Och vem skall städa resten?

Och vem säger att man tvingar estniska kvinnor att lämna sina barn? Inte någon i Sverige gör det. Om dom gör det, så åker dom hit frivilligt.

Elisabeth

jag vet precis hur det är att vara sjuk och behöva hjälp men det hör inte hit.

om det fanns en kommunal hemtjänst som var värd namnet så så skulle där finnas tillräckligt med folk anställda så att det blev rent även över axelhöjd.

vad det gäller de utländska kvinnor som blir anställda av privata städbolag för skitpengar så sändes det ett program om dem på svt för en tid sedan, titta på det (svtplay?) så kanske du förstår att det inte finns så mycket att välja på för fattigt folk, de måste försörja sina barn och tar då de jobb de kan få.

sen huggis, att jämföra din dammsugning hemma med att städa professionellt visar bara att du har noll koll på bitarna, ibland är det bättre att bara vara tyst wink.gif
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 08-04-2011, 05:17) *
Då borde du ha förståelse för andra yrkesgrupper kan man tycka! Jag vet precis hur det kan vara på byggen eftersom det är jag och mina kollegor som städar där.
Blir faktiskt förbannad när man nedvärderar vårat jobb genom att tro att vem som helst kan städa. Att städa hemma är definitivt inte samma sak som att städa profesionelt! Ingen skulle komma på tanken att tro att bara för att jag kan tappetsera och måla hemma så kan jag bli målare eller bara för att jag kan göra enklare elarbeten hemma så kan jag ta jobb som elektriker!
Att göra en hemstädning är definitivt inte samma sak som att städa hemma hos sig själv!

Jag har faktiskt jobbat som byggstädare också, det var när jag var 16 och sommarjobbade. Men det var ju inte några slutstädningar inför inflyttningen, utan mer att köra ut överblivet byggmaterial och sopa upp sågspån

CITAT (herkules @ 08-04-2011, 08:54) *
sen huggis, att jämföra din dammsugning hemma med att städa professionellt visar bara att du har noll koll på bitarna, ibland är det bättre att bara vara tyst wink.gif

Genom att sätta en smiley efter inlägget talade jag om att jag skojade w00t.gif
Gita
CITAT (herkules @ 08-04-2011, 08:54) *
vad det gäller de utländska kvinnor som blir anställda av privata städbolag för skitpengar så sändes det ett program om dem på svt för en tid sedan, titta på det (svtplay?) så kanske du förstår att det inte finns så mycket att välja på för fattigt folk, de måste försörja sina barn och tar då de jobb de kan få.

Du tycker kanske att det är bättre att dessa kvinnor jobbar svart utan några som helst rättigheter eller att de prostituerar sig, för precis som du säger måste de försörja sina barn
Gita
Red Top
CITAT (Gita @ 10-04-2011, 20:22) *
Du tycker kanske att det är bättre att dessa kvinnor jobbar svart utan några som helst rättigheter eller att de prostituerar sig, för precis som du säger måste de försörja sina barn
Gita

Jag trodde i min enfald, att regeringens avsikt var att skapa arbetstillfällen åt arbetslösa svenskar. whist.gif
Huggorm
CITAT (Red Top @ 10-04-2011, 20:46) *
Jag trodde i min enfald, att regeringens avsikt var att skapa arbetstillfällen åt arbetslösa svenskar. whist.gif

Men de arbetslösa svenskarna vill ju inte alltid ta jobben, och då gör den ensamma baltiska mamman det i stället.
Gita
CITAT (Red Top @ 10-04-2011, 20:46) *

Svenska folket har ju genom fria val bestämt av vi skall vara med i EU med fri rörlighet av varor, kapital och tjänster. Fast du tycker kanske att det vore bättre om dessa östeuropeiska kvinnor kom hit och jobbade svart?
gita
Huggorm
Det nya som Juholt har åstadkommit är ju att ändra namnet på partiets politik från "socialdemokrati" till "social demokrati". Är särskrivningen ett sätt att göra partiet mer attraktivt för förstagångsväljarna som gått dagens flumskola?
gnon49
CITAT (Huggorm @ 10-04-2011, 21:25) *
Det nya som Juholt har åstadkommit är ju att ändra namnet på partiets politik från "socialdemokrati" till "social demokrati". Är särskrivningen ett sätt att göra partiet mer attraktivt för förstagångsväljarna som gått dagens flumskola?

Ja det är mycket i samhället han vill satsa på. Inget som helst fel i det. Men visst låter han som en riktig gråsosse när han för fram sin politik. Mycket snack enligt partiboken. Hallå, vi lever anno 2011.
Vippan
Tittade på Agenda som hade en intervju med HJ och med den politiken kommer S inte att vinna tillbaka några väljare,bidrag och höjda skatter,håller med Gnon 49" Hallå årtalet var just 2011".Social Demokrati var ordet märk väl att det inte ska sitta ihop.
malarmaster
bara att gratulera alliansen,juholt blir ett riktigt sänke om hans ideer får gehör i partiet.höja bensinskatten när priset passerat14:- o ökar,vilken värld lever han i? Ulf
herkules
haha, inte uteblev effekten inte - den har precis börjat.
nu börjar borgarna dra öronen åt sig vad det gäller sjukFÖRSÄKRINGEN, fast jag tror ju förstås att det bara är kosmetika.
men skraja för att tappa röster är dom smile.gif
malarmaster
det är väl bra att alliansen ser över en reform som inte blev bra o som satte folk i skiten.återstår att se hur det blir denna gång.det är ju det som är bra med en stark opposition,att sätta press på regering o påpeka misstagen.allt har inte lyckats för alliansen o givetvis måste de kolla opinionsläget o rätta sina misstag.ulf
herkules
CITAT (malarmaster @ 11-04-2011, 12:36) *
det är väl bra att alliansen ser över en reform som inte blev bra o som satte folk i skiten.återstår att se hur det blir denna gång.det är ju det som är bra med en stark opposition,att sätta press på regering o påpeka misstagen.allt har inte lyckats för alliansen o givetvis måste de kolla opinionsläget o rätta sina misstag.ulf

jag tror att det här bara är ett spel för gallerierna, att de eventuella ändringar som den här regeringen kommer göra mest är kosmetiska - allt för att få behålla regeringsmakten vid nästa val.
en juholteffekt helt enkelt smile.gif
Blomstertanten
Aftonbladet: S har gått om M med en noslängd
whistling.gif
Och Reinfeldt törs inte debattera med Juholt sleep.gif
gnon49
Alliansen ser över sjukförsäkringen, Juholt kan tänka sig ännu ett jobbskatteavdrag. Det kallas flirt med väljarna för att få behålla/återfå makten.
Politiker är ena luringar.
Huggorm
Vad tycker Juholt om bensinskatterna då?

CITAT (gnon49 @ 11-04-2011, 13:51) *
Alliansen ser över sjukförsäkringen, Juholt kan tänka sig ännu ett jobbskatteavdrag. Det kallas flirt med väljarna för att få behålla/återfå makten.
Politiker är ena luringar.

Dom är precis vad de anklagar alla nya småpartier för att vara, ena riktiga populister!
Anma
CITAT (Huggorm @ 11-04-2011, 13:56) *
Vad tycker Juholt om bensinskatterna då?
Dom är precis vad de anklagar alla nya småpartier för att vara, ena riktiga populister!

Vad Juholt sagt om bensinskatterna är inte särskilt populistiskt... Skulle inte förvåna mig om sossarna tappar i nästa sifoundersökning bara för det. Väljarna själva är nästan värre populister än politikerna.
Huggorm
CITAT (Anma @ 11-04-2011, 21:43) *
Vad Juholt sagt om bensinskatterna är inte särskilt populistiskt... Skulle inte förvåna mig om sossarna tappar i nästa sifoundersökning bara för det. Väljarna själva är nästan värre populister än politikerna.

Nej, att vilja höja bensinskatten är allt annat än populistiskt. Vi får hoppas att media fokuserar mycket på det inför nästa val, om tre och ett halvt långa år smile.gif
Vippan
Lyssnade ni på budgetdebatten,det nya ordet var "Missmatchad" är det någon som vet vad ordet betyder,på svenska blir det väl opassande.Debatten var ganska trist men Anders Borg var saklig blir höjd skatt på tobak o alkohol som AB sa det ska löna sig att jobba inte supa o röka,låter sunt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon