|
Full version: Dagens Citat
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46
jag älskar Findus o Pettson
Vem du älskar -det är intet att du älskar- det är allt skönhet sveper nog din kärlek kring den älskades gestalt mera eller mindre mäter blott ditt eget hjärtas halt
fråga icke varför hjärtat brinner,blott det ej är kallt vem du älskar det är intet att du älskar det är allt
Blomstertanten
20-04-2004, 17:09
Det är ganska lätt att beräkna sina utgifter. Man tar bara inkomsterna och lägger på tio procent.
Bing Crosby (  Fast här är det säkert tjugo procent) Tar ett citat till när jag ändå är igång. Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.Lao-Tse
*Felix matte*
20-04-2004, 19:45
Städning lönar sig ibland... hittade en till ordspråksbok som jag inte visste att jag hade Ordspråk Bra sagt och klokt tänkt heter den. Där hittade jag följande..... Vill du vara lycklig - en kväll: njut av starka drycker - en natt: älska till daggryningen - en vecka: slakta en gris och festa - en månad: gift dig och bilda familj - hela livet: skaffa dig en trädgård.Kinesiskt ordspråk.
Lite mer kinesiska (läs högt): Lång tung stång (spett)Lång trång gång (skorsten)
*Felix matte*
20-04-2004, 20:45
Eller Chong Li Ning mitt lilla barnbarn...
Den som har god hälsa är rik utan att veta om det. Italienskt ordspråk Att alltid vara en smula barn är att vara verkligt vuxen. Jevgenij Jevtusjenko Pengar är liksom gödsel till ingen nytta om de inte blir spridda. Francis Bacon Redskap är bäst då de är nya men vänskap är bäst då den är gammal. Pythagoras
*Felix matte*
21-04-2004, 06:39
Ära din gäst i två dagar, ge honom en spade de tredje dagen. Swahili-ordspråk
Frivillig samverkan ger rikare frukt än tvångsarbete. Afrikanskt ordspråk
Den som vill ha ägg måste tåla kacklande höns. Grekiskt ordspråk
Man blir behandlad som man uppför sej. En quinna Var håller Björn hus? Han har väl inte blivit portad på biblioteket??
En hustru har till uppgift att hålla mannen uppe när han är nere och nere när han är uppe. Thorvald Gahlin  Utan kvinnans sällskap skulle blommorna och månen vara till ingen nytta. Lin Yutang Kasta en lycklig man i havet och han kommer upp med en fisk i munnen. Arabiskt ordspråk
Ljusalfheim
21-04-2004, 22:30
"hellre dåligt minne än dåliga minnen..."
*Felix matte*
22-04-2004, 05:03
22 april
Man är ung så länge man kan lära sig något, anlägger nya vanor och tål att bli motsagd. Ebner- Eschenbach
Varje ålder har sina fördelar man upptäcker det bara för sent. Pablo Casals
När man tycker att man inte har tid, kan det vara rätt tid att koppla av.
CITAT (Berith @ 21-04-2004, 16:33) Var håller Björn hus? Han har väl inte blivit portad på biblioteket??  Nej, det får vi verkligen inte hoppas!!! Att vara begränsad är ingen styrka men det är en styrka att kunna begränsa sig.
CITAT (Betty @ 22-04-2004, 10:45) Nej, det får vi verkligen inte hoppas!!!  Njaa säg inte det....  Det kan ju vara andra som vill låna datorn och Björn är nog inte den som ger sej i första taget. "Rör inte min dator!!"Då blir han nog portad eller får åtminstone lånekortet indraget.
CITAT (Berith @ 22-04-2004, 20:45) Det kan ju vara andra som vill låna datorn och Björn är nog inte den som ger sej i första taget. "Rör inte min dator!!" Vilken syn det skulle vara! --------------------------------------------------------- Vad vore himlen utan stjärnor och jorden utan tärnor. Vad vore världen i all sin glans om inte kärleken fanns
*Felix matte*
23-04-2004, 05:34
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd Tove Jansson
Blomstertanten
23-04-2004, 07:01
Det är mycket nedslående att leva i en tid när det är lättare att spränga en atom än en fördom Albert Einstein Den som griper till våld visar att argumenten är slut Kinesiskt ordspråk Historien lär oss att vi ingenting lär oss av historien Friedrich Hegel Har biblioteket slagit igen, gammelnalle ? Saknar dig !
Härlig tråd! Har kommit till sidan tio... får ta lite i taget, det är ju liksom lite sidor och jag ligger lite efter... Kanske finns "mitt" bidrag redan med, på någon av de sidor jag ännu inte läst, men här kommer det i alla fall: "Ett gott skratt förlänger munnen!" Kramisar från ammi
*Felix matte*
24-04-2004, 08:00
24 april.
Vem kan veta var munnen upphör och leendet börjar? Heine
Nu sjunga fåglar gällt på trädens gröna grenar, och vattnets tysta folk slå ut de blanka fenar. Den stela svalan som i floden haft sin grav i luftens öppna vidd nu svävar till och av.
De vida åkrar stå i växt och skjutand´gröda och visa oss det gräs som bliva skall vår föda Kort sagt: naturen sig nu allra ljuvast ter men ingen årsens tid mig nånsin gläder mer. Jakob Frese Ur Vårbetraktelser
Blomstertanten
24-04-2004, 19:31
Diplomati är konsten att be någon dra åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan Okänd
gammelnalle
25-04-2004, 15:05
CITAT (Ammi @ 23-04-2004, 10:12) Härlig tråd!
Har kommit till sidan tio... får ta lite i taget, det är ju liksom lite sidor och jag ligger lite efter...
Kanske finns "mitt" bidrag redan med, på någon av de sidor jag ännu inte läst, men här kommer det i alla fall:
"Ett gott skratt förlänger munnen!" :)
Kramisar från ammi Välkommen Ammi !!!
OM du skulle "dubbelcitera" gör inte det så mycket.... mycket tål att upprepas.... speciellt om det är bra!!!! På "denna tråd" vill jag att det skall finnas utrymme för både eftertänksamhet och för nonsens.... men det har du kanske redan förstått... Dagens citat 25 April
Att åldras är ingenting för veklingar.
" Detta bevingade ord tillskrivs Bette Davis och jag tror att hon faktiskt har sagt det. Jag har nyligen sett några av hennes tidiga filmer, ingen av de mer berömda, utan säkert sådana där "bröd-filmer" för hon skulle väl leva hon också. Ja, jag kan tror att hon sagt just detta. Ett mycket sant ord. Man måste vara stark som en häst ...." http://hem.passagen.se/bali2580/skiss24.htmlaltså inte gammelnalle som tror något....... men nu är jag tillbaka.... jag fick behålla både mitt bibliotekskort och mina vänner på odla.nu.... det var inte dåligt.... (jag har ju tidigare öst komplimanger över våra fantastiska bibliotek och bibliotikarierna... och jag tror att det var därför de lät mig behålla mitt kort...  )
*Felix matte*
25-04-2004, 16:08
De sena åren gör tingen nyare; ju mer du närmar dig utgång och utslocknande, desto närmare kommer dig den värld som du förr alltför ofta betraktade med leda och likgiltighet. Lärkträdet, högvuxet vid den mossbelupna stenen, strandens sakta vajande vass och kaveldun, fiskmåsarnas singlande flykt över insjön, stararnas metalliskt glänsande flock, nyckelpigan, krypande på din handlove, vinbergssnäckans klotrunda skal, i det fuktiga gräset, hundskallet från björkdungen, kvällsvinden som får furorna att avge en orgelton -: allt blir lika primärt som i din barndomstid. Det är ingenting annat än det förestående avskedet som återigen gör världen mirakulös. Johannes Edfelt
vickeva
25-04-2004, 20:13
Jag vet egentligen inte om dessa citat passar här, men de är ganska roliga... det är vår granne som har huvet fullt av liknelser och citat, och han kommer alltid på dem precis när det behövs... Han brukar säga:
Priserna var så höga att man fick stå på stege och betala.
Här är så varmt att man skulle behöva tända en brasa för att svalka sig.
Så här skulle man ha det när det var som sämst.
*Felix matte*
25-04-2004, 20:15
CITAT (vickeva @ 25-04-2004, 21:13) Jag vet egentligen inte om dessa citat passar här, men de är ganska roliga... det är vår granne som har huvet fullt av liknelser och citat, och han kommer alltid på dem precis när det behövs... Han brukar säga:
Så klart de gör Kul med nya "oanvända" citat.
gammelnalle
26-04-2004, 06:04
CITAT (vickeva @ 25-04-2004, 21:13) Jag vet egentligen inte om dessa citat passar här, men de är ganska roliga... det är vår granne som har huvet fullt av liknelser och citat, och han kommer alltid på dem precis när det behövs... Han brukar säga:
vad har tatt på Vickeva??? haru blitt blyger eller??? självklart passar de in här !!!! Bara ös på !!! "Det har jag inte den anaste bleking om" "Folk är inte så dumma som man tror, de är dummare"Ö.Gröhn
Åh tack Gammelnalle!
här kommer ett till som jag gillar speciellt mycket, det ger mig tröst, (hopp om min framtid så att säga)...
Det tar två år för en människa att lära sig tala, och femtio att lära sig tiga
/amaira (ammi)
Det finns ingen så fattig att han inte kan hjälpa - och ingen så rik att han inte behöver hjälp. Finskt ordspråk
gammelnalle
27-04-2004, 22:04
Dagens Citat 27 Mars
Pengar är inte allt, men de kan ge bra kontakt med barnen. okänd förälder...
*Felix matte*
28-04-2004, 07:31
Barnbarn är livets efterrätt.
gammelnalle
28-04-2004, 07:35
Dagens Citat 28 april
"I haven't failed, I've just found 10,000 ways that don't work." - Thomas Edison -
ung. översättning: Jag har inte alls misslyckats, jag har hittat 10 000 sätt på hur det inte funkar.
Så ge inte upp om det inte ens funkar vid tredje försöket... De flesta testar ju inte ens EN gång.... "Det går inte....ingen ide att ens pröva"
Missunna aldrig någon människa dennes lycka ty du vet ingenting om dennes olycka! Så sa alltid min mamma till mig som barn, man vet aldrig hur andra har det innerst inne så man ska fria hellre än döma.  jag tycker det är ett sånt bra citat!
Mars torr, april våt och maj kall fyller bondens lador all; men april torr och ren är bonden till stort men. April varm, maj sval, juni våt är något att glädjas åt. En torr april är inte vad bonden vill; men aprilregn ger frukterna hägn. Aprilsnö är så gott som fåragö. På en våt april följer en torr juni.
ur Bondepraktikan, som är fullproppad med klokheter.
Det är ingen ordning på allting Man hittar inte varenda dugg
Pippi Långstrump
gammelnalle
28-04-2004, 22:53
CITAT (ah56 @ 28-04-2004, 23:42) Det är ingen ordning på allting Man hittar inte varenda dugg
Pippi Långstrump Va!!! har HON varit i min verkstad??
Nallar är bättre än kattor. De går inte sin väg när det börjat stänka på dem. Malin Wahlström
inte för att jag vet riktigt va hon menar men de va lite skojjigt till nallen
jag gillar nämligen både kattor o nallar kanske borde få det här förklarat för mej
Vart skall jag gå? Kan det spela någon roll? Måste man gå åt något särdeles håll? A A Milne Den som inte har förstånd på att åka vilse ser inte så mycket. Jolo de här förstår jag bättre
gammelnalle
30-04-2004, 07:21
Dagens citat 30 april när Knugen har födelsedag och många tror felaktigt att Valborg har namnsdag ! (det har hon alltså i morgon... Idag grattar vi Mariana) Här trodde jag att jag skulle få in något passande för Valborgsmässofirandet , men JAG hittade inget som passade in på detta. Så ni får hjälpa till.... så istället blir det en "förklaring" (kanske?) på uttrycket
"Mellan hägg och syren " som så ofta citeras i dessa UNDERBARA tider när naturen formligen exploderar... (förlåt mig längst upp i Norrland... Men er tid är snart här !) http://www.algonet.se/~wschedin/hagg.htmlJag undrade var uttryckte "Mellan hägg och syren" kom ifrån" Svaret hittade jag på Sunets BIBLIST Topics in Nordic research Library user services. En snäll bibliotekarie plockade fram denna lista åt mig. Så här stod det: Mellan hägg och syren Vi tror inte att man med bestämdhet kan säga varifrån talesätet egentligen härstammar. Man får nog anta att det är en vandringssägen, tidigast belagd vid slutet of 1800 talet. Det är oftast en skomakare (men ibland även andra hantverkare) som sätter upp en skylt vilken meddelar att han håller stängt mellan hägg och syren. Tidsaspekten varierar alltså var i landet skomakaren bor och borde vara mellan två-tre försommarveckor. slut på citat Lev väl alla odlares läsare!!! björn
Ingen rök utan eld...
gammelnalle
30-04-2004, 14:23
Mormödrar och farmödrar har väldigt stora behåar. De är så stora att jag får in hela rumpan och två knän i den ena gropen och min bror får plats i den andra. Ur "gamla tanter lägger inte ägg" av Mark Levengood och Unni Lindell En mormor är en som lyssnar med förtjusning när små bebisar andas i andra änden av telefonen. Mormödrar har gamla fötter och unga sinnen Ur "Till min kära mormor" Wahlströms förlag Mormor och farmor till tre flickor PS Hur gör man för att ändra storlek, färg mm
CITAT (ah56 @ 30-04-2004, 19:53) En mormor är en som lyssnar med förtjusning när små bebisar andas i andra änden av telefonen. jag blir jätteglad då det ringer o det enda jag hör är ett flåsande i luren då vet jag att de e mormors pojke den lilla har inte ännu börjat vilja ringa till mormor ååhhh de är ljuvligt att höra deras röster eller joller
*Felix matte*
30-04-2004, 23:16
Kärlek är en resa utan kompass i väglöst land. Ett äventyr! Man motionrar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Vikten av att bära mössa. Har man ingen mössa så blir man förkyld Är man förkyld så blir man förmodligen hes Är man hes så måste man viska Den som viskar han ljuger Ljuger man åker man i fängelse Åker man i fängelse börjar man troligen knarka Knarkar man så dör man SÅ GLÖM INTE MÖSSAN
gammelnalle
01-05-2004, 03:23
Dagens citat 1 Maj
På tal om mössor
Det spelar ingen roll om en katt är svart eller vit, bara den fångar möss. Deng Xiaoping
*Felix matte*
01-05-2004, 06:02
Vad vi bäst behöver i livet är någon som förmår oss att göra vad vi kan.
Att inte ha alla saker som man skulle vilja ha - är en nödvändig del av lyckan.
Jag vill ha hjälp med storlek och färg [SIZE=7] Hur gör man[COLOR=red] Har experimenterat med knapparna men hajjar noll. "Bönder blir lyckliga så fort de känner lukten av skit" Ur "Gamla tanter lägger inte ägg" av Mark Levengood och Unni Lindell[COLOR=blue]
Så här gör du för att välja storlek och färg. Först väljer du vad du vill göra, t.ex. ändra färg - sen skriver du din text - och sist stänger du taggen (eller alla taggar om du valt flera saker på en gång). Den första meningen ser ut så här när jag skrev den (har gjort mellanslag i taggarna för att du ska se hur det ser ut) Så här gör du för att välja [ SIZE=7 ]storlek[ /SIZE ] och [ COLOR=red ]färg[ /COLOR ]. Och du! Förhandsgranska innan du skickar iväg inlägget så ser du hur det blir!
Skulle bara testa tipsen med färg och storlek
gammelnalle
01-05-2004, 07:20
CITAT (ah56 @ 01-05-2004, 08:18) Skulle bara testa tipsen med färg och storlek Kul att lyckas!!! Tanterna här på forumet har även lärt mig detta!!! och jag som nästan är obildbar. Kom igen nu med sköna citat. BERITH!!!! Du är en Pärla !!!! (är du månde lärare?) björn
evelina
01-05-2004, 07:28
Man må säga vad man vill om syndigt leverne - men det är allmänbildande.
Säger Evy och tassar ut i kanintofflorna..........
Aj du Björn!  Fick hjärtat i halsgropen för nån tiondels sekund - trodde du kallade mej för tant!! innan jag läste att du ju kallade mej för pärla i stället. Den som inte kan vara ett gott föredöme kan ju alltid vara ett varnande exempel. Catherine Aird Ha en skön första dag i en skön månad! Själv ska jag vara inomhus och hålla på med spackling och slipning och takmålning. Förhoppningsvis blir det inga tavlor i dom taken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|