|
Full version: Dagens Citat
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46
gammelnalle
07-07-2004, 08:54
Dagens ordspråk 7 juli
Nya kvastar sopar bäst, men de gamla känner till hörnen. danskt
Hjärtlöshet är det värsta hjärtfelet. tyskt
Ta inte livet för allvarligt. Du klarar dig ändå inte ifrån det levande! E Hubbard
Om du tänker för länge på nästa steg så kommer du att tillbringa resten av livet på ett ben. Kinesiskt ordspråk
gammelnalle
07-07-2004, 23:47
Dagens ord
Den som förälskar sig i sig själv får inga rivaler. engelskt
Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten. svenskt
*Felix matte*
08-07-2004, 07:25
I all längtan finns en framtid. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Oavsett vad som händer idag väntar dig en orörd dag imorgon.
okänd
Man kommer längre med vänliga ord och en laddad pistol än vänliga ord enbart. Al Capone
gammelnalle
09-07-2004, 07:32
Dagens ord 9 juli
Där makten har rätt, har rätten ingen makt. norskt
Bättre ett ärligt nej än ett falsk ja. ryskt
Har inget att bidra med, vill bara säga att jag läser, skrattar, funderar, instämmer, osv. *gillar tråden*
/amaira
Det är så roligt att leva för då får en si hur det går Johan A G Acke
Det är bättre att var en föredetting än aldrig ha varit något. H. Gordon- Browne
gammelnalle
10-07-2004, 07:53
Dagens Citat 10 juli
"Detta var min önskan: ett stycke åker, inte alltför stort, en trädgård och nära huset en källa med ständigt rinnande vatten och därutöver litet skog. Horatius, Quintus H. Flacchus (65-8 f.Kr.) romersk skald
Blomstertanten
10-07-2004, 08:09
Man får inte vara för hårt nackad Refaat el-Sayed Här ligger en gravad hund Också Refaat El- Sayed Från boken Världens dummaste citat
*Felix matte*
10-07-2004, 11:03
Det finns saker, som man måste vara fackman för att inte förstå. Hjalmar Söderberg
gammelnalle
10-07-2004, 13:39
Förolämpningar är argument som används av folk som har fel.
Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) Schweizisk filosof
andersen
10-07-2004, 13:48
Det är inte lätt att ha fel, när man vet att man har rätt.
Eller, det är inte lätt att vara ödmjuk, när man vet att man har rätt.
Det é inte lätt att va ödmjuk Det é inte lätt att va ödmjuk För den som é felfri som jag Jag längtar så hem till min spegel, ty jag blir vackrare för varje dag. Och alla som ser mig vill ha mig Jag é en sju tusan till man Det é inte lätt att va ödmjuk men jag försöker så mycket jag kan Resten finns här...
Blomstertanten
10-07-2004, 15:06
CITAT (Berith @ 10-07-2004, 16:02) Det é inte lätt att va ödmjuk Det é inte lätt att va ödmjuk För den som é felfri som jag Jag längtar så hem till min spegel, ty jag blir vackrare för varje dag. Och alla som ser mig vill ha mig Jag é en sju tusan till man Det é inte lätt att va ödmjuk men jag försöker så mycket jag kan Resten finns här...   Jag som trodde du var en kvinna !
 Är jag också... Tänk vad karlar kan ha lustig bild av sej själva.
gammelnalle
10-07-2004, 15:25
CITAT (gammelnalle @ 10-07-2004, 16:25) CITAT Det é inte lätt att va ödmjuk
Det é inte lätt att va ödmjuk För den som é felfri som jag Jag längtar så hem till min spegel, ty jag blir vackrare för varje dag. Och alla som ser mig vill ha mig Jag é en sju tusan till man Det é inte lätt att va ödmjuk men jag försöker så mycket jag kan Det är väl den optimistiska och självgoda, till snudden av egoistiska, beskrivningen av sig själv som alla vill kunna ge? Jag tror att denna beskrivnig går att finna hos både män och kvinnor, men att den kanske är lite vanligare hos män.
Blomstertanten
10-07-2004, 17:53
CITAT (alex @ 10-07-2004, 17:20) Det är väl den optimistiska och självgoda, till snudden av egoistiska, beskrivningen av sig själv som alla vill kunna ge?
Jag tror att denna beskrivnig går att finna hos både män och kvinnor, men att den kanske är lite vanligare hos män.  Det var klokt sagt av dej !
gammelnalle
11-07-2004, 11:48
Dagens citat 11 juli
Många människor tror att i och med att de har erkänt ett fel behöver de inte längre göra sig av med det.
Marie von Ebner-Eschenbach
Hannele
11-07-2004, 12:01
Den 11 juli: 156 dagar kvar till jul!
Ååh, vad jag blir stressad!
[SIZE=1]Män beundrar gärna duktiga kvinnor-bara de inte är i samma bransch. Sickan Carlsson
Som regel undviker jag frestelser - om de inte är oemotståndliga. Mae West
CITAT (Hannele @ 11-07-2004, 13:01) Den 11 juli: 156 dagar kvar till jul! hallå??? det är sommar nu, inte börja nedräkningen till jul förrän tills hösten! (det som enligt almanackan är hösten, annars har den varit här hela sommaren...)
Sommaren är kort. Det mesta regnar bort. Men nu är den här, så ta för dig, solen skiner i dag. Hösten kommer snart, det går med vindens fart, så lyssna på mej: Solen skiner kanske bara i dag.
*Felix matte*
11-07-2004, 21:38
Sorgen klarar sig själv men för att få det fulla utbytet av glädjen måste du ha någon att dela den med. Mark Twain
almösund
11-07-2004, 23:15
"Minds are like parachutes - they only function when open." Thomas R. Dewar
Den där tacklingen borde ha gett en varning.... eller åtminstone ett gult kort. Arne Hegerfors
Lassila
11-07-2004, 23:21
Gift dig inte för pengar. Det är billigare att låna dem. Scottskt ordspråk
gammelnalle
12-07-2004, 08:11
Ett av dagens citat 12 Juli
Kvinnor har lätt att skilja mellan rätt och fel. Mannen har alltid fel.
Jerry Lewis
gammelnalle
12-07-2004, 09:41
I en annan tråd var det någon som sa ungefär: CITAT att nu kan det väl inte bli värre men optemist som man ju måste va' så säger jag bara klämkäckt: Joho, det kan det visst det!!!!
Jag säger bara 117 mm fram till den 11 Juli- "mer är inte alltid bättre" klokboken
gammelnalle
13-07-2004, 06:27
Dagens ord 13 juli
Det är meningslöst att gräla med män. De har ju alltid fel.
Zsa Zsa Gabor
Är det nåt du försöker säga oss Nalle? CITAT Kvinnor har lätt att skilja mellan rätt och fel. Mannen har alltid fel. ...och... CITAT Det är meningslöst att gräla med män. De har ju alltid fel.
gammelnalle
13-07-2004, 06:39
CITAT (Berith @ 13-07-2004, 07:35) Är det nåt du försöker säga oss Nalle? CITAT Kvinnor har lätt att skilja mellan rätt och fel. Mannen har alltid fel. ...och... CITAT Det är meningslöst att gräla med män. De har ju alltid fel. Kanppast någon ide va???
Trallallalalllaalallaa!! --------- sudda sudda sudda....
gammelnalle
13-07-2004, 08:13
Att lida nederlag är inte detsamma som att ha tagit fel.
Lord Hailsham
Om du hör att ett berg ändrat läge-tro det. Om du hör att en man ändrat sinnelag-tro det inte Koranen
gammelnalle
14-07-2004, 06:59
Dagens ord 14 Juli ja ni vet väl vem som firar just på denna dag ?? Fransmännen: Det är deras Nationaldag just det ja Om vi inte själva hade våra fel skulle vi inte ha så stort nöje av att märka dem hos andra. Francois de la Rochefoucauld (1613-1680) Fransk aforistiker (vad nu det är)  här kan ni läsa mer : http://www.sub.su.se/national/t1789a.htm
Aforistiker är bergis nån som samlar på aforismer. Män upptäcker ofta saker som kvinnor har känt till länge. G.B. Shaw
gammelnalle
14-07-2004, 07:32
När man ger en kvinna rätt är hon beredd att inse att hon har fel. Ralph Boller ???? http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfcn/0245.html : *Aforism, "tankespån"; slående, sinnrikt formu- lerad allmänsats med öfverraskande innehåll; "afo- rismen är ett litet hus med vidsträckt utsikt". Aforismen står nära ordspråk och sentens, men är likväl tydligt skild från dem. Sentensen samman- fattar en mängd analoga fall i ett uttalande, en formel; den folkliga formen för en sådan koncen- trering är ordspråket. Ordspråket är knappt formu- leradt, allmänbegripligt och uttrycker en allmän- giltig sanning. Aforismen har också kraf på ytter- lig pregnans i uttrycket, men den behöfver icke inskränka sig till ordspråkets ordknapphet; den innehåller en allmän sanning, som icke är allmänt insedd. Aforismen är begriplig endast af en min- dre krets, den är intelligensaristokratisk, medan ordspråket är demokratiskt. Den verkar i regel utmanande och har ofta paradoxens form. Littera- turhistoriskt blir aforismen en fullt utbildad littera- turart under Ludvig XIV i Frankrike; La Roche- foucaulds "Maximes" utgöra det inflytelserikaste mönstret. Frankrike är rikt på aforistiker; bland de berömdaste äro vidare Pascal, Vauvenargues och Joseph Joubert. Af tyskar kunna nämnas Goethe, Lichtenberg och Börne. Jfr W. Be- rendsohn, "Stil und form der aphorismen Lichten- bergs" (1912). R-n B.
Tackar!
Oj då! man får passa sig.Intelligensaristokratin! inte konstigt man inget begriper!! Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel! B Russel
Blomstertanten
14-07-2004, 17:31
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen Jevgenij Jevtusjenko
gammelnalle
14-07-2004, 20:58
Man skulle nog kunna bli botad från sina fel, om man icke trivdes med dem. Drottning Kristina
gammelnalle
15-07-2004, 07:28
Dagens citat 15 juli
Förbjuden väg är ofta hårt sliten.
Svenskt ordspråk
Skjut inte upp till imorgon vad du kan ha nöje av idag.
Josh Billings
intelligensaristokratisk jaa vilket ord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|