|
Full version: Dagens Citat
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46
gammelnalle
22-09-2004, 20:32
på tal om tappa!! bara inte tandläkaren tappar sugen så......
Bättre en geting i halsen än en fluga i näsan![SIZE=7]
Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen
Eva i Skåne
22-09-2004, 22:28
Vänskap är en själ i två kroppar.
Mencius
gammelnalle
23-09-2004, 21:20
Dagens Citat 23 september
Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting
- och de kloka så fulla av tvivel.
Bertrand Russel
Blomstertanten
24-09-2004, 08:08
CITAT (gammelnalle @ 22-09-2004, 21:32) på tal om tappa!! bara inte tandläkaren tappar sugen så...... Världen är full av tappade sugar !
Tro ej allt du hör, döm ej allt du ser, säg ej allt du vet.
Eva i Skåne
27-09-2004, 17:44
När hösten kommer är vi i alla fall halvvägs till våren. okänd Passar väl bra nu när hösten är över oss alla
gammelnalle
27-09-2004, 20:58
CITAT (Eva i Skåne @ 27-09-2004, 18:44) När hösten kommer är vi i alla fall halvvägs till våren. okänd Passar väl bra nu när hösten är över oss alla  är hösten över????? Knappast!!!!
Eva i Skåne
27-09-2004, 21:36
gammelnalle
28-09-2004, 10:05
CITAT (Eva i Skåne @ 27-09-2004, 22:36) H e he he!!! Här skiner solen från en klarblå himmel.... trots Evas försök att nedkalla höstregn över mig!!! Kram på dig Eva som kan ta ett skämt!!! björn
När man står med båda fötterna på jorden har man ofta bilen på bilverkstaden.
Eva i Skåne
28-09-2004, 11:38
Aktiva människor tänker om. Passiva människor tänker: Om....
Per Rådström
*Felix matte*
28-09-2004, 22:29
Vi måste acceptera att livet är föränderligt.
Ett par tre knasiga... Det man inte vet, har man ingen aning om. En naken man är inte rädd för ficktjuvar. Saliga äro de flintskalliga ty de äro renhåriga.
Den som äter för mycket lammkött kan få galna gubbsjukan.
Eva i Skåne
29-09-2004, 21:43
En vision utan någon handling är en dröm. En handling utan någon vision är en mardröm.
japanskt talesätt
Placera ditt skrivbord, din stol, din diskbänk, din arbetsplats med utsikt mot naturen. Livet är enklare därute.
Eva i Skåne
30-09-2004, 14:44
Amatörer är sådana som gör något för ingenting. Proffs är sådana som inte gör någonting för ingenting.
Jacques Tati
*Felix matte*
30-09-2004, 20:44
Ibland är det som om tiden stod stilla ett slag. Man önskar att det snabbt skulle bli ny dag.
Eva i Skåne
30-09-2004, 22:43
Vi lever en sekund i taget, och sekunden är just nu.
Eyvind Johnsson
Dagens horoskop för undertecknad... "Bla bla bla... Du har ganska gott om pengar just nu."Hmm....  Skulle allt bra gärna vilja veta lite mer exakt var jag kan hitta dom!
Oktober - enligt Bondepraktikan: Mycket frost och snö i oktober bådar milt väder i januari. Oväder i oktober låter vänta en ostaid vinter. Att träden blommar ännu en gång är tecken till en lindrig vinter. Sitter löven ännu kvar på träden, är en sträng och tidig vinter att vänta ävensom mycket mask nästa sommar. Är det gott om ek- och bokollon eller om rönnbär, blir vintern sträng. Om levern på den s.k. lövgäddan är bred åt gallblåsan till, men framtill spetsig, står en sträng vinter för dörren. Gröngölingen förutsäger väderleken cirka tre dygn i förväg. Har han ett långt, entonigt läte, blir det vackert väder; ropar han starkt, blir det regn och oväder; kommer han in i husen och skriker, blir det än värre. Då sidensvansen börjar visa sig, kan man vara säker på, att frost och snö ej längre uteblir. Domherrens ankomst är ett tydligt tecken till köld och oftasts även till snö. Oktober varm, februari kall.
Märkesdagar: Gallusdagen (den 16). denna dag bör alla äpplen vara nedtagna och inhämtade.
skriver upp de om äpplena o hämtar in dom då
Eva i Skåne
01-10-2004, 17:37
Gör aldrig ingenting.
Walter Scott
*Felix matte*
01-10-2004, 20:31
Livets stormar ger starkare rötter .......................................................
Dagen idag är morgondagen du drömde om igår. ..............................
Naturens skönhet är ny varje morgon om bara vi förmår vår blick att vara ny.
Ur häftet Livslust.
gammelnalle
02-10-2004, 16:49
Dagens ordspråk 2 oktober
Vidskepelse är svaga själars religion.
Edmund Burke
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Francis Bacon
*Felix matte*
02-10-2004, 19:47
Mest bortkastad av alla dagar är den, då man inte har lett. Chamfort.
Den människa som vill bli verkligt lycklig, bör inte lägga an på att öka sitt gods, utan på att begränsa sina krav. Platon.
gammelnalle
03-10-2004, 09:41
CITAT (Betty @ 01-10-2004, 11:20) Oktober - enligt Bondepraktikan: Mycket frost och snö i oktober bådar milt väder i januari. Oväder i oktober låter vänta en ostaid vinter. Att träden blommar ännu en gång är tecken till en lindrig vinter. Sitter löven ännu kvar på träden, är en sträng och tidig vinter att vänta ävensom mycket mask nästa sommar. Är det gott om ek- och bokollon eller om rönnbär, blir vintern sträng. Om levern på den s.k. lövgäddan är bred åt gallblåsan till, men framtill spetsig, står en sträng vinter för dörren. Gröngölingen förutsäger väderleken cirka tre dygn i förväg. Har han ett långt, entonigt läte, blir det vackert väder; ropar han starkt, blir det regn och oväder; kommer han in i husen och skriker, blir det än värre. Då sidensvansen börjar visa sig, kan man vara säker på, att frost och snö ej längre uteblir. Domherrens ankomst är ett tydligt tecken till köld och oftasts även till snö. Oktober varm, februari kall.
Märkesdagar: Gallusdagen (den 16). denna dag bör alla äpplen vara nedtagna och inhämtade. Knyter på där , även om det inte är ett citat: Men väl ur bondeparktikan. Så här skriver Ebbe Schön i Svensk folktro A-Ö om Mickelsmäss som firas idag: Mickelsmäss, den 29 september, som ängnas ärkeängeln Mikael, var en dag som många längtade efter i början på 1800-talet, för det var då som årets enda verkligt lediga vecka började. ........ Det gällde att verkligen få in korna just till Mikaeli, för sedan blecv gräset giftigt för korna. .... Vid Mikaeli, när hösten började, passade det bra att ta vädermärken. Om ekollonen var tomma och våta betydde det en mild vinter, sade man i Halland. Mycket ekollon varslade om mycket snö till jul, menade folk i Sörmland. Boken rekommenderas varmt för alla intresserade av folktro . Ni vet väl att radioprogrammet "Folktro" kommer att upphöra till nyår?? björn
*Felix matte*
03-10-2004, 21:21
Gamla kor glömmer att de själva varit kalvar. Tyskt ordspråk.
En man är så gammal som han känner sig, men inte lika betydelsefull. Tyskt ordspråk.
Om det inte vore för hoppet, skulle hjärtat brista. Engelskt ordspråk.
Missunnsamheten förtär sin herre, som rosten förtär järnet. Arabiskt ordspråk.
Eva i Skåne
03-10-2004, 22:07
Bara en medelmåtta är alltid på toppen.
William Somerset Maugham
*Felix matte*
05-10-2004, 21:54
Älskande har aldrig tråkigt i varandras sällskap, för de talar alltid om sig själva.
gammelnalle
06-10-2004, 17:20
skall man tolka det som att även egocentriker aldrig har tråkigt??? "Narcissus"
Kärleken är fantasins seger över intellektet. H. L. Mencken
*Felix matte*
06-10-2004, 21:34
Lev livet leende, ha med varandra överseende. Räck varandra handen det är det som stärker banden.
gammelnalle
07-10-2004, 04:55
Dagens ord 7 oktober
"Vi måste vara lika noga med den föda som går in i vårt sinne, som den föda som går i i vår kropp" Patric J Bucanhanan hmmmm med tanke på vad det är vi stoppar in i munnen.. hur skall det då gå med våra sinnen??? "Om vi dömer människor får vi inte tid att älska dem" Moder Teresa
*Felix matte*
07-10-2004, 05:05
Åskådarens fantasi skapar den tavla han betraktar. Eugéne Dealcroix.
Eva i Skåne
07-10-2004, 14:37
Arbete är nog bra, men det tar bort så förbaskat mycket tid.
Strix
Bildning är det som finns kvar när vi glömt allt vi lärt oss
Ellen Key
Lättja blandas ofta ihop med tålamod
franskt ordspråk
*Felix matte*
07-10-2004, 22:28
Om du är ärlig och uppriktig kommer någon att försöka lura dig - Var ärlig i alla fall.
Blomstertanten
08-10-2004, 06:52
Förr tyckte jag att jag hade svårt att betämma mig , men nu är jag inte så säker längre Woody Allen
eldhroka
08-10-2004, 08:49
Den största av alla fördomar är den att vi ingen har
Men vem har sagt det? Kan inte komma på det...
gammelnalle
08-10-2004, 09:16
man måste inte alltid veta VEM som sagt vad. själv tycker jag det är kul OM man talar om det (när man tror sig veta) http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10206135där står det iallafall....men ingen hänvisning till VEM som är upphov till det. Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är enklare att spränga en atom än en fördom.
Albert Einstein
*Felix matte*
08-10-2004, 19:24
Det enda sättet att befria sig från en frestelse, är att ge efter för den. Oscar Wilde. jag hade ikväll en påse praliner som var sååå frestande.
Eva i Skåne
10-10-2004, 21:54
CITAT (eldhroka @ 08-10-2004, 09:49) Den största av alla fördomar är den att vi ingen har
Men vem har sagt det? Kan inte komma på det... Jag har tagit vara på detta citatet tidigare och då stod det "Veikko Koskenniemi" under det. Nu vet jag inte vem det är och säkert finns det kloka ord som yttrats av fler än en, men kanske har det sitt ursprung från denne, för mig obekante, man.
Eva i Skåne
10-10-2004, 21:56
Många drömmar verkar först omöjliga, sedan otroliga och till sist oundvikliga. Christopher Reeve
gammelnalle
10-10-2004, 23:16
CITAT (Eva i Skåne @ 10-10-2004, 22:54) CITAT (eldhroka @ 08-10-2004, 09:49) Den största av alla fördomar är den att vi ingen har
Men vem har sagt det? Kan inte komma på det... Jag har tagit vara på detta citatet tidigare och då stod det "Veikko Koskenniemi" under det. Nu vet jag inte vem det är och säkert finns det kloka ord som yttrats av fler än en, men kanske har det sitt ursprung från denne, för mig obekante, man.  TACK EVA!! det är tur att vi har så'na som du!! Själv hittade jag inte honom när jag sökte på ordspråket. Men för den vetgirige finns (tack vare Eva) http://www.kirjasto.sci.fi/koskenni.htm text på engelska. Turku är väl Åbo?? björn eller kanske snarare Karhu !!??
Vänskap utan förtroende är som en blomma utan doft. Laure Conan
*Felix matte*
11-10-2004, 04:38
Morgonstund har (nybryggt) guld i mun.
CITAT Morgonstund har (nybryggt) guld i mun Definitivt  !! Fast du låg två timmar före mig idag Agneta, och Oldwolfie mer än två timmar efter Urverk behöver man inte bry sig om *tröstar Oldwolfie* Det är ens egen stund som är njutbar! /amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|