|
Full version: Dagens Citat
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46
gammelnalle
15-02-2004, 17:23
”När en dumbom gör något som han skäms för, påstår han alltid, att det är hans plikt.”
When a stupid man is doing something he is ashamed of, he always declares that it is his duty”.
George Bernard Shaw (1856-1950) Ur Caesar and Cleopatra
OBS att det handlar om MÄN!!!
2004-02-15
Tingstäde
15-02-2004, 17:32
"Gather ye rosebuds while ye may".
Bob Dylan via Tingstäde
*Felix matte*
15-02-2004, 19:47
Naivitet kallar man hos andra den del av barnsligheten som gick förlorad hos en själv ... Frithiof Brandt
gammelnalle
15-02-2004, 20:05
CITAT (Tingstäde @ 15-02-2004, 17:32) "Gather ye rosebuds while ye may".
Bob Dylan via Tingstäde Ja vår gode vän Robert Zimmerman var precis som Evert Taube en hejare på att stjäla från andra: The first line of the poem “To the Virgins, to Make Much of Time,” from the middle of the seventeenth century, by the English poet Robert Herrick. He is advising people to take advantage of life while they are young: "Gather ye rosebuds while ye may Old time is still a-flying; And the same flower that smiles today Tomorrow will be dying." "Gather Ye Rosebuds While Ye May" är även en tavla från 1919 (?) JOHN WILLIAM WATERHOUSE, RA Oil on Canvas, 39.5 x 32.5 inches, 100.3 x 82.6 cm
Eva i Skåne
15-02-2004, 21:05
Hallååå
Har ni slutat prata svenska?
*Felix matte*
15-02-2004, 21:10
CITAT (Eva i Skåne @ 15-02-2004, 21:05) Hallååå
Har ni slutat prata svenska? Näää! " Naivitet kallar man hos andra den del av barnsligheten som gick förlorad hos en själv ... Frithiof Brandt " Natti!
Det är bättre att gå på is och ha det glatt än att gå i lera och sörja
Robban Broberg sa dessa kloka ord tror jag
gammelnalle
16-02-2004, 17:39
Dagens 16-feb 2004 "Ont krut förgås inte så lätt" Vi vet alla när det används ,men vad är ont krut??? oj vad fel det kan bli!!!! Förklaringen är faktiskt ganska pinsam. Ursprungligen kommer talesättet från Tyskland och lyder "Unkraut vergeht nicht". Det betyder "Ogräs förgås inte", och plötsligt klarnar bilden. En dålig översättare har alltså varit i farten, och alla svenskar har genom historien hjälpt till att hålla hans misstag vid liv. http://magazine.magnus.se/artikel.asp?artikel=unkraut
Tittiluringen
16-02-2004, 17:41
 har faktiskt alltid undrat vad ont krut skulle vara för sorts krut.... men är han ironisk i slutet av sin artikel, eller är det jag som är dum??? Ketchupskämtet..... Kram T-luringen
Jag är inte korkad, jag har bara lite otur när jag tänker
Missunna aldrig någon dennes lycka ty du vet ingenting om dennes olycka
Man ger kärlek, man tar aldrig kärlek- man får.....
Säg i ilska det bästa du någonsin ångrat
Susanne i Linköping
16-02-2004, 18:06
Och jag som alltid trott att "ont krut" var synonymt med "onda människors krut", fiendens krut eller nåt sånt. Att det skulle vara svårt att förstöra för sina fiender, ungefär. Och så var det en taskig översättning! Här får ni ett av mina favoritcitat, om någon vill ha det översatt så skrik till! "We men like to think we're in charge because most of the top jobs in business and government are held by men, but I have a shocking statistical insight for you men--THOSE ARE OTHER MEN. The total percentage of men in those top spots is roughly .0000001 percent of the male population. I'm not one of them. I just draw cartoons and write these stupid books. Chances are, if you are a man reading this, you're not running the world, either." -Scott Adams
gammelnalle
16-02-2004, 18:27
gammelnalle
17-02-2004, 09:00
Dagen rätt 17 feb 2004:
"Den som gräver en grop åt andra, kallas entreprenör"
"Den som gräver en grop åt andra ska ha avtalsenlig lön."
digitalkarin
17-02-2004, 11:01
"Lev varje dag som om du vore Tomas Bodström!"
- Louise Boije af Gennäs
CITAT (gammelnalle @ 16-02-2004, 17:39) "Ont krut förgås inte så lätt"
Vi vet alla när det används ,men vad är ont krut???
oj vad fel det kan bli!!!!
Förklaringen är faktiskt ganska pinsam. Ursprungligen kommer talesättet från Tyskland och lyder "Unkraut vergeht nicht". Det betyder "Ogräs förgås inte", och plötsligt klarnar bilden. En dålig översättare har alltså varit i farten, och alla svenskar har genom historien hjälpt till att hålla hans misstag vid liv. Precis det insåg jag när jag första gången hörde det tyska ordspråket. Fick mig faktiskt ett gott skratt!
gammelnalle
18-02-2004, 07:42
18 feb 2004
Det bästa sättet att spara tid är att använda den. Carl Hammarén
gammelnalle
19-02-2004, 08:24
19 Feb 2004 En kall morgon i Götaland, men vi slapp snö!!
”Det man sår får man skörda…” Gal. 6:7-8. Dvs ur bibeln !!!!!
"Den som spar han har, fast inte så roligt."
okänd
"Något som livet har lärt mig är att idioter ofta haft rätt." Winston Churchill
Läste den här sammanblandningen i tidningen igår: Man ska inte ropa hej förrän man kommit på ett bäcken. Den som gräver en grop åt andra mister ofta hela stycket. Allting ordnar sej men korven har två. Den illa gör blir far. Den som gapar efter mycket faller ofta själv däri. Liten tuva är bättre än tio i skogen. Det är bättre att stämma i bäcken än mota Olle i grind. Man ska inte gå över ån när det regnar manna. Han var här före min tid, sa pigan när frun hitta en gardist i garderoben. Finns massor med fina tänkvärda ord Hela världen är en rad av underverk men vi är så vana vid dem att vi kallar dem vardagsting. (H. C. Andersen)
pepparmynta
19-02-2004, 09:29
Våndas icke , organisera
gammelnalle
20-02-2004, 08:16
Dagens citat 20 februari 2004
Vänskapen är en planta som kräver trogen vattning.
Tyskland
*Felix matte*
20-02-2004, 22:19
Lever man nöjd med sin lagoma lott, då lever man visligt . Horatius
Vad som sägs under fylla, har tänkts förut. Flamländskt ordspråk
Maskens egentliga mening var alltid... Under den kan du vara naken. Paul la Cour
Vem kan veta var munnen upphör och leendet börjar? Heine
CITAT (digitalkarin @ 17-02-2004, 11:01) "Lev varje dag som om du vore Tomas Bodström!"
- Louise Boije af Gennäs Inte för att jag kanske fattar EXAKT vad som avses, men KUL var det ändå!!!! Sanna- som definitivt kommer att sprida det ordstävet!!! Tack, Karin!!!
CITAT (Tingstäde @ 15-02-2004, 17:32) "Gather ye rosebuds while ye may".
Bob Dylan via Tingstäde Ja, det påminner en så smått om "Citizen Kane". (Utan att för den skull avslöja plotten, eller hur...  ) Sannapannakälke
Ja, jag kanske ska skicka mtt lilla bidrag också: ”Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet.” Stig Johansson Sanna
Inga problem har problemet en lösning så är det inget problem har det inte det är det lika bra att skita i det
Anna-Lena Brundins farfar, tror jag
CITAT (gammelnalle @ 20-02-2004, 08:16) Dagens citat 20 februari 2004
Vänskapen är en planta som kräver trogen vattning "Kärlekens blomma bör vattnas med vin" är en variant ... Unn
gammelnalle
21-02-2004, 17:02
Dagens citat 21 Feb 2004 Salt og sylt er den beste krydden Danmark OBS att SYLT betyder hunger (svält) och inte sylt.....
Tingstäde
21-02-2004, 17:06
Denna, också danska, versen är särskilt tillägnad gammelnalle: "Honning og marmelade gör alle björne saa glade" Tingstäde
Gossen Ruda
21-02-2004, 20:27
Med anledning av det onda krutet och förgås så kommer jag på en annan sak. Många använder den latinska frasen "Sic transit gloria mundi" i betydelsan av att något värdefullt försvinner. Detta av den något felaktiga översättningen: Så förgås all världens härlighet. Den rätta översättningen är istället: Så passerar all världens härlighet. Frasen har bara en riktig användning, nämligen när den nyvalde påven bärs in i bärstol. Det är påven som är all världens härlighet. Av allt att döma kommer nog frasen snart att behöva användas. Det räcker nog att nån nyser i närheten av den nuvarande. Fast ont krut förgås inte så lätt.
Tingstäde
21-02-2004, 20:36
Så här i odlingssammanhang kan även nämnas "horror vaqui", dvs naturens "skräck" för tomrum - ju något som alla som rensat ogräs är bekannta med. Tingstäde
gammelnalle
21-02-2004, 23:56
CITAT (Tingstäde @ 21-02-2004, 17:06) Denna, också danska, versen är särskilt tillägnad gammelnalle: "Honning og marmelade gör alle björne saa glade"  :P :lol: Tingstäde Så sant !!!
gammelnalle
22-02-2004, 00:14
Dagens Citat 22 februari
när vi nu är inne på avdelningen från vårt sydvästra grannland
Der skal Mod til at have Talent
Georg Brandes 1841- 1917
Och så till Stockholm: min brorson skrev något liknande det här på ett vykort en gång... "Båten var full av hål men solen lyste och det fanns varm choklad" - en positiv livssyn! Samma pojke säger saker som "Jag är lite speciell och pappa förstår inte alltid min humor" när han gjort bus eller något som gjort pappa irriterad. Rätt söt!
kryddan
22-02-2004, 20:01
Ti Bee har du läst de där böckerna med olika barncitat som Mark Levengood och någon till satt ihop? De är fulla av sådana där roliga uttalanden som t.ex: "förr i tiden sa man "jag älskar dig" till folk. Nu behöver man som tur är inte anstränga sig så förfärligt längre. Jag tror det räcker med att man säger "kom hit!"
*Felix matte*
22-02-2004, 20:33
På grund av jämställdheten som kom till Sverige för några år sedan måste pappa bita i det sura äpplet och städa huset. Jonas 8 År Ur Mark Levengood & Unni Lindells bok ... Gud som haver barnen kär, har du någon ull
Jo jag har hört om den boken, fast jag har inte läst den. Kanske dags att slå till på den.
gammelnalle
23-02-2004, 08:26
Dagens citat 23 feb
De som kan, gör det. De som inte kan, skriver instruktionsboken G.L
Vet ej vem denne GL är men visst har hon/han rätt !!!
Jag har två skyltar i min hall: 1.) "Kommer du med lösningen, eller är du en del av problemet?" 2.) "Ordning är för idioter, genier behärskar även kaos!" Annars gillar jag..."Liten tuva stjälper ofta stort lass!"
Variant på "Den som väntar på något gott..." Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre.
..rent nonsens... hur stavas Morgan?? Stort M och litet organ..... (f´låt alla som heter så..)
gammelnalle
24-02-2004, 08:24
Dagens citat 24 februari
Ta för vana att stiga upp tidigt. Det är oklokt att börja dagen med att hålla huvudet på samma nivå som fötterna"
Henry David Thoreáu
Min mormor ska ha sagt: Man får va' som man é när man inte é som man ska va' Sen minns jag under en svensklektion i skolan då vi pratade om ordstäv och annat. Vi skulle göra en variant av "Har man tagit Fan i båten får man ro honom i land" utan att egentligen tänka på vad jag gjorde sa jag högt: "Har man hål i båten får man ro som fan!"
gammelnalle
24-02-2004, 10:27
CITAT (stason @ 24-02-2004, 08:33) Min mormor ska ha sagt: Man får va' som man é när man inte é som man ska va' Sen minns jag under en svensklektion i skolan då vi pratade om ordstäv och annat. Vi skulle göra en variant av "Har man tagit Fan i båten får man ro honom i land" utan att egentligen tänka på vad jag gjorde sa jag högt: "Har man hål i båten får man ro som fan!" 
gammelnalle
25-02-2004, 09:29
[SIZE=10] Dagens Citat 25 februari
[COLOR=purple]”Mitt i vintern gick det slutligen upp för mig att det inom mig finns en sommar som aldrig kan besegras”
Albert Camus föddes i Alger 1913 och dog 1960.
gammelnalle
25-02-2004, 09:34
*Felix matte*
25-02-2004, 09:36
Den mänskliga värdigheten erkänns i varje fall alltjämt i naturen; ty när man vill hålla fåglarna borta från träden sätter man upp något som skall likna en människa och till och med den avlägsna likhet en fågelskrämma har med en människa är nog för att ingjuta respekt. Kierkegaard
*Felix matte*
25-02-2004, 09:38
CITAT (gammelnalle @ 25-02-2004, 09:34) Kanske skall du vända taggarna inåt istället (stänga dem)
CITAT (Felix matte @ 25-02-2004, 09:38) CITAT (gammelnalle @ 25-02-2004, 09:34) och vad har jag NU gjort för fel???? eftersom det inte bidde ändringa av storlek och färg... Inte undra på att man har taggarna utåt  :angry: :angry: :angry:  :blink: ;) :lol: :lol: Kanske skall du vända taggarna inåt istället (stänga dem)  Prexis, du glömde: Stäng alla taggar! <fniss> Du som var så stolt att du hade lärt dig. Nästa lektion: Till höger om knappen <Skicka svar> Sitter: <Förhandsgranska>. Inte helt fel ibland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|