|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Aqvakul
11-04-2013, 08:36
CITAT (Gita @ 11-04-2013, 08:37)  För min del tror jag att det vore bra om man vågade tala sanning och slutade hyckla. Det är inte problemfritt med den stora flyktinginströmningen, det s.k. multikulturella samhället är inte heller problemfritt. Den som trots allt vågar pekar på problem som har med flyktinginvandring att göra blir ju genast anklagad för att vara rasist. Det är inget rasistiskt i att beskriva verkligheten som den faktiskt är, inte heller det skulle försvåra för dem som kommer hit utan på sikt tvärtom. Gita Instämmer! Sen finns det alltid olika verklighetsbeskrivningar... Det värsta är spridandet av ogrundade rykten...
Ugglemormor
11-04-2013, 09:24
Jo men visst, man ser det från sin egen synpunkt och det som hänt på plats, så att säga. I våran by kom de i slutet på -90-talet och våra "ingrodda politikerna" gjorde totalt fel när de gav utöver det nödvändiga (bostad och mat) även bilar till dessa familjer och kulmen och ramaskriet kom när en familj fick var sin ny cykel till de 8 barnen. ....... och sedan tog de hit sina far-morföräldrar o de fick svensk pension... Sedan kom det fler som försökte göra nytta, men till slut fick den familjen som fått allt flytta härifrån just pga att de nya såg detta som orättvisa mot sig själva.... Det anordnades fr. kommunen folk som skulle vara som "ingångsfamiler" de nytillkomna, men där sket det sig. Det blev inte så att folk ville ställa upp efter den förra "kalabaliken" och nu ligger det nere. De som kom och är med i samhället med att arbeta --- är mycket uppsattade av de som finns i byn. Där lyckades det bra att ge hjälp till dem som ville göra sitt bästa.... Jag har sett för mycket pga att vår vän var tolk åt polisen och blev misshandlad och fick skyddat boende och så bör väl det inte gå till??? Personen är ännu en av våra nära vänner ...... ANMA; En gång till när du envisas ------ JAG ÄR INTE RASIST, men har rätt till mina åsikter om det som tråden gäller och jag står upp för mina åsikter när jag skriver dem. Du är ju själv invandrare så tänk efter innan du ger dig mer på mig.... Jag vill inget illa, enbart ge min syn om detta som jag levt med, om andra delar i landet kan jag inget säga om och det låter bli osagt. Ändå tycker jag att det kommer för mycket hit och vi kan inte ta hand om alla, se bara på våra grannländer.......de portar ju dom....
Aqvakul
11-04-2013, 09:27
CITAT (Ugglemormor @ 11-04-2013, 10:24)  Jo men visst, man ser det från sin egen synpunkt och det som hänt på plats, så att säga. I våran by kom de i slutet på -90-talet och våra "ingrodda politikerna" gjorde totalt fel när de gav utöver det nödvändiga (bostad och mat) även bilar till dessa familjer och kulmen och ramaskriet kom när en familj fick var sin ny cykel till de 8 barnen. ....... och sedan tog de hit sina far-morföräldrar o de fick svensk pension... Sedan kom det fler som försökte göra nytta, men till slut fick den familjen som fått allt flytta härifrån just pga att de nya såg detta som orättvisa mot sig själva.... Det anordnades fr. kommunen folk som skulle vara som "ingångsfamiler" de nytillkomna, men där sket det sig. Det blev inte så att folk ville ställa upp efter den förra "kalabaliken" och nu ligger det nere. De som kom och är med i samhället med att arbeta --- är mycket uppsattade av de som finns i byn. Där lyckades det bra att ge hjälp till dem som ville göra sitt bästa.... Jag har sett för mycket pga att vår vän var tolk åt polisen och blev misshandlad och fick skyddat boende och så bör väl det inte gå till??? Personen är ännu en av våra nära vänner ...... ANMA; En gång till när du envisas ------ JAG ÄR INTE RASIST, men har rätt till mina åsikter om det som tråden gäller och jag står upp för mina åsikter när jag skriver dem. Du är ju själv invandrare så tänk efter innan du ger dig mer på mig.... Jag vill inget illa, enbart ge min syn om detta som jag levt med, om andra delar i landet kan jag inget säga om och det låter bli osagt. Ändå tycker jag att det kommer för mycket hit och vi kan inte ta hand om alla, se bara på våra grannländer.......de portar ju dom.... Kan du styrka det här med bilarna med någon källa?
CITAT (Anma @ 10-04-2013, 18:50)  Det är precis det jag tycker är viktigt att belysa. Om vi håller tyst och accepterar alla dessa uttalanden så accepterar vi rasismen, även om den inte är medveten. Är ett illa formulerat uttalande rasism? Ett uttalande kan vara rasistiskt och spegla en persons rasism, men i bland är det ju inget mer än illa formulerat eller ogenomtänkt. Rasism är väl ändå vad folk känner/tycker/tror/handlar efter osv. Bara en stilla undran hur du menar, då jag fann ditt inlägg en aning förvirrande. Jag är å andra sidan lättförvirrad :S
Aqvakul
11-04-2013, 10:26
CITAT (addo @ 11-04-2013, 10:59)  Är ett illa formulerat uttalande rasism? Ett uttalande kan vara rasistiskt och spegla en persons rasism, men i bland är det ju inget mer än illa formulerat eller ogenomtänkt. Rasism är väl ändå vad folk känner/tycker/tror/handlar efter osv.
Bara en stilla undran hur du menar, då jag fann ditt inlägg en aning förvirrande. Jag är å andra sidan lättförvirrad :S Jag anser att man ska vara försiktig med att kalla människor för rasister. De är som tur var ytterst sällsynta. Däremot finns det många människor som är mer eller mindre främlingsfientliga.
Anki på Öland
11-04-2013, 12:40
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2013, 11:26)  Jag anser att man ska vara försiktig med att kalla människor för rasister. De är som tur var ytterst sällsynta. Däremot finns det många människor som är mer eller mindre främlingsfientliga. Och sen finns det en hel del som enbart snackar sk*t och tror på alla myter kvällstidningar levererar och där grannens grannes granne minsann vet hur det var.
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2013, 11:26)  Jag anser att man ska vara försiktig med att kalla människor för rasister. De är som tur var ytterst sällsynta. Däremot finns det många människor som är mer eller mindre främlingsfientliga. Jag tror att det är viktigt att fastslå att man kan vara kritisk till invandringspolitik, att man kan ta avstånd till kulturyttringar som t.ex vissa gruppers kvinnosyn utan att bli kallad rasist, för detta har ju inget som helst med ras att göra. Gita
*Stintan*
11-04-2013, 13:03
CITAT (Anki på Öland @ 11-04-2013, 13:40)  Och sen finns det en hel del som enbart snackar sk*t och tror på alla myter kvällstidningar levererar och där grannens grannes granne minsann vet hur det var.
Lever man i en demokrati har man förmånen att få kritisera det mesta i samhället. Även invandringen eller religiösa inslag som strider mot vår värdegrund. Det får aldrig kuvas. Men börja kritisera vissa grupper i samhället är en farlig väg att gå. Att kritisera invandring och/eller invandrare är ju två olika saker för mig. Politik vs människa.
malarmaster
11-04-2013, 16:30
CITAT (gnon49 @ 11-04-2013, 14:46)  Lever man i en demokrati har man förmånen att få kritisera det mesta i samhället. Även invandringen eller religiösa inslag som strider mot vår värdegrund. Det får aldrig kuvas. Men börja kritisera vissa grupper i samhället är en farlig väg att gå. Att kritisera invandring och/eller invandrare är ju två olika saker för mig. Politik vs människa. riktigt,jag är kritisk till vår invandrings och integrationspolitik men däremot försvarar jag att en flykting från krig skall ha rätt till asyl i sverige. men många som kommer flyr ju inte från krig utan kommer som ekonomiska flyktingar. detta bevisas av att de gärna när de etablerat sig i sverige åker på "semester" till hemlandet eller installerar familjen i sverige och återvänder till någon motståndsrörelse/terroristorganisation. har varit många fall i pressen senaste året. min systerdotter gifte sig med en arab,nationalitet okänd(han vägrar uppge) och var han befinner sig månader i sträck är okänt,kommer hem någon månad,fixar lite pengar och drar igen. tror att giftermålet var en sak för att han skulle få stanna,familjen(två barn) verkar han inte bry sig om. nå,det är ett enstaka fall men i alla fall ett som jag vet om. ulf
Huggorm
11-04-2013, 16:50
CITAT (malarmaster @ 11-04-2013, 17:30)  min systerdotter gifte sig med en arab,nationalitet okänd(han vägrar uppge) och var han befinner sig månader i sträck är okänt,kommer hem någon månad,fixar lite pengar och drar igen. tror att giftermålet var en sak för att han skulle få stanna,familjen(två barn) verkar han inte bry sig om. Han kanske har en familj till? Jobbigt läge i sådana fall om han blivit tvungen att gifta sig till uppehållstillstånd i Sverige och därmed inte kan ta hit sin riktiga familj.
Aqvakul
11-04-2013, 18:19
CITAT (Gita @ 11-04-2013, 14:02)  Jag tror att det är viktigt att fastslå att man kan vara kritisk till invandringspolitik, att man kan ta avstånd till kulturyttringar som t.ex vissa gruppers kvinnosyn utan att bli kallad rasist, för detta har ju inget som helst med ras att göra. Gita Där är vi helt överens!
Ugglemormor
11-04-2013, 20:22
Aqvakul,
Jag kan bevisa det som hände med invandrarna och den "fadäsen" som våra politikerna gjorde. Det är så att denna kommun har varit ett rikt kommun med pengar i kassan för att bygga ut närheten till det viktigaste, sjukvården och skolan och fungerande äldreboende...
Numera är dessa politiker själva pensionärer och får se på hur deras slöseri utöver det nödvändiga för samhällets behov som behövdes pga att vi ligger mellan två olika landsting och sjukvården var jobbig bit. Vad jag har hört och sett här så har vi kvar de invandrare som byggde upp egna verksamheter och blev en del av "våran by".
Det blev lite av lynchstämning mot de som togs emot och gavs allt och fordrades inga prestationer så de har försvunnit härifrån men har inte hört hur/vart de tog vägen.
Jag kan inte namnge några i forumet, men kanske kan du ändå förstå att när det blev först så fel så blev invånarna här riktigt härskna och den som var ledande i kommunen fick avgå efter nästa val, en S politiker.
Hade det blivit vettigt från början så nog skulle de ha lyckats med den teorin de hade att ge till de nyinkomna en värdfamilj som stöd. Det skulle varit en mer human metod åt både för oss och de som kom. Dessa funderingar har man snackat om här och när jag är välkänd här så hör man ett och annat.....
Piccante
11-04-2013, 21:20
Nu är det i regel inte politiker som delar ut bidrag till höger och vänster utan ekonomiskt bistånd går alltid genom socialförvaltningen och de följer de normer som är fastställda av regeringen.
CITAT (addo @ 11-04-2013, 10:59)  Är ett illa formulerat uttalande rasism? Ett uttalande kan vara rasistiskt och spegla en persons rasism, men i bland är det ju inget mer än illa formulerat eller ogenomtänkt. Rasism är väl ändå vad folk känner/tycker/tror/handlar efter osv.
Bara en stilla undran hur du menar, då jag fann ditt inlägg en aning förvirrande. Jag är å andra sidan lättförvirrad :S För att jag säger att någon sagt något rasistiskt har jag inte kallat den personen rasist. Nu påstås det att jag kallat någon rasist, men det jag sagt är: "Du inser, hoppas jag, att just det där du skriver där jag fetmarkerat är både rasistiskt och fullkomligt felaktigt?" "Rasist eller inte. Du uttalar dig rasistiskt." "Det är precis det jag tycker är viktigt att belysa. Om vi håller tyst och accepterar alla dessa uttalanden så accepterar vi rasismen, även om den inte är medveten." Jag har faktiskt inte kallat någon rasist. Vad jag är ute efter är att få människor att tänka till om vad de faktiskt säger. De uttalanden jag reagerat på är rasistiska, oavsett om avsändaren är rasist eller inte. Och så länge vi accepterar sådana uttalanden för att de är illa formulerade eller ogenomtänkta så är det faktiskt så att vi också accepterar rasismen. Gör ni hur ni vill, jag i alla fall ställer inte upp på det.
CITAT (Anma @ 12-04-2013, 00:29)  Vad jag är ute efter är att få människor att tänka till om vad de faktiskt säger. De uttalanden jag reagerat på är rasistiska, oavsett om avsändaren är rasist eller inte. Och så länge vi accepterar sådana uttalanden för att de är illa formulerade eller ogenomtänkta så är det faktiskt så att vi också accepterar rasismen. Gör ni hur ni vill, jag i alla fall ställer inte upp på det. Halaj! Ja! det är precis detta jag menar! Det här är som taget ur manualen för PK-maffian! Alltså, om en vit man säger något till en svart man spelar det ingen roll hur oskyldigt det kan tyckas vara; det kan alltid tolkas som rasistiskt! Alldeles oavsett vad som sagts. Här måste den vite mannen naturligsvis läxas upp, och om den svarte mannen inte uppfattade det rasistiskt måste han ju läras upp i varför han borde känna sig kränkt. Normalt brukar man ju tycka att det är offret som har tolkningsföreträde. Offret kan välja mellan att anse en kommentar som harmlös eller kränkande eller så kan h*n bli allmänt förbannad. Men offrets respons är inte speciellt viktig för PK-maffian. Det viktiga är att hitta något att hytta med fingret åt. Nästa vecka är det vänsterhänta lesbiska kvinnor, förfördelade pensionärer eller ledsna hundvalpar eller vad f*n som helst. Bara de får yla över att någon har blivit kränkt på något sätt. //T
CITAT (Tapio @ 12-04-2013, 08:03)  Halaj!
Ja! det är precis detta jag menar! Det här är som taget ur manualen för PK-maffian!
Alltså, om en vit man säger något till en svart man spelar det ingen roll hur oskyldigt det kan tyckas vara; det kan alltid tolkas som rasistiskt! Alldeles oavsett vad som sagts. Här måste den vite mannen naturligsvis läxas upp, och om den svarte mannen inte uppfattade det rasistiskt måste han ju läras upp i varför han borde känna sig kränkt.
Normalt brukar man ju tycka att det är offret som har tolkningsföreträde. Offret kan välja mellan att anse en kommentar som harmlös eller kränkande eller så kan h*n bli allmänt förbannad. Men offrets respons är inte speciellt viktig för PK-maffian. Det viktiga är att hitta något att hytta med fingret åt. Nästa vecka är det vänsterhänta lesbiska kvinnor, förfördelade pensionärer eller ledsna hundvalpar eller vad f*n som helst. Bara de får yla över att någon har blivit kränkt på något sätt.
//T Jaha, du tolkar det så.
CITAT (Anma @ 12-04-2013, 00:29)  De uttalanden jag reagerat på är rasistiska, oavsett om avsändaren är rasist eller inte. Du ger alltså dig själv tolkningsföreträde? Det är alltså du som subjektivt avgör vad som är acceptabelt eller inte att säga? Du har inte tänkt på att alla kanske inte kan (har förmågan) formulera sig lika fint och politiskt korrekt som du? Gita
CITAT (Gita @ 12-04-2013, 08:54)  Du ger alltså dig själv tolkningsföreträde? Det är alltså du som subjektivt avgör vad som är acceptabelt eller inte att säga? Du har inte tänkt på att alla kanske inte kan (har förmågan) formulera sig lika fint och politiskt korrekt som du? Gita Jag avgör vad som är acceptabelt för mig. Såvida jag inte har givna regler att utgå ifrån. Som privatperson har jag inte det och då har jag all rätt i hela världen att avgöra vad som är acceptabelt för mig personligen. Eller hur?
Hittills har jag inte yppat ett ord om vad jag anser om invandrarpolitiken i den här tråden. Nu tänkte jag göra det. Enligt mig är det helt uppåt väggarna. Problemet är inte att vi tar emot för många. Problemet är att vi totalt misslyckas med integrationen. Jag har inga universallösningar på hur vi borde göra, tyvärr.
Ugglemormor
12-04-2013, 08:13
Anma,
kollade igenom dina fetmarkeringar och får inga vibbar fr. mitt håll att det skulle vara rasistisk, så lägg ner det nu, mer svar får du inte från mig. ------------------------------------------------------------- När detta ämne togs upp så har man läst ett och annat på den och många vettiga åsikter som jag också ställer mig in på. När man nu skriver om detta så finns det ALLTID någon som börjar ropa rasist, men det ger inget info till själva frågan att hur skulle vi kunna göra saker och ting bättre OCH lära av de missta man gjort i god tro. Det är väl det viktigaste att ta itu med när det ser ut som det gör numera.....
Tror inte alls att de som flyr från kriget dit de bara kan komma in i olika länder att de inte vill göra sitt bästa för landet de hamnar på, men att det finns några "rötägg" som förstör för dem så är inte det lätt att veta vad som är rätt och fel.
OBS; både kommunpolitikerna och soss jobbade ihop här med dessa frågor, det var inte så som man har det i städer att var sak har sin plats. Gm. mitt arbete hade jag kontakterna både till politikernivå och soss på den tiden, pga att det fanns placeringsfrågor och den delen av min avd. ekonomi som jag ansvarade för, så då ansåg jag att det blev lite för släpphänta prioriteringar och kämpade för mina patienter för att de skulle få det bra. Hoppas att de lärde sig något mer än att köra ner ekonomin så illa till nära botten.....
CITAT (Anma @ 12-04-2013, 08:56)  Jag avgör vad som är acceptabelt för mig. Såvida jag inte har givna regler att utgå ifrån. Som privatperson har jag inte det och då har jag all rätt i hela världen att avgöra vad som är acceptabelt för mig personligen. Eller hur? Javisst du har all rätt i världen att känna dig lite finare, lite bättre och mera politiskt korrekt än andra, men jag tycker kanske du bör vara försiktig med att sätta dig till doms över andra och andras sätt att tala, uttrycka sig och vara. Och det är ju så att ropar man på vargen flera gånger om dan och i onödan så är det ingen som lyssnar när det är allvar. Samma med rasism, börjar man att kalla alla mindre välformulerade eller klumpiga uttalande för rasism så orkar ingen lyssna när det verkligen är frågan om rasism. Gita
Som exempel angående mitt inlägg ovan. Arbetslösheten bland invandrare som bott i landet mindre än tio år är 23% bland män och 27% bland kvinnor i Sverige. I Tyskland som ju tar emot många fler invandrare per capita är siffran 10% respektive 13%. Ugglemormor, lägg märke till att jag faktiskt inte kallat dig rasist. Mer svar om detta får du inte från mig heller. CITAT (Gita @ 12-04-2013, 09:16)  Javisst du har all rätt i världen att känna dig lite finare, lite bättre och mera politiskt korrekt än andra, men jag tycker kanske du bör vara försiktig med att sätta dig till doms över andra och andras sätt att tala, uttrycka sig och vara. Och det är ju så att ropar man på vargen flera gånger om dan och i onödan så är det ingen som lyssnar när det är allvar. Samma med rasism, börjar man att kalla alla mindre välformulerade eller klumpiga uttalande för rasism så orkar ingen lyssna när det verkligen är frågan om rasism. Gita Vad har finare och bättre med det hela att göra? Kan du lägga ner att diskutera mig som person och återgå till sakfrågan, tack.
*Stintan*
12-04-2013, 08:29
CITAT (Gita @ 12-04-2013, 09:16)  Javisst du har all rätt i världen att känna dig lite finare, lite bättre och mera politiskt korrekt än andra, men jag tycker kanske du bör vara försiktig med att sätta dig till doms över andra och andras sätt att tala, uttrycka sig och vara. Och det är ju så att ropar man på vargen flera gånger om dan och i onödan så är det ingen som lyssnar när det är allvar. Samma med rasism, börjar man att kalla alla mindre välformulerade eller klumpiga uttalande för rasism så orkar ingen lyssna när det verkligen är frågan om rasism. Gita  Det där kom just från rätt pennskaft!
Ugglemormor
12-04-2013, 08:29
Gita, ......  det är väldigt lätt att hitta fel om man vill det, men mina senare inlägg ligger till min åsikt och de är inte rasistiska men egna upplevda saker från våran By och hur illa de gjorde i början och det gör att jag ser rött när man tänker på dagens situation när det har kommit så många in i landet och nu har man inte samma resurser att ge dem möjligheter till ett drägligt liv........ Det är inte så konstigt att se på det hela nu i backspegeln att det gick åt pipsvängen här, jag talar inte för andra ställen för har endast den kunskapen som jag sett/hört i TV om problematiken i storstäder... och kan inte uttala mig mer än att ge min åsikt som jag skrivit om...att kunna ge dem möjlighet till ett drägligt liv med svensundervisn och hjälp till arbete.. de är nog tacksamma att bli sedda på rätt sätt..... Inte undra på att det blir kriminalitet när det inte finns resurser, särskilt i stostäderna.....
Huggorm
12-04-2013, 08:51
CITAT (Anma @ 12-04-2013, 09:23)  Arbetslösheten bland invandrare som bott i landet mindre än tio år är 23% bland män och 27% bland kvinnor i Sverige. I Tyskland som ju tar emot många fler invandrare per capita är siffran 10% respektive 13%. Det beror på hur man definierar "tar emot invandrare". Ser man till hur många uppehållstillstånd som delats ut per capita så ligger Sverige i en klass för sig själv, vi tar emot enormt många fler än Tyskland. I absoluta tal tar de emot några fler, men det bor ju många fler i det landet också. Men det är enbart asylsökarna, räknar man med anhöriginvandrare och andra blir ju siffrorna tio gånger högre och jag får leta vidare efter siffror på det. http://www.dailymail.co.uk/news/article-21...e-let-year.html
CITAT (Huggorm @ 12-04-2013, 09:51)  Det beror på hur man definierar "tar emot invandrare". Ser man till hur många uppehållstillstånd som delats ut per capita så ligger Sverige i en klass för sig själv, vi tar emot enormt många fler än Tyskland. I absoluta tal tar de emot några fler, men det bor ju många fler i det landet också. Men det är enbart asylsökarna, räknar man med anhöriginvandrare och andra blir ju siffrorna tio gånger högre och jag får leta vidare efter siffror på det. http://www.dailymail.co.uk/news/article-21...e-let-year.html http://www.migrationsinfo.se/migration/var...ande/flyktingar
Huggorm
12-04-2013, 09:11
CITAT (Anma @ 12-04-2013, 10:04)  Det där är ju hur många flyktingar som kommer till landet. Det säger inget om hur många som får stanna, och få länder godkänner så många ansökningar som Sverige. Utan uppehållstillstånd får man inte jobba. Dessutom behandlar det enbart flyktingar och de flesta som kommer hit klassas inte som det, varken i Sverige eller Tyskland.
Elisabeth-Västkustkolonisten
12-04-2013, 09:13
I Tyskland finns det väldigt många som kommer från länder som får vistas där i 3 månader men inte arbeta. Hörde för några dagar sen på TV att det finns omkring 50 000 rumäner där som arbetar svart samt 30-40 000 från Bulgarien.
Därtill alla som någon gång (flera generationer tillbaka) ha<de en tysk/tyska i familjen. Dom söker direkt tysk pass och får det oftast också. I vissa byar skall man lära sig ryska för att kunna prata med folk. Och det finns många problem där.
Men i Sverige ropar man rasist alldeles för fort.
Va kallas det när invandrarna pratar nedlåtande om svennar? Skall svenskarna bara hålla tyst och gilla läget?
CITAT (Huggorm @ 12-04-2013, 10:11)  Det där är ju hur många flyktingar som kommer till landet. Det säger inget om hur många som får stanna, och få länder godkänner så många ansökningar som Sverige. Utan uppehållstillstånd får man inte jobba. Dessutom behandlar det enbart flyktingar och de flesta som kommer hit klassas inte som det, varken i Sverige eller Tyskland. Man kan klicka sig runt där i vänsterspalten och hitta det mesta om invandring om man nu vill engagera sig. Och så det här då: http://www.migrationsverket.se/info/2552.html
Huggorm
12-04-2013, 09:18
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-04-2013, 10:13)  I Tyskland finns det väldigt många som kommer från länder som får vistas där i 3 månader men inte arbeta. Hörde för några dagar sen på TV att det finns omkring 50 000 rumäner där som arbetar svart samt 30-40 000 från Bulgarien.
Därtill alla som någon gång (flera generationer tillbaka) ha<de en tysk/tyska i familjen. Dom söker direkt tysk pass och får det oftast också. I vissa byar skall man lära sig ryska för att kunna prata med folk. Och det finns många problem där.
Men i Sverige ropar man rasist alldeles för fort.
Va kallas det när invandrarna pratar nedlåtande om svennar? Skall svenskarna bara hålla tyst och gilla läget? Varför lära sig ryska? Lejonparten av de där rumänerna och bulgarerna talar nog romani. En svensk i Sverige kan per definition inte utsättas för rasism eftersom vi är majoritet här.
12-04-2013, 09:31
CITAT (Huggorm @ 12-04-2013, 10:18)  Varför lära sig ryska? Lejonparten av de där rumänerna och bulgarerna talar nog romani.
En svensk i Sverige kan per definition inte utsättas för rasism eftersom vi är majoritet här. för att så många ryssar bor i vissa orter.
En ledande socialdemokrater kan nog ge besked i frågan. Läser man dennes åsikter så är vi etniska svenskar knappast några rasister alls. Skrämmande vilka unkna åsikter som frodas o S-toppen. Den vanlige väljaren kommer inte i närheten av dessa rasistuttalande. S har blivit ett rasistiskt parti. Framförallt S-toppen bör nog tvätta sin byk innan dom pratar om allas lika värde. Hycklare är ordet. Tror banne mig SD är hederligare i sina uttalanden. Hårda ord javisst men med en stor dos sanning i.
*Stintan*
12-04-2013, 09:59
CITAT (gnon49 @ 12-04-2013, 10:40)  En ledande socialdemokrater kan nog ge besked i frågan. Läser man dennes åsikter så är vi etniska svenskar knappast några rasister alls. Skrämmande vilka unkna åsikter som frodas o S-toppen. Den vanlige väljaren kommer inte i närheten av dessa rasistuttalande. S har blivit ett rasistiskt parti. Framförallt S-toppen bör nog tvätta sin byk innan dom pratar om allas lika värde. Hycklare är ordet. Tror banne mig SD är hederligare i sina uttalanden. Hårda ord javisst men med en stor dos sanning i. Skitsnack på låg nivå!
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2013, 10:59)  Skitsnack på låg nivå! Så du tycker att en ledande socialdemokrat anser att vi skall utplåna Israel, hylla terrorn i Mali o spotta på demokratier i Väst. Själv har jag en annan syn på vad demokrati innebär bl.a medmänsklighet o hjälp till utsatta i världen. Tyvärr, S har mycket att göra för att återfå trovärdigheten i sina uttalanden.
Ugglemormor
12-04-2013, 10:37
Det är enbart att konstatera att man har varit för välkommande här i landet och inte tänkt på de kompligationer som kommer upp nu. Många vänder sig till andra länder och om, bara OM, man skulle börja kräva mer av de som kommer så skulle de som tror sig att bli rika här försvinna och kanske även en del av de kriminella....
Men man får ju inga konkreta svar fr. politikerna, kanske de inte har det, men säg det då, eller ge respons till vårt lands invånare hur man ska göra med detta.... Men det pratas enbart runt om och ingen fattar ett skaft, inte ens de själva .........
Tänk på detta att det finns dom som kommit hit och sprider skit om oss, så lika där.......så vem ska ropa RASIST ...... det är frågan.....
(Jag tycker illa om det hela för att folk lider i krigen där nere och sen vet man inte här hur man gör)
*Stintan*
12-04-2013, 11:06
CITAT (gnon49 @ 12-04-2013, 11:37)  Så du tycker att en ledande socialdemokrat anser att vi skall utplåna Israel, hylla terrorn i Mali o spotta på demokratier i Väst. Själv har jag en annan syn på vad demokrati innebär bl.a medmänsklighet o hjälp till utsatta i världen. Tyvärr, S har mycket att göra för att återfå trovärdigheten i sina uttalanden. Vem har sagt det där?
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2013, 11:26)  Jag anser att man ska vara försiktig med att kalla människor för rasister. De är som tur var ytterst sällsynta. Däremot finns det många människor som är mer eller mindre främlingsfientliga. Mmm, för att inte tala om fattigfientliga. Oavsett vilket ursprung man har så är det ju fattiga som (givetvis) har det svårast, och är de första som drabbas av nedskärningar och de sista som belönas med skatteavdrag/bidrag. Dumt nog hamnar de flesta flyktingar i områden där det redan bor många fattiga (som konkurrerar med nyanlända flyktingar om jobb och bostad), det vore bättre om flyktingar i högre grad hamnade i områden där många rika (som dessutom ofta tillhör dem som tjänar ekonomiskt på invandringen) bor. Regeringens politik är ju att de fattiga ska städa de rikas hem och klippa deras gräsmattor, så varför inte flytta de fattigare in i rikemansområdena? Smäll upp bostäder där nu, pronto, det ska inte behöva ta mer än ett år från beslut till att bostaden är klar.
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2013, 12:06)  Vem har sagt det där? Ok, jag tog i men jag tycker inte om politiker som talar med kluven tunga och det gör S just nu. Bara att läsa olika inlägg. Sina åsikter ändrar man inte över en natt, i så fall bara för att man skall komma närmare makten o härligheten. Ändå är det nog det som hänt. Tar S in islamister med unken människosyn så är ju ideologin inte det viktigare utan röstfisket i grumla vatten. Sådant betackar i alla fall jag mig för. Tolerans o en human människosyn är viktigare för mig. Och nu pratar jag om Sossetoppen inte S-väljare i allmänhet. Partiet går i otakt med sina gamla väljare i sin iver att få nya väljare helt enkelt. Makten hägrar.
*Stintan*
12-04-2013, 12:55
CITAT (gnon49 @ 12-04-2013, 13:21)  Ok, jag tog i men jag tycker inte om politiker som talar med kluven tunga och det gör S just nu. Bara att läsa olika inlägg. Sina åsikter ändrar man inte över en natt, i så fall bara för att man skall komma närmare makten o härligheten. Ändå är det nog det som hänt. Tar S in islamister med unken människosyn så är ju ideologin inte det viktigare utan röstfisket i grumla vatten. Sådant betackar i alla fall jag mig för. Tolerans o en human människosyn är viktigare för mig. Och nu pratar jag om Sossetoppen inte S-väljare i allmänhet. Partiet går i otakt med sina gamla väljare i sin iver att få nya väljare helt enkelt. Makten hägrar. Det där är bara spekulationer från din sida. Stefan Lövén hart gjort klart vad som gäller. Sen kan jag tycka att valberedningen och S i Stockholm gjorde ett dåligt val som offrade 2 av partiets mest erfarna politiker till förmån för bl.a. denne du pratar om. Det finns nog inom alla partier väljare som inte delar precis all partiet står för.
Huggorm
12-04-2013, 13:12
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2013, 13:55)  Det där är bara spekulationer från din sida. Stefan Lövén hart gjort klart vad som gäller. Sen kan jag tycka att valberedningen och S i Stockholm gjorde ett dåligt val som offrade 2 av partiets mest erfarna politiker till förmån för bl.a. denne du pratar om.
Det finns nog inom alla partier väljare som inte delar precis all partiet står för. Absolut, men antisemitism är ingen liten sak
*Stintan*
12-04-2013, 14:09
CITAT (Huggorm @ 12-04-2013, 14:12)  Absolut, men antisemitism är ingen liten sak Nej det är det inte. Men nu har dom valt att tro på hans ord att han är emot antisemitism. Det lär väl visa sig om det var ett felval. Att hitta på saker och spekulera som gnon gjorde är väl inte vidare smart om man vill framstå som trovärdig och seriös.
12-04-2013, 15:01
Jag läste hans uttalande som han gjorde på tvitter. Skrämmande.....
Jubbe063
12-04-2013, 15:22
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-04-2013, 16:01)  Jag läste hans uttalande som han gjorde på tvitter. Skrämmande..... Håller med
Huggorm
12-04-2013, 16:01
Det att han ville att Sverige skulle skicka bombflyg till Israel?
Gossen Ruda
12-04-2013, 16:58
Jag har inget emot judar men staten Israel är en terrorstat bara något bättre än Nordkorea. Slås dock med hästlängder av alla hjärntvättade islamister. Är jag rasist nu?
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2013, 17:58)  Jag har inget emot judar men staten Israel är en terrorstat bara något bättre än Nordkorea. Slås dock med hästlängder av alla hjärntvättade islamister. Är jag rasist nu? Kanske,eftersom Israel är den enda demokratin i områden. Men du sitter ju inte i sossetoppen så du är förlåten. Men jag tror inte du har så radikala åsikter som partitoppen tydligen har.
*Stintan*
12-04-2013, 17:21
Han blir kanske inte blir så gammal på sin post.
Huggorm
12-04-2013, 17:27
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2013, 18:21)  Han blir kanske inte blir så gammal på sin post. Moderaterna har ju haft sin motsvarighet i flera år så det kan bli långvarigt...
Ugglemormor
12-04-2013, 17:32
Ursäkta min inkompetens i det politiska, men är det den lille, gråa mannen som knappt synns man talar om?
Har någon tänkt på detta med handikappade, de som kan inte ta sig fram, beteendet på dessa av allmänna ställen som folk suckar på när de "är i vägen" också en del av rasism, här fördömmande och pikande åt de medborgare som har det jobbigt? Kanske lite för OT, men har tänkt på detta när det har varit en del trådar där man tagit upp de svagas behov och deras hjälp....... detta är endast min undring.........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|