Full version: Rasist?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Cacki
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 22:28) *
En annan aspekt... min svärfar vistades sina sista år på ett hem för senildementa. Han var verkligen ingen rasist , hade haft världen som arbetsfält. Men nu, gammal (över 90) och sjuk(dement) var han helt skräckslagen och livrädd för den personal som var beslöjad. Det var absolut inget fel på personalen eller den omvårdnad han fick men det fanns inget förnuft i hans rädsla, det var ren panik.
Gita

Ja, det kan vara ett bekymmer ibland. Gamla och senila människor kar bli som förbytta mot hur de varit tidigare i livet. Jättesvårt att få bukt med problemet...
Gita
CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 22:33) *
Ja, det kan vara ett bekymmer ibland. Gamla och senila människor kar bli som förbytta mot hur de varit tidigare i livet. Jättesvårt att få bukt med problemet...

Ja, det var väl verkligen en konflikt mellan min svärfars rätt att känna sig trygg de sista åren av sitt liv och dessa kvinnors rätt att klä sig som de vill.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 22-04-2013, 22:37) *
Ja, det var väl verkligen en konflikt mellan min svärfars rätt att känna sig trygg de sista åren av sitt liv och dessa kvinnors rätt att klä sig som de vill.
Gita

Jag kan bara hålla med. Och faktiskt ett relevant exempel på att allting inte är så svartvitt som extrema PK-anhängare kanske inte alltid tänker på.
pejori
En annan aspekt... min svärfar vistades sina sista år på ett hem för senildementa. Han var verkligen ingen rasist , hade haft världen som arbetsfält. Men nu, gammal (över 90) och sjuk(dement) var han helt skräckslagen och livrädd för den personal som var beslöjad. Det var absolut inget fel på personalen eller den omvårdnad han fick men det fanns inget förnuft i hans rädsla, det var ren panik.
Gita

Har sett den paniken också i mitt jobb.
Tror att en grundrädsla för det okända samt "ord och meningar" man hört under livets gång, samlas i någon form av "skräckfond" Tänker närmast på, en samlad fond av rädsla, där det "sunda förnuftet" har lämnat oss och bara urkraften för "överlevnad" finns kvar.

Bara en tankegång, då jag sett fullt friska och logiskt tänkande personer, skrivas in på sjukhus och ett fåtal timmar senare, vara helt " Oklara " och enbart fråga efter tofflor.
pejori
CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 22:43) *
Jag kan bara hålla med. Och faktiskt ett relevant exempel på att allting inte är så svartvitt som extrema PK-anhängare kanske inte alltid tänker på.

Håller med jag också...
Lyssnade på mina vårdtagares osäkerhet, innan jag skickade någon som inte dom kände sig bekväma med.
(att en manlig vårdare skulle tvätta en kvinnlig vårdtagares underliv t.ex) Inte många män, som protesterar om en kvinna ska tvätta dom, även om det händer. dunno.gif
Motti
Huvud duk hör inte till vår kultur ! Man får anpassa sig till de land man flyttar till och vill leva i .
Tapio
CITAT (Motti @ 23-04-2013, 02:09) *
Huvud duk hör inte till vår kultur ! Man får anpassa sig till de land man flyttar till och vill leva i .

Halaj!

Nämen, vänta nu här! Ser man på 100 år gamla svartvita bilder går ingen barhuvad utomhus!
Männen har alla någon hatt eller mössa på sig. Likadant med kvinnorna. Antingen har de en hatt eller så åtminstone ett huckle. Huckle måste väl klassas som huvudduk?

Så motti! Nästa gång du går utomhus: visa att du är stolt över den svenska kulturen och att du är solidarisk med nysvenskarna: på med hucklet!

//T

Trampendal
CITAT (Tapio @ 23-04-2013, 03:51) *
Halaj!

Nämen, vänta nu här! Ser man på 100 år gamla svartvita bilder går ingen barhuvad utomhus!
Männen har alla någon hatt eller mössa på sig. Likadant med kvinnorna. Antingen har de en hatt eller så åtminstone ett huckle. Huckle måste väl klassas som huvudduk?

Så motti! Nästa gång du går utomhus: visa att du är stolt över den svenska kulturen och att du är solidarisk med nysvenskarna: på med hucklet!

//T

Man behöver inte gå 100 år bakåt. På 60-talet hade de flesta kvinnor sjalett ute bland folk (jag "tvingades" att ha en sån, men den rök på väg till skolan)
och männen hade hatt.
Huggorm
Var det inte också så att man fick ta av sig hatten när man stötte på fint folk?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 23-04-2013, 11:14) *
Var det inte också så att man fick ta av sig hatten när man stötte på fint folk?

ja, åtminstone lyfta på den när man hälsade...
Ugglemormor
Jag vet inte vad den kallas som min doktor hade på sig ......... den var gaska diskret i färger men hon hade den olika sätt veckad runt ansiktet och sedan gick den under hakan o säkert en knyt där bak, såg inte mer av det när hon hade lyft upp kragen på sin vita sjukhusrock....... men hon var verkligen nogrann och go och det är väl det viktigaste.......... tummenupp.gif

När hon skulle lyssna på mina lungor så bad hon mig att lyfta lite på min dröja där bak och sen snirklade hon dit stetoskåpet.......en hänsyn till en annan kvinna ......
Inte som vanligt att av med skjortan och behån.! crazy.gif

Samma känslighet hade den killen som kollade mina lungor i våras ...... han var helt barhuvad, men jag ger en eloge till dessa två läkare i våran by....... rose.gif

Vi andra knaske inte tänker på att ge den som söker att hen kan behålla sin värdighet, även att vi kanske är vana med mer avklädd hos doktorn, inte vet jag.......
Jubbe063
Gita

Ja, det är nog ingen konflikt alls kan jag tycka. Personalen är till för den vårdbehövande och lider då vårdbehövande av rädsla för än det ena eller det andra får vårdpersonal ta hänsyn till det. En senildement kan man ju inte ställa krav på. En släkting till mig som alltid tidigare pratat svenska utan problem och varit extremt öppen gick tillbaka till barndoms språk (finska) och Ryssar blev ett hot.

CITAT (Motti @ 23-04-2013, 02:09) *

Nja, sanning med modifikation. Som andra redan sagt har huvudduk i en eller annan form varit vanlig tidigare och är mer regel än undantag även idag bland vissa grupper i samhället som Laestadianer etc...
Motti
Att ha beslöjad personal ligger inte i den svenska kulturen här är vi vana att se vårdarens ansikte så jag tycker inte det är konstigt att din far reagerade han hade ju aldrig varit med om det i sitt liv !för han var det något helt främmande trots att han var senil .Här är vi vana att se ansiktena på dom som vårdar oss .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 05-05-2013, 00:15) *
Att ha beslöjad personal ligger inte i den svenska kulturen här är vi vana att se vårdarens ansikte så jag tycker inte det är konstigt att din far reagerade han hade ju aldrig varit med om det i sitt liv !för han var det något helt främmande trots att han var senil .Här är vi vana att se ansiktena på dom som vårdar oss .

Var står det att vårdarens ansikte var täckt?
Ugglemormor
Ursäkta en anedokt som OT, men handlar om klädsel....

Under min tid i början av 80-talet som sjuksköterska på akuten, så gnällde en av våra läkare om att patienterna hade för mycket kläder på sig när han skulle undersöka dem.
Jag är inte för det personliga intrånget att inte låta patienterna bli mer avklädda än behovet är....

På dag 2 började han (läkaren) gnälla om samma sak igen men då fick jag nog!..... fear.gif

Ïnnan vi skulle stänga för dagen kom den samme läkaren till mig och frågade varför alla parienter var nakna när det kunde endast vara ett finger som behövdes undersökas.....

Ja, hur ska du ha det då? men fick inget svar utan de andra skrattade åt det hela......

Nu har man patienter och läkare fr. andra länder så det hade inte gått att göra så ........
Jubbe063
Så länge inte kläder stör yrkesutövningen spelar det ju ingen roll om man har huckle, turban, slöja eller vad man nu än väljer att sätta på sig. Vi är alla individer och har samma rätt att ge uttryck för vår person och vårt arv.
Aqvakul
CITAT (Jubbe063 @ 05-05-2013, 17:48) *
Så länge inte kläder stör yrkesutövningen spelar det ju ingen roll om man har huckle, turban, slöja eller vad man nu än väljer att sätta på sig. Vi är alla individer och har samma rätt att ge uttryck för vår person och vårt arv.

yes.gif
Huggorm
CITAT (Jubbe063 @ 05-05-2013, 17:48) *

Så du menar att jag kan gå klädd i en gammal svettig truckerkeps när jag jobbar som polis, läkare, flygvärdinna, advokat eller så vidare?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 05-05-2013, 17:57) *
Så du menar att jag kan gå klädd i en gammal svettig truckerkeps när jag jobbar som polis, läkare, flygvärdinna, advokat eller så vidare?

Det skulle väl störa yrkesutövningen unsure.gif
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 05-05-2013, 17:57) *

Nåja, det var väl inte så jag sa eller hur.... Sa att där det inte stör yrkesutövandet. Uniformsyrken är ju självkalrt att man bär den uniform som gäller. Sen när det gäller läkare så är det väl så att en skitig truckerkeps rimmar dåligt med sjukvårdshygien :-) Men när det gäller advokat finns det inget som hindrar dig att ha en skitig keps. Men som med allt annat gäller väl överenskommelser mellan parterna. Så ja, generellt får du klä dig hur du vill vart du vill och när du vill. Ditt fria val att göra.
Piccante
CITAT (Jubbe063 @ 05-05-2013, 18:12) *
Nåja, det var väl inte så jag sa eller hur.... Sa att där det inte stör yrkesutövandet. Uniformsyrken är ju självkalrt att man bär den uniform som gäller. Sen när det gäller läkare så är det väl så att en skitig truckerkeps rimmar dåligt med sjukvårdshygien :-) Men när det gäller advokat finns det inget som hindrar dig att ha en skitig keps. Men som med allt annat gäller väl överenskommelser mellan parterna. Så ja, generellt får du klä dig hur du vill vart du vill och när du vill. Ditt fria val att göra.

Finns väl ett antal advokater som klär sig som löst folk... Jag tror inte att man väljer advokat utifrån deras oklanderliga klädsel utan utifrån hur många vunna domar de har bakom sig.
Motti
Och att ta seden dit man kommer !gäller inte det här ?
kerstin z5-6
Nej, det verkar inte heller gälla för svenska turister i katolska länder, som besöker kyrkor i axelbara klänningar , med mera. Vi är väldigt snabba på att bedöma andra men inte oss själva.

För att inte tala om 80 talet då vi var topless på varenda strand i europa..
pejori
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-05-2013, 00:10) *
Nej, det verkar inte heller gälla för svenska turister i katolska länder, som besöker kyrkor i axelbara klänningar , med mera. Vi är väldigt snabba på att bedöma andra men inte oss själva.

Visst är det så.
Motti
Tror inte att någon här kan åka till ett Musslimskt land och bygga en kristen kyrka ej heller inte gå in i en Moske utan att vara beslöjad .Har själv varit i Vatikanen där kan man heller inte gå in och vara klädd hur som helst man ska vara täckt inget kortkort och helst huvud duk för att visa respekt .Man bör väl ta seden dit man kommer ?och det ska väl gälla för alla vart man än reser eller väljer att bosätta sig i världen .Man kan ju inte fodra att länder man flyttar till ska foga sig efter just min relegion eller min tro ,man får anpassa sig helt enkelt och inte kräva att ett helt land ska foga sig för just mitt folk eller min relegion .Tycker man inte om landets regler dit man flyttar så får man väl söka sig till ett land där ens önskningar uppfylls på alla nivåer både när det gäller relegion och annat .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 07-05-2013, 00:24) *
Tror inte att någon här kan åka till ett Musslimskt land och bygga en kristen kyrka ej heller inte gå in i en Moske utan att vara beslöjad .Har själv varit i Vatikanen där kan man heller inte gå in och vara klädd hur som helst man ska vara täckt inget kortkort och helst huvud duk för att visa respekt .Man bör väl ta seden dit man kommer ?och det ska väl gälla för alla vart man än reser eller väljer att bosätta sig i världen .Man kan ju inte fodra att länder man flyttar till ska foga sig efter just min relegion eller min tro ,man får anpassa sig helt enkelt och inte kräva att ett helt land ska foga sig för just mitt folk eller min relegion .Tycker man inte om landets regler dit man flyttar så får man väl söka sig till ett land där ens önskningar uppfylls på alla nivåer både när det gäller relegion och annat .

Har vi inte religionsfrihet i det här landet? Tänk det trodde jag. I hur många länder finns inte Svenska kyrkan? I Sverige finns Katolska kyrkan, Judarna har sin synagoga där alla karlar måste bära kalott, det finns t.o.m. buddhatempel. Du snackar så mycket skit så man kan bli mörkrädd.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2013, 01:48) *
Har vi inte religionsfrihet i det här landet? Tänk det trodde jag. I hur många länder finns inte Svenska kyrkan? I Sverige finns Katolska kyrkan, Judarna har sin synagoga där alla karlar måste bära kalott, det finns t.o.m. buddhatempel. Du snackar så mycket skit så man kan bli mörkrädd.

Nu tycker jag att det är du som snackar skit. Ibland verkar det som om du bara måste säga emot utan en tanke på vad det är du säger.
Hur många muslimska länder har du besökt? Är du medveten om att man som kvinna i många av dessa länder inte ens kan gå ut utan manlig eskort? Inte ens köra bil kan man i en del länder.
Och precis som Motti säger så är det självklart för de flesta oss av skulle jag tro att visa respekt genom att anpassa klädsel m.m. till det land man besöker.
Gita
Anki på Öland
CITAT (Gita @ 07-05-2013, 07:24) *
.......... Är du medveten om att man som kvinna i många av dessa länder inte ens kan gå ut utan manlig eskort? Inte ens köra bil kan man i en del länder..........

Det är väl därför Svenskar och andra europeer som arbetsinvandrar bor i bostadsområden med murar runt - inte för att assimileras i landet utan för att få ha sin vanliga "frihet" Inte 17 tar man seden dit man kommer när man flyttar dit, man gör sitt eget lilla "Rosengård" fast med betydligt högre standard än övriga i landet. Har bekanta som flyttat till Indien för att arbeta. Dom bor också i stora komplex med murar runt där dom har allt innanför och dom enda indier dom ser är hushållerskan och chaffören som dom får när dom flyttar dit.
*Stintan*
Nu tycker jag att det är du som snackar skit. Ibland verkar det som om du bara måste säga emot utan en tanke på vad det är du säger.
Hur många muslimska länder har du besökt? Är du medveten om att man som kvinna i många av dessa länder inte ens kan gå ut utan manlig eskort? Inte ens köra bil kan man i en del länder.
Och precis som Motti säger så är det självklart för de flesta oss av skulle jag tro att visa respekt genom att anpassa klädsel m.m. till det land man besöker.
Gita

Flera stycken muslimska länder har jag besökt, vad nu det har med saken att göra. Nu var det fråga om att Motti ondgör sig över att muslimerna fått bygga moské och utöva sin tro i Sverige och inte anpassar sig till vår kristna kyrka. Som om vi inte har andra kyrkor här!
Självklart måste jag få protestera eftersom jag anser hennes uttalande vara rasistiskt. I Sverige finns väl inga regler för hur man måste klä sig eller se ut för att få besöka en kyrka och det är jag glad för. Finns ingen som helst anledning att vi ska jämföra Sverige med muslimska länder. Dessutom har jag för mig att det bara är i Saudi Arabien man inte får bygga kristna kyrkor men det är inte förbjudet att hålla kristna gudstjänster i källarlokaler och annat, precis som många muslimer gör här.
Det finns många miljoner kristna i muslimska länder och det finns massor med kristna kyrkor och även synagogor i den delen av världen. Det är väl bara i SA som 100% av befolkningen är muslimer, bortsett från gästarbetare, har jag för mig men jag är inte säker det kan finnas något mer land.

För övrigt finns det ju massor av saker som muslimer, som bosätter sig här, anpassar sig till men vi kan aldrig begära att dom ska utplåna sin religion och kultur. Ska vi ha ett demokratiskt mångkulturellt samhälle får vi faktiskt lov att anpassa oss själva till det. Sen att det finns rötägg är knappast något som bara förekommer bland muslimer.
tomas99
Gita

+1
Anki på Öland
.......Och precis som Motti säger så är det självklart för de flesta oss av skulle jag tro att visa respekt genom att anpassa klädsel m.m. till det land man besöker.
Gita

Tar vi svenskar med oss burkan när vi åker till muslimska länder??
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 07-05-2013, 11:33) *

Nu har ju jag besökt många muslimska länder och ännu inte tagit med mig eller på mig burkan. tummenupp.gif
Piccante
CITAT (Motti @ 07-05-2013, 00:24) *

I vilket muslimsk land känner du ett behov av att bygga kyrkor?
Att följa en klädkod på i en religiös byggnad eller på en religiös plats handlar väl om att visa respekt för dom man besöker.
kerstin z5-6
Vad jag vet finns Svenska kyrkor i stort sett i varje land i världen.Från mitt i New York till Kampala och Dubai ( det sista ett muslimskt land

Dessutom har vi sjömanskyrkan lite varstans , för att inte tala om svenska kyrkan i Playa del Ingles:)
Jubbe063
Svenska kyrkan i Dubai

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=858802
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-05-2013, 18:25) *
Dessutom har vi sjömanskyrkan lite varstans , för att inte tala om svenska kyrkan i Playa del Ingles:)

Den i San Augustin är bättre för den har en underbar pelargoniumsplantering bakom yes.gif
Gita
CITAT (Anki på Öland @ 07-05-2013, 11:33) *

Nu är det väl få länder där kvinnorna använder burka men du kanske går runt i kortaste kjolen eller shortsen eller djupaste urringning på gatorna i ett strikt muslimskt land, jag skulle aldrig göra så. Jag tar till och med på en sjal om jag t.ex. besöker en moské. Nu har jag iofs aldrig varit i ett muslimskt land som turist utan det har varit jobb som gällde, fast jag tror faktiskt inte jag skulle klä mig eller uppföra mig annorlunda som turist.
Gita
Gita
CITAT (Anki på Öland @ 07-05-2013, 07:53) *
Det är väl därför Svenskar och andra europeer som arbetsinvandrar bor i bostadsområden med murar runt - inte för att assimileras i landet utan för att få ha sin vanliga "frihet" Inte 17 tar man seden dit man kommer när man flyttar dit, man gör sitt eget lilla "Rosengård" fast med betydligt högre standard än övriga i landet. Har bekanta som flyttat till Indien för att arbeta. Dom bor också i stora komplex med murar runt där dom har allt innanför och dom enda indier dom ser är hushållerskan och chaffören som dom får när dom flyttar dit.

Nu tror jag iofs att det är väldigt få svenskar som arbetar t.ex. i Indien som har för avsikt att stanna i landet, för de flesta gäller det ett par år och de flesta utrikes arbetande svenskar tillhör de mer välutbildade.
För det andra tror/vet jag att de lever på samma sätt och samma standard som som medelklassindiern dvs i områden med murar runt om med chaufför och hushållshjälp.(I de flesta länder i världen är faktiskt både chaufför, hushållshjälp och murar runt bostads/villaområden helt normalt)
För det tredje tror jag inte att man som svensk arbetande i utlandet medvetet utmanar landets värderingar, i så fall är man inte särskilt begåvad.
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 07-05-2013, 20:55) *
För det tredje tror jag inte att man som svensk arbetande i utlandet medvetet utmanar landets värderingar, i så fall är man inte särskilt begåvad.
Gita

Jag jobbar ju i Norge och jag brukar dra riktigt fula norgevitsar för arbetskamraterna. Men så är jag kanske inte så begåvad heller rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 08-05-2013, 18:34) *
Jag jobbar ju i Norge och jag brukar dra riktigt fula norgevitsar för arbetskamraterna. Men så är jag kanske inte så begåvad heller rolleyes.gif

giggle.gif
Gita
CITAT (Huggorm @ 08-05-2013, 18:34) *

Norge, Norge, Norge........

Gita
gnon49
Vill man vara på den säkra sidan så reser eller bosätter man sig ju i ett land med liknande kultur som vår egen. Då går allt så mycket smidigare. Måste man, av någon anledning, bosätta sig i ett land med en kultur som är främmande så gäller nog att man lär sig vad som gäller i just det samhället. Det vi tar för givet kan ju vara förbjudet eller rent av ett lagbrott. Men är man väl påläst om ett lands lagar o regler o dess kultur så kan resan eller boendet ju bli ett fint minne. Alla länder har ju något intressant o nytt, även diktaturer.
Motti
Var i Norge i torsdags och hämtade en valp i Flisa ! vi blev bemötta med en stor gästfrihet och värma ;)Jo då Norrmännen drar samma historier om oss som vi om dom ;)men fina hundar har dom tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 11-05-2013, 22:57) *
Var i Norge i torsdags och hämtade en valp i Flisa ! vi blev bemötta med en stor gästfrihet och värma ;)Jo då Norrmännen drar samma historier om oss som vi om dom ;)men fina hundar har dom tummenupp.gif

Hette hon inte Tea? confused.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 11-05-2013, 23:03) *

Flisa är en plats om det är vad du syftar på, notera "i" framför.
Rebecca
CITAT (Aqvakul @ 11-05-2013, 23:03) *

Står faktiskt I Flisa... smile.gif
Motti
Flisa ligger ungefär fyra mil från Kronoborg (tror det hette så )! Jo då valpen heter Tea !
Huggorm
CITAT (Motti @ 11-05-2013, 23:20) *
Flisa ligger ungefär fyra mil från Kronoborg (tror det hette så )! Jo då valpen heter Tea !

Ligger inte Kronoborg i Finland, eller minns jag fel nu? Jag tror i alla fall inte det ligger något ställe som heter så i Norge. Kanske det är Kongsvinger du tänker på, det ligger i närheten av Flisa
Motti
Oj då !all sin da då tog vi vägen över Finland till Norge kanske giggle.gif

Det var nog Kongsberg !
Huggorm
Fast Kongsberg ligger ju bortanför Drammen och Flisa ligger nära Svenska gränsen så det skulle också bli en omväg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon