|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 21:59)  Du tycker alltså att vi skall låta de miljontals människor som´nu lever i dessa läger vara kvar där i generation efter generation. Det är inte de som kommer till Sverige eller andra mottagarländer´de har helt enkelt inte resurser att ta sig därifrån. Vi kan hjälpa med utbildning, mediciner mm. så att de får en chans till ett drägligare liv och till och med en möjlighet att ta sig därifrån. Du talar hånfullt om plåster, du kanske inte är medveten om att väldigt många barn i lägren dör av så enkla åkommor som mässlingen .Tillgång till plåster, bandage och mediciner är faktiskt livsavgörande.
Och jag talar inte för att vi skall sluta ta emot flyktingar men jag inser att vi inte klarar av att hjälpa alla behövande, vi klara ju inte ens att erbjuda en framtid och ett drägligt liv till dem som redan kommit. Ser du någon gräns för hur många vi kan ta emot? Och var går den i så fall? Gita Men ska vi bara sitta och se tiden an under akuta krislägen och alltså vänta med att träda in tills det blir dags för uppstädning efter krigshärdarna, eller hur menar du egentligen? Vi måste naturligtvis hjälpa till så gott vi kan genom alla faserna.
Frågan är väl hur mycket vi ska offra i vår egen välfärd på bekostnad av våra egna som tex våra barns välfärd och våra gammlas välfärd de gammla som byggde upp det vi har i Sverige !ska vi inte måna ett dugg om vårt och vårt bästa ?Sverige är ju inte det enda landet i världen som kan ta emot flyktingar !ska vi bara lägga alla resurser på invandring och strunta i våra gammla ungdomarna och våra barns uppväxt väl och ve ?
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:23)  Frågan är väl hur mycket vi ska offra i vår egen välfärd på bekostnad av våra egna som tex våra barns välfärd och våra gammlas välfärd de gammla som byggde upp det vi har i Sverige !ska vi inte måna ett dugg om vårt och vårt bästa ?Sverige är ju inte det enda landet i världen som kan ta emot flyktingar !ska vi bara lägga alla resurser på invandring och strunta i våra gammla ungdomarna och våra barns uppväxt väl och ve ? Vi lägger inte alla resurser på flyktingar/invandrare och har aldrig gjort det heller. Det ena behöver inte per automatik, utesluta det andra, så vi klarar nog att ta hand om både våra egna och de som flyr hit. Urholka inte välfärden med fler besparingskrav på de sämst ställda så ordnar det sig ska du se.
Jo men Pejori !det är ju precis det vi gör urholka för våra egna och deras trygghet för att ha råd att ta hand om flyktingar !Varför tror du SD har vunnit mark ?jo därför att folk i sverige är livrädda för att det ska urholka pensioner livskvalitet mm .Jag är ingen fan av SD alls men jag har en viss förståelse för att folk röstar på dom ,de flesta som röstar på SD i dag är över 60 år . Att SD gått framåt är en indikation på att något är fel i politiken här i Sverige !
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:38)  Jo men Pejori !/***/ . Att SD gått framåt är en indikation på att något är fel i politiken här i Sverige ! Ja. Vi har fått en moderat regering, det är felet. Det är moderaterna som med sina besparingar, urholkat välfärden, inte flyktingarna eller invandrarna.
CITAT (pejori @ 17-04-2013, 22:31)  Vi lägger inte alla resurser på flyktingar/invandrare och har aldrig gjort det heller. Det ena behöver inte per automatik, utesluta det andra, så vi klarar nog att ta hand om både våra egna och de som flyr hit.
Urholka inte välfärden med fler besparingskrav på de sämst ställda så ordnar det sig ska du se. Men så klart att flyktingmottagningen kostar pengar, mycket pengar och någonstans måste dessa pengar tas. Att påstå något annat är bara ett stort hyckleri. Och återigen, det är lika bra att påpeka omigen att jag inte vill stänga några gränser, men därför behöver man inte förneka ekonomiska fakta. Gita
Tror inte det har med moderaterna att göra då de inte är i majoritet i regeringen !Problemet är att vi inte kan diskutera flyktingpolitiken öppet ! gör vi det så blir man kallad Rasist !där ligger problemet .Allt som har med flyktingpolitiken att göra sopas under mattan ,det har många tröttnat på därför röstar de på SD . Var i stan här i dag Nässjö ! tio svarta män höll på att rycka ihop på torget troligen var en del Somalier och de andra från ett annat land det var en väldigt härsk stämning !en av männen gick imellan och medlade och till slut gick de år var sitt håll ,stämningen var otäck kan jag tala om
CITAT (pejori @ 17-04-2013, 22:40)  Ja. Vi har fått en moderat regering, det är felet.
Det är moderaterna som med sina besparingar, urholkat välfärden, inte flyktingarna eller invandrarna. Moderaterna, eller högerpartierna får man nog säga, använder cyniskt (fast kanske inte alltid medvetet) invandringen som medel i att rasera välfärden - de som får betala blir såklart invandrarna och fattiga. Bland annat ska låglönejobben bli fler - och där blir det såklart mest invandrare. (Jobbskatteavdraget är delvis till för att sänka minsta lönen folk är beredda att arbeta för - förutom att det såklart ger mest pengar till redan rika). Arbetslöshet är bra för företagen. Att överbelasta välfärdssystemen är ett sätt att rasera dem och få folk att acceptera privata alternativ i tron att det skulle bli bättre. Solidariteten minskar och med den viljan att stödja gemensamma lösningar. Egoismen frodas, skattesänkningar för folk som redan har duggar tätt, etc. Och så kommer SD och deras anhang och skyller på invandringen.
CITAT (Pirum @ 17-04-2013, 22:52)  Moderaterna, eller högerpartierna får man nog säga, använder cyniskt (fast kanske inte alltid medvetet) invandringen som medel i att rasera välfärden - de som får betala blir såklart invandrarna och fattiga. Bland annat ska låglönejobben bli fler - och där blir det såklart mest invandrare. (Jobbskatteavdraget är delvis till för att sänka minsta lönen folk är beredda att arbeta för - förutom att det såklart ger mest pengar till redan rika). Arbetslöshet är bra för företagen. Att överbelasta välfärdssystemen är ett sätt att rasera dem och få folk att acceptera privata alternativ i tron att det skulle bli bättre. Solidariteten minskar och med den viljan att stödja gemensamma lösningar. Egoismen frodas, skattesänkningar för folk som redan har duggar tätt, etc. Och så kommer SD och deras anhang och skyller på invandringen.
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:51)  Tror inte det har med moderaterna att göra då de inte är i majoritet i regeringen !Problemet är att vi inte kan diskutera flyktingpolitiken öppet ! gör vi det så blir man kallad Rasist !där ligger problemet .Allt som har med flyktingpolitiken att göra sopas under mattan ,det har många tröttnat på därför röstar de på SD . Var i stan här i dag Nässjö ! tio svarta män höll på att rycka ihop på torget troligen var en del Somalier och de andra från ett annat land det var en väldigt härsk stämning !en av männen gick imellan och medlade och till slut gick de år var sitt håll ,stämningen var otäck kan jag tala om  Problemet är inte att man diskuterar utan hur man gör det. Sedan spelar alla felaktiga myter in också, att SD vinner röster. http://www.regeringen.se/sb/d/2279/a/181576Hade det varit mindre otäkt, om det varit tio svenska män som bråkade??? CITAT (Pirum @ 17-04-2013, 22:52)  Moderaterna, eller högerpartierna får man nog säga, använder cyniskt (fast kanske inte alltid medvetet) invandringen som medel i att rasera välfärden - de som får betala blir såklart invandrarna och fattiga. Bland annat ska låglönejobben bli fler - och där blir det såklart mest invandrare. (Jobbskatteavdraget är delvis till för att sänka minsta lönen folk är beredda att arbeta för - förutom att det såklart ger mest pengar till redan rika). Arbetslöshet är bra för företagen. Att överbelasta välfärdssystemen är ett sätt att rasera dem och få folk att acceptera privata alternativ i tron att det skulle bli bättre. Solidariteten minskar och med den viljan att stödja gemensamma lösningar. Egoismen frodas, skattesänkningar för folk som redan har duggar tätt, etc. Och så kommer SD och deras anhang och skyller på invandringen.
Sällan som tio svenska män bråkar öppet på ett Torg ! händer i stort set aldrig om det inte handla om fotboll eller hockey men då är det oftast utanför en arena .
Piccante
17-04-2013, 22:04
Att invandringen gör att vi inte har råd med gamla och sjuka är en falsk dikotomi. Det är inte nödvändigtvis så att försörjningsstödet ökar pga invandring (även om invandrare som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden givetvis bidrar). Däremot vet man att försörjningsstödet har ökat som en effekt av den borgerliga regeringens förändringar av a-kassan och ökade utförsäkringar. Även kommuner som inte tar emot invandrare kan dras med en stort underskott för försörjningsstödet.
Att ställa invandring mot välfärd är att förenkla verkligheten betydligt och att anamma ett tankesätt som är en anpassning till SDs enkla retorik.
*Stintan*
17-04-2013, 22:10
CITAT (Pirum @ 17-04-2013, 22:52)  Moderaterna, eller högerpartierna får man nog säga, använder cyniskt (fast kanske inte alltid medvetet) invandringen som medel i att rasera välfärden - de som får betala blir såklart invandrarna och fattiga. Bland annat ska låglönejobben bli fler - och där blir det såklart mest invandrare. (Jobbskatteavdraget är delvis till för att sänka minsta lönen folk är beredda att arbeta för - förutom att det såklart ger mest pengar till redan rika). Arbetslöshet är bra för företagen. Att överbelasta välfärdssystemen är ett sätt att rasera dem och få folk att acceptera privata alternativ i tron att det skulle bli bättre. Solidariteten minskar och med den viljan att stödja gemensamma lösningar. Egoismen frodas, skattesänkningar för folk som redan har duggar tätt, etc. Och så kommer SD och deras anhang och skyller på invandringen.
Men du kan ju inte komma förbi att invandrare inte tillför något i ekonominbara ett fåtal gör det !de kostar ju och på skattepengar ,dom pengar vi lägger i skatt går ju till en stor del till omhändertagandet av flyktinpolitiken ! Sedan skulle jag vilja ställa en fråga till er som debaterar här ?hur många av er umgås med invandrare och hur många av er har invandrare i släkten ?och hur många av er här som tycker har umgåts med invandrare eller träffat några ?
CITAT (Piccante @ 17-04-2013, 23:04)  Att invandringen gör att vi inte har råd med gamla och sjuka är en falsk dikotomi. Det är inte nödvändigtvis så att försörjningsstödet ökar pga invandring (även om invandrare som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden givetvis bidrar). Däremot vet man att försörjningsstödet har ökat som en effekt av den borgerliga regeringens förändringar av a-kassan och ökade utförsäkringar. Även kommuner som inte tar emot invandrare kan dras med en stort underskott för försörjningsstödet.
Att ställa invandring mot välfärd är att förenkla verkligheten betydligt och att anamma ett tankesätt som är en anpassning till SDs enkla retorik. Visst är det så. Det är sådanna skrönor som grundar sig i antingen okunskap, eller en ren vilja att tro på myterna högerextrema sidor/personer kläcker ur sig. Som det här. http://avpixlat.info/2013/04/17/kommun-ans...med-knackebrod/
Piccante
17-04-2013, 22:20
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:10)  Men du kan ju inte komma förbi att invandrare inte tillför något i ekonominbara ett fåtal gör det !de kostar ju och på skattepengar ,dom pengar vi lägger i skatt går ju till en stor del till omhändertagandet av flyktinpolitiken ! Sedan skulle jag vilja ställa en fråga till er som debaterar här ?hur många av er umgås med invandrare och hur många av er har invandrare i släkten ?och hur många av er här som tycker har umgåts med invandrare eller träffat några ? Jag brukar inte vara så pass personlig på odla att jag redogör för mitt umgänge men om du absolut måste veta så ja, jag umgås, känner och har träffat många invandrare/ flyktingar/ papperslösa under mina år. I släkten finns inga utomeuropeiska invandrare men ganska många från Finland och Tyskland.
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:10)  Men du kan ju inte komma förbi att invandrare inte tillför något i ekonominbara ett fåtal gör det !de kostar ju och på skattepengar ,dom pengar vi lägger i skatt går ju till en stor del till omhändertagandet av flyktinpolitiken ! Sedan skulle jag vilja ställa en fråga till er som debaterar här ?hur många av er umgås med invandrare och hur många av er har invandrare i släkten ?och hur många av er här som tycker har umgåts med invandrare eller träffat några ? Dom har heller inte kostat en krona i barnbidrag under sin uppväxt, eller utnyttjat sjukvård, barnvård, tandvård eller skola, så rent ekonomiskt är dom en vinst. Sedan till din fråga. Vad sjutton Har det med saken att göra? Tror du på fullt allvar att det finns folk som aldrig träffat en invandrare?
Natur liv
17-04-2013, 22:23
CITAT (Carl @ 08-04-2013, 17:19)  Det är ett mycket känsligt ämne tyvärr! Utan att ha läst tråden kan jag konstatera att det självklart är ett känsligt ämne. När somliga anser sig ha rätten att bestämma att inte andra människor har rätt att leva under normala omständigheter. Det vore mycket lättare att diskutera om var och en pratar om sig själv. "Jag vill bli utvisad", "jag har inte rätt att leva här" eller "jag tycker att min hydfärg är fel". Om någon skulle uttrycka sig så skulle det i alla fall finnas anledning att lyssna. I annat fall kan man bara slänga synpunkterna i papperskorgen. Tyckande utan erfarenhet är i de här sammanhangen inte mycket värt, tycker jag.
CITAT (Gita @ 17-04-2013, 22:46)  Men så klart att flyktingmottagningen kostar pengar, mycket pengar och någonstans måste dessa pengar tas. Att påstå något annat är bara ett stort hyckleri. Och återigen, det är lika bra att påpeka omigen att jag inte vill stänga några gränser, men därför behöver man inte förneka ekonomiska fakta. Gita Det är ett större hyckleri att påstå att flyktingarnas kostnader är orsaken till att skola, vård och omsorg går på knäna.
Träffa invandrare spontant på krogen är en sak ! men att umgås med dom eller vara släkt med dom är en helt annan sak då får du insikt i deras liv på ett helt annat sätt ,att prata om invandrare är en sak !men om du aldig har haft förmånen att umgås med dom eller ha dom i din riella verklighet då har jag svårt att förstå hur man kan skriva här om invandrare här över huvud taget !Då bör man ge sig ut i verkligheten och träffa dom lära känna dom .Lät att sitta här och snacka om invandrare om man aldig ens närmats sig en av dom !
Natur liv
17-04-2013, 22:32
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:28)  Träffa invandrare spontant på krogen är en sak ! men att umgås med dom eller vara släkt med dom är en helt annan sak då får du insikt i deras liv på ett helt annat sätt Absolut! Samma gäller oavsett nationalitet.
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:28)  Träffa invandrare spontant på krogen är en sak ! men att umgås med dom eller vara släkt med dom är en helt annan sak då får du insikt i deras liv på ett helt annat sätt ,att prata om invandrare är en sak !men om du aldig har haft förmånen att umgås med dom eller ha dom i din riella verklighet då har jag svårt att förstå hur man kan skriva här om invandrare här över huvud taget !Då bör man ge sig ut i verkligheten och träffa dom lära känna dom .Lät att sitta här och snacka om invandrare om man aldig ens närmats sig en av dom ! Det är bara du som pratar om att träffa dom på krogen, så jag antar att dina erfarenheter grundar sig därifrån då. Mina gör det inte, så lyd ditt eget råd, och ge dig ut i verkligheten.
Natur liv
17-04-2013, 22:40
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:23)  Frågan är väl hur mycket vi ska offra i vår egen välfärd på bekostnad av våra egna som tex våra barns välfärd och våra gammlas välfärd de gammla som byggde upp det vi har i Sverige !ska vi inte måna ett dugg om vårt och vårt bästa ? Vadå offra??? Vår välfärd är skapad av invandrare! Dig och mig.
Piccante
17-04-2013, 22:41
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:28)  Träffa invandrare spontant på krogen är en sak ! men att umgås med dom eller vara släkt med dom är en helt annan sak då får du insikt i deras liv på ett helt annat sätt ,att prata om invandrare är en sak !men om du aldig har haft förmånen att umgås med dom eller ha dom i din riella verklighet då har jag svårt att förstå hur man kan skriva här om invandrare här över huvud taget !Då bör man ge sig ut i verkligheten och träffa dom lära känna dom .Lät att sitta här och snacka om invandrare om man aldig ens närmats sig en av dom ! Nu tycker jag du talar om invandrare som en homogen grupp? Vilka erfarenheter har du själv av invandrare / flyktingar Motti?
Nä du så enkelt är det inte ! jag lever med invandrare dagligen ! gör du ? Min svärdotter är halv Ungerska och bär min sons barn som ska födas i juli ! en av mina vänner i byn kommer från Mackedonien ,en del vänner från Tyskland mm.mm En av mina goaste vänner kommer från Eritrea !
Natur liv
17-04-2013, 22:48
Svenskar på krogen är trista, liksom andra nationaliteter. Svenskar i släkten är schyssta liksom invandrare. Vore ju konstigt annars. Vi är ju alla till syvende och sist invandrare. Möjligen en och annan same som kan säga att de verkligen är ursvenska.
Själv är jag delvis svensk. Delvis finsk. Delvis annat. En schysst blandning som vittnar om god överlevnadsförmåga! Ingen inavel här inte. En livshistoria jag delar med många.
Anki på Öland
17-04-2013, 22:49
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:45)  Nä du så enkelt är det inte ! jag lever med invandrare dagligen ! gör du ? Min svärdotter är halv Ungerska och bär min sons barn som ska födas i juli ! en av mina vänner i byn kommer från Mackedonien ,en del vänner från Tyskland mm.mm En av mina goaste vänner kommer från Eritrea ! Och är det då det som har fått dig att bli så negativ till flyktingar/invandrare så du inte tycker vi ska ta emot dom här i vårt land för att dom "tar" din välfärd ifrån dig???
*Stintan*
17-04-2013, 22:50
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:45)  Nä du så enkelt är det inte ! jag lever med invandrare dagligen ! gör du ? Min svärdotter är halv Ungerska och bär min sons barn som ska födas i juli ! en av mina vänner i byn kommer från Mackedonien ,en del vänner från Tyskland mm.mm En av mina goaste vänner kommer från Eritrea ! Det var då inte mycket att komma med
Piccante
17-04-2013, 22:51
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:45)  Nä du så enkelt är det inte ! jag lever med invandrare dagligen ! gör du ? Min svärdotter är halv Ungerska och bär min sons barn som ska födas i juli ! en av mina vänner i byn kommer från Mackedonien ,en del vänner från Tyskland mm.mm En av mina goaste vänner kommer från Eritrea ! Nu är ju inte detta någon tävling i vem känner flest invandrare! Men att ha en granne o en svärdotter med utländsk (men europeisk) härkomst och känna en eritrean gör nog ingen person till expert på invandrares livsvillkor. Jag som växte upp på en ort med stor arbetskraftsinvandring hade ju 10% av mina klasskompisar på lekis från forna Jugoslavien. Närmaste granne när jag var liten var greker som flytt från juntan. Dock vill jag påstå att det är en väldig skillnad på att vara arbetskraftinvandrare eller att ha flytt från länder som Grekland, Portugal. Spanien, Ungern mfl där fascismen var stark men det inte pågick några direkta väpnade strider. folk som flytt från krig har mkt mer trauma med sig i bagaget och en helt annan problematik så man kan inte jämföra alla invandrargrupper och tro man förstår allt om deras bakgrund. Förövrigt har jag själv undervisat en kort period på introduktionsprogrammet på gymnasiet.
Natur liv :)gillar din livsfillosofi  Kvittar väl vad man kommer ifrån bara man gillar läget Men man ska inte skåda lusen för än den avslöjat sig
Piccante
17-04-2013, 22:52
CITAT (Anki på Öland @ 17-04-2013, 23:49)  Och är det då det som har fått dig att bli så negativ till flyktingar/invandrare så du inte tycker vi ska ta emot dom här i vårt land för att dom "tar" din välfärd ifrån dig???
hattstugan
17-04-2013, 22:54
Återgå till Ämnet som avsågs i TS!! /Moderator
? har inget att tilläga då det verkar helt meningslöst .
Aqvakul
18-04-2013, 06:33
CITAT (hattstugan @ 17-04-2013, 23:54)  Återgå till Ämnet som avsågs i TS!! /Moderator Ämnet är faktiskt väldigt knepigt både begreppsmässigt och känslomässigt. Antingen blir tråden jättekort eller får den svälla ut.... (Om jag skulle starta en tråd med följande fråga: "Har ni slutat supa?" Hur skulle man kunna hantera den?)
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 22:14)  Vad jag tänker i alla fall är väl att Sverige inte kan vara hela världens samvete !det finns väl andra länder som får ta och ställa upp på att ta in invandrare ,vi får väl dela på det i sista ändan ! Det finns det ju. Sverige tar inte ensam emot alla. Men visst finns det länder som kunde ta emot fler.
De flesta av oss som jobbar inom industri, barnomsorg eller vård har nog väldigt många arbetskamrater som har "invandrarbakgrund", jag skulle våga påstå att en majoritet av dem jag arbetat med de senaste 6-7 åren har invandrarbakgrund - ofta från balkan-mellanöstern. Jag tror inte att man blir mer eller mindre rasist blott av att umgås med folk från ditten eller datten; man kan vara polare med invandrare men ärkerasist, man kan vara invandrare och själv rasist, man kan umgås endast med blonda dragspelare men ändå vara ickerasist. En av de mest rasistiska jag känner sökte ny lägenhet ftersom det flyttat in så många personer från XYZ i hans trappuppgång. Själv är han från samma väderstreck men ett annat land. Rasismen går alltså inte enbart från "svenskar" mot "invandrare", den kan lika gärna gå åt andra hållet eller mellan olika grupper. "Svenskar" är ju ingen homogen grupp, men "invandrare" är ju ännu mindre homogen - det går inte att säga "invandrare är si" eller "invandrare är så" utan att närmare specificera vad man menar.
Rebecca
18-04-2013, 09:49
CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:01)  Sällan som tio svenska män bråkar öppet på ett Torg ! händer i stort set aldrig om det inte handla om fotboll eller hockey men då är det oftast utanför en arena . Men det är vanligt att invandrare gör det menar du?
CITAT (Pirum @ 18-04-2013, 09:34)  De flesta av oss som jobbar inom industri, barnomsorg eller vård har nog väldigt många arbetskamrater som har "invandrarbakgrund", jag skulle våga påstå att en majoritet av dem jag arbetat med de senaste 6-7 åren har invandrarbakgrund - ofta från balkan-mellanöstern. Jag tror inte att man blir mer eller mindre rasist blott av att umgås med folk från ditten eller datten; man kan vara polare med invandrare men ärkerasist, man kan vara invandrare och själv rasist, man kan umgås endast med blonda dragspelare men ändå vara ickerasist. En av de mest rasistiska jag känner sökte ny lägenhet ftersom det flyttat in så många personer från XYZ i hans trappuppgång. Själv är han från samma väderstreck men ett annat land. Rasismen går alltså inte enbart från "svenskar" mot "invandrare", den kan lika gärna gå åt andra hållet eller mellan olika grupper. "Svenskar" är ju ingen homogen grupp, men "invandrare" är ju ännu mindre homogen - det går inte att säga "invandrare är si" eller "invandrare är så" utan att närmare specificera vad man menar. Tror att det första steget för att komma ifrån rasism, är att börja behandla alla som människor, oavsett nationalitet och hudfärg. Vi är alla skapade av kött och blod och upplever sorg och smärta, på samma sätt. CITAT (Motti @ 17-04-2013, 23:01)  Sällan som tio svenska män bråkar öppet på ett Torg ! händer i stort set aldrig om det inte handla om fotboll eller hockey men då är det oftast utanför en arena . Med risk för att göra dig besviken, det är sällan invandrare gör det heller. Det händer, precis som men Svenskar. Inte mer eller mindre skrämande beroende på hud/hårfärgen.
Eftersom allt har med ekonomi att göra så finns givetvis en gräns på flyktingströmmen innan Europa stänger ner sina gränser eller inför ännu hårdare regler. En naturlig åtgärd om inte flyktingländerna kan få en fungerande stat o ett fritt samhälle utan oroligheter o religiösa fanatiker. Förtrycket verkar ju ha blivit det normala tillståndet i MÖ och det kan inte västvärlden hjälpa till med hur gärna man än vill. Tillfälliga katastrofer eller krig är en annan sak. Men diktatur o förtryck som ju följt på den arabiska våren är vi ju inte kapabla att hantera. Några enstaka, för att döva samvetet, kan vi kanske hjälpa, men i övrigt så kan vi bara förfasa oss över människors dårskap o oförmåga till fredlig samexistens. Sedan kan alltid västvärlden ge bistånd som försvinner på vägen. Allt för bättre nattsömn. Men som sagt, i slutändan är det det ekonomiska läget som styr, inget annat.
CITAT (gnon49 @ 18-04-2013, 11:11)  Eftersom allt har med ekonomi att göra så finns givetvis en gräns på flyktingströmmen innan Europa stänger ner sina gränser eller inför ännu hårdare regler. En naturlig åtgärd om inte flyktingländerna kan få en fungerande stat o ett fritt samhälle utan oroligheter o religiösa fanatiker. Förtrycket verkar ju ha blivit det normala tillståndet i MÖ och det kan inte västvärlden hjälpa till med hur gärna man än vill. Tillfälliga katastrofer eller krig är en annan sak. Men diktatur o förtryck som ju följt på den arabiska våren är vi ju inte kapabla att hantera. Några enstaka, för att döva samvetet, kan vi kanske hjälpa, men i övrigt så kan vi bara förfasa oss över människors dårskap o oförmåga till fredlig samexistens. Sedan kan alltid västvärlden ge bistånd som försvinner på vägen. Allt för bättre nattsömn. Men som sagt, i slutändan är det det ekonomiska läget som styr, inget annat. Under tiden som västvärlden förfasar sig över dårskapen kan man väl ändå behandla dem som kommer från dessa krigshärdar, humant och mäniskovärdigt???
Piccante
18-04-2013, 11:19
CITAT (gnon49 @ 18-04-2013, 11:11)  Eftersom allt har med ekonomi att göra så finns givetvis en gräns på flyktingströmmen innan Europa stänger ner sina gränser eller inför ännu hårdare regler. En naturlig åtgärd om inte flyktingländerna kan få en fungerande stat o ett fritt samhälle utan oroligheter o religiösa fanatiker. Förtrycket verkar ju ha blivit det normala tillståndet i MÖ och det kan inte västvärlden hjälpa till med hur gärna man än vill. Tillfälliga katastrofer eller krig är en annan sak. Men diktatur o förtryck som ju följt på den arabiska våren är vi ju inte kapabla att hantera. Några enstaka, för att döva samvetet, kan vi kanske hjälpa, men i övrigt så kan vi bara förfasa oss över människors dårskap o oförmåga till fredlig samexistens. Sedan kan alltid västvärlden ge bistånd som försvinner på vägen. Allt för bättre nattsömn. Men som sagt, i slutändan är det det ekonomiska läget som styr, inget annat. Frågan är ju om inte diktatur o förtryck var ännu värre innan? Västvärlden hanterade ju demokratiska val i Palestina genom att delta i en politisk blockad istället för att försöka föra en dialog. I Irak har man av strategiska skäl stöttat de största religiösa grupperingarna och därmed bidragit till att politiken blivit mer sekteristisk.
CITAT (Piccante @ 18-04-2013, 12:19)  Frågan är ju om inte diktatur o förtryck var ännu värre innan? Västvärlden hanterade ju demokratiska val i Palestina genom att delta i en politisk blockad istället för att försöka föra en dialog. I Irak har man av strategiska skäl stöttat de största religiösa grupperingarna och därmed bidragit till att politiken blivit mer sekteristisk. Det kommer aldrig något gott från en islamiststödd regering. Det var säkert mycket illa under socialiststyret i dom flesta MÖ- länder men revolutionen verkar ha förvärrat situationen. Nu är demokratin än längre utom räckhåll för den hårt prövade regionen. Dessutom har ju trycket mot den enda demokratin i områden,Israel, ökat. En farlig situation om den urartar.
Piccante
18-04-2013, 12:44
CITAT (gnon49 @ 18-04-2013, 13:09)  Det kommer aldrig något gott från en islamiststödd regering. Det var säkert mycket illa under socialiststyret i dom flesta MÖ- länder men revolutionen verkar ha förvärrat situationen. Nu är demokratin än längre utom räckhåll för den hårt prövade regionen. Dessutom har ju trycket mot den enda demokratin i områden,Israel, ökat. En farlig situation om den urartar. Framsteg tar tid. Situationen verkar ändå gå mot en positiv utveckling i Tunisien och Libyen. Egypten befinner sig i en politisk kris men samtidigt finns det starka krafter där som inte vill att deras revolt kidnappas av islamister. Väst borde upphöra med allt ekonomiskt o militärt stöd till Saudiarabien om de verkligen vill ha förändring i regionen, det är dom tillsammans med Iran som pumpar in mest pengar o vapen i olika rebellgrupper. Israel håller på att sjunka djupt i sin nationalreligiösa närmast fascistiska spiral med allt tuffare retorik mot både Iran, Syrien och sin egen befolkning.
Åkte taxi in till stan i går ! fick en mycket trevlig Taxichaffis som var kvinna och socialdemokrat ! hon kunde inte fatta att hennes parti hade tagit in en Muslim med den kvinnosynen i hennes socialdemokratiska parti som hon röstat på i så många år ,hon övervägde att byta parti i nästa val .Hon sa så här !vårt socialdemokratiska parti ska stå för lika rätt för alla lika lön mellan könen osv ,hon var rent förbannad på hur sossarna sköt det här .Alla vet ju hur Muslimernas kvinnosyn är ! tillbaks till spisen och var tyst kvinna .
*Stintan*
19-04-2013, 03:30
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 01:26)  Åkte taxi in till stan i går ! fick en mycket trevlig Taxichaffis som var kvinna och socialdemokrat ! hon kunde inte fatta att hennes parti hade tagit in en Muslim med den kvinnosynen i hennes socialdemokratiska parti som hon röstat på i så många år ,hon övervägde att byta parti i nästa val .Hon sa så här !vårt socialdemokratiska parti ska stå för lika rätt för alla lika lön mellan könen osv ,hon var rent förbannad på hur sossarna sköt det här .Alla vet ju hur Muslimernas kvinnosyn är ! tillbaks till spisen och var tyst kvinna . Trist att taxichauffören hade en så generaliserande syn på muslimer. Eller är det kanske din egen generalisering?
Aqvakul
19-04-2013, 06:43
Det finns många som älskar att sprida fördomsfulla generalisernade omdömen om både det ena och det andra...
Kanske känner man sig lite bättre själv om man får kasta skit på andra...
Piccante
19-04-2013, 09:26
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 01:26)  Åkte taxi in till stan i går ! fick en mycket trevlig Taxichaffis som var kvinna och socialdemokrat ! hon kunde inte fatta att hennes parti hade tagit in en Muslim med den kvinnosynen i hennes socialdemokratiska parti som hon röstat på i så många år ,hon övervägde att byta parti i nästa val .Hon sa så här !vårt socialdemokratiska parti ska stå för lika rätt för alla lika lön mellan könen osv ,hon var rent förbannad på hur sossarna sköt det här .Alla vet ju hur Muslimernas kvinnosyn är ! tillbaks till spisen och var tyst kvinna . Du kan lika gärna byta ut muslim mot Kristdemokrat där.... Muslimers kvinnosyn varierar väldigt mycket mellan olika länder och kulturer, liksom inom olika religiösa riktningar. Man ska inte generalisera så grovt.
Huggorm
19-04-2013, 09:59
CITAT (Piccante @ 19-04-2013, 10:26)  Du kan lika gärna byta ut muslim mot Kristdemokrat där.... Muslimers kvinnosyn varierar väldigt mycket mellan olika länder och kulturer, liksom inom olika religiösa riktningar. Man ska inte generalisera så grovt. Så i vilka muslimska länder eller kulturer är kvinnorna frigjorda och självständiga?
Aqvakul
19-04-2013, 10:02
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 10:59)  Så i vilka muslimska länder eller kulturer är kvinnorna frigjorda och självständiga? Det handlar kanske mindre om religion än om traditionella patriarkaliska och auktoritära strukturer....
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2013, 11:02)  Det handlar kanske mindre om religion än om traditionella patriarkaliska och auktoritära strukturer.... Där satt den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|