|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
malarmaster
09-04-2013, 16:08
CITAT (*Stintan* @ 09-04-2013, 08:14)  Bra försök till bortförklaring. Självklart har det med kommunerna att göra. Men du har ju varit med och röstat fram en sån superregering så det borde väl inte vara så många som behöver försörjningsstöd.(Obs ironi) Dessutom är det väl rimligt att alla kommuner tar emot flyktingar. Vill dom sen inte flytta så är det väl bara bra för då blir det i alla fall lite spridning och inte alla måste bo i Södertälje, Botkyrka, Rosengård m.fl. invandrarområden. detta var din dummaste kommentar hittills,är det rimligt att kommuninvånarnas skatter skall gå till försörjningstöd till utifrån kommande och därmed dränera den kommunala service som efterfrågas? varför tror du det saknas pengar till skolor,bibliotek,äldreboende,personal inom kommunen m.m. det är klart de skall flytta till kommuner där de har chans till bostad o sysselsättning,eller? varför samlas de i vissa kommuner? de områden du räknade upp (det finns åtskilliga fler) har ju stora problem med jobb o de bor trångt,skolorna har problem m.m. problemet är att det är för många som kommer,över 100000 i fjol, i år beräknas minst lika många komma. det är en större stad om året som du skall på något sätt hitta bostad o försörjning till. detta har ju inget med regeringspolitik att göra,flyktingarna kommer oavsett regering. Ulf
CITAT (malarmaster @ 09-04-2013, 17:08)  detta var din dummaste kommentar hittills,är det rimligt att kommuninvånarnas skatter skall gå till försörjningstöd till utifrån kommande och därmed dränera den kommunala service som efterfrågas? varför tror du det saknas pengar till skolor,bibliotek,äldreboende,personal inom kommunen m.m. det är klart de skall flytta till kommuner där de har chans till bostad o sysselsättning,eller? varför samlas de i vissa kommuner? de områden du räknade upp (det finns åtskilliga fler) har ju stora problem med jobb o de bor trångt,skolorna har problem m.m. problemet är att det är för många som kommer,över 100000 i fjol, i år beräknas minst lika många komma. det är en större stad om året som du skall på något sätt hitta bostad o försörjning till. detta har ju inget med regeringspolitik att göra,flyktingarna kommer oavsett regering. Ulf Tyvärr är det omöjligt att diskutera invandringspolitik i dagens Sverige och här är S och Alliansen lika fega. Det är faktiskt inte rimligt att vi skall ta emot 5 gånger vad t.ex. Tyskland tar emot per capita. Bättre enligt mig att ta emot hälften så många och i stället ge dessa en reell chans till ett bra liv. Sen förstår jag inte vad som är så hemskt med Sd, 16 % av LO:s medlemmar stöder dem enl. en ny undersökning. Själv ser jag dem som värdekonservativa sossar spetsade med en viss främlingsfientlighet. Hur som helst har de tagit upp en fråga som samtliga partier förr eller senare måste ta tag i. Gita
Ugglemormor
09-04-2013, 18:45
Gita, Håller med dig att det går inte att ta upp knappa en ursvensk innan någon ropar --- rasist efter en....
Aqvakul
09-04-2013, 20:15
CITAT (Huggorm @ 09-04-2013, 12:07)  Så vad anser du att anledning är till att det finns så lite statistik angående invandring, och att den som finns är baserad på åttiotalet när de invandrare som kom var arbetskraftsinvandrare? Det finns en grundlig utredning av invandrares brottslighet från 2005. Snart är det väl dags för en ny.
Aqvakul
09-04-2013, 20:22
CITAT (Gita @ 09-04-2013, 18:59)  Tyvärr är det omöjligt att diskutera invandringspolitik i dagens Sverige och här är S och Alliansen lika fega. Det är faktiskt inte rimligt att vi skall ta emot 5 gånger vad t.ex. Tyskland tar emot per capita. Bättre enligt mig att ta emot hälften så många och i stället ge dessa en reell chans till ett bra liv.
Sen förstår jag inte vad som är så hemskt med Sd, 16 % av LO:s medlemmar stöder dem enl. en ny undersökning. Själv ser jag dem som värdekonservativa sossar spetsade med en viss främlingsfientlighet. Hur som helst har de tagit upp en fråga som samtliga partier förr eller senare måste ta tag i. Gita Jag tycker faktiskt att diskussionen har blivit mer öppen de senaste åren. Att det är ett antal personer som traditionellt röstat S nu vänder sig till SD är väl inte så märkligt med tanke på attdet rör sig om grupper som har haft det tufft de senaste åren. Medel- och överklassen bor i sina reservat, har bra jobb och känner sig inte hotade.. Det är sant att SD dragit till sig en hel del väljare som tidigare röstat på S. Men SD i riksdagen är ett högerparti som stöder alliansen i nästan 90 % av alla omröstningar...
Huggorm
09-04-2013, 20:29
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2013, 21:15)  Det finns en grundlig utredning av invandrares brottslighet från 2005. Snart är det väl dags för en ny. Den som det länkades till tidigare i tråden som behandlade åren fram till 2001? Det är 2013 nu och mycket vatten har flutit under broarna.
Piccante
09-04-2013, 20:55
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2013, 21:22)  Jag tycker faktiskt att diskussionen har blivit mer öppen de senaste åren.
Att det är ett antal personer som traditionellt röstat S nu vänder sig till SD är väl inte så märkligt med tanke på attdet rör sig om grupper som har haft det tufft de senaste åren. Medel- och överklassen bor i sina reservat, har bra jobb och känner sig inte hotade..
Det är sant att SD dragit till sig en hel del väljare som tidigare röstat på S. Men SD i riksdagen är ett högerparti som stöder alliansen i nästan 90 % av alla omröstningar... Jo detta har väl väljarundersökningarna bekräftat. SD har fyllt sin "rasist-kvot", nu tar de inte väljare för att de spelar invandrarkortet utan nu går LO-medlemmar över till SD för att de är rädda för att jobben försvinner och att de slår vakt om sin ekonomi. I krisens spår växer främlingsfientlighet och tom ren nazism på kontinenten så det är ingen förvånande utveckling egentligen.
*Stintan*
09-04-2013, 21:03
BRÅ har ju massor av statistik. Bl.a säger dom : "Av de totalt 5 150 personer som var inskrivna på anstalt den 1 oktober 2011 var 1 420 (28 procent) utländska medborgare. Denna andel har legat på en liknande nivå under de senaste fem åren." http://www.bra.se/webdav/files/statistik/p...alvard_2011.pdfhttp://www.bra.se/bra/brott--statistik.html#&panel1-1
Jubbe063
09-04-2013, 21:06
hmm, som sagt. uttrycker man sig städat och intelligent dyker inte racistkortet upp. nyttjar man ett lite slarvigare språkbruk och inte sakligt är det nog lättare att bli kallad racist.
Aqvakul
09-04-2013, 21:18
CITAT (Huggorm @ 09-04-2013, 21:29)  Den som det länkades till tidigare i tråden som behandlade åren fram till 2001? Det är 2013 nu och mycket vatten har flutit under broarna. Jo, men det finns en tidigare som bygger på statistik från 80-talet och däremellan hade det inte hänt särskilt mycket. Vad säger att det skulle skett dramatiska förändringar nu?
Huggorm
09-04-2013, 23:10
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2013, 22:18)  Jo, men det finns en tidigare som bygger på statistik från 80-talet och däremellan hade det inte hänt särskilt mycket. Vad säger att det skulle skett dramatiska förändringar nu? Vi får väll vänta tjugo år till nästa undersökning kommer och se om det varit någon dramatik...
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2013, 21:22)  . Men SD i riksdagen är ett högerparti som stöder alliansen i nästan 90 % av alla omröstningar... Fast det gör ju S och MP också, det är inte så värst många frågor som inte är blocköverskridande. Man röstar ju inte emot bara för att....rösta emot. (åtminstone har jag svårt att tro det). Gita
Även om alla partier talar utåt om allas lika värde och ordet värdegrund missbrukas i var o varannan mening så frodas rasisttänkandet bland partierna lika mycket som ute i det övriga samhället. Att tala klarspråk är inte partiernas starka sida. Man är livrädda för att få rasiststämpel på sig o förlora väljare o makt. Väljarna är ju nyckel till maktens korridorer. Dagens politiker tycker jag är en skugga av hur politiker av den gamla stammen var. Att man använder rasiststämpel i politiska uttalanden stup i kvarten för att vinna röster visar hur illa ställt det är.
Jag som ofta reagerar på dold "vardagsrasism" upplever att jag anses som en PK-människa och borde hålla käften. Min stora övertygelse är att de flesta problem som finns på invandrartäta områden inte har någonting med att göra att människorna är invandrare (bortsett från ren hedersförtryck), utan faktiskt på utanförskap och fattigdom. Det är precis samma problematik bland utsatta svenskar som utsatta invandrare, förutom att invandrarna också får tampas med rasismen i Sverige.
Aqvakul
10-04-2013, 12:20
CITAT (Anma @ 10-04-2013, 13:00)  Jag som ofta reagerar på dold "vardagsrasism" upplever att jag anses som en PK-människa och borde hålla käften. Min stora övertygelse är att de flesta problem som finns på invandrartäta områden inte har någonting med att göra att människorna är invandrare (bortsett från ren hedersförtryck), utan faktiskt på utanförskap och fattigdom. Det är precis samma problematik bland utsatta svenskar som utsatta invandrare, förutom att invandrarna också får tampas med rasismen i Sverige. Kan bara instämma!
Hasse_h
10-04-2013, 12:32
Det är ingen tvekan om att det finns en s.k. vardagsrasism, den finns i hela samhället i alla politiska grupperingar och i alla samhällsskikt. Även bland våra invandrargrupper, mellan olika grupperingar av invandrare, men också mot svenskar. Men diskriminering mot svenskar, alltså svenska medborgare med sin etniska bakgrund i Sverige, det existerar inte i svensk lagstiftning. Per svensk lags definition kan bara s.k. etniska minoriteter diskrimineras. Det spelar ingen roll att man som etnisk svensk kan vara i minoritet i många s.k. segrerade områden i våra städer, blir du utsatt för diskriminering med t.ex. glåpord, mobbning, uteslutning m.m. så är det iaf inte diskriminering enligt lag. Som etnisk svensk får man alltså skylla sig själv om man sätter sig själv i sådana situationer där man är i etnisk minoritet, det är åtminstone en tolkning av lagen. Inte undra på att det jäser i den etniskt svenska folkmyllan.
Ska man snacka rasism och diskriminering så anser jag det ska gälla oavsett vilken etnisk tillhörighet den utsatte har. Först då kan man på allvar ta itu med problemen. Ingen vill ha rasism, ingen ska behöva bli utsatt för det. Men spelreglerna måste vara lika för alla, annars växer problemet, det är min övertygelse.
Huggorm
10-04-2013, 12:35
CITAT (Anma @ 10-04-2013, 13:00)  Jag som ofta reagerar på dold "vardagsrasism" upplever att jag anses som en PK-människa och borde hålla käften. Min stora övertygelse är att de flesta problem som finns på invandrartäta områden inte har någonting med att göra att människorna är invandrare (bortsett från ren hedersförtryck), utan faktiskt på utanförskap och fattigdom. Det är precis samma problematik bland utsatta svenskar som utsatta invandrare, förutom att invandrarna också får tampas med rasismen i Sverige. Och där har vi själva kärnan i problemet med invandringen vi haft i Sverige de sista åren. Det har kommit alldeles för många, vi har inga arbeten till dem, inga bra bostäder, ingenting. De får klara sig bäst de kan och lämnas vind för våg. Inte konstigt att det har blivit som det har blivit. Det är därför det är så viktigt att satsa på integration av de som redan är här, snarare än att ta hit så många som möjligt fler och också bara dumpa av i någon sliten miljonprogramslägenhet.
Ugglemormor
10-04-2013, 13:17
Undrar bara hur ska det gå med den svenska befolkningen som arbetar och betalar sin skatt och de som klommer in i vårt land, får både bostad, bilar och allt senaste utan att de har ens visat sig vara till något nytta i samhället då en svensson får se sig om sitt och handla därefter...... Det finns mycket irritation mot dessa som kommer, det märks bara i våran lilla by att man utelsuter dem om de inte gör sitt utan skriker efter ändå mer......
Och sedan får man inte kalla dem för något, nu menar jag inte elakheter utan varifrån de kommer i skrift? Vad är detta för "barnstuga" egentligen?????.
Aqvakul
10-04-2013, 13:41
CITAT (Huggorm @ 10-04-2013, 13:35)  Och där har vi själva kärnan i problemet med invandringen vi haft i Sverige de sista åren. Det har kommit alldeles för många, vi har inga arbeten till dem, inga bra bostäder, ingenting. De får klara sig bäst de kan och lämnas vind för våg. Inte konstigt att det har blivit som det har blivit. Det är därför det är så viktigt att satsa på integration av de som redan är här, snarare än att ta hit så många som möjligt fler och också bara dumpa av i någon sliten miljonprogramslägenhet. Instämmer i att det varit enklare om det kommit färre. MEN, det handlar ju inte om att "ta hit så många som möjligt", utan att människor lämnar sitt land för att libvet där är väldigt svårt... Problemet är att solidaritetn inom EU är närmast obefintlig och flera andra länder använder diverse "tjuvknep" för att komma undan sitt ansvar..
CITAT (Rebecca @ 09-04-2013, 08:35)  Vad tror du det beror på? Att de ÄR såna eller att integrationspolitiken är helt åt h*lvete?
Källa på att det är en myt? Huruvida det är en myt eller inte kan man ju diskutera, men det är ett stort problem att många läkare inte kan göra sig förstådda i kommunikationen med patienterna, och inte heller förstår patienterna. Har på senare tid själv haft en del att göra med sjukvården å en släktings vägnar och man känner sig nästan som en brottsling när man tvingas fråga en sjuksköterska vad läkaren menar, och sedan själv lämna in en papperslapp där jag noterat vad patienten försökte kommunicera. Många läkare talar så dålig svenska, och förstår möjligen ännu sämre (svårt att avgöra) att de är inkompetenta - även om de medicinska kunskaperna är väldigt goda. (Detsamma gäller väl iofs andra inom vården också, men eftersom vi nu talade om läkare som körde taxi så). Själv jobbar jag inom industrin, ofta med >50% arbetskamrater som har ursprung i balkan/mellanöstern, där går det oftast jättebra med språket. Vill inte smutskasta alla läkare heller, senast var jag i vårdkontakt med en lite yngre man från tyskland, han snackade rätt bra svenska och frågade om han inte förstod. (något jag fått intrycket av att äldre läkare ibland inte nedlåter sig till att göra - där är sköterskor bättre)
Ugglemormor
10-04-2013, 14:03
Jag fick (o)turen att få en läkare på min åb, och han kunde inte ens engelska och av svenskan blev det ett handskakning --- "gu daaa och adjö" --- hans uppgift var att skriva intyget till sjukgymnastik.?!?!?
Maken for ut och innan jag han med så hade han fiskat fram en svensktalande svensk läkare som fick göra den ovansåendes arbete samt att det blev skrivet i mina papper att den förre fick inte behandla mig alls i framtiden.......
Är det så vi vill ha det?
Samt stölderna på nätterna av min medicinen som anmäldes och ssk fick sparken! De ville inte att detta skulle spridas och det var intev min mening, enbart min rättighet som hen missade av .... kan man fråga sig???
Gossen Ruda
10-04-2013, 14:21
Det är ingens "ansvar" att ta hand om flyktingar. Det är illa att folk lämnar sitt land men det finns olika skäl. Många flyr för att överleva, andra är sk ekonomiska flyktingar. De vill hit för att det är bättre här. Jag är synnerligen tveksam till den sistnämnda gruppen.
*Stintan*
10-04-2013, 14:26
CITAT (Ugglemormor @ 10-04-2013, 15:03)  .........l.l.... Är det så vi vill ha det?
Samt stölderna på nätterna av min medicinen som anmäldes och ssk fick sparken! De ville inte att detta skulle spridas och det var intev min mening, enbart min rättighet som hen missade av .... kan man fråga sig??? Ja aldrig i livet att en svensk skulle kunna stjäla på samma sätt!  Det är just såna uttalanden som gör att åtminstone jag delar ut en rasistvarning.
CITAT (Ugglemormor @ 10-04-2013, 14:17)  Undrar bara hur ska det gå med den svenska befolkningen som arbetar och betalar sin skatt och de som klommer in i vårt land, får både bostad, bilar och allt senaste utan att de har ens visat sig vara till något nytta i samhället då en svensson får se sig om sitt och handla därefter...... Det finns mycket irritation mot dessa som kommer, det märks bara i våran lilla by att man utelsuter dem om de inte gör sitt utan skriker efter ändå mer......
Och sedan får man inte kalla dem för något, nu menar jag inte elakheter utan varifrån de kommer i skrift? Vad är detta för "barnstuga" egentligen?????. Du inser, hoppas jag, att just det där du skriver där jag fetmarkerat är både rasistiskt och fullkomligt felaktigt?
Ugglemormor
10-04-2013, 14:49
CITAT (Anma @ 10-04-2013, 15:29)  Du inser, hoppas jag, att just det där du skriver där jag fetmarkerat är både rasistiskt och fullkomligt felaktigt? Då hoppas jag att du kan visa motsatsen till detta, sämre är jag inte att kunna se det på flera håll. Mitt ex. kommer på nära håll och DET STÄMMER TILL PUNT OCH PRICKA, så vem ska man då kalla för något är mig oväsentligt, men jäkligt orättvist jämfört med dem som verkligen vill göra sitt bästa och tjäna eget med oss här i norden. Detta har även slagit illa mot våra (  ?) vänner när de ser det. Du kan fetmarkera hur mycket du vill, för du läser in det du vill och inte det jag menar......för du var inte med då det behövdes arbetskraft i Sverige och andra länders medborgare kom hit --- utan hus, platt-TV, bilar ex.ex.enst att de hade tanken att be något så dumt.....
Aqvakul
10-04-2013, 15:03
CITAT (Gossen Ruda @ 10-04-2013, 15:21)  Det är ingens "ansvar" att ta hand om flyktingar. Det är illa att folk lämnar sitt land men det finns olika skäl. Många flyr för att överleva, andra är sk ekonomiska flyktingar. De vill hit för att det är bättre här. Jag är synnerligen tveksam till den sistnämnda gruppen. begreppet "ekonomisk flykting" existerar inte i juridisk mening och innebär ingen rätt till en fristad i Sverige... CITAT (Ugglemormor @ 10-04-2013, 14:17)  Undrar bara hur ska det gå med den svenska befolkningen som arbetar och betalar sin skatt och de som klommer in i vårt land, får både bostad, bilar och allt senaste utan att de har ens visat sig vara till något nytta i samhället då en svensson får se sig om sitt och handla därefter...... Det finns mycket irritation mot dessa som kommer, det märks bara i våran lilla by att man utelsuter dem om de inte gör sitt utan skriker efter ändå mer......
Och sedan får man inte kalla dem för något, nu menar jag inte elakheter utan varifrån de kommer i skrift? Vad är detta för "barnstuga" egentligen?????. Visst är det både rasistiskt och osant att påstå att flyktingar som kommer hit får "bilar och allt det senaste".. Deras ev. "nytta i samhället" får väl ses lite på sikt...
Gossen Ruda
10-04-2013, 15:13
CITAT (Aqvakul @ 10-04-2013, 16:03)  begreppet "ekonomisk flykting" existerar inte i juridisk mening och innebär ingen rätt till en fristad i Sverige... Nä, och när de inte får asyl gömmer de sig och skyddas av välmenande människor och hamnar i snyftreportage i media.
Ugglemormor
10-04-2013, 15:20
Det är just detta jag hoppas på att de som kommer hit, vill även anpassa till den mån att kunna språket någorlunda och de drar sitt till vårt land.
Det som jag beskrev om hus, bil och cyklar till 8 barn och TV , väckte mycket ont blod just här, så hur det är för övrigt kan jag inte svara på. Sent om sides "vaknade de i kommunen" upp att så gick det inte att göra, men skadan var redaqn skett....
Synd detta för de som verkligen sköter sig i byn lider av det men är trots detta våra allas vänner.....
Ang. medicinstölden jag råkade ut för, det kunde varit även en svensk, för att det hände här en liknande sak med en av våra svenska ssk. hon var narkotikaperoende.....
CITAT (Huggorm @ 10-04-2013, 13:35)  Och där har vi själva kärnan i problemet med invandringen vi haft i Sverige de sista åren. Det har kommit alldeles för många, vi har inga arbeten till dem, inga bra bostäder, ingenting. De får klara sig bäst de kan och lämnas vind för våg. Inte konstigt att det har blivit som det har blivit. Det är därför det är så viktigt att satsa på integration av de som redan är här, snarare än att ta hit så många som möjligt fler och också bara dumpa av i någon sliten miljonprogramslägenhet. Jag håller med, även om jag tycker dumpa och ingenting är lite starka ordval! Det är klart vi ska hjälpa så många flyktingar vi bara kan!, allt annat är precis som Aquakul säger väldigt osolidariskt. Tyvärr är det ju så att det krävs resurser för att hjälpa flyktingar och andra typer av invandrare, det måste väll ändå alla vara överens om? Jag tycker det borde vara väldigt enkelt att räkna på det hela, Jag tror tex inte pengarna är flaskhalsen i Sverige utan antalet tillgängliga bostäder. Utbildade SFI lärare är säkert också en bristvara och antalet tillgängliga arbetsplatser. Beräkningen i stort borde påminna mycket om när man räknar på tex en fabriks produktions kapacitet, så det är inget nytt. Det viktiga är att man inte enbart tar emot ett godtyckligt antal tex flyktingar och låter dessa dela på de tillgängliga resurserna. För då kan man hamna i situationer som 0,01 tillgänglig SFI lärare per flykting (1 på 100) , när 0,0333... borde vara en rimligare siffra (1 på 30). Det jag försöker säga är alltså att våra resurser måste styra hur många vi tar emot och inte tvärt om, då blir det bara en hemsk situation för dom som kommer hit, vilket i sin tur leder till otrevliga följdeffekter som ökad brottslighet och mer rasism i samhället. Har man sedan en flaskhals i sina resurser tex bostäder så kollar man helt enkelt hur mycket det skulle kosta att bygga så många bostäder som man tycker behövs, och hur lång tid det kan tänkas ta. Fasen nu blev jag allt sugen på att skriva ett snyggt Ex-cell dokument. Snälla stämpla mig inte som Nyliberal nu! Jag är i själva verket en kärnkraftsvänligt inställd miljöpartist som i vissa fall ser djurförsök som ett nödvändigt ont och gillar Sci-Fi romaner, integrations frågan är inte ens speciellt viktig för mig. Där emot är det en arbetsskada att se på världen som något mestadels matematiskt modellerbart, där av beräkningssnacket ovan.
Huggorm
10-04-2013, 16:17
Angående att flyktingar får "bilar och allt det senaste" vet jag inte, men jag vet att de får TV i alla fall. Under mina år som TV-reparatör fick vi in många trasiga apparater av invandrare, och det var alltid kommunen som betalade räkningen.
CITAT (Huggorm @ 10-04-2013, 17:17)  Angående att flyktingar får "bilar och allt det senaste" vet jag inte, men jag vet att de får TV i alla fall. Under mina år som TV-reparatör fick vi in många trasiga apparater av invandrare, och det var alltid kommunen som betalade räkningen. Flyktingar får samma "förmåner" som svenskar.
Ugglemormor
10-04-2013, 16:32
JÄTTEBRA SAGT!
Just dit jag även vill komma att de som behöver komma hit i´sin nöd och lämna bakom sig en fungerande familjebild som kraschar och sedan ska kunna få hjälpen till arbetsmarknaden och kunna försörja sig.....och jag tror att även här kommer det bli en viss återvändo till deras hemländer och kultur om nu de krigen tar slut/minskas.
Vi har varit alldeles för flata att ta emot för mycket av dem ----- den snälla Sverige..... Men kan man lösa detta mer på ett aktivt-hjälpinsatts så varför inte? Det visade ju att de som kom hit som gästarbetare då svenska folket behövde dem och de kunde även jobba mer än en lika svensk gjorde, så det är all ära att de fick den chanchen då......
Bara se omkring oss, det finns tillslut endast vi som tar emot alla när andra länder drar åt på bromsen....
Detta är mina funderingar/upplevelser som jag endast kan komma med och är inte lagt åt det politiska hållet mer aktivt än det som hinner fastna emellanåt. Nån rasist är jag inte!
Aqvakul
10-04-2013, 16:57
CITAT (Ugglemormor @ 10-04-2013, 17:32)  JÄTTEBRA SAGT!
Just dit jag även vill komma att de som behöver komma hit i´sin nöd och lämna bakom sig en fungerande familjebild som kraschar och sedan ska kunna få hjälpen till arbetsmarknaden och kunna försörja sig.....och jag tror att även här kommer det bli en viss återvändo till deras hemländer och kultur om nu de krigen tar slut/minskas.
Vi har varit alldeles för flata att ta emot för mycket av dem ----- den snälla Sverige..... Men kan man lösa detta mer på ett aktivt-hjälpinsatts så varför inte? Det visade ju att de som kom hit som gästarbetare då svenska folket behövde dem och de kunde även jobba mer än en lika svensk gjorde, så det är all ära att de fick den chanchen då......
Bara se omkring oss, det finns tillslut endast vi som tar emot alla när andra länder drar åt på bromsen....
Detta är mina funderingar/upplevelser som jag endast kan komma med och är inte lagt åt det politiska hållet mer aktivt än det som hinner fastna emellanåt. Nån rasist är jag inte! Problemet uir flyktingarnas synpunkt är att alla rika länder "dragit åt bromsen".. Vi har en mycket mer restriktiv flyktingpolitik idag än vi hade för 20 år sen...
Undrar om inte flykting o asylströmmen kommer att ändra riktning när många flyktingar upplever att Sverige inte var det framtidsland man trodde. Sverige är ju ett av dom sämre länderna när det gäller att hantera flyktingar. Finns det inga jobb så sitter man ju på pottkanten oavsett varifrån man kommer. Utan jobb ingen trygghet helt enkelt. Då får man lita till det sociala och det är knappast en bra språngbräda till ett bättre liv. Då får man leva i utanförskap utan möjlighet att komma in i det svenska samhället. Ett samhälle i samhället finns ju redan.
CITAT (Aqvakul @ 10-04-2013, 17:57)  Vi har en mycket mer restriktiv flyktingpolitik idag än vi hade för 20 år sen... Stämmer det verkligen? Vi tar väl emot fler än vi någonsin gjort tidigare? Gita
Den som söker den finner. "Det land som tar emot flest flyktingar är Pakistan, följt av Iran och Syrien. Dessa tre länder tog 2010 emot 62 % av alla flyktingar. I förhållande till landets ekonomi, räknat i antalet flyktingar per 1 dollar/capita, tar Pakistan fortfarande emot flest, nu följt av Demokratiska Republiken Kongo och Kenya. Samtliga 20 länder med det högsta antalet flyktingar per 1 USD BNP/capita är utvecklingsländer. 12 av dessa hör till och med bland de minst utvecklade länderna. Tyskland är det industriland som kommer först på listan och placerar sig på 26:e plats i antal flyktingar per dollar/capita. Sverige låg 2009 på plats 58." Källa
Aqvakul
10-04-2013, 17:43
CITAT (Gita @ 10-04-2013, 18:34)  Stämmer det verkligen? Vi tar väl emot fler än vi någonsin gjort tidigare? Gita Det beror i så fall på "flyktingtrycket"! Det varierar ganska mycket år från år. I miitten på 90-talet var det väl, i skuggan av kriget i Bosnien, som störst. Regelverket är mycket strängare idag t.sex. vad avser vad som är flyktingskäl (Man går striktare efter Genevekonventionen och acceptaerar inte längre "flyktinglika skäl", s.k. "de facto flyktingar"). Familjeanknytning har också en betydligt snävare definition (Man måste ha bott tillsammans i hemlandet och ha mycket nära familjeband). Humanitära skäl är heller inte längre något som används mer allmänt, utan bara i enstaka ytterst ömmande fall.
CITAT (Ugglemormor @ 10-04-2013, 17:32)  Nån rasist är jag inte! Rasist eller inte. Du uttalar dig rasistiskt.
Aqvakul
10-04-2013, 17:46
CITAT (Anma @ 10-04-2013, 18:41)  Rasist eller inte. Du uttalar dig rasistiskt. Många uttalar sig säkert rasistiskt utan att vara det i själ och hjärta. Det finns en massa opålitliga uttalanden i svang och det är lätt att utifrån dessa måla upp en felaktig bild.
CITAT (Aqvakul @ 10-04-2013, 18:46)  Många uttalar sig säkert rasistiskt utan att vara det i själ och hjärta. Det finns en massa opålitliga uttalanden i svang och det är lätt att utifrån dessa måla upp en felaktig bild. Det är precis det jag tycker är viktigt att belysa. Om vi håller tyst och accepterar alla dessa uttalanden så accepterar vi rasismen, även om den inte är medveten.
Gossen Ruda
10-04-2013, 18:28
Är man rasist för att man ogillar invandringen?
Aqvakul
10-04-2013, 18:33
CITAT (Gossen Ruda @ 10-04-2013, 19:28)  Är man rasist för att man ogillar invandringen? NEJ, men kanske främlingsfientlig! Om man ogilölar invandring, bör man kanske också ogilla utvandring eller egentligen all form av flyttning...
Gossen Ruda
10-04-2013, 18:41
CITAT (Aqvakul @ 10-04-2013, 19:33)  NEJ, men kanske främlingsfientlig! Om man ogilölar invandring, bör man kanske också ogilla utvandring eller egentligen all form av flyttning...  Migration har förekommit länge men knappast i den omfattningen som nu. Tidigare har det varit arbetskraftinvandring, dvs vi har haft jobb att erbjuda. Nu har vi en enorm arbetslöshet.
Aqvakul
10-04-2013, 18:44
CITAT (Gossen Ruda @ 10-04-2013, 19:41)  Migration har förekommit länge men knappast i den omfattningen som nu. Tidigare har det varit arbetskraftinvandring, dvs vi har haft jobb att erbjuda. Nu har vi en enorm arbetslöshet. Migration har förekommit i alla tider. Det flyttas knappast mer nu än tidigare, troligen är det dock fler som flyttar längre sträckor.
Rebecca
10-04-2013, 19:09
CITAT (Gossen Ruda @ 10-04-2013, 19:28)  Är man rasist för att man ogillar invandringen? Viktigt att skilja på invandrare och flyktingar! Invandrare är till stor delen svenskar (hur man nu ska definiera det) som flyttar hem igen efter att ha bott utomlands. Såhär såg det ut 2010: Sverige (återvändande) 19 765 Somalia 6 819 Irak 4 534 Polen 4 414 Danmark 3 437 Kina 3 186 Iran 2 820 Thailand 2 775 Finland 2 300 Turkiet 2 232 Tyskland 2 202 Indien 2 150 Norge 2 070 Afghanistan 1 920 Rumänien 1 726 Eritrea 1 604 Pakistan 1 575 Storbritannien och Nordirl.. 1 435 Litauen 1 370 USA 1 329 Ryssland 1 221 ÖVRIGA 27 917 Samtliga 98 801 (Källa på siffrorna är SCB)
Om bara politikerna kunde föregå med gott exempel men tyvärr. S har ju en lång historia av antisemitiska uttalanden bakom sig. Nu sitter ju även en antisemit i partitoppen. Troligen enbart för att öka väljarunderlaget. Tror även M har någon antisemit i hög politisk ställning. Varför har alla politiker blivit så förbaskat skenheliga? Snart vet man ju inte vart man skall lägga sin röst i valet. Öppenheten lyser med sin frånvaro över hela den politiska skalan verkar det som.
Gossen Ruda
10-04-2013, 19:31
Enligt Svenska Akademiens Ordbok är invandrare människor som flyttar in i ett land.
CITAT (gnon49 @ 10-04-2013, 20:17)  Om bara politikerna kunde föregå med gott exempel men tyvärr. S har ju en lång historia av antisemitiska uttalanden bakom sig. Nu sitter ju även en antisemit i partitoppen. Troligen enbart för att öka väljarunderlaget. Tror även M har någon antisemit i hög politisk ställning. Varför har alla politiker blivit så förbaskat skenheliga? Snart vet man ju inte vart man skall lägga sin röst i valet. Öppenheten lyser med sin frånvaro över hela den politiska skalan verkar det som.  Mycket bra inlägg och mycket viktigt .......
CITAT (gnon49 @ 10-04-2013, 20:17)  Om bara politikerna kunde föregå med gott exempel men tyvärr. S har ju en lång historia av antisemitiska uttalanden bakom sig. Nu sitter ju även en antisemit i partitoppen. Troligen enbart för att öka väljarunderlaget. Tror även M har någon antisemit i hög politisk ställning. Varför har alla politiker blivit så förbaskat skenheliga? Snart vet man ju inte vart man skall lägga sin röst i valet. Öppenheten lyser med sin frånvaro över hela den politiska skalan verkar det som. För min del tror jag att det vore bra om man vågade tala sanning och slutade hyckla. Det är inte problemfritt med den stora flyktinginströmningen, det s.k. multikulturella samhället är inte heller problemfritt. Den som trots allt vågar pekar på problem som har med flyktinginvandring att göra blir ju genast anklagad för att vara rasist. Det är inget rasistiskt i att beskriva verkligheten som den faktiskt är, inte heller det skulle försvåra för dem som kommer hit utan på sikt tvärtom. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|