Full version: Rasist?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
gnon49
Själv är jag nog ganska immun mot religion eftersom den trots allt inte är särskild smittsam. Min inställning har inte med det religiösa att göra utan jag ser religionen som en del av vårt samhälles identitet. Många stora händelser i livet har ju religiös prägel även om vi inte är troende. Ett vackert bröllop, en värdig begravning eller ett fint barndop att minnas, det ingår liksom i vårt liv. Den delen av religionen berikar tycker jag. Skulle faktiskt vilja besöka ett tempel bara för att uppleva den friden det kanske innebär.
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 14-04-2013, 14:20) *
Ursäkta, jag missade att du skrev hyra in sej och då kan jag till viss del hålla med dej om kyrkans stelbenta principfasthet. Man tillåter ju ickereligiösa konserter på många ställen utan "prästinslag" så då borde dej ju gå lika bra att låta även skolavslutningar vara prästbefriade.

Precis.
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2013, 13:02) *
Vad grundar du det generaliserandet på?

Jag tycker inte att skolavslutningar ska förläggas till lokaler som gör att elever tvingas välja om de vill gå på avslutningen eller inte. Det är ingen frihet. Skolan är obligatorisk och skolavslutningar hör väl till skolan. Man måste väl inte vara i en kyrka för att det ska vara högtidligt firande.Å andra sidan står ju kyrkorna tomma och ödsliga för det allra mesta så det borde ju gå att kunna hyra in sig i lokalerna utan att behöva få en präst på köpet men det vet jag att kyrkan i allmänhet inte gillar. Jag tror att mycket av problemet ligger just där och inte i själva kyrkobyggnaden/lokalen.

Nej, men var någonstans ska den hållas då om alla ska få plats? Det är ju inte alla skolor som har egna aulor eller några andra passande lokaler som rymmer tillräckligt många. I alla fall inte på mindre orter. Nu för tiden vill ju både mor- och farföräldrar ha möjlighet att vara med och då kanske det "får ha sitt pris" också. Men visst, ett cirkustält kanske ändå vore ett rimligt alternativ för husfridens skull så att vi inte riskerar att debattera sönder telingarnas festdag för dem.
mamamaggan
CITAT (Gita @ 13-04-2013, 17:12) *
Ja du, vad är fakta? Är det jag ser med egna ögon fakta?
Hur som helst , många av de nyanlända flyktingarna (just nu somalier) som bor i genomgångslägenheterna bredvid min arbetsplats har bil. Vem som betalat har jag inte en susning om, kanhända hade de en massa pengar med sig när de kom. Behöver asylsökande f.ö. redovisa sina ev. förmögenheter när de kommer?Inte heller om de har giltiga körkort har jag en aning om.
Nu är detta inte något som stör mig det minsta så länge de inte lägger beslag på min betalda parkeringsplats.
När de gör det och dessutom vägra flytta sina bilar vid en vänlig tillsägelse då blir jag faktiskt grinig.
Gita

Ser med egna ögon säger du. Menar du att det utanpå bilen står vem den ägs av ? HUr ska du kunna veta vem som äger en bil utan att ta reda på fakta d v s fråga eller kolla i bilregistret ?

Du säger att de aldrig parkerat på din p-plats men samtidigt att de vägrat flytta sig vid tillsägelse. Vem var det som ville att de skulle flytta på sig och hur blev du inblandad i det , var du på plats ?

Om man tror på vad som " sägs " eller är " allmänt känt " så bör man fundera lite på vem det är som säger vad och med vilket syfte.

De som skriker högst och värst om att vi inte ska ta emot flyktingar brukar vara de som har sämst utgångsläge t ex dålig utbildning och därmed kan ha svårt att få jobb. Dessa personer skulle nog inte få jobb även om det var brist på arbetskraft .

Att sedan alla flyktingar inte är dåligt utbildade är en fördom som vi måste slå hål på.

Om det skulle bli krig i Sverige så är iaf jag övertygad om att de som flyr kommer ur alla grupper och inte bara de med dålig utbildning.

Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 14-04-2013, 15:40) *
Om det skulle bli krig i Sverige så är iaf jag övertygad om att de som flyr kommer ur alla grupper och inte bara de med dålig utbildning.

Alla som har råd att betala 50-100.000kr till en flyktingsmugglare...
Piccante
CITAT (Tapio @ 14-04-2013, 12:25) *
Halaj!

Ja, men det är ju just det som är grejen! PKmaffian har aldrig fel i nånting!
Det är deras ihärdighet jag tycker illa om.

Om jag nu drar ett oskyldigt bögskämt i bastun med grabbarna, kan man inte bara låta det vara så?
Nej, inte om det sitter en PKmänniska där. Då tvingas man lyssna på ett halvtimmes föredrag om mänskliga rättigheter och humanism och om hur synd det var om Oscar Wilde och fan och hans moster.

Jag läser på forumet på backpackinglight.com. Där är det någon som tipsar om att man kan använda gamla cigarrfodral till socker/saltkar. Ja, då kommer genast en PK och påstår att TS minsann har förespråkat rökning och börjar mala på om dess skadeverkningar och hela helvetet.

Alltså, att de bara orkar! Förstår inte att de aldrig tröttnar!

Och nu har de satt sina klor i invandrarna, och skall nu med sina malande käftar ”hjälpa dem” tillrätta eller nåt. Ve invandrarna säger jag bara.
//T

Jag kan väl inte direkt hålla med dig. Ibland blir det löjligt när PK-etablissemanget riktigt söker efter saker att uppröra sig över. När antidiskrimineringsbyrån började granska GBs glassnamn och fick för sig att nogger kunde anspela på "the n-word" mm.

Men sen är det frågan om vilket perspektiv man ar själv. Om man själv sitter i en maktposition och hör till en grupp som inte utsätts för nedlåtande skämt mm så ser man inte alltid vad skämt och uttalanden faktiskt kan orsaka.
Gita
Ser med egna ögon säger du. Menar du att det utanpå bilen står vem den ägs av ? HUr ska du kunna veta vem som äger en bil utan att ta reda på fakta d v s fråga eller kolla i bilregistret ?

Du säger att de aldrig parkerat på din p-plats men samtidigt att de vägrat flytta sig vid tillsägelse. Vem var det som ville att de skulle flytta på sig och hur blev du inblandad i det , var du på plats ?

Om man tror på vad som " sägs " eller är " allmänt känt " så bör man fundera lite på vem det är som säger vad och med vilket syfte.

De som skriker högst och värst om att vi inte ska ta emot flyktingar brukar vara de som har sämst utgångsläge t ex dålig utbildning och därmed kan ha svårt att få jobb. Dessa personer skulle nog inte få jobb även om det var brist på arbetskraft .

Att sedan alla flyktingar inte är dåligt utbildade är en fördom som vi måste slå hål på.

Nu vet jag inte hur du läser/om du läser eller om du har problem att förstå vad du läser.
Det jag skrev var att de som nu bor på i lägenheterna (f.n somalier, men det är genomgångslägenheter för nyanlända så de boende växlar ofta) bredvid min arbetsplats ställer till problem eftersom de lägger beslag på våra betalda parkeringsplatser. Så jag ser med egna ögon att de disponerar bilar även om jag naturligtvis inte vet vem som verkligen äger bilarna.
Naturligtvis så skall man inte tala om eller överhuvudtaget erkänna att det finns problem enl. PK-tanterna
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 14-04-2013, 18:13) *
Nu vet jag inte hur du läser/om du läser eller om du har problem att förstå vad du läser.
Det jag skrev var att de som nu bor på i lägenheterna (f.n somalier, men det är genomgångslägenheter för nyanlända så de boende växlar ofta) bredvid min arbetsplats ställer till problem eftersom de lägger beslag på våra betalda parkeringsplatser. Så jag ser med egna ögon att de disponerar bilar även om jag naturligtvis inte vet vem som verkligen äger bilarna.
Naturligtvis så skall man inte tala om eller överhuvudtaget erkänna att det finns problem enl. PK-tanterna
Gita

Men om de boende nu växlar ofta, så är det väll ett tillfälligt problem?
gnon49
Nja att vara PK är nog ingen merit i sig. Själv fördrar jag ärliga svar snarare än skenheliga PK-svar. För oftast så är ju dom svaren lite skenheliga om sanningen skall fram. Själv misstror jag antirasister lika mycket som rasister eftersom dom båda tar på sig offerrollen o tror sig vara bäst lämpade att prata invandring.
Kanske invandrarna själva kan ge bästa svaren.
Gita
CITAT (Huggorm @ 14-04-2013, 18:15) *
Men om de boende nu växlar ofta, så är det väll ett tillfälligt problem?

Tja, om du under tre till fyra månads tid (speciellt under vinter) inte kan parkerar på din betalda parkeringsplats när du kommer till ditt arbetet på morgonen utan måste åka runt för att hitta någonstans att parkera, sällan närmre än 500 - 1000 meter från jobbet,m så klart man blir irriterad. Inte blir man mindre irriterad av svaret "Fuck you, old bitch" när man vill parkera på sin egen plats. F.ö vem vet, nästa grupp som kommer kanske också disponerar bilar.
Ock kom nu inte att påstå att jag är rasist när jag påstår att man inte kan kräva respekt om man inte visar respekt.
Gita

mamamaggan
CITAT (Gita @ 14-04-2013, 18:13) *
Gita

Och det finns inga svenskar som gör fel ?

Vet du med säkerhet att det är de som parkerar fel som äger bilarna OCH lever på försörjningsstöd ?

Varför ska vi slå ihop alla flyktingar och påstå att allt är deras fel ?

Gita , om det blev krig i Sverige , skulle du vilja vara kvar här då ?
Gita
CITAT (gnon49 @ 14-04-2013, 18:26) *
Nja att vara PK är nog ingen merit i sig. Själv fördrar jag ärliga svar snarare än skenheliga PK-svar. För oftast så är ju dom svaren lite skenheliga om sanningen skall fram. Själv misstror jag antirasister lika mycket som rasister eftersom dom båda tar på sig offerrollen o tror sig vara bäst lämpade att prata invandring.
Kanske invandrarna själva kan ge bästa svaren.

Det bästa inlägget hittills i denna tråd, vi måste nog sluta att se invandrare som hjälplösa offer vars bästa skall bestämmas av de så kallade politiskt korrekta.
Gita
Aqvakul
Kan ni inte lägga ner det där meningslösa PK-snacket.

Det är ju omöjligt att här förfäkta en generös flyktingpolitik byggd på humanistisk grund och av egen övertygelse.

Varje gång sådana åsikter framförs, förlöjligas de och kallas PK. Dv.s. den som tycker på detta sätt har alltså ingen rätt till sin egen övertygelse, utan bedöms som en simpel hycklare...
Gossen Ruda
Att ni bara orkar. Alla argument har nog dragits ett flertal gånger nu. biggrin.gif Själv har jag alltid sluppit kyrkan på skolavslutningen, den hölls på skolgården. Fanns ingen lokal tillräckligt stor, tror vi var nära 2000 elever på skolan.
Rebecca
CITAT (Huggorm @ 14-04-2013, 14:40) *
Hur är det med luciafirande då, det är ju också en kristen tradition och borde väll också förbjudas i skolan?

Vi kan ju ta bort jullovet också när vi ändå håller på.
hattstugan

Återgå till ämnet nu!
/Moderator
mamamaggan
CITAT (Gita @ 14-04-2013, 18:43) *
Det bästa inlägget hittills i denna tråd, vi måste nog sluta att se invandrare som hjälplösa offer vars bästa skall bestämmas av de så kallade politiskt korrekta.
Gita

Vem är det som ser flyktingarna som hjälplösa offer ? För mig är det de som inte kan se individerna utan klumpar ihop dem alla och skyller en massa ovikommande saker på dem.

GIta , hur var det nu , skulle du försöka ta dig ur Sverige om det bllir krig här ?

Hur kan det vara så svårt att se individer ? Eller ser ni likadant på svenskar t ex om någon som heter Andersson gör något brottsligt så är alla som heter Andersson brottslingar ?

Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 14-04-2013, 21:20) *
GIta , hur var det nu , skulle du försöka ta dig ur Sverige om det bllir krig här ?

Jag skulle i alla fall troligtvis stanna. Möjligen traska över gränsen till Norge om det inte var de vi stred mot. Jag skulle absolut inte bege mig till något land långt bort som har en kultur och värderingar som jag absolut inte kan anpassa mig till. Men förmodligen skulle jag stanna i min stuga här i skogen och vänta ut det. Med lite tur skulle ingen soldat få för sig att gå hit ens.
Anma
CITAT (Huggorm @ 14-04-2013, 21:35) *
Jag skulle i alla fall troligtvis stanna. Möjligen traska över gränsen till Norge om det inte var de vi stred mot. Jag skulle absolut inte bege mig till något land långt bort som har en kultur och värderingar som jag absolut inte kan anpassa mig till. Men förmodligen skulle jag stanna i min stuga här i skogen och vänta ut det. Med lite tur skulle ingen soldat få för sig att gå hit ens.

Ponera att ca 10% skulle bli tvugna att fly. Tror knappast att våra grannländer skulle mäkta med mängden. Var skulle resten ta vägen? Det är ju trots allt grannländerna till flyktingländerna som tar emot flest trots att de är fattigast...
Cacki
CITAT (Huggorm @ 14-04-2013, 21:35) *

Ja, snacka går ju alltid om man själv aldrig har befunnit sej i den situationen, men det kanske ändå kan ge en liten vink om hur desperata de måste känna sej som inte tycker sej "ha råd" att ta någon hänsyn till något sådant om de vill behålla livhanken....
gnon49
Den arabiska våren är nog orsaken till allt lidande i MÖ och flyktingströmmarna till väst. Att lämna ett kanske bekvämt liv i hemlandet och sedan hamna på migrationsverkets boende, måste för många flyktingar vara en chock. Många ångrar sig nog trots riskerna i hemlandet, när dom ser vart dom hamnar. Tyvärr tror jag MÖ kommer att blöda lång tid framöver eftersom religiösa tokar o grupperingar strider mot varandra. Demokrati är ingen i regionen intresserad av tyvärr.
Vackra länder med mycket kultur o tidig civilisation bombas sönder o samman. Allt i religionens namn. Visst är världen upp o ner.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 14-04-2013, 22:29) *
Den arabiska våren är nog orsaken till allt lidande i MÖ och flyktingströmmarna till väst. Att lämna ett kanske bekvämt liv i hemlandet och sedan hamna på migrationsverkets boende, måste för många flyktingar vara en chock. Många ångrar sig nog trots riskerna i hemlandet, när dom ser vart dom hamnar. Tyvärr tror jag MÖ kommer att blöda lång tid framöver eftersom religiösa tokar o grupperingar strider mot varandra. Demokrati är ingen i regionen intresserad av tyvärr.
Vackra länder med mycket kultur o tidig civilisation bombas sönder o samman. Allt i religionens namn. Visst är världen upp o ner.

Nja, amerikanernas härjningar i Irak och Afghanistan har också skapat stora flyktingströmmar, och det långvariga inbördeskriget i Somalia. Men medan de andra konflikterna börjar lugna ner sig så kommer nog den arabiska våren fortsätta skapa flyktingströmmar. I Egypten och Tunisien har ju islamister tagit makten och en betydande del av rebellerna i Syrien är också olika islamistiska grupperingar. Oavsett om diktatorn sitter kvar där eller inte så kommer det bli skit.
Tapio

Halaj!

Det där tror jag är helt sant. Det är lätt att förespråka hög invandring om man jobbar som överläkare eller inköpschef eller liknande. Man konkurrerar ju inte om jobben med flyktingarna precis.
Flyktingar hamnar ju per automatik i det lägsta samhällsskiktet.
Däremot anser jag inte att man kan förespråka en lägre flyktinginvandring med att vi har en hög arbetslöshet. Det argumentet gäller ju alltid! Typ: Ehh, gärna invandring, men inte just nu. Vi har det lite knackigt just nu... med det resonemanget kan man ju inte ta in en enda flykting, nånsin!
Förresten så vill överheten gärna ha lite arbetslöshet. Det håller inflationen nere och dessutom hålls pöbeln på mattan.

//T
tomas99
CITAT (gnon49 @ 14-04-2013, 22:29) *

Helt fel, USA står för onskan där.
Carl

Det är enkel mattematik! Vi har en hög arbetslöshet. anta att vi tar in 60 000 asyl inkl anhörig invandring per år i 10 år till. Det innebär 600 000 Tusen personer. Alla ska ha arbete eller pensioneras utan att bidraget med öre. Plus alla andra kostnader. Dom yngre ska ha ett som inte finns eller kommer att finnas.

Ett arbete kan inte skapas utan det måste efterfågas och betala sina kostnader!

Visst man kan dribbla i kön. Man kan ge ungdomar och invandrare förtur med olika förmåner. Men kön blir iaf lika lång. Spelar ingen roll. Status quo!

Vistt man kan sänka momsen för vissa idkare och få en förskjutnig i köp betendet. Vad vinner man på det?
Så länge köpkraften är konstnant så spelar det ingen roll!

Visst man kan låna pengar men det är bara en kortsiktig lösning! Dom ska betalas igen.

Det enda som räknas är Att Sverige får in mer pengar än som vad vi gör av med!
Vi går mot en mycket mörk framtid!
Gita
CITAT (Carl @ 15-04-2013, 17:35) *

Javisst, och det enda sättet att förbättra eller behålla vår generella välfärd är att föra en sådan politik att svenska företag blir konkurrenskraftiga och kan sälja sina varor och tjänster på en global marknad.
Allt annat är konstgjord andning.
Gita
Huggorm
Det är enkel mattematik! Vi har en hög arbetslöshet. anta att vi tar in 60 000 asyl inkl anhörig invandring per år i 10 år till. Det innebär 600 000 Tusen personer. Alla ska ha arbete eller pensioneras utan att bidraget med öre. Plus alla andra kostnader. Dom yngre ska ha ett som inte finns eller kommer att finnas.

Ett arbete kan inte skapas utan det måste efterfågas och betala sina kostnader!

Visst man kan dribbla i kön. Man kan ge ungdomar och invandrare förtur med olika förmåner. Men kön blir iaf lika lång. Spelar ingen roll. Status quo!

Vistt man kan sänka momsen för vissa idkare och få en förskjutnig i köp betendet. Vad vinner man på det?
Så länge köpkraften är konstnant så spelar det ingen roll!

Visst man kan låna pengar men det är bara en kortsiktig lösning! Dom ska betalas igen.

Det finns en lösning på problemet. Om alla börjar jobba 6 timmar per dag istället, med bibehållen timlön, så frigörs det arbetstillfällen. Men det sänker ju folks köpkraft, de flesta skulle klara det men få kommer acceptera det. Det tror jag är enda sättet att få alla i arbete, vi måste dela solidariskt på de arbetstillfällen som finns.
Carl

Helt rätt oavsett om man är kommunist eller moderat så är en del lösning. Men hur ska man få 90% av befolkningen att att dela med sig till 10% av befolkningen? En Knäck fråga!

Vi i Sverige måste få ner kostnaden per producerd enhet. Det räcker inte med att vi har forskning och kunskap om vi inte kan konkurera med produkter tillverkade i Sverige.

Många företag som har möjlighet flyttar sin produktion utomlands om dom kan.

Kan någon nämna 20 företag i Sverige som har potentialen att växa så pass att vi inom 10år kan anställa 500 000 personer till??

Motsvarar ungefär 100 Nya Saab företag!
Huggorm
CITAT (Carl @ 15-04-2013, 19:22) *
Helt rätt oavsett om man är kommunist eller moderat så är en del lösning. Men hur ska man få 90% av befolkningen att att dela med sig till 10% av befolkningen? En Knäck fråga!

Vi i Sverige måste få ner kostnaden per producerd enhet. Det räcker inte med att vi har forskning och kunskap om vi inte kan konkurera med produkter tillverkade i Sverige.

Många företag som har möjlighet flyttar sin produktion utomlands om dom kan.

Kan någon nämna 20 företag i Sverige som har potentialen att växa så pass att vi inom 10år kan anställa 500 000 personer till??

Motsvarar ungefär 100 Nya Saab företag!

Och så måste det ju vara jobb som inte kräver någon utbildning också. Lycka till.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 15-04-2013, 18:32) *
Det finns en lösning på problemet. Om alla börjar jobba 6 timmar per dag istället, med bibehållen timlön, så frigörs det arbetstillfällen. Men det sänker ju folks köpkraft, de flesta skulle klara det men få kommer acceptera det. Det tror jag är enda sättet att få alla i arbete, vi måste dela solidariskt på de arbetstillfällen som finns.

Helt rätt! tummenupp.gif Men sänkt konsumtion är bättre för folks välmående och för planet. Nu när MP övergivit arbetstidsförkortning så är det bara V som driver frågan.
Tapio

Halaj!

Oj, oj! Den var inte fin!
Snart kommer du att få på tafsen, av någon PK, för den. flirting.gif

//T
Tapio
Det är enkel mattematik!

Halaj!

Ja, det kanske det är. Men du verkar tro att arbetslösheten är något som bara är. Så är det inte. Den är ett resultat av dels världskonjunkturen, men framför allt den sittande regeringens förda politik.

Ingående parametrar är (ur min lekmannasynvinkel):
Reporäntan
Arbetslösheten
Stadsfinanserna
Inflationen

Det hela är som ett whack-a-mole-spel. Allt kan inte hållas nere samtidigt.
Vi har nu en låg ränta.
Stadsfinanserna är jättegoda (iaf. jämfört med övriga Europa)
Inflationen är låg.
Så vad är det som är högt? You tell me!

//T
Huggorm
CITAT (Tapio @ 15-04-2013, 19:35) *
Halaj!

Oj, oj! Den var inte fin!
Snart kommer du att få på tafsen, av någon PK, för den. flirting.gif

//T

Tur att du är göteborgare, annars hade du förmodligen varit latent sverigedemokrat. Ingen annan skulle se den ordvitsen rolleyes.gif
gnon49
Vad är egentligen rasism. Nu hudflängs S för att vara rasistiska när man faktiskt portade just en rasist från att ta plats i partiets topp. Om han ju är portad. Fan vet när det turerna inom S o allt kaos i partiet. Rasism kan nog upplevas olika utifrån sina egna ståndpunkter o levene. I regel är det säkert inte rasism utan krass verklighet som styr beslut ,inte minst politiska.
Piccante
CITAT (gnon49 @ 15-04-2013, 20:49) *
Vad är egentligen rasism. Nu hudflängs S för att vara rasistiska när man faktiskt portade just en rasist från att ta plats i partiets topp. Om han ju är portad. Fan vet när det turerna inom S o allt kaos i partiet. Rasism kan nog upplevas olika utifrån sina egna ståndpunkter o levene. I regel är det säkert inte rasism utan krass verklighet som styr beslut ,inte minst politiska.

Vad S håller på med begriper jag inte just nu och knappt de själva heller. Han som tvingades bort fick avgå pga sitt samröre med andra organisationer och deras ståndpunkter. Vad han själv tycker har eg inte kommit fram. S verkar väldigt splittrat över hur man bemöter sina egna medlemmar.

CITAT
Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering.

Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[2] Huruvida människoraser existerar är ett kontroversiellt område och det har inom västvärlden under samtiden avfärdats på grunder av mellanfolklig genetisk likhet. Ordet rasism kan i sådana fall användas i överförd mening, t ex avseende hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör.

FN:s konvention om avskaffande av alla former av rasdiskriminering definierar rasdiskriminering som:
” ...varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.
Aqvakul

tummenupp.gif
mamamaggan

Kanske kan vara en väg att gå.

Är det ingen här som tänker på hur det ser ut globalt ? Även om det inte skulle komma en enda flytkting hit eller till andra västländer så skulle situationen i de drabbade länderna snabbare än idag bli sådant att man måste hjälpa dem . Eller ska vi låta dem kriga ner varandra eller kanske svälta ihjäl ?

Det senare gör vi ju i viss mån redan i dag.
Gita

Men det löser väl egentligen inga problem, möjligen minskar det arbetslösheten lite men inte särskilt mycket för med minskad köpkraft så minskar ju också antalet arbetstillfällen. Dessutom går det ju inte att plocka in vilken arbetslös som helst för att dela jobb med t.ex, en hjärnkirurg eller andra med högkvalificerade jobb. Troligen är f.ö. inte många hjärnkirurger och liknande arbetslösa. Att människor med långa, kvalificerade och dyra utbildningar skulle arbeta endast sex timmar per dag låter som ett enormt samhällsekonomiskt resursslöseri i mina öron.
Återigen , jag tror att enda sättet att behålla vår välfärd är att ge utrymme för framgångsrika och konkurrenskraftiga företag.
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 16-04-2013, 10:19) *
Men det löser väl egentligen inga problem, möjligen minskar det arbetslösheten lite men inte särskilt mycket för med minskad köpkraft så minskar ju också antalet arbetstillfällen. Dessutom går det ju inte att plocka in vilken arbetslös som helst för att dela jobb med t.ex, en hjärnkirurg eller andra med högkvalificerade jobb. Troligen är f.ö. inte många hjärnkirurger och liknande arbetslösa. Att människor med långa, kvalificerade och dyra utbildningar skulle arbeta endast sex timmar per dag låter som ett enormt samhällsekonomiskt resursslöseri i mina öron.
Återigen , jag tror att enda sättet att behålla vår välfärd är att ge utrymme för framgångsrika och konkurrenskraftiga företag.
Gita

Visserligen ger minskad köpkraft lägre förtjänst för företagen, men vi måste ju ändå minska vår överkonsumtion. Sedan kommer ju staten få mer pengar över när folk jobbar och betalar skatt och inte kostar A-kassa och socialbidrag.

Nej, självklart kan inte vem som helst ta jobb som hjärnkirurg men hur är det idag, jobbar hjärnkirurgen enbart med kirurgi? Man kanske kan avlasta med någon vanlig simpel person som tar hand om administration och annat runt omkring?

Jag vet att det inte är någon perfekt idé, men det är en av få lösningar jag ser på problemet. Att ha hundratusentals lågutbildade arbetslösa samtidigt som alla industrijobb försvinner utomlands är helt enkelt en ganska jobbig situation. Sedan kan man prata sig hes över hur mycket vi behöver arbetskraften när fyrtiotalisterna går i pension, det kommer ändå aldrig bli sant.
gnon49
Undrar om folk skulle vilja sänka sin lön med 20% så där hux flux. Dessutom måste väl dom arbetande timmarna öka, inte ligga still på en jämn nivå om vi skall kunna behålla vår välfärd o pensioner. Vi är tvingade att skapa nya arbetstillfällen annars rasar välfärden så sakteliga. Arbetstillfällena och längden på arbetslivet måste ligga i paritet med befolkningsökningen och att vi lever allt längre. Höjd pensionsålder blir nog första steget, där är väl partierna överens. Vi behöver nya privata företag som kan växa in i framtiden. Gamla företag som Volvo mm är i dagsläget inte mycket att luta sig emot. Nya innovationer o driftiga personer är nog nyckel till vår framtida välfärd. Nu blev det OT så det visslar om det.
Gita
CITAT (gnon49 @ 16-04-2013, 12:59) *
Dessutom måste väl dom arbetande timmarna öka, inte ligga still på en jämn nivå om vi skall kunna behålla vår välfärd o pensioner.

Det är ju just det jag menar, om två personer utför samma mängd arbete som en person gör idag tillför absolut ingenting när det gäller skatt och produktion.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 16-04-2013, 16:43) *
Det är ju just det jag menar, om två personer utför samma mängd arbete som en person gör idag tillför absolut ingenting när det gäller skatt och produktion.
Gita

Fast det ger ju fler möjlighet att få komma in i "innanförskapet" och det är väl en vinst så god som någon. Alla samhällsproblem handlar inte om produktion och konsumtion.
malarmaster
CITAT (Tapio @ 15-04-2013, 20:35) *
Halaj!

Ja, det kanske det är. Men du verkar tro att arbetslösheten är något som bara är. Så är det inte. Den är ett resultat av dels världskonjunkturen, men framför allt den sittande regeringens förda politik.

Ingående parametrar är (ur min lekmannasynvinkel):
Reporäntan
Arbetslösheten
Stadsfinanserna
Inflationen

Det hela är som ett whack-a-mole-spel. Allt kan inte hållas nere samtidigt.
Vi har nu en låg ränta.
Stadsfinanserna är jättegoda (iaf. jämfört med övriga Europa)
Inflationen är låg.
Så vad är det som är högt? You tell me!

//T
du glömde flera viktiga parametrar.
1. valuta. kronkursen är stark vilket gör det svårt att exportera.
2. kostnadsläget i sverige. vi har eu:s högsta lönekostnader vilket också påverkar exporten.
för inhemsk marknad har det mindre betydelse men givetvis påverkar det sysselsättningen om du kan importera varor billigare än du kan producera dem inom landet.
3. energi o skattekostnader,vilket ofta är avgörande för om företag utifrån skall välja sverige som etablering
energikostnaderna är också högst betydelsefulla för vår egen produktion.
4. världsläget som i högsta grad påverkar vår export.

reporäntan är högre än i omvärlden,statsfinanserna är f.n starka men urholkas efterhand som den höga arbetslösheten består o kanske t.om ökar.
preliminärt signaleras det om lån för åtgärder inför nästa statsbudget.det funkar ju så länge sverige anses kreditvärdiga (vilket vi tack vare alliansen är) men det bådar inte gott.
konstgjorda arbeten är ju tämligen värdelösa (utom för de som deltar ) och kostar bara pengar.
riktiga jobb måste skapas för att vi skall kunna bibehålla vår välfärd. Hur? Ja,den som visste.... Ulf
Gita
CITAT (Cacki @ 16-04-2013, 17:21) *
Fast det ger ju fler möjlighet att få komma in i "innanförskapet" och det är väl en vinst så god som någon. Alla samhällsproblem handlar inte om produktion och konsumtion.

Nej men vill vi ha en bra skola, god vård och omsorg så kostar det pengar, massor med pengar och dessa pengar måste komma någonstans ifrån. Med den åldersstruktur vi har på befolkningen så ökar ju antalet vårdtagare per betalare. Med andra ord vi måste producera mer för att behålla dagens standard i t.ex. sjuk- och åldringsvård.
Gita
Aqvakul
CITAT (malarmaster @ 16-04-2013, 18:11) *
du glömde flera viktiga parametrar.
1. valuta. kronkursen är stark vilket gör det svårt att exportera.
2. kostnadsläget i sverige. vi har eu:s högsta lönekostnader vilket också påverkar exporten.
för inhemsk marknad har det mindre betydelse men givetvis påverkar det sysselsättningen om du kan importera varor billigare än du kan producera dem inom landet.
3. energi o skattekostnader,vilket ofta är avgörande för om företag utifrån skall välja sverige som etablering
energikostnaderna är också högst betydelsefulla för vår egen produktion.
4. världsläget som i högsta grad påverkar vår export.

reporäntan är högre än i omvärlden,statsfinanserna är f.n starka men urholkas efterhand som den höga arbetslösheten består o kanske t.om ökar.
preliminärt signaleras det om lån för åtgärder inför nästa statsbudget.det funkar ju så länge sverige anses kreditvärdiga (vilket vi tack vare alliansen är) men det bådar inte gott.
konstgjorda arbeten är ju tämligen värdelösa (utom för de som deltar ) och kostar bara pengar.
riktiga jobb måste skapas för att vi skall kunna bibehålla vår välfärd. Hur? Ja,den som visste.... Ulf

Det var möjligen sant på 70-talet, men knappast nu .. (låter som den vanliga "sänk-lönerna-propagandan" från arbetsgivarna...)
Gita
CITAT (Aqvakul @ 16-04-2013, 18:24) *
Det var möjligen sant på 70-talet, men knappast nu .. (låter som den vanliga "sänk-lönerna-propagandan" från arbetsgivarna...)

Och vad är sant nu? Jag är ganska övertygad om att svenska företag fortfarande måste konkurrera på en global marknad, men du kanske har en annan lösning.
Gita
mamamaggan
Såg just på TV att en undersökning som görs av Universitetet i Göteborg visar på att alla , oavsett vilket parti man röstar på , vill att vi ska öka den offentliga sektorn.

Det kom också fram att alla inte vill att det ska gå att göra vinst inom privat verksamhet som bedrivs med skattemedel.

Vi kanske helt enkelt ska ta tillbaka de som t ex var specialister inom administration och därmed avlasta hjärnkirurger o d som i dag sliter med pappersjobb.

Tar igen upp detta med att se globalt. Problemet med folk som far illa försvinner inte om vi stänger våra gränser , tvärtom. Hur tycker ni att vi ska lösa det problemet ? Bara blunda och låta dem dödas i krig alt svälta ihjäl ?

Ingen som vill svara på det ? Är vi verkligen så insöade att vi tror att problemet försvinner bara vi inte tar emot flytktingar ?

Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 16-04-2013, 18:28) *
Tar igen upp detta med att se globalt. Problemet med folk som far illa försvinner inte om vi stänger våra gränser , tvärtom. Hur tycker ni att vi ska lösa det problemet ? Bara blunda och låta dem dödas i krig alt svälta ihjäl ?

Ingen som vill svara på det ? Är vi verkligen så insöade att vi tror att problemet försvinner bara vi inte tar emot flytktingar ?
För samma summa kan vi hjälpa hundra gånger fler på plats i flyktinglägren än här i Sverige. Då hjälper vi dessutom de mest utsatta, de som inte har råd med 50-100.000kr till flyktingsmugglare. Nu har vi slut på bostäder här i landet att dela ut, så nu blir vi snart tvungna att göra på det viset. Samtidigt bör vi aktivt kämpa mot islamismen som är roten till mycket av problemen i de värst drabbade länderna. Att hjälpa folk att kunna återvända hem och fortsätta sina liv är bättre än att ge dem fickpengar och långtidsförvara dem i något miljonprogramsområde här i Sverige, utan hopp om ett värdigt liv.
Gita
CITAT (mamamaggan @ 16-04-2013, 18:28) *
Såg just på TV att en undersökning som görs av Universitetet i Göteborg visar på att alla , oavsett vilket parti man röstar på , vill att vi ska öka den offentliga sektorn.

Det kom också fram att alla inte vill att det ska gå att göra vinst inom privat verksamhet som bedrivs med skattemedel.

Vi kanske helt enkelt ska ta tillbaka de som t ex var specialister inom administration och därmed avlasta hjärnkirurger o d som i dag sliter med pappersjobb.

Undersökningen du refererar till, vem står bakom, vem finansierar? Det är väldigt vanligt att resultatet/slutsaterna medvetet eller ibland omedvetet blir vad finansiären önskar. Källgranskning är viktigt.

Det finns väl inte en fråga där alla vill samma sak? Nu tror jag inte att sossarna törs begränsa de privata alternativen för precis som Maria Wetterstrand sa så har vi fortfarande valet att välja ett annat parti om man försöker ta ifrån oss rätten att välja skola, vård m.m.

När det gäller flyktingar så tror jag på Huggorms linje att vi skulle få ut oerhört mycket mer ur satsade pengar om vi hjälpte mera på plats. Dessutom tror jag att de som fick hjälp skulle må mycket bättre om de kunde få ett drägligt liv på sina hemorter, tror inte du det?
Gita
mamamaggan
CITAT (Gita @ 16-04-2013, 18:52) *
Undersökningen du refererar till, vem står bakom, vem finansierar? Det är väldigt vanligt att resultatet/slutsaterna medvetet eller ibland omedvetet blir vad finansiären önskar. Källgranskning är viktigt.

Det finns väl inte en fråga där alla vill samma sak? Nu tror jag inte att sossarna törs begränsa de privata alternativen för precis som Maria Wetterstrand sa så har vi fortfarande valet att välja ett annat parti om man försöker ta ifrån oss rätten att välja skola, vård m.m.

När det gäller flyktingar så tror jag på Huggorms linje att vi skulle få ut oerhört mycket mer ur satsade pengar om vi hjälpte mera på plats. Dessutom tror jag att de som fick hjälp skulle må mycket bättre om de kunde få ett drägligt liv på sina hemorter, tror inte du det?
Gita

Så vi kan ge dem hjälp bara vi slipper ha dem i Sverige ? Vad har du för källor till att det skulle bli billigare att hjälpa dem på plats ?

Vem som finansierar undersökningen ? Du kan läsa här, http://www.som.gu.se/undersokningar/ , vad det är för slags undersökning , tror inte det står någon speciell beställare bakom annat än att man vill ta reda på hur det ser ut i landet när det gäller sådana här frågor.

Nu läste du dåligt , alla som deltagit i undersökning vill ha bort de privata alternativen där företagen gör vinst . Alltså oavsett vilket parti man röstar på . Likaså ville alla att den offentliga sektorn skulle öka.

Tycker det känns lite konstigt att det var helt tillåtet för c:a 1 miljon svenskar att emigrera t ex till USA , bara för att få det bättre , men vi kan inte ta emot flyktingar som flyr krig !

Dessutom är många stolta över att svenskättlingarna i USA håller kvar vid svenska traditioner trots att det gått drygt hundra år .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon