Full version: Rasist?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-04-2013, 06:06) *
Mamamaggan om jag kände till en familj som är en flyktingfamilj och arbetslös men ändå kör en relativ bra bil, skall man då gå fram och fråga? Kräva bevis på allt? Inte heller skulle man då hitta bevis på internet

Skulle du göra det om det var en svensk familj i samma situation? Skulle du ens fundera över hur dom kan ha bil?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 13-04-2013, 09:39) *
Skulle du göra det om det var en svensk familj i samma situation? Skulle du ens fundera över hur dom kan ha bil?

ja det skulle jag
Aqvakul
Många nyanlända invandrare lånar pengar av släktingar som bott här längre...
Cacki
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-04-2013, 09:44) *
ja det skulle jag

Varför ens fundera över sekretessbelagda uppgifter? Vi har ju myndigheter som ska sköta sådant. Bara avundets nyfikenhet som lyser igenom eller??
Gita
CITAT (malarmaster @ 13-04-2013, 08:11) *
regelverket är sådant att kommer du hit som asylsökande hamnar du hos migrationsverket (staten) som har ansvaret i två år.
därefter slussas du ut till kommun som övertar ansvaret.
problemet som nu uppkommer är att om du nu inte lyckats ordna egen försörjning (jobb,studier m.m) så hamnar du i kommunens försörjningsstöd.
ingen kommun vill gärna ta emot dig då du i det fallet belastar kommunen.Men det finns solidariska kommuner som trots det erbjuder plats. då uppkommer ett nytt problem,du behöver inte flytta till den kommunen om du inte vill.du kan flytta till valfri kommun där du kanske har släkt o vänner eller stanna kvar där du är.
många kommuner säger idag också stopp pga bostadsbrist,inga jobbmöjligheter m.m.
som jag redogjort för innan så är min kommun en av de som har migrationsverkets mottagningsenheter.
problemet som kommunen möter är just det att den asylsökande efter två år vägrar flytta trots erbjudanden om plats någon annanstans.
detta bygger upp en stor belastning på kommunens försörjningsstöd för att inte tala om bostadssituationen.
kommunen är ju lagbunden att se till att det finns tak över huvudet och mat på bordet.
situationen för min kommun är på väg mot katastrof,50 miljoner back 2012,för 2013 beräknas liknande siffror efter stora besparingar då framförallt skola o äldreomsorg får dra ner för att lämna pengar till försörjningsstöd.i fjol löstes det med utförsäljningar av kommunala fastigheter,i år blir det något liknande.
många kommuner sitter i en liknande situation,Malmö,södertälje,många Stockholmskommuner.
regeringen känner till detta och har beslutat om stöd till utsatta kommuner,i år får dessa kommuner dela på 10 miljoner,nästa¨år 250 miljoner.
men i långa loppet står många kommuner inför en ohållbar situation,inte minst på bostadssidan.
som det ser ut nu kommer ytterligare minst 100000(hundratusen!!!) nya asylsökande i år. var skall de placeras? samtidigt som även svenskar har bostadsbrist,är arbetslösa m.m Ulf

Migrationsverket räknar i sina prognoser med att det kommer mellan 50 -60 000 asylsökande i år sen så tillkommer ju den s.k. anhöringsinvandringen.
Gita
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Cacki @ 13-04-2013, 10:11) *
Varför ens fundera över sekretessbelagda uppgifter? Vi har ju myndigheter som ska sköta sådant. Bara avundets nyfikenhet som lyser igenom eller??

Cacki jag har aldrig i mitt liv varit avundsjuk, nu får du ge dig

Stintan kan du förklara hur en svensk skall bli flykting i sitt eget land?
Gita
CITAT (Anma @ 13-04-2013, 08:25) *
Det är just det som är så sjukt. Jag blev överfallen och nästan våldtagen av en svensk. Nu ska jag alltså hata alla svenskar. Men se du, det gör jag inte. För jag fattar att alla svenskar inte är våldtäktsmän. Precis som att alla somalier inte snor parkeringsplatser.

Jamen självklart finns det skitstövlar och banditer bland alla nationaliteter, raser , religiösa eller kulturella grupper. Problemet är väl att om jag kallar en svensk skitstövel för skitstövel så är det OK, men kallar jag en somalisk skitstövel för skitstövel så kan jag bli kallad rasist.
Gita

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-04-2013, 10:15) *

Undrade just detsamma, men du hann före.
Gita
Cacki

Så bra! tummenupp.gif Men vad grundar du dina undringar på då?
Det är väl trevligt att folk kan ha bil om de vill det? Dels är det ju lättare att få jobb och ur ett samhällsekonomiskt perspektivt så bidrar de ju till ökad konsumtion, som i sin tur skapar arbetstillfällen...osv. osv. flirting.gif Win-win alltså.
Huggorm
CITAT (Anma @ 13-04-2013, 08:31) *
Januari-mars 2013 har det kommit 9737 asylsökande till Sverige. Blir en rejäl ökning de närmaste kvartalen om det ska hinna bli 100.000 bara i år.
Källa: http://www.migrationsverket.se/
En sida som jag inte har någon lust att länka till (rasistisk) skriver att antalet nyanlända beräknas bli 48000 i år. Vilket ju ligger nära statistiken.
Malamaster, du går längre än så till och med. Varifrån får du dina siffror undrar jag också.

Han kanske tänker på hur många uppehållstillstånd som kommer delas ut? I fjol var det 111.000, i år lär det bli ännu fler eftersom det kommer ännu fler asylsökare nu. Senast igår hörde vi ju på nyheterna att regeringen får lägga till en extra miljard. Att pengar tas från biståndsbudgeten är extra illa eftersom man säkert kan hjälpa hundra personer på hemmaplan för samma summa som en person kostar här i Sverige.
Jubbe063
CITAT (Anma @ 13-04-2013, 09:18) *
Tack för en mycket bra analys.

Var så lite så. Sorgligt att se att mänskligheten inte kommit längre än så här.
gnon49
CITAT (malarmaster @ 13-04-2013, 08:11) *
regelverket är sådant att kommer du hit som asylsökande hamnar du hos migrationsverket (staten) som har ansvaret i två år.
därefter slussas du ut till kommun som övertar ansvaret.
problemet som nu uppkommer är att om du nu inte lyckats ordna egen försörjning (jobb,studier m.m) så hamnar du i kommunens försörjningsstöd.
ingen kommun vill gärna ta emot dig då du i det fallet belastar kommunen.Men det finns solidariska kommuner som trots det erbjuder plats. då uppkommer ett nytt problem,du behöver inte flytta till den kommunen om du inte vill.du kan flytta till valfri kommun där du kanske har släkt o vänner eller stanna kvar där du är.
många kommuner säger idag också stopp pga bostadsbrist,inga jobbmöjligheter m.m.
som jag redogjort för innan så är min kommun en av de som har migrationsverkets mottagningsenheter.
problemet som kommunen möter är just det att den asylsökande efter två år vägrar flytta trots erbjudanden om plats någon annanstans.
detta bygger upp en stor belastning på kommunens försörjningsstöd för att inte tala om bostadssituationen.
kommunen är ju lagbunden att se till att det finns tak över huvudet och mat på bordet.
situationen för min kommun är på väg mot katastrof,50 miljoner back 2012,för 2013 beräknas liknande siffror efter stora besparingar då framförallt skola o äldreomsorg får dra ner för att lämna pengar till försörjningsstöd.i fjol löstes det med utförsäljningar av kommunala fastigheter,i år blir det något liknande.
många kommuner sitter i en liknande situation,Malmö,södertälje,många Stockholmskommuner.
regeringen känner till detta och har beslutat om stöd till utsatta kommuner,i år får dessa kommuner dela på 10 miljoner,nästa¨år 250 miljoner.
men i långa loppet står många kommuner inför en ohållbar situation,inte minst på bostadssidan.
som det ser ut nu kommer ytterligare minst 100000(hundratusen!!!) nya asylsökande i år. var skall de placeras? samtidigt som även svenskar har bostadsbrist,är arbetslösa m.m Ulf

Jag trodde att om man vägrade flytta dit arbete o bostad finns så drogs bidragen in helt o hållet. Så borde det i alla fall vara så fler kommer i arbete o spridningen blir bättre över landet. Sedan kan man alltid flytta tillbaka när man kan försörja sig själv. För det är ju naturligt att man kanske vill bo nära landsmän men det kan ju inte vara prioritet nr1 så att säga. Först arbete o bostad, sedan är man fri att välja. En klapp på axel o lite pengar är inhumant tycker jag.
Piccante
CITAT (Jubbe063 @ 13-04-2013, 09:10) *
Kul att följa den här tråden. Kan delas in i tre delar.

Start: Oj, hemskt med rasism och främlingsfientlighet, vi kan minsann skilja på sådant och saklig kritik på flyktingpolitik

Mitten: Smygrasismen finns men är bara okunskap och inte riktig rasism och eller främlingsfientlighet. Vi har inga fördomar och kan diskutera sakligt (men ändå lyser lite fördomar igenom)

Slutet: Invandrar gör si och så, de utnyttjar godtrogna mydigheter och skor sig på samhället med lyxbilar etc. Här är inte tal om att det kan vara enskilda individer oavsett härkomst som gör på det sättet. Nej, vi svenskar får slita ont i många år för en bil medan flyktingar kvitterar ut ny bil hos soc.... ( här gömmer helt plötsligt debattörerna hur helylle de var i början av tråden, nu finns ingen hejd på osaklighet och fördom)

Tråden borde låsas innan den spårar ut mer. Grogrund för mindre vackra tankar.

Tyvärr tror jag inte att alla inser denna skillnad själva. De som efterlyser en saklig kritik tycker nog att det du skriver under "slutet" är sådan saklig kritik eftersom de själva saknar förmåga till källkritik och reflektion.
Anma
CITAT (Gita @ 13-04-2013, 10:23) *
Jamen självklart finns det skitstövlar och banditer bland alla nationaliteter, raser , religiösa eller kulturella grupper. Problemet är väl att om jag kallar en svensk skitstövel för skitstövel så är det OK, men kallar jag en somalisk skitstövel för skitstövel så kan jag bli kallad rasist.
Gita

För mig är det ok att kalla skitstövlar för skitstövlar oavsett nationalitet. Men du sa faktiskt att "nu spiller lätt irritationen över på andra (alla) flyktingar har jag märkt." Och det är faktiskt fördjävligt och rasistiskt!
gnon49
Tror att lite smygrasism o fördomar är inbyggt i dom flesta, för att inte säga alla människor. Vi placerar människor utifrån vissa kriterier helt enkelt. Där kommer vi nog aldrig att ändra oss. För den skull är vi ju inte typiska rasister utan bara typiska människor.
Anma
CITAT (gnon49 @ 13-04-2013, 11:13) *
Tror att lite smygrasism o fördomar är inbyggt i dom flesta, för att inte säga alla människor. Vi placerar människor utifrån vissa kriterier helt enkelt. Där kommer vi nog aldrig att ändra oss. För den skull är vi ju inte typiska rasister utan bara typiska människor.

Kan hända att det är så att det är inbyggt i oss, men om man medvetandegör sina egna fördomar så kan man också se dem i ljuset och göra något åt dem. Jag är full av fördomar.
Jag är fullt och fast övertygad om att vi kan ändra oss.
Piccante
CITAT (Anma @ 13-04-2013, 11:12) *
För mig är det ok att kalla skitstövlar för skitstövlar oavsett nationalitet. Men du sa faktiskt att "nu spiller lätt irritationen över på andra (alla) flyktingar har jag märkt." Och det är faktiskt fördjävligt och rasistiskt!

Så är det ju ofta om man ser ur folk i allmänhet formulerar sig. En svensk kan vara kriminell om en gör något brottsligt men det är kriminella invandrare som kommer hit om en ertappas med ett brott.
*Stintan*

Vad spelar det för roll om man är flykting eller svensk om man lever på försörjningsstöd? Samma regler gäller. Därför undrade jag om du funderar mera när det är en flykting som har bil än om det är en svensk. För rimligtvis kan du ju inte veta var dom fått sina pengar ifrån utan det är ju bara något du tror.
Jubbe063
CITAT (Anma @ 13-04-2013, 11:22) *
Kan hända att det är så att det är inbyggt i oss, men om man medvetandegör sina egna fördomar så kan man också se dem i ljuset och göra något åt dem. Jag är full av fördomar.
Jag är fullt och fast övertygad om att vi kan ändra oss.

Bra sagt ;-)
Aqvakul
CITAT (Gita @ 13-04-2013, 10:23) *
Jamen självklart finns det skitstövlar och banditer bland alla nationaliteter, raser , religiösa eller kulturella grupper. Problemet är väl att om jag kallar en svensk skitstövel för skitstövel så är det OK, men kallar jag en somalisk skitstövel för skitstövel så kan jag bli kallad rasist.Gita
Undrade just detsamma, men du hann före.
Gita

Ja, fast då är det ju helt felaktigt och får hanteras utifrån det...
Gita
CITAT (Aqvakul @ 13-04-2013, 13:39) *
Ja, fast då är det ju helt felaktigt och får hanteras utifrån det...

Fast jag tror att det ganska vanligt att man som svensk inte vågar säga ifrån även när/om det är befogat i rädsla att bli sedd som rasist. Istället håller man irritationen inom sig, knyter näven i fickan och röstar på SD.
Mer än var sjätte LO-medlem stöder enl. en färsk undersökning SD och jag tror nu inte att de är en sämre sorts människor och inte mer rasistiska än andra utan det är nog bara det att endast SD har vågat diskutera/ifrågasätta nuvarande invandringspolitik.
Gita
Jubbe063
CITAT (Gita @ 13-04-2013, 15:18) *
Fast jag tror att det ganska vanligt att man som svensk inte vågar säga ifrån även när/om det är befogat i rädsla att bli sedd som rasist. Istället håller man irritationen inom sig, knyter näven i fickan och röstar på SD.
Mer än var sjätte LO-medlem stöder enl. en färsk undersökning SD och jag tror nu inte att de är en sämre sorts människor och inte mer rasistiska än andra utan det är nog bara det att endast SD har vågat diskutera/ifrågasätta nuvarande invandringspolitik.
Gita

Min analys av SD är nog att partiet är väldigt främlingsfientligt rent ideologiskt. Sen förklär de sin politik i fina ord och med omskrivningar.

Sen de som röstar på SD är nog inte rasister hela bunten, många är nog som du säger Svenssons som tröttnat på andra partier av en annan orsak. Men de väljer SD i protest mot övriga partiers flathet inför olika frågor där Flykting- och Invandringspolitiken är en av frågorna.

Och tyvärr så ids inte folk sätta sig in i vad politiken egentligen går ut på, utan lyssnar bara med ett öra på de populistiska slagorden och utspelen, utan att analysera vad som verkligen sägs på djupet.

Simsalabim så har SD fått ett stort antal väljare genom att spä på fördomar okunskap och osäkerheten inför det okända framtiden. På samma sätt körde Nazisterna i Tyskland till att börja med. Ekonomin var ansträngd, arbetslösheten hög och framtiden oviss och då var det lätt att leta syndabockar och Nazisterna hade inga problem att vinna över kreti och pleti på tåget så att säga.

Samma sak här med SD, folk röstar på ett parti som letar syndabockar (invandrare) för den dåliga ekonomin, arbetslösheten, bostadsbristen, den ovissa framtiden etc. När svaret egentligen är att Invandrarna och Flyktingarna inte har ett skit med att göra hur vi har det i Sverige. Det är den förda politiken som är fel genom felsatsningar på fördelningen av resurser i samhället. Politikernas flathet i att stämma i bäcken och vara lite proaktiva för att stävja svängningarna i konjunkturen.
Aqvakul
CITAT (Gita @ 13-04-2013, 15:18) *
Fast jag tror att det ganska vanligt att man som svensk inte vågar säga ifrån även när/om det är befogat i rädsla att bli sedd som rasist. Istället håller man irritationen inom sig, knyter näven i fickan och röstar på SD.Mer än var sjätte LO-medlem stöder enl. en färsk undersökning SD och jag tror nu inte att de är en sämre sorts människor och inte mer rasistiska än andra utan det är nog bara det att endast SD har vågat diskutera/ifrågasätta nuvarande invandringspolitik.
Gita

Ursäkta, men vem kan försvara ett sådant beteende...

Jag har gapat och skällt på invandrare, men alldrig blivit beskylld för att vara rasist..
gnon49
Tror det är svårt att dra entydig gräns. Vissa antirasistiska organisationer är ju ofta våldsammare och oförsonligare än dom vi kallar rasistiska. Alla har ju åsikter och det skall man ha även om några kanske tycker det luktar rasism. Idag har vi ju inte den synen som präglade Sverige under stora delar av1900-talet, för det skulle idag klassas som ren o skär rasism misstänker jag. Ju mer man kommer in i det svenska samhället, ju mer minskar nog det som många upplever som rasism. Samhället har trots allt både skriva o oskrivna regler som ingen lagstiftare i världen kan göra något åt. Klädsel o utseende avgör ofta hur stort hinder man har i kontakt med svenska samhället. Vad man heter och hur bra man talar svenska påverkar direkt hur andra människor reagerar vid ett ev. möte.
Sådant har alltid samhället varit och så lär det förbli, även när dom värsta fördomarna försvunnit. Misstänker att det har med människans grupptänkande och vi får det nog med modersmjölken. I denna stund är det ju religionen o olika grupperar som gör MÖ till en krigszon. Människan kommer aldrig att bli fullkomlig och det får vi leva med. Trots allt så är rasism ett ynka problem i Sverige jämfört med många andra länder.
Jubbe063
CITAT (gnon49 @ 13-04-2013, 15:57) *
Tror det är svårt att dra entydig gräns. Vissa antirasistiska organisationer är ju ofta våldsammare och oförsonligare än dom vi kallar rasistiska. Alla har ju åsikter och det skall man ha även om några kanske tycker det luktar rasism. Idag har vi ju inte den synen som präglade Sverige under stora delar av1900-talet, för det skulle idag klassas som ren o skär rasism misstänker jag. Ju mer man kommer in i det svenska samhället, ju mer minskar nog det som många upplever som rasism. Samhället har trots allt både skriva o oskrivna regler som ingen lagstiftare i världen kan göra något åt. Klädsel o utseende avgör ofta hur stort hinder man har i kontakt med svenska samhället. Vad man heter och hur bra man talar svenska påverkar direkt hur andra människor reagerar vid ett ev. möte.
Sådant har alltid samhället varit och så lär det förbli, även när dom värsta fördomarna försvunnit. Misstänker att det har med människans grupptänkande och vi får det nog med modersmjölken. I denna stund är det ju religionen o olika grupperar som gör MÖ till en krigszon. Människan kommer aldrig att bli fullkomlig och det får vi leva med. Trots allt så är rasism ett ynka problem i Sverige jämfört med många andra länder.

Det där beror väl på. Interagerar man hela tiden med andra kulturer så reagerar man inte på kläder och namn kan jag lova. Men detta förutsätter ju att man verkligen vill och vågar arbeta med sig själv och sina egna fördomar om andra kulturer och sätt att vara på.

Du låter ju så uppgiven när du säger att så har det alltid varit och kommer så att förbli. Finns ingen naturlag som säger att det måste vara på det viset.

Se på Historien. Alla demokratiska och fria länder har utvecklats mer och mer mot humanitär hållning och antirasism. Mycket återstår men vi tar hela tiden steg framåt med några få bakslag här och där efter vägen.

Och nej, man kan inte säga "Trots allt så är rasism ett ynka problem i Sverige jämfört med många andra länder." i mått och mening i att jämföra hur det är i andra länder. Det är att ge upp med att säga att vi har det bra för det är värre någon annanstans.

Jämför detta med antal mord i olika länder. I Sverige har vi relativt få mord per capita jämfört andra länder. Men inte slår vi oss för bröstet och säger att det är värre i andra länder och att mord i Sverige är ett "ynka problem" (som du uttryckte dig).

Tror det är så enkelt att man först måste "städa framför egen dörr" dvs inte titta så mycket på hur andra har det utan mer se till hur vi själva kan förbättra saken i vårt eget land. Så länge främlingsfientlighet och rasism finns i Sverige, så länge måste vi kämpa och motarbeta företeelsen oavsett hur bra eller dåligt andra länder har det.

mamamaggan
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-04-2013, 06:06) *
Mamamaggan om jag kände till en familj som är en flyktingfamilj och arbetslös men ändå kör en relativ bra bil, skall man då gå fram och fråga? Kräva bevis på allt? Inte heller skulle man då hitta bevis på internet

Det var nog inte riktigt så jag menade med fakta men visst , man kan fråga de berörda själva. Då skulle man också fråga en svensk som lever på försörjningsstöd hur den skulle kunna ha en bil ?! Det kan inte förekomma , lever du på försörjningsstöd så får du inte äga en bil oavsett härkomst , stödet dras in direkt!!!

Motti , vore trevligt om du svarade med fakta.

Har någon av er tänkt på hur dessa personer skulle kunna köra bil laglig? De måste väl ändå ha ett svenskt körkort i så fall? Hur har de fått det ?

Främlingsfientlighet förekommer väl i de allra allra flesta fall tills grupperna börjar interagera eller på annat sätt vänjer sig vid varanda ? ! Det kan ta tite tid innan de inser att den andra gruppen inte är " farlig " och framför allt inte kan klumpas ihop . Folk är individer oavsett var de kommer ifrån eller ser ut.

Vissa kommer att finna varandra snabbt och en del kommer aldrig att interagera på ett vettigt sätt , typ SD- anhängare.

Det jag tycker är allra värst är att se historien upprepa sig. SD gör precis som nazisterna gjorde , är det så vi vill ha det ?

Inte jag iaf , vi har bara en jord och vi borde kunna samsas . Varför har någon av oss rätt att " kasta sten " på någon som söker skydd i vårat land ? Därför att vi är " rädda " för dem ? För det är väl till en viss del så , rädsla kan föda hat , men ska vi apceptera det ?

Varför skylla på invandirngen för att det t ex är stor arbetslöshet ? När svenskar emigrerade till USA kring förra sekelskiftet , 1 miljon personer om jag inte har fel , så var det för att de inte kunde föda sig själva här i Sverige. Vad jag vet så hade vi ingen stor invandring som " ställde till " det då .

Om vi inte hade haft så stor andel emigranter så hade vi inte haft det som vi har det idag, ska vi skämmas då för att folk sökte sig till annat land för att få det bättre ? Det var inte ens krig som gjorde att de blev invandrare i ett annat land men ta en funderare på vad många av dagens flyktingar har upplevt innan de kom hit.

Försök förstå att vi är alla människor som vill leva under drägliga förhållanden. Om det blev krig i Sverige vad skulle vi göra då ? Jag är övertygad om att vi skulle försöka ta oss härifrån .
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 13-04-2013, 16:39) *
Det var nog inte riktigt så jag menade med fakta men visst , man kan fråga de berörda själva. Då skulle man också fråga en svensk som lever på försörjningsstöd hur den skulle kunna ha en bil ?! Det kan inte förekomma , lever du på försörjningsstöd så får du inte äga en bil oavsett härkomst , stödet dras in direkt!!!

Nej, man kan mycket väl leva på försörjningsstöd och ha bil. Missade du länken som jag postade tidigare i tråden?

http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsva...enska#anchor_27
Gita
CITAT (Jubbe063 @ 13-04-2013, 16:07) *
Det där beror väl på. Interagerar man hela tiden med andra kulturer så reagerar man inte på kläder och namn kan jag lova. Men detta förutsätter ju att man verkligen vill och vågar arbeta med sig själv och sina egna fördomar om andra kulturer och sätt att vara på.

Jag tror att för att kunna bemöta och acceptera andra kulturer och sätt att vara på ett bra sätt så måste man våga hävda sin egen kultur, våga stå upp för och vara stolt över sig själv och sitt eget sätt att vara. Känner man att man måste förminska sig själv och sin egen kultur tror jag aldrig att man lyckas möta andra på ett jämbördigt sätt.

Sen tror jag att, inte främlingsfientlighet, men en viss främlingsrädsla är en del av den mänskliga naturen. Att i stort sett alla människor känner sig bäst till mods tillsammans med dem som är lika dem själva och här tror jag inte att det är ras som är skiljelinjen utan mera kultur och livsstil.
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 13-04-2013, 16:54) *
Jag tror att för att kunna bemöta och acceptera andra kulturer och sätt att vara på ett bra sätt så måste man våga hävda sin egen kultur, våga stå upp för och vara stolt över sig själv och sitt eget sätt att vara. Känner man att man måste förminska sig själv och sin egen kultur tror jag aldrig att man lyckas möta andra på ett jämbördigt sätt.
Sen tror jag att, inte främlingsfientlighet, men en viss främlingsrädsla är en del av den mänskliga naturen. Att i stort sett alla människor känner sig bäst till mods tillsammans med dem som är lika dem själva och här tror jag inte att det är ras som är skiljelinjen utan mera kultur och livsstil.
Gita

Det tror jag att du har väldigt rätt i. Just förminskningen och att vi får kliva tillbaka tror jag skapar lika mycket främlingsfientlighet som konkurrensen om jobb.
Gita
CITAT (mamamaggan @ 13-04-2013, 16:39) *
Motti , vore trevligt om du svarade med fakta.
Har någon av er tänkt på hur dessa personer skulle kunna köra bil laglig? De måste väl ändå ha ett svenskt körkort i så fall? Hur har de fått det ?

Ja du, vad är fakta? Är det jag ser med egna ögon fakta?
Hur som helst , många av de nyanlända flyktingarna (just nu somalier) som bor i genomgångslägenheterna bredvid min arbetsplats har bil. Vem som betalat har jag inte en susning om, kanhända hade de en massa pengar med sig när de kom. Behöver asylsökande f.ö. redovisa sina ev. förmögenheter när de kommer?Inte heller om de har giltiga körkort har jag en aning om.
Nu är detta inte något som stör mig det minsta så länge de inte lägger beslag på min betalda parkeringsplats.
När de gör det och dessutom vägra flytta sina bilar vid en vänlig tillsägelse då blir jag faktiskt grinig.
Gita
gnon49
Det som jag ser är en fara för rättssäkerheten o demokratin i stort är att svenska myndigheter inte har en aning om vart alla flyktingar är när dom försvinner, ofta då efter ett avvisningsbeslut. Många är barn som bara försvinner. Någon kanske gömmer dom och tycker dom gör något bra, andra utnyttjar dom, eller använder dom vid rån o inbrott. Ingen vet eller vill veta tror jag. Modernt slavarbete som myndigheterna inte bryr sig om. Finns överallt i samhället o i alla branscher. Det är ju en form av rasism, betydligt värre än den Svensson yppar över fredagsölen eller kaffesupen. Hur EU skall bli mer effektiva i sina gränskontroller tror jag är mycket viktigt om EU skall behålla sin legitimitet framöver o skydda unionen, så gott det nu går, mot kriminalitet o annan underground-verksamhet.
Motti
Ja det är mycket med våra invandrare som man inte får ha åsikter om eller ens diskutera öppet !Vad man fått veta genom media och TV är att kyrkor och andra religiösa organisationer gömmer utvisade så även privatpersoner . Finns nog så kallat mörkertal där .
Vad jag undrar över är hur vi ska kunna ge alla jobb när många svenska inte har jobb ?att ta in stora mängder flyktingar och inte kunna ge dom ett arbete bara förvaring kan ju inta vara vettigt , tyvär är det ju så att många sitter i mer eller mindre förvaring på förläggningar på bidrag i flera år här ! det måste påverka dom i sista ändan precis som det påverkar oss svenskar som inte får jobb !
Någon skrev här om att vi förändrar våra svenska traditioner efter invandrare och personligen så tycker jag det är helt åt skogen vi måste få värna om vårt svenska och våra traditioner ,som tex våra svenska barn har i de flesta fall haft sina skolavslutningar med föräldrar släkt och syskon i Svenska kyrkan !nu har det tagits bort av hänsyn till andra religoner ?varför ska vi ändra våra gammla traditioner !Jag tycker det var en av årets höjdpunkter när barnen här hade sin skolavslutning i kyrkan = kyrkorna både högtidsfullt och oerhört vackert ,nog enda gången på året som kyrkorna var fullproppade smile.gif
*Stintan*
Jahapp så fick Omar Mustafa bara vara med och leka i en knapp vecka. Kanske det ger anledning till eftertanke.
Jubbe063
CITAT (Motti @ 13-04-2013, 21:56) *
Ja det är mycket med våra invandrare som man inte får ha åsikter om eller ens diskutera öppet !Vad man fått veta genom media och TV är att kyrkor och andra religiösa organisationer gömmer utvisade så även privatpersoner . Finns nog så kallat mörkertal där .
Vad jag undrar över är hur vi ska kunna ge alla jobb när många svenska inte har jobb ?att ta in stora mängder flyktingar och inte kunna ge dom ett arbete bara förvaring kan ju inta vara vettigt , tyvär är det ju så att många sitter i mer eller mindre förvaring på förläggningar på bidrag i flera år här ! det måste påverka dom i sista ändan precis som det påverkar oss svenskar som inte får jobb !
Någon skrev här om att vi förändrar våra svenska traditioner efter invandrare och personligen så tycker jag det är helt åt skogen vi måste få värna om vårt svenska och våra traditioner ,som tex våra svenska barn har i de flesta fall haft sina skolavslutningar med föräldrar släkt och syskon i Svenska kyrkan !nu har det tagits bort av hänsyn till andra religoner ?varför ska vi ändra våra gammla traditioner !Jag tycker det var en av årets höjdpunkter när barnen här hade sin skolavslutning i kyrkan = kyrkorna både högtidsfullt och oerhört vackert ,nog enda gången på året som kyrkorna var fullproppade smile.gif

Appropå skolavslutning i kyrkan. Bara bra att det luckras upp. Det kan gärna vara så att de som vill får gå dit efter gemensam avslutning på neutral plats. Allt som har med religion eller religiösa traditioner att göra ska vara frivilligt och ske på fritid/icke skolpliktig tid.

Skolan och all annan offentlig samhällsnytta ska vara sekulärt. Så skolavslutning ska vara sekulär så alla kan delta religösa eller ej.

Själv när jag gick i skolan var det trist att inte kunna vara med skolkompisar på skolavslutningen.

Rebecca
CITAT (Jubbe063 @ 13-04-2013, 22:06) *
Appropå skolavslutning i kyrkan. Bara bra att det luckras upp. Det kan gärna vara så att de som vill får gå dit efter gemensam avslutning på neutral plats. Allt som har med religion eller religiösa traditioner att göra ska vara frivilligt och ske på fritid/icke skolpliktig tid.

Amen to that! flirting.gif

Motti, vad menar du med våra svenska traditioner? Vad är det som vi inte får värna om?
Huggorm

Skolan och all annan offentlig samhällsnytta ska vara sekulärt. Så skolavslutning ska vara sekulär så alla kan delta religösa eller ej.

Själv när jag gick i skolan var det trist att inte kunna vara med skolkompisar på skolavslutningen.

Visst är det bra att skolavslutningen gjorts sekulär. Men samtidigt är det dumt att det skulle ske just exakt nu när det är en massa kontroverser med islam, det får det hela att se ut som en eftergift för muslimska invandrare. När nu landet varit kristet i tusen år kunde det väll ha kommit några få år tidigare eller senare.
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 13-04-2013, 22:55) *
Visst är det bra att skolavslutningen gjorts sekulär. Men samtidigt är det dumt att det skulle ske just exakt nu när det är en massa kontroverser med islam, det får det hela att se ut som en eftergift för muslimska invandrare. När nu landet varit kristet i tusen år kunde det väll ha kommit några få år tidigare eller senare.

Sekuläriseringsprocessen är inte direkt ny. Skolavslutningar har debatterats de senaste 20 åren så det är nog bara en viss typ av människor som tror att det har något med Islam att göra. Så varför gå deras ärenden och stoppa upp den processen?
Aqvakul

Jag har aldrig haft skolavslutning i kyrkan. Så himla vanligt har det inte varit de senaste 50 åren...
gunsta
Jag har heller aldrig haft skolavslutning i kyrkan, det fanns inte på min tid och i mina trakter.
*Stintan*

Det är dessutom långt ifrån alla skolor som har/har haft skolavslutning i kyrkan. Jag har aldrig haft det och inte mina barn heller.
gnon49
Visst hade vi skolavslutningar i Kyrkan, men det jag minns bäst är att vädret alltid var fint skolgården full av finklädda elever o lärare och att sommaren låg framför en. Men hela skolan gick i gåsmarsch till kyrkan men det hörde liksom till. En vacker predikan behöver ju inte vara krsiten utan bara fylld med glädje inför det kommande sommarlovet. Flera trossamfund kan ju medverka. Inbillar mig att man uppskattar det när man blir äldre om än inte för stunden.
Tapio
Halaj!

Inte jag heller, (avslutning i kyrkan, alltså) för 30 år sedan.
Så anmärkningen att man numera inte kan ha skolavslutning i kyrkan, som man alltid hade förut, är en myt? En SD-myt?

//T
hattstugan

OT men här har det varit avslutning i kyrkan så länge vi bott här i kommunen och det är 60 år! Avslutningen är ff i kyrkan!

Men det här är ju en småstads kommun så det räknas nog inte då!
Anma
Vi hade skolavslutning i kyrkan, men det var i Missionskyrkan, och det enda kyrkliga med det var att lokalen också använder som kyrka. Detta var i låg- och mellanstadiet. I högstadiet hade vi skolavslutning på skolgården.
Huggorm
Skumt. Jag gick på tre olika skolor under min grundskoletid och det var avslutning i kyrkan i samtliga.
Tapio
CITAT (hattstugan @ 13-04-2013, 23:31) *
OT men här har det varit avslutning i kyrkan så länge vi bott här i kommunen och det är 60 år! Avslutningen är ff i kyrkan!

Men det här är ju en småstads kommun så det räknas nog inte då!

Halaj!

Det kanske helt enkelt inte finns någon annanstans att vara då?

//T
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 13-04-2013, 23:41) *
Skumt. Jag gick på tre olika skolor under min grundskoletid och det var avslutning i kyrkan i samtliga.

Nej, är nog inte skumt. Är ju olika "trallala" på olika ställen. Årskurs 1-7 gick jag i en region där avslutning alltid var i kyrkan i samtliga skolor. Nya orten fanns inte det med på kartan att ens tänka på kyrkan vid skolavslutning.
Piccante

Den kontroversen är något som Avpixlat/ SD har hittat på. Har aldrig hört en muslim eller någon invandrare invända mot skolavslutning däremot är jag själv mycket skeptisk till det.

Av vilken anledning var du inte med på skolavslutningen?
Motti
Där vi bodde innan med vår familj förut så var skolavslutningen väldigt tradisionell nämligen i Tenhult kyrkan var[b] överfull vid varje skolavslutning så till slut fick de plocka bort mor och far föräldrar !sedan jag började skolan så hade vi alla skolavslutningar i Bethel ,alltid med kristna företecken men vi barn brydde oss ju inte ett dugg vi såg bara fram emot sommarlovet ,men nog kände man av andligheten och att det innebar något särskillt .Vi som föddes på 50_talet är ju på något vis uppvuxna med kristendomen den fanns bara där både i skolan och i annat omkring oss .I dag finns det många atteister och många som inte har den kristna tron många har gåt ur svenska kyrkan osv .Tiderna har förändrats ! men inte fan ska vi ge upp allt av vår tro och kultur för att vi får muslimska invandrare ! i bland är det som att vi svenskar kryper på backen för att vara såå invandrarvänliga så vi 'är beredda att ge upp vår egen svenskhet och vår kultur !
Huggorm
CITAT (Piccante @ 14-04-2013, 00:15) *
Den kontroversen är något som Avpixlat/ SD har hittat på. Har aldrig hört en muslim eller någon invandrare invända mot skolavslutning däremot är jag själv mycket skeptisk till det.

Det är något som det muttrats om en del ute bland folk. Att muslimer generellt skulle ha något emot kristna avslutningar tror inte jag heller, och det är det nog få som tror. Det brukar snarare pratas om välvilliga så kallade "batikhäxor", alltså vänstersympatiserande, offentliganställda tanter med konstnärsambitioner.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 14-04-2013, 00:28) *
Det är något som det muttrats om en del ute bland folk. Att muslimer generellt skulle ha något emot kristna avslutningar tror inte jag heller, och det är det nog få som tror. Det brukar snarare pratas om välvilliga så kallade "batikhäxor", alltså vänstersympatiserande, offentliganställda tanter med konstnärsambitioner.

Jag är väl lite batikhäxa då naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon