Full version: Rasist?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Gita
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2013, 18:21) *
Han blir kanske inte blir så gammal på sin post.

Fast man kan kanske ifrågasätta omdömet hos S valberedning, först Juholt sedan detta.
(Juholt blev ju inte heller särsilt gammal på sin post)
Gita
Gita
CITAT (Anma @ 12-04-2013, 09:23) *
I Tyskland som ju tar emot många fler invandrare per capita

Måste korrigera för det är viktigt med fakta i all debatt.
Tyskland tar emot mindre än en 1/5 så många flyktingar som Sverige gör per innevånare. I reella tal tar Tyskland emot något mer men Tyskland har drygt 80 miljoner invånare mot Sveriges drygt 9 miljoner.

Jag vet inte var du hittar dina uppgifter men vill du verkligen ta reda på fakta kan jag tipsa om Eurostat dvs. EU:s officiella statistik.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 12-04-2013, 20:07) *
Fast man kan kanske ifrågasätta omdömet hos S valberedning, först Juholt sedan detta.
(Juholt blev ju inte heller särsilt gammal på sin post)
Gita

Vet inte ens om dessa poster går genom valberedningen. Det är ju Stockholmssossarna som föreslagit honom.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2013, 09:29) *
giggle.gif Det där kom just från rätt pennskaft!

Nämen oj, Stintan då! Vad du överraskar med dina alltid så roande och kvicka små inlägg
Gita
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gita @ 12-04-2013, 20:19) *
Tyskland tar emot mindre än en 1/5 så många flyktingar som Sverige gör per innevånare. I reella tal tar Tyskland emot något mer men Tyskland har drygt 80 miljoner invånare mot Sveriges drygt 9 miljoner.

Jag vet inte var du hittar dina uppgifter men vill du verkligen ta reda på fakta kan jag tipsa om Eurostat dvs. EU:s officiella statistik.
Gita

Men Gita alla dessa som flyttar till Tyskland som kallas "Umsiedler" men aldrig räknas som invandrare men ändå är det.....

Och dom många många illegala invandrare som är i Tyskland..........

Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-04-2013, 20:34) *
Och dom många många illegala invandrare som är i Tyskland..........

Vi har rätt många "papperslösa" i Sverige också...
CITAT (Huggorm @ 12-04-2013, 20:42) *
Vi har rätt många "papperslösa" i Sverige också...

Huggorm det är bara en bråkdel av vad som finns i Tyskland
gnon49
Nja staten o det religiösa har ju gått skilda vägar. Eller har dom det? Hoppas att partierna i allmänhet o S i synnerhet gör noga kontroller på vilka som skall företräda Sverige i framtiden. Religionen får inte bli insyltad med politiken det minsta för då backar vi utvecklingen. Vi är ju ett sekulärt land. Sitt religiösa får man utöva på fritiden.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2013, 10:27) *
Kan du styrka det här med bilarna med någon källa?

Tja, styrka vet jag inte, men jag kan redogöra för egna erfarenheter: Nu är ju inte egna erfarenheter politisk korrekt enl. många odlaforumister men i alla fall.

Bredvid min arbetsplats så ligger det ett bostadsområde där lägenheterna används som genomgångsbostäder åt nyinkomna flyktingar. Just nu är det huvudsakligen somalier som bor där och nog har de bilar alltid. De tar våra parkeringsplatser(vid jobbet) som vi faktiskt betalt för och så klart att det väcker irritation när man kommer på morgonen och blir tvungen att parkera långt från arbetsplatsen fastän man betalar flera hundra/månad för en parkeringsplats. Och en del av somalierna är inte särskilt trevliga heller, häromdan när jag skulle hem stod en bil framför min så jag inte kunde ta mig ut. När jag vänligt bad mannen som höll på att städa sin bil att flytta sig så att jag kunde åka blev svaret "du får vänta till jag är klar kärringjävel"!. Jag fick vänta i 45 minuter och så klart att man blir irriterad.
Nu vill jag inte generalisera, detta kanske var en enstaka otrevlig individ men att många nyankomna somalier har bil vet jag (av egen erfarenhet) . Hur de fått bilarna vet jag däremot inte, jag har fått intrycket att ganska många av dem har väldigt gott om pengar. Bl.a.. av klädsel och smycken att döma.
Gita
Kan tänka mig att en och annan PK-tant kommer att ropa rasist, rasist....
Pirum
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2013, 17:58) *
Jag har inget emot judar men staten Israel är en terrorstat bara något bättre än Nordkorea. Slås dock med hästlängder av alla hjärntvättade islamister. Är jag rasist nu?

Beror nog på vem du frågar. Att vara antisemit är nog många överens om är fel, däremot är det väl rätt ok att vara antisionist. Att vara sionist kan på många sätt anses vara liknande att vara islamist (vilket ju inte alls är samma sak som att vara muslim). Politiserad religion blir ofta fel.
Motti
Tyvär måste jag hålla med Gossen Ruda ! Israel terroriserar Palestinierna hela tiden ,vi har en vän som jobbat inom FN som Kapten och han blev chockad av hur Israel behandlade Palestinierna !terror varje dag genom beskjutnig från pansarfartyg till sjöss och stora tanks som drog genom byarna i full fart där det lekte små barn de besköt även fryshusen där de förvarade kött ! allt för att ta ut dom och förstöra .
Man skulle tro att Judarna hade lärt sig lite medmännsklighet men tydligen inte sad.gif Ett folk som lidigt så mycket förväntar man sig mer av !
Rebecca
CITAT (Gita @ 12-04-2013, 20:22) *
Nämen oj, Stintan då! Vad du överraskar med dina alltid så roande och kvicka små inlägg
Gita

Härskarteknik much?
Anma
CITAT (Gita @ 12-04-2013, 20:19) *

Gita

Om du öppnar mina länkar så ser du var jag hämtar mina fakta, men vad jag, för att ge dig rätt, missade var att skriva att jag pratade om 1 USD BNP/capita.

"Samtliga 20 länder med det högsta antalet flyktingar per 1 USD BNP/capita är utvecklingsländer. 12 av dessa hör till och med bland de minst utvecklade länderna. Tyskland är det industriland som kommer först på listan och placerar sig på 26:e plats i antal flyktingar per dollar/capita. Sverige låg 2009 på plats 58.2
Motti
Tyvär så annser jag inte dom siffrorna vara tillitliga ! anser att det är mycket mörkertal .
Anma
CITAT (Gita @ 12-04-2013, 20:58) *
Tja, styrka vet jag inte, men jag kan redogöra för egna erfarenheter: Nu är ju inte egna erfarenheter politisk korrekt enl. många odlaforumister men i alla fall.

Bredvid min arbetsplats så ligger det ett bostadsområde där lägenheterna används som genomgångsbostäder åt nyinkomna flyktingar. Just nu är det huvudsakligen somalier som bor där och nog har de bilar alltid. De tar våra parkeringsplatser(vid jobbet) som vi faktiskt betalt för och så klart att det väcker irritation när man kommer på morgonen och blir tvungen att parkera långt från arbetsplatsen fastän man betalar flera hundra/månad för en parkeringsplats. Och en del av somalierna är inte särskilt trevliga heller, häromdan när jag skulle hem stod en bil framför min så jag inte kunde ta mig ut. När jag vänligt bad mannen som höll på att städa sin bil att flytta sig så att jag kunde åka blev svaret "du får vänta till jag är klar kärringjävel"!. Jag fick vänta i 45 minuter och så klart att man blir irriterad.
Nu vill jag inte generalisera, detta kanske var en enstaka otrevlig individ men att många nyankomna somalier har bil vet jag (av egen erfarenhet) . Hur de fått bilarna vet jag däremot inte, jag har fått intrycket att ganska många av dem har väldigt gott om pengar. Bl.a.. av klädsel och smycken att döma.
Gita
Kan tänka mig att en och annan PK-tant kommer att ropa rasist, rasist....

Jag kan också komma med egna erfarenheter.
En nära släkting till mig handlar en del med bilar, främst Mercedes. En dag hade han kommit över en äldre MB i gott skick som han skulle sälja vidare.
Det kom en köpare, en utländsk ung kille. Han gav sina uppgifter och släktingen reagerade på att personnumret inte såg ut som ett svenskt personnummer. Jag fick i uppdrag att ringa skattemyndigheten och fråga vad det var frågan om. Det visade sig att denna kille var asylsökande som ännu inte fått svenskt personnummer så han hade ett tillfälligt. Minns inte exakt hur personnumret skilde sig från ett svenskt, men har för mig att en av de fyra sista siffrorna inte var en siffra utan en bokstav.
Denna kille betalade först ett förskott, veckan efter gjorde han en banköverföring med resterande summa och dagen efter hämtade han bilen.

Otrevliga människor finns bland alla folkslag.

Rika människor drabbas också av krig och förtryck.
Huggorm
CITAT (Anma @ 12-04-2013, 21:40) *
Om du öppnar mina länkar så ser du var jag hämtar mina fakta, men vad jag, för att ge dig rätt, missade var att skriva att jag pratade om 1 USD BNP/capita.

"Samtliga 20 länder med det högsta antalet flyktingar per 1 USD BNP/capita är utvecklingsländer. 12 av dessa hör till och med bland de minst utvecklade länderna. Tyskland är det industriland som kommer först på listan och placerar sig på 26:e plats i antal flyktingar per dollar/capita. Sverige låg 2009 på plats 58.2

Att blanda in pengar i det är ju ett sätt att säga att Sverige borde ta emot ännu fler. Men det är lite orättvist, eftersom alla U-länder som tar emot enormt många bara sätter dem i stora flyktingläger under ganska hemska sanitära förhållanden. Hade vi fått lov att göra det i Sverige hade vi också kunnat ta emot enromt många. Men det är naturligtvis inte etiskt och moraliskt godtagbart och därför känns det som en ovidkommande jämförelse.
Motti
Informationen till flyktingar är skitdålig ! som bla det här med körkort de tror de kan köra bil på sina så kallat körkort här ! så är det inte ! men de kör bil ändå hur de nu har råd med det ?
Anma
CITAT (Huggorm @ 12-04-2013, 21:55) *
Att blanda in pengar i det är ju ett sätt att säga att Sverige borde ta emot ännu fler. Men det är lite orättvist, eftersom alla U-länder som tar emot enormt många bara sätter dem i stora flyktingläger under ganska hemska sanitära förhållanden. Hade vi fått lov att göra det i Sverige hade vi också kunnat ta emot enromt många. Men det är naturligtvis inte etiskt och moraliskt godtagbart och därför känns det som en ovidkommande jämförelse.

Så skälet till att så många anser att vi tar emot för många inte är pengar, är det vad du vill säga?

CITAT (Motti @ 12-04-2013, 21:56) *
Informationen till flyktingar är skitdålig ! som bla det här med körkort de tror de kan köra bil på sina så kallat körkort här ! så är det inte ! men de kör bil ändå hur de nu har råd med det ?

Att köra bil är väl gratis? Förutom bensinen då.
Och som sagt, även rika och välställda råkar ut för krig och förtryck.
Motti
Om du lever på sos för att få mat på bordet så kanske inte det första du ska göra som flykting är att köpa bil !om du inte har ett arbete .
Anma
CITAT (Motti @ 12-04-2013, 22:10) *
Om du lever på sos för att få mat på bordet så kanske inte det första du ska göra som flykting är att köpa bil !om du inte har ett arbete .

Det kanske du har, det vet man ju inte. Eller prioriterar bil framför tv, soffa, bestick och annat som igår i ett socbidrag när man kommer hit och absolut inget har. Man kanske vill öka sina chanser att få ett jobb genom att man har bil. Eller så kanske man bara är dum i huvudet och prioriterarbil för att man bara vill ha en. Eller så kanske man bara är dum i huvudet och tvingar svenska staten att betala för en dyr fin mercedes. Men hur det egentligen förhåller sig vet varken du eller jag.
Motti
Om man kommer till ett land som flykting och ska leva på det landets bidrag så tycker jag inte att det är okej att köpa bil först . Då måste det vara familjens bästa som går först !att skaffa ett jobb ocj komma ur bidragsberoendet .Att prioritera bilköp när man inte har en egen inkomst utan lever på bidrag är i mina ögon helt oaccseptabelt !Gäller väl även svenska medborgare !har du ingen inkomst så får du resa komunalt !
hattstugan

Kan inflika att du får inte äga nån bil om du uppbär Försörjningsstöd oavsett var du kommer från!

Jag fick sälja min "fina dyra" Mercedes av årsmodell -00 och i rätt dåligt skick!
Anma
CITAT (hattstugan @ 12-04-2013, 22:27) *
Kan inflika att du får inte äga nån bil om du uppbär Försörjningsstöd oavsett var du kommer från!

Jag fick sälja min "fina dyra" Mercedes av årsmodell -00 och i rätt dåligt skick!

Så är det ja! Det betyder att flyktingar med bil inte lever på soc. Såvida de inte har jobb, för om man behöver bil för att kunna utföra sitt jobb så får man behålla bilen.
hattstugan
Nä tänk att det får man inte!!!

Ev mot ett värde intyg kanske det går! Men se det ypplyses man inte om!

Motti
Fel fel !många flyktingar köper bil och kör dom också !Jag vet det .
det är det jag menar att lever man på bidrag i sverige så ska prion vara mat på bordet kläder till sina barn och skaffa sig ett jobb inte bil först .
Anma
CITAT (Motti @ 12-04-2013, 22:34) *
Fel fel !många flyktingar köper bil och kör dom också !Jag vet det .
det är det jag menar att lever man på bidrag i sverige så ska prion vara mat på bordet kläder till sina barn och skaffa sig ett jobb inte bil först .

Har du tänkt tanken att dessa flyktingar kanske inte lever på bidrag?
Jag bara spånar.
Motti
Alla vet att flyktingar som kommer hit lever på socialbidrag ! innan de lär sig svenska och får jobb !då kan det sticka i ögonen när de skaffar bil först innan de skaffar jobb !förstår du hur jag menar ?Kommer man hit som urfattig utblottad flyckting och lever på bidrag kan det ju verka märkligt att man har råd att skaffa bil ?
Huggorm
Fast man får ha bil när man får försörjningsstöd, i vissa fall:
http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsva...enska#anchor_27

Sedan är ju invandrare ofta samlade i ganska stora familjer, det är ofta kusiner och allt möjligt som umgås ganska intensivt. Någon kanske har jobb och bil som de andra får åka med i?
Anma
CITAT (Motti @ 12-04-2013, 22:43) *
Alla vet att flyktingar som kommer hit lever på socialbidrag ! innan de lär sig svenska och får jobb !då kan det sticka i ögonen när de skaffar bil först innan de skaffar jobb !förstår du hur jag menar ?Kommer man hit som urfattig utblottad flyckting och lever på bidrag kan det ju verka märkligt att man har råd att skaffa bil ?

Alla vet inte alls. Jag vet inte att alla flyktingar lever på bidrag när de kommer hit.
Huggorm

Man kan köpa en gammal bil för 500kr och laga till någorlunda fungerande skick, så det är inte så märkligt
Motti
Jo men det är väl inte bara kostnaden för bilen !det är väl bensin försäkring osv ! Här i Nässjö är det ingen invandrare som åker i bilar för 500 kan jag tala om .
Anma
CITAT (Motti @ 12-04-2013, 22:50) *
Jo men det är väl inte bara kostnaden för bilen !det är väl bensin försäkring osv ! Här i Nässjö är det ingen invandrare som åker i bilar för 500 kan jag tala om .

Alla invandrare är inte asylsökare.

Jag lägger ner nu.

God natt.
Piccante

Då hör jag väl till de oinformerade i så fall...
Man måste inge leva på soc, etableringsstöd beslutas av Arbetsförmedlingen och betalas ut av försäkringskassan.

gnon49
Nej kommer det hit t.ex indiska ingenjörer eller it-proffs så inte åker dom omkring i gamla bilar. Dom är ju vana vid en helt annan livstil från Indien. När det gäller asylsökande så är det väl staten som får stå för uppehället. Kommunerna har ju i regel inte råd med den utgiften. När staten sedan tar sin hand från flyktingarna vet jag faktiskt inte vad som gäller. Arbete eller försörjningsstöd är väl alternativen misstänker jag. Men dom som arbetskraftsinvandrar är ju ofta välutbildade o efterfrågade och har helt andra förutsättningar, och även regelverk misstänker jag, att förhålla sig till. Men det verkar som biståndet styrs om så vi inte får ökade kostnader i slutändan, vilket är bra. Tror det också är en bra investering för att ge asylsökande en bättre start i Sverige än dom hittills fått. Snabbt ut i arbetslivet lönar sig för alla, såväl stat, kommun o den enskilde. Och som en bonus så tror jag samhället blir mindre uppdelat i vi o dom. Där jag växte upp var det vi, och så var det finnarna. Så är det ju inte idag.
Motti
Vad jag menar är att om man nu lever på Svenskt socsialbidrag med sin familj och inte har ett arbete varför ska man då ha råd att ha bil ?för mig verkar det totalt fel !Som flykting och invandrare borde väl prioriteten vara att skaffa ett arbete om man lever på ett annat lands pengar ?Vore inte lönt att en svensk medborgare flyttade utomlands utan att kunna försörja sig för eller senare .Målet måste väl vara att invandrarna ska skaffa sig ett arbete innan de skaffar bil !
Piccante
CITAT (Motti @ 13-04-2013, 00:27) *
Vad jag menar är att om man nu lever på Svenskt socsialbidrag med sin familj och inte har ett arbete varför ska man då ha råd att ha bil ?för mig verkar det totalt fel !Som flykting och invandrare borde väl prioriteten vara att skaffa ett arbete om man lever på ett annat lands pengar ?Vore inte lönt att en svensk medborgare flyttade utomlands utan att kunna försörja sig för eller senare .Målet måste väl vara att invandrarna ska skaffa sig ett arbete innan de skaffar bil !

Då tycker jag du ska fråga dom nästa gång du ser en invandrare i bil om de lever på soc? Som sagt tidigare så är det generellt inte tillåtet att få försörjningsstöd och äga bil. Jag vet inte om de gör undantag i vissa fall? Kan ju tänka mig att om bil är nödvändig för att få ett jobb man sökt så kanske man kan få äga en billig bil sista månaderna man får stöd innan första lönen betalas ut. Det vore ju orimligare att neka ett bilköp om det leder till egen försörjning. Huggorms länk till socialstyrelsen visar ju just dessa undantag.

Sen lever inte alla invandrare på soc! De får etableringsstöd från FK om de uppfyller villkoren.
Motti
Jag ser var du skriver !men så fungerar det inte i verkligheten ! Många invandrare lever här i två till fyra år innan de får uppehållstillstånd ! tror du de väntar på att skaffa bil i så många år ? inte.Till skillnad från oss Svenskar så lägger hela familjen ihop till en bil ja en buss eller en SUV till hela släkten !"
Aqvakul
Hela bildiskussionen tog en märklig vändning efter Gitas historia om otrevliga somalier som inkräktade på hennes företags parkeringspltser. Vad jag vände mig emot, och fortfarande gör, var påståendet att kommunen ger flyktingar bilar. Inget av vad som sagts i den frågan därefter stöder det absurda påståendet....
Piccante
CITAT (Motti @ 13-04-2013, 00:45) *
Jag ser var du skriver !men så fungerar det inte i verkligheten ! Många invandrare lever här i två till fyra år innan de får uppehållstillstånd ! tror du de väntar på att skaffa bil i så många år ? inte.Till skillnad från oss Svenskar så lägger hela familjen ihop till en bil ja en buss eller en SUV till hela släkten !"

I så fall är det ett definitivt bidragsfusk. När man söker försörjningsstöd så ger man en fullmakt åt socialförvaltningen att samköra en rad register och kolla ägarskap till bostäder, bilar mm samt visa utdrag från bankkonton och senaste deklaration. Om man trots det har råd att köpa en bil och dessutom framföra den lagligt (fordonsskatt, försäkring mm) men ändå får ersättning från soc så:
1- anser soc det är oki med hänvisning till de undantag som ges.
2- eller så fuskar de.

Men alla flyktingar lever fortfarande inte på socialbidrag.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 13-04-2013, 00:45) *

Då vill jag ha fakta.

Hur många gör så ?

Hur vet du att det är så ?

Vilken/vilka källor har du ?

Hur pålitliga är källorna ?

Tacksam för komplett svar snarast !
Mamamaggan om jag kände till en familj som är en flyktingfamilj och arbetslös men ändå kör en relativ bra bil, skall man då gå fram och fråga? Kräva bevis på allt? Inte heller skulle man då hitta bevis på internet

Gita
CITAT (Anma @ 12-04-2013, 22:15) *
Det kanske du har, det vet man ju inte. Eller prioriterar bil framför tv, soffa, bestick och annat som igår i ett socbidrag när man kommer hit och absolut inget har. Man kanske vill öka sina chanser att få ett jobb genom att man har bil. Eller så kanske man bara är dum i huvudet och prioriterarbil för att man bara vill ha en. Eller så kanske man bara är dum i huvudet och tvingar svenska staten att betala för en dyr fin mercedes. Men hur det egentligen förhåller sig vet varken du eller jag.

Det är ju inte heller så smart att lägga beslag på andras hyrda/betalda p-platser om man är intresserad av att
bli accepterad/omtyckt, nu spiller lätt irritationen över på andra (alla) flyktingar har jag märkt.
Gita
Rebecca
CITAT (mamamaggan @ 13-04-2013, 05:30) *
Då vill jag ha fakta.

Hur många gör så ?

Hur vet du att det är så ?

Vilken/vilka källor har du ?

Hur pålitliga är källorna ?
Tacksam för komplett svar snarast !

Jag håller med här. Mycket konstiga påståenden i denna tråd nu...
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 12-04-2013, 23:37) *
. När det gäller asylsökande så är det väl staten som får stå för uppehället. Kommunerna har ju i regel inte råd med den utgiften. När staten sedan tar sin hand från flyktingarna vet jag faktiskt inte vad som gäller. Arbete eller försörjningsstöd är väl alternativen misstänker jag.

regelverket är sådant att kommer du hit som asylsökande hamnar du hos migrationsverket (staten) som har ansvaret i två år.
därefter slussas du ut till kommun som övertar ansvaret.
problemet som nu uppkommer är att om du nu inte lyckats ordna egen försörjning (jobb,studier m.m) så hamnar du i kommunens försörjningsstöd.
ingen kommun vill gärna ta emot dig då du i det fallet belastar kommunen.Men det finns solidariska kommuner som trots det erbjuder plats. då uppkommer ett nytt problem,du behöver inte flytta till den kommunen om du inte vill.du kan flytta till valfri kommun där du kanske har släkt o vänner eller stanna kvar där du är.
många kommuner säger idag också stopp pga bostadsbrist,inga jobbmöjligheter m.m.
som jag redogjort för innan så är min kommun en av de som har migrationsverkets mottagningsenheter.
problemet som kommunen möter är just det att den asylsökande efter två år vägrar flytta trots erbjudanden om plats någon annanstans.
detta bygger upp en stor belastning på kommunens försörjningsstöd för att inte tala om bostadssituationen.
kommunen är ju lagbunden att se till att det finns tak över huvudet och mat på bordet.
situationen för min kommun är på väg mot katastrof,50 miljoner back 2012,för 2013 beräknas liknande siffror efter stora besparingar då framförallt skola o äldreomsorg får dra ner för att lämna pengar till försörjningsstöd.i fjol löstes det med utförsäljningar av kommunala fastigheter,i år blir det något liknande.
många kommuner sitter i en liknande situation,Malmö,södertälje,många Stockholmskommuner.
regeringen känner till detta och har beslutat om stöd till utsatta kommuner,i år får dessa kommuner dela på 10 miljoner,nästa¨år 250 miljoner.
men i långa loppet står många kommuner inför en ohållbar situation,inte minst på bostadssidan.
som det ser ut nu kommer ytterligare minst 100000(hundratusen!!!) nya asylsökande i år. var skall de placeras? samtidigt som även svenskar har bostadsbrist,är arbetslösa m.m Ulf
Rebecca
CITAT (malarmaster @ 13-04-2013, 08:11) *
regelverket är sådant att kommer du hit som asylsökande hamnar du hos migrationsverket (staten) som har ansvaret i två år.
därefter slussas du ut till kommun som övertar ansvaret.
problemet som nu uppkommer är att om du nu inte lyckats ordna egen försörjning (jobb,studier m.m) så hamnar du i kommunens försörjningsstöd.
ingen kommun vill gärna ta emot dig då du i det fallet belastar kommunen.Men det finns solidariska kommuner som trots det erbjuder plats. då uppkommer ett nytt problem,du behöver inte flytta till den kommunen om du inte vill.du kan flytta till valfri kommun där du kanske har släkt o vänner eller stanna kvar där du är.
många kommuner säger idag också stopp pga bostadsbrist,inga jobbmöjligheter m.m.
som jag redogjort för innan så är min kommun en av de som har migrationsverkets mottagningsenheter.
problemet som kommunen möter är just det att den asylsökande efter två år vägrar flytta trots erbjudanden om plats någon annanstans.
detta bygger upp en stor belastning på kommunens försörjningsstöd för att inte tala om bostadssituationen.
kommunen är ju lagbunden att se till att det finns tak över huvudet och mat på bordet.
situationen för min kommun är på väg mot katastrof,50 miljoner back 2012,för 2013 beräknas liknande siffror efter stora besparingar då framförallt skola o äldreomsorg får dra ner för att lämna pengar till försörjningsstöd.i fjol löstes det med utförsäljningar av kommunala fastigheter,i år blir det något liknande.
många kommuner sitter i en liknande situation,Malmö,södertälje,många Stockholmskommuner.
regeringen känner till detta och har beslutat om stöd till utsatta kommuner,i år får dessa kommuner dela på 10 miljoner,nästa¨år 250 miljoner.
men i långa loppet står många kommuner inför en ohållbar situation,inte minst på bostadssidan.
som det ser ut nu kommer ytterligare minst 100000(hundratusen!!!) nya asylsökande i år. var skall de placeras? samtidigt som även svenskar har bostadsbrist,är arbetslösa m.m Ulf

Källa på påståendet om hundratusen nya asylsökande?
Anma
CITAT (Gita @ 13-04-2013, 07:03) *
Det är ju inte heller så smart att lägga beslag på andras hyrda/betalda p-platser om man är intresserad av att
bli accepterad/omtyckt, nu spiller lätt irritationen över på andra (alla) flyktingar har jag märkt.
Gita

Det är just det som är så sjukt. Jag blev överfallen och nästan våldtagen av en svensk. Nu ska jag alltså hata alla svenskar. Men se du, det gör jag inte. För jag fattar att alla svenskar inte är våldtäktsmän. Precis som att alla somalier inte snor parkeringsplatser.
Anma
CITAT (Rebecca @ 13-04-2013, 08:22) *
Källa på påståendet om hundratusen nya asylsökande?

Januari-mars 2013 har det kommit 9737 asylsökande till Sverige. Blir en rejäl ökning de närmaste kvartalen om det ska hinna bli 100.000 bara i år.
Källa: http://www.migrationsverket.se/

En sida som jag inte har någon lust att länka till (rasistisk) skriver att antalet nyanlända beräknas bli 48000 i år. Vilket ju ligger nära statistiken.
Malamaster, du går längre än så till och med. Varifrån får du dina siffror undrar jag också.
Cacki
Jag skulle vilja ställa ett par frågor om hur ni som förfasar er över de invandrare/flyktingar som begår kriminella handlingar. Tycker ni att det är värre om det är någon sådan person som gör det än svenskar?

Jag tänker även på Gitas kommentar om vem som snor förhyrda parkeringsplatser. Visst, kommentaren gällde bilägande eller inte, men det blir ju även ett utpekande och av en viss grupp som undreblåser främlingsfientligheten. För att stjäla förhyrda platser är ju inget nytt, det har väl förekommit långt innan invandrar/flyktingproblematiken blev aktuell menar jag? Är det inte sådana uttalanden som gör att fördomarna frodas? Vari ligger problemet. Invandrarökningen eller bristen på parkeringsplatser?

Sedan en reflektion riktat till i synnerhet malarmaster men även till er andra som är emot offentligt ägande. Att kommunen måste sälja av fastigheter för att klara trycket kan väl bara anses som positiv konsekvens av trycket i så fall, eller hur ser ni på saken?
Jubbe063
Kul att följa den här tråden. Kan delas in i tre delar.

Start: Oj, hemskt med rasism och främlingsfientlighet, vi kan minsann skilja på sådant och saklig kritik på flyktingpolitik

Mitten: Smygrasismen finns men är bara okunskap och inte riktig rasism och eller främlingsfientlighet. Vi har inga fördomar och kan diskutera sakligt (men ändå lyser lite fördomar igenom)

Slutet: Invandrar gör si och så, de utnyttjar godtrogna mydigheter och skor sig på samhället med lyxbilar etc. Här är inte tal om att det kan vara enskilda individer oavsett härkomst som gör på det sättet. Nej, vi svenskar får slita ont i många år för en bil medan flyktingar kvitterar ut ny bil hos soc.... ( här gömmer helt plötsligt debattörerna hur helylle de var i början av tråden, nu finns ingen hejd på osaklighet och fördom)

Tråden borde låsas innan den spårar ut mer. Grogrund för mindre vackra tankar.
Anma
CITAT (Jubbe063 @ 13-04-2013, 09:10) *
Kul att följa den här tråden. Kan delas in i tre delar.

Start: Oj, hemskt med rasism och främlingsfientlighet, vi kan minsann skilja på sådant och saklig kritik på flyktingpolitik

Mitten: Smygrasismen finns men är bara okunskap och inte riktig rasism och eller främlingsfientlighet. Vi har inga fördomar och kan diskutera sakligt (men ändå lyser lite fördomar igenom)

Slutet: Invandrar gör si och så, de utnyttjar godtrogna mydigheter och skor sig på samhället med lyxbilar etc. Här är inte tal om att det kan vara enskilda individer oavsett härkomst som gör på det sättet. Nej, vi svenskar får slita ont i många år för en bil medan flyktingar kvitterar ut ny bil hos soc.... ( här gömmer helt plötsligt debattörerna hur helylle de var i början av tråden, nu finns ingen hejd på osaklighet och fördom)

Tråden borde låsas innan den spårar ut mer. Grogrund för mindre vackra tankar.

Tack för en mycket bra analys.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon