|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Huggorm
19-04-2013, 10:06
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2013, 11:02)  Det handlar kanske mindre om religion än om traditionella patriarkaliska och auktoritära strukturer.... Kan hända, men jag vill bara utreda om det trots allt finns någon grund för att generalisera så som Motti gjorde...
*Stintan*
19-04-2013, 10:18
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 11:06)  Kan hända, men jag vill bara utreda om det trots allt finns någon grund för att generalisera så som Motti gjorde... Alla muslimer har helt klart inte den kvinnosyn som Motti skrev om. Inser man inte det så är man väldigt trångsynt.
Visserligen var ett snabbt sorti av Omar Mustafa när han av misstag klev in i partistyrelsen för S. Men det visar hur partierna har en viktig roll så att inte odemokratiska krafter kommer in i partierna. Att värva väljare får egentligen inte gå ut över ideologin som i S fall. Då spelar ju S i samma division som SD vilket nog inte var tanken. Islamister o demokratiska partier är nog oförenliga under lång tid framöver. Moderata muslimer blev säkert förskräckta över S tilltag. Partiet är sig inte likt helt enkelt.
CITAT (gnon49 @ 19-04-2013, 11:52)  Visserligen var ett snabbt sorti av Omar Mustafa när han av misstag klev in i partistyrelsen för S. Men det visar hur partierna har en viktig roll så att inte odemokratiska krafter kommer in i partierna. Att värva väljare får egentligen inte gå ut över ideologin som i S fall. Då spelar ju S i samma division som SD vilket nog inte var tanken. Islamister o demokratiska partier är nog oförenliga under lång tid framöver. Moderata muslimer blev säkert förskräckta över S tilltag. Partiet är sig inte likt helt enkelt. Håller absolut med dej där. Men Moderaterna är ju ännu värre som röstfiskar genom lurendrejeri och försöker utge sej för att vara ett parti som att bevakar "svenssons" intressen.
*Stintan*
19-04-2013, 11:18
CITAT (gnon49 @ 19-04-2013, 11:52)  Visserligen var ett snabbt sorti av Omar Mustafa när han av misstag klev in i partistyrelsen för S. Men det visar hur partierna har en viktig roll så att inte odemokratiska krafter kommer in i partierna. Att värva väljare får egentligen inte gå ut över ideologin som i S fall. Då spelar ju S i samma division som SD vilket nog inte var tanken. Islamister o demokratiska partier är nog oförenliga under lång tid framöver. Moderata muslimer blev säkert förskräckta över S tilltag. Partiet är sig inte likt helt enkelt. Det handlade om värdegrunder och hans ordförandeskap i en förening som har värdegrunder, som för övrigt inte alls stöds av majoriteten av Sveriges muslimer, är oförenliga med S. Det största felet begicks av Sthlm:s S som i sista minuten nominerade honom utan att kolla upp vad han stod för. Nu blev det ett jäkla liv runt Omar Mustafa men det är ju inte första gången det visat sig att partihöjdare snabbt fått avgå efter att ha blivit närmare granskade så detta är väl inte värre än tidigare gånger. Möjligen känsligare.
Piccante
19-04-2013, 11:38
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 10:59)  Så i vilka muslimska länder eller kulturer är kvinnorna frigjorda och självständiga? Den muslimska världen är ju stor. Alla länder med islamsk majoritet blsnd religionsutövarna är inte islamistiska stater. Tex Turkiet och Tunisien har sedan länge förbud mot slöja inom det offentliga. Tunisien var först bland MENA-länderna att liberalisera sin lagstiftning efter självständigheten. Sen är det en glidande skala mellan stater där lagen kanske inte påtvingar att kvinnor inte ska arbeta, klä sig på ett visst sätt osv men där traditionen är stark. Sen skiljer traditioner och seder mellan både religioner och socialgrupper, landsbygden är ofta mer konservativ än storstäder osv. Islam har minst lika många riktningar som kristendomen och man kan inte likställa alla och säga "muslimer gör ditt o datt". Hade Motti läst tidningar så hade hon kanske sett igår att en saudisk prins uttalat sig positivt till att saudiska kvinnor ska få ha körkort och arbeta. Det får man nog räkna som ett stort framsteg i en av världens mest auktoritära stater. Sen har länder med mer sekulär tradition ganska många kvinnliga politiker. Borgmästaren i Betlehem är kvinna liksom guvernören i Ramallah.
CITAT (Cacki @ 19-04-2013, 12:05)  Håller absolut med dej där. Men Moderaterna är ju ännu värre som röstfiskar genom lurendrejeri och försöker utge sej för att vara ett parti som att bevakar "svenssons" intressen. Moderaterna har ju å sin sida den (vad det verkar) mindre tolerante Abdirizak Waberi i Riksdagen, som längst ner i länkad artikel hävdas ha följande åsikter: "2006 intervjuades Waberi i RFSU:s sexualpolitiska tidning Ottar. I intervjun uttalade han sitt stöd för konservativa muslimska åsikter om mäns och kvinnors sexualitet. Han uppgav för tidskriften att en man kan få ha fyra fruar och att han kan få slå sin hustru om hon är otrogen. Waberi sa även i intervjun att kvinnor som inte följer de muslimska klädreglerna skapar ”oro i samhället”."http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16628650.ab (Artikeln handlar i huvudsak om Nalin Pekguls åsikter om islamism och Omar Mustafa) Waberi är definitivt ett problem för Moderaterna och jag gissar nog att han inte återväljs nästa gång. Det finns exempel även på mer hårdföra kristna som puttats undan, ett exempel är kristdemokraten Lennart Sacrédeus - som trots stort internt stöd från vissa falanger har skuffats undan från rampljuset.
CITAT (Pirum @ 19-04-2013, 12:55)  Moderaterna har ju å sin sida den (vad det verkar) mindre tolerante Abdirizak Waberi i Riksdagen, som längst ner i länkad artikel hävdas ha följande åsikter: "2006 intervjuades Waberi i RFSU:s sexualpolitiska tidning Ottar. I intervjun uttalade han sitt stöd för konservativa muslimska åsikter om mäns och kvinnors sexualitet. Han uppgav för tidskriften att en man kan få ha fyra fruar och att han kan få slå sin hustru om hon är otrogen. Waberi sa även i intervjun att kvinnor som inte följer de muslimska klädreglerna skapar ”oro i samhället”."http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16628650.ab (Artikeln handlar i huvudsak om Nalin Pekguls åsikter om islamism och Omar Mustafa) Waberi är definitivt ett problem för Moderaterna och jag gissar nog att han inte återväljs nästa gång. Det finns exempel även på mer hårdföra kristna som puttats undan, ett exempel är kristdemokraten Lennart Sacrédeus - som trots stort internt stöd från vissa falanger har skuffats undan från rampljuset. Att dom politiska partierna tar in sådana odemokratiska, och enligt mig, osympatiska personer övergår mitt klena förstånd. Både M o S borde skämmas. Skall vi vrida klockan tillbaka bara för att locka väljare. Förlegad samhälls o kvinnosyn får inte få fäste i politiken.
Piccante
19-04-2013, 13:34
CITAT (gnon49 @ 19-04-2013, 13:16)  Att dom politiska partierna tar in sådana odemokratiska, och enligt mig, osympatiska personer övergår mitt klena förstånd. Både M o S borde skämmas. Skall vi vrida klockan tillbaka bara för att locka väljare. Förlegad samhälls o kvinnosyn får inte få fäste i politiken. Förmodligen beror detta dåliga omdöme på att partierna, i brist på bättre vetande definierar "muslimer" utan att tillfråga muslimer själva. Förmodligen såg de Omar som en tillgång då han representerar en större minoritetsreligion i Sverige. Att hans islamiska förbund varken organiserar majoriteten av muslimer i Sverige eller står för en mainstream-islam verkade man helt missa. Det är nackdelen när sjunkande medlemstal gör att politiska partier blir mer benägna till kändisrekryteringar istället för att se om folk inom förbundet har jobbat sig uppåt genom att vara bra företrädare.
CITAT (Piccante @ 19-04-2013, 14:34)  Förmodligen beror detta dåliga omdöme på att partierna, i brist på bättre vetande definierar "muslimer" utan att tillfråga muslimer själva. Förmodligen såg de Omar som en tillgång då han representerar en större minoritetsreligion i Sverige. Att hans islamiska förbund varken organiserar majoriteten av muslimer i Sverige eller står för en mainstream-islam verkade man helt missa. Det är nackdelen när sjunkande medlemstal gör att politiska partier blir mer benägna till kändisrekryteringar istället för att se om folk inom förbundet har jobbat sig uppåt genom att vara bra företrädare. Japp utan tvivel har du rätt.
Jubbe063
19-04-2013, 16:48
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 10:59)  Så i vilka muslimska länder eller kulturer är kvinnorna frigjorda och självständiga? Nu sas det ju inte "muslimska länder" utan "muslimer". och då är det ju rätt dumt att påstå att de förespråkar att kvinnan ska stå vud spisen etc. Muslimer är individer på samma sätt som judar, kristna och ateister. så finns nog alla vrianter av kvinnosyn i vår herres hage ;-)
CITAT (Jubbe063 @ 19-04-2013, 17:48)  Nu sas det ju inte "muslimska länder" utan "muslimer". och då är det ju rätt dumt att påstå att de förespråkar att kvinnan ska stå vud spisen etc. Muslimer är individer på samma sätt som judar, kristna och ateister. så finns nog alla vrianter av kvinnosyn i vår herres hage ;-) Precis. Att vara muslim är att tillhöra en religion, inte ett land.
Jubbe ta och väx upp !alla vet väl att muslimer har en kvinnoförnedrade syn bara att inse fakta .
Aqvakul
19-04-2013, 19:50
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 20:35)  Jubbe ta och väx upp !alla vet väl att muslimer har en kvinnoförnedrade syn bara att inse fakta . Väx upp och släpp dina fördomar! (Alla muslimer är inte likadana, alla kristna är inte likadana, alla smålänningar är inte likadana...)
Och Aqvakul ?umgås du med muslimer har du fört samtal med dom ? tror inte det .Så du tycker könstympning är okej på små flickor då eller att kvinnan ska tiga i församlingen .Undrar just vem som lever i verkligheten ?du eller jag ?
Och Aqvakul ?umgås du med muslimer har du fört samtal med dom ? tror inte det .Så du tycker könstympning är okej på små flickor då eller att kvinnan ska tiga i församlingen .Undrar just vem som lever i verkligheten ?du eller jag ?
*Stintan*
19-04-2013, 19:59
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 20:35)  Jubbe ta och väx upp !alla vet väl att muslimer har en kvinnoförnedrade syn bara att inse fakta . Sluta generalisera! Är inte det en rasistisk åsikt så vet jag inte vad man ska kalla det. Du kan ju läsa om några muslimer som inte har den synen i följande länkar bl.a. http://nordicdervish.wordpress.com/2013/04/18/8/Du har ju Facebook så där kan du gå in på den här tjejens sida och läsa om hennes syn på saken https://www.facebook.com/bahareh.andersson.9CITAT (Motti @ 19-04-2013, 20:56)  Och Aqvakul ?umgås du med muslimer har du fört samtal med dom ? tror inte det .Så du tycker könstympning är okej på små flickor då eller att kvinnan ska tiga i församlingen .Undrar just vem som lever i verkligheten ?du eller jag ?
Och Aqvakul ?umgås du med muslimer har du fört samtal med dom ? tror inte det .Så du tycker könstympning är okej på små flickor då eller att kvinnan ska tiga i församlingen .Undrar just vem som lever i verkligheten ?du eller jag ? Tror du på allvar att alla muslimer tillämpar könsstympning så är det du som inte lever i verkligheten.
Det är väl för sjutton allmänt känt att Muslimer tillämpar könstympning !Jag har själv en vännina från Eritrea .
Huggorm
19-04-2013, 20:08
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 21:01)  Det är väl för sjutton allmänt känt att Muslimer tillämpar könstympning !Jag har själv en vännina från Eritrea . Det där har vi ju diskuterat förut. Könsstympningen är knuten till regionen, inte religionen. Även kristna i de trakterna håller på med det, medan muslimer i andra områden inte gör det.
Hör du du !lägg in en enda länk här på ETT kristet samfund som tillämpar könstympnig på småflickor .
Huggorm
19-04-2013, 20:24
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 21:20)  Hör du du !lägg in en enda länk här på ETT kristet samfund som tillämpar könstympnig på småflickor . Det finns kristna grupper i bland annat Etiopien som håller på med sådant
Japp du hade rätt Huggorm !var inne och läste på Wikipedia ,finns en kristen judisk falang i Etiopien som tillämpar kvinnlig könstympnig ,men det gör det inte så mycket mer rätt om du förstår vad jag menar .Men du upplyste mig om något som jag inte visste och det tackar jag för ,man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt !
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 20:35)  Jubbe ta och väx upp !alla vet väl att muslimer har en kvinnoförnedrade syn bara att inse fakta . Jag vet inte. Berätta. CITAT (Motti @ 19-04-2013, 21:01)  Det är väl för sjutton allmänt känt att Muslimer tillämpar könstympning !Jag har själv en vännina från Eritrea . Fel. Det är inte " muslimer" som utför könsstympning. Det är individer, oavsett religion, som utför könsstympning. katoliker, judar, muslimer,M.M. CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 21:08)  Det där har vi ju diskuterat förut. Könsstympningen är knuten till regionen, inte religionen. Även kristna i de trakterna håller på med det, medan muslimer i andra områden inte gör det.
Ingen som läste mitt innlägg innan alla de ni gjorde nu ? Jag blir ofta anklagad över att jag inte läser inläggen men tydligen är jag inte ensam
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 21:44)  Ingen som läste mitt innlägg innan alla de ni gjorde nu ? Jag blir ofta anklagad över att jag inte läser inläggen men tydligen är jag inte ensam  Självklart läses dina inlägg, eftersom man citerar till dom. Läs själv, så ser du.
Anki på Öland
19-04-2013, 20:49
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 20:56)  .........eller att kvinnan ska tiga i församlingen..... Fast ibland önskar man....
Aqvakul
19-04-2013, 20:50
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 20:56)  Och Aqvakul ?umgås du med muslimer har du fört samtal med dom ? tror inte det .Så du tycker könstympning är okej på små flickor då eller att kvinnan ska tiga i församlingen .Undrar just vem som lever i verkligheten ?du eller jag ?
Och Aqvakul ?umgås du med muslimer har du fört samtal med dom ? tror inte det .Så du tycker könstympning är okej på små flickor då eller att kvinnan ska tiga i församlingen .Undrar just vem som lever i verkligheten ?du eller jag ? Ja, jag träffar många muslimer varje dag. Jag har aldrig träffat någon som uttryckt sig positivt om könsstympning. (Men visst förekommer det i vissa områden i Afrika) och verkligheten sträcker sig faktiskt utanför Nässjö med omnejd...
Man tackar för den passningen Anki ,men här har alla rätt att utala sig faktiskt !
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 20:35)  Jubbe ta och väx upp !alla vet väl att muslimer har en kvinnoförnedrade syn bara att inse fakta . Nej så är det naturligtvis inte, det finna andra muslimer än de reaktionära/. Men jag vet iofs inget muslimskt land där inte kvinnan "by law" har en underordnad ställning. Sen om man skall diskutera Omar Mustafa så är han ju ordförande för Muslimska förbundet (tror jag att det heter) som faktiskt har inskrivet i sina stadgar att kvinnan är underordnad mannen. Nu representerar ju Muslimska förbundet långt ifrån alla muslimer som bor i Sverige. gita
Aqvakul
19-04-2013, 20:56
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 21:51)  Man tackar för den passningen Anki ,men här har alla rätt att utala sig faktiskt ! och man får räkna med att man får kritik om man är ute och cyklar....
Huggorm
19-04-2013, 20:58
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2013, 21:50)  Ja, jag träffar många muslimer varje dag. Jag har aldrig träffat någon som uttryckt sig positivt om könsstympning. (Men visst förekommer det i vissa områden i Afrika)
och verkligheten sträcker sig faktiskt utanför Nässjö med omnejd... Har du diskuterat saken med någon somalier? I princip alla somalier praktiserar könsstympning.
CITAT (Anki på Öland @ 19-04-2013, 21:49)  Fast ibland önskar man....
Tror själv bara att det är när religionen kommer in som det radikala visar sig. Typ Imamer. Den vanlige ganska sekulära muslimen bryr sig nog inte om dravlet som sprids av religiösa förtryckare. Vem bryr sig om radikala kristna samfund, inte många. Förhoppningsvis tänker våra muslimska befolkning likadant. Varken kyrka eller moske är egentligen av något större intresse i samhällsdebatten. Får inte blandas in i det politiska arbetet om vi vill värna demokratin.
CITAT (gnon49 @ 19-04-2013, 22:03)  Tror själv bara att det är när religionen kommer in som det radikala visar sig. Typ Imamer. Den vanlige ganska sekulära muslimen bryr sig nog inte om dravlet som sprids av religiösa förtryckare. Vem bryr sig om radikala kristna samfund, inte många. Förhoppningsvis tänker våra muslimska befolkning likadant. Varken kyrka eller moske är egentligen av något större intresse i samhällsdebatten. Får inte blandas in i det politiska arbetet om vi vill värna demokratin. Sant. Oavsett vilken sida du pratar med, så tycker den andra sidan annorlunda. Läste boken "Under två solar" Mycket tänkvärd bok. Alla håller inte med. Flyr den ena gruppen hit, så flyr den andra gruppen, när förutsättningarna ändras. (nästa gång) Oavsett regering, finns det obekväma personer, som flyr.
Men i ärlighetens namn så är det inte kristna som är Terrorister eller hur !
*Stintan*
19-04-2013, 21:28
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 21:58)  Har du diskuterat saken med någon somalier? I princip alla somalier praktiserar könsstympning. Men de är väl knappast representativa för alla muslimer. Lika lite som Mottis eritrianska väninna.
Anki på Öland
19-04-2013, 21:31
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 22:26)  Men i ärlighetens namn så är det inte kristna som är Terrorister eller hur ! IRA är inte så dåliga på det även om dom varit lugna ett tag nu....
*Stintan*
19-04-2013, 21:32
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 22:26)  Men i ärlighetens namn så är det inte kristna som är Terrorister eller hur ! Det finns såna också.
Ja ha så nu "gillar vi könstympning också " I Eritrea är det gängse med könstympning alla flickor ska omskäras annar är det ingen man som vill gifta sig med dom .Trodde att vi europesika kvinnor var emot könstympning och kämpade gemensamt imot det och för att alla kvinnor ska få leva ett bra liv utan smärtor och herarki från släkt och män ?
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 22:35)  Ja ha så nu "gillar vi könstympning också " I Eritrea är det gängse med könstympning alla flickor ska omskäras annar är det ingen man som vill gifta sig med dom .Trodde att vi europesika kvinnor var emot könstympning och kämpade gemensamt imot det och för att alla kvinnor ska få leva ett bra liv utan smärtor och herarki från släkt och män ? Men Motti, allt är inte svart eller vitt. Dvs, alla muslimer är inte "svarta", det finns gott om vita också. Min kusin är gift med en och där är det hon (kusinen alltså) "som bestämmer var skåpet skall stå". Eller tänk så här; Det finns egna företagare i Sverige, alltså är alla svenskar företagare.....det blir allt lite fel, va??
CITAT (Anki på Öland @ 19-04-2013, 22:31)  IRA är inte så dåliga på det även om dom varit lugna ett tag nu.... ETA Går inte av för hackor heller. Baader meinhofligan ? lika så. Muslimer var dom inte.
Huggorm
19-04-2013, 21:59
CITAT (pejori @ 19-04-2013, 22:54)  ETA Går inte av för hackor heller. Baader meinhofligan ? lika så. Muslimer var dom inte. Och både IRA, ETA och Baader Meinhof har väll lagt av för länge sedan nu? Självklart är inte terrorism något bara muslimer håller på med, men just nu är de totalt dominerande på det i världen. Fast den duktigaste terroristen av alla var väll Breivik...
Anki på Öland
19-04-2013, 22:07
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 22:59)  ....... den duktigaste terroristen av alla var väll Breivik... Och enl. mottis sätt att se det skulle då alla norrmän vara terrorister....
Brejvik var en disorienterad Pskykopat !har inget med den terrorism som vissa falanger inom den musslimska världen håller på med där handlar det om religigion och vanföreställningar om övriga världen .
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 22:59)  Och både IRA, ETA och Baader Meinhof har väll lagt av för länge sedan nu? Självklart är inte terrorism något bara muslimer håller på med, men just nu är de totalt dominerande på det i världen. Fast den duktigaste terroristen av alla var väll Breivik... Tråden handlar om rasism inte religion.Håll dig till ämnet och bli inte OT. Gäller väl alla trådar och inte bara godtyckligt mellan er mods. utifrån ert egenintresse.
Huggorm
19-04-2013, 22:15
CITAT (pejori @ 19-04-2013, 23:11)  Tråden handlar om rasism inte religion.Håll dig till ämnet och bli inte OT. Gäller väl alla trådar och inte bara godtyckligt mellan er mods. utifrån ert egenintresse.  Problemet är att när vissa grupper håller på lite väl mycket med terrorism så skapas rasism mot dem. Vem slogs exempelvis inte genast av tanken att det var islamister som slog till i Boston nu för ett par dagar sedan? Det blir rasism som alla muslimer drabbas av.
CITAT (Huggorm @ 19-04-2013, 23:15)  Problemet är att när vissa grupper håller på lite väl mycket med terrorism så skapas rasism mot dem. Vem slogs exempelvis inte genast av tanken att det var islamister som slog till i Boston nu för ett par dagar sedan? Det blir rasism som alla muslimer drabbas av. Tror bara Amerikaner slogs av den tanken. Min första tanke var faktist att USA låg bakom det själva, för att få en orsak att invadera Nordkorea. Förväntar mig bilder på "snedögda" terrorister snart.
Man kan ju inte sticka under stolen med att de flesta terrordåden görs av Muslimer !det tror jag i stort set hela världen står bakom .Att försvara sådana dåd är mig främande !visst man kan tycka att alla i hela världen är gulliga men så är det inte !
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 23:35)  Man kan ju inte sticka under stolen med att de flesta terrordåden görs av Muslimer !det tror jag i stort set hela världen står bakom .Att försvara sådana dåd är mig främande !visst man kan tycka att alla i hela världen är gulliga men så är det inte ! SKITSNACK!!!!!!! Även Svenska blåögda personer, kan vara muslimer. Det är fortfarande en religion, inte en nationalitet!!!!! Terrordåd begås av människor som vill vinna fördelar på andra människors rädsla. "skrämma till lydnad """" gäller fortfarande...
Nu ska du inte jaga upp dig ;)jo visst finns det svenskar och andra som konvertera till Islam och så har vi de vanliga Idioterna som terrorisera andra !men i det stora hela så är islam det största terrorhotet ! Vill understycka att vi har många bra invandrare också och dom ska vi värna om men vi ska inte värna om dom som är kriminella .
Huggorm
19-04-2013, 23:22
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 00:19)  Nu ska du inte jaga upp dig ;)jo visst finns det svenskar och andra som konvertera till Islam och så har vi de vanliga Idioterna som terrorisera andra !men i det stora hela så är islam det största terrorhotet ! Vill understycka att vi har många bra invandrare också och dom ska vi värna om men vi ska inte värna om dom som är kriminella . Jag tror du skall skilja mellan islam och islamister...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|