|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Ja ha !kan vi inte hålla diskutionerna här lite mer jordnära !så fort man tycker något eller har åsikter så hänvisar vissa av er här till så kallat "fakta" då blir allt så jäkla omständigt då ska man sitta och läsa långa länkar mm så man tröttnar helt enkelt .Finns inte en chans här att ha en åsikt för än någon kommer med en annan åsikt om något .Alla har sina åsikter och bör också få ha det !vad är fakta ?jo det ni lägger in länkar på hela tiden för att motbevisa . Islam och islamister är i mitt tycke samma tro en del mer fanatiker än andra men samma bibel samma tro samma kvinnosyn .
Huggorm
19-04-2013, 23:40
Jag har inte lagt in någon länk, så det behöver du inte bry dig om. Men att skilja mellan islam och islamism är faktiskt ganska viktigt för det är skillnad.
CITAT (Huggorm @ 20-04-2013, 00:40)  Jag har inte lagt in någon länk, så det behöver du inte bry dig om. Men att skilja mellan islam och islamism är faktiskt ganska viktigt för det är skillnad. Här diskuteras rasism. Nu är du OT och du som Mods. bryter mot trivselreglerna.
Får väl läsa på i Wikipedia igen  men nog trodde jag att det var samma sak ! Fast hur man tolkar koranen då är tydligen skillnaden .Jag har inte svårt för att erkänna om jag har fel men nog är islam och att vara islamist samma tro ?men möjligtvis tolkar man olika !
Huggorm
19-04-2013, 23:57
CITAT (pejori @ 20-04-2013, 00:52)  Här diskuteras rasism. Nu är du OT och du som Mods. bryter mot trivselreglerna. Är det inte rasism att ge alla muslimer islamisters egenskaper? CITAT (Motti @ 20-04-2013, 00:53)  Får väl läsa på i Wikipedia igen  men nog trodde jag att det var samma sak ! Fast hur man tolkar koranen då är tydligen skillnaden .Jag har inte svårt för att erkänna om jag har fel men nog är islam och att vara islamist samma tro ?men möjligtvis tolkar man olika ! Om man bokstavstolkar eller till och med övertolkar koranen och sedan lever efter det som står där och helst också försöker få andra att leva på det viset så är du islamist. Ungefär som de kristna korsfararna på medeltiden, de har inte mycket gemensamt med de gubbar och tanter du hittar i kyrkan på söndagarna. Jag är övertygad om att korsfararna också skapade en del rasism där de drog fram och härjade.
CITAT (Huggorm @ 20-04-2013, 00:55)  Är det inte rasism att ge alla muslimer islamisters egenskaper? Nix. Inte om du läser TS startinlägg. Du är mods. ( tyvärr är ja fortfarande skitförbannad på tidigare styrning)Så tråden handlar inte om det du tror. Eftersom din medmod. Hattis, anser att vi ska vara ot och inte dra upp gammalt, så ,vad är gammalt i denna tråd?
Huggorm
20-04-2013, 00:04
CITAT (pejori @ 20-04-2013, 01:02)  Nix. Inte om du läser TS startinlägg. Du är mods. ( tyvärr är ja fortfarande skitförbannad på tidigare styrning)Så tråden handlar inte om det du tror. Eftersom din medmod. Hattis, anser att vi ska vara ot och inte dra upp gammalt, så ,vad är gammalt i denna tråd? Jag omformulerar mig då: Är det inte relevant att bli kallad rasist om man anklagar alla muslimer för de dåd som islamister utför?
Ja ja !men jag har inget större förtroende för Muslimer och det är jag nog inte ensam om i Sverige eller för den delen i andra länder heller !alla terroratacker har ju gjorts i Ahlas namn eller hur det stavas.Mig veterligen har inga judar eller kristna tagit på sig de senaste Bombattackerna som tex i Boston .Har inget till övers för Muslimer som kallar Kristna för hundar.Men det finns som sakt många bra människor även Muslimer som bor i Sverige vi har många bra invandrare här som vekligen vill vara här och jag har haft prevelegiet att lära känna många av dom men få av dom är muslimer .
Piccante
20-04-2013, 00:22
Motti, är du aktiv sverigedemokrat i Nässjö??? När man läser dina inlägg så kan jag inte tänka mig en bättre representant för dom. märkligt nog så är det du som hela tiden upprepar att vi måste ta debatten med SD men du verkar själv köpa alla deras argument. CITAT (Motti @ 20-04-2013, 01:11)  Ja ja !men jag har inget större förtroende för Muslimer och det är jag nog inte ensam om i Sverige eller för den delen i andra länder heller !alla terroratacker har ju gjorts i Ahlas namn eller hur det stavas.Mig veterligen har inga judar eller kristna tagit på sig de senaste Bombattackerna som tex i Boston .Har inget till övers för Muslimer som kallar Kristna för hundar.Men det finns som sakt många bra människor även Muslimer som bor i Sverige vi har många bra invandrare här som vekligen vill vara här och jag har haft prevelegiet att lära känna många av dom men få av dom är muslimer . Då borde du kanske ta och lära känna några muslimer innan du är så snabb med att döma andra!
Piccante det där var ett väldigt fult påhopp ! väldigt fult .Jag är moderat sedan 1972 !att jag sakt att vi måste ta diskutionen med SD beror på att de vinner för mycket mark vilket inte kan ha undgåt dig heller !de är i dag starkare än Folkpartiet .Fy vad jag blir besviken på dina antydningar ja jag blir rent ut sakt förbannad .Det är sådana som du som skriker rasist på alla som har åsikter om invandringen och invandrarna .Men du och andra kanske föredra att blunda för vad som händer runt om kring er lättast så då slipper man ta tag i saker som är lite obekväma .
Piccante
20-04-2013, 00:45
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 01:28)  Piccante det där var ett väldigt fult påhopp ! väldigt fult .Jag är moderat sedan 1972 !att jag sakt att vi måste ta diskutionen med SD beror på att de vinner för mycket mark vilket inte kan ha undgåt dig heller !de är i dag starkare än Folkpartiet .Fy vad jag blir besviken på dina antydningar ja jag blir rent ut sakt förbannad .Det är sådana som du som skriker rasist på alla som har åsikter om invandringen och invandrarna .Men du och andra kanske föredra att blunda för vad som händer runt om kring er lättast så då slipper man ta tag i saker som är lite obekväma . Jag säger bara vad du framstår som genom dina egna inlägg Motti. Det är du som säger: Att det bara är invandrare som slåss i gäng på stan. Alla muslimska kvinnor har ingen talan och ska stanna i hemmet. Islam är islamism. Alla som könsstympas är muslimer. Alla terrorister är muslimer. Alla terrorattacker har gjorts i Allahs namn. Sen har du svamlat på om att alla invandrare lever på socialbidrag men köper bil ändå och anpassningen till invandrare gör att vi inte har några svenska traditioner eller skolavslutningar längre. 'Om du läser dina egna inlägg i denna tråden så har du en oerhört generaliserande bild av den mycket heterogena gruppen "invandrare".
Och hur många fel har jag i din ankät ? En del lever i åsikter som de tror på så även jag .Men kalla mig inte för rasist för att jag har åsikter, dom har jag rätt att ha !Kan tala om för dig att min sons sambo är Ungerska och ska föda min sons första barn snart ,en av mina bästa och goaste vänner kommer från Eritrea och en annan vän kommer från Makedonien . Hur många invandrar vännar har du ?och vad vet du om domoch deras liv ?Visst är det lätt att skrika Rasist eller .
Aqvakul
20-04-2013, 01:06
Tyvärr Motti, du uttrycker väldigt främlingsfientliga åsikter. Jag vet inte vilket som är värst, dina åsikter i sig eller att du helt saknar insikt om vad du säger.
Piccante
20-04-2013, 01:08
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 01:54)  Och hur många fel har jag i din ankät ? En del lever i åsikter som de tror på så även jag .Men kalla mig inte för rasist för att jag har åsikter, dom har jag rätt att ha !Kan tala om för dig att min sons sambo är Ungerska och ska föda min sons första barn snart ,en av mina bästa och goaste vänner kommer från Eritrea och en annan vän kommer från Makedonien . Hur många invandrar vännar har du ?och vad vet du om domoch deras liv ?Visst är det lätt att skrika Rasist eller . Som sagt, detta är ingen tävling i vem som känner mest invandrare och jag är inte intresserad av att fläka ut mitt privatliv. Om jag ska räkna på hur många invandrare jag har träffat under mitt liv, eller hur många jag har varit hemma hos? Ja jag vet faktiskt inte. Har aldrig fört statistik på området men jag har nog sett betydligt mer av invandrare vardag än du har iaf...
*Stintan*
20-04-2013, 04:35
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 00:53)  Får väl läsa på i Wikipedia igen  men nog trodde jag att det var samma sak ! Fast hur man tolkar koranen då är tydligen skillnaden .Jag har inte svårt för att erkänna om jag har fel men nog är islam och att vara islamist samma tro ?men möjligtvis tolkar man olika ! Ja det har vi ju märkt i var och varannan tråd, pyttsan!
*Stintan*
20-04-2013, 05:09
CITAT (Motti @ 20-04-2013, 00:36)  Ja ha !kan vi inte hålla diskutionerna här lite mer jordnära !så fort man tycker något eller har åsikter så hänvisar vissa av er här till så kallat "fakta" då blir allt så jäkla omständigt då ska man sitta och läsa långa länkar mm så man tröttnar helt enkelt .Finns inte en chans här att ha en åsikt för än någon kommer med en annan åsikt om något .Alla har sina åsikter och bör också få ha det !vad är fakta ?jo det ni lägger in länkar på hela tiden för att motbevisa . Islam och islamister är i mitt tycke samma tro en del mer fanatiker än andra men samma bibel samma tro samma kvinnosyn . Det är väl det diskussioner går ut på!?! Att bemöta andras åsikter och påståenden. Men kan någon inte ta till sig fakta blir det svårt att diskutera. Att diskutera en massa osanna påståenden leder ingen annanstans än till tjafs. Därför bör man försöka hålla sig till fakta.
hattstugan
20-04-2013, 05:54
Har rensat bort en del inlägg! /Moderator
CITAT (Huggorm @ 20-04-2013, 01:04)  Jag omformulerar mig då: Är det inte relevant att bli kallad rasist om man anklagar alla muslimer för de dåd som islamister utför? Jo det är det.
Anki på Öland
20-04-2013, 14:32
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2013, 02:06)  Tyvärr Motti, du uttrycker väldigt främlingsfientliga åsikter. Jag vet inte vilket som är värst, dina åsikter i sig eller att du helt saknar insikt om vad du säger. Ganska skrämmande läsning men jag tror tyvärr att okunnigheten och fördomarna är ganska vanliga idag....
Min frisör är muslim. Än har han inte tagit fram rakkniven på grund av diskussioner vi haft. Han berättar mest om familjen, huset dom köpt, hur dottern växer o semesterminnen. En hyvens kille.
Rebecca
20-04-2013, 22:50
CITAT (Motti @ 19-04-2013, 23:10)  ... där handlar det om religigion och vanföreställningar om övriga världen . Precis som Breivik-historien också handlade om. Läs på...
Lille vän jag är 60 år och har mycket livserfarenhet Rebecca.Har nog upplevt mer än du gjort hitils !
Piccante
20-04-2013, 23:13
CITAT (gnon49 @ 20-04-2013, 19:16)  Min frisör är muslim. Än har han inte tagit fram rakkniven på grund av diskussioner vi haft. Han berättar mest om familjen, huset dom köpt, hur dottern växer o semesterminnen. En hyvens kille. Frisörsalongen jag går till drivs av en palestinier från Libanon och en turk. Ännu har inga terrorattentat inträffat när jag klippt mig, vi diskuterar mest livet i Angered, hur det är att vara egenföretagare och hur det är att bo o leva i stán jämfört med landsorten där han jobbar.
Huggorm
20-04-2013, 23:15
CITAT (Motti @ 21-04-2013, 00:00)  Lille vän jag är 60 år och har mycket livserfarenhet Rebecca.Har nog upplevt mer än du gjort hitils ! Det där är uppenbar härskarteknik och inte ett bra sätt att tilltala folk här på forumet. Det i tillägg till den rasism du gjort uttryck för här i tråden gör att jag härmed ger dig en tillsägelse. Nu får du lugna ner dig lite och tänka igenom dina inlägg innan du postar dem.
/Moderator
CITAT (Rebecca @ 20-04-2013, 23:50)  Precis som Breivik-historien också handlade om. Läs på... Läser man hans manifest var han både rasist och en terrorist.
CITAT (pejori @ 21-04-2013, 11:57)  Läser man hans manifest var han både rasist och en terrorist. .......och dessutom totalt galen/sjuk, eller hur? Lite cyniskt , i mina ögon, att göra politik av en tragedi, en galnings illdåd. Gita
CITAT (Gita @ 21-04-2013, 18:59)  .......och dessutom totalt galen/sjuk, eller hur? Lite cyniskt , i mina ögon, att göra politik av en tragedi, en galnings illdåd. Gita Det är väl snarare galningen/ den sjuke som gör politik av sina illgärningar. Viken terrorist är inte "galen/hjärntvättad" i normala människors ögon? Terrordådet i sig är en helgalen handling som drabbar alla oavsett.
CITAT (Gita @ 21-04-2013, 18:59)  .......och dessutom totalt galen/sjuk, eller hur? Lite cyniskt , i mina ögon, att göra politik av en tragedi, en galnings illdåd. Gita Halaj! Lars Ohly sa nåt om det där i sitt sommarprogram: att när nyheten kom om attentaten var alla övertygade om att det var ett terrordåd av muslimer. Sen visade det sig att det var en norrman som gjort det. Då hette det istället att det var en galnings verk. Många verkar ha problem med just detta, att det var en vit man som gjorde det. Uppvuxen – som han var - med de finaste värderingar man kan ha: de som man har här uppe i norden. Terrorhandlingar gör väl bara svartmuskiga araber, eller tjetjener? Lösningen? Jo, man säger att han är galen istället. Jag förstår inte hur du kan säga att någon försöker göra politik av Breiviks handlingar? De var ju så politiska (och rasistiska) som illdåd nånsin bara kan bli! //T
CITAT (Tapio @ 21-04-2013, 21:22)  Halaj!
Lars Ohly sa nåt om det där i sitt sommarprogram: att när nyheten kom om attentaten var alla övertygade om att det var ett terrordåd av muslimer. Sen visade det sig att det var en norrman som gjort det. Då hette det istället att det var en galnings verk.
Många verkar ha problem med just detta, att det var en vit man som gjorde det. Uppvuxen – som han var - med de finaste värderingar man kan ha: de som man har här uppe i norden. Terrorhandlingar gör väl bara svartmuskiga araber, eller tjetjener? Lösningen? Jo, man säger att han är galen istället.
Jag förstår inte hur du kan säga att någon försöker göra politik av Breiviks handlingar? De var ju så politiska (och rasistiska) som illdåd nånsin bara kan bli!
//T Precis.
CITAT (Tapio @ 21-04-2013, 21:22)  Halaj!
Lars Ohly sa nåt om det där i sitt sommarprogram: att när nyheten kom om attentaten var alla övertygade om att det var ett terrordåd av muslimer. Sen visade det sig att det var en norrman som gjort det. Då hette det istället att det var en galnings verk.
Många verkar ha problem med just detta, att det var en vit man som gjorde det. Uppvuxen – som han var - med de finaste värderingar man kan ha: de som man har här uppe i norden. Terrorhandlingar gör väl bara svartmuskiga araber, eller tjetjener? Lösningen? Jo, man säger att han är galen istället.
Jag förstår inte hur du kan säga att någon försöker göra politik av Breiviks handlingar? De var ju så politiska (och rasistiska) som illdåd nånsin bara kan bli!
//T Visst är det så..
Men det skulle vara intressant att veta vad ni tycker om var gränsen går för hur mycket det svenska samhället ska ta hänsyn till andra kulturer och religioners traditioner. För mej går gränsen någonstans vid att ingen inte ska undantas från t.ex. regler för arbetsklädsel där det ligger en relevant orsak bakom att de ser ut som dom gör. Som t.ex. att man inte får bära långärmat i sjukvården av hygieniska skäl. Har det däremot egentligen ingen större betydelse utan mest är en principsak tycker jag att det är rent trams. Typ "turban om man kör tunnelbanan".
CITAT (Cacki @ 21-04-2013, 22:53)  Men det skulle vara intressant att veta vad ni tycker om var gränsen går för hur mycket det svenska samhället ska ta hänsyn till andra kulturer och religioners traditioner. För mej går gränsen någonstans vid att ingen inte ska undantas från t.ex. regler för arbetsklädsel där det ligger en relevant orsak bakom att de ser ut som dom gör. Som t.ex. att man inte får bära långärmat i sjukvården av hygieniska skäl. Har det däremot egentligen ingen större betydelse utan mest är en principsak tycker jag att det är rent trams. Typ "turban om man kör tunnelbanan". Svår fråga det där. Så länge det inte byter mot Svensk lag, så. Dresskoden är något helt annat. Kanske inte helt OK, med burka i en OP-sal, men vem ska bestämma över andras kulturella vanor?
Vi har väl inte den rätten att bestämma vad folk får äta, hur dom får klä sig, när dom ska be och åt vilket håll dom ska be. ViSka nog inte lägga oss i andras kultur, så länge den inte bryter mot vår lagstiftning.
Huggorm
21-04-2013, 22:34
CITAT (pejori @ 21-04-2013, 23:26)  Vi har väl inte den rätten att bestämma vad folk får äta, hur dom får klä sig, när dom ska be och åt vilket håll dom ska be. ViSka nog inte lägga oss i andras kultur, så länge den inte bryter mot vår lagstiftning. Vad folk äter hemma struntar jag i. Men det blir lite problematiskt när skolor köper in halalmat till alla, bara för att det är enklare än att ta reda på vilka som måste ha det och vilka som kan äta vanlig mat. Då har ju barnen tvingats på religiös mat. När det gäller kläder är det också lite dumt att det finns många jobb där man inte kan ha burka. Det innebär att dessa kvinnor är diskvalificerade från en stor del av arbetsmarknaden och kommer ha än svårare att hitta ett jobb. Även på arbetsplatser där det inte finns praktiska skäl att förbjuda burka så tror jag att den arbetssökande lätt blir bortsorterad i jämförelsen med en person som inte går klädd så.
CITAT (Huggorm @ 21-04-2013, 23:34)  Vad folk äter hemma struntar jag i. Men det blir lite problematiskt när skolor köper in halalmat till alla, bara för att det är enklare än att ta reda på vilka som måste ha det och vilka som kan äta vanlig mat. Då har ju barnen tvingats på religiös mat. När det gäller kläder är det också lite dumt att det finns många jobb där man inte kan ha burka. Det innebär att dessa kvinnor är diskvalificerade från en stor del av arbetsmarknaden och kommer ha än svårare att hitta ett jobb. Även på arbetsplatser där det inte finns praktiska skäl att förbjuda burka så tror jag att den arbetssökande lätt blir bortsorterad i jämförelsen med en person som inte går klädd så. Det gör dom inte, det är en myt som sprids av rasistiska sidor.
Huggorm
21-04-2013, 22:46
CITAT (pejori @ 21-04-2013, 23:39)  Det gör dom inte, det är en myt som sprids av rasistiska sidor. Det kunde man ju hoppas, men tyvärr inte. Om inte Helsingborgs dagblad är en rasistisk sida? http://hd.se/landskrona/2012/10/09/elevpro...ot-halalkott-i/
CITAT (Huggorm @ 21-04-2013, 23:46)  Det kunde man ju hoppas, men tyvärr inte. Om inte Helsingborgs dagblad är en rasistisk sida? http://hd.se/landskrona/2012/10/09/elevpro...ot-halalkott-i/Nu sa du "Till alla" Det där är inte "alla" det är en skola och inte alltid.
Huggorm
21-04-2013, 22:58
CITAT (pejori @ 21-04-2013, 23:50)  Nu sa du "Till alla" Det där är inte "alla" det är en skola och inte alltid. Jag har inte påstått att det är mer än en skola, det finns fler liknande fall men jag orkar inte googla fram det. Och det är inte alltid, men citat "...numera serveras i huvudsak halalslaktad skollunch - och att det sällan, eller aldrig, bjuds rätter baserade på griskött. " Särskild religiös mat borde vara ett undantag som man specialbeställer till de som inte får äta vanlig mat, det borde inte vara utgångspunkten för alla elever.
Gymnasiet omfattas inte av skollagen att dom måste servera lunch, så alternativet är kanske ingen mat alls.
Ugglemormor
22-04-2013, 20:56
Idag träffade jar en så go läkarkanditat med huvudet täckt så att bara ansiktet syntes och mellan mina hostanfall hann vi snacka lite..... Det jag sa till henne var att härligt att se dig att utbilda dig för du kommer att behövas till dem som kan det spåket du kan för att kunna hjälpa fler människor........ Och nog fanns det en glädjeklimt i hennes ögon efter mina ord.
CITAT (Ugglemormor @ 22-04-2013, 21:56)  Idag träffade jar en så go läkarkanditat med huvudet täckt så att bara ansiktet syntes och mellan mina hostanfall hann vi snacka lite..... Det jag sa till henne var att härligt att se dig att utbilda dig för du kommer att behövas till dem som kan det spåket du kan för att kunna hjälpa fler människor........ Och nog fanns det en glädjeklimt i hennes ögon efter mina ord. Har också en läkare med huvudduk. Gillar henne verkligen, då hon är en både inkännande och skicklig diagnostiker.
kerstin z5-6
22-04-2013, 21:07
Intressant , på min vårdskola tillåts enbart kort slöja vid praktik och ingen heltäckande sådan .För studenter alltså,finner det ännu underligare att läkarstudenter bär full nikab på praktiken ?? långa heltäckande slöjor är en bakterie risk ..liksom skägg med mera.
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-04-2013, 22:07)  Intressant , på min vårdskola tillåts enbart kort slöja vid praktik och ingen heltäckande sådan .För studenter alltså,finner det ännu underligare att läkarstudenter bär full nikab på praktiken ?? Det är ju inte nikab om ansiktet syns väl?
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-04-2013, 22:07)  Intressant , på min vårdskola tillåts enbart kort slöja vid praktik och ingen heltäckande sådan .För studenter alltså,finner det ännu underligare att läkarstudenter bär full nikab på praktiken ?? Missförstånd, hur jag läste inlägget. Min läkare har inte full nikab, hon har en schal, som hon täcker håret med, men knyter i nacken. CITAT (Anma @ 22-04-2013, 22:10)  Det är ju inte nikab om ansiktet syns väl? Jo. Nikab visar ansiktet, Burka visar ögonen, med eller utan nät för.
kerstin z5-6
22-04-2013, 21:15
Sant , min fråga är var är den lång? det är vad som är intressant för mej att veta. Huvud duk ja Pejori helt ok
CITAT (pejori @ 22-04-2013, 22:13)  Jo. Nikab visar ansiktet, Burka visar ögonen, med eller utan nät för. Nigab (länk) Burka (länk)
CITAT (Anma @ 22-04-2013, 22:17)  Sökte och såg snarlikheten. "Min doktor" har schalen knuten i nacken som "städtanterna" hade det förr, även om dr:s var längre än "hucklet"..
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-04-2013, 22:07)  Intressant , på min vårdskola tillåts enbart kort slöja vid praktik och ingen heltäckande sådan .För studenter alltså,finner det ännu underligare att läkarstudenter bär full nikab på praktiken ?? långa heltäckande slöjor är en bakterie risk ..liksom skägg med mera. En annan aspekt... min svärfar vistades sina sista år på ett hem för senildementa. Han var verkligen ingen rasist , hade haft världen som arbetsfält. Men nu, gammal (över 90) och sjuk(dement) var han helt skräckslagen och livrädd för den personal som var beslöjad. Det var absolut inget fel på personalen eller den omvårdnad han fick men det fanns inget förnuft i hans rädsla, det var ren panik. Gita
Inte helt lätt med arabiska ord. Min dr. har "Modifierar Hijab"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|