Full version: Morden i Midsomer
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tezzla
Vad är Foyle's war? unsure.gif blush.gif
Gossen Ruda
Något liknande Midsomer men utspelas under andra världskriget. Se mer på SVT.
Tezzla
CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2007, 13:15) *
Något liknande Midsomer men utspelas under andra världskriget. Se mer på SVT.

Tack!

Jag kollar så lite på TV så jag hänger inte med alls blush.gif

Men, näää... Andra värdskriget, flygplan och bomber är nog inget som lockar mig smile.gif
KURT
CITAT (Tezzla @ 04-07-2007, 13:47) *
Tack!

Jag kollar så lite på TV så jag hänger inte med alls blush.gif

Men, näää... Andra värdskriget, flygplan och bomber är nog inget som lockar mig smile.gif

Det är bara miljön som är förlagd till den tiden, det är definitivt en av de allra bästa engelska kriminalserierna. Den påmiinner ju endel om Jacqueline Winspears böcker om Maisie Dobbs.

Man kan läsa mer om Foyle's War på hemsidan. Skådespelerskan Honeysuckle Weeks är väl förövrigt med både i Foyle's War och i Morden i Midsomer, fast hon är ju å andra sidan också med o "Kommisarie Lynley" också, så hon har nog fastnat lite i en genre .
Tezzla
CITAT (KURT @ 04-07-2007, 14:51) *
Det är bara miljön som är förlagd till den tiden...

Aha! Ja, men det låter ju bättre yes.gif Jag ska kolla hemsidan.
Pirum
Honeysuckle Weeks har bäst namn iaf, och genre, tja, jo, hon har även varit med i Poirot, och hennes syster var med i Midsomer-mord och Sherlock Holmes så de verkar fast i deckarträsket smile.gif

Så ja, Foyle's War, måndag på SVT, kan rekommenderas. Jag föredrar de mer historiska miljöerna framför modernare som Frost eller Midsomer.

Miss Marple - den version som går nu och kommer ikväll - är också bra såklart. Dock, Geraldine McEwan (2000-talet) är inte lika bra som Joan Hickson (1980-talet).
Berith
Måndag noterat! tummenupp.gif

Joan Hickson - hade totalt förträngt henne. Men min favorit som Miss Marple är ändå Margaret Rutherford. bravo.gif
anna_rispan
Hahaha, jag fatsnade också för de där stora clematisblommorna!! Jag har blivit skadad!!!

Apropå namn: det enda jag tänkte på var att den mördade hette Rex Masters. O att trädgårdsmästaren hette Mr. King. Sen minns jag inga mera namn.
peter_tulpan
Länge trodde jag murgrönan som syntes i bild efter 4 min 26 sek var inblandad i morden, men så var det inte...fler som hade samma tanke ?

Peter_tulpan
zone87
Mia_Maskros
neheddu...murgrönan hade alibi, var ute med en blåbärsbuske under hela den tiden !!!
aanderss
ingen pratar om morden i midvinter rotfl.gif
Ann_Nica
Hur långt har ni kommit på svensk TV nu. Har storstadsgrabben gett sej av än hos er. Pratar om Barnaby's assistent
Berith
Byter han igen? dunno.gif Han bytte ju för nån säsong sen, kanske två.

whist.gif (tog bort den otäcka länken - utan att ha tjuvkikat!)
Tezzla
CITAT (Ann_Nica @ 05-07-2007, 13:11) *
Hur långt har ni kommit på svensk TV nu. Har storstadsgrabben gett sej av än hos er. Pratar om Barnaby's assistent

Barnaby's assistent är fortfarande kvar. Du menar att han så småningom kommer att lämna oss? fear.gif crying.gif
anna_rispan
Nej hysch!!! Vill inte veta nåt i förväg.

Var det nån här som såg på miss Marple i går? Såg ni att de var i samma? hus som i Midsomer?? Med samma fasad, övre hall och gröna tapeter i ett av rummen!!!
anna_rispan
Berith: har du hitta nån bra sida där de diskuterar interiörer o miljöer från inspelningarna?
Berith
Neej jag vågade inte leta vidare sen, efter att jag hittat sidan med dom där bilderna på en brud och en brudgum (?) som man inte räknat med. w00t.gif Men det finns kanske? Vore ju faktiskt intressant att se, eller serien kanske är inspelad på en massa olika platser i England?

anna_rispan
Jag hann aldrig klicka på din länk men jag har ju fått för mig att den unga killen får ihop det med Barnabys dotter. smile.gif
Berith
Jag kunde inte hålla mej, jag var tvungen att leta rätt på länken igen och kolla nooooga. Det var inte alls som det såg ut först, när jag tog snabbtitten. naughty.gif

Midsomer - bilder och länkar.
anna_rispan
Nej det där var ju bilder som inte sa oss något.... smile.gif
Hannele
CITAT (Tezzla @ 04-07-2007, 14:47) *

Nej, sånt är det inte, gemyntligt engelskt, småstadsaktigt, mordgåtor.
Hannele
Jag undrar, när de säger:
"Idag blir det ingen sport utan vi rapporterar från en Trädgårdsmässa i stället."
Tezzla
CITAT (Hannele @ 11-07-2007, 18:07) *
"Idag blir det ingen sport utan vi rapporterar från en Trädgårdsmässa i stället."

Vacker dröm du har, Hannele! biggrin.gif tummenupp.gif
storm
CITAT (Hannele @ 11-07-2007, 18:07) *

ganska nära mina tankar i går giggle.gif
Pirum
Tips : Foyle's War idag. Inbillar mig ha sett avsnittet redan på NRK, men ska se igen. Måste leta upp en stor kopp te och lämpligt godis också. Har grillat så jag är smällmätt, men, man måste offra sig för konsten.
Tezzla
CITAT (Pirum @ 16-07-2007, 19:52) *
Tips : Foyle's War idag. Inbillar mig ha sett avsnittet redan på NRK, men ska se igen. Måste leta upp en stor kopp te och lämpligt godis också. Har grillat så jag är smällmätt, men, man måste offra sig för konsten.

Konsten? unsure.gif smile.gif
Pirum
CITAT (Tezzla @ 16-07-2007, 20:03) *
Konsten? unsure.gif smile.gif

TV-program är ju konst, och trots att jag är mätt så måste jag försöka trycka i mig lite godis wink.gif

Ja, jag har knepig humor ibland rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Pirum @ 16-07-2007, 19:52) *
Tips : Foyle's War idag.

Mysiga Foyles War vill man ju inte missa. wub.gif
Pirum
Precis. Mysigt. Tycker om den icke-plastiga känslan. Allt är så vackert och trevligt så smile.gif
Tezzla
Trist avsnitt ikväll sad.gif
Pirum
Tycker kvällens avsnitt var rätt bra faktiskt. Men njöt mer av Foyle's War igår. Ska se om morgondagens Miss Marple kan konkurrera smile.gif Bra serier på sommaren faktiskt.
Bee
Missade sista minuterna - Det stod fel i tvtidningan att det var 25 minuter kvar. Man har vant sig vid "toapaus" = reklam.

Miss Marple i morgon? - Då skall jag bänka mig!
Rossi
Jag tyckte att gårdagens avsnitt var bra ända fram till slutet som jag tyckte var platt. De hade ju inga riktiga bevis så jag saknade den vanliga knorren.
Pirum
CITAT (Bee @ 18-07-2007, 00:15) *
Missade sista minuterna - Det stod fel i tvtidningan att det var 25 minuter kvar. Man har vant sig vid "toapaus" = reklam.

Miss Marple i morgon? - Då skall jag bänka mig!

Ja, Agatha Christie är deckardrottningen, inget tvivel om det...dagens avsnitt var väldigt bra - kanske det bästa i den här omgången.

För övrigt har jag sett att Midsumer-avsnitt finns på nätet, ska börja se om en del tror jag - speciellt de äldre då alltså. Vill ju absolut inte "se i förväg".
Hannele
CITAT (Pirum @ 17-07-2007, 23:09) *
Tycker kvällens avsnitt var rätt bra faktiskt. Men njöt mer av Foyle's War igår. Ska se om morgondagens Miss Marple kan konkurrera smile.gif Bra serier på sommaren faktiskt.

Ja, sommaren har varit bra, eftersom det ändå är för kallt att sitta ute så sent.
Rossi
CITAT (Hannele @ 18-07-2007, 22:39) *
Ja, sommaren har varit bra, eftersom det ändå är för kallt att sitta ute så sent.

Fast vi har rätt varma kvällar här nere i varje fall. I tisdags efter Morden i Midsomer (vid kvart i elva på kvällen) så hade vi 17,3 grader. Ganska mysigt kan jag lova!
herkules
missa inte john rebus (efter ian rankins böcker) 4 augusti på tv4. 4 avsnitt ska visas.
Kajsa i Arvika
Glöm inte Foyle's war ikväll klockan 21.00!!
Pirum
Foyle's War var bra...som vanligt. Men ack, jag hade redan sett avsnittet på NRK. Dock, sevärt ändå. Och imorgon är det Midsumer...bra med regnig sommar biggrin.gif På onsdag Miss Marple antar jag...och sen skulle Poirot återkomma...ojoj.

Såg ännu ett avsnitt av Miss Marple på NRK...måste säga att den här senaste Miss Marple-serien är bättre än jag först tyckte. Menar fortfarande att 80-tals Marple var bättre, skådespelerskan, men...den här moderna serien är mycket välgjord...rankar den högre än Midsumer, och Poirot ohmy.gif
Kajsa i Arvika
Bara 18 minuter kvar!! tummenupp.gif
Tezzla
CITAT (Kajsa i Arvika @ 24-07-2007, 20:42) *
Bara 18 minuter kvar!! tummenupp.gif

yahoo.gif
Pirum
Dags att använda den där 60cl tekoppen jag inhandlat på IKEA...främst för att ha till långa engelska deckare tongue.gif
Britter är visserligen barbarer när det gäller te, men, det är bara te som duger som deckardryck smile.gif
Ralf
Jag tycker att dessa deckare/filmer är som porrfilmer. Det är en massa ”vackra” bilder men det är ej spännande/upphetsande för man vet nästan precis hur det ska sluta.

Tezzla
CITAT (Ralf @ 24-07-2007, 22:42) *
Jag tycker att dessa deckare/filmer är som porrfilmer. Det är en massa ”vackra” bilder men det är ej spännande/upphetsande för man vet nästan precis hur det ska sluta.

Ja, det var ju också en jämförelse confused.gif
krellus
Kul avsnitt igår med Hired Guns... Synd att man fick höra så lite musik för de lät ju riktigt bra flirting.gif

anna_rispan
Ja jag gillade avsnittet. Tänkte på en medlem på odla. För visst finns det nån som heter HiredGun.
Pirum
Mmm, bra avsnitt. Jag måste *spoiler* säga att jag tyckte dottern till "mördaren" verkade jääävligt skum. smile.gif
anna_rispan
CITAT (Pirum @ 26-07-2007, 22:45) *
Mmm, bra avsnitt. Jag måste *spoiler* säga att jag tyckte dottern till "mördaren" verkade jääävligt skum. smile.gif

Hehe, jag har på ett par dar nu märkt att ordet "spoilar" /"spoiler" har blivit modernt. Hur kommer det sig? Är det från engelskspråkiga bloggar?
Pirum
Själv har jag fått det från internet, innan ordet "blogg" ens var uppfunnet smile.gif Saknar ett bra svenskt motsvarande ord till "spoila", kanske har någon något förslag?

"att förstöra spänningen" låter så långt. "avslöja en händelse", likaså. Hm.
anna_rispan
CITAT (Pirum @ 28-07-2007, 00:29) *
Själv har jag fått det från internet, innan ordet "blogg" ens var uppfunnet smile.gif Saknar ett bra svenskt motsvarande ord till "spoila", kanske har någon något förslag?

"att förstöra spänningen" låter så långt. "avslöja en händelse", likaså. Hm.

spoliera.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon