|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Hm, ja, kanske det. En hyfsad försvenskning om inte annat, tack Såg för övrigt att deckarna tillhör de populäraste programmen på sommaren. Miss Marple sopade exempelvis rent i tablåerna på onsdag, ungefär lika många såg på TV4 som på övriga kanaler tillsammans
anna_rispan
28-07-2007, 16:16
CITAT (Pirum @ 28-07-2007, 17:10)  Hm, ja, kanske det. En hyfsad försvenskning om inte annat, tack Såg för övrigt att deckarna tillhör de populäraste programmen på sommaren. Miss Marple sopade exempelvis rent i tablåerna på onsdag, ungefär lika många såg på TV4 som på övriga kanaler tillsammans  det är möjligt att det är en försvenskning men ordet är ju inte nytt i svenskan i allafall. har hört det hela mitt liv...runt 25 år då...å andra sidan har ju engekslan o svenskan varit nära varandra så det kanske är samma ord helt enkelt...
Sista avsnittet av Miss Marple var det bästa hittills tycker jag. Kanske för att hon fick mer plats här än tidgare? Poirot visas ju på onsdag, får se om han kan växa nånting i år.
zaaritha
28-07-2007, 19:09
Engelska serier är så mycket bättre än svenska o amerikanska! Se´n kommer Danmark; bra serier!
CITAT (Tezzla @ 24-07-2007, 22:47)  Ja, det var ju också en jämförelse  Japps, helt relevant! Vackra bilder i båda. Dålig handling i båda. Och inget av dem påverkar mig på något som helst sätt!
CITAT (Ralf @ 30-07-2007, 10:37)  Japps, helt relevant! Vackra bilder i båda. Dålig handling i båda. Och inget av dem påverkar mig på något som helst sätt!  Personligen tycker jag inte vackra naturbilder från den engelska landsbygden, blommor, träd och grönska ens kan jämföras med porrfilmer. Men det är väl för att jag inte tycker det finns ett uns av "vackerhet" i en porrfilm.
ja men i båda fall så tillför dom "vackra" bilderna inget till handlingen. Om man tex filmar ett mord bland överklassen i Djursholm så filmar man i Djursholm för att överklassen bor där. Men här i Midsomer, så placerar man handlingen i Midsomer för att man då kan filma i vacker miljö.
CITAT (Ralf @ 30-07-2007, 10:50)  ja men i båda fall så tillför dom "vackra" bilderna inget till handlingen. Om man tex filmar ett mord bland överklassen i Djursholm så filmar man i Djursholm för att överklassen bor där. Men här i Midsomer, så placerar man handlingen i Midsomer för att man då kan filma i vacker miljö. Håller inte med dig. Midsomer är inte Midsomer utan den vackra engelska landsbygden. Själva midsomerserien är ju ett "koncept" där allting liksom samverkar. Det går inte att plocka ut "det vackra" ur Midsomer och enbart fokusera på mordgåtan, då är det inte längre Midsomer. Allting är ju uppbygt kring denna lilla Engelska landsbygdshåla och naturen har lika stor betydelse som det andra. Det vackra tillför väldigt mycket till hela "konceptet".
CITAT (Tezzla @ 30-07-2007, 11:05)  Håller inte med dig. Midsomer är inte Midsomer utan den vackra engelska landsbygden. Själva midsomerserien är ju ett "koncept" där allting liksom samverkar. Det går inte att plocka ut "det vackra" ur Midsomer och enbart fokusera på mordgåtan, då är det inte längre Midsomer. Allting är ju uppbygt kring denna lilla Engelska landsbygdshåla och naturen har lika stor betydelse som det andra. Det vackra tillför väldigt mycket till hela "konceptet".  Japp, så är det. Inga mordgåtor i Midsomer utan den fina omgivningen.
Hm...det är visserligen mysigare att Midsomer utspelar sig i en by,och inte i en stad (även om det nog kan sägas att Midsomer ÄR en stad), men den fina omgivningen tänker jag inte så ofta på. Det där med trädgårdar osv. Aldrig att jag tänkt "oj, vilket fint träd" etc, men "oj, vilket jäkla stort gammalt hus". Tycker mer som att Midsomer känns som en vänlig pastisch på klassiska engelska deckare som Poirot, Marple, eller kanske även Sherlock Holmes. Miljöerna är ofta lite "överklass", med gods och pigor och betjänter. Så det jag ser är mest persongalleriet, och husen. Sen är såklart inramningen viktig, men... Ikväll avslutas Foyle's War för den här omgången. Av sommarens deckare (räknar inte in mer modernt gjorda polisserier här) är det nog Foyle's War jag sett mest noggrannt. Vill verkligen inte missa avsnitt. Midsumer Murders har jag givetvis också följt ganska noga, men...jag tycker att serien var bättre förr Sommarens överraskning är för mig Miss Marple...jag hade skrivit ner den här moderna TV-versionen alltför snabbt. Tillägg: Ser att SVT rensar i tablåerna, Foyle's War lyfts ut, och visar Smultronstället. Likaså byts Bleak House ikväll ut mot en dokumentär om Bergman (del 1). Imorgon antar jag att Midsomer KANSKE byts ut mot en film (SVT visar dock Det sjunde inseglet tidigare på dagen, så barnen får se lite kvalitet efter skolan). Bufflarnas rike byts ut mot dokumentärens del 2. Tillägg igen...: Verkar som att SVT lägger in Bergmanfilmerna på dagtid. Det tycker jag är SÅDÄR faktiskt...de BORDE gå kvällstid. Fast det är ju semester och med regnet så kanske folk kan se på filmerna. Foyle's War kommer på onsdag istället, så ladda videoten - det krockar ju med Miss Marple.
Hannele
30-07-2007, 18:33
CITAT (Pirum @ 30-07-2007, 19:20)  Ikväll avslutas Foyle's War. Nej, det blir Smulronställe av Ingmar Bergman i stället, till hans minne. En bra film.
Undrar hur många som uppskattade bytet av program igår?  Eller bytena ska jag kanske säga, det var ju flera kanaler som la in filmer eller intervjuer av Bergman. Jag tror knappast att dom/vi! som gillar Foyle's war hoppade av glädje igår när det blev flyttat till onsdag. Det krockar ju med Poirot ju!!
Farbror Blå
31-07-2007, 07:56
Jag tycker man kan ära bergman för hans fantastiska insats inom svenskt och internationellt filmande, men varför just samma dag? Vore bättre att ta det när man hunnit tänka efter, så att mina program inte försvann
CITAT (Berith @ 31-07-2007, 08:52)  Undrar hur många som uppskattade bytet av program igår?  Eller bytena ska jag kanske säga, det var ju flera kanaler som la in filmer eller intervjuer av Bergman. Jag tror knappast att dom/vi! som gillar Foyle's war hoppade av glädje igår när det blev flyttat till onsdag. Det krockar ju med Poirot ju!!  Jag har förståelse för att det blev omorgansiseringar i TV-tablån igår (trots att jag inte är någon Bergmanfantast) Bergman är en institution i detta land och att det visades minnesprogram tycker jag är självklart. Däremot är jag mycket mindre förstående när de plockar bort program för att det helt plötsligt måååste visas en såååå viktig fotbollsmatch eller liknande.
Jag har också förståelse för att det blir byten av program när sånt här händer, alla kanaler vill ju vara "aktuella" antar jag. Men om nu nån missat bytet på ettan (jag gjorde det iofs inte) och dukat upp godis och annat och hallåan säger att Foyle's war utgått p.g.a. (eller tack vare?) Bergmans död och "nu sänder vi istället Smultronstället" så tror inte jag att nån enda i hela vrlääääden hoppar upp och ner av glädje och säger "Jipppiiii!! Guuuuuud vilken tur, tänk om jag missat den filmen!!"
Foyle's War är som sagt en serie jag värderar högt, skulle vilja säga att jag "följer" den faktiskt. Och det har jag inte gjort med någon annan serie än Kvinnofängelset på senare år...he...hur som helst, jag tycker det var HELT ok att sopa i tablåerna. Däremot är det olyckligt att SVT lägger den mot Miss Marple. Men förstår att det är enklare för SVT att lyfta ut en oväsentlig okänd film på onsdag än att kanske flytta på 2-3 andra program någon annan dag.
Dock, tycker det är dåligt av SVT att bränna av en massa Bergmanfilmer på dagtid den här veckan. Många filmer är dessutom inte lämpade för barn. Tror inte barn sitter och ser Bergman i nån större grad...men ändå. Vore bättre att visa 1 film i veckan kanske, i ett par månader (om de vill slå på stort), gärna med introduktion till filmen med några filmvetare etc.
Fast SVT har ju fler kanaler till förfogande. De hade väl kunnat lägga bergman temat i 24:an, eller lägga de flyttade programmen där? Dessutom finns det i det digitala utbudet 2 st "SVT Extra" kanaler!
Jag tycker både Bergman och Foyle är värda plats i SVT1 och 2. Det är ju trots allt fler som ser dessa kanaler. SVT24 kan de använda till repriser av serier av diverse slag tycker jag.
För övrigt hade jag fel, Foyle krockar inte med Miss Marple utan med Poirot tydligen.
anna_rispan
01-08-2007, 16:40
Senaste avsnittet var lite segt mot slutet tycker jag. Men det var skoj o se att dotterns managerkille var med igen. Bra tänkt av skaparna av serien.
CITAT (anna_rispan @ 01-08-2007, 17:40)  Senaste avsnittet var lite segt mot slutet tycker jag. Men det var skoj o se att dotterns managerkille var med igen. Bra tänkt av skaparna av serien.  Segt? Det var ju jättedramatiskt ju! Helikopterjakt och allt möjligt. Nä, jag tycker verkligen det var fullt ös!
anna_rispan
01-08-2007, 18:23
Hahaha, ja men det du skriver om var ju slutet. Det var mot slutet jag tyckte det blev segt. Innan helikopterjakt o det...
Hannele
01-08-2007, 18:34
CITAT (Pirum @ 30-07-2007, 19:20)  Ikväll avslutas Foyle's War för den här omgången. Av sommarens deckare (räknar inte in mer modernt gjorda polisserier här) är det nog Foyle's War jag sett mest noggrannt. Vill verkligen inte missa avsnitt. Håller med dej, synd att det är sista avsnitt ikväll.
Hannele
05-08-2007, 22:00
CITAT (Lady Hamilton @ 05-08-2007, 22:40)  tråden är ca 2 år gammal................  Och?
Lady Hamilton
05-08-2007, 22:03
CITAT (Hannele @ 05-08-2007, 23:00)  Och?   Inte i denna tråd
Varför kopiera inlägg från andra trådar? För det är väl det du gör, Hannele?
CITAT (Hannele @ 05-08-2007, 23:00)  Och?  Rör inte till det så här Hannele, genom att hoppa mellan trådar.
Hannele
14-08-2007, 12:23
CITAT (Rossi @ 19-07-2005, 10:30)  Ni glömmer väl inte att titta på Morden i Midsomer ikväll? Nej, vill inte missa efter all friidrott..
anna_rispan
14-08-2007, 13:24
Läste om dagens avsnitt på svt.se. Det verkar bli spännande. I söndags på Life on Mars så blev en av poliserna där misstänkt för mord. Kanske är trend just nu??
Hannele
21-08-2007, 17:06
CITAT (Rossi @ 19-07-2005, 10:30)  Ni glömmer väl inte att titta på Morden i Midsomer ikväll? Vi får njuta ikväll, för den 24 september släcks den analoga tv:n
Jag tyckte inte det var så spännande igår, löste korsord nån halvtimma från slutet och gluttade bara lite för att se vem som gjort vad. Lite besviken faktiskt.
CITAT (Berith @ 22-08-2007, 07:17)  Jag tyckte inte det var så spännande igår....... besviken faktiskt.  Där ser du, det är ju det jag alltid har sagt
CITAT (Berith @ 22-08-2007, 07:17)  Jag tyckte inte det var så spännande igår, löste korsord nån halvtimma från slutet och gluttade bara lite för att se vem som gjort vad. Lite besviken faktiskt.  Tyckte nog inte jag heller för jag somnade och missade slutet
Nej, gårdagens avsnitt var inte bra. Jag försökte verkligen få grepp om allting, men det var svårt. Synd.
kan någon vänlig själ tala om vad som hände den sista kvarten? Vem var mördaren?
anna_rispan
22-08-2007, 16:14
Jag såg bara dryga sista halvtimmen å andra sidan. Den var rätt spännande.  Jag kan berätta vem mördaren är...
CITAT (anna_rispan @ 22-08-2007, 17:14)  Jag såg bara dryga sista halvtimmen å andra sidan. Den var rätt spännande.  Jag kan berätta vem mördaren är... Jamen göööör det då!
anna_rispan
22-08-2007, 21:26
Hmm, han som körde kärran. Samma man som var kompis till gänget men inte han som levde med kvinna som blev mördad. Minns inte namnet, men han såg sladdrig ut i ansiktet.
CITAT (anna_rispan @ 22-08-2007, 22:26)  Hmm, han som körde kärran. Samma man som var kompis till gänget men inte han som levde med kvinna som blev mördad. Minns inte namnet, men han såg sladdrig ut i ansiktet. Den homosexuelle? Han som fick en statistroll?
Japp,han var mördaren. Nästa tistag kommer sista avsnittet för säsongen.Jag tyckte förra veckans var bättre.
CITAT (renate @ 22-08-2007, 23:30)  Japp,han var mördaren. Nästa tistag kommer sista avsnittet för säsongen.Jag tyckte förra veckans var bättre. Tack! Nu kan jag sova lugnt utan att vrida mig i sömnen halva natten  CITAT (anna_rispan @ 22-08-2007, 22:26)  Minns inte namnet, men han såg sladdrig ut i ansiktet. Sladdrig
anna_rispan
23-08-2007, 10:21
Tezzla: eftersom jag inte såg mer än sista halvtimmen så vet jag inte vem som fick statistroll o inte. Men som jag fattade det så var alla tre? skådisar gamla i gemet. Hur som helst så var det ju skönt att du slapp ligga sömnlös över det.
Hannele
28-08-2007, 10:40
CITAT (Rossi @ 19-07-2005, 10:30)  Ni glömmer väl inte att titta på Morden i Midsomer ikväll? Sista avsnittet ikväll...
På fredag ska det sändas ett Bakom Morden i Midsomer på TV. Kan ju vara intressant att få lite sådan info!
Dessutom - avsnitten repriseras just nu från början på TV24 (tror jag att det var).
Hm, ja, det glömde jag säga. Förra fredagen gick säsong 1, avsnitt 1 av Midsomer på SVT24. Ett...tja...halvbra avsnitt, men jag tycker om de gamla Midsumer-avsnitten bättre än de nyare tror jag. Antar att SVT ska sända alla säsongerna på SVT24 i repris?
Hur som helst, tycker SVT borde annonserat detta lite bättre... SVT24 hålls ju helt i skymundan trots att nu nästan alla som kan se SVT1 och 2 kan se den kanalen också.
Ja, och så givetvis i kväll, nu, på SVT1.
Men bröllopet då?  Måste vi vänta ända till nästa säsong för att se det? Gårdagens avsnitt var väl lite sådär... Igen! Det verkar som om jag tycker det varje vecka numera.
Kajsa i Arvika
29-08-2007, 10:01
Mmmm.. måste säga att de tidigare säsongerna varit bättre... förr kunde jag inte slita mej från TV:n men nu blir det både en och flera turer hit o dit... Saknar de goa små mysiga tanterna som stoppade både det ena och andra i kakorna och mördade efter eftermiddags téet..
Jag tycker också Midsomer varit sisådär denna säsong. Få avsnitt har varit riktigt spännande och det har varit ganska snurrigt med karaktärer, tycker jag.
Alphaville
30-08-2007, 15:45
Tacka vet jag engelska deckare!! De amerikanska är för simpla (förklarar en som växt upp med Baretta, Kojak och Colombo, om ni minns dem?  ) Men å andra sidan... Hur länge kan man hålla på med en serie och ha hög klass hela tiden? A
Påminnelse : Idag (fredag) kl 21.50 på SVT24 kommer avsnitt 2 av Midsomer, säsong ett. Uppdatering : OjojOJ så bra avsnitt
Japps igår såg jag Morden i Midsomer, mkt bra avsnitt!
Irene_L
01-09-2007, 08:53
 Pirum för påminnelsen om att det gick på 24-an. Jag såg också avsnittet. Det var mycket bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|