|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Piccante
07-05-2008, 07:00
CITAT (Rapchic @ 06-05-2008, 16:59)  hur blir det om flera från samma familj är med på odla då? Man kan väl uppge personnummer när man reggar sig? Koppla ett alias till ett personnummer och tillåt inte fler än ett per person.
Jag läser alla tjafstrådar, av nyfikenhet, och en sak som gör mig häpen är att i alla såna trådar är det samma människor och hela tiden. Men alla vi andra då? Är vi menlösa varelser som saknar åsikt, intelligensbefriade som inte slåss för vår sak eller egoistiska som inte vill övertyga värden om att min värdering är den rätta? Eller kanske är vi bara inte satkärringar som älskar tjafstrådar för tjafsets skull men ändå påstår att att alla har rätt att säga sin åsikt, på ett sånt sätt som sårar andra. Eller är vi såna som tror att min åsikt inte är den enda som frälser världen, inte tror att vi ska kunna ändra andra och inte tror att det viktigaste i världen är att få framföra sin åsikt i petitesser?
Piccante
07-05-2008, 07:07
CITAT (Pirum @ 06-05-2008, 18:32)  Jag är inte så förtjust i att trådar tas bort, det bör räcka att enskilda inlägg tas bort, om de är olagliga eller på annat sätt uppfattas som hemska av forumägarna. Sen bör tråden låsas, så att den kan läsas senare, till lärdom och nöje.
Medlemmar som moderatorer är ofta dåligt. Inte alltid dock. Jag har modererat mindre forum, för ett bra tag sedan, och det var inte så lätt. Det är en en mycket dålig lösning att ta bort trådar  Enda gången jag tycker det är acceptabelt är om trådskaparen själv begär det eller om admin finner att tråden är så stötande, bryter mot odlas regler eller uttrycker något rent olagligt. Vad jag förstår så har trådar ibland tagits bort på andras begäran? Då framstår det mest som om det är de som har svårast för att ta andras argument som begär att en tråd ska tas bort.... Man kan ju radera inlägg men låta tråden vara kvar.
Blomstertanten
07-05-2008, 07:15
CITAT (bejron @ 07-05-2008, 08:05)  Jag läser alla tjafstrådar, av nyfikenhet, och en sak som gör mig häpen är att i alla såna trådar är det samma människor och hela tiden. Men alla vi andra då? Är vi menlösa varelser som saknar åsikt, intelligensbefriade som inte slåss för vår sak eller egoistiska som inte vill övertyga värden om att min värdering är den rätta? Eller kanske är vi bara inte satkärringar som älskar tjafstrådar för tjafsets skull men ändå påstår att att alla har rätt att säga sin åsikt, på ett sånt sätt som sårar andra. Eller är vi såna som tror att min åsikt inte är den enda som frälser världen, inte tror att vi ska kunna ändra andra och inte tror att det viktigaste i världen är att få framföra sin åsikt i petitesser? Vad är en tjafstråd ?
CITAT (bejron @ 07-05-2008, 08:05)  Jag läser alla tjafstrådar, av nyfikenhet, och en sak som gör mig häpen är att i alla såna trådar är det samma människor och hela tiden. Men alla vi andra då? Är vi menlösa varelser som saknar åsikt, intelligensbefriade som inte slåss för vår sak eller egoistiska som inte vill övertyga värden om att min värdering är den rätta? Eller kanske är vi bara inte satkärringar som älskar tjafstrådar för tjafsets skull men ändå påstår att att alla har rätt att säga sin åsikt, på ett sånt sätt som sårar andra. Eller är vi såna som tror att min åsikt inte är den enda som frälser världen, inte tror att vi ska kunna ändra andra och inte tror att det viktigaste i världen är att få framföra sin åsikt i petitesser? Precis och här kommer en..........
Aqvakul
07-05-2008, 07:18
CITAT (Blomstertanten @ 07-05-2008, 08:15)  Vad är en tjafstråd ?  Ställer samma fråga. En förskräckligt nedsättande benämning på diskussionstrådar som för det mesta är både trevliga och givande.
Gossen Ruda
07-05-2008, 07:20
Synd att jag stängde av PC:n för tidigt igår kväll, det var ju riktigt roligt tjafsparty här. Fast det är lite svårt att kolla och vara med när forumet är så trögt som det är för mig. Nu sitter jag på jobbet och här går det bra. Undrar när ståupparen vaknar? Hinner jag vara med om lite kul innan jag måste gå hem?
Om du frågar mig och jag får ha en åsikt så är en tjafstråd enligt mig en tråd där man hamnar helt offtopic, kör sitt eget race oavsett svar, gärna är elak mot andra eller pekar ut andra för gamla oförätter eller skickar inlägg som inte alls har med tråden att göra och ändå väntar sig svar.
En tråd utan tjafs är en tråd där människor uttrycker åsikter, läser andras inlägg, har en hövlig och respektfull ton i svaren och där tråden gärna blir lång eller offtopic eller vadsomhelst utom helt urspårad av egen prestige. Jag har sagt det förr och fått tummen ner, men man kan inte alltid ändra på andra utan bara på sitt eget förhållningssätt till dem.
Jag glömde säga att alla som kommer in i en "tjafstråd" inte har tjafsiga inlägg enligt mej. Somliga har både vettiga och respektfulla åsikter.
Blomstertanten
07-05-2008, 07:30
CITAT (bejron @ 07-05-2008, 08:25)  Om du frågar mig och jag får ha en åsikt så är en tjafstråd enligt mig en tråd där man hamnar helt offtopic, kör sitt eget race oavsett svar, gärna är elak mot andra eller pekar ut andra för gamla oförätter eller skickar inlägg som inte alls har med tråden att göra och ändå väntar sig svar.
En tråd utan tjafs är en tråd där människor uttrycker åsikter, läser andras inlägg, har en hövlig och respektfull ton i svaren och där tråden gärna blir lång eller offtopic eller vadsomhelst utom helt urspårad av egen prestige. Jag har sagt det förr och fått tummen ner, men man kan inte alltid ändra på andra utan bara på sitt eget förhållningssätt till dem. Problemet är ju att man inte vet vad som är eller blir en tjafstråd. Då är ju sådana trådar omöjliga att undvika !
Piccante
07-05-2008, 07:31
CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 21:09)  Samma saker som Ingemar och Göran, fast snabbare och innan diskussionerna blivit inflammerade så pass att det sprider sig till resten av forumet kanske? Jag vet inte, men jag förstår *Ulrika*, och det handlar inte om censur lika lite som det handlar om att porta eller stänga ner. Det handlar om att vuxna här inne uppför sig som barnrumpor och det behövs en barnvakt som sitter med och vaktar så inte de börjar kasta saker på varandra i tid och otid.
Diskutera livligt, men personangrepp och obefogade påhopp borde modereras bort. Jag känner inte till NÅGOT annat forum som har så slapp kontroll. Håller med, odla har näst intill obefintlig moderering. Men en moderator ska inte springa ärenden åt gnälliga forummedlemmar och radera de som är "besvärliga". En moderator ska givetvis utgå enbart ifrån forumets regler, god netikett och vad lagen säger där yttrandefrihet, hets mot folkgrupp och hot finns reglerat. Det får inte bli en godtycklig moderering där den som gnäller mest får andra medlemmars inlägg borttagna.
CITAT (Blomstertanten @ 07-05-2008, 08:30)  Problemet är ju att man inte vet vad som är eller blir en tjafstråd. Då är ju sådana trådar omöjliga att undvika ! Jag var lite långsam, läs mitt redigerade inlägg är du snäll.
CITAT (herkules @ 06-05-2008, 23:52)  tänk vad olika man kan uppfatta människor, gita är en person här inne som jag verkligen uppskattar, det finns nog ingen som har gjort mig så arg som hon (politik) men hellre det för det är ärligt än det här tramset som körs i tråden nu. edit: ett ord för mycket Får kontra med att jag uppskattar Din stil också, även fast vi många gånger har helt olika åsikter i sakfrågor. Beträffande Aqvakuls inlägg så var det ju i alla fall riktat direkt till mig på ett rakt sätt till skillnad från ett inlägg tidigare i tråden där skribenten talar om mig i tredje person, vilket jag tycker är riktigt simpelt ( lite roligt blir det också, eftersom det kommer från en person som säger sig värna så starkt om en trevlig ton på forumet). Nu är det dags att jobba! Gita
Blissis
07-05-2008, 07:42
CITAT (bejron @ 07-05-2008, 08:05)  Jag läser alla tjafstrådar, av nyfikenhet, och en sak som gör mig häpen är att i alla såna trådar är det samma människor och hela tiden. Men alla vi andra då? Är vi menlösa varelser som saknar åsikt, intelligensbefriade som inte slåss för vår sak eller egoistiska som inte vill övertyga värden om att min värdering är den rätta? Eller kanske är vi bara inte satkärringar som älskar tjafstrådar för tjafsets skull men ändå påstår att att alla har rätt att säga sin åsikt, på ett sånt sätt som sårar andra. Eller är vi såna som tror att min åsikt inte är den enda som frälser världen, inte tror att vi ska kunna ändra andra och inte tror att det viktigaste i världen är att få framföra sin åsikt i petitesser? Bra inlägg tycker jag!!
Apropå frågan om vad en tjafstråd är: - Tjafs är en typ av långbyxor med mycket vidd nertill. Dessa byxor - oftast jeans - var mycket populära för länge sedan. En tjafstråd torde då vara den tråd som tyget till dessa byxor är vävda av. Enkelt
Blomstertanten
07-05-2008, 07:47
CITAT (Markus_H @ 07-05-2008, 08:31)  Håller med, odla har näst intill obefintlig moderering. Men en moderator ska inte springa ärenden åt gnälliga forummedlemmar och radera de som är "besvärliga". En moderator ska givetvis utgå enbart ifrån forumets regler, god netikett och vad lagen säger där yttrandefrihet, hets mot folkgrupp och hot finns reglerat. Det får inte bli en godtycklig moderering där den som gnäller mest får andra medlemmars inlägg borttagna. Vi får inte glömma vårt eget ansvar. Kanske är det så att vi medlemmar är för dåliga ibland på att anmäla till Ingemar och Göran när någon går över gränsen Dom kan ju omöjligt hinna med att läsa allt i varenda tråd , för då skulle de tvingas sitta dygnet runt och ändå inte hinna med hälften med tanke på hur flitiga vi medlemmar är på att skriva. Jag tänkte på en sak : Tänk om det är så att man medvetet går in och bråkar och förstör , med avsikten att få vissa trådar borttagna ? Vore kanske mycket bättre om de inlägg där man går över gränsen tas bort , i stället för som nu hela när hela trådar försvinner. För trots allt har det ju skrivits en hel del vettiga saker både innan och efter att någon gick in och började bråka.
Blissis
07-05-2008, 07:47
CITAT (Aqvakul @ 07-05-2008, 08:18)  Ställer samma fråga. En förskräckligt nedsättande benämning på diskussionstrådar som för det mesta är både trevliga och givande. Det var nog inte dom bejron avsåg... Det jag har sett är allt annat än trevligt och givande. Men det finns säkert sådana också, men inte så mycket på det allmänna forumet som jag förstått av ett inlägg tidigare i tråden.
Jag håller med bejron till 100%, ..........om man inte uttrycker sin åsikt i en tråd, i vilken "fålla" hamnar man då? Och ja, jag erkänner villigt att jag läser det mesta, ( inte allt ), men får mindre och mindre lust att alls svara. Inte på grund av nån speciell anledning, utan mer pga att det känns ganska meningslöst Men den här tråden handlade ju egentligen om Forumtroll, vart tog den disskussionen vägen? Och ja, den disskussionen tyckte jag var ganska intressant så länge den handlade om just det
Blissis
07-05-2008, 07:55
CITAT (bejron @ 07-05-2008, 08:25)  Om du frågar mig och jag får ha en åsikt så är en tjafstråd enligt mig en tråd där man hamnar helt offtopic, kör sitt eget race oavsett svar, gärna är elak mot andra eller pekar ut andra för gamla oförätter eller skickar inlägg som inte alls har med tråden att göra och ändå väntar sig svar.
En tråd utan tjafs är en tråd där människor uttrycker åsikter, läser andras inlägg, har en hövlig och respektfull ton i svaren och där tråden gärna blir lång eller offtopic eller vadsomhelst utom helt urspårad av egen prestige. Jag har sagt det förr och fått tummen ner, men man kan inte alltid ändra på andra utan bara på sitt eget förhållningssätt till dem.
Jag glömde säga att alla som kommer in i en "tjafstråd" inte har tjafsiga inlägg enligt mej. Somliga har både vettiga och respektfulla åsikter. Väldigt bra uttryckt!! Hoppas verkligen det här forumet kan förändra riktning från hell to heaven. CITAT (Blomstertanten @ 07-05-2008, 08:47)  Vi får inte glömma vårt eget ansvar. Kanske är det så att vi medlemmar är för dåliga ibland på att anmäla till Ingemar och Göran när någon går över gränsen Dom kan ju omöjligt hinna med att läsa allt i varenda tråd , för då skulle de tvingas sitta dygnet runt och ändå inte hinna med hälften med tanke på hur flitiga vi medlemmar är på att skriva. Jag tänkte på en sak : Tänk om det är så att man medvetet går in och bråkar och förstör , med avsikten att få vissa trådar borttagna ? Vore kanske mycket bättre om de inlägg där man går över gränsen tas bort , i stället för som nu hela när hela trådar försvinner. För trots allt har det ju skrivits en hel del vettiga saker både innan och efter att någon gick in och började bråka. Mycket bra förslag tycker jag. Det kanske kan vidarebefordras högr upp?
*Ulrica*
07-05-2008, 07:57
Godmorgon allihopa! Tråden är kvar!? CITAT (bejron @ 07-05-2008, 08:25)  Om du frågar mig och jag får ha en åsikt så är en tjafstråd enligt mig en tråd där man hamnar helt offtopic, kör sitt eget race oavsett svar, gärna är elak mot andra eller pekar ut andra för gamla oförätter eller skickar inlägg som inte alls har med tråden att göra och ändå väntar sig svar. Så här är det (enligt mej, men jag är så dum och naiv så mej ska du inte lyssna på): här på Odla har majoriteten av medlemmarna samt tillika administratörerna valt att det ska vara ovanligt högt i tak jämfört med de flesta andra forum. Det är upp till var och en att ta ansvar för vad man skriver. Försök aldrig medla eller mana till besinning - då blir du kallad självsvådlig forumpolis eller präktig yttrandefrihetsmotståndare. När så en tråd efter ett tag slår i taket, vilket är ganska oundvikligt när anarki råder och ett fåtal medlemmar som aldrig har hört talas om netikett tillåts härja fritt så tas hela tråden helt enkelt bort och hela cirkusen börjar om i en annan tråd. Detta är vad jag har lärt mej efter snart ett år på forumet. Jag har också märkt att detta fåtal forumanarkister som älskar att vara otrevliga, skapa förvirring genom paranoida anklagelser och dras til kontroversiella ämnen drar ned oss andra i skiten. Inte bara jag har svårt att sitta på fingrarna och blir liksom inspirerad av galenskaperna och tillåter mina mörka sidor att sippra genom. Det skulle också kunna vara ett sätt att balansera upp otrevligheterna - om man börjar tramsa och flamsa så lättar stämningen och man "stör" på så sätt ut de elaka, otrevliga och uppkäftiga inläggen. Det blir en sorts balans - en helt galen terrorbalans med ändå... Så antingen får man hålla sej borta från alla trådar som på något sätt skulle kunna spåra ut (denna tråden har rubriken Forumtroll - är den dömd att dö eller????) eller så får man lära sej reglerna här på Odla; otrevlig och elak är ok, tramsig är ok, paranoid är ok, uppkäftig är ok, offtopic är ok, köra sitt eget race är ok MEN att medla, påminna om netikett, vara ansvarstagande eller välmenande är INTE ok. CITAT (Markus_H @ 07-05-2008, 08:31)  Håller med, odla har näst intill obefintlig moderering. Men en moderator ska inte springa ärenden åt gnälliga forummedlemmar och radera de som är "besvärliga". En moderator ska givetvis utgå enbart ifrån forumets regler, god netikett och vad lagen säger där yttrandefrihet, hets mot folkgrupp och hot finns reglerat. Det får inte bli en godtycklig moderering där den som gnäller mest får andra medlemmars inlägg borttagna.
*Stintan*
07-05-2008, 08:00
CITAT (Blomstertanten @ 07-05-2008, 08:47)  Vi får inte glömma vårt eget ansvar. Kanske är det så att vi medlemmar är för dåliga ibland på att anmäla till Ingemar och Göran när någon går över gränsen Dom kan ju omöjligt hinna med att läsa allt i varenda tråd , för då skulle de tvingas sitta dygnet runt och ändå inte hinna med hälften med tanke på hur flitiga vi medlemmar är på att skriva. Jag tänkte på en sak : Tänk om det är så att man medvetet går in och bråkar och förstör , med avsikten att få vissa trådar borttagna ? Vore kanske mycket bättre om de inlägg där man går över gränsen tas bort , i stället för som nu hela när hela trådar försvinner. För trots allt har det ju skrivits en hel del vettiga saker både innan och efter att någon gick in och började bråka. Bättre då att låsa tråden tycker jag. Det är knepigt att ta bort enstaka inlägg eftersom inläggen så oftas citeras av andra helt eller delvisoch då iallafall finns kvar i trådarna.
CITAT (*Ulrica* @ 07-05-2008, 08:57)  Godmorgon allihopa! Tråden är kvar!? Så antingen får man hålla sej borta från alla trådar som på något sätt skulle kunna spåra ut (denna tråden har rubriken Forumtroll - är den dömd att dö eller????) eller så får man lära sej reglerna här på Odla; otrevlig och elak är ok, tramsig är ok, paranoid är ok, uppkäftig är ok, offtopic är ok, köra sitt eget race är ok MEN att medla, påminna om netikett, vara ansvarstagande eller välmenande är INTE ok.  Jag sitter här och småler..............du har så rätt så det är värt en bamse
Blomstertanten
07-05-2008, 08:11
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 09:00)  Bättre då att låsa tråden tycker jag. Det är knepigt att ta bort enstaka inlägg eftersom inläggen så oftas citeras av andra helt eller delvisoch då iallafall finns kvar i trådarna. Undrar om det inte är så att de ansvariga är skyldiga att ta bort inlägg som bryter mot lagen. Annars kan de ställas till svars för spridande av brottsligt material eller nåt sånt
CITAT (Blomstertanten @ 07-05-2008, 08:47)  Vi får inte glömma vårt eget ansvar. Kanske är det så att vi medlemmar är för dåliga ibland på att anmäla till Ingemar och Göran när någon går över gränsen Dom kan ju omöjligt hinna med att läsa allt i varenda tråd , för då skulle de tvingas sitta dygnet runt och ändå inte hinna med hälften med tanke på hur flitiga vi medlemmar är på att skriva. Jag tänkte på en sak : Tänk om det är så att man medvetet går in och bråkar och förstör , med avsikten att få vissa trådar borttagna ? Vore kanske mycket bättre om de inlägg där man går över gränsen tas bort , i stället för som nu hela när hela trådar försvinner. För trots allt har det ju skrivits en hel del vettiga saker både innan och efter att någon gick in och började bråka. Kan inte annat än hålla med
*Ulrica*
07-05-2008, 08:14
CITAT (Gillan @ 07-05-2008, 09:11)  Jag sitter här och småler..............du har så rätt så det är värt en bamse  Åh! En morgonkram!? Mysigt!
*Stintan*
07-05-2008, 08:29
CITAT (*Ulrica* @ 07-05-2008, 08:57)  Godmorgon allihopa! Tråden är kvar!? Så här är det (enligt mej, men jag är så dum och naiv så mej ska du inte lyssna på): här på Odla har majoriteten av medlemmarna samt tillika administratörerna valt att det ska vara ovanligt högt i tak jämfört med de flesta andra forum. Det är upp till var och en att ta ansvar för vad man skriver. Försök aldrig medla eller mana till besinning - då blir du kallad självsvådlig forumpolis eller präktig yttrandefrihetsmotståndare. När så en tråd efter ett tag slår i taket, vilket är ganska oundvikligt när anarki råder och ett fåtal medlemmar som aldrig har hört talas om netikett tillåts härja fritt så tas hela tråden helt enkelt bort och hela cirkusen börjar om i en annan tråd. Detta är vad jag har lärt mej efter snart ett år på forumet. Jag har också märkt att detta fåtal forumanarkister som älskar att vara otrevliga, skapa förvirring genom paranoida anklagelser och dras til kontroversiella ämnen drar ned oss andra i skiten. Inte bara jag har svårt att sitta på fingrarna och blir liksom inspirerad av galenskaperna och tillåter mina mörka sidor att sippra genom. Det skulle också kunna vara ett sätt att balansera upp otrevligheterna - om man börjar tramsa och flamsa så lättar stämningen och man "stör" på så sätt ut de elaka, otrevliga och uppkäftiga inläggen. Det blir en sorts balans - en helt galen terrorbalans med ändå... Så antingen får man hålla sej borta från alla trådar som på något sätt skulle kunna spåra ut (denna tråden har rubriken Forumtroll - är den dömd att dö eller????) eller så får man lära sej reglerna här på Odla; otrevlig och elak är ok, tramsig är ok, paranoid är ok, uppkäftig är ok, offtopic är ok, köra sitt eget race är ok MEN att medla, påminna om netikett, vara ansvarstagande eller välmenande är INTE ok.  Vuxna människor ska kunna ta ansvar för sig själva. Man kan inte ta ansvar för vad andra skriver och gör på ett forum. Du skriver att "om man börjar tramsa och flamsa så lättar det upp stämningen och man stör på så sätt ut de elaka". Ja kanske men det beror på hur man gör det. Tramset sent igår kväll reagerade jag på därför att det väldigt mycket liknade mobbing på ett ganska så otrevligt flamssätt. Kanske hade det varit bättre att helt enkelt tiga ihjäl det provocerande. Jag vet inte men det kändes lika olustigt som det kafferep som det inbjöds till i en annan tråd. Kanske alla borde tänka på vad man själv skriver innan man börjar klanka på andra. Det gäller mig själv såväl som alla andra.
Det här flamsandet har ju förekommit innan, men det slutade tack och lov. Jag tycker att det är fullkomligt respektlöst mot trådskaparen och andra som faktiskt vill ha en diskussion i ämnet. Gör en flamstråd och håll er där ni som tycker att det är kreativt att hålla på så, tack! Mvh Fenja
CITAT (*Ulrica* @ 07-05-2008, 08:57)  Så här är det (enligt mej, men jag är så dum och naiv så mej ska du inte lyssna på): här på Odla har majoriteten av medlemmarna samt tillika administratörerna valt att det ska vara ovanligt högt i tak jämfört med de flesta andra forum. Det är upp till var och en att ta ansvar för vad man skriver. Försök aldrig medla eller mana till besinning - då blir du kallad självsvådlig forumpolis eller präktig yttrandefrihetsmotståndare. När så en tråd efter ett tag slår i taket, vilket är ganska oundvikligt när anarki råder och ett fåtal medlemmar som aldrig har hört talas om netikett tillåts härja fritt så tas hela tråden helt enkelt bort och hela cirkusen börjar om i en annan tråd. Detta är vad jag har lärt mej efter snart ett år på forumet. Jag har också märkt att detta fåtal forumanarkister som älskar att vara otrevliga, skapa förvirring genom paranoida anklagelser och dras til kontroversiella ämnen drar ned oss andra i skiten. Inte bara jag har svårt att sitta på fingrarna och blir liksom inspirerad av galenskaperna och tillåter mina mörka sidor att sippra genom. Det skulle också kunna vara ett sätt att balansera upp otrevligheterna - om man börjar tramsa och flamsa så lättar stämningen och man "stör" på så sätt ut de elaka, otrevliga och uppkäftiga inläggen. Det blir en sorts balans - en helt galen terrorbalans med ändå...
Så antingen får man hålla sej borta från alla trådar som på något sätt skulle kunna spåra ut (denna tråden har rubriken Forumtroll - är den dömd att dö eller????) eller så får man lära sej reglerna här på Odla; otrevlig och elak är ok, tramsig är ok, paranoid är ok, uppkäftig är ok, offtopic är ok, köra sitt eget race är ok MEN att medla, påminna om netikett, vara ansvarstagande eller välmenande är INTE ok. Försöker förstå hur ni andra tänker (ibland går det bra, ibland funkar det inte alls  ) när ni säger att ni vill ha nån som säger till er hur ni ska uppföra er här? Har ni det så i verkligheten också? Nån säger till er hur ni ska säga saker, hur ni ska bemöta andra människor, hur ni ska uppför er...?? Tycker att det låter väldigt konstigt, jag räknar mej som så pass vuxen så jag tar ansvaret själv. Det jag gör är det jag som gör, det jag inte gör är det jag som inte gör. Borde väl vara så för alla andra också?? Bara undrar....
malin72
07-05-2008, 08:47
morrn morrn alla vänta lite måste bara hämta frukosten så jag har lite morgon läsning[attachment=17878:95.gif]är snart ikappredigerar lite japp nu är jag en av dom flamsiga säkert, men jag är helt ärlig.. jag ska läsa igenom vad som står och senare kanske kommentera något....jag kan säga så mycket att lätta stämmningen behövs för det är så pass allvarliga saker som sägs att man måste passa sig för att det inte går så långt att någon blir avstängd, man kanske inte tänker på det men jag är nog inte ensamen om att känna att det går för långt! Att kunna prata om saker och känna olika är för mig en själklarhet men då måste man kunna föra det på ett bra sätt.............är väl inte ensam om att tycka att så inte är fallet för en del som sägs här inne nu
CITAT (Fenja @ 07-05-2008, 09:35)  Det här flamsandet har ju förekommit innan, men det slutade tack och lov. Jag tycker att det är fullkomligt respektlöst mot trådskaparen och andra som faktiskt vill ha en diskussion i ämnet. Gör en flamstråd och håll er där ni som tycker att det är kreativt att hålla på så, tack! Mvh Fenja Som jag redan sagt, så håller jag med om det...............att hålla sig till ämnet alltså Sen finns det mycket annat som jag också håller med om i denna tråd........................som inte handlar om det trådskaparen frågade efter  CITAT (malin72 @ 07-05-2008, 09:47)  morrn morrn alla vänta lite måste bara hämta frukosten så jag har lite morgon läsning[attachment=17878:95.gif]är snart ikappredigerar lite japp nu är jag en av dom flamsiga säkert, men jag är helt ärlig.. jag ska läsa igenom vad som står och senare kanske kommentera något....jag kan säga så mycket att lätta stämmningen behövs för det är så pass allvarliga saker som sägs att man måste passa sig för att det inte går så långt att någon blir avstängd, man kanske inte tänker på det men jag är nog inte ensamen om att känna att det går för långt! Att kunna prata om saker och känna olika är för mig en själklarhet men då måste man kunna föra det på ett bra sätt.............är väl inte ensam om att tycka att så inte är fallet för en del som sägs här inne nu Förstår precis vad du vill ha sagt malin, men just det där med att börja med fika, popcorn mm, kanske inte går så väl hem hos alla. Hur god intentionen än är.........sorry
Aqvakul
07-05-2008, 09:11
CITAT (Markus_H @ 07-05-2008, 08:31)  Håller med, odla har näst intill obefintlig moderering. Men en moderator ska inte springa ärenden åt gnälliga forummedlemmar och radera de som är "besvärliga". En moderator ska givetvis utgå enbart ifrån forumets regler, god netikett och vad lagen säger där yttrandefrihet, hets mot folkgrupp och hot finns reglerat. Det får inte bli en godtycklig moderering där den som gnäller mest får andra medlemmars inlägg borttagna. MarKus du Sammanfattar bra vad jag också tycker!
CITAT (Markus_H @ 07-05-2008, 08:31)  Håller med, odla har näst intill obefintlig moderering. Men en moderator ska inte springa ärenden åt gnälliga forummedlemmar och radera de som är "besvärliga". En moderator ska givetvis utgå enbart ifrån forumets regler, god netikett och vad lagen säger där yttrandefrihet, hets mot folkgrupp och hot finns reglerat. Det får inte bli en godtycklig moderering där den som gnäller mest får andra medlemmars inlägg borttagna. Absolut, det är också därför jag betvivlar att en moderator skulle kunna väljas ut medlemsskaran. Det måste helt enkelt bli en person utifrån, någon som Göran och Ingemar känner förtroende för sedan tidigare som kan ta sig an uppgiften och mota trollen i grind. Fast i slutänden är det ju deras ensak och deras beslut om hur det ska skötas.
CITAT (Berith @ 07-05-2008, 09:35)  Försöker förstå hur ni andra tänker (ibland går det bra, ibland funkar det inte alls  ) när ni säger att ni vill ha nån som säger till er hur ni ska uppföra er här? Har ni det så i verkligheten också? Nån säger till er hur ni ska säga saker, hur ni ska bemöta andra människor, hur ni ska uppför er...?? Tycker att det låter väldigt konstigt, jag räknar mej som så pass vuxen så jag tar ansvaret själv. Det jag gör är det jag som gör, det jag inte gör är det jag som inte gör. Borde väl vara så för alla andra också?? Bara undrar.... Antar att istället för svar på det här så skapades det en ny tråd.
Bettson
07-05-2008, 09:30
Måste ändå ställa en fråga. Vad gör man med galenpannor/ förföljare?
Säger man att himlen är blå så börjar de genast att strida för att himlen är Gul. Det gör de på ett så markant galet, oförskämt sätt att man till slut för att få stopp på elendäet säger att OK himeln är gul. Genast förjar då personen strida för att himlen är rosa.
Man ser och känner igen galenpannan i flera månader som en galen panna som provocerar ( inte diskuterar) och häver ur sig de mest häpnadsväckande saker. Man ser mönstret och ser att detta kommer att gå rakt åt skogen. Men man sitter på händerna. Samtidigt så måste jag avstå från att delta i en del diskusioner jag vill delta i. Men för sjutton. Passa sig för smittan är faktist det bästa.
Fast jag tog bort rumpan från händerna när galenpannan angrep en vän till mig. Där går min gräns.
Sedan har man klistret på sig. Vad ska man göra?
Tala sansat och korrekt. Biter inte eftersom galenpannan allltid har rätt och aldrig fel
Skratta åt eländet: biter inte eftersom då galenpannan känner sig respektlöst behandlad och fortsätter ännu värre.
Tiga ihjäl: fungerar inte heller för då blir man kallad feg och en massa annat.
Raljera och tramsa bort : Ja det är inte poitiskt korrekt det heller. Nu tycker jag inte att man i vanliga fall ska tramsa bort folks åsikter, det är respektlöst. Men galenpannor som man faktiskt inte vet vad man ska ta sig till med. Kan man hantera dom annorlunda.
Nej jag vet faktiskt inte vad man skall göra med Rahmat2. Har ingen aning.
Men efter mycket funderande så ser jag vara två alternativ.
Antingen så gör jag som så att jag slutar skriva tills galenpannan i fråga tröttar sticker till ett annat forum eller blir avstängd. Det kan ske snart eller aldrig. Bara det faktum att jag kallar honom galenpanna kommer det säkert att storma kring. Med efter hans påstående om att jag har grillat barn i Irak så är det ett av de snällare tillmälen jag kan kalla honom.
Eller så finns alternativ 2: En tanke som jag aldrig tidigare ens en gång trott att jag skulle kunna tänka. Skulle vara skönt med ett nytt nick.
Jag har försåelse för de som byter nick och talar om det. Men det skulle ju inte fungera i detta fall. Jag skulle genast få klistret på mig igen.
Jag avskyr folk som har dubba identiteter skriver i flera nicks.Sånt skulle jag aldrig kunna göra.
Men den förföriska tanken att byta för att slippa bli kallad barnamördare i Irak känns just nu ganska lockande. Ungefär som ett vittnesskyddsprogram. Man skär bort alla sina gamla kontakter och drar och dyker upp i ny skepnad. Eller inte alls.
*Ulrica*
07-05-2008, 09:37
CITAT (Berith @ 07-05-2008, 09:35)  Försöker förstå hur ni andra tänker (ibland går det bra, ibland funkar det inte alls  ) när ni säger att ni vill ha nån som säger till er hur ni ska uppföra er här? Har ni det så i verkligheten också? Nån säger till er hur ni ska säga saker, hur ni ska bemöta andra människor, hur ni ska uppför er...?? Tycker att det låter väldigt konstigt, jag räknar mej som så pass vuxen så jag tar ansvaret själv. Det jag gör är det jag som gör, det jag inte gör är det jag som inte gör. Borde väl vara så för alla andra också?? Bara undrar.... Jag behöver (oftast inte) någon som säger till mej hur jag ska uppföra mej här på Odla eller i verkligheten. Det faktum att jag har min bild, namn och bostadsort i min presentation hindrar mej från att tappa konceptet alldeles fullständigt. Däremot anser jag att det finns andra här inne som har gått över gränsen för hur man beter sig. Att kalla någon för barnamördare eller komma med de mest befängda personliga anklagelser är INTE acceptabelt enligt mej och jag trodde inte att det var accepterat enligt användarvillkoren heller. Jag räknar absolut inte in dej till de som behöver lite tips om hur man beter sig. Det är ett mycket litet antal anser jag som förstör för så många andra här inne. Jag talar om kanske 1-3 personer, lite varierande över tid vilken/vem som är aktiv och detta lilla, lilla fåtal drar in oss andra i onödiga, barnsliga och helt meningslösa bråk.
*Ulrica*
07-05-2008, 09:42
CITAT (Bettson @ 07-05-2008, 10:30)  Måste ändå ställa en fråga. Vad gör man med galenpannor/ förföljare? Just detta som du skriver om Bettson gör mej också så upprörd. Ska det verkligen få gå till så på ett forum? Att du, eller jag eller någon annan ska få bli trakasserad av en helt besinningslös person som kommer med helt absurda anklagelser som inte ens hänger ihop utan mest liknar febermardrömmar?
*Stintan*
07-05-2008, 09:51
Bettson jag hoppas faktiskt innerligt att vår bråkmakare snart blir avstängd då han enligt mitt sätt att se det för länge sedan passerat gränsen för vad som kan accepteras. Egentligen borde man spara de värsta anklagelserna och skicka till admin.
Bettson
07-05-2008, 09:55
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 10:51)  Bettson jag hoppas faktiskt innerligt att vår bråkmakare snart blir avstängd då han enligt mitt sätt att se det för länge sedan passerat gränsen för vad som kan accepteras. Det hoppas jag också för jag vet som sagt inte hur jag skal hantera eländet eftersom det inte går. Ursäkata att jag raljerade i går men man prövar alla vägar även om man inte alltid går på de bästa stigarna. Jag ser dessutom att han har varit inne och redigerat i sina inlägg idag. Försökt släta över och tona ner. Han begriper alltså att han är ute på hal is.
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 10:51)  Bettson jag hoppas faktiskt innerligt att vår bråkmakare snart blir avstängd då han enligt mitt sätt att se det för länge sedan passerat gränsen för vad som kan accepteras. Egentligen borde man spara de värsta anklagelserna och skicka till admin. Att anmäla brott mot forumreglerna, typ anmälan om personangrepp och förtal, till adm. är till stor hjälp för dem, de hinner ju omöjligt läsa alla inlägg i forumet. Måste säga att jag är förvånad över att den här tråden fortfarande finns kvar...
Gossen Ruda
07-05-2008, 10:13
Admin kan omöjligt sitta och granska alla trådar, dom har egna jobb. Om ingen anmäler händer inget. Jag har varit lite ambivalent beträffande rahmat2, ibland står jag ut med honom och hans galna angrepp, ibland vill jag ha honom avstängd. Nu lutar det det mer permanent åt det sista alternativet, det mesta han har tillfört forumet är negativt. Det är upp till alla att anmäla saken till admin, jag har redan engagerat mig så andra är välkomna.
CITAT (Gossen Ruda @ 07-05-2008, 11:13)  Admin kan omöjligt sitta och granska alla trådar, dom har egna jobb. Om ingen anmäler händer inget. Jag har varit lite ambivalent beträffande rahmat2, ibland står jag ut med honom och hans galna angrepp, ibland vill jag ha honom avstängd. Nu lutar det det mer permanent åt det sista alternativet, det mesta han har tillfört forumet är negativt. Det är upp till alla att anmäla saken till admin, jag har redan engagerat mig så andra är välkomna. Och när ni har sett till att få bort honom så kan ni gemensamt jobba vidare på att få bort dig, Gossen, eller hur? Men gemensamma krafter kan man klara det mesta...
rahmat2
07-05-2008, 10:50
CITAT (Ralf @ 07-05-2008, 00:50)  Godatt o godmorgon Vill ni veta mera om troll så rekommenderar jag denna läsning http://sv.wikipedia.org/wiki/InternettrollNu får jag säga mina slutliga ord till dig, Gossen Ralf! Min andra dag på Forumet börjas med att du kallar migb för "troll". Jag är tyst för det mesta. Men tänker på det som orsakar att du slänger ut ur dig sådana ord. Senare börjar jag en liknande tråd som denna. Ditt kommer några för att förnedra. I den tråden hade jag skrivit"exakt" samma formuleringar som Gunilla -T. Men fördomarna tillåter inte att höra orden utan mitt namn kommer först för läsaren. Trots att jag sagt samma saker som Gunilla-T, väljer några illmenade att kasta skit. I den tråden undviker jag ditt namn och istället ägnar mig åt oprdet "Internettroll". Jag försökte att vara sjyst mot dig. Senare skriver jag i en annan tråd om Engla och du öppnar munnen och kommer med"f*n, du är ute och cyklar". Du sa inte det till nån annan, utan bara till mig som hade skyddat ditt namn. Då upptäckte jag att vara sjyst mot dig kan man förlora sort på. För du vägra förklara varför du öppnade munnen sånt som du gjorde. dessa trådar är bara en tenta där var och en skriver och lägger tenta på sina resåekt till människors rätt. I den tentan blev du bara underkänd.
rahmat2
07-05-2008, 13:22
CITAT (Gossen Ruda @ 07-05-2008, 11:13)  ... Jag har varit lite ambivalent beträffande rahmat2, ibland står jag ut med honom och hans galna angrepp, ibland vill jag ha honom avstängd. ... Tala om angrepp! Hur visste du att du skulle försvara ralf:s stil? Var det den vanliga relationen mellan Storgodsägare och Kejsaren som sa dig att skynda dig till Englas tråd när Kejsaren &CO höll på med sitt? Att vara utan er umgänge måste vara en ära. Glöm inte ta med er den rumpviftande tanten till vikingarnas huvudstad(Birka). Ert hov behöver sådan mobb.
Krolliljan
07-05-2008, 13:42
Vem är en rumpviftande tant? Kanske jag om jag ger mig in i denna tråd.
Miamamma
07-05-2008, 13:56
[attachment=17889:baby024.gif]
Hur skulle det vara om ni går ut och leker snälla lekar i det fina vädret?!!
skogstroll
07-05-2008, 14:06
i sandlådan
nykvistad
07-05-2008, 14:36
CITAT (Gossen Ruda @ 07-05-2008, 11:13)  Admin kan omöjligt sitta och granska alla trådar, dom har egna jobb. Om ingen anmäler händer inget. Jag har varit lite ambivalent beträffande rahmat2, ibland står jag ut med honom och hans galna angrepp, ibland vill jag ha honom avstängd. Nu lutar det det mer permanent åt det sista alternativet, det mesta han har tillfört forumet är negativt. Det är upp till alla att anmäla saken till admin, jag har redan engagerat mig så andra är välkomna. Jag skulle uppskatta om du blev avstängd,du förlöjligar och förföljer nya medlemmar, ser ett klart och tydligt ett mönster i hur du beter dej med nya medlemmar,en annan sak som inte heller hör hemma på ett trevligt forum är hur du talar om, vilka åtgärder som du tycker att admin skall göra mot den medlemmen som du inte gillar,om du nu har tagit en kontakt med admin så behöver du inte tala om detaljerna i den kontakten. Har en fråga till dej.... är det viktigt att vara så hård i tonen som du är många gånger,går det inte att vara lite mjukare och få flera att stanna på forumet oasätt om man är ny eller gammal medlem, för visst är det så att många har slutat på forumet eller inte är aktiva längre och att du är en bidragande orsak till det. PSvill inte ha något PM ang det här svaret,utan lägg ut svaret på forumet.
Gossen Ruda
07-05-2008, 14:38
Aqvakul
07-05-2008, 14:43
CITAT (Gossen Ruda @ 07-05-2008, 15:38)  Inget blir bättre av att man hånar och raljerar.....
CITAT (Aqvakul @ 07-05-2008, 15:43)  Inget blir bättre av att man hånar och raljerar..... Nej kanske inte, men det är för mig förståerligt om man reagerar på ett sånt här inlägg: CITAT (rahmat2 @ 07-05-2008, 14:22)  Tala om angrepp! Hur visste du att du skulle försvara ralf:s stil? Var det den vanliga relationen mellan Storgodsägare och Kejsaren som sa dig att skynda dig till Englas tråd när Kejsaren &CO höll på med sitt? Att vara utan er umgänge måste vara en ära. Glöm inte ta med er den rumpviftande tanten till vikingarnas huvudstad(Birka). Ert hov behöver sådan mobb. Tycker inte att det är OK att uttrycka sig som rahmat2 gjorde heller... tycker du?
Aqvakul
07-05-2008, 15:34
CITAT (Betty @ 07-05-2008, 15:54)  Tycker inte att det är OK att uttrycka sig som rahmat2 gjorde heller... tycker du? Nej, det tycker jag inte - och det han sagt om dig går aldrig att försvara!!! Men Gossen var knappast under angrepp, utan passade på att ge ett av sina patenterade tjyvnyp...... Gossen Ruda, jag tycker absolut du ska sluta med sånt pubertetstrams!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|