Full version: Forumtroll
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
*Ulrica*
CITAT (sarah68 @ 06-05-2008, 16:50) *
jag förstår inte varför vi inte har mer aktiva moderatorer här på forumet.
Jag har försökt driva den frågan här på Odla. Det gick inte så bra... no.gif det verkar som om den diskussionen har förekommit ett antal gånger och resultatet blir alltid detsamma: de flesta tycker att det är bra som det är. Ingemar och Göran som är administratörer verkar heller inte vara intresserade av några moderatorer utan modererar lite grann ibland när det spårar ur alldeles för mycket. Men jag tycker som du att taket är lite för högt på Odla, att det behövs moderatorer som bland annat stämmer i bäcken innan det går så långt som det gör ibland, kan kolla dubbla registreringar och slänga ut tydliga fall av Internettroll.

Som det är nu så känns det lite som om vi får hjälpas åt att moderera och det vet ju alla hur det går när alla vill bestämma i sandlådan... tongue.gif
Gita
CITAT (*Ulrica* @ 06-05-2008, 17:08) *
Som det är nu så känns det lite som om vi får hjälpas åt att moderera och det vet ju alla hur det går när alla vill bestämma i sandlådan... tongue.gif

Troligtvis skulle det bli mycket mindre sandlådelikt om det inte funnits så många självutnämnda modererare.
Alla måste ha rätt att uttrycka sina åsikter (återigen inom vad som är lagligt)hur tokiga dessa åsikter än är.
Vi kan då välja att bemöta sakfrågan eller låta bli att ge oss in i debatten, men vi skall inte kunna moderera bort någons åsikt eller tanke för att vi tycker den är fel.
Gita
*Stintan*
Men ärligt talat, är detta verkligen ett så stort problem? Jag tycker faktiskt inte det (med risk för att sticka ut hakan).
Det förekommer inte särskilt många "troll" på Odla och när dom dyker upp så försvinner dom i regel lika snabbt som dom kom.

Jag håller med Gita i det hon skrev här ovan.

Förstår inte att man ska efterlysa moderatorer så fort det är någonting.

Ja Ulrica det känns inget bra när medlemar leker moderatorer. En del har väldigt låga toleranströsklar och ska dessa få styra så skulle vi inte kunna diskutera någonting som är det minsta kontroversiellt. Är det så vi vill ha det?
Betty
Håller med Gita och Stintan i deras inlägg här ovan. Vi är ju ändå vuxna människor så vi borde i rimlighetens namn klara av att diskutera och debattera utan att behöva ha någon forumpolis tar oss i örat om vi säger nåt som just han eller hon inte gillar, eller ännu värre, att bli tagen i örat av nån forumpolis bara för att just han eller hon inte gillar mig som person/medlem. Det är ju självklart att vi måste hålla oss inom ramen av forumregler och svenska lagar i övrigt får vi försöka stå på våra egna ben och uppföra oss som vuxna människor. Det händer ett fåtal gånger att jag tycker att Ingemar låter en tråd "gå för långt" innan han tar bort den - men i stort så tycker jag att det är helt rätt att vi får sköta oss själva.
Pirum
Jag är inte så förtjust i att trådar tas bort, det bör räcka att enskilda inlägg tas bort, om de är olagliga eller på annat sätt uppfattas som hemska av forumägarna. Sen bör tråden låsas, så att den kan läsas senare, till lärdom och nöje.

Medlemmar som moderatorer är ofta dåligt. Inte alltid dock. Jag har modererat mindre forum, för ett bra tag sedan, och det var inte så lätt.
Aqvakul
Instämmer med Pirum!
nykvistad
Har läst tråden, och för min del så tycker jag att det borde vara medlemmar som styr upp här,att hitta dom är inte svårt det finns många kloka människor här, att som nyregistrerad bli kallad troll är lågt,och som i mitt fall på stå att jag var en kvinna i från Sundsvall,var inte bra det heller, då blev det helt plötsligt två som blir kallade för troll,för att dom flesta som har varit med på forumet vet vem som åsyftas.

Äldre medlemmar på forumet, borde tänka på att dom har lätt att trigga igång "drevet går"det märks klart och tydligt här på forumet, det är många både nya och gammla medlemmar som har mera eller mindre blivit bort mobbade här ifrån, för nya medlemmar så sök på posse eller tomas99,där hittar man det grövsta fallen av mobbning, av äldre forumsmedlemmar, samma nick som än idag kör "drevet går" utan åtgärd från en frånvarande admin på forumet.

Jag förstår att en del funderar över min historik,kan bara säja att jag vill vara här på forumet,men att mitt gammla nick skulle låsa mej fast, och att jag vill ha ett nytt liv här.
rahmat2
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 10:07) *
...
Jag utgår att människor är vad de utger sig för att vara och har aldrig mått dåligt av det så varför är detta så fascinerande?
...

Nu kräver jag att dessa beskyllningar tar en slut. Antingen personen/personerna som kört med den bestialiska stilen backar, eller det förklaras att det är vilda västern lagarna som styr på Forumet. Jag vill veta hur jag ska förhålla mig till saker och ting!
Gita
CITAT (rahmat2 @ 06-05-2008, 19:19) *
Jag vill veta hur jag ska förhålla mig till saker och ting!

Hur Du skall förhålla dig till saker och ting kan bara Du själv avgöra.
Jag kanske är dum men jag förstår helt enkelt inte vad det är Du vill säga, men Du har all rätt i världen att säga vad Du vill.
Gita
*Ulrica*
CITAT (rahmat2 @ 06-05-2008, 19:19) *
det förklaras att det är vilda västern lagarna som styr på Forumet. Jag vill veta hur jag ska förhålla mig till saker och ting!
Det är Vilda Västern på Odla. Man får gärna vara uppkäftig, på gränsen till otrevlig, tuff, skrikig och kaxig. Men nåde den som försöker mana till besinning, lugn och förståelse då blir man tyvärr kallad självgod forumpolis eller självutnämnd modererare eller yttrandefrihetsmotståndare eller något annat i den stilen.

ranting.gif Jag blir j-igt förbannad faktiskt när jag försöker komma med en konstruktiv lösning på ett problem som alla klagar på och istället blir missförstådd så inih-te och får pålagt på mej att jag vill:
"moderera bort någons åsikt eller tanke för att vi tycker den är fel."
"det känns inget bra när medlemar leker moderatorer. En del har väldigt låga toleranströsklar och ska dessa få styra så skulle vi inte kunna diskutera någonting som är det minsta kontroversiellt."
"någon forumpolis tar oss i örat om vi säger nåt som just han eller hon inte gillar, eller ännu värre, att bli tagen i örat av nån forumpolis bara för att just han eller hon inte gillar mig som person/medlem."

ranting.gif NÄR har jag påstått att jag tycker att en moderator ska väljas bland medlemmarna? NÄR har jag velat förbjuda någons åsikter eller ett diskussionsämne? HALLÅ???? Nu är det ju ni som inte respekterar min åsikt och har låg tolerans!!!! ranting.gif
*Stintan*
CITAT (nykvistad @ 06-05-2008, 19:17) *
Har läst tråden, och för min del så tycker jag att det borde vara medlemmar som styr upp här,att hitta dom är inte svårt det finns många kloka människor här, att som nyregistrerad bli kallad troll är lågt,och som i mitt fall på stå att jag var en kvinna i från Sundsvall,var inte bra det heller, då blev det helt plötsligt två som blir kallade för troll,för att dom flesta som har varit med på forumet vet vem som åsyftas.

Äldre medlemmar på forumet, borde tänka på att dom har lätt att trigga igång "drevet går"det märks klart och tydligt här på forumet, det är många både nya och gammla medlemmar som har mera eller mindre blivit bort mobbade här ifrån, för nya medlemmar så sök på posse eller tomas99,där hittar man det grövsta fallen av mobbning, av äldre forumsmedlemmar, samma nick som än idag kör "drevet går" utan åtgärd från en frånvarande admin på forumet.

Jag förstår att en del funderar över min historik,kan bara säja att jag vill vara här på forumet,men att mitt gammla nick skulle låsa mej fast, och att jag vill ha ett nytt liv här.

Vad vinner man på att hålla på och rota i gammalt bråte? Men du verkar ju väl insatt. Trist att du inte vågar vara ärlig och tala om vad du hette förut. Det är ganska många som bytt nick men då talat om det i samband med bytet. Det är bra för att det då inte uppstår spekulationer och misstänksamhet.
Betty
CITAT (*Ulrica* @ 06-05-2008, 19:39) *
Det är Vilda Västern på Odla. Man får gärna vara uppkäftig, på gränsen till otrevlig, tuff, skrikig och kaxig. Men nåde den som försöker mana till besinning, lugn och förståelse då blir man tyvärr kallad självgod forumpolis eller självutnämnd modererare eller yttrandefrihetsmotståndare eller något annat i den stilen.

ranting.gif Jag blir j-igt förbannad faktiskt när jag försöker komma med en konstruktiv lösning på ett problem som alla klagar på och istället blir missförstådd så inih-te och får pålagt på mej att jag vill:
"det känns inget bra när medlemar leker moderatorer. En del har väldigt låga toleranströsklar och ska dessa få styra så skulle vi inte kunna diskutera någonting som är det minsta kontroversiellt."
"någon forumpolis tar oss i örat om vi säger nåt som just han eller hon inte gillar, eller ännu värre, att bli tagen i örat av nån forumpolis bara för att just han eller hon inte gillar mig som person/medlem."

ranting.gif NÄR har jag påstått att jag tycker att en moderator ska väljas bland medlemmarna? NÄR har jag velat förbjuda någons åsikter eller ett diskussionsämne? HALLÅ???? Nu är det ju ni som inte respekterar min åsikt och har låg tolerans!!!! ranting.gif

Men hallå där Ulrica! Jag ser att du citerar bl.a. mig och jag måste bara få säga att ingenstans i mitt inlägg vänder jag mig mot dig personligen, jag talar bara om vad jag tycker - precis som du talade om vad du tycker. Jag respekterar dig och dina åsikter även om jag personligen inte tycker likadant som du i just den här frågan. Jag förstår uppriktigt inte varför du tog åt dig personligen av mitt inlägg. dunno.gif
*Stintan*
CITAT (*Ulrica* @ 06-05-2008, 17:08) *

Det var på detta jag svarde att "det inte känns bra när medlemar leker moderatorer En del har väldigt låga toleranströsklar och ska dessa få styra så skulle vi inte kunna diskutera någonting som är det minsta kontroversiellt." . Jag tycker alltså inte att vi ska känna som om vi måste hjäpas åt att vara moderatorer. Detta sa jag eftersom jag inte gillar när medlemar går in och vill styra. Inget blir bättre av det snarare får det motsatt effekt. Det är min åsikt och den var rent allmän och inte riktad mot dig personligen.

Jag respekterar din åsikt men jag delar den inte i det här fallet.
Pirum
http://www.politicsforum.org/images/flame_warriors/

Ovanstående är inte riktat till en enskild medlem.
*Ulrica*
Så. Nu har jag tagit några djupa andetag och ska försöka förklara vad jag menar. Det är väl inte konstigt att jag tar det personligt när jag är en av två som framför en åsikt, jag tror knappast ni syftade till Kallepellestinaolle eller ingepellaulla?

I den här tråden har det framkommit att en del har känt sig lurade och bedragna på Odla. Det har framkommit att det finns medlemmar som har registrerat flera olika identiteter. Det har framkommit att trådar tas bort på grund av att de fullkomligt har spårat ur. Det har framkommit att medlemmar har lämnat Odla för att de känt sig mobbade. Det har framkommit att personer registrerar sig på Odla för att förstöra.

När då någon framför en åsikt att det kanske skulle vara bra med moderering (utan att specificera hur eller av vem) för att avhjälpa dessa problem så bemöts detta kreativa förslag på en lösning på följande tre sätt:
1. Total förnekelse om att de finns några problem på Odla - det är helt perfekt som det är.
2. Förslaget tolkas som att personen som kommer med förslaget anser att man borde begränsa yttrandefriheten, införa censur och förbjuda vissa ämnen att diskuteras på Odla.
3. Personen som kommer med förslaget tolkas som överkänslig, självgod, präktig och polisiär.

Det värsta jag vet är när andra bestämmer vad det jag säger eller skriver betyder utan att fråga först. Jag tycker tillexempel inte alls att en moderator samtidigt ska vara medlem - det skulle leda till jättekonflikter. Jag anser inte alls att man ska begränsa yttrandefriheten på forumet.

Men jag är faktiskt hellre präktig än otrevlig och uppkäftig!
Grå
CITAT (Pirum @ 06-05-2008, 20:09) *

Och nu sitter alla och funderar jättemycket biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (*Ulrica* @ 06-05-2008, 20:17) *
Så. Nu har jag tagit några djupa andetag och ska försöka förklara vad jag menar. Det är väl inte konstigt att jag tar det personligt när jag är en av två som framför en åsikt, jag tror knappast ni syftade till Kallepellestinaolle eller ingepellaulla?

I den här tråden har det framkommit att en del har känt sig lurade och bedragna på Odla. Det har framkommit att det finns medlemmar som har registrerat flera olika identiteter. Det har framkommit att trådar tas bort på grund av att de fullkomligt har spårat ur. Det har framkommit att medlemmar har lämnat Odla för att de känt sig mobbade. Det har framkommit att personer registrerar sig på Odla för att förstöra.

När då någon framför en åsikt att det kanske skulle vara bra med moderering (utan att specificera hur eller av vem) för att avhjälpa dessa problem så bemöts detta kreativa förslag på en lösning på följande tre sätt:
1. Total förnekelse om att de finns några problem på Odla - det är helt perfekt som det är.
2. Förslaget tolkas som att personen som kommer med förslaget anser att man borde begränsa yttrandefriheten, införa censur och förbjuda vissa ämnen att diskuteras på Odla.
3. Personen som kommer med förslaget tolkas som överkänslig, självgod, präktig och polisiär.

Det värsta jag vet är när andra bestämmer vad det jag säger eller skriver betyder utan att fråga först. Jag tycker tillexempel inte alls att en moderator samtidigt ska vara medlem - det skulle leda till jättekonflikter. Jag anser inte alls att man ska begränsa yttrandefriheten på forumet.

Hej Ulrica!
Jag tycker att du gör en rejäl övertolkning av responserna när du presenterar dina punkter 1 - 3. Troligen beror det på att du är väldigt engagerad i denna fråga. Det ska du ha all heder för. Jag tycker inte som du när det gäller behovet av moderatorer, det har framkommit här och tidigare också. Jag vill dock ge dig väldigt mkt rätt på en punkt: Det lönar sig verkligen väldigt dåligt att vara ansvarstagande och medlande här på forumet. Vi behandlar verkligen ofta de "välmenande" sämre är de "otrevliga och uppkäftiga".
kompiskram.gif
rahmat2
CITAT (Pirum @ 06-05-2008, 20:09) *
http://www.politicsforum.org/images/flame_warriors/

Ovanstående är inte riktat till en enskild medlem.

Detta har jag sett (och med det har jag inte sagt att det var riktid till mig).
Ett par saker för jag förklara:
- Det sägs både i Sverige och även andra länder att man ska respektera religionen, vilket jag har alltid betraktat som samhällsregel och därmed inte har nån respekt för. Men människan vill jag så gärna så länge h*n vill själv värdesätta och vara försiktig med.
- När de självklaraste rättigheterna ifrågasätts, brukar jag inte vara snäll längre. Många medlemmar har erfarit detta från mig.
-det finns en kultur på detta Forum och det är det att när ett inlägg upptäcks vara " obekväm" brukar många hoppa på personen, istället för att låta en person sköta diskussionen och andra kan hålla sig i bakgrunden. På så sätt kan man garantera att utbyte av idéer sker ostörd. Ibland har jag varit tvången att välja mellan inläggen och svara på det viktigaste( ur min synvinkel iallafall). Om man inte har språket som modersmål, då blir det väldigt svårt att svara alla. Och nån har mage att säga: du har inte svarat mig och därför har jag inte respekt för dig. Under de hårda {["diskussionerna"]} har jag missat många inlägg. Har inte sett de helt enkelt. saker och ting går fort, för {["flocket"]} är på dig.
-När jag upptäcker att några försöker använda icke-ordinarie hjälpmedel i samband med utbyte av idéer, då kör jag med dem så hårt som möjligt.
- som regel ger jag mig in i [{"bråk"]} när någons rätt trampas på.
*Ulrica*
CITAT (Aqvakul @ 06-05-2008, 20:24) *
Det lönar sig verkligen väldigt dåligt att vara ansvarstagande och medlande här på forumet. Vi behandlar verkligen ofta de "välmenande" sämre är de "otrevliga och uppkäftiga". kompiskram.gif
Tack!!! Det värmde verkligen för det är precis så det känns!
Gunilla T
Där sa du något intressant Aqvakul - varför blir det så ilsket när någon vill medla och lugna?
*Ulrica*
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 20:31) *
Där sa du något intressant Aqvakul - varför blir det så ilsket när någon vill medla och lugna?
Men när någon är kaxig, otrevlig och uppkäftig då ska den försvaras eftersom det är så viktigt med yttrandefrihet!?!?
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 20:31) *

Kan det vara så att det upplevs som jobbigt att bli "tillsagd", att man tycker att man hamnar i underläge.
(Vi svenskar är ju lite (ö-)kända för avundsjuka och jante-inställning)
*Stintan*
Ulrica, det är lite svårt att svara när du riktar dig till flera skribenter i samma inlägg eftersom bl.a. jag då inte sagt samma saker som de övriga. Men jag förstår inte riktigt varför du tar åt dig personligen. Du har ju uttryckt din åsikt.
Tar du illa upp varje gång någon inte delar din åsikt?
*Ulrica*
CITAT (Stintan43 @ 06-05-2008, 20:36) *
Ulrica, det är lite svårt att svara när du riktar dig till flera skribenter i samma inlägg eftersom bl.a. jag då inte sagt samma saker som de övriga. Men jag förstår inte riktigt varför du tar åt dig personligen. Du har ju uttryckt din åsikt.
Tar du illa upp varje gång någon inte delar din åsikt?
Hm, jag tycker att det är skillnad på att inte dela någons åsikt och att håna någon för dennes åsikt. Visst, det blir lite fel när jag slår samman alla i ett svep - då får tex. du skit för vad Gita skriver etc. och det blir ju orättvist. Men när 4-5 personer hoppar på en persons åsikt på en gång och totaldissar den så blir det jobbigt... när det dessutom känns som om alla helt har missförstått vad åsikten går ut på och istället tolkar den lite som de själva vill så är det svårt att inte bli lite irriterad...

Om man nu inte tycker att det behövs någon ytterligare form av moderering så kan man uttrycka det istället för att dra slutsatser om den/de som framför förslaget. Jag skriver tex. inte att de som inte vill ha någon moderering är anarkistiska polishatande attackdemonstranter...

Sen visst, jag tar nog skaer mer personligt än jag borde, det medger jag. Det är inte första gången jag får höra det. Det är något jag absolut behöver jobba på. Men faktum kvarstår - om man försöker mana till besinning här på Odla så får man skit för det och det känns väldigt orättvist.
Betty
CITAT (*Ulrica* @ 06-05-2008, 20:17) *

Vet du Ulrica, jag syftade varken på Kallepellestinaolle eller ingepellaulla eller dig när jag skrev mitt inlägg. Jag önskar i all välmening att du tar ett till djupt andetag och läser vad jag skriver utan att göra egna, i det här fallet, felaktiga tolkningar.

Jag förstår inte hur du kom fram till de där tre numrerade tolkningarna, vet inte vilken av dem du tillskriver mig men vill bara säga att jag tycker att du tolkar fel.
Jag ser inte att varken Gita, Stintan eller jag har vänt oss mot dig personligen på något sätt, jag ser det som att vi bara inte instämmer med det förslag du hade. De må vara ett hur välmenande förslag som helst från din sida - men vi instämmer inte i det. Man måste få tycka olika - ingen av oss rackar ner på dig som person, vi delar bara inte din åsikt i frågan.
Vad du menar med den här meningen; Det värsta jag vet är när andra bestämmer vad det jag säger eller skriver betyder utan att fråga först. förstår jag inte alls.

För mig får du vara precis hur du vill, präktig,uppkäftig eller rent av otrevlig - det är upp till dig och ingen annan.
Bettson
Du tog nog åt dig för orden präktig forumplis. De har yttrat av samma skribent förut och jag har länge trott att det var mig hon menade. Jag försökte också medla. Så ta det inte så personligt utan svara att det är din rättighet enligt hennes citat att uttrycka dina åsikter även om de för henne är "präktiga.

Jag tror nog inte att dom nålsticken var ämnade åt dig så ta ett djupt andetag och pys lite ånga så mår du bättre.
Bettson
Det gick inte att redigera, verkar vara något fel så jag citerar mig själv i stället. Den jag syftar på är Gita och hennes uttalnden om forumpoliser så att ingen annan tar illa upp.

Lugna ner dig Ulrica, det var nog egentligen inte menat åt dig.
rahmat2
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 10:45) *
Du har nog inte förstått troll-leken riktigt.

Mönstret är nästan alltid detsamma. Trolle har inte bara olika nicks de skriver under helt olika personilgheter också.

Typiskt mönster om jag får säga så går till så här.

Först bygger trollet upp en sympatisk identitet som är omtyckt, empatikt och knyter kontakt med flera om inte på ett personligt plan så åtminstone på ett anonymt personligt plan.

Efter en tid reggar de en osympatisk identitet som provocerar gärna den egna sympatiska identiteten om den lyckats knyta tillräckligt starka bank på forat. Eller.... angriper den förstas vänner på forat.

Så fortsätter leken med kanske en tredje identiet som nu tillsammans med andra ärliga medlemmar börjar trollvarna, sprida misstänksamhet om vem den riktiga identiteten är som trollar osv.

Ju mera gräl desto bättre för trollet.

Att sluta svara och sluta skriva brukar ju funka bra om nu inte trollet fortsätter med flera identiteter och drar upp tråden på nytt. ELler om inte alla genomskådar fenomenet vilket inte alla gör.

Så det handlar inte om något oskyldigt käftande och provokationer.

Det är lögner, förtal, gå bakom ryggen, PM, svek och allt skit man kan tänka sig som den värsta dokusåpa. Trollens riktiga mål är alltid att få¨ett fora att kollapsa eller stänga.

Någonstans under vägen gör detta människor riktigt illa för att man inte lärt sig att ta detta för vad det är.

Lite längre fram på vägen lär man sig ta det med en klackspark, skratta åt elendet och kalla det för dess riktiga namn.

När så sker så startar gärna trollen nya trådar som handlar om de luttrade dvs de som känner igen fenomenet och benämner det för vad det är. Hur otrevliga och misstänksamma dessa är och att de ingår i klubben för invärdes beundran med noll social kompetens.

Samtidigt får nog tyvärr en och annan ovan forumist en armbåge till välkomnande ock känner sig illa bemötta. De klandrar då gärna de genom erfarenhet luttrade medlemmarna för dåligt bemötande vilket det kanske ibland är.

De som verkligen borde klandras är trollen, men konstigt nog så tar många dom i försvar med ett asch.... det är ju bara intenet.... ger man i sig i leken får man leken tåla.
And here we go again..... it`s a hole in the bucket dear Liza dear Liza....... slap.gif

I det verkliga livet vad vi gör står som bas och bakgrund för aktiviterna på Internet. I denna bestialiska ram som du målar upp har du placerat mig klart och tydligt en gång öppet. Och med namnet"ramath". Medlemmarna har kritiserat dig. Men du har inte visat nåt mänskligt i dig för att antingen backa från dina påstående eller verifeiera de. Vad tänker du göra?
Betty
CITAT (*Ulrica* @ 06-05-2008, 20:46) *
Om man nu inte tycker att det behövs någon ytterligare form av moderering så kan man uttrycka det istället för att dra slutsatser om den/de som framför förslaget.

Det var exakt det jag gjorde... och inget annat. Har inte någonstans dragit några slutsatser om dig som person.

Nu ska jag gå och titta på TV, House har just börjat...
*Stintan*
CITAT (*Ulrica* @ 06-05-2008, 20:46) *
Hm, jag tycker att det är skillnad på att inte dela någons åsikt och att håna någon för dennes åsikt. Visst, det blir lite fel när jag slår samman alla i ett svep - då får tex. du skit för vad Gita skriver etc. och det blir ju orättvist. Men när 4-5 personer hoppar på en persons åsikt på en gång och totaldissar den så blir det jobbigt... när det dessutom känns som om alla helt har missförstått vad åsikten går ut på och istället tolkar den lite som de själva vill så är det svårt att inte bli lite irriterad...

Om man nu inte tycker att det behövs någon ytterligare form av moderering så kan man uttrycka det istället för att dra slutsatser om den/de som framför förslaget. Jag skriver tex. inte att de som inte vill ha någon moderering är anarkistiska polishatande attackdemonstranter...

Sen visst, jag tar nog skaer mer personligt än jag borde, det medger jag. Det är inte första gången jag får höra det. Det är något jag absolut behöver jobba på. Men faktum kvarstår - om man försöker mana till besinning här på Odla så får man skit för det och det känns väldigt orättvist.

Jag har iallafall inte haft för avsikt att håna dig och jag förstår vad du menar och jag vet att du vill bara gott men som sagt så delar jag inte din åsikt om att vi behöver några moderatorer utöver Ingemar och Göran.
Gita
CITAT (*Ulrica* @ 06-05-2008, 19:39) *

Men vad är det Du vill att moderator/modererare skall göra? Som inte forumägarna redan gör, om inte plocka bort inlägg som i Ditt tycke inte är trevliga. Och ja, jag är kaxig, jag käftar mot, jag har starka åsikter och stor integritet och jag vill att alla andra skall ha samma rätt, även om de framför åsikter stick i stäv med mina egna. Den som inte gillar mina inlägg kan lätt hoppa över dem, men däremot vill jag inte ha mina eller andras inlägg bortplockade av trångsynta präktighetsnissar. Som sagt, det är väldigt enkelt att helt enkelt inte läsa inlägg av skribenter man inte gillar.
Så, vad är det Du egentligen vill? Vilka inlägg vill Du moderara bort?Vilka skribenter vill Du porta? Vad är det Du vill att dina hett önskade moderatorer skall göra?
Gita
LadyG
Samma saker som Ingemar och Göran, fast snabbare och innan diskussionerna blivit inflammerade så pass att det sprider sig till resten av forumet kanske? Jag vet inte, men jag förstår *Ulrika*, och det handlar inte om censur lika lite som det handlar om att porta eller stänga ner. Det handlar om att vuxna här inne uppför sig som barnrumpor och det behövs en barnvakt som sitter med och vaktar så inte de börjar kasta saker på varandra i tid och otid.

Diskutera livligt, men personangrepp och obefogade påhopp borde modereras bort. Jag känner inte till NÅGOT annat forum som har så slapp kontroll.
rahmat2
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 15:21) *
...
Sedan förstår jag att äldre medlemmar äger större trovärdighet - är det ingen som tror att jag som ny här är ett forumtroll? Jag kan ju vara ganska uppkäftig ibland - räcker inte det för att bli misstänkt?

Den viktigaste frågan på tråden har inte svarats av de självutnämnda Internettrollexperterna!
*Stintan*
Jag har då inte sett att inflammationen brukar smitta av sig till andra trådar på forumet. Tvärtom brukar det vara en tråd i taget där det går lite hett till. När en bråktråd plockas bort så dyker det oftast ganska snart upp en ny bråktråd. Den här t.ex. skulle lätt kunna bli en sådan. Jag har funderat ibland på om det är så att det faktiskt behövs en sådan tråd så att folk får ur sig sina aggressioner.
Gita
CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 21:09) *
Samma saker som Ingemar och Göran, fast snabbare och innan diskussionerna blivit inflammerade så pass att det sprider sig till resten av forumet kanske? Jag vet inte, men jag förstår *Ulrika*, och det handlar inte om censur lika lite som det handlar om att porta eller stänga ner. Det handlar om att vuxna här inne uppför sig som barnrumpor och det behövs en barnvakt som sitter med och vaktar så inte de börjar kasta saker på varandra i tid och otid.

Diskutera livligt, men personangrepp och obefogade påhopp borde modereras bort. Jag känner inte till NÅGOT annat forum som har så slapp kontroll.

Kan Du precisera lite? Kan Du ge exempel på inlägg från, låt oss säga, senaste månaden som borde tagits bort. Som Du kanske förstår så är yttrandefrihet, ja alla former av friheter, viktiga för mig så jag vill gärna veta.
Gita
Aqvakul
CITAT (Stintan43 @ 06-05-2008, 21:21) *
Jag har då inte sett att inflammationen brukar smitta av sig till andra trådar på forumet. Tvärtom brukar det vara en tråd i taget där det går lite hett till. När en bråktråd plockas bort så dyker det oftast ganska snart upp en ny bråktråd. Den här t.ex. skulle lätt kunna bli en sådan. Jag har funderat ibland på om det är så att det faktiskt behövs en sådan tråd så att folk får ur sig sina aggressioner.

Kan nog stämma ganska bra, tror jag.
LadyG
CITAT (Gita @ 06-05-2008, 21:23) *
Kan Du precisera lite? Kan Du ge exempel på inlägg från, låt oss säga, senaste månaden som borde tagits bort. Som Du kanske förstår så är yttrandefrihet, ja alla former av friheter, viktiga för mig så jag vill gärna veta.
Gita

Hela de trådarna har plockats bort fast det tog sin lilla tid, och det är du väl medveten om. Yttrandefriheten tillåter fortfarande inte ärekränkning, personangrepp eller hets mot folkgrupp och det är en rättighet att framföra, sprida och ta emot information, åsikter och andra meddelanden utan att någon i förväg hindrar detta. Men någon måste kunna gå in i efterhand och ta hand om sådant som yttras i strid mot lagarna och Odlas egna regler.
Gita
CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 21:37) *
Hela de trådarna har plockats bort fast det tog sin lilla tid, och det är du väl medveten om. Yttrandefriheten tillåter fortfarande inte ärekränkning, personangrepp eller hets mot folkgrupp och det är en rättighet att framföra, sprida och ta emot information, åsikter och andra meddelanden utan att någon i förväg hindrar detta. Men någon måste kunna gå in i efterhand och ta hand om sådant som yttras i strid mot lagarna och Odlas egna regler.

Jag har förstått att tråden om Engla plockats bort, men jag förstår faktiskt inte varför. Kunde varken se ärekränkning, hets mot folkgrupp eller personangrepp i den. En del knäppa inlägg förstås, men det är väl inget brott att vara knäpp. Eller?
Gita
Bettson
Detta var svar på rahmats fråga vad jag skulle göra med hans upprättelse och mitt omänskliga beteende. Citatfunktionen fungerar inte så det får bli så här.
rahmat2
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 21:44) *
Detta var svar på rahmats fråga vad jag skulle göra med hans upprättelse och mitt omänskliga beteende. Citatfunktionen fungerar inte så det får bli så här.

Har borgerliga partier inte gjort reklam för kriget i Irak?
LadyG
CITAT (Gita @ 06-05-2008, 21:44) *
Jag har förstått att tråden om Engla plockats bort, men jag förstår faktiskt inte varför. Kunde varken se ärekränkning, hets mot folkgrupp eller personangrepp i den. En del knäppa inlägg förstås, men det är väl inget brott att vara knäpp. Eller?
Gita

Knäpp får man gärna vara, bara man inte är knäpp och bryter mot reglerna. Jag tror nog att en del av vad som sades i den tråden kan uppfattas som ganska kränkande om det hade sagts öga mot öga, men folk tror att nivån är högre på ett anonymt forum och att de kan kasta vad som hlest på vem som helst. Fast eftersom det inte var jag personligen som drabbades så kan det vara så att jag tyckte det såg kränkande ut utan att de som drabbades tyckte det.
Bettson
Rahmat, du är nu ute och fiskar efter upprättelse från mig igen. Det får du inte. Du har i den borttagna tråden förutom att du kallat mig för lögnare sagt att jag (läs Bettson personligen) har grillat marinerade och omarinerade barn i Irak.

Då var det för farao inte något som helst snack om borgerliga partier. För övrigt har jag aldrig tilhört något politiskt parti alls.

Nu får du för farao ta och ge dig någon gång. Du kallar folk för terrorister, högerextemister och vad finns det för namn på folk som frillar barn i Irak.

Du är bara för mycket..................................mycket för mycket.
rahmat2
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 21:54) *
Rahmat, du är nu ute och fiskar efter upprättelse från mig igen. Det får du inte. Du har i den borttagna tråden förutom att du kallat mig för lögnare sagt att jag (läs Bettson personligen) har grillat marinerade och omarinerade barn i Irak.

Då var det för farao inte något som helst snack om borgerliga partier. För övrigt har jag aldrig tilhört något politiskt parti alls.

Nu får du för farao ta och ge dig någon gång. Du kallar folk för terrorister, högerextemister och vad finns det för namn på folk som frillar barn i Irak.

Att er agerande var organiserade sa mig att ni var borgerliga. Och jag skerv"ni borgerliga"!
Om jag haft längre tid på mig skulle jag förklarat att dina ankalgelser mot mig påminde mig om anklagelserna som gjordes för att starta kriget. Kopplingen var där. Du misstänker för att ta värde ifrån någon. Detta har jag upprepat gång på gång!
alle
Det bästa sättet att ta död på ett troll är att sluta mata det. Snälla, låt nu trollet få svälta ihjäl.
rahmat2
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 21:54) *
Rahmat, du är nu ute och fiskar efter upprättelse från mig igen. Det får du inte. Du har i den borttagna tråden .
...

Med dina misstänksamheter som bakgrund hoppar du mitt i när hårda ord växlas. Och ditt inlägg innehöll många många skrattande figurer. Försökte läsa den. det gick inte. Du hängde på och ska inte klaga på att du har blivit beskriven för det du gjort.
Du har fått precis de orden som ditt agerande förtjänade!
*Ulrica*
CITAT (Gita @ 06-05-2008, 21:05) *
Men vad är det Du vill att moderator/modererare skall göra? Som inte forumägarna redan gör, om inte plocka bort inlägg som i Ditt tycke inte är trevliga. Så, vad är det Du egentligen vill? Vilka inlägg vill Du moderara bort?Vilka skribenter vill Du porta? Vad är det Du vill att dina hett önskade moderatorer skall göra?

Jag vill inte ta bort några inlägg. Jag skulle vilja att en utomstående moderator hade möjlighet att ta bort inlägg som bryter mot lagen eller om de bryter väldigt grovt mot de uppsatta forumreglerna, tex. hot, förtal och angivelse av personers identitet.

Jag vill inte porta någon. Jag skulle däremot vilja att den som har dubbla identiteter och använder båda i ett bedrägligt syfte får sitt IP portat. Att den som uppsåtligen registrerar sig för att förstöra på forumet får sitt IP portat. Vissa kanske skulle behöva bli portade tillfälligt ifall de upprepade gånger bryter mot forumets regler.

En oberoende moderator skulle ha som mål att inte ta bort varken trådar, inlägg eller medlemmar utan i första hand påminna om forumreglerna och netikett, i andra hand varna och i tredje och sista hand låsa en tråd eller en medlem från att skriva. Men inte på grund av personens åsikter utan på grund av personens brist på respekt för övriga medlemmar och netiketten. Personliga påhopp borde inte tolereras på ett forum. Jag tycker att man borde ha samma samtalston och hövlighet som när man samtalar i verkligheten och jag är inte med i något sammanhang där man tilltalar varandra så som du ofta tilltalar andra här på Odla.

Jag tycker att det har gått för långt om en hel tråd måste tas bort helt för att den är så infekterad. Detta leder oftast till en ny tråd som också blir infekterad. Bättre då att ha tydligare regler och se till att reglerna efterföljs.

Sedan är det inte så att jag så väldigt himla hett önskar moderatorer, jag tycker jag har vant mej och anpassat mej. Jag har accepterat att majoriteten tycker att det fungerar alldekles utmärkt utan moderator här på Odla. Jag håller mej borta från trådar som bara innehåller tjafs. Jag glömde dock att detta med moderatorer är en väldigt jobbig fråga för många så det var därför jag stödde den frågan när den kom upp i den här tråden. Den här tråden handlar ju faktiskt om problemet med Internettroll, bedragare och andra forumproblem och då är väl frågan om moderatorer ganska självklar???

En utomstående moderator hade kunnat kolla dubbla registreringar, medla mellan medlemmar som har en konflikt, hjälpa nybörjare, kanske samla klistrade infotrådar i början av varje rubrik, hålla i supportavdelningen och en massa andra bra saker som moderatorer gör i andra forum. Försvåra för spammare och troll, för de som registrerar sig för att de har tråkigt och vill förstöra lite för någon annan.

Nu vet du hur jag menar så du behöver inte spekulera mer.

Gossen Ruda
Rahmat, jag tycker du skall sluta kritisera andra och framför allt sluta upp med att hitta på den ena kränkande benämningen efter den andra. Du gör dig bara löjligare och löjligare. Det fanns för ca 2500 år en känd tänkare i Kina med namnet Konfucius(el Konfutse el Kung-fu-tsi). Han hade sina idéer om lojal underordning mm som knappast är användbara idag men det finns även en massa tänkvärda talesätt som tillskrivs honom, bl.a. detta: "Speglosan vanärar endast sin upphovsman". Sov du på den.
alle
Som sagt var... någon som är sugen på ett kafferep? Rabarberpaj, hur skulle det smaka?
rahmat2
CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 10:45) *
Du har nog inte förstått troll-leken riktigt.

Mönstret är nästan alltid detsamma. Trolle har inte bara olika nicks de skriver under helt olika personilgheter också.

Typiskt mönster om jag får säga så går till så här.

Först bygger trollet upp en sympatisk identitet som är omtyckt, empatikt och knyter kontakt med flera om inte på ett personligt plan så åtminstone på ett anonymt personligt plan.

Efter en tid reggar de en osympatisk identitet som provocerar gärna den egna sympatiska identiteten om den lyckats knyta tillräckligt starka bank på forat. Eller.... angriper den förstas vänner på forat.

Så fortsätter leken med kanske en tredje identiet som nu tillsammans med andra ärliga medlemmar börjar trollvarna, sprida misstänksamhet om vem den riktiga identiteten är som trollar osv.

Ju mera gräl desto bättre för trollet.

Att sluta svara och sluta skriva brukar ju funka bra om nu inte trollet fortsätter med flera identiteter och drar upp tråden på nytt. ELler om inte alla genomskådar fenomenet vilket inte alla gör.

Så det handlar inte om något oskyldigt käftande och provokationer.

Det är lögner, förtal, gå bakom ryggen, PM, svek och allt skit man kan tänka sig som den värsta dokusåpa. Trollens riktiga mål är alltid att få¨ett fora att kollapsa eller stänga.

Någonstans under vägen gör detta människor riktigt illa för att man inte lärt sig att ta detta för vad det är.

Lite längre fram på vägen lär man sig ta det med en klackspark, skratta åt elendet och kalla det för dess riktiga namn.

När så sker så startar gärna trollen nya trådar som handlar om de luttrade dvs de som känner igen fenomenet och benämner det för vad det är. Hur otrevliga och misstänksamma dessa är och att de ingår i klubben för invärdes beundran med noll social kompetens.

Samtidigt får nog tyvärr en och annan ovan forumist en armbåge till välkomnande ock känner sig illa bemötta. De klandrar då gärna de genom erfarenhet luttrade medlemmarna för dåligt bemötande vilket det kanske ibland är.

De som verkligen borde klandras är trollen, men konstigt nog så tar många dom i försvar med ett asch.... det är ju bara intenet.... ger man i sig i leken får man leken tåla.
And here we go again..... it`s a hole in the bucket dear Liza dear Liza....... slap.gif

Allt detta har du skrivit bara för att rättfärdiga ditt avskyvärda agerande!
Du misstänker friskt. Och avböjer verifiering. Nån värde i ditt agerande kan jag inte se.
Gita
[quote name='*Ulrica*' date='06-05-2008, 22:17' post='835011']
Jag
jag är inte med i något sammanhang där man tilltalar varandra så som du ofta tilltalar andra här på Odla.

[/quote
Hoppsan, nu behöver Du nog förklara Dig!
Fast jag är förstås inte med i något sammanhang där man är så mästrande som Du ofta är här på Odla.
Gita

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon