|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 15:54)  Gillar dig också, du är så duktig
skogstroll
13-05-2008, 15:46
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 16:22)  Jag tycker att det tråkigt att du ska känna som du gör. Vill man så kan man se kränkningar och förolämpningar i det mesta folk säger i en del inlägg behöver man ingen särskild fantasi för att se glåporden mot andra medlemmar.
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 13:32)  När vi försöker att föra en mer principiell diskussion, vad är då vitsen med att hoppa på tre medlemmar? Växer det präktkragar på din kolonilott eller?
CITAT (skogstroll @ 13-05-2008, 16:46)  i en del inlägg behöver man ingen särskild fantasi för att se glåporden mot andra medlemmar. Hm Nu blir det ett långt inlägg här. Jag har full förståelse för att folk reagerar på glåpord och påhopp på person. Att någon annan går in och "försvarar" den som blivit påhoppad tycker jag också är ok. "alla kan svara för sig själv" är lätt att säga om man har talets gåva, men det finns fortfarande personer som blir "stumma" (ledsna) av ord som andra inte lyfter på ögonbrynen av. "Att inte lägga sig i" är lika farligt på nätet som i verkligheten. Att säga att "man inte ska ta åt sig" på ett forum tycker jag är att göra det lätt för sig. Ingen vet vad den andre har råkat ut för, och vad vi reagerar på, så jag håller med om..."högt till tak, olika åsikter, men inga personliga glåpord. Att bli förbannad på andra är mänskligt, men att därför behöva införa en personlig censur och inte läsa trådarna tycker jag är fel. Jag undviker också att svara vissa medlemmar, då det inte leder till annat än personliga påhopp, men det hindrar inte att jag kan svara "andra medlemmar" i en bråktråd.
Elisabeth-Västkustkolonisten
13-05-2008, 16:35
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 15:38)  Det spelar ingen roll om ett uttalande är menat som ett påhopp eller ej. Uppfattar mottagaren att det är ett påhopp, en kränkning eller förolämpning så är det det.
Jag förstår inte varför Grå skrev som hon gjorde och jag uppfattade det som en förolämpning. Jag har tidigare känt mej förolämpad av Grå och jag tycker att hon förolämpar andra medlemmar också. Detta gör mej jätteledsen och jag har ingen större lust att vara på Odla mer.
Att inte läsa i eller delta i trådar anser jag inte vara en lösning. Det är som att säga att någon som är mobbad i skolan inte ska gå dit. Alla ska kunna vara med och delta i alla trådar på ett forum utan att riskera att känna sig förolämpade eller kränkta. Det handlar överhuvudtaget inte om att tala om för folk VAD de ska få skriva om utan HUR de skriver. Det går att uttrycka att man har en annan åsikt utan att värdera den andra personen, utan att vara sarkastisk, elak eller hämdlysten. Ulrika det var bra. För jag tycker inte heller att man hela tiden skall påpeka att man ju inte behöver läsa tråden. Avdelningen heter småprat och småprat är något trevligt, men nu är det otrevligt. Och trots allt är det hela ett trädgårdsforum, inte ett bråkforum. Lemonne skrev ju ett mycket bra inlägg också. Lemonne Alla vi här kanske vill diskutera olika saker utan att bråka..... Jag är inne i 6 Forum, och bara för sköjs skull. Inte för att bråka. Varför går man in i ett trädgårdsforum, även om ena avdelningen heter småprat, bara för att bråka. Det finns väl säkert så mänga andra forum som har en annan stil. Här på Odla har jag varit sen starten, men som det är nu, har det aldrig varit. Även om det har varit diskussioner förut. Jag förstår inte vad människor får ut av bråk, j aman skulle nästan vilja säga som Dr. Phil på TV, vad vinner du av det hela? Elisabeth
Gossen Ruda
13-05-2008, 16:47
CITAT (pejori @ 13-05-2008, 17:17)  Hm Nu blir det ett långt inlägg här. Jag har full förståelse för att folk reagerar på glåpord och påhopp på person. Att någon annan går in och "försvarar" den som blivit påhoppad tycker jag också är ok. "alla kan svara för sig själv" är lätt att säga om man har talets gåva, men det finns fortfarande personer som blir "stumma" (ledsna) av ord som andra inte lyfter på ögonbrynen av. "Att inte lägga sig i" är lika farligt på nätet som i verkligheten. Att säga att "man inte ska ta åt sig" på ett forum tycker jag är att göra det lätt för sig. Ingen vet vad den andre har råkat ut för, och vad vi reagerar på, så jag håller med om..."högt till tak, olika åsikter, men inga personliga glåpord. Att bli förbannad på andra är mänskligt, men att därför behöva införa en personlig censur och inte läsa trådarna tycker jag är fel. Jag undviker också att svara vissa medlemmar, då det inte leder till annat än personliga påhopp, men det hindrar inte att jag kan svara "andra medlemmar" i en bråktråd. Kloka ord, håller med. Sen kan även den mest lugne få ett spel och häva ur sig dumheter efter att ha fått påhopp men det är den som kastar den första stenen som orsakar det hela. Det finns väl bara en eller ett par här som direkt kan gå till personangrepp med hårda ord efter ganska oskyldiga inlägg. Beträffande rahmats avstängning så fick jag beskedet direkt från wbmaster efter att i ett mail bett honom undersöka vissa saker. Det visade sig att han själv haft liknande misstankar under helgen och dessutom tröttnat på rahmat. Mina misstankar gällde en hel trollfamilj men några bevis för detta går inte att få. Dock har dom misstänkta medlemmarna hållit sig lugna sen helgen vilket stärker mina misstankar igen. Varför h*n stängts av? Det får väl egentligen webmaster svara på men var och en kan fundera på vilka positiva och negativa saker h*n tillfört forumet? Hallå!!! Jaså, inga positiva. Håller med. Därmot en massa totalt urflippade trådar skapade av mer eller mindre avsiktligt missförstådda ord eller uttryck. Höjden var väl när jag påpekat att man kan få på tafsen av stötande inlägg och av detta skapade h*n fritt ur fantasin Brödraskapet som slår på tafsen. För mig ganska otroligt att det inte var avsiktligt men hur det var med den saken vet bara personen bakom nicket. Sen ville h*n att Odla skulle agera och det skedde också, fast kanske inte på det sättet h*n ville. Jag skriver avsiktligt h*n för mina misstankar ligger fortfarande och gnager. Pax på er.(Pax är latin och betyder fred)
Hej, här är jag! *vinkar* Jag som drog igång rond 24 eller nåt. Det var säkert jättedumt att tro att det var Grå som redigerade, speciellt när alla ni andra direkt såg att det måste vara nåt fel på forumet. Att det sen blev ännu konstigare när någon försökte rätta till alltihop igen, och att Grås sambo hamnade där istället förvånade nog ingen annan heller.
*Stintan*
13-05-2008, 17:10
CITAT (Berith @ 13-05-2008, 18:01)  Hej, här är jag! *vinkar* Jag som drog igång rond 24 eller nåt. Det var säkert jättedumt att tro att det var Grå som redigerade, speciellt när alla ni andra direkt såg att det måste vara nåt fel på forumet. Att det sen blev ännu konstigare när någon försökte rätta till alltihop igen, och att Grås sambo hamnade där istället förvånade nog ingen annan heller.  Det är ju faktiskt bara admin som kan gå in och fixa i andras inlägg. Nu försökte admin rätta till men då blev det knas och nu är flera inlägg istället borta. Någon var i det här fallet alltså admin.
CITAT (Berith @ 13-05-2008, 18:01)  Hej, här är jag! *vinkar* Jag som drog igång rond 24 eller nåt. Det var säkert jättedumt att tro att det var Grå som redigerade, speciellt när alla ni andra direkt såg att det måste vara nåt fel på forumet. Att det sen blev ännu konstigare när någon försökte rätta till alltihop igen, och att Grås sambo hamnade där istället förvånade nog ingen annan heller.  Grås sambo och alla andra som hade gjort ett inlägg på första sidan. "Någon" var Göran Carlsson. Har du fått nog snart, eller vill du leka lite till?
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 18:10)  Det är ju faktiskt bara admin som kan gå in och fixa i andras inlägg. Nu försökte admin rätta till men då blev det knas och nu är flera inlägg istället borta. Någon var i det här fallet alltså admin. Så tokigt det kan bli. Konstigt att ingen reagerade innan jag såg det i tråden? Varför bara den tråden, eller finns det fler?
CITAT (Berith @ 13-05-2008, 18:16)  Så tokigt det kan bli.
Konstigt att ingen reagerade innan jag såg det i tråden? Varför bara den tråden, eller finns det fler? Har du inte läst Bettsons inlägg? Det ska tydligen finnas fler och nog har hon reagerat innan dig, med orden "nu har trollen varit inne och glömt att sopa igen spåren". Samma typ av anklagelser som du kommer med, utan att först fråga - eller ens bemöda sig med att fråga admin. Klart det sitter troll i varenda forumtråd då - och Gossen Rubbad - du är bara för mycket. "Trollfamiljer"... "Du och jag webmaster... jaaa, du och jag Rudan..." Jag hoppas Rahmat får komma tillbaka snart, för det är knappast han som är det största abret av er två. CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 15:38)  Det spelar ingen roll om ett uttalande är menat som ett påhopp eller ej. Uppfattar mottagaren att det är ett påhopp, en kränkning eller förolämpning så är det det.
Jag förstår inte varför Grå skrev som hon gjorde och jag uppfattade det som en förolämpning. Jag ska försöka komma ihåg att lägga på Carolaaccenten och fjolla och puttidutta lite extra med just dig Ulrika nästa gång jag har något att påpeka, så att du inte tar illa upp och känner dig kränkt och förolämpad i onödan. Pusselinusselidutt. Hoppas du får en uuuuuuunderbaar, stråååålande kväll.
skogstroll
13-05-2008, 17:43
jag tycker det är öken att rahmat har blivit avstängd när det finns de som kallat folk det ena och det andra... skillnaden är väl om man känner för att anmäla nån eller inte. Helst vill man väl inte det
CITAT (skogstroll @ 13-05-2008, 18:43)  jag tycker det är öken att rahmat har blivit avstängd när det finns de som kallat folk det ena och det andra... skillnaden är väl om man känner för att anmäla nån eller inte. Helst vill man väl inte det Skillnaden var väl att han övergick till hot. Om än förtäckta.
*Ulrica*
13-05-2008, 18:00
CITAT (Grå @ 12-05-2008, 08:49)  och jag hoppas att du har vett att skämmas, din kärring. CITAT (Grå @ 12-05-2008, 09:16)  Har du tigrar under sängen och monster i garderoben också? Du är helt osannolik Bettsson, stackars människa. CITAT (Grå @ 12-05-2008, 09:21)  Det hade inte spelat någon roll om jag hade skrivit "Tack snälla" så hade det uppfattats som spydigt och nonchalant eftersom det är så allagamlaforummedlemmarsomvaritmedfrånförstabörjanochdärmedhartillförskansatsiga ktieriodlaorumet har bestämt sig för att jag ska vara. Jag hade faktiskt min lenaste röst när jag skrev svaret till Bettson, men det hörs ju inte i skrift. Men vill man ta illa upp för precis allting så finns det ju inget som hindrar en. Hon/han/den/det kanske njuter av att vara lite offer, jag vet inte... CITAT (Grå @ 13-05-2008, 12:49)  För att "Bra-skrävet-Bettson!" har ju fakta och bevis på en massa konstigheter som de varit helt säkra på att jag är skyldig till, och de trådarna har jag aldrig ens tittat i och har därmed inte heller kunnat dementera hennes beskyllningar om taskigt igensopade spår. Snacka om dålig jävla stil. Och jag tycker inte att det finns någon anledning att avsluta varenda tråd på ditt kommando Ulrika. CITAT (Grå @ 13-05-2008, 17:06)  Växer det präktkragar på din kolonilott eller? CITAT (Grå @ 13-05-2008, 18:12)  Har du fått nog snart, eller vill du leka lite till? CITAT (Grå @ 13-05-2008, 18:30)  Jag hoppas Rahmat får komma tillbaka snart, för det är knappast han som är det största abret av er två. Jag ska försöka komma ihåg att lägga på Carolaaccenten och fjolla och puttidutta lite extra med just dig Ulrika nästa gång jag har något att påpeka, så att du inte tar illa upp och känner dig kränkt och förolämpad i onödan. Pusselinusselidutt. Hoppas du får en uuuuuuunderbaar, stråååålande kväll. Jag funderar precis som Elisabeth på vad du får ut av det här Grå? Varför gör du det?
Gossen Ruda
13-05-2008, 18:00
CITAT (skogstroll @ 13-05-2008, 18:43)  jag tycker det är öken att rahmat har blivit avstängd när det finns de som kallat folk det ena och det andra... skillnaden är väl om man känner för att anmäla nån eller inte. Helst vill man väl inte det Hoppas du inte menar mig för jag har inte gjort något. Jag påpekade dock för admin tidigare om en tråd där rahmat härjat och som jag tyckte skulle stängas, istället togs den bort. Möjligen fick admin då upp ögonen för rahmat och fick till slut nog. Detta skedde under helgen när jag var borta från nätrymden.
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 19:00)  Jag funderar precis som Elisabeth på vad du får ut av det här Grå? Varför gör du det? För att ge svar på tal. Är det något mer du undrar över, ack du sagolikt fantastiska och väna varelse?
*Ulrica*
13-05-2008, 18:07
CITAT (Grå @ 13-05-2008, 19:04)  Är det något mer du undrar över, ack du sagolikt fantastiska och väna varelse? Nej, jag undrar bara det. Vad får du ut av att vara taskig och sarkastisk mot tex. mej?
*Stintan*
13-05-2008, 18:09
CITAT (Berith @ 13-05-2008, 18:16)  Så tokigt det kan bli.
Konstigt att ingen reagerade innan jag såg det i tråden? Varför bara den tråden, eller finns det fler? Berith du la fram dina misstankar igår kl 06:27. Hur många tror du sitter på nätterna och kollar efter fel i trådar. Sent vid 12-tiden kvällen innan var jag inne i den tråden för att kolla en bild och jag vet Med 100% säkerhet att då hade ingen varit inne och trixat i tråden. Alla inlägg fanns kvar och bilderna var på rätt ställe. Fråga admin istället för att insinuera och misstänka. Det kanske finns nån bug eller nåt, tror ingen medlem kan svara på hurdetta kunde ske.
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 19:07)  Nej, jag undrar bara det. Vad får du ut av att vara taskig och sarkastisk mot tex. mej? Varför anser du att jag är taskig och sarkastisk mot dig? Det har jag inte varit, men ber du snällt en gång till så kan jag börja, fina lilla du. Jag gör allt för dig, det vet du.
Solstorm
13-05-2008, 18:12
Det finns många forummedlemmar som kan uttala en åsikt utan att förolämpa. Ulrica är en av dem. De har en samtalston som jag uppskattar. Är så innerligt trött på dem som inte kan uttrycka en åsikt utan att förolämpa. Det är ju inte meningen att forumet ska användas som något dj-a katharsis för dem som behöver få ur sig massa aggressioner. Skaffa en sandsäck att slå på istället.
Det brukar vara människor som har eller har haft dåligt självförtroende som tror att de växer själva genom att vara oförskämd mot andra. Man kan ju undra vad deras barn får lära sig för jargong. Eller är det bara här på forumet som man spyr ur sig sådant som man inte gör annars?
Hoppas innerligt att varken Ulrica eller någon annan som kan uppträda hövligt lämnar forumet. Utan er så har forumet inget värde längre.
herkules
13-05-2008, 18:15
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 15:31)  Eftersom du envisas så ska jag försöka förklara, även om svaret var riktat till Grå.
Jag uttryckte att jag tyckte att det var onödigt av Grå att ge Berith, Bettson och Ulrica varsin känga, när vi försökte diskutera mer principiellt. Sen missuppfattade jag din kommentar som att du tyckte att mitt inlägg var ett påhopp på Grå, vilket jag förnekade. Du menade, förstod jag sen, att Grås inlägg inte innehöll några påhopp. Mitt förnekande blev då väldigt konstigt. Ursäkta om jag ställt till det, ingen stor sak för min del. ja och här uppfattar vi saker och ting olika igen, grå säger precis rakt ut det berith gör, är det fel? vad hon säger till bettson har jag ingen åsikt om men inte kan man se det som ett personligt påhopp? att hon också talar om för ulricaa att hon inte tänker lyda hennes råd är väl inte heller fel? man läser det man vill läsa verkar det som.
Solstorm
13-05-2008, 18:15
CITAT (Grå @ 13-05-2008, 19:11)  Varför anser du att jag är taskig och sarkastisk mot dig? Det har jag inte varit, men ber du snällt en gång till så kan jag börja, fina lilla du. Jag gör allt för dig, det vet du. Anser du själv att du är vänlig?
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 19:09)  Berith du la fram dina misstankar igår kl 06:27. Hur många tror du sitter på nätterna och kollar efter fel i trådar. Sent vid 12-tiden kvällen innan var jag inne i den tråden för att kolla en bild och jag vet Med 100% säkerhet att då hade ingen varit inne och trixat i tråden. Alla inlägg fanns kvar och bilderna var på rätt ställe.
Fråga admin istället för att insinuera och misstänka. Det kanske finns nån bug eller nåt, tror ingen medlem kan svara på hurdetta kunde ske. Ok ok.... Tycker det är onödigt att ni andra råkar i luven på varandra för det här, släng skiten på mej istället, det bekommer mej inte ett dugg.
herkules
13-05-2008, 18:18
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 15:38)  Det spelar ingen roll om ett uttalande är menat som ett påhopp eller ej. Uppfattar mottagaren att det är ett påhopp, en kränkning eller förolämpning så är det det. /.../ Att inte läsa i eller delta i trådar anser jag inte vara en lösning. Det är som att säga att någon som är mobbad i skolan inte ska gå dit. Alla ska kunna vara med och delta i alla trådar på ett forum utan att riskera att känna sig förolämpade eller kränkta. Det handlar överhuvudtaget inte om att tala om för folk VAD de ska få skriva om utan HUR de skriver. Det går att uttrycka att man har en annan åsikt utan att värdera den andra personen, utan att vara sarkastisk, elak eller hämdlysten. nä - lite personligt ansvar har vi faktiskt, vi går inte i skolan och det är en jäkla skillnad på att bli kränkt på riktigt eller om någon talar om för en vad de tycker på ett internetforum. det handlar heller inte om hur folk skriver utan HUR FOLK LÄSER.
CITAT (Solstorm @ 13-05-2008, 19:12)  Det finns många forummedlemmar som kan uttala en åsikt utan att förolämpa. Ulrica är en av dem. De har en samtalston som jag uppskattar. Är så innerligt trött på dem som inte kan uttrycka en åsikt utan att förolämpa. Det är ju inte meningen att forumet ska användas som något dj-a katharsis för dem som behöver få ur sig massa aggressioner. Skaffa en sandsäck att slå på istället.
Det brukar vara människor som har eller har haft dåligt självförtroende som tror att de växer själva genom att vara oförskämd mot andra. Man kan ju undra vad deras barn får lära sig för jargong. Eller är det bara här på forumet som man spyr ur sig sådant som man inte gör annars?
Hoppas innerligt att varken Ulrica eller någon annan som kan uppträda hövligt lämnar forumet. Utan er så har forumet inget värde längre. Det går bra att tala direkt till den du talar om också. Ja, vi talar så här faktiskt allihop i min omgivning, familj, grannar skol- och arbetskamrater. VI TALAR OM VAD VI TYCKER. Du har däremot inte tänkt på att i samma anda som du sitter och suckar över hur tröttsamt det är med jargonger och förolämpningar, så kan det vara lika tröttsamt på andra hållet, med högfärdigt suckande och näst intill världsmästarskap i hur mogen och förståndig man kan framstå? För att inte tala om älskvärd och-- ja, vad var det klädsamt principfast. Jag är fakttiskt riktigt jävla trött på detta eviga tjat om hur många av er tycker att folk ska och inte ska skriva och ämnen man ska och inte ska skriva om. Gnäll hur mycket ni vill - en kärring är alltid en kärring ändå. Själv är jag en rugguggla, men det står jag för.
herkules
13-05-2008, 18:19
CITAT (skogstroll @ 13-05-2008, 16:13)  Ulrica det var en bra signaturlänk du hade  Intressant att det finns forum där man faktiskt kan vara anonym och helt enkelt få säga precis vad man vill, de har kanske inga speciella villkor eller regler. Odla däremot har ju regler så då ska man hålla sig till dem och att man ska bete sig trevligt mot varandra och inte såra någon (som också är netiquette)  jag kan förmodligen inte öppna munnen utan att såra någon endaste människa på jorden, ska jag vara tyst då?
CITAT (Solstorm @ 13-05-2008, 19:15)  Anser du själv att du är vänlig? Har inte haft någon större anledning hittills att vara vänlig. Är du själv vänlig?
Krolliljan
13-05-2008, 18:22
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 15:38)  Det spelar ingen roll om ett uttalande är menat som ett påhopp eller ej. Uppfattar mottagaren att det är ett påhopp, en kränkning eller förolämpning så är det det.
Jag förstår inte varför Grå skrev som hon gjorde och jag uppfattade det som en förolämpning. Jag har tidigare känt mej förolämpad av Grå och jag tycker att hon förolämpar andra medlemmar också. Detta gör mej jätteledsen och jag har ingen större lust att vara på Odla mer.
Att inte läsa i eller delta i trådar anser jag inte vara en lösning. Det är som att säga att någon som är mobbad i skolan inte ska gå dit. Alla ska kunna vara med och delta i alla trådar på ett forum utan att riskera att känna sig förolämpade eller kränkta. Det handlar överhuvudtaget inte om att tala om för folk VAD de ska få skriva om utan HUR de skriver. Det går att uttrycka att man har en annan åsikt utan att värdera den andra personen, utan att vara sarkastisk, elak eller hämdlysten. Bra skrivet Ulrica Jag har inte blivit förolämpad själv(än) men mår dåligt av att andra blir det. Har funderat mycket på att lämna Odla av den anledningen.
*Ulrica*
13-05-2008, 18:22
CITAT (Grå @ 13-05-2008, 19:11)  Varför anser du att jag är taskig och sarkastisk mot dig? Det har jag inte varit, men ber du snällt en gång till så kan jag börja, fina lilla du. Jag gör allt för dig, det vet du. Jag saknar ord. Att du bara kan med... har du roligt?
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 19:22)  Jag saknar ord. Att du bara kan med... har du roligt? Ja, lite faktiskt... tack vare dig Ulrika, du är toppen!
herkules
13-05-2008, 18:27
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 19:09)  Berith du la fram dina misstankar igår kl 06:27. Hur många tror du sitter på nätterna och kollar efter fel i trådar. Sent vid 12-tiden kvällen innan var jag inne i den tråden för att kolla en bild och jag vet Med 100% säkerhet att då hade ingen varit inne och trixat i tråden. Alla inlägg fanns kvar och bilderna var på rätt ställe. Fråga admin istället för att insinuera och misstänka. Det kanske finns nån bug eller nåt, tror ingen medlem kan svara på hurdetta kunde ske. att insinuera och misstänka är inget unikt då det gäller berith men det kanske jag inte får säga, det är ju personligt *häpp liksom*
*Stintan*
13-05-2008, 18:33
Nu tycker jag faktiskt att det hackas till både höger och vänster. Det är väl klart att man blir förbannad om man blir utsatt för osanna beskyllningar. Vem skulle inte bli det. Sen kommer andra och börjar hacka på den som blivit utsatt istället för att reagera på beskyllningarna. Självklart att det blir bråk då. CITAT (herkules @ 13-05-2008, 19:27)  att insinuera och misstänka är inget unikt då det gäller berith men det kanske jag inte får säga, det är ju personligt *häpp liksom* Jag börjar förstå det.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2008, 17:47)  Kloka ord, håller med. Sen kan även den mest lugne få ett spel och häva ur sig dumheter efter att ha fått påhopp men det är den som kastar den första stenen som orsakar det hela. Det finns väl bara en eller ett par här som direkt kan gå till personangrepp med hårda ord efter ganska oskyldiga inlägg. /..../
Pax på er.(Pax är latin och betyder fred) Visst är det så, jag tror att alla någon gång har skrivit saker i "hastig ilska" Det finns en hake till, med att "inte lägga sig i "...Det är att den som känner sig påhoppad, kan tycka att "är hela forummet emot mej? " Jag vet hur konstiga tankar man kan få när man blir påhoppad och hur lätt det är att krypa in i skuggorna när man blir påhoppad.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2008, 19:00)  Hoppas du inte menar mig för jag har inte gjort något. Jag påpekade dock för admin tidigare om en tråd där rahmat härjat och som jag tyckte skulle stängas, istället togs den bort. Möjligen fick admin då upp ögonen för rahmat och fick till slut nog. Detta skedde under helgen när jag var borta från nätrymden. Vad jag kommer ihåg, var det flera som tyckte att han passerat gränsen för det tillåtna.
*Ulrica*
13-05-2008, 19:23
Ja, alla har ju möjligheten att skicka ett PM till Ingemar ifall man anser att en medlem har brutit mot användarvillkoren. Om tillräckligt många hör av sig angående samma medlem så finns det ju en möjlighet att denna blir varnad eller som i Rahmat2 ´s fall avstängd.
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 20:23)  Ja, alla har ju möjligheten att skicka ett PM till Ingemar ifall man anser att en medlem har brutit mot användarvillkoren. Om tillräckligt många hör av sig angående samma medlem så finns det ju en möjlighet att denna blir varnad eller som i Rahmat2 ´s fall avstängd. Precis. Det finns en gräns för vad man kan vräka ur sig till andra medlemmar "ostraffat." Har själv skrivit saker som jag inte alltid varit så stolt över, men lärt mig att spika fast händerna i golvet tills den värsta ilskan har lagt sig. Det är så lätt att låta sin egen ilska gå ut över någon man inte behöver se i ögonen, och personliga påhopp säger nog mera om den som skriver dom, än om den som drabbas.
En rolig, eller åtminstone fascinerande, sak är att alla som är så omtänksamma, storsinta, ödmjuka och vettiga likväl hamnar i bråk om att det bråkas om att det bråkas, så ofta.
CITAT (Pirum @ 13-05-2008, 20:35)  En rolig, eller åtminstone fascinerande, sak är att alla som är så omtänksamma, storsinta, ödmjuka och vettiga likväl hamnar i bråk om att det bråkas om att det bråkas, så ofta.   visst är det så. Storsinta eller inte, man är väl bara människa.
CITAT (Pirum @ 13-05-2008, 20:35)  En rolig, eller åtminstone fascinerande, sak är att alla som är så omtänksamma, storsinta, ödmjuka och vettiga likväl hamnar i bråk om att det bråkas om att det bråkas, så ofta.  Men skillnaden är väl att de storsinta inte ger igen? Jag tycker flera har lyckats med detta. Och Grå, vad är det för fel med att vara vänlig? Man kan väl säga vad man tycker utan att trampa på andra? Blir det inte en hänsynslös värld om man inte visar hänsyn till varandra? Gör ni verkligen så i er familj? Barnen klarar nog inte det i längden utan att få dålig självkänsla. De vill känna sig älskade och accepterade. Om det finns en vuxen som hävdar att den har rätt att säga som det är (vaddå? som det är? Kan man hävda att min sanning är allas sanning?) på ett sarkastiskt sätt, vad händer med ett barns psyke då? För du har väl barn? Du talar så nedsättande om dem som vill hålla en god ton sinsemellan. Är inte sarkasm ett sätt att trycka ner andra på?
Sarkasm, satir och ironi behövs ibland. För att sätta fingret på saker. Eller om inte annat för att det kan vara kul.
*Stintan*
13-05-2008, 20:47
CITAT (Nelli @ 13-05-2008, 20:59)  Men skillnaden är väl att de storsinta inte ger igen? Jag tycker flera har lyckats med detta.
Och Grå, vad är det för fel med att vara vänlig? Man kan väl säga vad man tycker utan att trampa på andra? Blir det inte en hänsynslös värld om man inte visar hänsyn till varandra? Gör ni verkligen så i er familj? Barnen klarar nog inte det i längden utan att få dålig självkänsla. De vill känna sig älskade och accepterade. Om det finns en vuxen som hävdar att den har rätt att säga som det är (vaddå? som det är? Kan man hävda att min sanning är allas sanning?) på ett sarkastiskt sätt, vad händer med ett barns psyke då? För du har väl barn?
Du talar så nedsättande om dem som vill hålla en god ton sinsemellan. Är inte sarkasm ett sätt att trycka ner andra på? Ska vi börja blanda in varandras familjer nu också? Det är väl ändå väldigt onödigt.
Aqvakul
13-05-2008, 20:54
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 21:47)  Ska vi börja blanda in varandras familjer nu också? Det är väl ändå väldigt onödigt. Håller med till 100%!
CITAT (Grå @ 13-05-2008, 19:19)  Det går bra att tala direkt till den du talar om också.
Ja, vi talar så här faktiskt allihop i min omgivning, familj, grannar skol- och arbetskamrater. VI TALAR OM VAD VI TYCKER.
Du har däremot inte tänkt på att i samma anda som du sitter och suckar över hur tröttsamt det är med jargonger och förolämpningar, så kan det vara lika tröttsamt på andra hållet, med högfärdigt suckande och näst intill världsmästarskap i hur mogen och förståndig man kan framstå? För att inte tala om älskvärd och-- ja, vad var det klädsamt principfast. Jag tänkte bara på det här. Men det var kanske dumt. Men det låter så sorgligt att människor talar till varandra på det ilskna sättet som om det vore normalt? Är det så illa?
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 21:47)  Ska vi börja blanda in varandras familjer nu också? Det är väl ändå väldigt onödigt. Tycker hela den här tråden är onödig, om jag får säga vad jag tycker, Den tillför inget positivt, snarare negativitet. Det är svårt att negligera alla mer eller mindre väl motiverade åsiker om olika personer som har uttalats i denna tråd. Jag har läst tråden, men undvikit att skriva. Har gjort 2 inlägg tidigare, bla så framförde jag en önskan om att man kunde lugna ner sej överlag, jag tyckte stämningen var väldigt inflamerad. Men att så många orkar tycka så mycket om folk som man inte känner mer än via ett forum, det är fascinerande och oroande.
*Stintan*
13-05-2008, 21:18
CITAT (Nelli @ 13-05-2008, 22:01)  Jag tänkte bara på det här. Men det var kanske dumt. Men det låter så sorgligt att människor talar till varandra på det ilskna sättet som om det vore normalt? Är det så illa? Om du läser bakgrunden till just det här tjafset så kanske du förstår Grås ilska och irritation. Att först bli oskyldigt anklagad och sedan kommer en massa folk och börjar hacka på en det skulle nog kunna få vem som helst att låta otrevlig. Ingen har ens påpekat att det inte är ok att sprida lögner om folk.
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 22:18)  Att först bli oskyldigt anklagad och sedan kommer en massa folk och börjar hacka på en det skulle nog kunna få vem som helst att låta otrevlig. Ingen har ens påpekat att det inte är ok att sprida lögner om folk. Jag håller med....och nu har hon liksom blivit inklämd i ett hörn med rätt små möjligheter att ta sig ut på ett bra sätt men om alla kunde ta ett steg tillbaka så kanske hon också får möjligheten att avsluta det här nu. Det går nog inte att komma så mycket längre.
herkules
13-05-2008, 21:47
CITAT (pejori @ 13-05-2008, 20:29)  Precis. Det finns en gräns för vad man kan vräka ur sig till andra medlemmar "ostraffat." Har själv skrivit saker som jag inte alltid varit så stolt över, men lärt mig att spika fast händerna i golvet tills den värsta ilskan har lagt sig. Det är så lätt att låta sin egen ilska gå ut över någon man inte behöver se i ögonen, och personliga påhopp säger nog mera om den som skriver dom, än om den som drabbas. man kan "hoppa" på/mobba/kränka (som någon uttryckte det) personer på olika sätt, personligen tar jag hellre en verbal käftsmäll än den tystnad som ofta möter mig och mina inlägg, för visst kan man väl tycka att det hör till god netikett att alltid svara den som quotar en? tjing!
CITAT (herkules @ 13-05-2008, 22:47)  man kan "hoppa" på/mobba/kränka (som någon uttryckte det) personer på olika sätt, personligen tar jag hellre en verbal käftsmäll än den tystnad som ofta möter mig och mina inlägg, för visst kan man väl tycka att det hör till god netikett att alltid svara den som quotar en? tjing! Visst är det så. Jag håller med dej om att man kan "ta en käftsmäll" under förutsättning att man inte blir kallad för diverse öknamn. Att tycka att någon pratar skit är en sak, men att dessutom komma med personliga tillmäten är väl över gränsen. tjingeling
CITAT (Nelli @ 13-05-2008, 20:59)  Men skillnaden är väl att de storsinta inte ger igen? Jag tycker flera har lyckats med detta.
Och Grå, vad är det för fel med att vara vänlig? Man kan väl säga vad man tycker utan att trampa på andra? Blir det inte en hänsynslös värld om man inte visar hänsyn till varandra? Gör ni verkligen så i er familj? Barnen klarar nog inte det i längden utan att få dålig självkänsla. De vill känna sig älskade och accepterade. Om det finns en vuxen som hävdar att den har rätt att säga som det är (vaddå? som det är? Kan man hävda att min sanning är allas sanning?) på ett sarkastiskt sätt, vad händer med ett barns psyke då? För du har väl barn?
Du talar så nedsättande om dem som vill hålla en god ton sinsemellan. Är inte sarkasm ett sätt att trycka ner andra på? Då kan jag ju upplysa fröken Nelli om att min dotter, som nyss fyllde 15 år och är gudomligt söt ställde sig upp inför alla sina kamrater i skolbussen för ett par månader sedan och skällde ut dem jävlar anamma efter noter efter att de trakasserat den somaliske busschauffören och kallat honom neger. Busschauffören tackade henne och hon umgås fortfarande med samma kompisar. För någon vecka sedan kom en kille i en parallellklass fram till henne på skolgården med ett paket och en puss och i paketet låg en mugg som han köpt "En väldigt speciell mugg till en väldigt speciell person". Du behöver inte oroa dig för min familj, fundera över din egen istället. CITAT (Magdis @ 13-05-2008, 22:30)  Jag håller med....och nu har hon liksom blivit inklämd i ett hörn med rätt små möjligheter att ta sig ut på ett bra sätt men om alla kunde ta ett steg tillbaka så kanske hon också får möjligheten att avsluta det här nu. Det går nog inte att komma så mycket längre. Skumt att man ska behöva säga det överhuvudtaget - men alla som inte vill att jag ska skriva här, kanske borde sluta ställa frågor till mig. Varför ställer man en fråga till mig om man inte vill höra svaret? Sadomasochism kallas sånt.
Thomas Wahlqvist
14-05-2008, 07:46
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 20:23)  Ja, alla har ju möjligheten att skicka ett PM till Ingemar ifall man anser att en medlem har brutit mot användarvillkoren. Om tillräckligt många hör av sig angående samma medlem så finns det ju en möjlighet att denna blir varnad eller som i Rahmat2 ´s fall avstängd. Ja det är ju just ett snyggt sätt att hålla ordning i ankdammen. Vi har en möjlighet att ropa på hjälp, mamma mamma hon e dum ! Hjälp. Varför inte ge fan i att skriva i trådar där diskussionen inte passar. Varför läser man trådar man ogillar, är det för att den egna verklighetens norm inte passar in i diskussionen? Helt enkelt att man inte förstår andra eller sin egna samtid. Vilka som är forumtroll framgår hyfsat tydligt när man besöker avdelningen småprat. Det har redogjorts i många trådar om de som låtsas vara mr eller miss nice guy men istället ägnar sig åt mentala och psykologiska experiment för sitt eget höga nöjjes skull. Dessa experiment är oftast inbäddade i trevligheter och något som framstår som en sund inställning. Syftet är istället att arkebusera medelst avstängning av alla element som inte gillas, i allafall enligt min tolkning. Den beteendevetare eller språkbegåvning som kan förklara hur detta fenomen är beskaffat borde bli hedersmedlem här och även få en doktorshatt av universitetet. För mig finns det ett tiotal personer på Odla som hamnat lite snett i sin egna inställning till alla andra Skäms på er ni småpratsgangsters........ Borde inte de 10 småpratsgangsterna få en tillsägelse?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|