Full version: Forumtroll
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tezzla
CITAT (Lemonne @ 12-05-2008, 18:36) *
Fast det är tråkigt att det inte går att föra en normal diskussion här, när det är samma människor som går in och "förstör" diskussionen med personangrepp mot varandra. Även om man inte är en del av bråket eller tjafset så är det tråkigt, det blir liksom bara att ge upp att läsa tråden och hoppas att man kan få en givande diskussion någon annan gång.

Exakt. Och det drar ner forumet. Det handlar inte bara om att "strunta i att läsa tjafstrådar"
Chamomille
VAD betyder OT?
Magdis
CITAT (Chamomille @ 12-05-2008, 23:52) *
VAD betyder OT?

Off topic = hör inte till ämnet
Chamomille
Jaha. Tack.
Gossen Ruda
Förhoppningsvis blir det lugnare här sen rahmat2 blivit avstängd. Det enda han tillförde Odla var heta meningslösa diskussioner efter grundlösa anklagelser pga missuppfattningar. Efter han helt ur fantasin konstruerat Brödraskapet som slår på tafsen ville han att Odla skulle agera. Så skedde fast kanske inte som han tänkt sig.

Jag är lite fundersam på om han var ett troll skapat av en gammal medlem här men enligt webmaster hade han ingen dubbelgångare. Jag började tvivla på om nån människa kan vara sån naturligt men jag är inte helt införstådd med människans psyke.
Aqvakul
Vi har alla ett gemensamt ansvar för att diskussionerna här på Odla sker på ett sansat och anständigt sätt.
Ralf
Betyder det här att jag inte är kung längre?? :s
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 13-05-2008, 08:01) *

Det är klart att du alltid är min kung Ralf! giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Ralf @ 13-05-2008, 08:01) *

Japp, såvida du inte har ett ess i rockärmen flirting.gif
skogstroll
CITAT (Stintan43 @ 12-05-2008, 17:07) *
Men snälla nån, här har vi en avdelning för "småprat ej trädgårdsrelaterat". Den avdelningen finns för att det inte ska bli en massa tjafs i trädgårdsavdelningen. Varför ska man inte få diskutera samhällsfrågor och annat i den avdelningen.
Ingen är väl här enbart för att käfta eller kritisera. Skulle trevliga trädgårds- och naturmänniskor vara en särskild sorts människor som inte har intresse av att diskutera någonting annat än odling eller vad menar du? Du kritiserar ju själv till exempel när det är något du inte gillar. Det är väl inte hela världen att det går lite hett till ibland i vissa trådar.

Jag säger som så många andra, läs och delta i trådar som intresserar dig och skit i dom andra. Det finns massor med trådar som jag själv aldrig öppnar därför att dom inte roar mig.

som flera andra skrivit så är det väl ingen lösning att blunda för vissa trådar. Det kan till och med vara svårt ibland när det inte framgår ur rubriken att ständigt samma personer måste bråka med varann. Det kan lika gärna vara en tråd om fotvårtor, solbränna eller hård mage - man ser inte bråket innan man tittat igenom tråden! Jag kritiserar ibland javisst och det har jag väl rätt till jag med precis som du. Men man behöver inte gå till angrepp och kalla folk saker bara för man har olika åsikt... eller?
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2008, 07:38) *
---avstängd---

Hur ser man i medlemslistan om någon är avstängd?

Nån som fått nån förklaring till dom konstiga redigeringarna i foto-tråden?
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 13-05-2008, 08:43) *
som flera andra skrivit så är det väl ingen lösning att blunda för vissa trådar. Det kan till och med vara svårt ibland när det inte framgår ur rubriken att ständigt samma personer måste bråka med varann. Det kan lika gärna vara en tråd om fotvårtor, solbränna eller hård mage - man ser inte bråket innan man tittat igenom tråden! Jag kritiserar ibland javisst och det har jag väl rätt till jag med precis som du. Men man behöver inte gå till angrepp och kalla folk saker bara för man har olika åsikt... eller?

Var har jag påstått att det är ok att gå till angrepp och kalla folk "saker"? Det tycker inte jag heller!

Jo jag anser att det är en lösning att blunda för vissa trådar. I trådar som har en kontroversiell rubrik är risken mycket större att det blir bråk det vet nog alla men jag anser ändå att även kontroversiella ämnen måste kunna få diskuteras. Visst alla har rätt att kritisera och ha en åsikt men vad jag menar är att om man går in i en redan inflammerad tråd enbart för att kritisera den dåliga stämningen så blir det bara ännu mer irritation och ännu mer bråk. Det tror jag även du märkt.
*Ulrica*
CITAT (Lemonne @ 12-05-2008, 18:36) *
Fast det är tråkigt att det inte går att föra en normal diskussion här, när det är samma människor som går in och "förstör" diskussionen med personangrepp mot varandra. Även om man inte är en del av bråket eller tjafset så är det tråkigt, det blir liksom bara att ge upp att läsa tråden och hoppas att man kan få en givande diskussion någon annan gång.

Visst blir man osams ibland, det är ju helt normalt eftersom man dels inte kan dela varandras åsikter, dels är det svårt att kommunicera bakom ett tangentbord med bara bokstäver. Eventuella ansiktsuttryck, betoningar, tonlägen, röstlägen - allt försvinner och försvårar tolkningen av det som sägs. Men att vissa, inga namn nämnda, kan inte låta bli att misstolka (ibland med flit?) och så haglar det hårda ord, personangrepp och diverse anklagelser.

Om vi inte passar oss så kommer det bli som t.e.x på pelargonsällskapets forum, de tog bort småpratsektionen eftersom vissa människor uppenbarligen inte klarar av att försöka bete sig respektfullt mot andra. Synd, så vill vi väl inte ha det på odla?
Jag instämmer också i varenda ett av Lemonnes ord - väldigt bra skrivet!

CITAT (Aqvakul @ 12-05-2008, 18:46) *
Instämmer i dessa kloka ord! Tror att vi skulle komma en bit på vägen om vi försökte glömma "gammalt groll" och tog sikte på att diskutera mer förutsättningslöst. Är jag naiv?
I så fall är jag också naiv... kompiskram.gif

CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 07:46) *
Vi har alla ett gemensamt ansvar för att diskussionerna här på Odla sker på ett sansat och anständigt sätt.
Jag ber om ursäkt Ralf, men för detta inlägg är Aqvakul min kung!!!!! flirting.gif

CITAT (skogstroll @ 13-05-2008, 08:43) *
bravo.gif thanks.gif
skogstroll
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 09:28) *
Var har jag påstått att det är ok att gå till angrepp och kalla folk "saker"?

det skrev jag inte
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 13-05-2008, 09:45) *
det skrev jag inte

Nej men jag tyckte att du fick det att låta så.
Cacki
Visst alla har rätt att kritisera och ha en åsikt men vad jag menar är att om man går in i en redan inflammerad tråd enbart för att kritisera den dåliga stämningen så blir det bara ännu mer irritation och ännu mer bråk. Det tror jag även du märkt.

saxat:
Visst alla har rätt att kritisera och ha en åsikt men vad jag menar är att om man går in i en redan inflammerad tråd enbart för att kritisera den dåliga stämningen så blir det bara ännu mer irritation och ännu mer bråk. Det tror jag även du märkt.

Jag vet att din kommentar var riktad till skogstroll men jag kan inte låta bli att kommentera ändå.
Jag har följt hela tråden från början men inte brytt mej om att skriva tidigare. Jag har läst och begrundat vad ni skrivit och måste säga att diskussionsnivån har stundom varit ganska låg...i mitt tycke alltså.
När du skriver att man inte ska kritisera stämningen så undrar jag om det också gäller dem som försöker medla i hönsgården? De får ju ofta sina skopor de också.
Jag förstår inte logiken att det är medlarna som ska backa när det rimligtvis borde vara de som träter som borde sansa sej lite. För allas vår trivsels skull.
(Jodå, jag har sett att du fått dina obefogade snytingar du också och att det måste vara jättesvårt att inte svara. Men att helt nonchalera motståndarskribenten är ett bemötande som biter etter värre än att käbbla tillbaka. Att inte bli sedd är ju det värsta man kan råka ut för.)
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 13-05-2008, 09:51) *
saxat:
Jag vet att din kommentar var riktad till skogstroll men jag kan inte låta bli att kommentera ändå.
Jag har följt hela tråden från början men inte brytt mej om att skriva tidigare. Jag har läst och begrundat vad ni skrivit och måste säga att diskussionsnivån har stundom varit ganska låg...i mitt tycke alltså.
När du skriver att man inte ska kritisera stämningen så undrar jag om det också gäller dem som försöker medla i hönsgården? De får ju ofta sina skopor de också.
Jag förstår inte logiken att det är medlarna som ska backa när det rimligtvis borde vara de som träter som borde sansa sej lite. För allas vår trivsels skull.
(Jodå, jag har sett att du fått dina obefogade snytingar du också och att det måste vara jättesvårt att inte svara. Men att helt nonchalera motståndarskribenten är ett bemötande som biter etter värre än att käbbla tillbaka. Att inte bli sedd är ju det värsta man kan råka ut för.)

Jag sa någon gång tidigare att om man följer en tråd utan att själv delta i diskussionen så ser det det annorlunda ut än om man är mitt uppe i den och skriver en massa inlägg. Det har åtminstone jag tänkt på då jag i efterhand läst igenom inte bara den här tråden. Håller absolut med om att diskussionivån stundom varit låg.

Jag vet inte om jag direkt sagt att man inte ska kritisera stämningen eller försöka medla, det är ju upp till var och en att bedöma men vad jag menar är att sådana inlägg ofta bara skapar ännu lägre stämning. Logiskt? Nej men allt är inte logiskt. Man kanske tolkar det som om kritikerna försöker framställa sig som nån sorts bättre människor och tycker att "här ska minsann ingen få komma och tala om för mej vad jag får skriva och inte". Jag vet inte om det är så det är bara en gissning.

Visst vore det bra om man kunde nonchalera motståndarskribenten och sätta sig på händerna i vissa lägen det håller jag fullständigt med om och det borde jag ju göra lite oftare kanske men det är inte alltid så lätt
Nelli
Jag har som ni sett just registrerat mig. Jag har följt det här forumet som gäst bara. Jag kände för att skriva ner det jag lagt märke till och det är att det är ett visst fåtal personer som är grälsjuka och tar varje tillfälle i akt att starta ett gräl. De verkar inte vara intresserade av själva ämnet utan bara att gräla och anklaga och hoppa på andra. Det gör det svårt för de andra som vill diskutera något för ämnet kan inte fördjupas och man kommer inte vidare för tråden bryts hela tiden av elaka kommentarer och bråk. Så de som vill bråka vinner hela tiden. Och det är vissa namn som återkommer hela tiden. Man kan tala med respekt och ha olika åsikter, det är inte samma sak som att ge sig på varandra. Och det är de som vill bråka som försvarar den formen och vill ha den kvar och tycker att det är väl inte så farligt med olika åsikter och lite bråk? De verkar inte förstå hur man kommunicerar eller så är det för att avreagera sig som de är med. Kan inte tolka det på annat sätt.
herkules
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 07:46) *

varför så pk?
diskussioner spårar ur och så faller de i glömska, varför måste en del här försöka ändra hela forumet så att det blir som de vill?
odla har överlevt det här diskussionklimatet hittills och lär knappast inte dö för att några råkar i luven på varandra.
ses de sedan IRL på en trädgårdsmässa eller liknande så finns inte det som varit på forumet tidigare, svårare än så är det inte.
detta ÄR ett forum, inget annat.
om folk vill vara troll, jaha låt dem vara det då, se till att folk blir avstängda, trams säger jag, det går fortfarande alldeles utmärkt att INTE läsa de trådar man ogillar.
Cacki
Ok Stintan, vi står nog inte så långt ifrån varann i den här frågan. tummenupp.gif
Men jag reagerar ändå på att vissa tycker att medlarna försöker framställa sej som några bättre männskor. Vad grundar sej det på?? Har någon av dem någonsin antytt något om det?
Eller handlar det om att bråkarna egentligen känner sej träffade och därför kommer med motanklagelser?

*Stintan*
CITAT (Cacki @ 13-05-2008, 11:33) *
Ok Stintan, vi står nog inte så långt ifrån varann i den här frågan. tummenupp.gif
Men jag reagerar ändå på att vissa tycker att medlarna försöker framställa sej som några bättre männskor. Vad grundar sej det på?? Har någon av dem någonsin antytt något om det?
Eller handlar det om att bråkarna egentligen känner sej träffade och därför kommer med motanklagelser?

Vet inte, det var enbart en gissning från min sida som jag skrev. Men att det irriterar när någon går in och kritiserar debattklimatet är uppenbart och det vet ju dom som gör det om så varför gör man det när det bara förvärrar? Jag menar att alla och då menar jag alla borde ju tänka sig för innan man skriver något.

Jag gick själv in i en "oskyldig" tråd en gång och skrev ett inlägg som tolkades som sarkastiskt och fick genast en massa kommentarer till detta. Själv tyckte jag när jag skrev det att det var en rolig kommentar bara men det visade sig att det vara bara jag som tyckte så, så det var bara att be om ursäkt. Så visst kan man se olika på saker och ting.

Ibland ser man också att en del som kritiserar "bråket" i en tråd går in i en annan tråd och beter sig lika eländigt själv och då blir iallafall jag lite fundersam.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 13-05-2008, 11:31) *
varför så pk?
diskussioner spårar ur och så faller de i glömska, varför måste en del här försöka ändra hela forumet så att det blir som de vill?
odla har överlevt det här diskussionklimatet hittills och lär knappast inte dö för att några råkar i luven på varandra.
ses de sedan IRL på en trädgårdsmässa eller liknande så finns inte det som varit på forumet tidigare, svårare än så är det inte.
detta ÄR ett forum, inget annat.
om folk vill vara troll, jaha låt dem vara det då, se till att folk blir avstängda, trams säger jag, det går fortfarande alldeles utmärkt att INTE läsa de trådar man ogillar.

Vem och vad främjas av personliga påhopp?
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 12:01) *

Var står det något om personliga påhopp och att det skulle vara ok? Ibland undrar jag om min dator fungerar som den ska.
Aqvakul
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 12:08) *
Var står det något om personliga påhopp och att det skulle vara ok? Ibland undrar jag om min dator fungerar som den ska.

Min tolkning av Hercules svar på mitt inlägg var att allt i princip är OK.

Jag tycker också att det ska vara högt i tak, men ville reservera mig för personliga påhopp.
herkules
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 12:01) *

jag tycker inte att man behöver vara så känslig, skulle exvis jag ta åt mig av allt dumt folk skrivit till/om mig så skulle jag inte sitta här utan istället gått och hängt mig.
det här är ett forum för jösse namn!
är man så missnöjd med vad som skrivs här på odla och hur det sköts så tycker jag att man ska starta ett eget forum där man får bestämma alldeles själv vad som får stå och hur hur det ska vara.

visst så klart att man ska vara snäll och inte sitta och kasta skit men ibland blir det så och jag tycker att det är faktiskt inte hela världen. världen är något helt annat, det är krig i irak, sjuksköterskestrejk, mat för dagen och ungar i skolan, torpet och annat. odla är ett tidsfördriv, klarar man inte av det så får man väl skaffa sig ett annat tidsfördriv.

*Ulrica*
Jag har ett (naivt?) förslag:

Vi avslutar denna diskussionen nu med att helt enkelt konstatera att vi tycker olika i denna frågan. Vissa anser att klimatet i tex. denna tråden är helt ok, vissa tycker att det är lite på gränsen och åter andra tycker att den här tråden stundom har spårat ur fullständigt. Ingen måste övertyga någon annan om att just deras åsikt är rätt och vi behöver heller inte värdera, håna eller ifrågasätta varandras åsikter. Vi tycker och tänker olika helt enkelt. Det är ingen som har rätt men heller ingen som har fel.

Skulle man kunna tänka sej att vi skulle kunna acceptera detta så att vi kan avsluta den här tråden?
herkules
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 12:18) *
Min tolkning av Hercules svar på mitt inlägg var att allt i princip är OK.
Jag tycker också att det ska vara högt i tak, men ville reservera mig för personliga påhopp.

herkules med k smile.gif
nä faktiskt så tycker jag inte att allt är ok men vissa här överdriver å det grövsta vad som är personligt påhopp och inte.

CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 12:22) *
Jag har ett (naivt?) förslag:

Vi avslutar denna diskussionen nu med att helt enkelt konstatera att vi tycker olika i denna frågan. Vissa anser att klimatet i tex. denna tråden är helt ok, vissa tycker att det är lite på gränsen och åter andra tycker att den här tråden stundom har spårat ur fullständigt. Ingen måste övertyga någon annan om att just deras åsikt är rätt och vi behöver heller inte värdera, håna eller ifrågasätta varandras åsikter. Vi tycker och tänker olika helt enkelt. Det är ingen som har rätt men heller ingen som har fel.
Skulle man kunna tänka sej att vi skulle kunna acceptera detta så att vi kan avsluta den här tråden?

nej, jag tänker inte avsluta just den här diskussionen, jag tycker den är intressant och jag vill faktiskt höra vad andra människor tycker, rätt eller fel det spelar mig ingen roll.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 13-05-2008, 12:19) *
jag tycker inte att man behöver vara så känslig, skulle exvis jag ta åt mig av allt dumt folk skrivit till/om mig så skulle jag inte sitta här utan istället gått och hängt mig.
det här är ett forum för jösse namn!
är man så missnöjd med vad som skrivs här på odla och hur det sköts så tycker jag att man ska starta ett eget forum där man får bestämma alldeles själv vad som får stå och hur hur det ska vara.

visst så klart att man ska vara snäll och inte sitta och kasta skit men ibland blir det så och jag tycker att det är faktiskt inte hela världen. världen är något helt annat, det är krig i irak, sjuksköterskestrejk, mat för dagen och ungar i skolan, torpet och annat. odla är ett tidsfördriv, klarar man inte av det så får man väl skaffa sig ett annat tidsfördriv.

Det ligger mycket i det du säger. Vi tycks vara överens om att det är rimligt att ha en ambition att uppträda sansat. Håller också med dig om att det är bra om man inte tar saker så allvarligt, kan glömma och gå vidare.

Problemet är att vi har så olika toleransnivå och att vi är känsliga för helt olika saker.
pedalen
sos.gif Är ny på klubben. Är det så här!? Va trött jag blir! Är väl för blåögt förståss! smile.gif
herkules
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 12:26) *
Det ligger mycket i det du säger. Vi tycks vara överens om att det är rimligt att ha en ambition att uppträda sansat. Håller också med dig om att det är bra om man inte tar saker så allvarligt, kan glömma och gå vidare.

Problemet är att vi har så olika toleransnivå och att vi är känsliga för helt olika saker.

tummenupp.gif
skogstroll

och det är väl just därför jag kanske skulle bli lessen om nån kallade mej för morrhoppa... medans någon annan inte bryr sej ett smack. därför kallar inte jag folk saker smile.gif
Grå
Ska man sitta på fingrarna när folk skriver en massa ogrundat skit om en så kan ju uppenbarligen precis vad som helst hända i den här hönsgården.
Vad hade hänt om jag inte gått in och läst Beriths idoga baktaleri? Då hade jag kommit tillbaka hit i höst och varenda jävel hade trott att jag håller på och fifflar med nicks och redigeringar, om inte annat hade jag väl blivit avstängd i min frånvaro.

För att "Bra-skrävet-Bettson!" har ju fakta och bevis på en massa konstigheter som de varit helt säkra på att jag är skyldig till, och de trådarna har jag aldrig ens tittat i och har därmed inte heller kunnat dementera hennes beskyllningar om taskigt igensopade spår.
Snacka om dålig jävla stil. ranting.gif

Och jag tycker inte att det finns någon anledning att avsluta varenda tråd på ditt kommando Ulrika.
*Stintan*

000.gif Kanske tur att inte alla har samma nivå.
*Ulrica*
CITAT (Grå @ 13-05-2008, 12:49) *
Och jag tycker inte att det finns någon anledning att avsluta varenda tråd på ditt kommando Ulrika.
confused.gif
skogstroll
det var ju inget kommando att avsluta tråden - det var ju ett förslag...

(Skogstroll läser noggrannt nu yes.gif )

flirting.gif
*Stintan*
Ska man sitta på fingrarna när folk skriver en massa ogrundat skit om en så kan ju uppenbarligen precis vad som helst hända i den här hönsgården.
Vad hade hänt om jag inte gått in och läst Beriths idoga baktaleri? Då hade jag kommit tillbaka hit i höst och varenda jävel hade trott att jag håller på och fifflar med nicks och redigeringar, om inte annat hade jag väl blivit avstängd i min frånvaro.

För att "Bra-skrävet-Bettson!" har ju fakta och bevis på en massa konstigheter som de varit helt säkra på att jag är skyldig till, och de trådarna har jag aldrig ens tittat i och har därmed inte heller kunnat dementera hennes beskyllningar om taskigt igensopade spår.

Självklart ska man inte sitta på fingrarna när man ser sådant. Själv går jag i taket när jag ser sådana insinuationer och ogrundade anklagelser. Det värsta är att en del går på det. Men är det någon som står upp och kritiserar sådant? Inte många vill jag påstå. Och du Grå är inte den enda här på forumet som råkat ut för detta.
Aqvakul

När vi försöker att föra en mer principiell diskussion, vad är då vitsen med att hoppa på tre medlemmar?

*Stintan*
Aquakul det där var väl inget påhopp!
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2008, 07:38) *
Förhoppningsvis blir det lugnare här sen rahmat2 blivit avstängd. Det enda han tillförde Odla var heta meningslösa diskussioner efter grundlösa anklagelser pga missuppfattningar. Efter han helt ur fantasin konstruerat Brödraskapet som slår på tafsen ville han att Odla skulle agera. Så skedde fast kanske inte som han tänkt sig.

Jag är lite fundersam på om han var ett troll skapat av en gammal medlem här men enligt webmaster hade han ingen dubbelgångare. Jag började tvivla på om nån människa kan vara sån naturligt men jag är inte helt införstådd med människans psyke.

Har Rahmat2 blivit avstängd? Man kan fortfarande gå in och läsa hans profil så jag trodde han var aktiv medlem än. Hur blev han avstängd då? Var det admin som beslöt det eller var det på begäran av andra ?
Monaxe
CITAT (Markus_H @ 13-05-2008, 14:06) *
Har Rahmat2 blivit avstängd? Man kan fortfarande gå in och läsa hans profil så jag trodde han var aktiv medlem än. Hur blev han avstängd då? Var det admin som beslöt det eller var det på begäran av andra ?

Undrar detsamma, när skedde det? Och hur kan man se det? Finns det någon "svart lista" som man hamnar på? den sista kommentaren var menad som ironi...

edit: tillägg i texten
Aqvakul
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 13:51) *
Aquakul det där var väl inget påhopp!

Nej, det tycker jag inte.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 14:38) *
Nej, det tycker jag inte.

confused.gif Sa du inte det?
Aqvakul
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 14:57) *
confused.gif Sa du inte det?

Usch så knepigt det blev... orkar inte försöka reda ut det....
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2008, 15:07) *
Usch så knepigt det blev... orkar inte försöka reda ut det....

Så det är bara en del som ska tänka efter och inte göra påhopp. Mycket märkligt.
Aqvakul
CITAT (Stintan43 @ 13-05-2008, 15:16) *
Så det är bara en del som ska tänka efter och inte göra påhopp. Mycket märkligt.

Eftersom du envisas så ska jag försöka förklara, även om svaret var riktat till Grå.

Jag uttryckte att jag tyckte att det var onödigt av Grå att ge Berith, Bettson och Ulrica varsin känga, när vi försökte diskutera mer principiellt. Sen missuppfattade jag din kommentar som att du tyckte att mitt inlägg var ett påhopp på Grå, vilket jag förnekade. Du menade, förstod jag sen, att Grås inlägg inte innehöll några påhopp. Mitt förnekande blev då väldigt konstigt. Ursäkta om jag ställt till det, ingen stor sak för min del.
*Ulrica*
Det spelar ingen roll om ett uttalande är menat som ett påhopp eller ej. Uppfattar mottagaren att det är ett påhopp, en kränkning eller förolämpning så är det det.

Jag förstår inte varför Grå skrev som hon gjorde och jag uppfattade det som en förolämpning. Jag har tidigare känt mej förolämpad av Grå och jag tycker att hon förolämpar andra medlemmar också. Detta gör mej jätteledsen och jag har ingen större lust att vara på Odla mer.

Att inte läsa i eller delta i trådar anser jag inte vara en lösning. Det är som att säga att någon som är mobbad i skolan inte ska gå dit. Alla ska kunna vara med och delta i alla trådar på ett forum utan att riskera att känna sig förolämpade eller kränkta. Det handlar överhuvudtaget inte om att tala om för folk VAD de ska få skriva om utan HUR de skriver. Det går att uttrycka att man har en annan åsikt utan att värdera den andra personen, utan att vara sarkastisk, elak eller hämdlysten.
Bettis
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 15:38) *
Jag förstår inte varför Grå skrev som hon gjorde och jag uppfattade det som en förolämpning. Jag har tidigare känt mej förolämpad av Grå och jag tycker att hon förolämpar andra medlemmar också. Detta gör mej jätteledsen och jag har ingen större lust att vara på Odla mer.

Nu har ju inte jag skrivit i denna tråd tidigare och kommer nog inte att skriva något mer heller, men jag har läst den. Alla är väl inte så käcka sleep.gif , en klubb som jag är med i, ganska stor sådan, där finns 1 människa som gör livet surt för alla andra, det ända vi kan göra är att strunta i den personen. Ulrika vi har ju träffats irl och inte tyckte du väl att vi hade tråkigt i Älvängen, se till alla andra som kan ge dig en massa. Så tänker vi i den klubben, alla andra är ju så himla trevliga då kan vi inte lägga ner krut på en enda människa. Inte ska du ge dig av från Odla, du har ju massor med kunskap som vi andra kan ha nytta av och vi kanske kan hjälpa dig vid tillfälle, ta hand om oss andra och din lille grabb som var så trevlig wub.gif (han gillade att ta betalt giggle.gif ) så fortsätter vi med ett trevligt forum. kram2.gif
*Ulrica*
CITAT (Bettis @ 13-05-2008, 15:49) *
se till alla andra som kan ge dig en massa. Så tänker vi i den klubben, alla andra är ju så himla trevliga då kan vi inte lägga ner krut på en enda människa
smiley_small_hug.gif wub.gif kompiskram.gif
skogstroll
Ulrica det var en bra signaturlänk du hade smile.gif Intressant att det finns forum där man faktiskt kan vara anonym och helt enkelt få säga precis vad man vill, de har kanske inga speciella villkor eller regler. Odla däremot har ju regler så då ska man hålla sig till dem och att man ska bete sig trevligt mot varandra och inte såra någon (som också är netiquette) smile.gif
*Stintan*
CITAT (*Ulrica* @ 13-05-2008, 15:38) *
Det spelar ingen roll om ett uttalande är menat som ett påhopp eller ej. Uppfattar mottagaren att det är ett påhopp, en kränkning eller förolämpning så är det det.

Att inte läsa i eller delta i trådar anser jag inte vara en lösning. Det är som att säga att någon som är mobbad i skolan inte ska gå dit. Alla ska kunna vara med och delta i alla trådar på ett forum utan att riskera att känna sig förolämpade eller kränkta. Det handlar överhuvudtaget inte om att tala om för folk VAD de ska få skriva om utan HUR de skriver. Det går att uttrycka att man har en annan åsikt utan att värdera den andra personen, utan att vara sarkastisk, elak eller hämdlysten.

Jag tycker att det tråkigt att du ska känna som du gör. Vill man så kan man se kränkningar och förolämpningar i det mesta folk säger och med det vill jag bara säga att det nog är bättre att strunta i människor man märker att man inte får något gehör ifrån än att lägga sin energi på att störa sig på dom. Människor är olika, har olika jargonger, uttryckssätt mm och man kan inte gilla alla hur gärna man än vill. På Odla finns alla typer representerade det får man nog finna sig i och försöka att inte ta allt så allvarligt. I botten har vi alla ändå ett gemensamt intresse även om åsikterna går isär på många andra områden.

Jag tycker självklart att du ska vara kvar på odla men ta inte åt dej personligt så mycke. smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon