Full version: Terapi arbete!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
DragonLady
Hur många av er är det som håller på med att göra egna saker, typ stickar, smycken, snidar, målar, skulpterar... ja hobby verksamhet heter det ju men jag kallar det terapi övningar giggle.gif
Det skulle vara kul att få se era alster, så jag tänkte vi kunde ha en liten skapar tråd där man kan dela med sig av kunskap, idéer, feedback och allmänt trevligt snack om skaparglädje o sådant som hör till.
Är ni med confused.gif

Nu för tiden håller jag på med att göra smycken av olika slag och försöker komma på annorlunda design för vanliga saker.
Jag har inte hållit på med detta så länge.. började förra sommaren lite lätt.

Just nu håller jag på med örhängen i samma stil som ett hänge som man kan hänga i vad man vill.
En enkel blomma som man kan variera med olika pärlor o färger i det oändliga... om man vill
giggle.gif

.
Biggan_
Inga alster från mej! Jag sitter ju bara här och kuckilurar! crazy.gif
Men dina smycken är ju jättefina! tummenupp.gif
Piccante
min överskottsenergi går sällan åt till så kreativa saker jag brukar sortera böckerna i bokhyllan eller ställa alla muggar och glas i raka raderi skåpen när jag inte vet vad jag ska ta mig till.
Eva-Helene
Här har du en till pärltoka! Dessutom stickar jag - virkar lite också när händerna så tillåter. Några av mina alster:
[attachment=25254:Knästrumpor_Anita.jpg]
[attachment=25255:Norsktrö...io_42_18.jpg]
[attachment=25256:Brunmele...strumpor.jpg]
[attachment=25257:1.jpg]
[attachment=25258:Örhängen.bmp]
Det är vad jag har bilder på för närvarande.
Myosotis
Oj vad fina grejor!

CITAT (Markus_H @ 05-10-2008, 23:06) *
min överskottsenergi går sällan åt till så kreativa saker jag brukar sortera böckerna i bokhyllan eller ställa alla muggar och glas i raka raderi skåpen när jag inte vet vad jag ska ta mig till.

rotfl.gif

Jag är rätt så rastlös nuförtiden men ritar fortfarande en del. Förr hade det en lugnande inverkan, nu blir jag stressad av det. Är det alltid så när man blir gammal? confused.gif

Hade tänkt att komma igång med påskäggstillverkningen för försäljning redan nu på hösten, det är det enda som fortfarande funkar för mig, det är sååå roligt!!!

blomkronan
Vilken kul tråd...
Jag pysslar gärna så fort jag får tid över. Den sista tiden har jag inte haft så mycke tid över till pyssel... g.gif

Jag sitter vid datorn så fort jag får lite tid över - odlaist!!! naughty.gif
Men jag snickrar gärna, syr, målar och odlar...

jag har en bod på 10 kvm som jag i sommras gjorde klar med bänkar och maskiner (jag har t.o.m tapetserat där inne så det ska bli hemtrevligt) dit går jag för att få en stund för mig själv och ger mig själv lite terapi...
[attachment=25260:DSC00701.JPG]
Jag har inga bilder på vad jag gjort, men jag hade en bild på min bod,

men jag återkommer...
DragonLady
Snyggt jobbat tummenupp.gif
Jag stickade o virkade förut också men kan inte längre pga. kassa handleder, väntar på ännu 2 operationer.
Hittade då detta med smycken då man inte har så mycket statiska rörelser med handlederna och tyckte det verkar perfekt.
Snyggt mönster på stjärnan, ska du sy fast det på något du håller på med?
Gillar detta med mönster i olika former som man kan trä upp pärlor i, har gjort några enkla armband av fiskelina och några mer jobbiga ringar och halsband som kräver tålamod och bra ögon giggle.gif
Köpte ett härligt garn som jag dock tänkte virka mig en stormaskig sjal av.. någon gång whist.gif
Här är lite bilder på ringar o ett halsband.

.
DragonLady
CITAT (Myosotis @ 05-10-2008, 23:32) *
Oj vad fina grejor!

rotfl.gif

Jag är rätt så rastlös nuförtiden men ritar fortfarande en del. Förr hade det en lugnande inverkan, nu blir jag stressad av det. Är det alltid så när man blir gammal? confused.gif

Hade tänkt att komma igång med påskäggstillverkningen för försäljning redan nu på hösten, det är det enda som fortfarande funkar för mig, det är sååå roligt!!!

Ja här har vi ju någon som kan rita iaf. tummenupp.gif
Har märkt att när det inte är lika roligt längre med grejer man håller på med så blir man stressad yes.gif
Jag tecknade också förut men får ont av det.. jag gör som du hellre och målar på alla världens sorts grejer Utan papper rotfl.gif knäpp man är..
blomkronan
CITAT (DragonLady @ 05-10-2008, 23:50) *
Här är lite bilder på ringar o ett halsband.

Halsbandet OTROLIGT snyggt hur har du gjort den????????????
Du kan förstås inte förklara det men får man beställa...???
blomkronan

Jätte fin bild du är väldigt duktig. 000.gif
DragonLady
CITAT (Biggan_ @ 05-10-2008, 22:58) *
Inga alster från mej! Jag sitter ju bara här och kuckilurar! crazy.gif
Men dina smycken är ju jättefina! tummenupp.gif

Jo men dina alster består ju i att bidraga med att tycka och kommentera allas saker så vi vet att det vi gör antingen är tummenupp.gif eller thumbdown.gif eller sos.gif .... rotfl.gif det är en mycket viktig befattning.
Det kan ju tillomed vara så otroligt att någon får ett otroligt ofattbart habegär av någons alster... det vet man ju aldrig.. om denne någon är villig att skiljas från sitt många timmar av blod svett o tårars alster är man ju inte heller så säker på giggle.gif
Här är några av de hängen jag gjorde i sommras.
DragonLady
CITAT (blomkronan @ 05-10-2008, 23:57) *
Halsbandet OTROLIGT snyggt hur har du gjort den????????????
Du kan förstås inte förklara det men får man beställa...???

thanks.gif

Jag kan skicka dig ett mönster, bered dig på ett gäng timmar och ranting.gif giggle.gif
Just detta har jag bara gjort en gång och har således inte samma pärlor för att göra ett till men vill du ha det så visst får du köpa det yes.gif
Skicka mig ett pm.
Grå
Jag håller ju mest på med salvor och cerat som jag delar ut till allt och alla som kan tänkas behöva, men i våras fick jag mig faktiskt en ny terapisysselsättning till livs då jag halvt om halvt motvilligt följde med till en väninnas pysselkväll och fick lära mig decoupage. Det var skitroligt, så i somras svetsade jag ihop några små metallskyltar som jag målade och klistrade på servettmotiv på och de håller än smile.gif
[attachment=25275:Trädgårdsskyltar.JPG] [attachment=25273:Decoupage.JPG]

Annars är jag en vän av pilflätning, men av någon anledning kommer jag aldrig till skott och gör något av det här hemma. Det enda jag åstadkommit är en fröhållare till fåglarna när jag gick kursen. Men någon dag, något år ska jag börja fläta på allvar...
[attachment=25274:Fågelbord.JPG]
Eva-Helene
CITAT (DragonLady @ 05-10-2008, 23:50) *
Snyggt mönster på stjärnan, ska du sy fast det på något du håller på med?
.

Nej, den är 6½ cm och var bara en test av ett mönster som jag ville lära mig giggle.gif Sen tyckte jag det blev så snyggt så den fick vara kvar - hade annars tänkt ta isär den och använda pärlorna till nåt annat...Kanske jag använder den i en choker, möjligtvis...eller nåt annat!
ängsvädd
Vad ni är kreativa - vilka fina grejer ni gjort biggrin.gif

Jag har också blivit sugen på något slags handarbete. Har för några veckor sedan köpt ett underbart handfärgat melerat mohairgarn i lila nyanser i en stickbutik på södermalm i Sthlm som bara har garner av naturmaterial - Marias garn. Köpte trästickor också, trodde jag skulle hinna sticka på flygresan till Luleå och metall krånglar ju till det vid röntgen wink.gif Ännu har jag inte påbörjat alstret - det ska bli en glest stickad halsduk smile.gif
Eva i Höga
Ni är ju jätteduktiga, roligt att se era alster, man blir sugen på att göra nåt nytt. Virkar ett sängöverkast till dubbelsäng nu, snart färdigt. Men jag vet inte varför jag gjorde det, det är ju jättetungt, fast det är terapi när man håller på.
Kajsa i Arvika
Mitt pysslande går i perioder, korsstygnsbroderar ibland, gör kylskåpsmagneter i gips, målar och säljer.. tecknade mycket förr, målat en del korgar och har testat decoupage.. Finns jättemycket som man skulle vilja testa dock... bara ekonomin som sätter gränser.. giggle.gif
Platinum
Jag är periodare vad gäller pyssel, just nu är det mest svampskogen som hägrar.

Kan vissa ett par hängen till halsband sen förr i tiden iallafall...från en period då jag hade arbetspraktik vid ett stensliperi.
Lillja
Numera stickar jag, håller på att fylla de här korgen med vantar sockar, ska bli julklappar
hade jag tänkt. Annars syr jag ibland, odlar, fotograferar mycket. Brukar göra saker när
när jag känner för det.
Alba
Så bra ide med den här tråden.
Nu ska jag titta igenom allt i lugn och ro.....och gotta mig åt alla fine saker ni gör.

Jag har mycket ideer om vad jag skulle vilja göra.......men kommer aldrig igång......varför vet jag inte. dunno.gif
Jag vill gjuta i betong, göra decoupage, pärlor och så mycket.....men som sagt...har inte kommit till skott.....än. biggrin.gif

Jag grejar mycket i Photoshop ....ritar eget material till Digital Scrapping .........inte hantverk direkt men en bra och rolig hobby.
DragonLady
Snygg fågelmatare Grå tummenupp.gif
Fläta skulle jag också vilja lära mig.
Här kommer lite enkla armband/halsband som inte tar så lång tid att göra och som också kan varieras i oändlighet, samt ett set som gjordes till en kompis.

.
*Stintan*
Det här var ju en himlans rolig tråd. Va fina saker ni gör och den där snickarboden blev jag väldigt avundsjuk på. Man får ju massor av inspiration. Här finns det alltid något på gång för jag är nog lite mångsysslare så visar lite axplock.

Behöver man en gaffel för att göra snoddar så får man göra en
[attachment=25305:gaffel1.jpg]

och ska man ut i skogen behöver man en korg och när man rensat klart behöver man en sån här
[attachment=25306:svampkorg1.jpg] [attachment=25311:kvast1.jpg]

halmslöjd är kul
[attachment=25308:halmstj.jpg]

en nyklippt vovve ska inte behöva frysa men gillar inte såvärst att posera vid provningen
[attachment=25307:täcke.jpg] [attachment=25309:tröja.jpg]

just nu försöker jag färdigställa en mormorsfilt men det fattas en del rutor fortfarande,
snacka om att man ser rutor överallt
[attachment=25310:överk.jpg]
Chamomille
Men oj vad fina saker ni gör. Nu fick jag inspiration smile.gif

Voffsegull med tröja biggrin.gif
Biggan_
Så mycket fina grejor ni har gjort, ingen nämnd och ingen glömd! bravo.gif
Jag hade en period för många år sedan då jag målade korgar men jag har gett bort det mesta.
DragonLady
Betong är också roligt att forma, hade tänkt att göra en stor kruka med avgjutning av stora blad typ rabarber på sidorna, sedan hade jag ju ett hemligt sommarprojekt men det sa mina handleder stopp till.. crying.gif men men.. det kommer väl giggle.gif
Här är avgjutningar av rabarber blad.
Ramred
CITAT (DragonLady @ 07-10-2008, 10:33) *
Betong är också roligt att forma, hade tänkt att göra en stor kruka med avgjutning av stora blad typ rabarber på sidorna, sedan hade jag ju ett hemligt sommarprojekt men det sa mina handleder stopp till.. crying.gif men men.. det kommer väl giggle.gif
Här är avgjutningar av rabarber blad.

Så fina betongblad Dragon Lady! Jag har också lust att göra lite betonggrejer. Hoppas att min kropp ska tillåta den typen av jobb till våren.
DragonLady
thanks.gif
ja de är ju faktiskt ganska lätta att göra.. om man har någon som kan bära o vända dem för en, samt blanda betongen naughty.gif
Hoppas också på ett bättre nästa år då armbågen o handleden förhoppningsvis är opererade o läkta, det är crap att man inte kan använda sin kropp normalt.. trostar.gif till alla som kämpar.
Här kommer ett hjärta till er...
Ramred
Så gulligt, tack.
Lilla Birka
Oj vad fina grejor!
rotfl.gif

Snälla Myosotis, har du ingen bild på det där ägget med sädesärlan på? Det var ju helt fantastiskt!
Myosotis
CITAT (Lilla Birka @ 07-10-2008, 13:45) *
Snälla Myosotis, har du ingen bild på det där ägget med sädesärlan på? Det var ju helt fantastiskt!

Annars finns ju tråden kvar om nån vill se...
Ingrid Zon3
Åh vilka fina saker ni gör!

Själv är jag bara bra på att köpa nya projekt, inget blir klart, ofta inte ens påbörjat sad.gif
Har säkert tre-fyra stickningar, 2 stora kartonger tyger, en med garn, osv.

Fortsätt visa bilder, så jag blir inspirerad!
blomkronan
CITAT (Grå @ 06-10-2008, 07:19) *
i somras svetsade jag ihop några små metallskyltar som jag målade och klistrade på servettmotiv på och de håller än smile.gif
[attachment=25275:Trädgårdsskyltar.JPG]

Vilka fina skyltar såna vill jag oxå göra!! Har du dom stående ute? Jag hade tänkt göra skyltar till mina växter i vinter, som jag kan sätta ut tillsammans med mina växter i sommar.
Klarar dom klistrade servettmotiven att stå ute i ur och skur?

CITAT (Alba @ 06-10-2008, 12:54) *
Jag grejar mycket i Photoshop ....ritar eget material till Digital Scrapping .........

Digital Scrapping är det ett program man kan ladda ner? måste man ha, och kunna Photoshop? Jag har och kan inte Photoshop -cry-.gif men jag skulle vilja... men jag har inte tid att lära mig allt jag vill!!!

Men Digital scrapping lätt intressant.
DragonLady
CITAT (Myosotis @ 07-10-2008, 20:11) *

Annars finns ju tråden kvar om nån vill se...

Det var verkligen de finaste äggen jag sett.. du är en mästare på detta.. hur liten pensel jobbar du med..måste vara typ ett strå eller? giggle.gif eller är det med tusch?
Grå
CITAT (blomkronan @ 07-10-2008, 23:08) *
Vilka fina skyltar såna vill jag oxå göra!! Har du dom stående ute? Jag hade tänkt göra skyltar till mina växter i vinter, som jag kan sätta ut tillsammans med mina växter i sommar.
Digital Scrapping är det ett program man kan ladda ner? måste man ha, och kunna Photoshop? Jag har och kan inte Photoshop -cry-.gif men jag skulle vilja... men jag har inte tid att lära mig allt jag vill!!!

Japp, de har stått ute hela sommaren och ser likadana ut, trots regn, rusk, sol och vind. De ska få stå ute denna vintern också, bara för att kolla hur mycket de tål. Jag har lackat över motivet en 3-4 gånger bara för att det skulle bli starkt. Var noga med att du ser till att lacket kommer några millimeter utanför motivets kant bara.
Jag gjorde 10 stycken skyltar, men det var bara de tre första jag tog kort på... skumt... ska kolla om jag har några kort på dem där de står annars kan jag ta några nu då när de varit med ett tag.

Men mitt främsta terapiarbete är ju trots allt min kära Hönshusblogg wink.gif
Myosotis
CITAT (DragonLady @ 08-10-2008, 01:21) *
Det var verkligen de finaste äggen jag sett.. du är en mästare på detta.. hur liten pensel jobbar du med..måste vara typ ett strå eller? giggle.gif eller är det med tusch?

Tack! Det är en tunn penna.
Myosotis
Sydde den här kassen för några år sen och gav bort som födelsedagspresent, tanken är väl att man ska plocka svamp i den men man kan så klart använda den till att handla också.

Eva-Helene
CITAT (Myosotis @ 08-10-2008, 11:18) *
Sydde den här kassen för några år sen och gav bort som födelsedagspresent, tanken är väl att man ska plocka svamp i den men man kan så klart använda den till att handla också.

WOW!
Lillja
CITAT (Myosotis @ 08-10-2008, 11:18) *

Snygg kasse, vilken toppenpresent.
Alba
CITAT (blomkronan @ 07-10-2008, 23:08) *

Jag gör det i Photoshop. Det är så kul man kan skapa så mycket.
Bla när jag bränner foton till DVD så gör jag förstättsblad eller vad jag ska kalla det.....alltså en liten presentation av de bilder som följer med text och dekorationer.
Här är en enkel varant bara för att visa. Man kan ju lägga in mycket mer text om man vill.
[attachment=25462:Kopia_av...gan_2007.jpg]

Det finns även program all ladda ner bla Scrapbookflair.

Det finns säkert fler också om du googlar på tex "Free Scrapbook software"
Bettis
Jag brukar göra "1000" olika saker, pyssel hit och dit och jag köper saker som jag inte hinner öppna. Men jag har gjort två tavlor iaf giggle.gif
*Stintan*
Grås skyltar är ju superläckra wub.gif det borde kunna vara en bra affärsidé yes.gif
MayaLisa
Jag är något av en "periodare" vad gäller skapande...Smycken har jag gjort mycket tidigare, men mina händer gör ont, så det sker mest sporadiskt och då jag får beställningar. Nålfiltning; tomtar, gummor och påskkärringar/häxor, Ådringsmåling/marmorering med birramålning, sy saker och kläder, dreja (då jag hittar en drejskiva), men denna somma har gått åt till mitt damm och bäck-projekt, anläggningar helt enkelt.
[attachment=25485:sotvattgrbr.jpg]
[attachment=25484:Rapsodi_A4.pdf]
ingrid fuxwall
Inte utan att man känner sig lite bortkommen i denna skara av hantverkare
ängsvädd
Underbart med så mycket kreativitet wub.gif
DragonLady
CITAT (MayaLisa @ 08-10-2008, 21:08) *
Jag är något av en "periodare" vad gäller skapande...Smycken har jag gjort mycket tidigare, men mina händer gör ont, så det sker mest sporadiskt och då jag får beställningar. Nålfiltning; tomtar, gummor och påskkärringar/häxor, Ådringsmåling/marmorering med birramålning, sy saker och kläder, dreja (då jag hittar en drejskiva), men denna somma har gått åt till mitt damm och bäck-projekt, anläggningar helt enkelt.
[attachment=25485:sotvattgrbr.jpg]
[attachment=25484:Rapsodi_A4.pdf]

Urfräcka tomtar.. tummenupp.gif
Har bara målat sådanadär färdiga som man bara sätter lite färg på, dessa är bara en luva med framstickade tår giggle.gif
elleave
Om det är nån som har lyckats missa det så gör jag smycken biggrin.gif
Det är roligt, avkopplande och kreativt.
Ibland får jag ett ryck och målar några vinglas eller nått i trä.

blomkronan
CITAT (elleave @ 09-10-2008, 13:52) *
Om det är nån som har lyckats missa det så gör jag smycken biggrin.gif
Det är roligt, avkopplande och kreativt.
Ibland får jag ett ryck och målar några vinglas eller nått i trä.

elleave
Jag har sett din tråd, du gör mycket fina smycken.

Va kul att vi är så många som är kreativa pysselfolk.

Men jag måste säga att odlaforum tar min tid nu mera... giggle.gif
Denna tråd inspirerar mig smiley_small_hug.gif

Grå
-Hade du gjort "grunden" till dina skyltar själv confused.gif Jag kan ju inte svetsa... no.gif

Någon som har en ide på något annat matrial som jag kan använda?
Kan förstås skruva fast plåtskyltar på en pinne.
Tänkte sedan fixa bilder via Digital scrapping med text om blomman. Skriva ut det på tunt-tunt papper och limma på skyltarna med samma teknik som Grå.
skogstroll
känner mig också rastlös, känns inte som tiden räcker till riktigt fast det gör den nog säkert whistling.gif I alla fall gjorde jag ett tag såna där tenntrådsbroderier, gjorde små armband och så. Det gick faktiskt ganska bra så jag får väl ta upp det nån gång igen.

Annars är nog faktiskt trädgården mitt pyssel och som jag lägger pengar och kärlek på, det enda pyssel som inte får mig att känna mig som att jag måste göra det för att ha nåt pyssel... datorn sitter jag vid hela dagarna på jobbet så det blir inte så mycket på kvällar och helger tackålov (förutom Odla när jag behöver goda råd). Nu har jag ju haft kattungar sen i somras men när den sista är utflugen i morron så blir det väl lite lugnare, fast lite städning behövs nog...
Grå
CITAT (blomkronan @ 09-10-2008, 14:17) *
elleave
Jag har sett din tråd, du gör mycket fina smycken.

Va kul att vi är så många som är kreativa pysselfolk.

Men jag måste säga att odlaforum tar min tid nu mera... giggle.gif
Denna tråd inspirerar mig smiley_small_hug.gif

Grå
-Hade du gjort "grunden" till dina skyltar själv confused.gif Jag kan ju inte svetsa... no.gif

Någon som har en ide på något annat matrial som jag kan använda?
Kan förstås skruva fast plåtskyltar på en pinne.
Tänkte sedan fixa bilder via Digital scrapping med text om blomman. Skriva ut det på tunt-tunt papper och limma på skyltarna med samma teknik som Grå.

smile.gif Man behöver inte kunna svetsa för att häfta fast pinnar på en plåt, då är nästan svårare att skruva fast dem wink.gif
Har du inte tillgång till en svets, så kan det säkert funka med tvåkomponentslim för metall också, det rostar ju inte heller. Glömde skriva förut att skyltplåtarna är i rostrfri plåt och pinnarna är i vanligt kolstål. Pinnarna kommer att rosta i ett nafs, men det är inte så svårt att sätta dit nya. Slipper ju rosten på skylten iallafall.
blomkronan
CITAT (Grå @ 09-10-2008, 15:05) *
smile.gif Man behöver inte kunna svetsa för att häfta fast pinnar på en plåt, då är nästan svårare att skruva fast dem wink.gif
Har du inte tillgång till en svets, så kan det säkert funka med tvåkomponentslim för metall också, det rostar ju inte heller. Glömde skriva förut att skyltplåtarna är i rostrfri plåt och pinnarna är i vanligt kolstål. Pinnarna kommer att rosta i ett nafs, men det är inte så svårt att sätta dit nya. Slipper ju rosten på skylten iallafall.

tvåkomponentslim - vilken bra idé. Det här får bli mitt vinter projekt. Jag ska kontakta en firma som kan hjälpa mig att få fram bitar av rostfriplåt, sen använder jag förstås tvåkomponentslim. om inte jag kan hitta någon som kan hjälpa mig att svetsa.
Problemet är bara HUR många ska jag göra??? Jag få sätta mig ner och räkna först!!!
Först ska alla växter som jag har få en, sen har jag några som finns på "önskelistan" OJ,OJ det kan bli många skyltar sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon