|
Full version: Terapi arbete!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
CITAT (DragonLady @ 04-11-2008, 15:45)  Här är en länk om pepparkakstitthus http://www.iklagerup.se/foto.htmDvärgsängar
CITAT (Österläge @ 04-11-2008, 11:13)  Ingen som har bilder på tittskåp att visa? Sugen på att göra men behöver lite inspiration...  Hej Österläge, jag gjorde tidigare många skåp, här är ett som jag har kvar, det blev lite väl mycket saker i det. Synd att jag inte kan visa dig andra med annorlunda inredning. attachment=26871:004.JPG][
blomkronan
05-11-2008, 00:53
Har nu varit runt i lite butiker och på nätet men jag hittar ingen sovande trädgårdstomte... Jag kunde inte vänta... så min "kottetomte" fick flytta in i krukan. Jag har inte varit på vinden och hämtat ner ljuslingan än... jag drar mig för att gå upp där  (rörigt). [attachment=26878:DSC01050.JPG] [attachment=26877:DSC01049.JPG] Så här ser den ut hitils... Behöver skaffa en plexiglasskiva oxå så det inte snöar in i vinter. Kommer med ny bild när slingan kommit på plats...
Österläge
05-11-2008, 12:07
Tack Uggi och blomkronan, nu fick jag lite idéer! En kruka med tomte o så i trädgården vore mysigt! Det är så kul att pyssla, borde göra det mer, istället för att fastna framför TV:n eller datorn när man kommer hem efter jobbet...
DragonLady
05-11-2008, 12:21
Fin tomtekruka Istället för dyr plexiglasskiva kan du ju köpa lite genomskinlig vaxduk, finns i olika tjocklekar. Dra en liten limsträng längst upp på krukan och placera plasten på.. när det har torkat skär du bara av med ett rakblad eller så runt kanten.
Myosotis
05-11-2008, 12:28
CITAT (DragonLady @ 05-11-2008, 12:21)  Istället för dyr plexiglasskiva kan du ju köpa lite genomskinlig vaxduk, finns i olika tjocklekar. Dra en liten limsträng längst upp på krukan och placera plasten på.. när det har torkat skär du bara av med ett rakblad eller så runt kanten. Smart!  Vad ska man ta för lim för att det inte ska synas? Vissa lim blir ju vita när de torkar.
DragonLady
05-11-2008, 12:35
Karlsonsklister är ju genomskinligt... det har man ju till att limma grejer i t.ex. ett tittskåp.
Myosotis
05-11-2008, 12:38
Aha...tack!
Irene_L
05-11-2008, 13:05
Så fint Blomkronan  .......jag har en liten fråga bara. Är det en lerkruka du har använt? Klarar den sig ute när det blir kallt?
blomkronan
05-11-2008, 20:02
CITAT (Irene_L @ 05-11-2008, 13:05)  Så fint Blomkronan  .......jag har en liten fråga bara. Är det en lerkruka du har använt? Klarar den sig ute när det blir kallt? Ja, krukan är av lera och krukan har alltid ståt ute på vintern, men då under tak upp och ner. Jag gör en liten chansning...  jag har lagt en frigolit skiva under och täckt den med löv så den inte syns... Det är en kruka "utan" luftbubblor så jag tror och hoppas på att den ska klara vintern....
blomkronan
05-11-2008, 20:15
CITAT Fin tomtekruka Istället för dyr plexiglasskiva kan du ju köpa lite genomskinlig vaxduk, finns i olika tjocklekar. Dra en liten limsträng längst upp på krukan och placera plasten på.. när det har torkat skär du bara av med ett rakblad eller så runt kanten.  Jag tycker det var en bra ide.
DragonLady
06-11-2008, 00:53
Nu är äntligen pärljycken klar, efter många  och  och  denna gången också
blomkronan
06-11-2008, 00:57
Vilken gulllllig... Du har verkligen kommit i gång med pärl-skapandet. Lite avis blir jag...
DragonLady
06-11-2008, 01:06
Jag har gjort den till min syssling som har en pappilontik som är mamma till min lilla Hera. Har försökt att göra den i hennes färger, hon är ju brun o vit.
Måste kolla om DragonLady är med i Secret Santa !!! Hm....20:- max......suck.... Vad händig du är
Här finns en länk till några tittskåp.
Dragon Lady : Du ställer till det för mig, mina bonusbarn 11 och 7 år tjatar sen dom sett katten och hunden - snäääälla Pia, gör en sån åt oss, snääälla. Och inte sjutton kan jag gör sånt heller  Dom ser skitsvåra ut ju, men jag håller med dom, gud så söta!! Går det att få en priuppgift på dom?? det är ju snart jul
Chamomille
06-11-2008, 10:51
CITAT (DragonLady @ 06-11-2008, 00:53)  Nu är äntligen pärljycken klar, efter många  och  och  denna gången också   Jösses va fint.
Idag har jag pysslat lite, har också gjort lite mat till fåglarna.
DragonLady
06-11-2008, 12:27
CITAT (Pia L @ 06-11-2008, 10:47)  Dragon Lady : Du ställer till det för mig, mina bonusbarn 11 och 7 år tjatar sen dom sett katten och hunden - snäääälla Pia, gör en sån åt oss, snääälla. Och inte sjutton kan jag gör sånt heller  Dom ser skitsvåra ut ju, men jag håller med dom, gud så söta!! Går det att få en priuppgift på dom?? det är ju snart jul  Oj... tror du ställer till det för mig med Jag ska se vad jag kan göra för dig Pia, katten är inte bortlovad men hunden får jag göra en ny isf. ska se vad jag har för pärlor kvar
DragonLady
06-11-2008, 12:34
CITAT (AstLar @ 06-11-2008, 07:26)  Måste kolla om DragonLady är med i Secret Santa !!! Hm....20:- max......suck.... Vad händig du är  Ja man vet aldrig vad tomten kommer med Vad sööta ekollonen var Bettis Är det sådana mumifierade svampar du satt dom på?
Rosmarin
07-11-2008, 13:28
CITAT (DragonLady @ 04-11-2008, 15:45)  Jättefina keramik grejer Dessa skålarna var underbara.. Tack så mycket. Dina smycken är ju inte helt fula de heller...
skogstroll
07-11-2008, 14:18
jag går i tankar att börja göra ett lapptäcke
Eva-Helene
07-11-2008, 14:42
CITAT (skogstroll @ 07-11-2008, 14:18)  jag går i tankar att börja göra ett lapptäcke  Samma här! Men symaskinen har slutat zick-zacka...
DragonLady
07-11-2008, 17:08
Det är något jag skulle vilja ha.. en symaskin
ängsvädd
07-11-2008, 17:27
CITAT (Eva-Helene @ 07-11-2008, 14:42)  Samma här! Men symaskinen har slutat zick-zacka...  Det har min också gjort!
blomkronan
07-11-2008, 17:48
CITAT (DragonLady @ 07-11-2008, 17:08)  Det är något jag skulle vilja ha.. en symaskin  Vá... vill du ge bort en symaskin??? Jag behöver ingen... jag har tre!!! Vad är det för symaskin? Du kommer säkert ha användning av den framöver. Jag har tre... en är en overlook, en är en gamal husqvarna stark som en oxe, och en som är "ny" som jag syr mäst på... Är det en gamal maskin ska du vara rädd om den dom är mycket bra...
DragonLady
07-11-2008, 18:36
CITAT (blomkronan @ 07-11-2008, 17:48)  Vá... vill du ge bort en symaskin??? Jag behöver ingen... jag har tre!!! Vad är det för symaskin? Du kommer säkert ha användning av den framöver.
Jag har tre... en är en overlook, en är en gamal husqvarna stark som en oxe, och en som är "ny" som jag syr mäst på...
Är det en gamal maskin ska du vara rädd om den dom är mycket bra... Nej Blomkronan.. jag vill HA en symaskin
Ingrid Zon3
08-11-2008, 10:26
Är det någon som vet var man kan få tag i tittskåp i udda storlekar? Jag vill göra ett litet med en speciell grej, men de jag hittat är i fel proportioner.
*Stintan*
08-11-2008, 10:58
Panduro kanske.
Eva-Helene
08-11-2008, 11:08
CITAT (Grå @ 03-11-2008, 08:53)  Scrapbooking är jag verkligen jättesugen på, men då ska det vara en riktig scrapbook - alltså där man klistrar in olika minnen från de ställen eller tillfällen när man tagit korten. Alltså, lite sand från grustaget vi hade picnic i, en fjäder från fågelskådarturen, snäckor från stranden, biljetterna från konserten... ja, du vet.
Mitt problem i fallet är just att jag inte är en samlare, så när jag varit någonstans har jag ganska sällan med mig någonting tillbaka i fickorna, såvida jag inte direkt har tänkt att använda det, så jag har massor av foton från alla möjliga och omöjliga tillfällen, men inga minnessaker. Och vi har varit tvärtom och samlat på oss både det ena å de andra. Eller vad sägs om en 2 kilossten från Cypern, vem 17 baxar hem sådant om inte mina barn. Men det är inga "upphittade" minnessaker jag kommer använda i detta album. Meningen är att det ska bli en sida för varje år t o m studenten. Resten av bladen ska bara vara studentkorten. Det som blir det svåra är ju att sortera ut 1-3 bilder för varje år, det var därför projektet stannade av.
CITAT (DragonLady @ 04-11-2008, 15:45)  Här är en länk om pepparkakstitthus http://www.iklagerup.se/foto.htmDet var jättegulligt med möblerna. Jag har i flera år tänkt att göra en husbuss i pepparkaka. Nån gång har jag kommit så långt att jag börjat mäta upp och rita delarna på papper. Men så slutar det alltid med att jag gör ett vanligt hus i alla fall. Ska göra ett nytt försök i år igen. Det är så himla kul att mickla med pepparkaksdeg och jag googlade nu på pepparkakshus - bilder och får ju upp hur mycket fint som helst.
blomkronan
09-11-2008, 00:09
CITAT (DragonLady @ 07-11-2008, 18:36)  Nej Blomkronan.. jag vill HA en symaskin  Oj jag läste nog fel. Jag läste... Är det någon som skulle vilja ha.. en symaskin. när det stog: Det är något jag skulle vilja ha.. en symaskin. Var lite trött... uppe sent på kvällarna och upp tidigt på mornarna... och ingen sol
CITAT (Ingrid Zon3 @ 08-11-2008, 10:26)  Är det någon som vet var man kan få tag i tittskåp i udda storlekar? Jag vill göra ett litet med en speciell grej, men de jag hittat är i fel proportioner. Hej Ingrid tittskåp i udda storlek då fixar du ett själv med inköp av material från hobbyfirmorna, Lycka Till!!
CITAT (skogstroll @ 07-11-2008, 14:18)  jag går i tankar att börja göra ett lapptäcke  [attachment=27022:002.JPG] Frugan fick detta lapptäcke av sin kusin i Göteborg som hon hade gjort, jättefint tycker vi.
Ingrid Zon3
09-11-2008, 12:46
CITAT (Uggi @ 09-11-2008, 11:59)  Hej Ingrid tittskåp i udda storlek då fixar du ett själv med inköp av material från hobbyfirmorna, Lycka Till!! Hade jag varit händig med snickeri hade det redan varit klart  Jag är rädd att det kommer sluta med att jag vänder mig till en ramaffär. Det är två saker jag vill ha i (varsin) låda, dels en brosch och dels en hatt. Båda har stort symbolisk värde för mig och jag vill både skydda dem och ha dem framme.
DragonLady
09-11-2008, 14:04
Panduro har mycket mer tittskåp än vad man ser på nätet. Bl.a så har de små askar med glaslock på som man kan ha små prydnadssaker i. Du har ingen gammal byrålåda el.dyl.? (ikea har ju kuber som man bara kan sätta en baksida på), den kan du ju vända på högkant och bara sätta dit en plexiglasskiva eller genomskinlig vaxduk, ev. måla den invändigt och sedan ha din hatt i.
CITAT (DragonLady @ 06-11-2008, 12:34)  Vad sööta ekollonen var Bettis Är det sådana mumifierade svampar du satt dom på? Det är tickor, sådana som sitter på en del gamla träd, nu har jag satt på magneter på baksidan så man kan ha den t.ex på kylskåpet.
CITAT (skogstroll @ 07-11-2008, 14:18)  jag går i tankar att börja göra ett lapptäcke  Det har jag tänkt på länge, men hur ska man få tid med det.
*Stintan*
09-11-2008, 17:05
Stickade en halv julklapp igår och ska nu försöka mej på att få till en någorlunda lik andra hälft.
[attachment=27031:strump.jpg]
ängsvädd
09-11-2008, 17:07
Vilken fiiin  O säkert varm o mysig för fossingarna
Eva-Helene
09-11-2008, 17:50
OJ så snygg, Stintan!
Så fin den är
herkules
09-11-2008, 18:15
CITAT (*Stintan* @ 09-11-2008, 17:05)  Stickade en halv julklapp igår och ska nu försöka mej på att få till en någorlunda lik andra hälft. den där sockan var riktigt riktigt fin!
Österläge
09-11-2008, 20:29
CITAT (DragonLady @ 09-11-2008, 14:04)  Du har ingen gammal byrålåda el.dyl.? (ikea har ju kuber som man bara kan sätta en baksida på), den kan du ju vända på högkant och bara sätta dit en plexiglasskiva eller genomskinlig vaxduk, ev. måla den invändigt och sedan ha din hatt i. Åh, vilken bra idé! Det måste jag göra! Vi ska byta köksluckor o -lådor och då kommer jag ju få lådor över... (Det funkade inte att bara sätta nya fronter på lådorna utan de måste bytas helt). Såg nån som hade planterat blommor i en gammal byrålåda, oxå rätt kul... Frågan är bara hur jag övertalar min man om att få spara lådorna?!?  Han tycker redan jag har för mycket "skräp" som jag ska göra nåt av men aldrig kommer till skott med... Helt orättvist förstås, jag inväntar ju bara rätt inspiration! Medan jag köper nya saker att samla på hög...
Eva-Helene
09-11-2008, 21:32
CITAT (Österläge @ 09-11-2008, 20:29)  Åh, vilken bra idé! Det måste jag göra! Vi ska byta köksluckor o -lådor och då kommer jag ju få lådor över... (Det funkade inte att bara sätta nya fronter på lådorna utan de måste bytas helt). Såg nån som hade planterat blommor i en gammal byrålåda, oxå rätt kul... Frågan är bara hur jag övertalar min man om att få spara lådorna?!?  Han tycker redan jag har för mycket "skräp" som jag ska göra nåt av men aldrig kommer till skott med... Helt orättvist förstås, jag inväntar ju bara rätt inspiration! Medan jag köper nya saker att samla på hög...  Mäh!  Du måste ju ha något att förvara "skräpet" i!  Måste väl t.o.m. han fatta!
Ingrid Zon3
09-11-2008, 22:11
CITAT (DragonLady @ 09-11-2008, 14:04)  Panduro har mycket mer tittskåp än vad man ser på nätet. Bl.a så har de små askar med glaslock på som man kan ha små prydnadssaker i. Du har ingen gammal byrålåda el.dyl.? (ikea har ju kuber som man bara kan sätta en baksida på), den kan du ju vända på högkant och bara sätta dit en plexiglasskiva eller genomskinlig vaxduk, ev. måla den invändigt och sedan ha din hatt i. Aha, tack för de tipsen. Ska kolla Panduro imorgon, jag har bara kikat på tittskåpshyllan.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 09-11-2008, 22:11)  Aha, tack för de tipsen. Ska kolla Panduro imorgon, jag har bara kikat på tittskåpshyllan. Lycka till Ingrid!!!
Ingrid Zon3
09-11-2008, 23:04
Tack!! Insåg att jag kanske kan tigga hjälp och idéer av er som är mycket bättre på sånt här än jag. Här är brosch (ca 8 cm hög) som jag tänkt montera på en liten "kudde" klädd med sammet i ett litet tittskåp eller ram: [attachment=27044:brosch.JPG] Och så huvudbonaden, en basker av siden i lappteknik. Mamma fick den av sin moster som var en mycket elegant dam. "Om du visar dig i den där kommer jag skämmas ögonen ur mig och aldrig mer gå till skolan!" utbrast Ingrid, 14 år (gissar jag). Alltså var det omkring 1974. När vi tog rätt på mammas saker efter att hon gått bort förra sommaren fanns denna förargelseväckande historia ordentligt inlindad i silkespapper och helt opåverkad av tidens tand. Jag fick den utan diskussioner. Ingen av mina systrar hade nånsin sett den, så tydligen tog mamma mig på allvar eller så gillade hon den inte själv... [attachment=27045:sidenbasker.JPG] Och den tänkte jag ha i ett tittskåp eller liknande. Till min mors minne för att hon stod ut med inte mindre än fyra döttrar under deras värsta år  Edit: och är det nån som har andra förslag på hur man kan göra så är det väldigt välkommet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|