Full version: Terapi arbete!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
ängsvädd
Fina sockor smile.gif

Någon som har något mönster på enkla nybörjarsockor utan häl?
DragonLady
Lite mer terapi, skall göra örhängen som passar dessa oxå yes.gif

Då var örhängena oxå klara.
[attachment=43567:Gothearrings.jpg]
blomkronan
CITAT (DragonLady @ 23-10-2009, 04:18) *
Lite mer terapi, skall göra örhängen som passar dessa oxå yes.gif

Skit!!! va fina grejer du gör.... och Mitt halsband älskar jag wub.gif va mycket beröm jag får, varje gång jag har det på mig.... biggrin.gif -Det är en vän till mig som gjort det säger jag till alla kompiskram.gif
Pysslans
Ja, helt underbara smycken... man imponeras! = )

Själv har jag dragit igång höstkransarna och så smått - o alldeles för sent - julkortsmakeriet.
Igår kväll lackade jag en form jag (min man har fått stå för snickrandet) ritat till att gjuta betong i. Marschallhållare ska det bli. När det blir klart lägger jag in en bild.

Här är i a f en på mitt första kransförsök på egen ståltrådsstomme:
[attachment=43549:k_rleks_rt.jpg]

Fortsatt härlig pysselhöst, alla. = )
DragonLady
CITAT (blomkronan @ 23-10-2009, 08:32) *
Skit!!! va fina grejer du gör.... och Mitt halsband älskar jag wub.gif va mycket beröm jag får, varje gång jag har det på mig.... biggrin.gif -Det är en vän till mig som gjort det säger jag till alla kompiskram.gif

kompiskram.gif

CITAT (Pysslans @ 23-10-2009, 08:48) *
Ja, helt underbara smycken... man imponeras! = )

Själv har jag dragit igång höstkransarna och så smått - o alldeles för sent - julkortsmakeriet.
Igår kväll lackade jag en form jag (min man har fått stå för snickrandet) ritat till att gjuta betong i. Marschallhållare ska det bli. När det blir klart lägger jag in en bild.

Här är i a f en på mitt första kransförsök på egen ståltrådsstomme:

Fortsatt härlig pysselhöst, alla. = )

thanks.gif jättefin krans tummenupp.gif gjuta grejer är jättekul
DragonLady
CITAT (ninnisky @ 09-10-2009, 11:46) *
Som vanligt, det är jättefina saker du gör! biggrin.gif

Hos mig har symaskinen/brodermaskinen gått varm de senaste dagarna.

Ni som har brodyrmaskin eller en symaskin man kan brodera med rättare sagt, har ni några tips om vilket märke man skall spana in om man vill köpa en? o vad ligger de på i pris ungefär?
Går det att brodera även tjockare material som typ skinn o så?
DragonLady
CITAT (titti49zon6 @ 09-10-2009, 17:32) *
Fina arbeten som vanligt,Dragon Lady

Vill se bilder på dina broderier, ninninsky.

Håller på med lite Quiltarbeten och
syr väskor och gör smycken när jag orkar .
Snart ska även jag sätta igång med maskinbroderi på
alla handdukar som jag hade tänkt ge bort förra julen.

Ja bilder vill vi se yes.gif

Måste visa er dessa delfiner som är självlysande i mörkret om de blivit belysta så sööta wub.gif
Har inte varit så aktiv på senaste tiden som jag hade önskat att jag hade orkat med.. har ni hittat på något roligt o terapigivande?
Klura
CITAT (DragonLady @ 02-01-2010, 23:21) *
Ni som har brodyrmaskin eller en symaskin man kan brodera med rättare sagt, har ni några tips om vilket märke man skall spana in om man vill köpa en? o vad ligger de på i pris ungefär?
Går det att brodera även tjockare material som typ skinn o så?

De e ju inga billiga maskiner om man vill ha en som kan lite.
Jag har kikat på bl a Janome, Husqvarna och Brother men det kostar som en bättre begagnad bil rolleyes.gif
Kolla på blocket och sök på brodyrmaskin el brodermaskin.
Eva-Helene
Litegrann har då jag gjort. Har inte kort på allt men en del:

[attachment=45849:Utmaning...aren__09.JPG]

[attachment=45850:L_nkat_m...09.buret.JPG]

[attachment=45852:Bl_krist...j_feb_09.JPG]

titti49zon6
Jag har en Janome 9000 som både broderar och syr, en Janome 350E som endast broderar och det är den jag använder numer eftersom man kan ladda hem mönster från nätet och lägga dom på USB minne som man sedan sätter in i maskinen och sen är det bara att sy. Jag föredrar två maskiner, en som syr och en som broderar.
Brodermaskinen kostar ca 13000:- och en bra symaskin kan man få för ca 5000:- från Janome( har även en Pfaff och en Overlock från Husqvarna
I julklapp har jag fått Embird, ett program som man själv kan göra mönster och redigera befintliga med. Man kan köpa till olika plugg-ins bl.a ett som man kan omvandla foton till broderier med och det ska jag nu köpa och försöka lära mig( det är ungefär som att lära sig fotoredigering)

Bildbevis på något av vad jag gjort kommer här

PICT5313.JPG

PICT5310.JPG

PICT5315.JPG

Klura
Vilka superfina grejor Titti. Gillar Perssons kök.
Skulle verkligen vilja ha en maskin jag också.
Men när jag suttit och läst om alla maskiner och ska välja så vill jag ju självklart ha Janome mc 11000 som kostar dryga 50 papp.
Det är ju lite väl mycket pengar för att leka lite whistling.gif
Då lägger jag ner "projekt symaskin" ett tag och tänker att jag kan nog få hjälp med broderingen istället.
Janome 9700 både syr och broderar men det är fortfarande mycket pengar, 20-25 000 kostar den tror jag.
Men sen har man nog en maskin för resten av livet.
DragonLady
CITAT (Klura @ 03-01-2010, 12:12) *
Vilka superfina grejor Titti. Gillar Perssons kök.
Skulle verkligen vilja ha en maskin jag också.
Men när jag suttit och läst om alla maskiner och ska välja så vill jag ju självklart ha Janome mc 11000 som kostar dryga 50 papp.
Det är ju lite väl mycket pengar för att leka lite whistling.gif
Då lägger jag ner "projekt symaskin" ett tag och tänker att jag kan nog få hjälp med broderingen istället.
Janome 9700 både syr och broderar men det är fortfarande mycket pengar, 20-25 000 kostar den tror jag.
Men sen har man nog en maskin för resten av livet.

Ja det e nog lite för mycket pengar för o leka med som sagt crazy.gif får väl fortsätta o låna mammas symaskin cool.gif
Fina brodyrer Titti tummenupp.gif blir så sugen på o göra själv... men men, man kan inte göra allt man vill tyvärr giggle.gif
Finfina halsband Eva-Helene tummenupp.gif
Myosotis
Väcker liv i en gammal tråd som jag saknar, det är väl synd om den faller i glömska.

Här har pressade små självsådda penséer enkelt och snabbt blivit ett födelsedagskort.

Klint
Men va fint Myo och enkelt alltså i motsats till pråligt tummenupp.gif
ninnisky
CITAT (Myosotis @ 16-09-2011, 09:01) *
Väcker liv i en gammal tråd som jag saknar, det är väl synd om den faller i glömska.

Här har pressade små självsådda penséer enkelt och snabbt blivit ett födelsedagskort.

Så fint kort, Myo smiley_small_hug.gif och så bra att du väckt liv i denna härliga tråd. Har ofta tänkt på den....jag har ett bokmärke som trådskaparen gjort och som jag glädjs åt nästan varje dag! Fick det i samband med Odlas första Sankta Christmas...

Nu får vi bara hoppas att vi får se många nya konstverk !
Myosotis
CITAT (ninnisky @ 16-09-2011, 14:49) *
...så bra att du väckt liv i denna härliga tråd. Har ofta tänkt på den...

Jag med men den var inte lätt att hitta! Fick söka länge, mindes inte vem som hade startat den heller.
silos
Den här bloggen gillar jag:
http://sunsetsandcitylights.blogspot.com/2...b-necklace.html
Eva-Helene
Ja jisses Jag har tänkt på den här tråden några gånger, men... Tack Myo förr att du iddes leta reda på den!!!

Vilket oerhört fint kort! Jag bara älskar violer, alla sorter men mest pensé och styvmorsviol wub.gif

Ska väl visa nåt av mina virkade armband:

[attachment=64882:Peyotevi...itorange.jpg]

silos
CITAT (Eva-Helene @ 18-09-2011, 21:35) *
Ja jisses Jag har tänkt på den här tråden några gånger, men... Tack Myo förr att du iddes leta reda på den!!!

Vilket oerhört fint kort! Jag bara älskar violer, alla sorter men mest pensé och styvmorsviol wub.gif

Ska väl visa nåt av mina virkade armband:

[attachment=64882:Peyotevi...itorange.jpg]

Så vacker den är! tummenupp.gif
Myosotis
Vad pilligt det måste vara, är det pärlor på tråd och så virkar man som vanligt eller?
Eva-Helene
CITAT (Myosotis @ 18-09-2011, 22:44) *
Vad pilligt det måste vara, är det pärlor på tråd och så virkar man som vanligt eller?

Jopp. Bara smygmaskor...men jag har tur: jag hittade en gube som trär upp pärlorna åt mig giggle.gif wub.gif
Suz
Vilken härlig tråd!
Jag gör lite allt möjligt, kan aldrig bestämma mig för bara en sak.
Möjligtvis läger jag upp nån bild eller två senare men jag tänkte att eftersom det finns så många kreativa människor här kanske jag kan få lite tips vad jag ska använda denna stege till?
Den är kvar sen vi hade papegojor och jag ha målat den vit nu.
Hade funderingar på att ha snör-rullar/presentpappersrullar på den men då skulle jag nog tagit isär den innan jag målade för nu sitter stagen som berg!!
Tips och förslag??

Sonen är modell smile.gif
[attachment=65204:stege.JPG]
Myosotis
Låt en passionsblomma ranka uppför den och gör en papegoja av lera eller nåt och sätt högst upp.

Eller en massa små fåglar som sitter på den och sover. Höns kanske? Cernitlera?

Annars om du låter sonen gå omkring med den så där så kommer det att bli mode och om några år går alla omkring med stegar runt halsen.
Suz
CITAT (Myosotis @ 30-09-2011, 19:21) *
Låt en passionsblomma ranka uppför den och gör en papegoja av lera eller nåt och sätt högst upp.

Eller en massa små fåglar som sitter på den och sover. Höns kanske? Cernitlera?

Annars om du låter sonen gå omkring med den så där så kommer det att bli mode och om några år går alla omkring med stegar runt halsen.

rotfl.gif Tror inte jag får sonen till det men det var ett bra tips!!

Jag är mera ute efter en praktisk användning...men det där med att smycka den med figurer var kul!!
Det kan bli en extra twist! thanks.gif
Eva-Helene
Hade du haft 2 likadana stegar så hade du kunnat göra en prylhylla, ungefär så här:

[attachment=65208:Prylhylla.bmp]
Motti
Myosotis !vilken snygg häst du ritat !hästar är bland det svåraste att fånga i pennan.Själv målar jag en del akvarell olja målar på trä mm.Tyvär har jag inte lärt mig lägga in bilder så jag kan inte visa mina alster här än.
Men vad många kreativa människor det finns här smile.gifhärligt att se vilka fina grejer ni gör !
titti49zon6
Så kul att denna tråd hittat hit igen! För er som gillar att skapa annat än trädgårdar så vill
jag tipsa om Syfestivalen i Stockholm i början av november. Där kan man få mycket inspiration och
goda råd samt köpa sånt som man kanske inte hittar i affärerna på hemorten.
Jag har bokat resa och boende . Ska bli skoj att träffa likasinnade.
Motti
Sitter här med glasfärgspennor och hobbyfärger som man kan måla på allt som ska vara ute mm ,terapi vet jag inte direkt för jag målar bara när jag känner för det,jag håller väl på med de mesta färgerna Olja Aqvarell Acryl allmoge mm,men jag måste ha suget att vilja skappa och måla att bara sätta sig rätt upp och ner utan att ha suget nä det fungerar inte här .För mig är det en drifft och den drifften kommer inte lika ofta längre sad.gif
Myosotis
CITAT (Motti @ 06-10-2011, 23:25) *
...jag måste ha suget att vilja skappa och måla att bara sätta sig rätt upp och ner utan att ha suget nä det fungerar inte här .För mig är det en drifft och den drifften kommer inte lika ofta längre sad.gif

Samma här!! Det är så oerhört frustrerande, jag vet ju att det är kul när jag väl sätter igång. Tar gärna emot tips på hur man återuppliver det där som gått förlorat. sad.gif
Motti
För mig är det nog allt det vardagliga köret som tar över ,det där med att tvätta städa sköta trädgården laga lunch till slut så känner man att tiden inte räcker att skapa !ska man gå in i måleriet och skapandet så måste man få unna sig att tappa fattningen ett tag och glömma bort alla måsten,där tror jag att nyckeln ligger,att skita i alla åtaganden och bara ta tag i skapandet och glömma bort alla måsten att ge sig hän och glömma tid och rum .Attans de där jag skrev nu borde jag själv annama ju slap.gif
Cacki
CITAT (Motti @ 06-10-2011, 23:51) *
För mig är det nog allt det vardagliga köret som tar över ,det där med att tvätta städa sköta trädgården laga lunch till slut så känner man att tiden inte räcker att skapa !ska man gå in i måleriet och skapandet så måste man få unna sig att tappa fattningen ett tag och glömma bort alla måsten,där tror jag att nyckeln ligger,att skita i alla åtaganden och bara ta tag i skapandet och glömma bort alla måsten att ge sig hän och glömma tid och rum .Attans de där jag skrev nu borde jag själv annama ju slap.gif

giggle.gif

...fast du har nog rätt. Själv funkar jag bäst ganska sent på kvällen när alla dag ens bestyr är avklarade...men då blir jag ju sittande uppe halva natten och hur ofta funkar det att göra så??
Skruttis
CITAT (Myosotis @ 06-10-2011, 23:39) *
Samma här!! Det är så oerhört frustrerande, jag vet ju att det är kul när jag väl sätter igång. Tar gärna emot tips på hur man återuppliver det där som gått förlorat. sad.gif

Jag säger ungefär samma som Motti.
Man måste kunna släppa alla "måsten" så man får ro i kroppen och bara engagera sig i skapandet.
Har själv också problem med att lägga undan det dåliga samvetet för allt jag inte hinner. Gör just nu något mellanting, tar mig en stund om dagen då jag får göra vad jag själv vill.
Utan dåligt samvete. innocent.gif Funkar inte alltid men......
ninnisky
CITAT (Myosotis @ 06-10-2011, 21:39) *

Myo, får jag dela de tipsen du får på "återupplivning" med dig??? smiley_small_hug.gif
Har inte broderat något sedan tidigt i våras... bara sytt lite lite annat....kommer bara inte igång!
Myosotis
CITAT (ninnisky @ 07-10-2011, 09:42) *
Myo, får jag dela de tipsen du får på "återupplivning" med dig??? smiley_small_hug.gif

Det är klart du får! Vi får försöka motivera varandra allihopa. Tyvärr stämmer inte det som hittils har skrivits in på mig. Jag bor ensam, har inget jobb och inga måsten utan hur mycket tid som helst. Jag skulle ha ro att skapa men jag orkar inte. De gånger som jag verkligen har varit jättesugen och inspirerad har istället varit när jag inte haft tid - jobbat, pluggat, haft mycket annat. Så det behövs nog också en balans. Om man jobbar så mycket som ni blir det ingen ork kvar, om man jobbar så lite som jag känns allt för meningslöst för att man ska orka ta tag i det man egentligen helst vill. Jag begriper mig inte på mig själv.
ninnisky
CITAT (Myosotis @ 07-10-2011, 07:57) *
Det är klart du får! Vi får försöka motivera varandra allihopa. Tyvärr stämmer inte det som hittils har skrivits in på mig. Jag bor ensam, har inget jobb och inga måsten utan hur mycket tid som helst. Jag skulle ha ro att skapa men jag orkar inte. De gånger som jag verkligen har varit jättesugen och inspirerad har istället varit när jag inte haft tid - jobbat, pluggat, haft mycket annat. Så det behövs nog också en balans. Om man jobbar så mycket som ni blir det ingen ork kvar, om man jobbar så lite som jag känns allt för meningslöst för att man ska orka ta tag i det man egentligen helst vill. Jag begriper mig inte på mig själv.

Du har så rätt Myo! När tiden inte fanns så kom inspirationen - känner så väl igen det! Men nu, när jag är pensionär och har nästan all tid i världen så saknar jag lusten även om jag skulle orka. Det är inte rättvist!
Eva-Helene
Det där med att när tiden inte finns så kommer inspirationen - det beror nog på att man då har så mycket som rör sig omkring en och att alla ens sinnen får så många intryck. Jag hämtar inspiration genom de olika intresse-forum jag är med på (hittar bilder, länkar till olika sidor, får tips om olika tekniker o.s.v.) och genom tv-program, omgivningarna och människorna omkring mig. Ibland räcker inte det, men om jag sätter mig och sorterar garn, pärlor, frön...ja typ vadsomhelst.
Myosotis
CITAT (Eva-Helene @ 08-10-2011, 17:30) *
Det där med att när tiden inte finns så kommer inspirationen - det beror nog på att man då har så mycket som rör sig omkring en och att alla ens sinnen får så många intryck...

Låter som en klok teori yes.gif
Suz
CITAT (Myosotis @ 09-10-2011, 17:20) *
Låter som en klok teori yes.gif

Ja så tror jag med det kan vara!

Jag får mest pyssellust när jag är ensam men mina systrar är mera "lagpysslare" om man kan säga så.
Vi träffas ett par gg i månaden och då får de massor gjort medans jag mest springer omkring tycker jag.
Sen när jag är hemma ensam kommer alla idéer och inspiration.
Ugglemormor
-- Äntligen har jag tid att ta itu med min målning och skrivande...... rose.gif när jag inte klarar av "måsten", så det känns skönt att strunta i det, men det tog den första veckan hemma att fatta att lägga bort alla "måsten", och gilla läget..... crazy.gif
Verkligen skönt i den fronten ...... yes.gif
Myosotis
[attachment=65516:Torte.jpg]

Födelsedagstårta
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 14-10-2011, 21:31) *
[attachment=65516:Torte.jpg]

Födelsedagstårta

Oj vilken fin tårta! wub.gif Har du gjort den själv?

Fyller du år kanske?
Myosotis
Ja, den är hemmagjord. Det var mamma som fyllt år tidigare och fick den nu när vi träffades.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 14-10-2011, 21:42) *
Ja, den är hemmagjord. Det var mamma som fyllt år tidigare och fick den nu när vi träffades.

Hälsa och gratulera! hbd.gif
Tårtan är superfin och jag gissar att hönsen har fått släppa till en av ingredienserna!

Har du visat hönsen slutresultatet? rolleyes.gif
Myosotis
Nej, det har jag inte gjort, då hade de nog ätit upp den. Men visst är det egna ägg i. Ska hälsa mamma.
Biggan_
....och pappa! tummenupp.gif
Myosotis

Skruttis
w00t.gif Oj Myosotis, det var ett snyggt bygge det! Jag är djupt imponerad! bravo.gif
Myosotis
Tack! Jag har gjort den till en pepparkakshusutställning, om ni håller tummarna kanske jag vinner!
Rihane

Jag har tagit upp nålbindning igen. Det är spiralen med nål i tv. (Till höger en mössa som jag stickat, lade dit den som jämförelse)
Spiralen ska bli en mössa och ska tovas när den är färdig. Någon som vet hur man tovar?
Efter det ska jag ge mig på att nålbinda vantar, det verkar svårare.
Att sticka sitter i ryggmärgen på mig, till skillnad från nålbindning som jag började med för några år sedan och kom inte riktigt igång med det för att behärska det. Hittade inte min nålbindnings-bok utan satte mig att googla. Hittade en suverän beskrivning på vantar. Laddade ner alla youtube-klippen och brände en DVD. Spiralen har jag gjort genom att följa anvisningarna i ett av klippen på DVDn.
Meriona
OJoj vilken vacker kyrka tummenupp.gif Myo! bravo.gif Du kommer att sopa mattan med konkurrenterna!

Rihane, hur man nålbinder har jag ingen aning om, vad ska det bli och hur gör man? Mössan är också superläcker, den skulle jag gärna vilja ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon