|
Full version: Terapi arbete!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Anki på Öland
15-05-2009, 13:16
Provade lite decoupage (mitt första försök!!) på mitt tråkiga repiga köksbord istället för duk...... Det är fortfarande repigt men syns inte så mycket längre.
[attachment=34690:bord.jpg]
Anki
titti49zon6
15-05-2009, 14:37
Läckert bord, Anki  och tjusiga smycken ni andra har gjort, blir sugen på att göra nya smycken...det är ett tag sen jag gjorde några. Nu håller jag mest på med Qviltning och lite broderier, jag är med i lokalföreningen av Rikstäcket och vi kallar oss för Löj-Ligan(kanske är vi löjliga eller så är det pga att Kalix är kännt för löjrommen  ). Hur som hels så hade vi en tävling om att sy en 30x30 lapp som ska representera Löj-Ligan på Rikstäckets stora täcke. P.g av att jag blev sjuk i höstas så hann jag inte sy min lapp då men snodde ihop ett bidrag lagom till omröstningen och av 11 bidrag så fick min lapp 6 röster och vann därmed.  Priset blev att sy en lapp till som vi kan ha i föreningen Så här ser min lapp ut [attachment=34691:LJ_LIG_1.JPG]
Jag förstår att du vann....så snyggt och proffsigt .....Grattis Titti. Min första tanke var löjrom när jag läste.
Så mycket fint alla gör och visar upp i denna tråd........så många händiga odlaiter.
Eva-Helene
15-05-2009, 18:07
Snygga smycken, Anma!
Åh så fint bordet blev, Anki!
Men Titti, så tjusigt du qviltar! Jag kan bara enkel blockhus jag...
DragonLady
17-05-2009, 09:13
CITAT (Anki på Öland @ 15-05-2009, 14:16)  Provade lite decoupage (mitt första försök!!) på mitt tråkiga repiga köksbord istället för duk...... Det är fortfarande repigt men syns inte så mycket längre.
[attachment=34690:bord.jpg]
Anki Detta är något jag funderat på länge att göra med ett bord jag har. Det blir så snyggt o proffsigt
DragonLady
17-05-2009, 09:21
CITAT (Anma @ 15-05-2009, 13:54)  Nu har jag också börjat tillverka smycken! >Det är ju hur roligt som helst! Vet bara inte vad jag ska göra av allt jag tillverkat.... Har lagt in flera på bilddagboken, den som vill se kan kolla in på Anmas bilddagbok på dagens datum 15/5. Visst är det kul... har också en del tillverkat hemma  brukar tvinga på folk i min närhet mina alster.. de har också en hel del tillverkat av mig hemma Snygga `lappar` titti
Myosotis
22-05-2009, 14:29
Om tre veckor blir det tillökning i hönsgården  man borde kanske fira med tårta då:  (Räknas bakverk som pyssel?)
Eva-Helene
22-05-2009, 16:59
CITAT (Myosotis @ 22-05-2009, 15:29)  (Räknas bakverk som pyssel?) Absolut! Vilken fin tårta! OJ! Ska hålla tummarna för att det går bra - med tillökningen, alltså!
Myosotis
22-05-2009, 17:48
Biggan_
22-05-2009, 21:51
CITAT (Myosotis @ 22-05-2009, 15:29)  Om tre veckor blir det tillökning i hönsgården  man borde kanske fira med tårta då:  (Räknas bakverk som pyssel?) Den ser både smaskig och pysslig ut! Hur många ägg?
DragonLady
23-05-2009, 00:19
Oj vilken supertårta  den har man ju inte råd o äta av
Myosotis
23-05-2009, 11:59
Tack! CITAT (Biggan_ @ 22-05-2009, 22:51)  Hur många ägg?  Som hönan ligger på? - 6. Eller som tårtan var bakad av? - Minns inte, det var faktiskt några år sen jag gjorde den, jag kommer inte ens ihåg vad det var för slags tårta...
Biggan_
23-05-2009, 12:09
CITAT (Myosotis @ 23-05-2009, 12:59)  Tack!
Som hönan ligger på? - 6. Eller som tårtan var bakad av? - Minns inte, det var faktiskt några år sen jag gjorde den, jag kommer inte ens ihåg vad det var för slags tårta...  Äsch, det var bara en sån där fjöntig fråga som bara flög i mej, en lite full i f*n-fråga!  Hönan har ju fem kycklingar men hur många har tårtan? Bry dej inte, jag är inte ute efter receptet.
Myosotis
23-05-2009, 12:17
DragonLady
18-07-2009, 13:58
Ja detta regnande o trista väder... Gör ni något därute i regnsverige? Lite pärlande har jag kommit igång med nu.. tar lite längre tid när man skall lära sig o använda den domnande tummen på ett annat sätt, men det får gå ......... o inga bilder går det o lägga in heller... oj en bild fick jag efter mycket om o men in....
titti49zon6
18-07-2009, 17:11
Tjusig, Dragon Lady Jag måste lära mig att göra smycken från småpärlor, tycker dom är så fina. Själv tillverkar jag väskor, dewt är så många som vill köpa mina väskor och det går inte så fort nuförtiden eftersom jag inte kan sitta för länge framför symaskinen
sanne62
18-07-2009, 17:19
älskar din ring med en röd ros !!!!
Kul idé med bordet. Har pysslat en del med decopage men mest på krukor, brickor och annat. Så har jag limmat ett jättefint tyg på en hel bordskiva en gång och sen lackat det med båtlack.
DragonLady
18-07-2009, 19:26
CITAT (titti49zon6 @ 18-07-2009, 18:11)  Tjusig, Dragon Lady Jag måste lära mig att göra smycken från småpärlor, tycker dom är så fina. Själv tillverkar jag väskor, dewt är så många som vill köpa mina väskor och det går inte så fort nuförtiden eftersom jag inte kan sitta för länge framför symaskinen Det tror jag det att det är kö till dina väskor.. de är ju urtjusiga CITAT (sanne62 @ 18-07-2009, 18:19)  älskar din ring med en röd ros !!!!  ja det gör min mamma oxå, det var hon som fick den Här är ännu en ring.
Om det klassas som terapiarbete att handsy varje söm i en brudklänning så har jag startar ett nytt terapiarbete.....som måste vara klart innan tisdag
Myosotis
19-07-2009, 08:21
Funkar kanske inte så bra som terapi om det är under tidspress. Du får visa en bild när den är klar! CITAT (DragonLady @ 18-07-2009, 20:26)  Här är ännu en ring. Så vackert fotat på tulpanen!
Jag håller med, under tidspress så klassas handsydda brudklänningar INTE som en terapisysselsättning........jag borde snarare ha lagt in kommentaren på en tråd som jag startade för snart ett år sedan "idiotprojekt" Men här är ialla fall resultatet av idiotprojektet som kunde varit terapiarbete under andra omständigheter Bröllop 25/7-09 Baksidan av klänningen (Bilderna finns även i en annan tråd, jag tänkte mest på dom som nu INTE läser den)
160kvm stort hus
28-07-2009, 07:58
Men gud va DUKTIGA ni är allihop!!!! ( har precis läst tråden från början )
Jag beundrar verkligen er som kan rita, pyssla osv... Själv är jag blandning mellan fiska och vattuman och vi ska ju vara så jädrans konstnärliga. Men jag kan inte ens rita en sträckgubbe om så mitt liv hängde på det... *skratt*
Ni borde ha en odla-marknad där ni ställer ut era alster. Eller förresten, helst inte. jag skulle nog shoppa ihjäl mig, hi hi.
Jag brukar brodera när jag väl får lite tid över, men det är ju "paint-by number" så det räknas väl inte riktigt.....
Jättefint verkligen!!
Meriona
28-07-2009, 08:32
Det räknas väl visst, 160 kvm! Visa nu! Jag både sydde, virkade, stickade och broderade förr när jag var hel, det var jättekul!
Chamomille
28-07-2009, 13:12
CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 09:32)  Det räknas väl visst, 160 kvm! Visa nu! Jag både sydde, virkade, stickade och broderade förr när jag var hel, det var jättekul!  Hel? Är du halv nu?
GunnellF
28-07-2009, 13:47
Ja det är kul med hantverk... mitt terapihantverk är stickning: sockar, fingervantar, mössor, halsdukar... Pga besvär med axlar/skulderparti kan jag inte sticka tyngre plagg än så, men jag är glad över det som funkar... Kul är det och bra presenter!
Meriona
28-07-2009, 14:06
CITAT (GunnellF @ 28-07-2009, 14:47)  Ja det är kul med hantverk... mitt terapihantverk är stickning: sockar, fingervantar, mössor, halsdukar... Pga besvär med axlar/skulderparti kan jag inte sticka tyngre plagg än så, men jag är glad över det som funkar... Kul är det och bra presenter! Och väldigt uppskattade! Mina favoritvantar är de lovikka som Wilmer stickade mig för flera år sedan.  De är så vackra! CITAT (Chamomille @ 28-07-2009, 14:12)  Hel? Är du halv nu?  Dubbel i omfång, en kvart i funktion.
GunnellF
28-07-2009, 14:38
CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 15:06)  Och väldigt uppskattade! Mina favoritvantar är de lovikka som Wilmer stickade mig för flera år sedan.  De är så vackra! Ja, det är alltid uppskattat att få hemstickat i present och väldigt bra att ha sånt här att ge bort. Jag har försökt sticka på mig för att sälja, men på nåt konstigt vis så finns det alltid nån att ge bort allt till  - alla har användning för ett par sockar eller fingervantar (nästan alla iaf).
DragonLady
28-07-2009, 21:26
Madicken
28-07-2009, 22:31
Jag gör lite smycken ibland, nu har jag haft en paus en tid.
Jag har målat hela mitt liv !men har haft en väldigt lång döperiod nu  det har varit mycket med flytt osv.Men jag har målat på trä åt en hemslöjdaffär i över ett år ,(fast det är ett tag sedan)Målade bla Toarpsdockor till ljuskronan Toarp plus att jag målade till hemslöjdutställningar,mycket korgmåleri och måleri på Svepaskar så kallat Kurbits osv.Av någon annledning kom det av sig kanske på grund av att efterfrågan minskade krafftigt.Har även designat disktras mönster åt Wetex med mer.Måste ta mig i hampan och sätta igång och måla igen rita och fixa.Men vad det finns många duktiga människor här på Odla !  och vilka fina gejer ni gör  Man blir lite avis  Just nu är jag helt uppfyld av mina blommor ute och min trädgårdsodling,men i höst ska jag försöka komma i gång med måleriet.
DragonLady
30-07-2009, 12:39
Som sagt blir det mycket terapi nu med detta trista ösregnandet hela tiden
Pysslans
14-08-2009, 12:15
Oh, vilken härlig tråd, Dragon! Och vilka superfina grejor alla gör. Fantastiskt fin inspiration. Jag är "mångsysslare" o gör lite vad andan faller på för stunden. Har alltid massor av projekt i huvudet...  .. men det är inte alltid de förverkligas. Och verkligen inte alltid som de blir som de såg ut i "huvudet" heller... hehe he.... Här kommer ett par av mina grejor som jag råkade ha bild på här på jobbet. [attachment=40393:funkiablad.jpg] En skål jag gjutit med funkiablad som mönster. [attachment=40397:dorrkrans.jpg] Min dörrkrans av musselskal från Skälderviken. [attachment=40395:sn_cktr_d.jpg] Ett av mina snäckträd Jag gör eget papper, kort och nu senast - armband.... men de är enkla och med elastiskt smyckeband o kan inte jämföras med de fantastiska skapelser jag sett här. Dragon... jag är djupt imponerad! Tycker att det är jättekul att se alla fina saker som ni tillverkar. Det här är en tråd som jag definitivt kommer att återkomma till!
blomkronan
14-08-2009, 12:34
Vilken härlig musselkrans  Jag har oxå tagit mig tid till ett pyssel mellan allt grävade... och planteringar  Jag fick ideén när jag var på nätet och surfa runt... [attachment=40398:DSC02454.JPG] Byggde en låda av gammalt spillvirke, måla den med Kaffe... (Ernst på sommartorpet gjorde det på en bänk) plasta insidan och fyllde upp med olika stenar, timjan och små värmeljushållare. (tog vad jag hade hemma)
*Stintan*
14-08-2009, 14:51
Jättesnyggt blomkronan!
Pysslans
14-08-2009, 16:30
CITAT (blomkronan @ 14-08-2009, 13:34)  Vilken härlig musselkrans  Jag har oxå tagit mig tid till ett pyssel mellan allt grävade... och planteringar  Jag fick ideén när jag var på nätet och surfa runt... [attachment=40398:DSC02454.JPG] Byggde en låda av gammalt spillvirke, måla den med Kaffe... (Ernst på sommartorpet gjorde det på en bänk) plasta insidan och fyllde upp med olika stenar, timjan och små värmeljushållare. (tog vad jag hade hemma) Tack! Din låda är verkligen snygg. Och vad jag sett hittills av dina alster så har du ju tusen o en goda idéer. Verkligen roligt att se. Ska försöka dela med mig av mina också  med någon beskrivning ifall nån annan vill testa.
Blomkronan.....sååå snyggt.
Tack för tipset om att måla med kaffe. Det programmet med Ernst har jag missat.
blomkronan
14-08-2009, 16:57
 Kul att ni gilla min låda. Jag prova först att måla med pulver kaffe... det gick inge bra! sen hade jag snabbkaffe hemma som tur va och blanda med för mycket vatten... blev alldeles för ljus. Då tog jag mycket kaffe och pytte lite vatten och då blev det som jag ville  Det gick åt ca 1 dl snabbkaffe till den lådan.
polecat
14-08-2009, 19:02
Jag tycker det är kul att göra gratulationskort. Har gjort många genom åren men inte förrän nu kommit på att jag ska fota dem och spara för dagar då inspirationen inte infinner sig..... Senaste kortet var ett dopkort.[attachment=40419:dopkort.JPG]
Jag skapar fortfarande mina konst dockor.
Jag har precis börjat sticka och skulle hemskt gärna vilja lära mig sticka sockor.
Kan någon här förklara för mig eller tipsa om bra, lättförståelig källa? Verkar lite komplicerat...
Annars tycker jag att det är så mysigt att sitta och sticka framför TV'n eller till en ljudbok...
DragonLady
09-10-2009, 11:39
Gör ni nåt där ute i stugorna? Pyssel tiden är ju här igen nu o det e väl dax o bli lite kreativ igen med julklappar o höstmys Har kommit igång litegrann med mina pärlor igen och det känns roligt
ninnisky
09-10-2009, 11:46
Som vanligt, det är jättefina saker du gör! Hos mig har symaskinen/brodermaskinen gått varm de senaste dagarna.
DragonLady
09-10-2009, 12:00
Har plockat fram mina stickningar igen och just nu håller jag på med en "halsduk" till våran hund, den skall fästas på halsbandet, lite så som dom färdigköpta snusnäsdukarna till hundar fungerar. Få se hur det blir.  Sen kommer det bli ett par goa lite robustare benvärmare tror jag.
CITAT (TheLan @ 09-10-2009, 15:13)  Har plockat fram mina stickningar igen och just nu håller jag på med en "halsduk" till våran hund, den skall fästas på halsbandet, lite så som dom färdigköpta snusnäsdukarna till hundar fungerar. Få se hur det blir.  Sen kommer det bli ett par goa lite robustare benvärmare tror jag. Ja gode tid... jag är inte mycket för hundkläder, men min salige Bearded Collie Eddie hade alltid en skottskrutig halsduk på sig om vintern när vi var ute på promenad. Fan vad söt han var
titti49zon6
09-10-2009, 17:32
Fina arbeten som vanligt,Dragon Lady
Vill se bilder på dina broderier, ninninsky.
Håller på med lite Quiltarbeten och syr väskor och gör smycken när jag orkar . Snart ska även jag sätta igång med maskinbroderi på alla handdukar som jag hade tänkt ge bort förra julen.
Har letat fram spinnrocken och sländan och kardorna och fårullen-önskar bara att jag hade mer plats att bre ut mig på...
Hej igen
09-10-2009, 18:52
CITAT (Miro @ 09-09-2009, 14:21)  Jag har precis börjat sticka och skulle hemskt gärna vilja lära mig sticka sockor.
Kan någon här förklara för mig eller tipsa om bra, lättförståelig källa? Verkar lite komplicerat...
Annars tycker jag att det är så mysigt att sitta och sticka framför TV'n eller till en ljudbok... Sockar började jag sticka i december ifjol, efter ca 20 års uppehåll med stickandet öht .. köpte Järbo garn ... och mönster, som jag senare såg fanns på nätet helt gratis MönsterEn annan sorts hälHar väl stickat ett trettiotal par och fler lär det bli nu till vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|