|
Full version: Terapi arbete!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
DragonLady
09-11-2008, 23:24
Broschen hade jag monterat i denna hjärtasken, sedan hade jag köpt den tunnaste genomskinliga vaxduk som jag limmat fast runt kanten som "lock" ett hål på baksidan och voila du kan hänga upp den. Måla den i den färgen du vill innan förstås, och den kudden du pratade om sätter du fast i asken ps.. sedan hade jag skurit ut kanten på locket och limmat det också runt där du limmat fast plasten så inte den kanten syntes.. ds
DragonLady
11-11-2008, 01:06
Det blir nog mysigt att ha på sig egenstickade  sockar.. Jättefint Stintan, keep up the good work önskar att jag kunde få mina handleder till att sticka igen Här är helgens terapiarbete
ängsvädd
11-11-2008, 09:02
Jag har köpt några smycken från en tjej på internet som gjort dem själv, men nu börjar jag bli sugen på att göra ffa armband o halsband själv. Men var kan man köpa pärlor o annat för smyckestillverkning?
Eva-Helene
11-11-2008, 09:27
CITAT (MimmiH @ 11-11-2008, 09:02)  Jag har köpt några smycken från en tjej på internet som gjort dem själv, men nu börjar jag bli sugen på att göra ffa armband o halsband själv. Men var kan man köpa pärlor o annat för smyckestillverkning? Undvik Panduro, dom är så hiskeligt dyra och rätt så dåliga på att tala om vilket material grejerna är gjorda av. Kika in på http://www.parlplatsen.se/ och http://www.parlguiden.se/ så finns där länkar till olika e-butiker och till teknik- och inspirations-sajter. Om du blir medlem på pp och/eller pg så får du hur mycket tips och hjälp som helst!
ängsvädd
11-11-2008, 10:03
CITAT (Eva-Helene @ 11-11-2008, 09:27)  Undvik Panduro, dom är så hiskeligt dyra och rätt så dåliga på att tala om vilket material grejerna är gjorda av. Kika in på http://www.parlplatsen.se/ och http://www.parlguiden.se/ så finns där länkar till olika e-butiker och till teknik- och inspirations-sajter. Om du blir medlem på pp och/eller pg så får du hur mycket tips och hjälp som helst!  1000 tack - verkar superbra länkar - kul
27-30 november är det slöjd- o hantverksmässa i Kista.  (Ett tips bara.)
ängsvädd
11-11-2008, 15:54
Tack för tipset  Jag vill tipsa om en smyckeshop på nätet där jag handlat, Anna-Lena som gör smyckena har godkänt att jag länkar till den - kul tycker hon: http://annagoldiring.webs.com/Edit: Hon ska uppdatera sidan snart med smycken som går i rött inför julen
 Tenntrådsbroderier... jag skulle vilja tenntrådsbrodera min nästa brudklänning... undrar om det går att brodera tyg, eller om det bara funkar på skinn?
*Stintan*
11-11-2008, 21:33
Borde väl gå på tyg också. Skulle säkert bli jättefint.
Det har jag funderat på att lära mig i många år men det har aldrig blivit av.
Eva-Helene
11-11-2008, 21:37
CITAT (Grå @ 11-11-2008, 20:00)   Tenntrådsbroderier... jag skulle vilja tenntrådsbrodera min nästa brudklänning... undrar om det går att brodera tyg, eller om det bara funkar på skinn? Man broderar mönstret på kläde (alltså ett ylletyg) som är förstärkt med vliseline - som man ritat upp mönstret på. Sedan syr man, i vanliga fall, fast det på skinn. Gjorde sånt lite nu och då förr, men nu är jag allergisk mot tenn
CITAT (Grå @ 11-11-2008, 20:00)   Tenntrådsbroderier... jag skulle vilja tenntrådsbrodera min nästa brudklänning... undrar om det går att brodera tyg, eller om det bara funkar på skinn? Brudklänning? Vad trevligt. Ska du sy klänningen själv? Eller brodera på en färdig? Och...när blir ni två ett...om man får vara nyfiken?
Nja, om man säger så här: Jag har aldrig tenntrådsbroderat i hela mitt liv, men jag har gott om tid på mig  Men vi har ju trots allt förlovat oss, så man vet aldrig. Imorgon bitti på Store Mosse, kanske? Eller om ett år eller två... Sy brudklänningen själv betyder ju otur sägs det så jag vet inte... men å andra sidan - första brudklädseln (kavaj och kjol i borgerligt bröllop) sydde min syster - det äktenskapet gick åt helskotta iallafall. Andra brudklänningen sydde en väninna till mig - det äktenskapet tog ände med förskräckelse, trots slutramsan "Nå't nytt, nå't sytt, nå't fått, nå't blått..." , hängslen och fallskärm och hela faderullan. Om jag syr klänningen själv den här gången så kanske det går bra. Talet tretton är ju trots allt mitt lyckotal
Jag sydde min "brudklänning", kavaj och kjol själv. Äktenskapet håller än efter snart 14 år och vi har inga planer på att det ska ändras.  (första giftemålet slutade i katastrof fast brudklänningen var sydd av min mamma...)
blomkronan
13-11-2008, 23:28
Jag sydde oxå min brudkläning själv...14år här oxå och har planer på minst 14 till Sägen säger... om man syr sin kläning själv kommer bruden fälla lika många tårar som det finns stygn. Nu får man ju tolka som man vill så jag tror... glädje tårar Så sy själv det var kul och jobbigt det var ju så mycke tyg. Jag ritade mitt mönster själv, och blev en erfarenhet rikare...
Nå dåså, då var det väl avgjort.  Jag har ett mönster (obs, oanvänt!) som jag ska modifiera lite, men det projektet får väl bli en annan tråd då när det beger sig. Om vi återgår till hantverk och pyssel - jag har anmält mig till en ostystarkurs som en kompis ska hålla i Januari! Här ska ystas kryddostar för kung och fosterland!
CITAT (Grå @ 14-11-2008, 06:42)  Om vi återgår till hantverk och pyssel - jag har anmält mig till en ostystarkurs som en kompis ska hålla i Januari! Här ska ystas kryddostar för kung och fosterland!  Wow, vad kul. Jag har försökt en gång för länge sen, att göra ost. Köpte fet mjölk och löpe o höll på länge. Det slutade i soppåsen Skulle ha gått en kurs förstås.
Eva-Helene
14-11-2008, 09:48
CITAT (AstLar @ 14-11-2008, 07:01)  Wow, vad kul. Jag har försökt en gång för länge sen, att göra ost. Köpte fet mjölk och löpe o höll på länge. Det slutade i soppåsen Skulle ha gått en kurs förstås. Varje jul - och ibland till påsk och midsommar - gör jag Vitost och Mesefil (även kallad Blana). Det händer att jag gör Fatost och Rörost också, men vi är så få som gillar den... Ingen av dom ska lagras, Vitost är helt enkelt ny-ystad ostmassa som samlas ihop, läggs i fuktig kökshandduk som placeras i ostform eller durkslag och får rinna av några timmar. Mesefil är grädde blandad med messmör. Fatost är lite mer komplicerad. Rörost också - den tar tid att göra och kräver passning hela tiden!
DragonLady
15-11-2008, 21:55
Enda ost jag och mamma brukar göra är äggost Nu har jag äntligen gjort en fotolåda... alltså en sådan man har ljus i för att man belyser smyckena på ett bättre sätt Vad tycker ni.. blir det bra?
ängsvädd
15-11-2008, 21:58
Underbart
Kalasbra! Jag skulle behöva göra en fotolåda med bra ljus som rymmer en Grand Danois...
*Stintan*
15-11-2008, 22:17
CITAT (Grå @ 15-11-2008, 22:05)  Kalasbra! Jag skulle behöva göra en fotolåda med bra ljus som rymmer en Grand Danois...  Fiffigt DragonLady, det blev jättebra.
DragonLady
16-11-2008, 00:58
CITAT (Grå @ 15-11-2008, 22:05)  Kalasbra! Jag skulle behöva göra en fotolåda med bra ljus som rymmer en Grand Danois...   stor låda blir det.. Ja visst e en fotolåda fiffigt Stintan.. men det är inte jag som är den uppfinningsrika i detta läget utan jag fick tipset på en sida om smyckesfoto. Lite svettig e det nu för jag håller på att göra smycken till tävlingar som de har runt i cyberrymden Eva-Helene lurade in mig i detta träsket.... jag kan inte gå själv...
Eva-Helene
16-11-2008, 01:12
CITAT (DragonLady @ 16-11-2008, 00:58)  Hehehehehe  nu ser du hur jag har det...
DragonLady
16-11-2008, 01:16
CITAT (Eva-Helene @ 16-11-2008, 01:12)  Hehehehehe  nu ser du hur jag har det...  Jag gick med i Facett.sthml forumet också o där har de nu tio olika tävlingar http://www.facettsthlm.se/facett-forum.html
Eva-Helene
16-11-2008, 01:26
CITAT (DragonLady @ 16-11-2008, 01:16)  Jag gick med i Facett.sthml forumet också o där har de nu tio olika tävlingar http://www.facettsthlm.se/facett-forum.htmlJaa, just det! Å hur 17 ska man hinna med att vara med på det när datanörd-sonen är här och (tack och lov!) rensar och trimmar och grejar och har sig med datorn? (å nu har jag helt plötsligt 4 olika webläsare  )
DragonLady
16-11-2008, 02:36
Jag skall också installera en ny webbläsare.. firefox tänkte jag, den är ju snabbare o bättre än IE.. Men du har ju hela söndagen på dig o göra ett alster o slänga in i en tävlingsgren
Försöker väl här.Jag söker mönster på stickad tomte, gärna tovad. Som sagt börjar det bli dags med sånt nu.Har tänkt länge på att göra en sån tomte jag tänker på, har inte hittat nåt mönster.
blomkronan
18-11-2008, 01:24
Oj ja... advent om två veckor! Jag var ute och sökte lite och sökte på ordet "advent" på googel klicka på se bilder och fick gå till sidan 2. där hittade jag en fin idé. Dom hade tagit fyra små krukor skrivit 1,2,3 och 4 på dom ett ljus i varje och mossa. Jätte fint tycker jag, en kul idé. Man får ju inte ta andras foton men man kan ju berätta var dom finns Advenyljusstake i krukor det passar väll oss... Tyvärr Lillja jag är inge bra på att sticka eller tova, hoppas någon annan med den erfarenheten kan ge dig tips
DragonLady
18-11-2008, 02:33
CITAT (Lillja @ 18-11-2008, 00:53)  Försöker väl här.Jag söker mönster på stickad tomte, gärna tovad. Som sagt börjar det bli dags med sånt nu.Har tänkt länge på att göra en sån tomte jag tänker på, har inte hittat nåt mönster. Känner igen att jag sett det i någon av mina pysseltidningar... återkommer när jag bläddrat igenom dem eller var det en tovad luva Nu är det spännande i tävlingarna  röstning pågår tills på fredag... då får vi veta om jag skämt ut mig  eller om det faktiskt är någon som röstat på mina alster Vojnevojne.. det är så många fina alster de lagt in, är nog glad bara jag inte kommer sist Klistrar in en länk här när de öppnar tävlingsgalleriet på fredagkväll, så kan ni se hur många duktiga smyckesmakare det finns i vårat avlånga land
blomkronan
18-11-2008, 02:56
ÅÅÅÅ så spännande, jag väntar på den länken... Jag fick bara för några dagar sedan veta att det finns "läger" för pärlbygge man åker en helg och bara "pärlar" på något värdshus (i stockholm tror jag att det var) dom är runt 80 stycken i mars och har tävlingar kanske något för dig?? Jag kan ta reda på mera om du vill?
DragonLady
18-11-2008, 03:04
Japp, det är på http://www.facettsthlm.se/Det är på den sidan tävlingarna är också. Just denna våren är det möjligt att jag har opererat mej i armarna så det är inget jag kommer att anmäla mig till men kanske nästa gång
ängsvädd
18-11-2008, 08:34
2 stenar har sommarläger på 4-5 dagar. Kolla på Sommarläger 2009 långt ner i vänsterspalten: http://www.2stenar.se/
Eva-Helene
18-11-2008, 09:24
CITAT (DragonLady @ 16-11-2008, 02:36)  Jag skall också installera en ny webbläsare.. firefox tänkte jag, den är ju snabbare o bättre än IE.. Men du har ju hela söndagen på dig o göra ett alster o slänga in i en tävlingsgren  Ja, Firefox är bra. Just nu använder jag Opera - måste ju kolla om den känns bra och passar min stackars dator...(gammal och slö, sonen säger att den är lik mig  ) Hela söndagen gick åt till defragmentering...och några timmar igår  så inte blev det något tävlande för min del inte - skapande, men inte tävlande
Äntligen är ryggsäcken färdig, längesedan jag började.Det är väl så,ibland ger man upp. Baskern blev jag nöjd med, blir nog fler.Är inne på stickbloggarna och blir så sugen,men hur ska man få tid med allt man tänkt göra.
Eva-Helene
18-11-2008, 16:33
Oj så snygg ryggsäck Lillja! Baskern ser också bra ut. Hur man ska få tid med allt man vill göra har jag ingen som helst aning om!
DragonLady
19-11-2008, 00:15
Wow vilken snygg rygga.. fräckt mönster
Tackar, undrar om jag ska behålla den eller ge bort den till nån av döttrarna. Blir mycket mössor och vantar nu.Har hållit på sen i somras. Annars brukar jag tröttna, och då finns det inget som kan få mig att göra nåt.Är glad att det håller i sig.
CITAT (Lillja @ 18-11-2008, 13:39)  Äntligen är ryggsäcken färdig, längesedan jag började.Det är väl så,ibland ger man upp. Baskern blev jag nöjd med, blir nog fler.Är inne på stickbloggarna och blir så sugen,men hur ska man få tid med allt man tänkt göra. Helsnygg rygga Har du tips på bra stickbloggar? eller handarbetssidor?
CITAT (AstLar @ 19-11-2008, 13:21)  Helsnygg rygga Har du tips på bra stickbloggar? eller handarbetssidor? Gå in på stickamera.se där finns det stickbloggar, du kan själv lägga in en om du vill.
Eva-Helene
19-11-2008, 16:58
CITAT (AstLar @ 19-11-2008, 13:21)  Helsnygg rygga Har du tips på bra stickbloggar? eller handarbetssidor? Den här är min absoluta favorit! Hon har länkar till andra bloggare också. http://www.wermland.nu/Stickning/ Hon som har den bloggen är världsmästare i stickning. Det har hon papper på Du kan ju gå in på http://www.sysidan.se/ också. Klicka på "länkar" finns flera hundra länkar i olika kategorier!
Tack Nu ska jag läsa och njuta av bilderna!
DragonLady
19-11-2008, 23:57
CITAT (Eva-Helene @ 19-11-2008, 16:58)  Den här är min absoluta favorit! Hon har länkar till andra bloggare också. http://www.wermland.nu/Stickning/ Hon som har den bloggen är världsmästare i stickning. Det har hon papper på Du kan ju gå in på http://www.sysidan.se/ också. Klicka på "länkar" finns flera hundra länkar i olika kategorier!  ska du nu lura ännu mera oskyldiga in på brottet.. eller jag menar pysslets bana jag skall inte in o titta på dessa sidor NIX.... ska sova
Chamomille
20-11-2008, 00:04
*Stintan*
20-11-2008, 00:20
CITAT (Eva-Helene @ 19-11-2008, 16:58)  Den här är min absoluta favorit! Hon har länkar till andra bloggare också. http://www.wermland.nu/Stickning/ Hon som har den bloggen är världsmästare i stickning. Det har hon papper på Du kan ju gå in på http://www.sysidan.se/ också. Klicka på "länkar" finns flera hundra länkar i olika kategorier! Förlåt men vem bestämmer vem som är världsmästare i stickning? Jag måste ärligt säga att jag inte blev särskilt imponerad av det jag såg på den sidan. Jisses vad har folk för krav? Det finns så många otroligt kunniga duktiga konstnärliga människor som stickar så i mina ögon känns det som en skymf mot alla andra att utpeka någon som världsmästare.
Chamomille
20-11-2008, 00:25
CITAT (DragonLady @ 15-11-2008, 21:55)  Enda ost jag och mamma brukar göra är äggost Nu har jag äntligen gjort en fotolåda... alltså en sådan man har ljus i för att man belyser smyckena på ett bättre sätt Vad tycker ni.. blir det bra?
CITAT (*Stintan* @ 20-11-2008, 00:20)  Förlåt men vem bestämmer vem som är världsmästare i stickning? Jag måste ärligt säga att jag inte blev särskilt imponerad av det jag såg på den sidan. Jisses vad har folk för krav? Det finns så många otroligt kunniga duktiga konstnärliga människor som stickar så i mina ögon känns det som en skymf mot alla andra att utpeka någon som världsmästare. ...hon kanske stickar ruggans fort? Det bara rasslar till där i handarbetskorgen så har hon spottat fram vantar till hela försvarsmakten och fyrtiotvå koftor... man kan aldrig så noga veta. Jag gillade iallafall hennes randiga kofta, den skulle jag vilja ha. Men det kanske inte är någon bra reklam med tanke på mitt osunda förhållande till min stickade grå tröja...
Är det nån som är bra på engelska stickforkortningar? Så här står det. Next round:(Ssk,k2,yo,k2togtbl,k3.k3,k2tog,yo,k2,k2tog)6 times. Det jag inte förstår är det stora och lilla esset, k är ju knit. Det jag ska sticka är en basker, och på dessa varv ska man minska på. Annars har jag klurat ut hur det ska va. Första gången jag försöker mig på stickmönster på engelska(nog för att jag har en måg som kommer från england men jag tror inte han fattar sånt här).
*Stintan*
20-11-2008, 10:45
CITAT (Grå @ 20-11-2008, 07:11)  ...hon kanske stickar ruggans fort? Det bara rasslar till där i handarbetskorgen så har hon spottat fram vantar till hela försvarsmakten och fyrtiotvå koftor... man kan aldrig så noga veta.
Jag gillade iallafall hennes randiga kofta, den skulle jag vilja ha. Men det kanske inte är någon bra reklam med tanke på mitt osunda förhållande till min stickade grå tröja... Ja så kanske det är. Ähh blev bara lite besviken när jag kollade länken då jag hade förväntat mig att få se fantastiska alster.
CITAT (*Stintan* @ 20-11-2008, 10:45)  Ja så kanske det är. Ähh blev bara lite besviken när jag kollade länken då jag hade förväntat mig att få se fantastiska alster. Men...det fanns ju massor med länkar där...glömde du titta på dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|