|
Full version: Terapi arbete!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
titti49zon6
14-10-2008, 15:54
AstLar, vad har du köpt för docklera?????? Går den att bränna i vanlig ugn eller?????? Det är kul att göra dockor och så roligt att tillverka kläder och skor även om jag köper en del skor Har börjat göra en trollgubbe, han ska få kropp av ståltråd som jag lindar med tygremsor tills den blir nog "bullig".Håret av skinn. Jag har tänkt att han ska få stå i en skreva i berget vid sommarstugan och hålla vakt så här ser början ut Trollgubbe Försöker få till ett troll som ska stå i en skreva i berget i stugan.<br />Har tänkt göra hår av sinn och kroppen av stålställning lindad med tyg.<br />Om den nån gång blir färdig får framtiden utvisa Bilder på några av mina Glorexdockor som jag gjort för ett antal år sen Glorexdocka Tyg som är limmat på en vinylstomme,baksidan är mjuk och stoppad med ull.<br />Målade ögon och mun med specialfärg. Kroppen är sydd i trikå som är stoppad med ull Glorexgocka Min egen Pippidocka Mitt senaste projekt Kasse med Elvisbroderi Framsida på Elviskasse
Red Top
14-10-2008, 15:55
CITAT (Myosotis @ 12-10-2008, 18:44)  Wooow!!!!!
[quote name='titti49zon6' date='14-10-2008, 16:54' post='915038'] AstLar, vad har du köpt för docklera?????? Går den att bränna i vanlig ugn eller?????? Det är kul att göra dockor och så roligt att tillverka kläder och skor även om jag köper en del skor Jag har köpt två sorter. En att bränna i vanlig ugn och en som lufttorkas. Tänkte prova mig fram. Det går att slipa o bearbeta efter att man bränt delarna står det. Gör du hela huvuden eller bara ansikten? Monterar du på lös hals? De är fina allihopa!! Ska försöka få till egna modeller och inte sno dina ideer. (fast det blir kanske svårt  )
*Stintan*
14-10-2008, 16:57
Meeeeen, Titti du är ju så in i vassen duktig. Jättekul att få se allt fint du gjort.
Myosotis fantastikt fin pumpa du fixat!
titti49zon6
14-10-2008, 17:14
Jag har köpt två sorter. En att bränna i vanlig ugn och en som lufttorkas. Tänkte prova mig fram. Det går att slipa o bearbeta efter att man bränt delarna står det. Gör du hela huvuden eller bara ansikten? Monterar du på lös hals? De är fina allihopa!! Ska försöka få till egna modeller och inte sno dina ideer. (fast det blir kanske svårt  ) [/quote] Detta skall vara ett citat men jag får inte till det Mina porslinsdockor är monterade på en platta, Glorexdockorna har en fast hals som stoppas in i kroppen som skall vara jättehårt stoppad för att få stadga Det är helt OK att knycka ideér, det gör jag ofta
Titti.....jag svimmar  Det är ju nästan för fint för att vara sant......jag saknar ord.
Irene_L
14-10-2008, 18:02
Åhh så mycket fint du har gjort Titti!  Vilka underbara ansikten du har målat på dockorna!
DragonLady
14-10-2008, 19:23
Jättefina dockor o väskor, blir också sugen på att göra väskor Lova att lägg in en bild på ditt troll när det blir klart Titti... spännande
Det är jättefina saker ni gör alla, jag HAR hållt på med "terapiarbete" som jag DÅ tyckte var fint, men nu får man skämmas för det man gjort då man ser allt fint här
Myosotis
14-10-2008, 21:15
Skämmas tycker jag verkligen inte du ska göra. Bara för att några är proffs här så kan du väl visa ditt, jag slår vad om att det är lika fint!
ängsvädd
14-10-2008, 21:35
Jag skäms inte alls för att mitt lilla skapande inte på långa vägar kan mäta sig med det ni visat - tycker det är så underbart att se era alster - när jag har kommit lite längre på min halsduk ska jag plåta den så ni kan se hur läckert garnet är
titti49zon6
15-10-2008, 06:24
Jag tycker inte att någon skall skämmas, alla är vi ju duktiga på något Någon kanske kan skriva, det kan inte jag Någon är duktig på att måla, det är inte jag Någon är duktig på att snickra, det är inte jag men när det gäller att skapa med nål o tråd så är jag bra så kom igen alla där ute, visa vad ni kan, vi är alla duktiga på nåt och kanske kan vi inspirera varandra till att pröva nya saker
Tack för en av odlas mest givande trådar i småpratsavdelningen, tack vare den så har jag nu matchande smycken till min klocka i härligt turkos färg. Tack Dragon lady
DragonLady
15-10-2008, 13:18
Varsågod Pia, det var roligt att de passade Om någon annan också vill ha är det bara att pm´a
Myosotis
16-10-2008, 14:59
 Fast den har jag inte gjort själv, bara målat.
ängsvädd
16-10-2008, 15:13
Å vad söt filterhållare Myosotis
titti49zon6
16-10-2008, 16:03
Sååå fin den är, riktigt pillergöra,Myosotis
[quote name='Pia L' date='18-10-2008, 15:45' post='917238'] Snälla!! Håll tråden vid liv och lägg in era terapiarbeten och pyssel, jag vill få lite inspiration att göra något nytt. Här kommer ett litet axplock av det jag sist gjorde, innan min mindre stroke för 3 ½ år sedan, nu känner jag att jag vill göra något igen.
WOW! Hur har du gjort dessa? Gips, keramik eller ? Den här tråden kommer alla ggr att leva länge.
Och ängsblommorna på Myosotis´ filterhållare...jättefina. Målar du på frihand?
Den här tråden kommer att få all fritid att försvinna!!
Själv har jag gjort mitt första ansikte i docklera. Ska köpa färger och måla det och sen fixa till lite tomtekläder. Långt ifrån så fina som Tittis dockor men inspirationen är det inget fel på!!
Det är flytande keramik i formar som bränts, slipats och målats med dry brushing teknik, det var faktiskt riktigt roligt. Det märks inte att jag tycker om indianer va?
Pia, har du gjort dem på nån kurs, eller har du tillgång till brännugn? Vad häftigt det vore med en egen ugn! Skulle också vilja göra indianer!!
Jag har gjutit keramiken på kurs och målat indiankvinnan där också, resten har jag slipat och målat hemma, men visst skulle det vara kul att ha en egen ugn så att man kunde bränna själv.
Här är bilderna på skyltarna nu när de stått ute hela sommaren, som jag lovade. Hmm ja, jag tycker nog att motivet har bleknat en aning, men de har å andra sidan stått i gassande solsken. Basilikaskyltarna fick stå lite vid sidan om och sedan glömde jag bort dem tills idag, för jag brydde mig aldrig om att sätta ut någon av basilikasorterna - det är ju inte kul när de dör.
[attachment=26132:Basilika...t_081019.JPG] [attachment=26133:Lavendel...t_081019.JPG]
Eva-Helene
20-10-2008, 23:05
Tack vare mina toppengrannar så har jag nu bilder på lite fler grejer jag gjort: [attachment=26224:lampslöja__blixt.jpg][attachment=26225:lampslöj...nd_lampa.jpg ] Lampslöjan är gjord i Grönländskt pärlbroderi och jag använde TOHO-pärlor i storleken 9/0
Ett armband som jag totade ihop när jag tänkte på hösten. [attachment=26226:armband_Höst.jpg]
blomkronan
20-10-2008, 23:21
CITAT (Grå @ 19-10-2008, 17:54)  Här är bilderna på skyltarna nu när de stått ute hela sommaren, som jag lovade. Hmm ja, jag tycker nog att motivet har bleknat en aning, men de har å andra sidan stått i gassande solsken. Basilikaskyltarna fick stå lite vid sidan om och sedan glömde jag bort dem tills idag, för jag brydde mig aldrig om att sätta ut någon av basilikasorterna - det är ju inte kul när de dör.
[attachment=26132:Basilika...t_081019.JPG] [attachment=26133:Lavendel...t_081019.JPG] Kul att se Grå. Bra att du sa till om att solen... då kan man ju tänka på att inte ställa skyltarna i direktsol. Jag har varit och köpt speciallack som tål väder och vind  Så nu ska jag bara hitta tiden att lära mig göra skyltar på datorn, med det dära programmet... vad den nu hette jag får "gå tillbaka" och lada upp den. Det kommer nog bli rätt så många skyltar  så som jag håller på... odlatok!!!
titti49zon6
21-10-2008, 06:14
Så läckra lampslöjor, Eva-Helene.......många pärlor och mycket tålamod krävs för att åstadkomma sådana
Nostalgia
21-10-2008, 08:09
Vilket jobb Eva-Helene Pia L dina indianer är bara så  och vargen
Nostalgia 62 : Jag tror mig ha hittat inspirationen igen efter att ha tittat i den här tråden. Förutom lite julpyssel med barnen så kommer jag nog att måla indianer och vargar i vinter.
Oj oj vilken fantastisk tråd med alla era underbara alster! Ni är verkligen mycket duktiga!
Nostalgia
21-10-2008, 09:11
CITAT (Pia L @ 21-10-2008, 09:24)  Nostalgia 62 : Jag tror mig ha hittat inspirationen igen efter att ha tittat i den här tråden. Förutom lite julpyssel med barnen så kommer jag nog att måla indianer och vargar i vinter. Ja visst blir man inspirerad, vet ju inte bara vart man ska börja, har massor med pyssel som ligger och väntar Jag har gjorde många tittskåp förut, sådana vanliga i trä. Men nu tror jag faktiskt att jag knycker din ide att använda en kruka, kanske som ett tomtehus eller något som man kan ha ute eller.............. ja vi får väl se Blir det fler indianer och vargar hoppas jag att du visar dom här och kan du inte lägga in lite av julpysslet också, alltid kul att få nya ideer till pyssel som barnen kan vara med på.
DragonLady
21-10-2008, 11:25
Jag har också gjort många tittskåp förut men de har varit med snäckor o målade gubbar på pyttesmå stenar och sådant med havet som motiv. Tror jag också snor ideén med en kruka och bosätter små tomtar o troll där inne som deras lilla grotta och ställer ut den i trädgården. Har som allt annat gett bort det mesta som skapats  men här är en trasig blåmussla med stengubbar och ett snäckskåp som jag har kvar.
Just det!!  Det har jag aldrig tänlt på att man skulle kunna ta och göra STÖRRE tittkrukor, jag har alltid strävat efter att få allt så litet som möjligt. Om man gör en för trädgården så får man täppa till bottenhålet, runt framkanten kan man göra en cilikonsträng och trycka dit en glasskiva eller plast. Tittkrukan på bilden har bara en 9 cm öppning och inredningen är handgjord av cerenitlera och balsaträ, golvplankorna är patinerade och fasade så att det ser ut som ett trägolv och små möss springer över golvet, dom är knappt 1 cm stora. Om jag hade haft macro på min kamera så skulle jag kunnat ta närmare bilder på krukan.
Vilken superidé med ett tittskåp med havsmotiv, det ska jag nog ta och göra till dottern när jag får tid. Hon är förtjust i det motivet och hon har gjort ett eget "akvarium" av en plastlåda som hon fyllt med vatten och stoppat ner en massa snäckor, stenar och pärlor i.
Margith
21-10-2008, 12:53
Oj vad mycket fina terapiarbeten ni håller på med, jag blir alldeles matt, vad duktiga ni är Det här är det enda terapiarbete som jag numera håller på med: [attachment=26255:081021_020.jpg]
Myosotis
21-10-2008, 13:55
CITAT (Eva-Helene @ 21-10-2008, 00:05)  Tack vare mina toppengrannar så har jag nu bilder på lite fler grejer jag gjort: [attachment=26224:lampslöja__blixt.jpg][attachment=26225:lampslöj...nd_lampa.jpg ] Lampslöjan är gjord i Grönländskt pärlbroderi och jag använde TOHO-pärlor i storleken 9/0
Ett armband som jag totade ihop när jag tänkte på hösten. [attachment=26226:armband_Höst.jpg]  Snyggt!
titti49zon6
21-10-2008, 14:10
Pia, vart får man tag på material till dom häftiga indianerna Margith, snyggt jobbat, raka fina kanter...det är inte lätt Åh, vad duktiga vi är, och kul att vi blir fler o fler
Titti : Antingen så köper man dom färdigbrända eller så köper man en gjutform.....men då är det till att serietillverka då varje form kostar ca. 800:- jag brukar passa på att göra allt då jag är nere i Stockholm. Annars så beställer jag färdiggjutet som jag sen putsar när jag kommer ner för att det ska hinna brännas tills jag ska hem igen. Indiankvinnan och mannen är ca. 30 cm höga och väggindianen är ca. 15 cm.
titti49zon6
21-10-2008, 15:14
Tack för det Pia, vart i Stockholm kan man beställa färdiggjutet och färger????? Jag ska ju ner på mässa snart och då hade det passat bra att kika på lite olika färdigjutna saker. Att bränna själv det lilla jag ska ha kostar för mycket, måste ju köpa ugn då
Jag hittade en packe hästskor idag. Gamla men oanvända. Rostiga iofs. Avsedda till en häst med ganska stora hovar. Dem måste man väl kunna snygga till och göra något skojigt av. Nån som är intresserad? Behöver inte kosta ngt mer än porto. De är ganska tunga, så det blir kanske en del i frakt. Enda kravet jag har är att få se resultatet [attachment=26268:hästskor.jpg]
Jag har ett vinställ ståendes i uthuset som är gjort på hästskor. Det finns en anledning till varför det står i uthuset, om man säger så, men funktionellt var det ju...
Jag har också sett väggamplar där man placerar krukan i själva skon som varit fastsvetsad på ett fäste mot väggen...
CITAT (Grå @ 21-10-2008, 16:29)  Jag har ett vinställ ståendes i uthuset som är gjort på hästskor. Det finns en anledning till varför det står i uthuset, om man säger så, men funktionellt var det ju...
Jag har också sett väggamplar där man placerar krukan i själva skon som varit fastsvetsad på ett fäste mot väggen... Ampel låter inte fel. I trädgården kan den ju vara rostig. Själv känner jag mig inte "på hugget", men om någon annan kanske....... (Tror mig minnas att du är svetskunnig?)
CITAT (AstLar @ 21-10-2008, 16:38)  (Tror mig minnas att du är svetskunnig?) Nej nej, inte jag inte.. aaaldrig i havet...  Det måste vara min ...*host* ... tekniska tvillingsyster du tänker på... och hon har...eehm.. flyttat! Till eee...Tierra Del Fuego. Borta! Bara så där... har inte hört från henne på månader...
CITAT (Grå @ 21-10-2008, 16:49)  Nej nej, inte jag inte.. aaaldrig i havet...  Det måste vara min ...*host* ... tekniska tvillingsyster du tänker på... och hon har...eehm.. flyttat! Till eee...Tierra Del Fuego. Borta! Bara så där... har inte hört från henne på månader... 
CITAT (AstLar @ 21-10-2008, 16:53)  När jag tänker efter så tror jag att min kusins fasters bror fick ett vykort av henne för ett tag sedan - hon stod i bastkjol vid en lägereld med ett björnskinn på huvudet och ben genom näsan... Men jag hoppas att någon annan som läser tråden känner sig sugen på att svetsa amplar  Jag hade gärna provat, men du vet... tummen mitt i handen och så...  Lycka till!
CITAT (Grå @ 21-10-2008, 16:58)  Lycka till! Nej,nej..det var inte till mig jag menade! Tänkte skänka bort dem mot ett foto på det färdiga, vad det nu kan vara.
Titti : Vängåvan, Keramik Hantverk Telefon: 08-7421444 Besöksadress: Granängsringen 64 13544 TYRESÖ HOn säljer färdiggjutet inte bara indianer och färger
titti49zon6
21-10-2008, 17:28
Tack Pia
titti49zon6
22-10-2008, 08:34
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|