|
Full version: Terapi arbete!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
CITAT (titti49zon6 @ 22-10-2008, 09:34)  Jag har sett de som gör i tyg....men att sticka.......wow vilka konstnärer.
Måste bara få visa, min gubbe snickrar och svarvar. Bra tycker jag, då får jag sågspån som jag tar upp till kolonilotten.
CITAT (Lillja @ 22-10-2008, 11:38)  Måste bara få visa, min gubbe snickrar och svarvar. Bra tycker jag, då får jag sågspån som jag tar upp till kolonilotten. Vackert!
Eva-Helene
22-10-2008, 11:05
titti: OJ! Tack för den bilden - tack vare länken så är jag nu medlem i Free Patterns.com hehehe *gnuggar händerna av förtjusning* Lillja: Så snygga saker din gubbe "karvar" ihop!
blomkronan
22-10-2008, 22:10
CITAT (Pia L @ 21-10-2008, 12:47)  Just det!!  Det har jag aldrig tänlt på att man skulle kunna ta och göra STÖRRE tittkrukor, jag har alltid strävat efter att få allt så litet som möjligt. Om man gör en för trädgården så får man täppa till bottenhålet, runt framkanten kan man göra en cilikonsträng och trycka dit en glasskiva eller plast. Tittkrukan på bilden har bara en 9 cm öppning och inredningen är handgjord av cerenitlera och balsaträ, golvplankorna är patinerade och fasade så att det ser ut som ett trägolv och små möss springer över golvet, dom är knappt 1 cm stora. Om jag hade haft macro på min kamera så skulle jag kunnat ta närmare bilder på krukan. Men PIA...  får man ge så bra idéer i denna tråd??? Jag sprang direkt ut med tummstocken och mätte krukan jag har som är "över" 45 cm hög och 50 cm i diameter i keramik. Nu fick jag lust att göra "ett tittskåp" med en sovande Trädgårdstomte på en halmbädd. Sticka in en ljusslinga med små-små lampor genom hållet i botten lägga krukan ner vid trappen. Göra som du sa en silikonkant ca 5 cm i från kanten och sätta dit någon form av plastbit. När sedan snön kommer och lägger sig på den... snacka om fint det kommer lysa på kvällen!!!  Pia och ni andra för så himla bra idéer. Men jag behöver goda råd... vad ska jag lägga den på så inte krukan spricker. Tror ni att det räcker med en frigolit bit som jag lägger en massa eklöv på så det både isolerar och skymmer den fula frigoliten. Tror ni att krukan klarar sig då? Jag kommer behöva krukan till min ängel i sommar  Ändrade: Trädgårstomte skulle det vara, jag skrev bara "tomte"
DragonLady
22-10-2008, 22:49
Är krukan utan luftbubblor så klarar den sig nog, försök att hålla den så torr som möjligt om den inte är glaserad. Ett tips är att gröpa ur frigoliten lite så krukan ligger stadigt o inte rullar iväg om det börjar o blåsa. Ljusslingan kanske håller den värsta isen borta Mina krukor har klarat sig alla vintrar men vi har ju inga riktiga vintrar här längre.
blomkronan
22-10-2008, 23:07
Jag tror den är utan luftbubblor?? den är iallafall en sådan där "slätt" kruka. Nu ska jag bara... få tag på en sovande trädgårdstomte!!!, halm och plexiglas. Slingan har jag...
Stickar vantar just nu, snart är det vinter. Jag stickar dem dubbel, blir varmare då. Detta är nåt jag har hittat på själv, har inte sett nått mönster. Vill gärna ha tips på mönster av vantar och mössor.
Eva-Helene
23-10-2008, 09:47
CITAT (Lillja @ 23-10-2008, 09:48)  Stickar vantar just nu, snart är det vinter. Jag stickar dem dubbel, blir varmare då. Detta är nåt jag har hittat på själv, har inte sett nått mönster. Vill gärna ha tips på mönster av vantar och mössor. Men OJ! Det där var det smartaste jag sett på länge! Snygga är dom dessutom! Nu föreslår jag att du för det första skriver ner mönstret, för det andra att du kontaktar någon garntillverkare och säljer mönstret till dom eller (om du har en blogg eller hemsida) lägger ut mönstret på nätet. Om du är osäker på hur du ska göra, kan du gå med i t.ex. http://www.sysidan.se/ och be om råd och tips där - finns lika stor kunskap där om sömnad/stickning/virkning och mönsterskydd m.m. som det gör om växtodling (och allt omkring) här. Här finns det gratismönster som du kan ladda ner http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php här också http://www.jarbo.se/ (ställ markören över "Gratis beskrivningar" så kommer en lista upp) och här http://www.wermland.nu/Stickning/. På sysidan finns det länkar till andra gratismönster-sidor.
Tack för tipsen, jag har sökt länge efter mönster på dubbelstickade vantar. Var tvungen att hitta på själv, tycker att det blir så knöligt med två lösa vantar. Ska pröva med det tunnare lovikagarnet, då ska man väl inte frysa i vinter.
DragonLady
23-10-2008, 21:20
Lite nya varianter på mina armband.
blomkronan
23-10-2008, 23:00
CITAT (DragonLady @ 23-10-2008, 22:20)  Lite nya varianter på mina armband.  Vilken fin design egen??? Jag blir sååå sugen att göra något själv. Men nu har jag förådet fult av blommor och det är för kallt att sitta där nu, inne kan jag inte sitta, då måste jag plocka bort hela tiden för midda... och undomarna å deras kompisar dom äter hela tiden!!!! När jag håller på med något, då vill jag hålla på och inte bli störd hela tiden, därför inredde jag boden där får jag vara ifred... Jag får så mycke beröm för halsbandet du gjorde.
DragonLady
26-10-2008, 12:12
 blomkronan Vad tror ni om mitt morgonalster... kan man med o ge bort detta i en liten present?
Biggan_
26-10-2008, 12:20
CITAT (DragonLady @ 26-10-2008, 12:12)   blomkronan Vad tror ni om mitt morgonalster... kan man med o ge bort detta i en liten present? Jättefint ju!  Jag hade absolut inte haft något emot att få en så fin present!
titti49zon6
26-10-2008, 12:51
CITAT (DragonLady @ 26-10-2008, 12:12)   blomkronan Vad tror ni om mitt morgonalster... kan man med o ge bort detta i en liten present? Absolut, jättetjusigt  otroligt snygga connectors mellan länkarna, vart har du fått tag på dom?
Eva-Helene
26-10-2008, 13:19
CITAT (DragonLady @ 26-10-2008, 12:12)   blomkronan Vad tror ni om mitt morgonalster... kan man med o ge bort detta i en liten present? Himlarns va snyggt! Trollsländan är ju läcker!
Myosotis
26-10-2008, 16:26
CITAT (DragonLady @ 26-10-2008, 12:12)  Vad tror ni om mitt morgonalster... kan man med o ge bort detta i en liten present? Klart du kan! Trollsländan är jättesnygg!
DragonLady
26-10-2008, 18:28
 Alla, ja min mamma gillade den också och det var ju tur för det var hon som fick den  . Ska nu jobba vidare med mitt spöke, kom bort mig igår, var nog för trött så jag får väl börja om
CITAT (DragonLady @ 26-10-2008, 12:12)   blomkronan Vad tror ni om mitt morgonalster... kan man med o ge bort detta i en liten present? JÄTTEFIIIIIN!
blomkronan
26-10-2008, 20:18
CITAT (DragonLady @ 26-10-2008, 12:12)   blomkronan Vad tror ni om mitt morgonalster... kan man med o ge bort detta i en liten present? Otrolig, jääääääätte fin slända  . ÅÅÅÅ jag måste ut i boden och rota, jag vet att jag har både ståltråd och pärlor som skulle passa  en slända vill jag oxå göra...
DragonLady
26-10-2008, 20:45
Ja det är faktiskt ganska enkelt Så här blev örhängena.
blomkronan
26-10-2008, 21:05
CITAT (DragonLady @ 26-10-2008, 20:45)  Ja det är faktiskt ganska enkelt Så här blev örhängena.
CITAT (DragonLady @ 26-10-2008, 20:45)  Ja det är faktiskt ganska enkelt Så här blev örhängena. Fiiiiina trollsländor
Myosotis
28-10-2008, 20:52
Svart t-shirt målat med vit textilfärg. Ser lite konstigt ut (vågigt), fotat när den hänger.
DragonLady
28-10-2008, 22:32
Vad söt den var
ängsvädd
28-10-2008, 22:43
Så fiiin, Myosotis  Även trollsländorna var fina, DragonLady
DragonLady
30-10-2008, 01:17
Ett litet spöke med mycket besvär
*Stintan*
30-10-2008, 05:36
Va söööööt!
ängsvädd
30-10-2008, 09:05
Men gud så söööt
Nostalgia
30-10-2008, 09:22
Myosotis : Häftig T-shirt DragonLady : Dina smycken är mycket läckra, du ska inte vara med i Santa Secret
DragonLady
30-10-2008, 10:24
Vad är Santa Secret för något?
Nostalgia
30-10-2008, 10:38
Eva-Helene
30-10-2008, 10:40
Vilket sött litet spöke DragonLady!  Så du håller också på med grönländskt pärlbroderi! Kul!
DragonLady
30-10-2008, 11:07
CITAT (Nostalgia62 @ 30-10-2008, 10:38)  Trodde du menade någon tävling på någon pärlhemsida.. sedan såg jag tråden om hemliga tomtar  hade faktiskt missat den  men nu e jag med  CITAT (Eva-Helene @ 30-10-2008, 10:40)  Vilket sött litet spöke DragonLady!  Så du håller också på med grönländskt pärlbroderi! Kul!  Ja jag hittade mönstret på pärlplatsen som du tipsade om
Österläge
30-10-2008, 13:27
Åh vilken bra tråd! Jag pysslar mindre än jag skulle vilja, men nu ska jag o några kompisar starta en studiecirkel med olika sorters pyssel så förhoppningsvis blir det lite mer! Jag skulle vilja testa att göra sådana tittskåp som ni pratar om, någon som kan lägga upp bilder? Tack!
DragonLady
30-10-2008, 18:00
En liten pärlkatt blev det idag också
titti49zon6
30-10-2008, 18:31
Så söta pärlgrejer du gör DragonLady, kanske dags att byta namn till PearlLady Myosotis, din Zebra var ju för läcker den med
DragonLady
01-11-2008, 16:53
 titti! Nja jag är nog mer av en gammal grinig drake än en pärla Lite lördagsterapi blev det idag med, blev inspirerad av rimfrosten imorse
Nostalgia
01-11-2008, 19:38
CITAT (DragonLady @ 30-10-2008, 18:00)  En liten pärlkatt blev det idag också  Nämen
DragonLady
02-11-2008, 11:50
Ska sätta mig idag och börja knåpa på en vovve idag också, får väl se om jag har de rätta pärlorna bara Igår kväll blev det lite mer armband
Å vilken härlig tråd jag hittade här igår. Har läst vartenda inlägg och är så imponerad av hur duktiga alla är. Är GRÖN av avund också förstås på ert tålamod med pysslandet. Jag är världsbäst på att planera och starta upp olika projekt som sällan avslutas. Det värsta är att jag har ju så himla många idéer.. Ett av mina projekt jag har riktig ågren för är mitt Scrap bookalbum jag skulle göra till dottern för tre år sedan till studenten. Köpte grejor för minst 1000 kronor och det ligger orört fortfarande. Det liksom tog stopp när jag skulle sätta mig och gå igenom alla bilder jag ville ha med.
CITAT (Margith @ 21-10-2008, 12:53)  Oj vad mycket fina terapiarbeten ni håller på med, jag blir alldeles matt, vad duktiga ni är Det här är det enda terapiarbete som jag numera håller på med: [attachment=26255:081021_020.jpg] Bilden på vävstolen gör mig så himla nostalgisk. Jag har en Göta som står står i garaget som jag vävde mycket på förr. Sista gången var den 13 februari 1990 då jag var på en vävkurs.. Minns det så väl för det var några dagar innan sonen föddes och efter det har Göta stått ihopfälld. Har du några bilder på något du vävt så skulle det vara kul att få se dessa.
CITAT (Klura @ 02-11-2008, 21:11)  Ett av mina projekt jag har riktig ågren för är mitt Scrap bookalbum jag skulle göra till dottern för tre år sedan till studenten. Scrapbooking är jag verkligen jättesugen på, men då ska det vara en riktig scrapbook - alltså där man klistrar in olika minnen från de ställen eller tillfällen när man tagit korten. Alltså, lite sand från grustaget vi hade picnic i, en fjäder från fågelskådarturen, snäckor från stranden, biljetterna från konserten... ja, du vet. Mitt problem i fallet är just att jag inte är en samlare, så när jag varit någonstans har jag ganska sällan med mig någonting tillbaka i fickorna, såvida jag inte direkt har tänkt att använda det, så jag har massor av foton från alla möjliga och omöjliga tillfällen, men inga minnessaker.
Eva-Helene
03-11-2008, 17:32
Jag har en förfrågan: är det någon här som känner till nån i Lidköpings-trakten som kan Grönländskt pärlbroderi? Det är lite svårt för mig att hålla en kurs via internet...det är alltså en tjej i dom trakterna som har frågat mig om hur man gör och hon hittar ingen sådan kurs bland studieförbunden där.
Österläge
04-11-2008, 11:13
Ingen som har bilder på tittskåp att visa? Sugen på att göra men behöver lite inspiration...
DragonLady
04-11-2008, 12:50
Tyvärr inga bilder... Jag har planer på att göra mitt förpassade akvarium till ett tittskåp men det är bara i planeringsstadiet än så länge Sedan skall jag göra ett tittskåp av en kruka med troll o tomtar, ljusslinga o lite sånt i att ha på trappen ute. Såg någonstans på nätet att de hade gjort tittskåp av pepparkakshus, de hade inte satt dit ena takhalvan och gjort möbler o gubbar o sånt av pepparkaksdeg
CITAT (DragonLady @ 04-11-2008, 12:50)  Tyvärr inga bilder... Jag har planer på att göra mitt förpassade akvarium till ett tittskåp men det är bara i planeringsstadiet än så länge Sedan skall jag göra ett tittskåp av en kruka med troll o tomtar, ljusslinga o lite sånt i att ha på trappen ute. Såg någonstans på nätet att de hade gjort tittskåp av pepparkakshus, de hade inte satt dit ena takhalvan och gjort möbler o gubbar o sånt av pepparkaksdeg  Pepparkaksdeg....vad häftigt. Tack för idén. Jag brukar åka till Arkitektmuséet i Stockholm och kika på pepparkakshus-tävlingen/utställningen i december. Har inte sett ngra tittskåp, men mycket annat skoj.
Rosmarin
04-11-2008, 14:12
Kul tråd! Så fina saker ni gör! Jag hinner oftast inte pyssla så mycket om man inte räknar mitt yrke förstås... Jag är keramiker. Om ni vill se min hemsida så är adressen: http://www.faienceetgres.com/ . Den är än så länge bara på franska, (eftersom vi bor i Frankrike) men jag har som  stort vinterprojekt att skapa en svensk översättning, och en engelsk. Detta kan nog bli ett terapiarbete i sig...
DragonLady
04-11-2008, 15:45
CITAT (Rosmarin @ 04-11-2008, 14:12)  Kul tråd! Så fina saker ni gör! Jag hinner oftast inte pyssla så mycket om man inte räknar mitt yrke förstås... Jag är keramiker. Om ni vill se min hemsida så är adressen: http://www.faienceetgres.com/ . Den är än så länge bara på franska, (eftersom vi bor i Frankrike) men jag har som  stort vinterprojekt att skapa en svensk översättning, och en engelsk. Detta kan nog bli ett terapiarbete i sig...  Jättefina keramik grejer Dessa skålarna var underbara.. CITAT (AstLar @ 04-11-2008, 13:37)  Pepparkaksdeg....vad häftigt. Tack för idén. Jag brukar åka till Arkitektmuséet i Stockholm och kika på pepparkakshus-tävlingen/utställningen i december. Har inte sett ngra tittskåp, men mycket annat skoj. Här är en länk om pepparkakstitthus http://www.iklagerup.se/foto.htm
Österläge
04-11-2008, 17:11
Tack för idéer om än inte bilder! Kruka med tomtar o troll o ljusslinga låter kul, kanske snor den idén...  Och vad häftigt med pepparkaks-tittskåp!! Min mamma brukar göra pepperkakshus o har då flera fönster så man kan se in, men det är ju ännu djärvare att ta bort hela halva taket...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|