|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
CITAT (Huggorm @ 22-01-2011, 21:52)  Inte just den här personens, men de sista trettio åren har det skrivit ut många, många obefogade läkarintyg Ja, efter att du skrev det  Så den här personen ska hamna å¨gatan pga det? Jag skiter fullständigt i vad för intyg som sklirvits. Jag bryr mig om de som blir drabbade NU!
Huggorm
22-01-2011, 21:56
CITAT (Anma @ 22-01-2011, 21:53)  Så den här personen ska hamna å¨gatan pga det? Jag skiter fullständigt i vad för intyg som sklirvits. Jag bryr mig om de som blir drabbade NU! Jag bara skrev vad jag misstänker ligger bakom försäkringskassans hårdare inställning. Möjligtvis överdriver dom också sin nitiskhet för att skapa opinion mot regeringens nya regler.
CITAT (Huggorm @ 22-01-2011, 21:56)  Jag bara skrev vad jag misstänker ligger bakom försäkringskassans hårdare inställning. Möjligtvis överdriver dom också sin nitiskhet för att skapa opinion mot regeringens nya regler. Om du inte fattar att det är regeringens regler som ligger bakom och inte FK, så måste jag tyvärr säga att du i detta fallet är dum på riktigt. Detta är inget påhopp, bara ett konstateraqnde. Vem rtjatade hål i huvudet på oss om utanförskap i valet för snart 5 år sen? Och vad var syftet med det? Det ordet nämdes knappt i valet i år. Föraktet för "de utanför" var förankrat. Svenskar är så jävla dumma i huvudet så det går på den lätta. Jag spyr.
Bengalow
22-01-2011, 22:17
Felet ligger hos Huggorm o likasinnade, som i sin enfald tror att dom skall få det bättre på de svagares bekostnad, men vägrar att inse att så är det, för att dom tycker dom är överlägset bäst, och fötjänar en god ställning - ungefär som den engelska överklassen. Får att 1 skall bli rik, så skall 100 betala för rikedomen. Fattar du inte vilken sida du valt, Huggorm? Tänk på dina föräldrar - dom var fan så mycket klokare än vad du är, och antagligen kommer att bli! Nästa steg i Reinfeldts politik är att ge ytteligare skatteavdrag till de som redan har det på det torra. T.o.m.allianaspartierna protesterar. Högerpartiteiet är sig sig likt sedan århundraden - ge åt de rika...
CITAT (Anki på Öland @ 14-12-2010, 22:44)  .. men hennes fk-handläggare har upptäckt att hon har en blogg som hon skriver i dagligen. Handläggaren vill nu skicka henne till arbetsförmedlingen för kan hon blogga så kan hon nog jobba några timmar..... En liten fråga .... HUR upptäckte FK-handläggaren bloggen ? Sitter dom och surfar på arbetstid ??? Isf är det inte att undra på att de har så lite tid och förståelse till sina klienter (medmänniskor) ...
Filip är handikappad och utförsäkradHan fejkar väl han också, eller har fejkande läkare?
Anki på Öland
22-01-2011, 23:14
CITAT (omk @ 22-01-2011, 22:20)  En liten fråga .... HUR upptäckte FK-handläggaren bloggen ? Sitter dom och surfar på arbetstid ???
Isf är det inte att undra på att de har så lite tid och förståelse till sina klienter (medmänniskor) ... Japp, dom hittade den själva. Hon har nu JO-anmält sin handläggare, dels för att hon känt sig både hotad och kränkt av henne och dels för att dom skickat ett brev som var skrivet till henne till alldeles fel adress. Mannen som fick brevet kontaktade henne och skickade det rätt.
CITAT (Anki på Öland @ 22-01-2011, 23:14)  Japp, dom hittade den själva. Hon har nu JO-anmält sin handläggare ... BRA !! Hoppas nu, att det blir nåt positivt som kommer av detta och att ev nya människor i samma sits som din väninna, kan dra nytta av det !!
herkules
23-01-2011, 09:00
CITAT (Huggorm @ 22-01-2011, 21:47)  Och anledningen till det är att försäkringskassan inte längre litar på läkarintyg eftersom dom skrivits ut lite hur som helst tidigare anledningen till att det bestämts att fk inte ska lita på läkarnas läkarintyg är att regeringen vill lägga sjukersättningspengarna på skattebidrag till människor som arbetar.
Huggorm
23-01-2011, 10:12
CITAT (herkules @ 23-01-2011, 09:00)  anledningen till att det bestämts att fk inte ska lita på läkarnas läkarintyg är att regeringen vill lägga sjukersättningspengarna på skattebidrag till människor som arbetar. Eller bara de sjukersättningspengar som betalas ut på felaktig grund. Det tror jag du vet innerst inne. Sedan att utförandet har blivit lite klumpigt är en annan sak. Men så vitt jag vet har fortfarande alla sjukpensionärer mat på bordet och tak över huvudet. Sedan att Aftonbladet tjänar miljoner på snyftreportage är upp till läsarna att stoppa.
CITAT (herkules @ 23-01-2011, 09:00)  anledningen till att det bestämts att fk inte ska lita på läkarnas läkarintyg är att regeringen vill lägga sjukersättningspengarna på skattebidrag till människor som arbetar. Det är väl ändå oerhört dumt att försöka skapa motsättningar mellan dem som arbetar och faktiskt betalar och dem som behöver leva på bidrag/sjukersättningar. Att bita dem svans som föder en har aldrig varit särskilt smart. Var inte just detta en bidragande orsak till sossarnas brakförlust i senaste valet och fortsätter man på samma spår (vilket man inte kommer att göra) lär man hamna omkring 10 - 15 % av rösterna kommande val. För övrigt har vi trots vissa skattesänkningar fortfarande världens högsta skattetryck ( undantaget kanske Danmark, det brukar växla titt som tätt vem som har högst skatter) och troligen har,( trots vissa skattesänkningar), vi världens mest generösa socialförsäkringssystem. Gita
herkules
23-01-2011, 11:16
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 10:12)  Eller bara de sjukersättningspengar som betalas ut på felaktig grund. Det tror jag du vet innerst inne. Sedan att utförandet har blivit lite klumpigt är en annan sak. Men så vitt jag vet har fortfarande alla sjukpensionärer mat på bordet och tak över huvudet. Sedan att Aftonbladet tjänar miljoner på snyftreportage är upp till läsarna att stoppa. absolut inte! och kalla inte den slakt av skyddsnät som försiggår som lite klumpig. den regering vi har idag har inga som helst ambitioner att se till att sjuka människor ska kunna leva ett drägligt liv. tvärtom.
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 10:12)  Eller bara de sjukersättningspengar som betalas ut på felaktig grund. Det tror jag du vet innerst inne. Sedan att utförandet har blivit lite klumpigt är en annan sak. Men så vitt jag vet har fortfarande alla sjukpensionärer mat på bordet och tak över huvudet. Sedan att Aftonbladet tjänar miljoner på snyftreportage är upp till läsarna att stoppa. Alla sjukpensionärer har mat och husrum, precis som förr. JA! MEN inte alla sjuka som inte kan arbeta men ändå blivit utförsäkrade!!! Jag förstår att verkligheten är svår att ta in. För jag som faktiskt tar in den och som faktiskt har människor i min närhet som lever på noll och ingenting mår SKITDÅLIGT! Jag önskar jag kunde blunda men det kan jag inte. Tyvärr. Det är ju bra att NÅGON orkar och vill göra reportagen, annars skulle detta ske helt i det fördolda. CITAT (Gita @ 23-01-2011, 10:50)  Det är väl ändå oerhört dumt att försöka skapa motsättningar mellan dem som arbetar och faktiskt betalar och dem som behöver leva på bidrag/sjukersättningar. Att bita dem svans som föder en har aldrig varit särskilt smart. Var inte just detta en bidragande orsak till sossarnas brakförlust i senaste valet och fortsätter man på samma spår (vilket man inte kommer att göra) lär man hamna omkring 10 - 15 % av rösterna kommande val. För övrigt har vi trots vissa skattesänkningar fortfarande världens högsta skattetryck ( undantaget kanske Danmark, det brukar växla titt som tätt vem som har högst skatter) och troligen har,( trots vissa skattesänkningar), vi världens mest generösa socialförsäkringssystem. Gita Det där sista är rens skitsnack som stämde förr, inte längre. I Spanien till exempel är all sjukvård helt gratis. Du skulle också behöva en verklighetssceck. Dina privata sjukförsäkringar är ingenting värda om din sjukdom inte blir godkänd till exempel.
CITAT (Anma @ 23-01-2011, 11:50)  Det där sista är rens skitsnack som stämde förr, inte längre. I Spanien till exempel är all sjukvård helt gratis.
Du skulle också behöva en verklighetssceck. Dina privata sjukförsäkringar är ingenting värda om din sjukdom inte blir godkänd till exempel. Fast nu innehåller väl socialförsäkringsystemet betydligt mer än bara sjukvård som t.ex sjukersättning och -pension, försörjningsstöd/socialbidrag m.m ? F.ö. är man på väg att avgiftsbelägga vården även i Spanien. Skitsnacket är det nog du som står för i det här fallet. Gita
CITAT (Anma @ 22-01-2011, 22:00)  Om du inte fattar att det är regeringens regler som ligger bakom och inte FK, så måste jag tyvärr säga att du i detta fallet är dum på riktigt. Detta är inget påhopp, bara ett konstateraqnde. Självklart har du rätt till dina åsikter i sak, det är en fråga om värderingar, men att kalla meningsmotståndare för dumma för att de inte delar de egna åsikterna är ett påhopp och ger faktiskt inget smart intryck Gita
CITAT (Gita @ 23-01-2011, 13:59)  Självklart har du rätt till dina åsikter i sak, det är en fråga om värderingar, men att kalla meningsmotståndare för dumma för att de inte delar de egna åsikterna är ett påhopp och ger faktiskt inget smart intryck Gita Ett sakfel är ett sakfel, oavsett om jag kallar det dumt eller inte. Om du anser att jag ger ett mindre smart intryck av mig själv gör mig absolut ingenting. CITAT (Gita @ 23-01-2011, 13:51)  Fast nu innehåller väl socialförsäkringsystemet betydligt mer än bara sjukvård som t.ex sjukersättning och -pension, försörjningsstöd/socialbidrag m.m ? F.ö. är man på väg att avgiftsbelägga vården även i Spanien. Skitsnacket är det nog du som står för i det här fallet. Gita Sjukersättning och sjukpension (som i för sig är samma sak) är i princip borttaget i detta landet. Som sagt, du behöver göra en verklighetsscheck.
[quote name='Anma' date='23-01-2011, 14:20' post='1353335'] Ett sakfel är ett sakfel, oavsett om jag kallar det dumt eller inte. Om du anser att jag ger ett mindre smart intryck av mig själv gör mig absolut ingenting. Sjukersättning och sjukpension (som i för sig är samma sak) är i princip borttaget i detta landet. Som sagt, du behöver göra en verklighetsscheck./quote
Borttaget? Vad har du fått det ifrån? Enl. försäkringskassans månadsstatistik från juni 2010 uppbar 515 481 personer, varav 30 830 var nybeviljade, sjuk- eller aktivitetsersättning. Kanske skulle du själv se över din verklighetsbild innan du klagar på andra, för sakfel är ju sakfel eller hur? Gita P.s Min understryckning i det citerade. D.s
CITAT (Gita @ 23-01-2011, 14:44)  Borttaget? Vad har du fått det ifrån? Enl. försäkringskassans månadsstatistik från juni 2010 uppbar 515 481 personer, varav 30 830 var nybeviljade, sjuk- eller aktivitetsersättning. Kanske skulle du själv se över din verklighetsbild innan du klagar på andra, för sakfel är ju sakfel eller hur? Gita P.s Min understryckning i det citerade. D.s I princip sa jag. Inte att den är borttagen. I den statistiken finns de som blivit och kommer att bli utförsäkrade med som haft/har tillfällig sjukersättning. Länka till statistiken, den stämmer inte med den statistiken jag hittar!!
Här är en mer aktuell sammanfattning från FK! Månadsrapport 2010• Minskningen av ohälsotalet fortsätter. Minskningen omfattar alla län och båda könen. • Minskningen i ohälsotalet beror på att fler ärenden med sjukersättning avslutas samtidigt som färre nybeviljanden sker.• Enligt Försäkringskassans senaste prognos förväntas inte antalet sjukfall minska ytterligare framöver. • Totalt hade 442 800 personer sjuk- eller aktivitetsersättning i december 2010 varav 22 900 hade tidsbegränsad sjukersättning. Majoriteten av dem med tidsbegränsad sjukersättning hade det enligt övergångsreglerna.• Vid årsskiftet 2009/2010 lämnade 14 300 personer sjukförsäkringen och 13 400 personer under det första och andra kvartalet, på grund av att de uppnått maximal tid i sjukförsäkringen. Av dessa hade sammanlagt 10 200 återvänt till sjukförsäkringen i oktober. • Från årsskiftet fram till och med september 2010 så har sammanlagt 34 700 personer lämnat sjukförsäkringen på grund av att de uppnått maximal tid i sjukförsäkringen, inklusive de 14 300 som lämnade vid årsskiftet. Under 2010 års resterande månader beräknas ca 6 800 personer lämna sjukförsäkringen. • Antalet personer med aktivitetsersättning fortsätter att öka. • För sjukfall längre än 180 dagar är trenden fortfarande att den förväntade fallängden minskar men för de kortare fallen är den lägsta nivån troligen nådd.
*Stintan*
23-01-2011, 15:10
CITAT (Gita @ 23-01-2011, 14:44)  Borttaget? Vad har du fått det ifrån? Enl. försäkringskassans månadsstatistik från juni 2010 uppbar 515 481 personer, varav 30 830 var nybeviljade, sjuk- eller aktivitetsersättning. Kanske skulle du själv se över din verklighetsbild innan du klagar på andra, för sakfel är ju sakfel eller hur? Gita P.s Min understryckning i det citerade. D.s Men då ska du veta att många av dem som går på aktivitetsersättning egentligen är så sjuka så de skulle haft sjukersättning. Aktivitetsersättning är ju kopplad till arbetslöshet.
CITAT (Anma @ 23-01-2011, 14:49)  I princip sa jag. Inte att den är borttagen. I den statistiken finns de som blivit och kommer att bli utförsäkrade med som haft/har tillfällig sjukersättning.
Länka till statistiken, den stämmer inte med den statistiken jag hittar!! Ursäkta, jag läste på fel rad 515 481 skall vara 470 198, men det ändrar ju inget i sak, nästan en halv miljon uppbar denna ersättning. Man räknar att antalet svenskar i arbetsförålder är ca 5,8 miljoner då innebär detta att drygt 8 % uppbär sjukersättning, vilket väl är helt orimligt i landet med världens friskaste folk Sen undrar jag vad som får dig att tro att alla dessa skulle bli utförsäkrade, det finns väl inget som tyder på något sådant. Hittills är det ju bara ett litet fåtal som hamnat mellan stolarna , det gäller ju delar av procent av totalen som uppbär ersättningen, dessutom har ju regeringen sagt att man skall se över systemet för att att rätta till en del fel. http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/...m10_18_bil1.pdfVet inte om jag lyckades med länken, men webadressen får du ovan
CITAT (Gita @ 23-01-2011, 15:19)  Ursäkta, jag läste på fel rad 515 481 skall vara 470 198, men det ändrar ju inget i sak, nästan en halv miljon uppbar denna ersättning. Man räknar att antalet svenskar i arbetsförålder är ca 5,8 miljoner då innebär detta att drygt 8 % uppbär sjukersättning, vilket väl är helt orimligt i landet med världens friskaste folk Sen undrar jag vad som får dig att tro att alla dessa skulle bli utförsäkrade, det finns väl inget som tyder på något sådant. Hittills är det ju bara ett litet fåtal som hamnat mellan stolarna , det gäller ju delar av procent av totalen som uppbär ersättningen, dessutom har ju regeringen sagt att man skall se över systemet för att att rätta till en del fel. http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/...m10_18_bil1.pdfVet inte om jag lyckades med länken, men webadressen får du ovan Läs om, läs rätt. De som har tillfällig sjukersättning kommer att bli utförsäkrade! Tillfällig sjukersättning finns inte längre. Dessutom är ditt tidigare tal med nya också helt fel. En minskning med -38,9%.
CITAT (Anma @ 23-01-2011, 15:01)  Här är en mer aktuell sammanfattning från FK! Månadsrapport 2010• Minskningen av ohälsotalet fortsätter. Minskningen omfattar alla län och båda könen. • Minskningen i ohälsotalet beror på att fler ärenden med sjukersättning avslutas samtidigt som färre nybeviljanden sker.• Enligt Försäkringskassans senaste prognos förväntas inte antalet sjukfall minska ytterligare framöver. • Totalt hade 442 800 personer sjuk- eller aktivitetsersättning i december 2010 varav 22 900 hade tidsbegränsad sjukersättning. Majoriteten av dem med tidsbegränsad sjukersättning hade det enligt övergångsreglerna.•[b] Vid årsskiftet 2009/2010 lämnade 14 300 personer sjukförsäkringen och 13 400 personer under det första och andra kvartalet, på grund av att de uppnått maximal tid i sjukförsäkringen. Av dessa hade sammanlagt 10 200 återvänt till sjukförsäkringen i oktober. • Från årsskiftet fram till och med september 2010 så har sammanlagt 34 700 personer lämnat sjukförsäkringen på grund av att de uppnått maximal tid i sjukförsäkringen, inklusive de 14 300 som lämnade vid årsskiftet. Under 2010 års resterande månader beräknas ca 6 800 personer lämna sjukförsäkringen.[/b]• Antalet personer med aktivitetsersättning fortsätter att öka. • För sjukfall längre än 180 dagar är trenden fortfarande att den förväntade fallängden minskar men för de kortare fallen är den lägsta nivån troligen nådd. Så din åsikt är att en gång sjukersättning bör vara sjukersättning på livstid, reformens syfte är ju faktiskt att människor med arbetsförmåga inte skall uppbära sjukersättning, t.ex arbetslöshet, eller en svag ställning på arbetsmarknaden skall ju rimligen inte ge rätt till sjukpenning. Istället skall självklart åtgärder för att stärka ställningen på arbetsmarknaden till. Statisken ovan säger ju inget mer än att en reform var helt nödvändig om inte hela systemet skulle kollapsa. Gita
CITAT (Gita @ 23-01-2011, 15:31)  Så din åsikt är att en gång sjukersättning bör vara sjukersättning på livstid, reformens syfte är ju faktiskt att människor med arbetsförmåga inte skall uppbära sjukersättning, t.ex arbetslöshet, eller en svag ställning på arbetsmarknaden skall ju rimligen inte ge rätt till sjukpenning. Istället skall självklart åtgärder för att stärka ställningen på arbetsmarknaden till. Statisken ovan säger ju inget mer än att en reform var helt nödvändig om inte hela systemet skulle kollapsa. Gita Nej, var har du fått det i från? Det som är min åsikt är att de sjuka ska ha rätt till sjukpenning eller sjukersättning, inte bli utförsäkrade och leva på a-kassa eller socialbidrag. Inte ens under 3 månader! Man ska utredas INNAN man blir utförsäkrad! Man ska inte bli utförsäkrad för att dagarna tagit slut. Man ska bli utförsäkrad för att man blivit frisk!!! Att du missat det under alla diskussioner vi haft om den här saken är lite skrämmande faktiskt. Att de flesta som blir utförsäkrade återvänder till sjukförsäkringen talar sitt tydliga språk! Eller hur! Att systemet är helt fel och alldeles snett! Det är en otroligt svår och påfrestande procedur att som sjuk bli utslängd ur systemet, även om man i framtiden blir återförsäkrad. För det finns inga garantier för att man blir det fast man är sjuk! Kan du inte försöka att sätta dig in i den sitsen, åtminstone för en liten sekund? Att under ett antal månader leva på 4000:-/mån istället för 7000:- eller 10000:-. Inte för att du blivit frisk, men för att regeringen bestämt att man inte KAN vara sjuk längre än ett visst antal dagar.
CITAT (Anma @ 23-01-2011, 15:23)  Läs om, läs rätt. De som har tillfällig sjukersättning kommer att bli utförsäkrade! Tillfällig sjukersättning finns inte längre. Dessutom är ditt tidigare tal med nya också helt fel. En minskning med -38,9%. Ber om ursät igen , läste på fel rad (för 2009) även när det gällde nytillkomna, trodde att det framgick. Minskningen visar ju att vi är på rätt väg och att reformen var nödvändig. Har inte tid att fortsätta debatten nu, skall packa för en tjänsteres på ett par dagar. Gita
Edit: Inte värt det kom jag på.
Bengalow
23-01-2011, 19:58
Anma: Att du gitter diskutera med Gita - hon är fanatisk, och kommer hellre att bita läppen av sig än medge att andra möjligtvis har rätt. Hon och Huggorm är av samma skrot och korn - avundsjuka jäklar som inte tycker att sjukdom är ett arbetshinder. För dom så är alla sjuka människor en black om foten, som gör att dom får betala mer i skatt...
Jag kommer aldrig att ge upp kampen om de svaga. Mycket kan jag ge upp men inte det.
Biggan_
23-01-2011, 20:03
CITAT (Anma @ 23-01-2011, 20:01)  Jag kommer aldrig att ge upp kampen om de svaga. Mycket kan jag ge upp men inte det.
Aqvakul
23-01-2011, 20:09
CITAT (Anma @ 23-01-2011, 20:01)  Jag kommer aldrig att ge upp kampen om de svaga. Mycket kan jag ge upp men inte det. Precis!
Red Top
23-01-2011, 20:32
CITAT (Anma @ 23-01-2011, 20:01)  Jag kommer aldrig att ge upp kampen om de svaga. Mycket kan jag ge upp men inte det. Och det är en av de saker jag beundrar mest hos dig. Din otroliga kämpaglöd värmer. Mest fantastiskt är; att du orkar fast att ditt eget liv inte är någon dans på rosor.
Visst behöver systemet ses över. Frågan är hur man gör utan att kostnaderna skenar iväg. Det vill nog inget parti, undantaget vänstern möjligtvis. Men vill alliansen ha fortsatt regeringsinnehav framöver så måste man troligen se över och förändra för sjukskrivna. Samtidigt borde det ju inte kosta multum eftersom det är en relativt liten grupp det handla om. Vi har ju trots allt en av europas starkaste ekonomier. Så visst kan man vara stolt över Sverige bara man nu ser över sjukersättningssystemet.
Bengalow
23-01-2011, 20:49
Du har så rätt gnon49. Och så gäller det för regeringen att se om de sina - sänkt skatt till de som redan har det på det torra är ju inte att förakta. Det betyder i verkligheten, att färre kronor kommer in till sjukvården...jaja, om man vill återföra Sverige till det som Lubbe Nordström en gång skrev om, så skall det ledas av högern - som det gjordes den gången...
Huggorm
23-01-2011, 21:18
CITAT (gnon49 @ 23-01-2011, 20:41)  Visst behöver systemet ses över. Frågan är hur man gör utan att kostnaderna skenar iväg. Det vill nog inget parti, undantaget vänstern möjligtvis. Men vill alliansen ha fortsatt regeringsinnehav framöver så måste man troligen se över och förändra för sjukskrivna. Samtidigt borde det ju inte kosta multum eftersom det är en relativt liten grupp det handla om. Vi har ju trots allt en av europas starkaste ekonomier. Så visst kan man vara stolt över Sverige bara man nu ser över sjukersättningssystemet. Relativt liten grupp? 470 000 i ett land med 9 miljoner invånare. Höj ersättningen med 200kr per person så blir det en miljard per månad. Skall Sverige ha råd så får vi se till att sätta fler i jobb, då går det inte att ha så stor arbetslöshet. Eller har någon förslag på vad vi lätt kan dra ner på för att snabbt få lös ett antal miljarder? Helst något som inte gör att Sverige stannar av, för då minskar skatteinkomsterna och då är vi i en ond spiral.
Tjaa, en 10.000-lapp/mån på politikernas lön...
Huggorm
23-01-2011, 21:38
CITAT (Lokan @ 23-01-2011, 21:28)  Tjaa, en 10.000-lapp/mån på politikernas lön...  Hur många välbetalda politiker har vi i landet? Det krävs 100.000 för att få ihop den där miljarden som krävs för att höja sjukpengen med 200kr. Sedan förmodar jag att det är en allt för låg höjning för att någon skall bli nöjd, så då krävs det åtskilliga 100.000 politiker till att chocksänka lönen för.
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 21:18)  Relativt liten grupp? 470 000 i ett land med 9 miljoner invånare. Höj ersättningen med 200kr per person så blir det en miljard per månad. Skall Sverige ha råd så får vi se till att sätta fler i jobb, då går det inte att ha så stor arbetslöshet. Eller har någon förslag på vad vi lätt kan dra ner på för att snabbt få lös ett antal miljarder? Helst något som inte gör att Sverige stannar av, för då minskar skatteinkomsterna och då är vi i en ond spiral. Du, dessa 442 800 (din siffra är gammal) innefattar även de som har sjukersättning på 25%, 50% och 75%. Så räkna om du och ta hänsyn till det. CITAT (Red Top @ 23-01-2011, 20:32)  Och det är en av de saker jag beundrar mest hos dig. Din otroliga kämpaglöd värmer. Mest fantastiskt är; att du orkar fast att ditt eget liv inte är någon dans på rosor.  Tack.  CITAT (Gita @ 23-01-2011, 15:31)  Så din åsikt är att en gång sjukersättning bör vara sjukersättning på livstid, reformens syfte är ju faktiskt att människor med arbetsförmåga inte skall uppbära sjukersättning, t.ex arbetslöshet, eller en svag ställning på arbetsmarknaden skall ju rimligen inte ge rätt till sjukpenning. Istället skall självklart åtgärder för att stärka ställningen på arbetsmarknaden till. Statisken ovan säger ju inget mer än att en reform var helt nödvändig om inte hela systemet skulle kollapsa. Gita Reformens syfte är att de med arbetsförmåga inte ska uppbära sjukersättning. Det säger du. Hur kommer det sig då att de allra flesta som blir utförsäkrade faktiskt inte har någon arbetsförmåga? Är det FKs fel som bedömer konstigt, eller regeringens fel som skrivt reformen på ett sätt som är uppåt väggarna? På vilket sätt är det bättre att sjukohälsotalet göms i arbetslöshetsstatisitken? Förutom att de sjukas inkomster minskar förståss.
Huggorm
23-01-2011, 22:07
CITAT (Anma @ 23-01-2011, 21:51)  Du, dessa 442 800 (din siffra är gammal) innefattar även de som har sjukersättning på 25%, 50% och 75%. Så räkna om du och ta hänsyn till det. Inte så lätt att räkna om då. Men vem som helst kan inse att det blir ruskigt mycket pengar, och att dessa måste tas från någonstans. Kanske från vargprojektet?
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 22:07)  Inte så lätt att räkna om då. Men vem som helst kan inse att det blir ruskigt mycket pengar, och att dessa måste tas från någonstans. Kanske från vargprojektet?  Du kan få exakta siffror för december om du vill. Förresten, om vi förenklar. Vi säger att det är en miljard vi pratar om. En miljard per arbetande person i Sverige är drygt en krona. Skattesänkningarna, vad gav de till arbetarna? i genomsnitt en tusenlapp, eller hur det nu var? Om man då tänker att även sjukersättning är faktiskt skattad så betalar var och en av de sjuka skatt de också. Så om man orkar gå vidare här så kan man ju räkna hur mycket pengar det egentligen handlar om per antal skattebetalare i Sverige. En krona kanske. Men det har inte du råd med va? Du behöver köpa dig en bugg eller två? Ursäkta ironin.
Huggorm
23-01-2011, 22:22
CITAT (Anma @ 23-01-2011, 22:08)  Du kan få exakta siffror för december om du vill.
Förresten, om vi förenklar. Vi säger att det är en miljard vi pratar om. En miljard per arbetande person i Sverige är drygt en krona. Skattesänkningarna, vad gav de till arbetarna? i genomsnitt en tusenlapp, eller hur det nu var? Om man då tänker att även sjukersättning är faktiskt skattad så betalar var och en av de sjuka skatt de också. Så om man orkar gå vidare här så kan man ju räkna hur mycket pengar det egentligen handlar om per antal skattebetalare i Sverige. En krona kanske. Men det har inte du råd med va? Du behöver köpa dig en bugg eller två? Ursäkta ironin. Hur räknade du ut den där kronan? Vi har inte en miljard arbetare i landet, så en krona kan det inte bli. Snarare 200kr eftersom vi är har drygt 5 miljoner arbetande
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 22:22)  Hur räknade du ut den där kronan? Vi har inte en miljard arbetare i landet, så en krona kan det inte bli. Snarare 200kr eftersom vi är har drygt 5 miljoner arbetande Men hur kan det bli 200 om ökningen är 200? Jag menar, det finns 5 miljoner arbetare och en halv miljon sjuka (grovt avrundade siffror). Om en halv miljon får en ökning på 200:-, hur kan då 5 miljoner behöva betala lika mycket per skalle? Det blir många sköna slantar över, kan jag få dem? Snälla.
Huggorm
23-01-2011, 22:31
CITAT (Anma @ 23-01-2011, 22:28)  Men hur kan det bli 200 om ökningen är 200? Jag menar, det finns 5 miljoner arbetare och en halv miljon sjuka (grovt avrundade siffror). Om en halv miljon får en ökning på 200:-, hur kan då 5 miljoner behöva betala lika mycket per skalle? Det blir många sköna slantar över, kan jag få dem? Snälla. Där blev det visst ett räknefel ja, 200kr höjning skulle kosta 100 miljoner per månad. Och då får varje arbetare betala 20kr. Men det är fortfarande långt ifrån 1kr
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 22:31)  Där blev det visst ett räknefel ja, 200kr höjning skulle kosta 100 miljoner per månad. Och då får varje arbetare betala 20kr. Men det är fortfarande långt ifrån 1kr  Ja, räknefel både hos dig och mig tydligen. Satt det mot skattesänkningarna är det en fis i rymden, oavsett om det är en krona eller tjuga.
CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 21:18)  Relativt liten grupp? 470 000 i ett land med 9 miljoner invånare. Höj ersättningen med 200kr per person så blir det en miljard per månad. Skall Sverige ha råd så får vi se till att sätta fler i jobb, då går det inte att ha så stor arbetslöshet. Eller har någon förslag på vad vi lätt kan dra ner på för att snabbt få lös ett antal miljarder? Helst något som inte gör att Sverige stannar av, för då minskar skatteinkomsterna och då är vi i en ond spiral. Nu pratar jag om utförsäkrade. Människor med pension, sjukbidrag, sjukersättning mm är ju inte särskilt drabbade. Att unga förtidspensioner i allt högre grad är ju något att se över också.
Huggorm
23-01-2011, 23:15
CITAT (gnon49 @ 23-01-2011, 23:11)  Att unga förtidspensioner i allt högre grad är ju något att se över också. Ja, det är verkligen alarmerande
CITAT (gnon49 @ 23-01-2011, 23:11)  Nu pratar jag om utförsäkrade. Människor med pension, sjukbidrag, sjukersättning mm är ju inte särskilt drabbade. Att unga förtidspensioner i allt högre grad är ju något att se över också. Unga förtidspensioneras inte längre. Det var förr. Aktivitetsersättning är inte förtidspension. Aktivitetsersättning är tidsbegränsad. Unga under 29 år kan öht inte förtidspensioneras längre. Med förtidspension menar jag sjukersättning. CITAT (Huggorm @ 23-01-2011, 23:15)  Ja, det är verkligen alarmerande Läs mitt inlägg.
malcolm
23-01-2011, 23:31
Jag blev utförsäkrad från f-kassan den 2:a juli 2010 och har uppburit aktivitetstöd på ca 5400kr/mån sedan dess men nu verkar även det vara slut, min son numera 21 (snart 22) är klassad som handikappad och uppbär även han aktivitetsstöd på ca 7000 kr/mån. På dessa pengar skall vi två klara oss vilket är mycket svårt men det går med nöd och näppe, nu har jag dock sjukanmält mig till f-kassan igen och skaffat ett läkarintyg för min del så det är bara att hoppas på att jag återfår min sjukpenning. Jag är inte arbetslös och har en anställning så det är inte A-kassa det handlar om. Inte är jag arbetsskygg heller och det vore en dröm att stilla bedja om att orka jobba igen.
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 23:31)  Jag blev utförsäkrad från f-kassan den 2:a juli 2010 och har uppburit aktivitetstöd påe ca 5400kr/mån sedan dess men nu verkar även det vara slut, min son numera 21 (snart 22) är klassad som handikappad och uppbär även han aktivitetsstöd på ca 7000 kr/mån. På dessa pengar skall vi två klara oss vilket är mycket svårt men det går med nöd och näppe, nu har jag dock sjukanmält mig till f-kassan igen och skaffat ett läkarintyg för min del så det är bara att hoppas på att jag återfår min sjukpenning. Jag är inte arbetslös och har en anställning så det är inte A-kassa det handlar om. Håller tummarna för dig.
CITAT (Anma @ 23-01-2011, 20:01)  Jag kommer aldrig att ge upp kampen om de svaga. Mycket kan jag ge upp men inte det. Du är allt en värdefull människa du! FLERA ANMA ÅT FOLKET!!!
Aqvakul
24-01-2011, 16:50
CITAT (Cacki @ 24-01-2011, 16:39)  Du är allt en värdefull människa du! FLERA ANMA ÅT FOLKET!!! 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|