Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 24-01-2011, 16:39) *
Du är allt en värdefull människa du! wub.gif
FLERA ANMA ÅT FOLKET!!! tummenupp.gif

Instämmer bravo.gif
Anma
blush.gif
Tack, det värmer.
xlxl67
CITAT (malcolm @ 23-01-2011, 23:31) *
Jag blev utförsäkrad från f-kassan den 2:a juli 2010 och har uppburit aktivitetstöd på ca 5400kr/mån sedan dess men nu verkar även det vara slut, min son numera 21 (snart 22) är klassad som handikappad och uppbär även han aktivitetsstöd på ca 7000 kr/mån. På dessa pengar skall vi två klara oss vilket är mycket svårt men det går med nöd och näppe, nu har jag dock sjukanmält mig till f-kassan igen och skaffat ett läkarintyg för min del så det är bara att hoppas på att jag återfår min sjukpenning. Jag är inte arbetslös och har en anställning så det är inte A-kassa det handlar om. Inte är jag arbetsskygg heller och det vore en dröm att stilla bedja om att orka jobba igen.

5400?? Netto ivf...? Låter helt sjukt. Reinfelt sa att det inte gick att skapa ett samhälle som passade alla. Synd att han inte anpassade det till dem som var mest utsatta först då. g.gif
Anma
CITAT (xlxl67 @ 24-01-2011, 18:42) *
5400?? Netto ivf...? Låter helt sjukt. Reinfelt sa att det inte gick att skapa ett samhälle som passade alla. Synd att han inte anpassade det till dem som var mest utsatta först då. g.gif

4400 fick en som jag känner ut netto under 3 månader. Innan personen återförsäkrades. Har man varit sjuk länge och inte längre är med i a-kassa eller kanske aldrig ens varit med, får man automatiskt lägsta oavsett hur mycket man fick i sjukpenning.
Soc kan man heller inte gå till om man råkat köpa sin lägenhet en gång i tiden. Även om att flytta till hyresbostad skulle innebära en ökning av kostnaderna med flera tusen i månaden. Logiskt?
Huggorm
CITAT (Anma @ 24-01-2011, 18:47) *
Soc kan man heller inte gå till om man råkat köpa sin lägenhet en gång i tiden. Även om att flytta till hyresbostad skulle innebära en ökning av kostnaderna med flera tusen i månaden. Logiskt?

Ja, om man tar med insatsen i beräkningen
Anma
CITAT (Huggorm @ 24-01-2011, 18:57) *
Ja, om man tar med insatsen i beräkningen

Hur menar du nu?

Vilket i för sig inte förändrar det faktum att det är helt vansinnigt att människor kastas ut ur sjukförsäkringen, även om det bara är under ett par månader, med en ersättning som är mer än halverad mot sjukpenningen med motiveringen att dagarna är slut, inte att sjukdomen blivit bättre. "Vi bedömer att din arbetsförmåga är nedsatt men dina dagar är slut...." blablabla.

Eller kan du eller någon öht påstå att det är ett bra och riktigt beslut?
Huggorm
CITAT (Anma @ 24-01-2011, 19:03) *
Hur menar du nu?

Säljer du din lägenhet och flyttar in i hyresrätt så kommer du sannolikt att kunna leva på försäljningspengarna ganska länge. Det finns väll ett principiellt motstånd mot att betala ut socialbidrag till den som äger en lägenhet som kanske är värd över en miljon kronor
Anma
CITAT (Huggorm @ 24-01-2011, 19:28) *
Säljer du din lägenhet och flyttar in i hyresrätt så kommer du sannolikt att kunna leva på försäljningspengarna ganska länge. Det finns väll ett principiellt motstånd mot att betala ut socialbidrag till den som äger en lägenhet som kanske är värd över en miljon kronor

Om lägenheten är belånad hjälper det inte ett dugg. De flesta har lån på sina lägenheter. Alla bor inte i miljonlägenheter, vet du.
Eller i områden där priserna går upp.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 24-01-2011, 19:28) *

Problemet är att det knappt finns några hyresrätter längre, åtminstone inte i storstadregionerna.
gnon49
CITAT (malcolm @ 24-01-2011, 20:51) *
Problemet är att det knappt finns några hyresrätter längre, åtminstone inte i storstadregionerna.

Sedan beror det väl på var dessa hyresrätt finns misstänker jag. En del områden är attraktiva medan andra skys som pesten. Så är det i lilla Uddevalla. Dom norra områdena är oattraktiva och bebos mest av invandrare. Där kan man få en lägenhet relativt snabbt. Dom attraktiva områdena på söder är svårare. För att inte tala om centrum.
Fenja
Åh vad det behövs sådana som du Anma!! wub.gif
Mvh
Fenja
Anma
Hursomhelst tycker jag att en sjuk människa som har en SGI aldrig någonsin ska behöva sälja sin bostad för att överleva i Sverige på grund av att regeringen beslutat att man inte kan var sjuk mer än ett max antal dagar. Förutsatt att man kan bo kvar med sin SGI inkomst förstås.
SGI är max 7,5 prisbasbelopp. För 2011 är det 321000:-
Under de första 365 dagarna får man 80% av SGI
Därefter 75% i 550 dagar (om man har fått beviljat förlängd sjukpenning)
Sen blir man utförsäkrad oavsett man är friskare eller inte. I minst 3 månader ska man då leva på ca 5000:- i månaden om man inte är berättigad till A-kassa. Om man då bor i bostadsrätt ska man sälja den om man inte har råd att betala, även om man kan vara tämligen säker på att man blir återförsäkrad efter ett tag. De flesta klarar denna period på sina besparingar eller genom lån av släkt och vänner. Men de med små marginaler (som har en betydligt lägre SGI än 7,5 prisbasbelopp) och inte har släkt eller vänner att låna av hamnar fort i svåra ekonomiska problem.
En sjuk människa ska inte behöva gå genom detta!

Förresten, ni som tjatar om privata sjukförsäkringar, de är ingenting värda under tiden som man är utförsäkrad, för är du utförsäkrad är du officiellt frisk oavsett hur verkligheten ser ut.

gnon49
Är dålig med det här med a-kassa eftersdom jag inte varit med i någon. Men kan a-kassan upphöra efter en viss tid eller kan man betala o vara med i den även under en lång sjukdomsperiod? För det är ju det viktigaste skyddsnätet för den som har eller haft arbete. Och för att kvalificera sig för sjukersättning måste man ju ha eller haft anställning, annars får man väl knappt någonting.Skyddsnätet byggs upp genom arbete. Det har nog många hemmafruar fått erfara när pensionen knappt går att leva på.
Anma
CITAT (gnon49 @ 24-01-2011, 22:40) *
Är dålig med det här med a-kassa eftersdom jag inte varit med i någon. Men kan a-kassan upphöra efter en viss tid eller kan man betala o vara med i den även under en lång sjukdomsperiod? För det är ju det viktigaste skyddsnätet för den som har eller haft arbete. Och för att kvalificera sig för sjukersättning måste man ju ha eller haft anställning, annars får man väl knappt någonting.Skyddsnätet byggs upp genom arbete. Det har nog många hemmafruar fått erfara när pensionen knappt går att leva på.

om man varit sjuk i 10 år kan man lika gärna gå ur a-kassan för då får du lägstanivå i ersättning.
Eller om man aldrig hunnit arbeta förrän man blev sjuk.

Jag har en teori om hela den här sjukförsäkringsgrejen. Vet inte om jag yttrat den förr. Men jag är tämligen övertygad om att "The masterplan" är att alla långtidssjuka ska hamna på lägstanivå oavsett vad man tjänat innan man blev sjuk. På så sätt tror regeringen att man får folk friska. Men trenden visar sitt tydliga språk. De allra flesta som blir utförsäkrade blir inte friskare för det. En liten procent bara, det är den lilla procenten som fuskat. Att så många ska behöva lida för att sätta dit dem är skandal.
Samtidigt är det ju skitbra för staten att ala verkligt sjuka också får nästan ingenting att leva på i slutändan. Då finns det ju mer att dela på för de friska.
Red Top
Du är inte ensam om den teorin, Anma. Det var min första tanke när de först ändrade den period du fick vara sjuk , för att fortfarande få A-kassa, från 7 till 5 år. Efter mycket protester ändrade de igen och nu ända upp till tio år.

Vi var många som uppmanades lämna A-kassan när den första ändringen kom, eftersom det, som de sa, var meningslöst att betala en försäkring, vi ändå inte skulle få ut något från.

När de sen ändrade igen var det inte många som visste, att de samtidigt kortade intjäningsperioden från ett år till tre månader, för dem som tidigare varit medlemmar i A-kassan. Detta för att sjuka arbetslösa skulle få en rimlig ersättning från A-kassan när de blev utförsäkrade.

Jag visste det, tack vare anne-li i Olofstorp, som skrev om det här på Odla. Någon information från myndigheterna nådde i allafall inte mig.

Så nog handlade det om ett iskallt beräknande, för att få så många som möjligt att hamna på lägsta nivån.

Huruvida de människorna, som redan befann sig i en svår situation(det är inte billigt att vara sjuk)skulle klara sig eller inte, brydde man sig överhuvudtaget inte om.

Det har också varit mycket skickligt av den högerstyrda regeringen att på så kort tid, få oss sjuka, att från ha varit någon man kände sympati för till att bli snyltande, lata bidragstagare i folks ögon.

Det kan man inte kalla för något annat än en lysande propagandainsats. Jag undrar vad det är för medialt ljushuvud, som ligger bakom den prestationen.

Han/hon är väl värd ett nyinstiftat pris i nationalekonomi? Obs ironi!
theseraphim
CITAT (Red Top @ 25-01-2011, 08:25) *
Det har också varit mycket skickligt av den högerstyrda regeringen att på så kort tid, få oss sjuka, att från ha varit någon man kände sympati för till att bli snyltande, lata bidragstagare i folks ögon.

Det kan man inte kalla för något annat än en lysande propagandainsats. Jag undrar vad det är för medialt ljushuvud, som ligger bakom den prestationen.

Han/hon är väl värd ett nyinstiftat pris i nationalekonomi? Obs ironi!

Problemet ligger i att det började redan under S styret för då var det artikel på artikel om alla som fuskade, det det gjordes TV repotage om hur folk utnyttjade systemet och det var även S-V vänliga media som gjorde den biten. Det är synd när så få som bluffar förstör för så många andra.
Red Top
CITAT (theseraphim @ 25-01-2011, 08:47) *
Problemet ligger i att det började redan under S styret för då var det artikel på artikel om alla som fuskade, det det gjordes TV repotage om hur folk utnyttjade systemet och det var även S-V vänliga media som gjorde den biten. Det är synd när så få som bluffar förstör för så många andra.

De största problemen började när Reinfeldt förde in ett nytt politiskt begrepp i svenskan. Utanförskap.

Utanförskap introducerades i den politiska vokabulären under valkampanjen 2006. Sedan dess har det med en dåres envishet upprepats av högerpolitiker till den dag även klartänkt folk, utan att förstå manipulationen, började kalla sjuka och arbetslösa för "de som lever i utanförskap".

Det var då samhället delades i två halvor. Vi som är värda något och de som lever i utanförskap.

Vi är sjuka och pga det inte arbetsförmögna. Men vi lever banne mig inte i utanförskap.

Vi lever mitt inne i verkligheten, liksom alla de som har förmånen att kunna gå till ett arbete. Vår bekantskapskrets är den samma(oftast). Vi läser och lyssnar på samma nyheter som alla andra. Vi handlar samma varor, vi nyttjar telefon och internet, som alla andra. Vi bor i samma bostadsområden. Vi är inte utanför.

Enda skillnaden på oss och de som har ett lönearbete, är att vi har ytterligare en ingrediens i vår verklighet, som de slipper. Vi är sjuka. Vilket innebär att varje dag är ett ständigt arbete och kamp för att försöka bli friskare, eller åtminstone försöka hålla sjukdomen på en rimlig nivå.
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 25-01-2011, 09:25) *
De största problemen började när Reinfeldt förde in ett nytt politiskt begrepp i svenskan. Utanförskap.

Utanförskap introducerades i den politiska vokabulären under valkampanjen 2006. Sedan dess har det med en dåres envishet upprepats av högerpolitiker till den dag även klartänkt folk, utan att förstå manipulationen, började kalla sjuka och arbetslösa för "de som lever i utanförskap".

Det var då samhället delades i två halvor. Vi som är värda något och de som lever i utanförskap.

Vi är sjuka och pga det inte arbetsförmögna. Men vi lever banne mig inte i utanförskap.

Vi lever mitt inne i verkligheten, liksom alla de som har förmånen att kunna gå till ett arbete. Vår bekantskapskrets är den samma(oftast). Vi läser och lyssnar på samma nyheter som alla andra. Vi handlar samma varor, vi nyttjar telefon och internet, som alla andra. Vi bor i samma bostadsområden. Vi är inte utanför.

Enda skillnaden på oss och de som har ett lönearbete, är att vi har ytterligare en ingrediens i vår verklighet, som de slipper. Vi är sjuka. Vilket innebär att varje dag är ett ständigt arbete och kamp för att försöka bli friskare, eller åtminstone försöka hålla sjukdomen på en rimlig nivå.

tummenupp.gif bravo.gif
Cacki

tummenupp.gif Instämmer!
Dessutom försöker de göra ordet solidaritet till ett fult ord.
Anma
Red Top. Du förklarar det så bra att jag skulle vilja ge dig nobelpriset i verklighetsuppfattning.
Tänkte ni på att i den senaste valrörelsen användes knappt ordet utanförskap? Det behövdes inte, vi hade redan blivit manipulerade.
theseraphim

utanför arbetslivet var och är det man menade och det stämmer. Sedan finns de som inte kan arbeta och som ska har rätt att vara tex sjukpensionärer med ersättning men sedan finns det ju alltid en ganska stor procent som fortfarande kan utföra jobb även om det inte är tex snickeri. Problemet var att innan var man alltför frikostig i att ge folk sjukpension eller annan ersättning istället för att försöka rehabilitera de som kunde och ville få den hjälpen.
Anma
CITAT (theseraphim @ 25-01-2011, 12:56) *
utanför arbetslivet var och är det man menade och det stämmer. Sedan finns de som inte kan arbeta och som ska har rätt att vara tex sjukpensionärer med ersättning men sedan finns det ju alltid en ganska stor procent som fortfarande kan utföra jobb även om det inte är tex snickeri. Problemet var att innan var man alltför frikostig i att ge folk sjukpension eller annan ersättning istället för att försöka rehabilitera de som kunde och ville få den hjälpen.

Dagens modell är ingen rehabilitering.

Problemet är att man gjort "vi och dom" istället för "Vi och oss". Man har splittrat ett helt folk i de som snyltar och de som arbetar.

Men jag håller med dig att man var för frikostig förr, tro det eller ej.
gnon49
Utanförskap är ett fult ord. Själv känner jag ingen utanförskap som sjukpensionär. Lever ju ett relativt bra liv även om jag inte deltar i arbetslivet. Visst har man inte samma ekonomiska resurser som när man arbetade men det är väl knappast att kalla utanförskap.
theseraphim
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 13:11) *
Dagens modell är ingen rehabilitering.

Problemet är att man gjort "vi och dom" istället för "Vi och oss". Man har splittrat ett helt folk i de som snyltar och de som arbetar.

Men jag håller med dig att man var för frikostig förr, tro det eller ej.

Förvisso skrev jag inte att dagens modell skulle vara en rehabilitering men det hade nog varit en av de bästa lösningarna på sikt dvs...
mer handläggare på berörda instanser för att få ner tiden(så de kan sluta skylla på "ja men vi har ett nytt datasystem...." som de gjort ex antal gånger de senaste tio åren så fort det kört ihop sig).
Ett bättre samarbete med ens vanliga läkare och vårdgivare som får mer makt i slutbeslutet istället för att försäkringskassan har en egen läkare som aldrig träffar sina patienter och kan besluta ödet för hundratals patienter.
Nu kommer vi in på rehab igen men i de fallen där ens läkare anser att man skulle nog kunna jobba men kanske inte 100% men iaf 50% utan problem bara man får rätt arbetsrehab osv så ska det användas
I de fallen där patienten i fråga anses inte kunna utföra arbetssysslor även med rehab osv så ska personen i fråga få sjukpension som är GARANTERAD ja såvida inte patienten i fråga helt plötsligt börjar kånka flyttlass o grejer när ingen ser.
Själv tycker jag att det systemet per definition varken är ett blått, grönt eller rött utan något som vilken regering oavsett politisk bas kunde ha utan att skämmas eller svika sina väljare. S skulle nog kunna vinna röster omd e sa det på det sättet istället för att basunera ut att de ska gå tillbaks till det gamla systemet vi hade innan.
Red Top
Tack Stintan, Cacki och Anma! smile.gif
CITAT (theseraphim @ 25-01-2011, 12:56) *

CITAT (theseraphim @ 25-01-2011, 13:24) *
Förvisso skrev jag inte att dagens modell skulle vara en rehabilitering men det hade nog varit en av de bästa lösningarna på sikt dvs...
mer handläggare på berörda instanser för att få ner tiden(så de kan sluta skylla på "ja men vi har ett nytt datasystem...." som de gjort ex antal gånger de senaste tio åren så fort det kört ihop sig).
Ett bättre samarbete med ens vanliga läkare och vårdgivare som får mer makt i slutbeslutet istället för att försäkringskassan har en egen läkare som aldrig träffar sina patienter och kan besluta ödet för hundratals patienter.
Nu kommer vi in på rehab igen men i de fallen där ens läkare anser att man skulle nog kunna jobba men kanske inte 100% men iaf 50% utan problem bara man får rätt arbetsrehab osv så ska det användas
I de fallen där patienten i fråga anses inte kunna utföra arbetssysslor även med rehab osv så ska personen i fråga få sjukpension som är GARANTERAD ja såvida inte patienten i fråga helt plötsligt börjar kånka flyttlass o grejer när ingen ser.
Själv tycker jag att det systemet per definition varken är ett blått, grönt eller rött utan något som vilken regering oavsett politisk bas kunde ha utan att skämmas eller svika sina väljare. S skulle nog kunna vinna röster omd e sa det på det sättet istället för att basunera ut att de ska gå tillbaks till det gamla systemet vi hade innan.

S och övriga grönröda har aldrig sagt att de vill gå tillbaka till det "gamla" systemet.

Däremot har de sagt att de vill ta bort den bortre gränsen för hur många dagar man kan få sjukpenning/sjukersättning, eftersom det är väldigt individuellt hur lång tid det tar för en människa att bli frisk från en svår sjukdom.

Dessutom har de med största tydlighet sagt, att det inte är utförsäkring som behövs för att folk ska bli friska, utan rehabilitering.

Fakta om de som utförsäkrades 20100101:

"Vid årsskiftet uppnådde 17 843 personer maximal tid i antingen förlängd sjukpenning eller tidsbegränsad sjukersättning. Av dessa 17 843 personer har 660 personer beviljats fortsatt sjukpenning, förlängd sjukpenning på grund av arbetsskada eller förlängd sjukpenning i vissa fall och 2 916 personer har
hittills beviljats sjukersättning eller aktivitetsersättning (SA) med startdatum den 1 januari 2010 eller tidigare. Resterande 14 267 personer lämnade
sjukförsäkringen.

1 518 personer, knappt 24 procent, av de 6 353 personer som varit aktuella på Arbetsförmedlingen och ej återvänt till sjukförsäkringen var den 30 september i någon form av arbete. Av dessa 1 518 personer var den största andelen, cirka 46 procent (690 personer), i arbete med stöd. Till arbete med stöd räknas anställning med lönebidrag, trygghets- och utvecklingsanställning, offentligt skyddat arbete och anställning på Samhall. Bland dessa anställningsformer står anställning med lönebidrag för den största andelen"

Obs ovanstående inkluderar både hel och deltider!

Utöver detta finns övriga i tex

Aktivitet på AMS (för att få inkomst)
Socialbidrag
Lever på sambos inkomst eller sparade bankmedel
Gått till ålderspension (ex tagit ut vid 62+)
Utbildning"

De här siffrorna är hämtade från FK:s och AF:s rapport sept 2010. Som finns att läsa här för den, som orkar.

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/...01115_bil_1.pdf

Du skriver så här:
"men sedan finns det ju alltid en ganska stor procent som fortfarande kan utföra jobb även om det inte är tex snickeri."

Faktum är ju att bara c:a 9% återgått i arbete och då framförallt arbeten med statligt stöd till arbetsgivaren, eftersom de har någon form av arbetshandikapp.

Vad var vinsten med det? Har dessa personer lämnat "utanförskapet" och kommit in i den varma gemenskapen där inget utanförskap råder och alla lever ett rikt och lyckligt liv?
theseraphim
CITAT (Red Top @ 25-01-2011, 21:09) *
Tack Stintan, Cacki och Anma! smile.gif
S och övriga grönröda har aldrig sagt att de vill gå tillbaka till det "gamla" systemet.

Däremot har de sagt att de vill ta bort den bortre gränsen för hur många dagar man kan få sjukpenning/sjukersättning, eftersom det är väldigt individuellt hur lång tid det tar för en människa att bli frisk från en svår sjukdom.

Dessutom har de med största tydlighet sagt, att det inte är utförsäkring som behövs för att folk ska bli friska, utan rehabilitering.

Faktum är ju att bara c:a 9% återgått i arbete och då framförallt arbeten med statligt stöd till arbetsgivaren, eftersom de har någon form av arbetshandikapp.

Vad var vinsten med det? Har dessa personer lämnat "utanförskapet" och kommit in i den varma gemenskapen där inget utanförskap råder och alla lever ett rikt och lyckligt liv?

Faktum är att de sa egentligen varken bu eller bä som man säger utan de skulle se över systemet och om ekonomin tillät osv osv så skulle de se hur ett nytt system skulle kunna utformas.

9% är ingen liten siffra iof och sedan kasnke man bör ha ett visst tålamod i resultaten. Om S hade vunnit, hur många % hade "rehabiliterats"? Inte för att jag är en allvetare men om S hade vunnit valet så tror jag den stora skillnaden hade varit att "utanförskapet" bytt namn till "rehabilitering" för det är ju sällan klubbade beslut drastiskt ändras av en ny regering.
Huggorm
Förövrigt förlorar jag min rätt till svensk sjukvård nu. Nya regler förbjuder veckopendling till jobb i Norge, man blir tvungen att skriva sig där i stället. Det är som jag känt i flera år nu, det finns ingen plats för mig i det här samhället, alla myndigheter gör vad dom kan för att jaga bort mig. Antingen skall jag flytta in i någon betongförort till de stora städerna där alla arbetsgivande företag samlats, eller så skall jag ut ur landet, några alternativ finns inte. Det är också ett slags utanförskap, det kan jag lova
Red Top
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 21:31) *
Förövrigt förlorar jag min rätt till svensk sjukvård nu. Nya regler förbjuder veckopendling till jobb i Norge, man blir tvungen att skriva sig där i stället. Det är som jag känt i flera år nu, det finns ingen plats för mig i det här samhället, alla myndigheter gör vad dom kan för att jaga bort mig. Antingen skall jag flytta in i någon betongförort till de stora städerna där alla arbetsgivande företag samlats, eller så skall jag ut ur landet, några alternativ finns inte. Det är också ett slags utanförskap, det kan jag lova

Det är väl som du och andra brukar säga, självvalt.

Om du inte betalar skatt i Sverige finns det väl ingen grund för att du ska få subventionerad sjukvård här.

Detta gäller alla svenska medborgare, som väljer att arbeta utomlands under en längre period. Inte bara veckopendlare.

gnon49
Att normänner skärper till det har, vad jag förstod, med att dom vill ha koll på vem o vilka som gästarbetar i landet. Tydligen ges ibland falska uppgifter ibland om identiteten på den som arbetar där. Av någon anledning. Varför har jag ingen susning om.
Huggorm
CITAT (Red Top @ 25-01-2011, 21:40) *
Det är väl som du och andra brukar säga, självvalt.

Om du inte betalar skatt i Sverige finns det väl ingen grund för att du ska få subventionerad sjukvård här.

Detta gäller alla svenska medborgare, som väljer att arbeta utomlands under en längre period. Inte bara veckopendlare.

Ja, det är bättre att jag stannar här hemma och går på A-kassa i stället, så kan jag ta del av hela det samhälleliga utbudet med rent samvete.

Hur är det med akutsjukvård, förlorar man rätten till den också? Visserligen har jag nästan lika nära till närmsta norska sjukhus efter att de snikna västgötarna stängde alla västra götalands läns akutmottagningar utom de som låg i själva västergötland
Cacki
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 21:45) *
Ja, det är bättre att jag stannar här hemma och går på A-kassa i stället, så kan jag ta del av hela det samhälleliga utbudet med rent samvete.

Hur är det med akutsjukvård, förlorar man rätten till den också? Visserligen har jag nästan lika nära till närmsta norska sjukhus efter att de snikna västgötarna stängde alla västra götalands läns akutmottagningar utom de som låg i själva västergötland

Ett steg i den så hett efterfrågade effektiviseringen tyvärr! thumbdown.gif (tycker också att det draget var helt vansinnigt)
*Stintan*

Inte är det från svenskt håll idèn om att ni som pendlar till Norge ska skriva er där utan det är ett norskt påfund. Vad jag förstått så vill man från svenskt håll ha någon annan sorts överenskommelse med Norge just eftersom detta får så mycket konsekvenser.

Å andra sidan så har du ju valt själv att arbeta utomlands och inte sjutton finns alla jobb i betongförorterna. Antar att du jobbar i Norge för att du får mer betalt där än i Sverige.
Anma

Du har frivilligt valt att jobba i Norge! Så sluta gnäll, eller skaffa jobb i hemlandet om du vill stanna här! Ursäkta tonen, men det är så jag känner.
Edit: skrev innan jag läst andras svar.

CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 21:45) *

Så nu duger den svenska påtvingade sjukvården? En vård du inte ens betalar via skattsedeln!!! Snacka om att du vänder kappan efter vinden....

Skaffa jobb i Sverige istället, så slipper du a-kassa.

Gratis är gott tydligen.
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 22:09) *
Du har frivilligt valt att jobba i Norge! Så sluta gnäll, eller skaffa jobb i hemlandet om du vill stanna här! Ursäkta tonen, men det är så jag känner.
Edit: skrev innan jag läst andras svar.
Så nu duger den svenska påtvingade sjukvården? En vård du inte ens betalar via skattsedeln!!! Snacka om att du vänder kappan efter vinden....

Skaffa jobb i Sverige istället, så slipper du a-kassa.

Ja, lycka till att hitta ett jobb här, arbetsförmedlingen har tre jobb för dörrknackande försäljare samt ett sommarjobb för grönsaksodlare. Som sagt, alternativet är att flytta till Göteborg, och hoppas man överlever till första lönen kommer så man kan köpa sig en skottsäker väst. Jag har sökt jobb här sedan jag började i Norge 2003. Något enstaka tillfälligt jobb har jag lyckats få, och det har mer än väl täckt upp de kostnader samhället haft för mig. Dessutom betalar jag stora summor i fastighetsskatt, bränsleskatt, alkoholskatt och moms. Under tiden jag söker jobb har jag valt att ta umbärandet det innebär att veckopendla till jobb utomlands, för att inte ligga mina medmänniskor till last.

Den svenska sjukvården får ju duga, eftersom det inte finns något vettigt alternativ om man inte vill betala två gånger. Jag kommer också förlora rätten att rösta i kommunval och landstingsval, det känns surt kan jag lova.
Aqvakul
--- Det är som jag känt i flera år nu, det finns ingen plats för mig i det här samhället, alla myndigheter gör vad dom kan för att jaga bort mig. Antingen skall jag flytta in i någon betongförort till de stora städerna där alla arbetsgivande företag samlats, eller så skall jag ut ur landet, några alternativ finns inte. Det är också ett slags utanförskap, det kan jag lova

Snacka om att ta på sig offerrollen. Du som alltid hävdar att det är upp till den enskilde om man inte fixar sin stuation...
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 22:17) *
Ja, lycka till att hitta ett jobb här, arbetsförmedlingen har tre jobb för dörrknackande försäljare samt ett sommarjobb för grönsaksodlare. Som sagt, alternativet är att flytta till Göteborg, och hoppas man överlever till första lönen kommer så man kan köpa sig en skottsäker väst. Jag har sökt jobb här sedan jag började i Norge 2003. Något enstaka tillfälligt jobb har jag lyckats få, och det har mer än väl täckt upp de kostnader samhället haft för mig. Dessutom betalar jag stora summor i fastighetsskatt, bränsleskatt, alkoholskatt och moms. Under tiden jag söker jobb har jag valt att ta umbärandet det innebär att veckopendla till jobb utomlands, för att inte ligga mina medmänniskor till last.

Den svenska sjukvården får ju duga, eftersom det inte finns något vettigt alternativ om man inte vill betala två gånger. Jag kommer också förlora rätten att rösta i kommunval och landstingsval, det känns surt kan jag lova.

Du får flytta dit jobben finns! Om det så är jukkasjärvi. Det måste ju alla andra göra. Varför ska det vara annorlunda för just dig?
Det finns 54811 lediga jobb i platsbanken just nu, nåt av dem borde väl duga? Sen kan man ta telefonkatalogen och ringa runt till alla företag.

Skriver du dig i Norge så är det ju den norska sjukvården du får vända dig till helt enkelt. Det är trots allt i det landet du skattar.

CITAT (Aqvakul @ 25-01-2011, 22:22) *
Snacka om att ta på sig offerrollen. Du som alltid hävdar att det är upp till den enskilde om man inte fixar sin stuation...

tummenupp.gif Men det handlar personligt nu om Huggorm, skillnad då tydligen. Jisses.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2011, 22:22) *

Ja, och nu måste jag och tiotusentals andra svenskar hitta ett nytt sätt att klara vår situation
Anma
En massa fastighetsskatt? Hur många kronor handlar det om per dag?

CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 22:25) *
Ja, och nu måste jag och tiotusentals andra svenskar hitta ett nytt sätt att klara vår situation

Skriv er i Norge, så är det problemet ur världen. Eller duger det landet bara att jobba i? Du har ju rätt att bo i din stuga ändå.
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 22:25) *
Du får flytta dit jobben finns! Om det så är jukkasjärvi. Det måste ju alla andra göra. Varför ska det vara annorlunda för just dig?
Det finns 54811 lediga jobb i platsbanken just nu, nåt av dem borde väl duga? Sen kan man ta telefonkatalogen och ringa runt till alla företag.

Skriver du dig i Norge så är det ju den norska sjukvården du får vända dig till helt enkelt. Det är trots allt i det landet du skattar.

Jo, jag får naturligtvis göra det, men eftersom alla andra gnäller så har jag väll också rätt att göra det? Majoriteten av de där 54811 lediga jobben finns i de större städerna, och de som trots allt finns utanför är det enorm konkurrens om. Jag hade gärna tagit ett jobb i Jukkasjärvi, men där finns knappast heller några jobb. Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt av stadslivet med sin trängsel, betong, smuts och våld, men jag kommer naturligtvis göra det som krävs för att göra rätt för mig.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 22:17) *

Se det positiva. Norge har väl lika fin välfärd som Sverige. Dessutom betalar du väl lägre skatt. Du får väl rösta i riksdagsvalet och är fortfarande svensk medborgare. Visserligen är det billigare att bo o leva i sverige, men ändå. Hade Norge varit med i EU hade allt nog varit lättare.
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 22:30) *
Jo, jag får naturligtvis göra det, men eftersom alla andra gnäller så har jag väll också rätt att göra det? Majoriteten av de där 54811 lediga jobben finns i de större städerna, och de som trots allt finns utanför är det enorm konkurrens om. Jag hade gärna tagit ett jobb i Jukkasjärvi, men där finns knappast heller några jobb. Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt av stadslivet med sin trängsel, betong, smuts och våld, men jag kommer naturligtvis göra det som krävs för att göra rätt för mig.

Det gör de flesta andra också, skillnaden är att du har möjligheten att göra det, som har arbetsförmåga. Den utan arbetsförmåga kan inte det, inte ens med vilje.
Huggorm
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 22:28) *
Skriv er i Norge, så är det problemet ur världen. Eller duger det landet bara att jobba i? Du har ju rätt att bo i din stuga ändå.

Jag får rätt att besöka min stuga som utlandsturist, jag får inte längre bo här, lika lite som jag får använda mig av sjukvården. Och jag får inte längre köra min svenska bil.
Anma
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 22:34) *
Jag får rätt att besöka min stuga som utlandsturist, jag får inte längre bo här, lika lite som jag får använda mig av sjukvården. Och jag får inte längre köra min svenska bil.

Och det är fortfarande alldeles frivilligt av dig att jobba och skatta i Norge.
Bengalow
Halledudane, så synd om en stackars Huggorm. Har man sågat av den gren som man sitter på, så kan man väl inte skylla på andra. Kan du inte skriva en rad till din kompis Renfält för att bli kompenserad?
Och du...med den stuga du bebor lär det inte bli mycket i fastighetsskatt - oj, den har ju alliansen tagit bort! Putz weck! Och du betalar fortfarande? Dummerjöns!!! Kan du inte gråta ett tag innan du sticker tummen i munnen och somnar...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 25-01-2011, 23:14) *
Halledudane, så synd om en stackars Huggorm. Har man sågat av den gren som man sitter på, så kan man väl inte skylla på andra. Kan du inte skriva en rad till din kompis Renfält för att bli kompenserad?
Och du...med den stuga du bebor lär det inte bli mycket i fastighetsskatt - oj, den har ju alliansen tagit bort! Putz weck! Och du betalar fortfarande? Dummerjöns!!! Kan du inte gråta ett tag innan du sticker tummen i munnen och somnar...

Fastighetsskatten är inte borttagen, den är bara omdöpt samt har fått ett tak. Och jag har faktiskt hopp om att regeringen skall ta tag i problemet, jag tror inte dom vill ha ytterligare 25000 arbetslösa sittande ute i stugorna och höja arbetslöshetssiffrorna
Bengalow
Fastighetsskatt var ju Alliansen stora huvudnummer i förra valet! Är den inte borttagen? Tänk sådana politiker du röstar fram - döpa om och hokuspokus är den väck...! Eller inte...?
Jodå, den har fått ett tak - så rika människor med >500 m² boyta betalar samma avgift som du med dina 50m² utan riinnande vatten och avlopp. Tack och godnatt för rättvisa!
Beträffande dina tankar om ytterligare arbetslösa "i stugorna" så är det precis det dom är ute efter. Ju fler arbetslösa, desto billigare arbetskraft. Speciellt som a-kassa och F-kassa inte får lov att hjälpa de som kommit i "utanförskapet". Du är snart där själv, verkar det som, fastän både ung, oförståndig och arbetsför.
herkules
CITAT (Anma @ 25-01-2011, 22:28) *
En massa fastighetsskatt? Hur många kronor handlar det om per dag?

absolut inte, norge är ett utmärkt land på alla sätt och vis, härligt språk, underbar natur, hur mycket jobb som helst, bra betalt, lätt att hitta bostad, bra vård, socialdemokratiskt regering, ej med i eu, bra sjukförsäkring mm, hade jag jobb i norge skulle jag bosätta mig där direkt!
norge har allt sverige har haft!
Bengalow
Så rätt herkules!! Men säljer Huggorm stugan, så blir det viss vinstskatt, och det svider nog i ormskinnet!!! Den kan ju gå till snyltare i samhället!
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 25-01-2011, 23:30) *
Fastighetsskatten är inte borttagen, den är bara omdöpt samt har fått ett tak. Och jag har faktiskt hopp om att regeringen skall ta tag i problemet, jag tror inte dom vill ha ytterligare 25000 arbetslösa sittande ute i stugorna och höja arbetslöshetssiffrorna

Det är ju inte Sveriges regering som bestämmer om ni som jobbar i Norge måste skriva er där. Återstår väl att se om om din polare Reinfeldt kan göra något åt det.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2011, 00:32) *
Det är ju inte Sveriges regering som bestämmer om ni som jobbar i Norge måste skriva er där. Återstår väl att se om om din polare Reinfeldt kan göra något åt det.

Jag vet inte som det är statsministerns eller utrikesministerns uppgift, men de kan naturligtvis föra en dialog med sin norska motsvarighet. Länder har hållhakar och förpliktelser mot varandra, och kan påverka mer än man tror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon