|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Dessutom. Varför måste de fattiga bli ÄNNU fattigare? Varför? Jag fattar det inte! varför ska den som inget ha få ännu mindre? Varför? Jag skulle behöva någon som gör en mall av ståldtråd som förklarar varför det ska vara på det sättet. jag fattar det inte! Att en rik blir rikare, det kan jag till och med köpa. Det bryr jag mig inte om, men varför i helvete måste det bli på bekostnad av att de fattiga blir ännu fattigare?!?!? det har inte funnits så här många fattiga barn i Sverige i decennier, och de blir bara fler! Och ingen jävel bryr sig om det, förutom frälsningsarmen.
Huggorm
03-02-2011, 18:51
CITAT (xlxl67 @ 03-02-2011, 18:45)  Jag vill bo i ett land med en hög lägstanivå och betalar gärna för det själv men smaken är som baken. Lägstanivån är extremt hög i Sverige. Jag uppskattar det till att långt över hälften av världens befolkning inte får ett öre om de inte kan jobba ihop det själv. Några enstaka länder har ersättningar högre än de svenska.
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 18:49)  Nej, jag läste bara början, jag har läst alldeles för många liknande artiklar tidigare Och du skiter i det helt och hållet? Det fattar jag inte. Hur kan man skita i dem som inte kan rå om sitt eget? Skiter i det till den grad att du inte ens vill läsa färdigt.
Huggorm
03-02-2011, 18:54
CITAT (Anma @ 03-02-2011, 18:51)  det har inte funnits så här många fattiga barn i Sverige i decennier, och de blir bara fler! Och ingen jävel bryr sig om det, förutom frälsningsarmen. Fel, andelen fattiga barn har sjunkit stadigt i många år, och de är bara under det sista året det skett en liten ökning. Sverige är det land i världen som har näst lägst andel fattiga barn. CITAT (Anma @ 03-02-2011, 18:52)  Och du skiter i det helt och hållet? Det fattar jag inte. Hur kan man skita i dem som inte kan rå om sitt eget? Skiter i det till den grad att du inte ens vill läsa färdigt. Men du som har läst hela artikeln, hade den här kvinnan inte tak över huvudet och mat på bordet?
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 18:54)  Fel, andelen fattiga barn har sjunkit stadigt i många år, och de är bara under det sista året det skett en liten ökning. Sverige är det land i världen som har näst lägst andel fattiga barn. Men du som har läst hela artikeln, hade den här kvinnan inte tak över huvudet och mat på bordet? Läs hela artikeln, är du snäll. Rapport som skrämmer
Blomstertanten
03-02-2011, 18:58
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 18:40)  Det flesta tycker att det skall löna sig att arbeta. Det innebär per automatik att klyftan mellan de som arbetar och de som inte arbetar växer. Klart det ska löna sig att arbeta! Men inte på bekostnad av de som har det sämre! Vill vi verkligen ha ett samhälle där en del inte har råd att vara hemma när de är sjuka, där en del inte har råd att gå till doktorn, där en del inte har råd att lösa ut sin medicin, där en del tvingas ut i arbetslöshet trots att de inte är arbetsföra, där barn inte kan få minsta lilla julklapp för att föräldrarna inte får sjukpenning, där familjer vräks från sin bostad för att de hamnat mellan stolarna hos Fk, arbetsförmedlingen och socialen? Är det ett sånt samhälle vi vill ha?? INTE JAG I ALLA FALL !!!!
Jag känner verkligen igen mej i din frustration Anma. Sedan fattar jag inte heller att det finns de, som i vuxen ålder går omkring och tror att de själva är osårbara och aldrig själva riskerar att hamna i knipa. Undrar om de själva skulle vilja ha hjälp den dagen...
Alltså, grejen är att jag ÄR INTE I KNIPA. bara som förtydligande. Inte i Ekonomisk knipa i alla fall. Men frustationen är inte mindre för det.
Blomstertanten
03-02-2011, 19:02
CITAT (Cacki @ 03-02-2011, 18:58)  Jag känner verkligen igen mej i din frustration Anma. Sedan fattar jag inte heller att det finns de, som i vuxen ålder går omkring och tror att de själva är osårbara och aldrig själva riskerar att hamna i knipa. Undrar om de själva skulle vilja ha hjälp den dagen... Nämen, det är väl klart att de inte vill!!
CITAT (Anma @ 03-02-2011, 19:01)  Alltså, grejen är att jag ÄR INTE I KNIPA. bara som förtydligande. Inte i Ekonomisk knipa i alla fall. Men frustationen är inte mindre för det. Nej, det tror jag mej ha förstått, men uttryckte mej kanske lite otydligt. Sorry! Det jag menade var mer i största allmänhet... (ytterligare ett förtydligande: jag sitter heller inte i någon ekonomisk knipa....pepar peppar)
CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2011, 18:58)  Klart det ska löna sig att arbeta! Men inte på bekostnad av de som har det sämre! Vill vi verkligen ha ett samhälle där en del inte har råd att vara hemma när de är sjuka, där en del inte har råd att gå till doktorn, där en del inte har råd att lösa ut sin medicin, där en del tvingas ut i arbetslöshet trots att de inte är arbetsföra, där barn inte kan få minsta lilla julklapp för att föräldrarna inte får sjukpenning, där familjer vräks från sin bostad för att de hamnat mellan stolarna hos Fk, arbetsförmedlingen och socialen? Är det ett sånt samhälle vi vill ha?? INTE JAG I ALLA FALL !!!! Tyvärr är det ett sånt samhälle vi har. ( Tog bort ett sycke här, det var för personligt. ) Jag har inget emot att man ser om sitt eget först, det gör alla och det bör man göra. Det gör jag också. Men för det bör man inte acceptera de orättvisor som finns i samhället och som bara ökar.
fuchsian
03-02-2011, 19:12
Det är så synd att det har tagit denna vänningen för de som är sjuka och behöver mer hjälp. Det skulle de styrande ta som första priotering och inte gnälla om småsaker. Inte undra på att det finns så många som mår dåligt, får inte den hjälpen de behöver, eller hamnar i "papperskorgen". Jag är inte hemma i politiken och hela denna grej, men jag blir så berörd av att läsa om hur en del kämpar som galningar att överleva. Är detta demokrati, eller vad betyder ordet egentligen? Under min paus fr. det jag gör, har det ringt folk och gråtit när jag inte har kunnat ta emot dem, främst ömmar jag för de som har kroniska smärtor för där kan jag hjälpa till, då är inte så intressant att ta emot någon som vill ha kontakt med en avliden anhörig, om det inte brådskar. Men jag kan inte jobba just nu, det vore fel mot klienten och fel mot mig själv. .... Fuchsian .....
Huggorm
03-02-2011, 19:14
Problemet med de fattiga barnen är ju i första hand att deras föräldrar är arbetslösa. Vad vi behöver är betydligt mer arbeten. Min lösning är att sänka arbetstiden till sex eller sju timmar, med sänkt lön också förstås. Folk tjänar mindre, men fler kan försörja sig. Då friställer man även resurser som kan läggas på de som inte kan arbeta.
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 19:14)  Problemet med de fattiga barnen är ju i första hand att deras föräldrar är arbetslösa. Vad vi behöver är betydligt mer arbeten. Min lösning är att sänka arbetstiden till sex eller sju timmar, med sänkt lön också förstås. Folk tjänar mindre, men fler kan försörja sig. Då friställer man även resurser som kan läggas på de som inte kan arbeta. Säg det till regeringen, de vill ju att ingen ska arbeta deltid, öka arbetstiden och dessutom höja pensionsåldern.
Huggorm
03-02-2011, 19:21
CITAT (Anma @ 03-02-2011, 19:16)  Säg det till regeringen, de vill ju att ingen ska arbeta deltid, öka arbetstiden och dessutom höja pensionsåldern. Ja, det är märkligt. Jag vet inte riktigt hur dom tänker, men jag förmodar att det är bristen på utbildad arbetskraft som är anledningen. Väldigt många av de arbetslösa saknar ju utbildning och erfarenhet.
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 19:14)  Problemet med de fattiga barnen är ju i första hand att deras föräldrar är arbetslösa. Vad vi behöver är betydligt mer arbeten. Min lösning är att sänka arbetstiden till sex eller sju timmar, med sänkt lön också förstås. Folk tjänar mindre, men fler kan försörja sig. Då friställer man även resurser som kan läggas på de som inte kan arbeta. För en gångs skull hänger jag med i ditt tänk (och håller till viss del med.) Får inte ihop det med att man driver på folk att arbeta ännu mer och längre upp i ålder bara. Hur katten ska ungdomar få chans att få in en fot då??...Om de dessutom inte kan flytta hemifrån om de inte kan hosta upp en förmögenhet kontant om de råkar få nys om ett jobb långtbortistan. Hyresrätterna är ju helt ok att omvandlas till bostadsrätter, enligt en del...
Blomstertanten
03-02-2011, 19:35
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 19:14)  Problemet med de fattiga barnen är ju i första hand att deras föräldrar är arbetslösa. Vad vi behöver är betydligt mer arbeten. Min lösning är att sänka arbetstiden till sex eller sju timmar, med sänkt lön också förstås. Folk tjänar mindre, men fler kan försörja sig. Då friställer man även resurser som kan läggas på de som inte kan arbeta. Men det finns ju faktiskt "fattiga" bland de som arbetar också! Ensamstående föräldrar som jobbar deltid eller timmar inom låglöneyrken. Att sänka arbetstiden och lönen för tex. vårdbiträden, kassörskor, städerskor mfl. gör ju bara dem ännu fattigare. Är det de som som ska "friställa resurser"?
Huggorm
03-02-2011, 19:39
CITAT (Cacki @ 03-02-2011, 19:26)  För en gångs skull hänger jag med i ditt tänk (och håller till viss del med.) Får inte ihop det med att man driver på folk att arbeta ännu mer och längre upp i ålder bara. Hur katten ska ungdomar få chans att få in en fot då??...Om de dessutom inte kan flytta hemifrån om de inte kan hosta upp en förmögenhet kontant om de råkar få nys om ett jobb långtbortistan. Hyresrätterna är ju helt ok att omvandlas till bostadsrätter, enligt en del... Problemet för ungdomar är att konkurrensen om de enklare jobben är mycket större idag, och det är ju i de jobben som många börjar sin bana. Dels har många enklare jobb inom tillverkningsindustrin försvunnit, dels har vi en massa gästarbetare från östeuropa här och dels har vi en hög invandring där de flesta saknar utbildning. Alla konkurrerar om samma jobb, medan det saknas arbetskraft med speciell utbildning. CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2011, 19:35)  Men det finns ju faktiskt "fattiga" bland de som arbetar också! Ensamstående föräldrar som jobbar deltid eller timmar inom låglöneyrken. Att sänka arbetstiden och lönen för tex. vårdbiträden, kassörskor, städerskor mfl. gör ju bara dem ännu fattigare. Är det de som som ska "friställa resurser"? Jobbar dom redan deltid eller timmar som du skriver så drabbas dom väll inte, eller hur? De som drabbas är dom som belånat sig precis så mycket som bara går, och som inte har råd med ens en mindre sänkning av inkomsterna.
CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2011, 19:35)  Men det finns ju faktiskt "fattiga" bland de som arbetar också! Ensamstående föräldrar som jobbar deltid eller timmar inom låglöneyrken. Att sänka arbetstiden och lönen för tex. vårdbiträden, kassörskor, städerskor mfl. gör ju bara dem ännu fattigare. Är det de som som ska "friställa resurser"? det var detta jag också tänkte på när jag bara höll med huggorm till viss del. Minskade löneklyftor först vore ett måste om ett sådant system skulle kunna funka.
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 18:51)  Lägstanivån är extremt hög i Sverige. Jag uppskattar det till att långt över hälften av världens befolkning inte får ett öre om de inte kan jobba ihop det själv. Några enstaka länder har ersättningar högre än de svenska. Kanske man bör börja med att definiera vad man avser med fattigdom. Om man betänker att var sjätte människa på jorden svälter så kan man nog inte påstå att det finns reell fattigdom i Sverige, åtminstone inte i ett globalt perspektiv. Gita
Blomstertanten
03-02-2011, 19:53
"När Jesper Bengtssons rapport presenterades, protesterade flera borgerliga debattörer, och menade att den relativa fattigdomen i Sverige, inte kunde jämföras med riktig fattigdom.
Säg det till de barn vars enda mål mat kan vara skollunchen, som aldrig kan vara med på aktiviteter som kostar pengar. Barn i familjer som har svårt att klara det basala; mat, kläder och hyra.
Hur stora klyftor tål ett land? En fråga varje regering bör ställa sig, oavsett politisk färg. När klyftorna växer slår det tillbaka på hela samhället. Oron och spänningarna ökar. Murarna blir högre."
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 19:21)  Ja, det är märkligt. Jag vet inte riktigt hur dom tänker, men jag förmodar att det är bristen på utbildad arbetskraft som är anledningen. Väldigt många av de arbetslösa saknar ju utbildning och erfarenhet. Nä, det är inte därför. Du får tänka till ett varv till.
Huggorm
03-02-2011, 20:00
CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2011, 19:53)  Säg det till de barn vars enda mål mat kan vara skollunchen, som aldrig kan vara med på aktiviteter som kostar pengar. Barn i familjer som har svårt att klara det basala; mat, kläder och hyra. Det skulle vara intressant att få se hur månadsbudgeten ser ut för dessa familjer CITAT (Anma @ 03-02-2011, 19:57)  Nä, det är inte därför. Du får tänka till ett varv till. Berätta i stället. Jag litar på att du inte drar till med något löjligt som att alliansen vill hålla andra borta från jobben för att skapa klyftor. Kanske du menar att dom vill slippa betala ut pension?
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 18:54)  Men du som har läst hela artikeln, hade den här kvinnan inte tak över huvudet och mat på bordet? Hon levde på sin sambos deltidslön. Ingen sambo=ingen mat, inget tak.
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 20:00)  Berätta i stället. Jag litar på att du inte drar till med något löjligt som att alliansen vill hålla andra borta från jobben för att skapa klyftor. Kanske du menar att dom vill slippa betala ut pension? Tvärt emot det levnadssättet du förespråkar. Alltså, regeringen vill att alla ska arbeta mer och därmed tjäna mer och konsumera mer och på så sätt öka ekonomin. Fritiden ska man fixa genom att anställa folk som städar åt en. För slipper man städa och ta hand om hushållet hinner man arbeta mer och ändå ha tid att konsumera mera. Typ.
Det är väl mest i invandrartäta områden fattigdomen ökat. Det tar ju några år innan man byggt upp sin nya tillvaro och fått arbete. Till dess så är det ganska naturligt knapert i börsen. Är man inte inne i trygghetssystemet får, och har, man alltid fått leva på gränsen. Visst har sjukförsäkringssystemet försämrats, inte tu tal om annat, men i övrigt så är sig allt likt tycker jag. Att vi skall arbeta längre upp i åldrarna och höja pensionsålder verkar alla partier vilja, föruton vänsterpartiet kanske. Tror knappast vi kan förvänta oss några större reformer oavsett vem som styr Svedala. Tror faktiskt att Alliansen o socilademokraterna står varandra närmare än vad som skyltas med utåt. Ideologi är nog bra, men utan välajre är den intet värd. >Ompröva politiken är enda vägen och då sneglar givetvis socialdemokratin på alliansen politik för att utröna vad den har, som dom själva saknar i dagsläget. Sådan är politiken. Och skall väl så vara för att utvecklas.
CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2011, 19:53)  "När Jesper Bengtssons rapport presenterades, protesterade flera borgerliga debattörer, och menade att den relativa fattigdomen i Sverige, inte kunde jämföras med riktig fattigdom.
Säg det till de barn vars enda mål mat kan vara skollunchen, som aldrig kan vara med på aktiviteter som kostar pengar. Barn i familjer som har svårt att klara det basala; mat, kläder och hyra.
Hur stora klyftor tål ett land? En fråga varje regering bör ställa sig, oavsett politisk färg. När klyftorna växer slår det tillbaka på hela samhället. Oron och spänningarna ökar. Murarna blir högre." Se Riksnormen för försörjningsstöd 2011!l Jag tycker nog om man inte prioriterar helt galet att drygt 3700 per vuxen ,samt mellan 1500 och ca 3000 kr (beroende på ålder) plus arnbidrag för barn, detta när hyran är betald, bör räcka till det nödvändiga. Hur mycket pengar tycker du man skall disponera per månad för att inte räknas som fattig resp. behöva svälta? Gita
Tyvärr är alla inte berättigade till socialbidrag även fast de egentligen är det.
Känner en, kan inte säga så mycket, är sekretessmarkerade. Barnet varit mycket sjukt pga en sak, föräldern varit hemma pga detta och fått vårdnadsbidrag (heter det så?) i drygt ett och ett halvt år. Med FKs goda minne.
Nu ska FK ha tillbaka varenda öre. Soc får de inte heller så det täcker. Barnet är fortfarande sjukt. Så kan det också gå i "trygga" Sverige.
Tillägg: föräldern arbetar hemifrån så gott det går, blir ca 4000:- i månaden eller så, i bästa fall. Det ska de leva på.
Nya ministern -Det kan bli fel iblandMen som vanligt är det inte fel på reglerna, utan på FK-handläggarna. Men reglerna måste ändras så att FK-handläggarna inte kan göra fel?! Bra att det görs något, Men. Ta ert ansvar, idioter! Med idioter menar jag i det här fallet de som beslutat om de nya sjukreglerna. Där ligger ansvaret, inte hos FK-handläggare. Skulle det handla om en eller två personer som det blivit fel med skulle det vara handläggarna, men så är det ju inte.
Huggorm
04-02-2011, 12:18
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 12:16)  Nya ministern -Det kan bli fel iblandMen som vanligt är det inte fel på reglerna, utan på FK-handläggarna. Men reglerna måste ändras så att FK-handläggarna inte kan göra fel?! Bra att det görs något, Men. Ta ert ansvar, idioter! Med idioter menar jag i det här fallet de som beslutat om de nya sjukreglerna. Där ligger ansvaret, inte hos FK-handläggare. Skulle det handla om en eller två personer som det blivit fel med skulle det vara handläggarna, men så är det ju inte. Fördomen säger att de flesta av försäkringskassans anställda är hängivna vänsteranhängare. Tänk om de väljer att tolka reglerna överdrivet nitiskt för att ställa högerregeringen i dålig dager?
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 12:18)  Fördomen säger att de flesta av försäkringskassans anställda är hängivna vänsteranhängare. Tänk om de väljer att tolka reglerna överdrivet nitiskt för att ställa högerregeringen i dålig dager? Men om det är inom reglerna, om det nu skulle vara på det där viset, vilket jag inte tror, så: DET ÄR FORTFARANDE REGLERNA DET ÄR FEL PÅ OM MAN KAN UTNYTTJA DEM TILL POLITISKA SYFTEN FÖR ATT SÄTTA REGERINGEN I DÅLIG DAGER. Jag skriker inte, är bara extra tydlig. En regel som är utförd på det sättet är ingen bra regel.
Huggorm
04-02-2011, 12:28
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 12:23)  Men om det är inom reglerna, om det nu skulle vara på det där viset, vilket jag inte tror, så:
DET ÄR FORTFARANDE REGLERNA DET ÄR FEL PÅ OM MAN KAN UTNYTTJA DEM TILL POLITISKA SYFTEN FÖR ATT SÄTTA REGERINGEN I DÅLIG DAGER. Jag skriker inte, är bara extra tydlig.
En regel som är utförd på det sättet är ingen bra regel. Men vem är det som egentligen är boven i såna fall?
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 12:28)  Men vem är det som egentligen är boven i såna fall? De som klubbat igenom dåligt genomtänkt reform. Så klart. Som jag redan skrev i inlägget tidigare, Ta ert ansvar, regeringen! Jag vet att alliansare är snabba med att skylla på att reglerna utformades av regeringen innan. Men det är inte sant. Grunden utformades av något utskott. Skulden är dennes som tog besluten. En reform som inte är klubbad igenom har man möjlighet att analysera och förändra innan man tar ett beslut. Ser man att det var käpprätt, ska man inte behöva byta minister för att personen ska ta sitt ansvar och förändra felaktigheterna så fort som möjligt! Sossarna har i alla tider beskyllts för att vara tröga i beslutsfattandet. Av mig också. Nu förstår jag varför. Det ska stötas och blötas och analyseras för att det ska bli så rätt som möjligt i slutändan. Fel blir det i alla fall, men de har i alla fall försökt.
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 12:10)  Tyvärr är alla inte berättigade till socialbidrag även fast de egentligen är det.
Känner en, kan inte säga så mycket, är sekretessmarkerade. Barnet varit mycket sjukt pga en sak, föräldern varit hemma pga detta och fått vårdnadsbidrag (heter det så?) i drygt ett och ett halvt år. Med FKs goda minne.
Nu ska FK ha tillbaka varenda öre. Soc får de inte heller så det täcker. Barnet är fortfarande sjukt. Så kan det också gå i "trygga" Sverige.
Tillägg: föräldern arbetar hemifrån så gott det går, blir ca 4000:- i månaden eller så, i bästa fall. Det ska de leva på. Det låter som om man i detta fall lämnat falska uppgifter till FK eller kanske struntat i att uppge att man redan då delvis arbetat hemifrån. Sådant brukar upptäckas när skattemyndigheterna samkör sina register med försäkringskassan och då händer det ju ibland att man blir återbetalningsskyldig. Med all rätt tycker jag. Gita
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 15:24)  Det låter som om man i detta fall lämnat falska uppgifter till FK eller kanske struntat i att uppge att man redan då delvis arbetat hemifrån. Sådant brukar upptäckas när skattemyndigheterna samkör sina register med försäkringskassan och då händer det ju ibland att man blir återbetalningsskyldig. Med all rätt tycker jag. Gita Så är det inte! Det beslutades att föräldern skulle få vårdnadsbidrag för att vårda barnet i hemmet. Sedan revs det beslutet upp ett och ett halvt år senare!! Hemarbetet börjades med då när inkomsten blev 0 kr. Fuskar man så är det en annan sak. Tillägg: Förresten, har kollat upp saken idag. Beslutet att begära tillbaka pengarna är återkallat, FK förlorade överklagan. Nu är frågan om familjen kan få åter sin försörjning från FK eller om det är fortsatt hemarbete och en hjälporganisation som jag inte vill avslöja vilken, vill inte att familjen på något sätt kan bli spårbar, som gäller.
CITAT (Anma @ 03-02-2011, 20:10)  Hon levde på sin sambos deltidslön. Ingen sambo=ingen mat, inget tak. Hade hon inte haft sambo så hade givetvis försörjningsstöd beviljats. När det gäller sambos och gifta par utgår man från den gemensamma inkomsten. Det gäller alla, i det här fallet måste alltså sambon haft en hyfsad deltidslön eftersom man uppenbarligen hamnat över gränsen för försörjningsstöd. Gita
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 15:34)  Hade hon inte haft sambo så hade givetvis försörjningsstöd beviljats. När det gäller sambos och gifta par utgår man från den gemensamma inkomsten. Det gäller alla, i det här fallet måste alltså sambon haft en hyfsad deltidslön eftersom man uppenbarligen hamnat över gränsen för försörjningsstöd. Gita Blanda inte ihop människorna här nu. Det där som du citerar där handlar inte om den familjen jag skrivit om idag. Denna familj är ensamstående med ett sjukt barn. Lever med sekretessmarkering. har ingen sambo.
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 15:39)  Blanda inte ihop människorna här nu. Det där som du citerar där handlar inte om den familjen jag skrivit om idag. Denna familj är ensamstående med ett sjukt barn. Lever med sekretessmarkering. har ingen sambo. Men snälla, ingen sammanblandning från min sida, jag kommenterade faktiskt två olika inlägg som du gjort i den här tråden. Det framgår väl tydligt eftersom jag citerade dig. Gita
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 15:45)  Men snälla, ingen sammanblandning från min sida, jag kommenterade faktiskt två olika inlägg som du gjort i den här tråden. Det framgår väl tydligt eftersom jag citerade dig. Gita Men snälla rara (ska jag tillägga lilla också?) Jag ville bara förtydliga så att det inte blir missförstånd här va. CITAT (Gita @ 04-02-2011, 15:34)  Hade hon inte haft sambo så hade givetvis försörjningsstöd beviljats. När det gäller sambos och gifta par utgår man från den gemensamma inkomsten. Det gäller alla, i det här fallet måste alltså sambon haft en hyfsad deltidslön eftersom man uppenbarligen hamnat över gränsen för försörjningsstöd. Gita Förrsten, tycker du att det är helt ok att en handikappad ska arbeta för 6,50:- alltså sex kronor och femtio öre i timmen? Och då istället försörjas med försörjningsstöd? Jag tycker personligen att det är ett stort fail i samhället om det ska vara på det viset.
Blomstertanten
04-02-2011, 17:44
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 05:54)  Se Riksnormen för försörjningsstöd 2011!l
Jag tycker nog om man inte prioriterar helt galet att drygt 3700 per vuxen ,samt mellan 1500 och ca 3000 kr (beroende på ålder) plus arnbidrag för barn, detta när hyran är betald, bör räcka till det nödvändiga. Hur mycket pengar tycker du man skall disponera per månad för att inte räknas som fattig resp. behöva svälta? Gita Det var ett citat från länken i ett tidigare inlägg, inte mitt egna tyckande. Även om jag håller med om mycket! Tyvärr så räknas barnbidrag och bidragsförskott mm som en inkomst! Så det ska alltså dras bort från normen!
CITAT (Blomstertanten @ 04-02-2011, 17:44)  Det var ett citat från länken i ett tidigare inlägg, inte mitt egna tyckande. Även om jag håller med om mycket!
Tyvärr så räknas barnbidrag och bidragsförskott mm som en inkomst! Så det ska alltså dras bort från normen! Alla pengar räknas ju in i normen. Varenda öre som man får in oavsett vad det är för pengar.
Blomstertanten
04-02-2011, 17:56
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 17:52)  Alla pengar räknas ju in i normen. Varenda öre som man får in oavsett vad det är för pengar. Jag vet! Men Gita verkar inte veta det.
CITAT (Blomstertanten @ 04-02-2011, 17:56)  Jag vet! Men Gita verkar inte veta det. Ja, det var till Gita bland annat mitt förtydligande var menat. Fast jag citerade dig.  Hur man kan tro att man lever bra på försörjningsstöd övergår mitt förstånd. Visst, det går att överleva, men inte mycket mer. Jag tycker inte att man ska ha det fett heller på försörjningsstöd, men man bör ändå vara ödmjuk nog för att erkänna att det inte är något lyxliv direkt man har. Inte ens drägligt egentligen. Att aldrig kunna unna sig annat än det nödvändiga.
Blomstertanten
04-02-2011, 21:52
Det är inte enbart jag som påstår att fattigdomen ökar! Det går att läsa bland annat i Röda Korsets rapport som är baserad på fakta från SCB. Här kan man ladda ner rapporten. Fattig är man när man inte kan ge barnen 50 kronor till utflykten de ska göra med skolan! Fattig är man när man tvingas välja mellan att köpa en limpa eller mjölk! Fattig är man när man inte kan köpa skor när barnen växt ur sina! Fattig är man när man veckan före barnbidraget bara har makaroner att ge ungarna! Fattig är man när barnen tycker det är rena festen när de får ketchup till makaronerna!
Förresten har ni hört om den där moderaten som börjat fundera på medborgarlön? Jag ska försöka hitta länken.
Huggorm
04-02-2011, 22:53
CITAT (Anma @ 04-02-2011, 22:51)  Förresten har ni hört om den där moderaten som börjat fundera på medborgarlön? Jag ska försöka hitta länken. Hade han kommit på ett sätt att finansiera det?
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 22:53)  Hade han kommit på ett sätt att finansiera det? Letar efter länken....
Huggorm
04-02-2011, 23:19
Jag har otroligt svårt att tro att det där kan fungera. Personligen hade jag inte gjort ett handtag om jag fått de pengarna, då hade jag ägnat min tid åt att odla grönsaker och fiska. Möjligen tagit något tillfälligt jobb om jag behövde pengar till något. Och jag tror att väldigt, väldigt många andra skulle göra på samma vis. Vi skulle få se en gröna vågen av enorm storlek. Men vem skulle jobba ihop skattepengarna som krävs för att driva samhället? Vem skulle utföra alla tråkiga jobb om de inte längre hade det ekonomiska tvånget?
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 23:19)  Jag har otroligt svårt att tro att det där kan fungera. Personligen hade jag inte gjort ett handtag om jag fått de pengarna, då hade jag ägnat min tid åt att odla grönsaker och fiska. Möjligen tagit något tillfälligt jobb om jag behövde pengar till något. Och jag tror att väldigt, väldigt många andra skulle göra på samma vis. Vi skulle få se en gröna vågen av enorm storlek. Men vem skulle jobba ihop skattepengarna som krävs för att driva samhället? Vem skulle utföra alla tråkiga jobb om de inte längre hade det ekonomiska tvånget? De allra flesta vill nog ha mer pengar än 8500;- eller vad det nu var. En normal lägenhet tar ju bara den mist hälften av summan. Alla kan inte bo för en tusenlapp i månaden heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|