Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Anma
Saken är den att oavsett partifärg, om man sätter sig in ordentligt i dagens sjukförsäkringsfråga så inser man att det är väldigt mycket som är uppåt väggarna där och att det måste vi göra något åt! Även om man för övrigt är blåare än vicks blå i sin politiska karta.
För det är faktiskt så att inte ens den mest blåblodige med de bästa privata sjukförsäkringarna är trygga idag. Det är nämligen inte längre läkarna som gör bedömningen om du är sjuk eller inte. Det gör FK. Och om FK går efter sina stelbenta regler och du blir friskskriven innan du blir frisk får du ingen ersättning från din försäkring. För du är ju frisk!

Dessutom räcker det med att skrapa på ytan på sjukförsäkringen. Jag har inte hela systemet i huvudet, lär mig hela tiden fler och fler tokigheter.

Det är precis som att bara för att man röstar på Alliansen så är de gudomliga och kan absolut inte göra några som helst fel i sina beslut.
Ja, nu hör ju hur absurt det låter.
Ingen människa med ens en liten gnutta vilja att känna sig in och bry sig om sina sjuka medmänniskor kan på allvar tycka att utförsäkringarna, på det vis de görs i dag är bra och riktigt! Om man inte helt saknar empatisk förmåga, vill säga.

Nånting kan man göra, var och en av oss. Vi kan gå ut på gator och torg i Påsk, 25 april är det meningen.
Vi kan visa att vi är MÅNGA fler som tycker att sjukförsäkringen är fel än vad de i regeringen någonsin kan tro!

http://resurs.ning.com/events/paaskupprop-mot

Där kan man hitta vad som sker i just din stad/närmaste stad, och på facebook.
theseraphim
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 10:35) *
Saken är den att oavsett partifärg, om man sätter sig in ordentligt i dagens sjukförsäkringsfråga så inser man att det är väldigt mycket som är uppåt väggarna där och att det måste vi göra något åt! Även om man för övrigt är blåare än vicks blå i sin politiska karta.
För det är faktiskt så att inte ens den mest blåblodige med de bästa privata sjukförsäkringarna är trygga idag. Det är nämligen inte längre läkarna som gör bedömningen om du är sjuk eller inte. Det gör FK. Och om FK går efter sina stelbenta regler och du blir friskskriven innan du blir frisk får du ingen ersättning från din försäkring. För du är ju frisk!

Dessutom räcker det med att skrapa på ytan på sjukförsäkringen. Jag har inte hela systemet i huvudet, lär mig hela tiden fler och fler tokigheter.

Det är precis som att bara för att man röstar på Alliansen så är de gudomliga och kan absolut inte göra några som helst fel i sina beslut.
Ja, nu hör ju hur absurt det låter.
Ingen människa med ens en liten gnutta vilja att känna sig in och bry sig om sina sjuka medmänniskor kan på allvar tycka att utförsäkringarna, på det vis de görs i dag är bra och riktigt! Om man inte helt saknar empatisk förmåga, vill säga.

Nånting kan man göra, var och en av oss. Vi kan gå ut på gator och torg i Påsk, 25 april är det meningen.
Vi kan visa att vi är MÅNGA fler som tycker att sjukförsäkringen är fel än vad de i regeringen någonsin kan tro!

http://resurs.ning.com/events/paaskupprop-mot

Där kan man hitta vad som sker i just din stad/närmaste stad, och på facebook.

Vad som är viktigasgt för en sådan demonstration det är att den inte färgas av politik dvs inga stora röda plakat och liknande för då kommer det bara tappa i trovärdighet plus att då får man inte med de från tex KD, FP och M som tycker att man ska göra om systemet. V och S har ju en förkärlek att nästan ockupera sådana frågor och göra dem till sina egna vilket i sin tur gör att man måste rösta på dem för att få den förändringen.
Hoppas att denna manifestation kan vara neutral så att så många som möjligt vill sluta upp för ett humanitärt problem.
fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 11-02-2011, 09:45) *
Det kan du ju fråga dom som röstade på alliansen i senaste valet! För det är väl dom du menar med vi andra!

FEL Stintan,

Jag snackar inte om politik och partier utom vi andra som orkar och är friskare ställa upp och göra något åt våra medmänniskor, oberoende politisk färg.
Här ser jag ingen anledning att ränna runt och kolla vad folk röstade på, endast att ställa upp att regelverket ska kollas upp ordentligt.
De som är friska idag --- kan vara illa däran i morgon, men så tänker väl inte de friska ..... confused.gif .Fuchsian ......

Inlägg till ovanstående;
Inga politiska färger men en sjukkasseplakat skulle platsa där. Ge dom tryck.
*Stintan*
CITAT (fuchsian @ 11-02-2011, 11:44) *
FEL Stintan,

Jag snackar inte om politik och partier utom vi andra som orkar och är friskare ställa upp och göra något åt våra medmänniskor, oberoende politisk färg.
Här ser jag ingen anledning att ränna runt och kolla vad folk röstade på, endast att ställa upp att regelverket ska kollas upp ordentligt.
De som är friska idag --- kan vara illa däran i morgon, men så tänker väl inte de friska ..... confused.gif .Fuchsian ......

Inlägg till ovanstående;
Inga politiska färger men en sjukkasseplakat skulle platsa där. Ge dom tryck.

OK vad tänker du göra?
Anma
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 11:35) *
Vad som är viktigasgt för en sådan demonstration det är att den inte färgas av politik dvs inga stora röda plakat och liknande för då kommer det bara tappa i trovärdighet plus att då får man inte med de från tex KD, FP och M som tycker att man ska göra om systemet. V och S har ju en förkärlek att nästan ockupera sådana frågor och göra dem till sina egna vilket i sin tur gör att man måste rösta på dem för att få den förändringen.
Hoppas att denna manifestation kan vara neutral så att så många som möjligt vill sluta upp för ett humanitärt problem.

Ja det hoppas ju jag också! Men sen är det ju så att man måste ha tillstånd att demonstrera och om en privatperson ansöker är man helt ensam ansvarig. Därför måste man hitta en organisation som ansöker om tillstånd och då finns ju säkerligen flera med politisk inriktning som kan tänkas ställa upp...
Anma
Om någon här på ODLA vill vara med och hjälpa till och organisera något i Uppsala får ni jättegärna skicka PM till mig. Jag kommer inte att avslöja er på något sätt om ni inte vill medverka i Offentlighetens Odla. smile.gif
Ingen kan göra allt, alla kan göra något, om man nu ska dra till med en klyscha.
theseraphim
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 11:57) *
Ja det hoppas ju jag också! Men sen är det ju så att man måste ha tillstånd att demonstrera och om en privatperson ansöker är man helt ensam ansvarig. Därför måste man hitta en organisation som ansöker om tillstånd och då finns ju säkerligen flera med politisk inriktning som kan tänkas ställa upp...

Förvisso men som sagt när man ger politiken lillfingret så tar den hela näven vilket vore tråkigt i det här fallet för då tappar den i styrka eftersom en hel del förmodligen inte vill gå med om det gynnar politiska motståndare. Finns det ingen organisation som inte är politisk som kan ställa upp istället?
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 11:35) *

Först - det existerar inga neutrala demonstrationer eller manifestationer. När människor samlas för att protestera är det just för att man vill ändra på något som uppfattas fel eller omoraliskt. Det är en demokratisk rättighet att protestera och inget att skämmas för.

Dethär är i allra högsta grad en politisk fråga - den handlar om fördelningen av våra gemensamma resurser dvs det som är en av politikens viktigare uppgifter. Det är heller ingen hastverksreform utan regeringen gick till val på just detta, att sänka skatterna vilket är detsamma som att krympa den offentliga sektorn.

Klyftorna ökar i Sverige och det tycker vi olika om men försök inte låtsas som om detta är ett misstag i arbetet för det är det inte.

Tyvärr anma bor jag för långt borta.
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 11-02-2011, 13:16) *
Först - det existerar inga neutrala demonstrationer eller manifestationer. När människor samlas för att protestera är det just för att man vill ändra på något som uppfattas fel eller omoraliskt. Det är en demokratisk rättighet att protestera och inget att skämmas för.

Dethär är i allra högsta grad en politisk fråga - den handlar om fördelningen av våra gemensamma resurser dvs det som är en av politikens viktigare uppgifter. Det är heller ingen hastverksreform utan regeringen gick till val på just detta, att sänka skatterna vilket är detsamma som att krympa den offentliga sektorn.

Klyftorna ökar i Sverige och det tycker vi olika om men försök inte låtsas som om detta är ett misstag i arbetet för det är det inte.

bravo.gif
fuchsian
Jag förstår inte vad i hela friden får jag frågorna vad jag röstade på, betalar jag skatt och sen buntas jag ihop med vissa partier, precis som hon visste vad jag röstade på. Det handlar ju att hjälpa dem som har det svårt ---- ingen politik .......
Detta gäller ju sjukkassereformen och att ge sitt stöd för de som hamnat i kläm. .....Fuchsian ......
Anma
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 12:58) *
Förvisso men som sagt när man ger politiken lillfingret så tar den hela näven vilket vore tråkigt i det här fallet för då tappar den i styrka eftersom en hel del förmodligen inte vill gå med om det gynnar politiska motståndare. Finns det ingen organisation som inte är politisk som kan ställa upp istället?

Vi håller på och undersöker saken.

Ett bra inlägg. Dessa demonstrationer görs samma dag samma tid över hela sverige. Man måste inte vara aktiv i arbetet, men jag ber dig att avsätta en timme eller två den dagen, 25 april till att samlas och vara med vid manifestationen.
theseraphim

Det är förvisso en demokratisk rättighet men budskapet måste inte vara politiskt i den grad att det handlar om att ett etablerat specifikt parti är den som ska genomföra det. Om man har en manifestation emot kvinnovåld tex så handlar det inte om en politisk fråga som berör ett specifikt parti utan en ren samhällsfråga där alla oavsett politiskt tycke kan göra skillnad.

Sen vad folk röstar på är ju upp till var och en eftersom vi lever i ett fritt samhälle och ingen ska behövas dömas för det de röstar på(så länge det inte är extremhögern eller ultrakommunism). För många handlar inte valet av parti om en fråga utan om en helhet.
*Stintan*
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 15:14) *
Det är förvisso en demokratisk rättighet men budskapet måste inte vara politiskt i den grad att det handlar om att ett etablerat specifikt parti är den som ska genomföra det. Om man har en manifestation emot kvinnovåld tex så handlar det inte om en politisk fråga som berör ett specifikt parti utan en ren samhällsfråga där alla oavsett politiskt tycke kan göra skillnad.

Sen vad folk röstar på är ju upp till var och en eftersom vi lever i ett fritt samhälle och ingen ska behövas dömas för det de röstar på(så länge det inte är extremhögern eller ultrakommunism). För många handlar inte valet av parti om en fråga utan om en helhet.

Läs Gunilla T:s inlägg en gång till! Just den här frågan är ju politisk i allra högst grad.
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 15:14) *

Dethär en strikt fördelningsfråga som beslutats av regeringen - protester mot reformen och dess konsekvenser kan inte bli annat än politiska.

Om du bara visste så olika syn de politiska partierna hade en gång på våld mot kvinnor wink.gif
gnon49
En sådan här manifestation blir givetvis politisk. Tyvärr får jag säga. Skulle inte förvåna mig om Ohly står på barrikaderna och vädrar morgonluft. Att få regeringen att se över frågan utan att tappa förtroende bland väljarna är en svår balansgång. Men känner regeringen vart väljarvinden blåser så är jag säker på att man förändrar o förbättrar i sjukersättningssystemet. Det är ju trots allt väljarna som avgör regering. Att regeringen just nu har vind i seglen behöver inte betyda att dom har det framledes. Det är lätt att vara efterklok när valet väl är över. Det har om inte annat oppositionen bittert fått erfara,
Anma
Ärligt talat skiter jag i (ursäkta språket) om det blir politiskt eller inte, det jag bryr mig om är att budksapet kommer fram och så många som möjligt visar vad de tycker om sjukförsäkringarna, det vill säga, tycker man att det är en massa fel i ystemet som gäller idag mes sjukförsäkringen ska man med och visa det även o man råkar vara moderat eller kristdemokrat eller vad som. Flera allianspartier säger ju nu själva att det inte är bra som det är idag!
Står man där på torget och är med och protesterar betyder alltså inte automatiskt att man röstar på vänsterparitet.
fuchsian
Helt rätt Anma,

Detta gäller den reformen som regeringen har godkänt och vi ska demonstrera mot denna reform av sjukkassan som gör fel och bör ses över och omformas, ser inget politiskt i det mer än att detta gäller alla som sitter i regeringen.
Jag ska kolla på min ort och ställa upp för dig och dina medsystrar/bröder. Annars PM jag dig.

Här gäller inte att är man välbemedlad, ska man strunta i det ---- det gäller att ge sin stöd för hela sjuksystemet. Det gynnar ingen att det blir sämre och sämre för de som så väl behöver stöd.
Faasen, man har ju ett hjärta och massa känslor och tanken är att hjälpa till. Ser inte det som något problem, mer än att vissa skiter i det, har inget övers för detta, men alla har ju sin rätt till åsikt, men om man nu kan stoppa detta att bli värre, för det blir det om inget görs, så det gäller nu att ta tag i det innan det slinker ur våra händer helt och hållet. .... tummenupp.gif ... Fuchsian .....
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 11-02-2011, 15:38) *
Dethär en strikt fördelningsfråga som beslutats av regeringen - protester mot reformen och dess konsekvenser kan inte bli annat än politiska.

Om du bara visste så olika syn de politiska partierna hade en gång på våld mot kvinnor wink.gif

Vad jag menade med att det inte ska vara en politiskt styrd manifestation är att den ska inte vara i något partis färg dvs att de som går med ska inte också behöva sympatisera med tex V, S eller något annat parti. Det vill säga att det ska inte vara ett sätt för olika partier att ragga röster eller att använda det som propaganda. Jag går gärna med i sådant om det är neutralt men skulle det vara så att det var ett parti som anordnade det hade jag vägrat.
Aqvakul
Jag tror också att en manifestation skulle vara effektivare om den skedde utan partipolitiska förtecken...
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 11-02-2011, 15:47) *
En sådan här manifestation blir givetvis politisk. Tyvärr får jag säga. Skulle inte förvåna mig om Ohly står på barrikaderna och vädrar morgonluft. Att få regeringen att se över frågan utan att tappa förtroende bland väljarna är en svår balansgång. Men känner regeringen vart väljarvinden blåser så är jag säker på att man förändrar o förbättrar i sjukersättningssystemet. Det är ju trots allt väljarna som avgör regering. Att regeringen just nu har vind i seglen behöver inte betyda att dom har det framledes. Det är lätt att vara efterklok när valet väl är över. Det har om inte annat oppositionen bittert fått erfara,

Om Ohly, S(tveksamt då de är mer eller mindre utan ledning) osv skulle ställa sig på barrikaderna kommer det ju försvåra det hela tyvärr för då skulle det verka som en eftergift. Kanske skulle peta ett gem i Ohlys dörr lagom till detta eller tipsa han om en jäääättestor tågmässa någonstans....:-)
gnon49
Om man kunde skapa en blocköverskridande sjukvårdsreform likt pensionsreformen skulle kanske mycket vara vunnet. Om det nu är möjligt. Pensionerna kan ju inte regeringen påverka, dom följer ju ett givet index. Kanske något att ta efter i sjukvårdsersättningarna.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 11-02-2011, 19:52) *
Om man kunde skapa en blocköverskridande sjukvårdsreform likt pensionsreformen skulle kanske mycket vara vunnet. Om det nu är möjligt. Pensionerna kan ju inte regeringen påverka, dom följer ju ett givet index. Kanske något att ta efter i sjukvårdsersättningarna.

Helt omöjligt är det ju inte för det krävs ju inte att alla partier måste godkänna det(tror jag inte iaf) och S och M tex har ju ganska lik syn på det hela och bara de tillsammans är väl en bit över 50%. Det skulle vara det absolut bästa i längden plus att politikerna kan sluta använda vården som något slags slagträ i var enda valdebatt.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 11-02-2011, 19:58) *
Helt omöjligt är det ju inte för det krävs ju inte att alla partier måste godkänna det(tror jag inte iaf) och S och M tex har ju ganska lik syn på det hela och bara de tillsammans är väl en bit över 50%. Det skulle vara det absolut bästa i längden plus att politikerna kan sluta använda vården som något slags slagträ i var enda valdebatt.

Som alliansanhängare skulle jag verkligen uppskatta en valkampanj helt fri från vårdfrågor
Anma
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 20:50) *
Som alliansanhängare skulle jag verkligen uppskatta en valkampanj helt fri från vårdfrågor

Varför?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 20:50) *

Det förstår jag. Omsorgen om de svaga är ju alliansens svagaste politikområde...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 11-02-2011, 20:53) *
Det förstår jag. Omsorgen om de svaga är ju alliansens svagaste politikområde...

naughty.gif
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 20:59) *
naughty.gif

Det hade varit ganska skönt oavsett för i slutändan så verkar det inte spela någon roll vem som styr, the vård remains the same....ungefär fast mycket inom vården förändras inte på riksdagsnivå utan på mer lokal basis.

Tänk att vara med om en valkampanj där vård, skola, omsorg inte nämns för de har reformer som är fasta oavsett styre. Då skulle det blir de mer unika egenskaperna hos partierna som varit avgörande vilket känts mer intressant än det valfläsk som oftast ligger över just de tre stora frågorna. Miljön hade fått högre prio, ett nytt företagsklimat anpassat för framtiden, kollektivtrafiken osv hade lyfts fram på helt nya sätt.
Någon som röstar för Odlapartiet?
Huggorm
På tal om val så har det ju beslutats om omval. 1,2 miljoner personer i västra götalands län skall göra om landstingsvalet, samt ett av Örebros valkretsar skall göra om kommunalvalet. Detta på grund av socialdemokraternas valfuskande. Tror ni det blir några vårdfrågor i den här valkampanjen?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 22:38) *
På tal om val så har det ju beslutats om omval. 1,2 miljoner personer i västra götalands län skall göra om landstingsvalet, samt ett av Örebros valkretsar skall göra om kommunalvalet. Detta på grund av socialdemokraternas valfuskande. Tror ni det blir några vårdfrågor i den här valkampanjen?

Om vi ska vara noga, och det ska vi väl, så är det omvalet i en valkrets i Örebro som ska göras om på grund av något som man lite tillspetsat kan kalla för valfusk. Socialdemokraterna där har varit lite väl hjälpsamma när det gällde röstningen med bud.

Regionvalet i västra Götaland blev fel genom valfunktionärernas slarv vid hanteringen av röstsedlarna.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 11-02-2011, 22:46) *
Om vi ska vara noga, och det ska vi väl, så är det omvalet i en valkrets i Örebro som ska göras om på grund av något som man lite tillspetsat kan kalla för valfusk. Socialdemokraterna där har varit lite väl hjälpsamma när det gällde röstningen med bud.

Regionvalet i västra Götaland blev fel genom valfunktionärernas slarv vid hanteringen av röstsedlarna.

Stämmer, jag blandade ihop det. Men om jag förstått saken rätt har sossarna valfuskat på fler ställen, men där har resultatet blivit sådant att man inte tror det har påverkat valets utgång, och därför blir det inget omval. Sossarna har haft "valskolor" på många håll i landet, och de har koncentrerat sig på invandrarområden, eftersom de som bor där ofta inte är insatta i svenska politiken och därmed är lättare styra.
Bengalow
Nu får du väl ge dig Snoken! Har du underlag för vad du påstår? Är det din kompis Galli-Mattias som tipsat dig?
Anma
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 22:50) *
Stämmer, jag blandade ihop det. Men om jag förstått saken rätt har sossarna valfuskat på fler ställen, men där har resultatet blivit sådant att man inte tror det har påverkat valets utgång, och därför blir det inget omval. Sossarna har haft "valskolor" på många håll i landet, och de har koncentrerat sig på invandrarområden, eftersom de som bor där ofta inte är insatta i svenska politiken och därmed är lättare styra.

Alliansen har precis samma chans att skicka sina springare till invandrartäta områden. Problemen i de områdena är att de inte röstar. Inte att de skulle vara lättare att styra!
Aqvakul
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 22:58) *
Alliansen har precis samma chans att skicka sina springare till invandrartäta områden. Problemen i de områdena är att de inte röstar. Inte att de skulle vara lättare att styra!

yes.gif
Anma
Det är väl bra att någon bryr sig om att informera invandrarna om sina rättigheter i det här landet. Tycker jag.
Bengalow
Definiera vad du menar med "valfusk" Huggorm!!!! Det du påstått hitintills är bara svammel och rabiat högerpropaganda! Skitsnack på vanlig svenska...
Huggorm
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 22:59) *
Det är väl bra att någon bryr sig om att informera invandrarna om sina rättigheter i det här landet. Tycker jag.

Jo, om det skedde opartiskt. Men att förse dem med färdiga kuvert med kryssade valsedlar i är väl magstarkt. Sedan tror jag inte direkt det varit någon fördjupande information de fått...

CITAT (Bengalow @ 11-02-2011, 23:02) *
Definiera vad du menar med "valfusk" Huggorm!!!! Det du påstått hitintills är bara svammel och rabiat högerpropaganda! Skitsnack på vanlig svenska...

Tror du det beslutats om omval för skojs skull?

Här är bara några av de incidenter som skedde under valet:
http://hd.se/bjuv/2010/09/18/s-markt-god-m...lpte-karl-erik/
http://hd.se/landskrona/2010/09/10/politik...pa-nar-valjare/
http://lt.se/nyheter/1.946369-valfusk-vid-stadshuset
http://www.expressen.se/nyheter/1.2127792/...gas-for-valfusk
http://na.se/nyheter/orebro/1.946105-sahli...ola-polisanmald
Anma
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 23:04) *
Jo, om det skedde opartiskt. Men att förse dem med färdiga kuvert med kryssade valsedlar i är väl magstarkt. Sedan tror jag inte direkt det varit någon fördjupande information de fått...

Du säger att det gått till så på alla ställena, inte jag. Bevisbördan ligger på dig, inte på mig. Eller snarare om du har förstått saken rätt...

jaja, jag brukar anklagas för att komma med vaga påståenden som sanningar eller nåt, men du tar nog priset om det ska vara en tävling! smile.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 23:07) *
Du säger att det gått till så på alla ställena, inte jag. Bevisbördan ligger på dig, inte på mig. Eller snarare om du har förstått saken rätt...

jaja, jag brukar anklagas för att komma med vaga påståenden som sanningar eller nåt, men du tar nog priset om det ska vara en tävling! smile.gif
Inte alla ställen, men här och var. Länkarna ovan är bara ett axplock av vad som finns på google
Bengalow
När du har blivit mer vuxen så får du ansöka om medlemskap i MUF - dom behöver rättrådiga människor som dig, som kan tala sanning!!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 11-02-2011, 23:11) *
När du har blivit mer vuxen så får du ansöka om medlemskap i MUF - dom behöver rättrådiga människor som dig, som kan tala sanning!!

Jasså, var det inget kul med en sansad diskussion när det står svart på vitt i tidningsartiklarna att du har fel?
Anma
Jag kan också länka lite.
Moderat riksdagskandidat stängs av efter valfusk

Kom upp en massa mer men jag orkar inte hålla på. Googla själv!
Huggorm
CITAT (Anma @ 11-02-2011, 23:19) *
Jag kan också länka lite.
Moderat riksdagskandidat stängs av efter valfusk

Kom upp en massa mer men jag orkar inte hålla på. Googla själv!

Det finns enstaka från de andra partierna också, men en överväldigande majoritet av övertrampen gjordes av socialdemokraterna. Önskar att jag kunde anklaga vänstern också, men det kan jag inte, det var i princip enbart sossarnas taktik.
Bengalow
Tidningen/arna kallar det valfusk, och du tar till pukor och trumpeter. Jag skulle på sin höjd kalla händelserna "plumpa", men därifrån, till vad du kallar valfusk, är nog en ganska lång väg.
Behöver dom inte en elektriker på Timbro snart? Jag har hört att det är rätt mörkt där...
Anma
CITAT (Bengalow @ 11-02-2011, 23:26) *
Tidningen/arna kallar det valfusk, och du tar till pukor och trumpeter. Jag skulle på sin höjd kalla händelserna "plumpa", men därifrån, till vad du kallar valfusk, är nog en ganska lång väg.
/.../

Förlåt, i sak har du ju rätt kanske, jag vet inte, men ditt inlägg påminde mig allt för mycket om en annan som brukar hänga här ibland och jag blev så fruktansvärt full i skratt. Det fick mig att garva högt och nu tycker min man att jag flippat totalt, men det var det värt. biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 23:07) *
Tror du det beslutats om omval för skojs skull?

Här är bara några av de incidenter som skedde under valet:
http://hd.se/bjuv/2010/09/18/s-markt-god-m...lpte-karl-erik/
http://hd.se/landskrona/2010/09/10/politik...pa-nar-valjare/
http://lt.se/nyheter/1.946369-valfusk-vid-stadshuset
http://www.expressen.se/nyheter/1.2127792/...gas-for-valfusk
http://na.se/nyheter/orebro/1.946105-sahli...ola-polisanmald

Allt är anklagelser om valfusk!
Att någon blir anklagad för något är inte samma sak som att denne är skyldig!
Angående Mona Sahlin i Vivalla i Örebro så var valskolan i en lokal i Vivalla centrum. I Vivalla centrum var lokalen där förtidsröstningen skedde också belägen. Men Vivalla centrum är inte nått litet ställe, det är som ett litet köpcentrum. Ingenstanns i vallagen står det väl att man inte får ha valskola eller valkampanja i ett shoppingcentra?

Och ska vi börja tala om att det eventuellt bedrevs valpropaganda i röstlokaler, så kan jag berätta att när jag var på biblioteket ( där förtidsröstningen var belägen) såg en lokalpolitiker i klädd en jacka med partibeteckning på. Och hon var Moderat, inte socialdemokrat!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 11-02-2011, 23:26) *
Behöver dom inte en elektriker på Timbro snart? Jag har hört att det är rätt mörkt där...

När var det omval sist, kan du dra dig till minnes att det någonsin varit det tidigare? Som sagt, det finns en anledning till att det är det nu...

CITAT (Blomstertanten @ 11-02-2011, 23:30) *
Allt är anklagelser om valfusk!
Att någon blir anklagad för något är inte samma sak som att denne är skyldig!
Angående Mona Sahlin i Vivalla i Örebro så var valskolan i en lokal i Vivalla centrum. I Vivalla centrum var lokalen där förtidsröstningen skedde också belägen. Men Vivalla centrum är inte nått litet ställe, det är som ett litet köpcentrum. Ingenstanns i vallagen står det väl att man inte får ha valskola eller valkampanja i ett shoppingcentra?

Och ska vi börja tala om att det eventuellt bedrevs valpropaganda i röstlokaler, så kan jag berätta att när jag var på biblioteket ( där förtidsröstningen var belägen) såg en lokalpolitiker i klädd en jacka med partibeteckning på. Och hon var Moderat, inte socialdemokrat!

Är det inte just Vivalla som är den valkrets i Örebro där det nu blir omval?
Anma
CITAT (Huggorm @ 11-02-2011, 23:30) *
När var det omval sist, kan du dra dig till minnes att det någonsin varit det tidigare? Som sagt, det finns en anledning till att det är det nu...

Det kan ju också betyda att den här gången blev resultatet så jämt att man inte kan bortse från att ett eventuellt fusk eller påverkan har påverkat resultatet.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 11-02-2011, 22:46) *

Apropå hjälpsamhet när det gäller röstning via ombud så har jag egenhändigt slängt ut två sossedamer från min mors sjukrum. Detta hände inte vid senaste valet utan valet innan, några månader innan min mamma gick bort och hon var vid tillfället väldigt sjuk, trött och ledsen.
Vad hände ,jo när vi kom för att besöka mamma så befann sig två välkända valarbetare (för mamma okända människor) med papper och penna i högsta hugg i hennes rum. Innan vi hann ingripa hörde vi den ena säga "men lilla NN skriv på här nu, så snart du skrivit på får du vila".
Jag är ganska övertygad om att min mor inte var den enda patienten på sjukhemmet som fick besök av dessa damer. Tror kanske inte sådant beteende rent juridiskt kan kallas för valfusk, utan snarare i högsta grad plumpt, respektlöst och oetiskt, och säkerligen skrev en och annan sjuk gammal människa på damernas papper utan att ha en aning om vad det var dom signerade. Kan tillägga att min mamma aldrig någonsin i sitt liv röstat på socialdemokraterna tidigare och nu blev det i så heller det sista valet i hennes liv beroende på att vi råkade komma på besök just då.
Har en känsla av att jag berätta detta förut, men det tål att upprepas.
Gita
Anma
Säljer barnens saker

Det är inte rimligt att en person under cancerbehandling tvingas gå till socialen för att de varit sjuka för länge. Idag anser vissa på fullt allvar att det är rimligt. Andra tycker inte att det är ok, men tror inte på att så är fallet.
Till den andra gruppen vill jag säga att så är det. Så stelbenta är dagens sjukförsäkringsregler. Hur ofattbart det än må verka. För ofattbart är det.
Om FK bedömer att man inte riskerar att dö av sin cancer blir man utslängd ur systemet efter 2,5 år. Mitt i en pågående behandling. Helt utan att hänsyn tas till hur patienten mår.

Det är horribelt.
Rihane
Är kanske inte det som ni är ute efter men ändå:
Ramlade in på en blogg som länkade till den här facebookgruppen http://www.facebook.com/event.php?eid=1742...617&index=1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon