Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Gita
CITAT (Anma @ 05-02-2011, 17:05) *
Det vet vi ingenting om. Står inget annat än att de lever på sambons deltidslön. Min fråga var mera allmän och gällde inte bara just den här personen.

Nu går det faktiskt inte att ge ett allmänt svar, man måste veta hushållets gemensamma inkomster och i det här fallet överstiger den uppenbarligen normen för rätt till försörjningsstöd.

När det gäller att definiera fattigdom så anser jag att reell fattigdom inte förekommer i Sverige, ingen behöver som sagt svälta eller frysa (ja förutom uteliggare, där det i stort sett aldrig är brist på pengar som är problemet). Skall man definiera relativ fattigdom så blir det förstås knepigare då det beror på till vem/vad man relaterar. Det finns dom som anser sig fattiga om man inte ha råd med senste mobilmodellen eller jeans för tusen kronor paret.
Gita
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 05-02-2011, 11:58) *
Har man mindre än riksnormen (En beräkning gjord av Socialstyrelsen) så är man defintivt fattig!

Riksnormen 2011
Personliga kostnader inom norm
Hemmavarande barn och skolungdom
0 år 1–2 år 3 år 4–6 år 7–10 år 11–14 år 15–18 år 19–20 år
Livsmedel 730 830 850 1 080 1 140 1 310 1 520 1 540
dito utan lunch 600 660 680 840
Kläder/skor 300 400 400 430 480 500 530 530
Fritid/lek 40 130 130 250 360 430 440 450
Hygien (personlig) 540 480 120 80 90 140 190 190
Barn- o ungd.förs. 60 60 60 60 60 60 60 60

Summa pers. kostn. 1 670 1 900 1 560 1 900 2 130 2 440 2 740 2 770
dito utan lunch 1 540 1 730 1 390 1 660
Ensamstående
vuxen Samman-
boende
Livsmedel 1 640 2 670
Kläder/skor 530 1 060
Fritid/lek 400 810
Hygien (personlig) 260 580

Summa pers. kostn. 2 830 5 120

Gemensamma hushållskostnader inom norm
1 pers 2 pers 3 pers 4 pers 5 pers 6 pers 7 pers
Förbrukningsvaror 110 130 230 260 300 360 390
Dagstidn, tele, TV-licens 780 870 1 030 1 180 1 340 1 510 1 650

Summa gemens. kostn 890 1 000 1 260 1 440 1 640 1 870 2 040
Från Socialstyrelsen.se

Men nu är det så att alla kommuner inte har en socialbidragsnorm som följer riksnormen!
"Socialtjänsten kan beräkna beloppen i riksnormen till en högre eller lägre nivå om det finns särskilda skäl. Ett hushåll kan ha en högre kostnad än normalt för exempelvis mat, eller sakna en kostnad som ingår i riksnormen."Citatet hämtat från http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbi...orsorjningsstod
Självklart är det possitivt att beloppen kan bli högre, men hur ofta händer det? Och hur ofta händer det att beloppen blir lägre?
I Örebro till exempel har det varit så att man fått en korttidsnorm under 4 månader, då har man räknat bort allt utom livsmedel och hygien.
Då känner man sig nog rätt fattig i alla fall!

Fast nog borde beloppen du anger räcka både till skor och ketchup till makaronerna, inget överflöd eller lyx naturligtvis, . De som låter sina barn gå i urvuxna skor prioriterar fel.
Gita
Red Top
Om det är som du säger Gita, tycker du väl också att både Frälsningsarmén, Stadsmissionen, Rädda Barnen och Röda korset t ex, arbetar och sliter alldeles i onödan bland fattiga och sjuka svenskar, barn som äldre.

Men sanningen är den att vårt fantastiska svenska välfärdssystem, inkl den sociala tryggheten, håller på att krakelera inifrån och ut.

Det dröjer inte länge innan "överklasskärringarna" återigen kan sitta på sina cocktailpartyn och skryta om hur många smörgåsar de i sin välvilja har skänkt till nån stackars sate, som inte har vett nog att skaffa sig en hygglig inkomst. Eller dumma fruntimmer, som skaffar barn när de inte har råd.

Skål tamejfan!
Huggorm
CITAT (Red Top @ 05-02-2011, 17:40) *
Men sanningen är den att vårt fantastiska svenska välfärdssystem, inkl den sociala tryggheten, håller på att krakelera inifrån och ut.

Korrekt. Vi behöver ett nytt världskrig i Europa, så vi kan börja tjäna pengar igen. Dessutom skulle vi behöva stänga Kinas gränser, så vi slipper konkurrensen. Fram till dess får vi anpassa oss efter verkligheten.
Anma
Om det är som du säger Gita, tycker du väl också att både Frälsningsarmén, Stadsmissionen, Rädda Barnen och Röda korset t ex, arbetar och sliter alldeles i onödan bland fattiga och sjuka svensklar, barn som äldre.

Det dröjer inte länge innan "överklasskärringarna" återigen kan sitta på sina cocktailpartyn och skryta om hur många smörgåsar de i sin välvilja har skänkt till nån stackars sate, som inte har vett nog att skaffa sig en hygglig inkomst. Eller dumma fruntimmer, som skaffar barn när de inte har råd.

Skål tamejfan!

Skål för fan. För realismen.
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 05-02-2011, 17:34) *
Fast nog borde beloppen du anger räcka både till skor och ketchup till makaronerna, inget överflöd eller lyx naturligtvis, . De som låter sina barn gå i urvuxna skor prioriterar fel.
Gita

Jag påstår inte någonstans att den som får försörjningsstöd enligt riksnormen är fattig!!!!
Läs inlägget en gång till tack!
lamorran
Så länge vi har dessa två ( Reinfeldt och Borg ) vid rodret så får vi nog stå ut med att inte alla omfattas av deras välvilja. De har stora likheter med Siegfried och Roy , amerikanska illusionister dom kunde lura både skjorta och byxor av publiken.Vi får väl hoppas att det inte går lika illa som för Roy som till slut blev överfallen av en indoktrinerad och aningslös tiger.
gnon49
Går säkert att leva på normen men tufft blir det. Tror inte jag skulle klara av det. Matkontot skulle spricka efter halva månaden. Klädkontot skulle jag däremot klara med glans. Utan bil skulle jag inte klara mig heller. Så jag avundas verkligen inte dom som måste söka sig till socialen. Särskilt inte om man har barn. Att få sina barn utsatta för socialens granskande ögon kanske gör att man drar sig in i det sista för ett besök. För jag misstänker att man måste redovisa allt man äger o har o lite till, vilket väl är förståligt. Men särskilt trevligt kan det ju inte vara.
Huggorm
CITAT (lamorran @ 05-02-2011, 18:12) *
Så länge vi har dessa två ( Reinfeldt och Borg ) vid rodret så får vi nog stå ut med att inte alla omfattas av deras välvilja. De har stora likheter med Siegfried och Roy , amerikanska illusionister dom kunde lura både skjorta och byxor av publiken.Vi får väl hoppas att det inte går lika illa som för Roy som till slut blev överfallen av en indoktrinerad och aningslös tiger.

Vi får väll vara glada så länge inte camorran får fotfäste i landet
Anma
CITAT (lamorran @ 05-02-2011, 18:12) *

Eller så är det precis det vi får hoppas på.Annars en väldigt korrekt liknelse.
Blomstertanten
"Det sovande folket" av Fredrik Reinfeldt
CITAT
I kapitel 4 skriver Reinfeldt tio nya budord. De finns att läsa på sida 106. Det är även i detta kapitel vi får stifta bekantskap med argumentet att inget stöd över svältgränsen ska skattefinansieras. Detta för att inte ge folk en ”falsk trygghet”.

Här kan man ladda ner boken gratis
gnon49
Att välfärden crackelerar är allt att ta i. Däremot gör den det delvis i andra EU-länder. Många EU-länder skär för det vilda i den offentliga sektorn för att få bukt med skenande utgifter. Det har vi sluppit i Sverige. Sänkta löner o höjda skatter har vi klarat oss undan. Med få undantag har vi en bra välfärd i Sverige.
Anma
CITAT (gnon49 @ 05-02-2011, 18:50) *
Att välfärden crackelerar är allt att ta i. Däremot gör den det delvis i andra EU-länder. Många EU-länder skär för det vilda i den offentliga sektorn för att få bukt med skenande utgifter. Det har vi sluppit i Sverige. Sänkta löner o höjda skatter har vi klarat oss undan. Med få undantag har vi en bra välfärd i Sverige.

Vi är på väg dit, trots god ekonomi, och det är det som är så tragiskt.

Den som inte ser att vår välfärd rustas ner i rekordfart måste vara blind eller nåt. Eller bara naiv.

Det är mindre än 40% av de arbetslösa som är kvalificerade för A-kassa numera. Pga hårdare regler.
Det är hårdare regler för försörjningsstöd.
Sjuka människor utförsäkras med motiveringen att dagarna är slut, inte att sjukdomen blivit bättre och de flesta av dem får sämre ersättning som utförsäkrad, några får ingenting alls.
Och så vidare.
Den som inte ser vad som sker måste verkligen vara blind. Eller helt enkelt vägrar och se och väljer att skita i det, för det gäller ju inte dem!
xlxl67
Underbart! ... eller inte sleep.gif

”Men alla har vi väl producerat korkade saker under ungdomen” tänker du kanske nu – och ja, det är riktigt. Men i granskandet av denna text måste vissa faktorer beaktas. Fredrik Reinfeldt är inte 17 år, utan 28. Idéerna som presenteras i boken är inte hopsnickrade på ett pojkrum, utan under två år i den svenska riksdagen. Den tärande dispositionen, det skrattretande formatet och symboliken som nästintill spottas i ansiktet på läsaren är skapat helt utan självdistans – och försvaras i förordet med att boken ”drar i olika riktningar, den byter avsändarae [sic!] och stil flera gånger. När framtiden diskuteras räcker inte ett perspektiv och ett sätt att uttrycka sig.”
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 05-02-2011, 18:56) *
Underbart! ... eller inte sleep.gif

”Men alla har vi väl producerat korkade saker under ungdomen” tänker du kanske nu – och ja, det är riktigt. Men i granskandet av denna text måste vissa faktorer beaktas. Fredrik Reinfeldt är inte 17 år, utan 28. Idéerna som presenteras i boken är inte hopsnickrade på ett pojkrum, utan under två år i den svenska riksdagen. Den tärande dispositionen, det skrattretande formatet och symboliken som nästintill spottas i ansiktet på läsaren är skapat helt utan självdistans – och försvaras i förordet med att boken ”drar i olika riktningar, den byter avsändarae [sic!] och stil flera gånger. När framtiden diskuteras räcker inte ett perspektiv och ett sätt att uttrycka sig.”

Läser boken och det är frestande att skratta åt eländet, men det är ett skratt som fastnar i halsen crying.gif
Speciellt när man ser hur det blivit för många! sleep.gif
Huggorm
Kanske är ett välkommet avbräck från läsandet av "Maos lilla röda"?
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 05-02-2011, 19:42) *

Nämen det är en bok som jag missat!
Vem är författare? En bok du alltså rekommenderar?
Gita
Eller dumma fruntimmer, som skaffar barn när de inte har råd.

Där har vi en sak till som jag helt enkelt inte förstår. Hur i all världen tänker man eller tänker man inte alls när man medvetet sätter barn till världen när man inte har möjlighet att ge dem ett drägligt liv.
Gita
Red Top
CITAT (Gita @ 05-02-2011, 21:58) *
Där har vi en sak till som jag helt enkelt inte förstår. Hur i all världen tänker man eller tänker man inte alls när man medvetet sätter barn till världen när man inte har möjlighet att ge dem ett drägligt liv.
Gita

Nu får du väl ändå ge dig.

Käka lite gorgonzola och drick lite vin, så kanske du kan hålla fingrarna borta från tangentbordet.
gnon49

Men Ohly är väl inte kommunist numera? Eller? Han tog väl avstånd från den redan vid 50 år fyllda. Rena ungdomen.
Anma

Vad menar du?
Huggorm
CITAT (Anma @ 05-02-2011, 23:30) *
Vad menar du?

Att det känns nyskapande med propaganda som inte är kommunistisk
Anma
CITAT (Huggorm @ 05-02-2011, 23:35) *
Att det känns nyskapande med propaganda som inte är kommunistisk

Aha, du menar Herr statsministerns propaganda.
*Stintan*
Gita

blink.gif Det finns uppenbarligen mycket som du inte förstår.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 05-02-2011, 23:40) *
blink.gif Det finns uppenbarligen mycket som du inte förstår.

Nä, man brukar inte ha den förmågan när man aldrig behövt kämpa för något.
Blomstertanten
Gita

Du tror verkligen på fullt allvar att man kan planera sitt liv in i minsta detalj och att allt verkligen blir som man planerat? g.gif
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 05-02-2011, 23:50) *
Du tror verkligen på fullt allvar att man kan planera sitt liv in i minsta detalj och att allt verkligen blir som man planerat? g.gif

Om man anser barnen som en liten detalj, då har man helt klart ett innehållsrikt liv...
Anma
CITAT (Huggorm @ 05-02-2011, 23:58) *
Om man anser barnen som en liten detalj, då har man helt klart ett innehållsrikt liv...

De Cyniska oneliners mästare... Det är du det. biggrin.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 00:23) *
De Cyniska oneliners mästare... Det är du det. biggrin.gif

Du kan få bli min lärjunge om du vill coolgleam.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 06-02-2011, 00:30) *
Du kan få bli min lärjunge om du vill coolgleam.gif

There can only be one....

Alla andra är bara bleka kopior och jag har ingen lust att vara en blek kopia. flirting.gif
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 05-02-2011, 23:50) *

Ja, jag både hoppas och tror att de allra flesta människor faktiskt är kapabla att ta ansvar för sitt liv och barn är ingen liten detalj. Väljer man medvetet (eller av rent slarv) att sätta barn till världen när man inte klarar av att ta hand om eller försörja sig själv är man fruktansvärt egoistisk. Detta barn hamnar ju i underläge redan från start. Barn är enligt min mening ingen mänsklig rättighet utan en gåva, men också ett stort åtagande och absolut ingen liten detalj. (Naturligtvis kan barn komma till även om man gör allt för att skydda sig, men det är inte särskilt vanligt.)
Kom nu inte och påstå att jag anser att man måste vara rik eller höginkomsttagare för att skaffa barn för det menar jag inte, men jag anser att man måste klara av sitt eget liv samt ha en någotsånär stabil ekonomi och ett stabilt och någotsånär ordnat familjeförhållande innan man skaffar barn.
Gita
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 07:20) *
Ja, jag både hoppas och tror att de allra flesta människor faktiskt är kapabla att ta ansvar för sitt liv och barn är ingen liten detalj. Väljer man medvetet (eller av rent slarv) att sätta barn till världen när man inte klarar av att ta hand om eller försörja sig själv är man fruktansvärt egoistisk. Detta barn hamnar ju i underläge redan från start. Barn är enligt min mening ingen mänsklig rättighet utan en gåva, men också ett stort åtagande och absolut ingen liten detalj. (Naturligtvis kan barn komma till även om man gör allt för att skydda sig, men det är inte särskilt vanligt.)
Kom nu inte och påstå att jag anser att man måste vara rik eller höginkomsttagare för att skaffa barn för det menar jag inte, men jag anser att man måste klara av sitt eget liv samt ha en någotsånär stabil ekonomi och ett stabilt och någotsånär ordnat familjeförhållande innan man skaffar barn.
Gita

Det jag menar är att man kan ha en stabil ekonomi och ett stabilt, ordnat familjeförhållande när man får barn, men så händer det nåt som förändrar allt. Tex arbetslöshet, dödsfall, sjukdom, svek, otrohet, misshandel mm. Det var inte barnen jag syftade på med ordet detaljer!!!
Och hur vanligt det är att bli gravid trots skydd har jag ingen aning om, men vet av egen erfarenhet att det händer!
Red Top
Varför förutsätter du att människor skaffar barn av obetänksamhet eller slarv.

Det finns väldigt många som blir ensamstående pga av plötslig arbetslöshet, skilsmässa, sjukdom och dödsfall.

Men i din perfekta värd tar man förstås även med sådant i kalkylen. Även om det inte är så lätt att bygga upp en buffert redan i unga år.

Med tanke på dina uttalanden i vissa frågor här på forumet, får jag en bild av dig. Du är förmodligen en sur, bitter, gammal ungmö utan umgänge, som avundas alla lyckliga, frigjorda, empatiska människor.

De flesta kvinnor som fött barn brukar ha en mer ödmjuk inställning till tillvaron och sina medmänniskor. Ungefär som människor, som varit nära döden, men klarat sig.

Det enda du lyckas med är att reta gallfeber på oss andra; vilket förmodligen är meningen, eftersom det är det enda sättet du lyckas känna att du överhuvudtaget betyder något här i världen.

Jag tycker synd om dig.

Edit: Upptäckte nu att Blomstertanten hann före mig. Mitt inlägg är givetvis riktat till Gita.
Blomstertanten
Så här kan det vara att vara cancersjuk i Sverige
CITAT
Bröstcancer är oftast hormonkänslig och stimuleras att växa av kvinnans eget östrogen. Därför ordineras kvinnor som genomgått operation av bröstcancer en antiöstrogen behandling för att tillintetgöra eventuella kvarvarande tumörceller. Stora studier har visat att behandling under fem års tid minskar risken för återinsjuknande och spridning av cancern. Fler blir alltså botade och slipper dö i sjukdomen. Tyvärr får en mindre del av de kvinnor som behandlas påtagliga besvär från framför allt leder och senor. Detta normaliseras när behandlingen avslutas men kan medföra stora svårigheter att jobba heltid under behandlingstiden.
Ungefär var femte kvinna som behandlas med antiöstrogen av typen aromatashämmare behöver sjukskrivas på deltid under behandlingstiden. Ofta kan kvinnan arbeta deltid när arbetsgivaren anpassat arbetet och behöver bara sjukpenning till 25 procent.
Försäkringskassan godkänner inte att kvinnorna är sjukskrivna på 25 procent under behandlingstiden. I stället ska de söka tjänstledigt från sitt ordinarie arbete för att gå på introduktionsprogrammet på Arbetsförmedlingen.
Citatet hämtat ur brevet till Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson.

Cancerläkarnas brev till minister Ulf Kristersson
theseraphim
CITAT (Anma @ 03-02-2011, 18:47) *
Läste du artikeln?
Det lönar sig att arbeta. det har det alltid gjort, för de allra flesta. Allt annat är en jävla lögn från högern.

Självklart ska det löna sig att arbeta för annars så blir det som det var förut dvs att många hellre går på bidrag än tar småjobb för skillnaden var så liten...däremot så ska ersättning för en sjukpensionär inte vara allt för liten för den delen hellre och vara baserad på den lön personen haft. De som aldrig kunnat jobba däremot och inte har en lön att basera sig på bör väl få ett bidrag som motsvarar en ganska normal lön dvs kasnke inte 15000:- efter skatt eller så.
Det är väl ingen som innerst inne som vill att det ska löna sig att vara sjuk för det är ju inte därför man blir sjuk.
Gita
[quote name='Red Top' date='06-02-2011, 09:08' post='1360049']

Med tanke på dina uttalanden i vissa frågor här på forumet, får jag en bild av dig. Du är förmodligen en sur, bitter, gammal ungmö utan umgänge, som avundas alla lyckliga, frigjorda, empatiska människor.
/quote]
Tänk, det är nästan den bild jag får av dig förutom att jag uppfattar dig som en sur gammal gubbe (alltså
av det manlig könet, vilket givetvis kan vara fel) nåväl som en betonghäck som fastnat i cementen för bra länge sedan.
Sen tycker jag att din bild av människor som hjälplösa offer, varelser som varken vill, kan eller bör ta ansvar för sina egna liv, fatta kloka beslut m.m.är rätt föraktfull. De flesta av oss kan alldeles utmärkt ta hand om oss själva och även klara de svårigheter som mer eller mindre möter oss alla och jag vidhåller att det är fruktansvärt egoistiskt att sätta barn till världen om man inte ens från start är kapabel att ge dem ett bra liv.

Skall kanske korrigera din bild av mig en aning; kvinna, övre medelåldern, hyfsat välutbildad, fortfarande yrkesverksam med ett väldigt spännande, intressant och hyfsat välbetalt jobb, två nu vuxna barn som båda lyckats skapa de liv de vill ha. Kan tillägga att jag sedan nästan 40 å är lyckligt gift med den man som ända sedan tonåren varit och är min stora kärlek och bästa vän.

Så snälla du, ha gärna åsikter om mina åsikter, men ge dig inte på att försöka beskriva mig som person för det blir lika fel som förmodligen min bild av dig är.
Gita
*Stintan*
Hahaha riktigt underhållande att läsa hur olika saker och ting tolkas och hur folk uppfattar varandra (i synnerhet när bilden är helt uppåt väggarna fel).
Gita
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2011, 11:11) *
Hahaha riktigt underhållande att läsa hur olika saker och ting tolkas och hur folk uppfattar varandra (i synnerhet när bilden är helt uppåt väggarna fel).

Ja, jag tror faktiskt att det är en ganska god idé att låta bli att försöka beskriva varandra som personer.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 11:17) *
Ja, jag tror faktiskt att det är en ganska god idé att låta bli att försöka beskriva varandra som personer.
Gita

jo, det leder absolut ingen vart...
Gita
CITAT (Aqvakul @ 06-02-2011, 11:19) *
jo, det leder absolut ingen vart...

Ser man på.....det händer ju faktiskt att vi är överens, du och jag.
Gita
Anma
CITAT (theseraphim @ 06-02-2011, 10:17) *
Självklart ska det löna sig att arbeta för annars så blir det som det var förut dvs att många hellre går på bidrag än tar småjobb för skillnaden var så liten...däremot så ska ersättning för en sjukpensionär inte vara allt för liten för den delen hellre och vara baserad på den lön personen haft. De som aldrig kunnat jobba däremot och inte har en lön att basera sig på bör väl få ett bidrag som motsvarar en ganska normal lön dvs kasnke inte 15000:- efter skatt eller så.
Det är väl ingen som innerst inne som vill att det ska löna sig att vara sjuk för det är ju inte därför man blir sjuk.

Förut, innan Alliansen, fick en som inte hade SGI ut 7500:- som sjukpensionär om jag inte minns helt fel, är det för mycket?
Huggorm
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 12:56) *
Förut, innan Alliansen, fick en som inte hade SGI ut 7500:- som sjukpensionär om jag inte minns helt fel, är det för mycket?

Plus bostadsbidrag och andra tillägg då eller? Ingår hyran i de där 7500kr så känns det inte oskäligt generöst.
Anma
Då kan jag ju då konstatera att jag i alla fall hade rätt i att Gita aldrig behövt kämpa i sitt liv. Det förklarar en hel del.
Självklart har alla människor svårigheter i sitt liv, det har nog Gita också haft, det är inte det jag menar. Men alla kloka odliater förstår nog det utan att jag egentligen behöver förtydliga.

CITAT (Huggorm @ 06-02-2011, 12:59) *
Plus bostadsbidrag och andra tillägg då eller? Ingår hyran i de där 7500kr så känns det inte oskäligt generöst.

Ja, de där andra bidragen är ju inkomstbeprövade, som alla har rätt till.
Anma
Just det ja, Huggorm, den som blir utförsäkrad idag och inte har SGI får 4400:- ungefär, till att börja med. Kom då ihåg att man blir utförsäkrad för att man varit sjuk för länge. Inte för att man blivit bättre eller friskare. så småningom blir summan 0:- . Om man inte lyckas bli återförsäkrad eller få ett jobb. Fast man fortfarande är lika sjuk som innan.
Vi har ju minst en odliat som är på väg mot det ödet.
Huggorm
CITAT (Anma @ 06-02-2011, 13:12) *
Just det ja, Huggorm, den som blir utförsäkrad idag och inte har SGI får 4400:- ungefär, till att börja med. Kom då ihåg att man blir utförsäkrad för att man varit sjuk för länge. Inte för att man blivit bättre eller friskare. så småningom blir summan 0:- . Om man inte lyckas bli återförsäkrad eller få ett jobb. Fast man fortfarande är lika sjuk som innan.
Vi har ju minst en odliat som är på väg mot det ödet.

Life sucks, så är det bara
Red Top
CITAT (Gita @ 06-02-2011, 10:58) *
Tänk, det är nästan den bild jag får av dig förutom att jag uppfattar dig som en sur gammal gubbe (alltså
av det manlig könet, vilket givetvis kan vara fel) nåväl som en betonghäck som fastnat i cementen för bra länge sedan.
Sen tycker jag att din bild av människor som hjälplösa offer, varelser som varken vill, kan eller bör ta ansvar för sina egna liv, fatta kloka beslut m.m.är rätt föraktfull. De flesta av oss kan alldeles utmärkt ta hand om oss själva och även klara de svårigheter som mer eller mindre möter oss alla och jag vidhåller att det är fruktansvärt egoistiskt att sätta barn till världen om man inte ens från start är kapabel att ge dem ett bra liv.

Skall kanske korrigera din bild av mig en aning; kvinna, övre medelåldern, hyfsat välutbildad, fortfarande yrkesverksam med ett väldigt spännande, intressant och hyfsat välbetalt jobb, två nu vuxna barn som båda lyckats skapa de liv de vill ha. Kan tillägga att jag sedan nästan 40 å är lyckligt gift med den man som ända sedan tonåren varit och är min stora kärlek och bästa vän.

Så snälla du, ha gärna åsikter om mina åsikter, men ge dig inte på att försöka beskriva mig som person för det blir lika fel som förmodligen min bild av dig är.
Gita

giggle.gif Jag har inte på något sätt försökt beskriva dig. Jag talade bara om hur jag uppfattar dig.

Inte ändrade sig den uppfattningen efter ditt senaste surkärringsinlägg. whist.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 06-02-2011, 13:21) *
Life sucks, så är det bara

Menar du att det är ok att Sverige behandlar sina medborgare på det viset? Du har nog aldrig svarat direkt på den frågan.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 03-02-2011, 22:38) *
Det är väl mest i invandrartäta områden fattigdomen ökat. Det tar ju några år innan man byggt upp sin nya tillvaro och fått arbete. Till dess så är det ganska naturligt knapert i börsen. Är man inte inne i trygghetssystemet får, och har, man alltid fått leva på gränsen. Visst har sjukförsäkringssystemet försämrats, inte tu tal om annat, men i övrigt så är sig allt likt tycker jag. Att vi skall arbeta längre upp i åldrarna och höja pensionsålder verkar alla partier vilja, föruton vänsterpartiet kanske. Tror knappast vi kan förvänta oss några större reformer oavsett vem som styr Svedala. Tror faktiskt att Alliansen o socilademokraterna står varandra närmare än vad som skyltas med utåt. Ideologi är nog bra, men utan välajre är den intet värd. >Ompröva politiken är enda vägen och då sneglar givetvis socialdemokratin på alliansen politik för att utröna vad den har, som dom själva saknar i dagsläget. Sådan är politiken. Och skall väl så vara för att utvecklas.

Man gjorde ju jämförelser mellan Alliansen och S inför valet i höstas och i stort så delade dem åsikter i det mesta faktiskt.
Givetvis trissar de riktigt invandrartäta problemområdena upp statistiken ta tex Rosengård där arbetslöshet och fattigdom är utbrett. Att sen slå ihop all statistik till en gemensam klump är egentligen urbota dumt för det ger ingen precision för var man ska arbeta för att förebygga osv.
fuchsian
Har nu haft intressant läsning i denna tråd. Om politik säger jag inget, för där är jag novis, men det finns andra saker som jag reagerade på och det var ju att alla vi har inte fått likadan start i livet av olika orsaker, både goda och mindre bra. Man präglas rätt så mycket av det som man fick lära sig som barn, men det vuxna livet kanske inte stämmer alls med det man har planerat för???? crying.gif

Under resans gång händer det saker som man kanske hade undvikit om man hade vetat bättre, men det är ingen ursäkt, endast om man gör samma dumma fel om och om igen. Då kanske kan man stanna upp och tänka efter. Läste en bra bok som hette "Varför händer detta mig igen?", det var tänkvärt.
Barnen som föds, frågar inte alltid om det skulle passa nu eller senare, den saken får man ta hand om allteftersom och det är inte deras fel om livet tar en annan vändning man tänkt sig..... confused.gif

Från en dag till nästa kan ens värld bli så kaotiskt fel att man häpnar, men man får klara sig även i den situationen även att det ser välldigt mörkt ut.
Ingen passerar sin livscykel utan några som helst avvikelser, olyckor, sjukdommar ---- så tänk för er, ni som inte sitter där med smärtor och dyl. att ni är tills vidare lyckligt lottade, men utan den erfarenheten kan ni inte till fullo förstå dem som av er ligger välldigt illa till. .... yes.gif Dessa var mina tankar till denna debatt utan att peka ut någon, det var inte mitt huvudsyffte med detta inlägg. ..Fuchsian ....
Gita
CITAT (Red Top @ 06-02-2011, 13:22) *
giggle.gif Jag har inte på något sätt försökt beskriva dig. Jag talade bara om hur jag uppfattar dig.

Inte ändrade sig den uppfattningen efter ditt senaste surkärringsinlägg. whist.gif

Om du vore något klokare så behöll du din uppfattning om andra forummedlemmar för dig själv, det kan ju faktiskt vara så att dina "uppfattning" säger mer om dig själv än vad dom säger om andra.
Och som sagt, bemöt gärna mina inlägg i sak, trevligare dock om du kunde undvika att kalla inlägg som inte faller dig i smaken för "surkärringsinlägg" och dylikt,
Din uppfattning 0m mig är din ensak så länge du har vett att behålla den för dig självp
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon