Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
theseraphim
CITAT (herkules @ 08-02-2011, 09:30) *
medhåll, inte ens om vi byter färg på regeringen så kommer sjukreglerna att ändras speciellt mycket.
tror jag.

VAr det inte så bla när C Bildt hade varit statsminister och bla psykvården fick sig en jättereform och S protesterade högljutt men sedan när de fick makten så blev den än värre och än mer nedskärningar.
herkules
CITAT (theseraphim @ 08-02-2011, 09:36) *
VAr det inte så bla när C Bildt hade varit statsminister och bla psykvården fick sig en jättereform och S protesterade högljutt men sedan när de fick makten så blev den än värre och än mer nedskärningar.

jag kommer inte ihåg hur det var men det förvånar mig inte ett dugg om det var så.
den reformen kostade mer än den smakade, för patienterna och för personalen.
så sitter snillena i regeringen och tycker att de var så smarta och duktiga, politiker gör mig spyfärdig och jag är nog inte den enda i sverige som hyser ett ganska stort politikerförakt.

sen finns det bra politiker också, trist bara att de inte har något att säga till om.
Anma
CITAT (theseraphim @ 08-02-2011, 07:39) *
Det här med Fas3 och jobba som alla andra men bara få 3800 i lön är inget nytt, det gjorde jag för elva år sedan fast då var namnet olika. Man fick göra exakt samma sak som de andra, jobba i regel 9-17, fem dar i veckan och för det fick man 3200 om du var under 20.

Det är skillnad på att vara 40 och under 20. Eller?
Anma
Jag tror inte heller att sjukförsäkringen blir ändrad nämnvärt vid eventuell regeringsskifte, men jag tror ändå att stupstocken försvinner.

Men jag tror på vår förmåga, oss medborgares. Vi har mer makt än vi tror. Om vi protesterar tillräckligt högljudd måste de ändra sig. Tyvärr är det ett fåtal av oss som är intresserade av att protestera.

RESURS är ett ställe att börja att läsa på. Om man inte vet vad man kan göra.
Anma
En sann historia direkt ur verkligheten.

En person har sjukersättning och blir utförsäkrad i juni i år. Personen ringde i september till FK för att ta reda på vad som händer och vad som krävs. Svaret var enkelt. Personen kommer att bli utförsäkrad. Men har möjlighet att söka om permanent sjukersättning som förmodligen kommer att avslås men möjlighet har man i alla fall.

Personen ringer idag igen för att boka om ett tidigare inställt möte. Då kommer en massa information vad man kunde gjort, arbetsträning, och andra aktiva insatser för personen om det varit mer än 6 månader kvar före utförsäkring!!!
Nu är det för sent för det.

Så går det till i det här landet.

Man måste vara jävligt frisk för att orka vara sjuk.
theseraphim
Ursäkta mig Anma men den här frågan är inget påhopp eller så utan mer en fråga ställd av nyfikenhet. Okey here we go!

Jag vet ju att du vurmar för de utsatta och svaga i samhället dvs de som faller mellan stolarna(eller stollarna kanske:-)för det märks ju på dina inlägg som även om de är hjärtskärande så är de inte heller i propaganda form för något parti dvs det är mer ren humanism än politik som ligger bakom. Hur engagerad är du i riktiga livet utanför debattinlägg på tex Odla?

Detta är alltså ingen spydighet eller påhopp från min sida utan bara en vanlig fråga, det finns ju de som har en massa åsikter om allt och hur allt skulle bli bättre omd et var si och så men som inte engagerar sig. Sen finns det ju de som engagerar sig och skriver debattartiklar, insändare, skriver protestlistor, håller protestmöten osv.
Anma
CITAT (theseraphim @ 08-02-2011, 17:08) *
Ursäkta mig Anma men den här frågan är inget påhopp eller så utan mer en fråga ställd av nyfikenhet. Okey here we go!

Jag vet ju att du vurmar för de utsatta och svaga i samhället dvs de som faller mellan stolarna(eller stollarna kanske:-)för det märks ju på dina inlägg som även om de är hjärtskärande så är de inte heller i propaganda form för något parti dvs det är mer ren humanism än politik som ligger bakom. Hur engagerad är du i riktiga livet utanför debattinlägg på tex Odla?

Detta är alltså ingen spydighet eller påhopp från min sida utan bara en vanlig fråga, det finns ju de som har en massa åsikter om allt och hur allt skulle bli bättre omd et var si och så men som inte engagerar sig. Sen finns det ju de som engagerar sig och skriver debattartiklar, insändare, skriver protestlistor, håller protestmöten osv.

Jag är halvengagerad kan man säga. Och det är riktig analys att jag inte propagandar för varken den ena eller andra paritet, även om mitt hjärta ligger mer vänster än höger. Tack för den analysen, den var mer nyanserad och mycket mer verklighetsbaserad än vad jag blivit beskylld för tidigare.

Mitt sätt att debattera är inte alltid den bästa. Och jag kan bli heligt förbannad på att folk avfärdar faktauppgifter som osanningar eller överdrifter. Har en sak hänt har den hänt ,oavsett vad man tycker om det. Vad jag gör just på det här forumet är att jag försöker att få fler att förstå hur det ser ut. Dessutom har det blivit en kanal för all min frustration, på gott och ont.
När jag är som mest engagerad i debatten här på odla går nästan all min energi till det.

Utanför odla skriver jag ett och annat brev och är engagerad i några fall. I den mån jag kan, det är därför jag har insikt i flera olika fall. Jag vet ju om mer än de så kallade snyfthistorierna i kvällspressen. Jag önskar jag orkade och kunde göra mer.
Vad jag gör vill jag inte berätta mer om än så.

Jag tog inte din fråga som påhopp. Jag har mycket mer skinn på näsan än så och är inte så känslig, även om jag råkade låta bägaren rinna över i helgen. smile.gif
Gita
CITAT (Anma @ 08-02-2011, 17:31) *
Jag är halvengagerad kan man säga. Och det är riktig analys att jag inte propagandar för varken den ena eller andra paritet, även om mitt hjärta ligger mer vänster än höger. Tack för den analysen, den var mer nyanserad och mycket mer verklighetsbaserad än vad jag blivit beskylld för tidigare.

Mitt sätt att debattera är inte alltid den bästa. Och jag kan bli heligt förbannad på att folk avfärdar faktauppgifter som osanningar eller överdrifter. Har en sak hänt har den hänt ,oavsett vad man tycker om det. Vad jag gör just på det här forumet är att jag försöker att få fler att förstå hur det ser ut. Dessutom har det blivit en kanal för all min frustration, på gott och ont.
När jag är som mest engagerad i debatten här på odla går nästan all min energi till det.

Utanför odla skriver jag ett och annat brev och är engagerad i några fall. I den mån jag kan, det är därför jag har insikt i flera olika fall. Jag vet ju om mer än de så kallade snyfthistorierna i kvällspressen. Jag önskar jag orkade och kunde göra mer.
Vad jag gör vill jag inte berätta mer om än så.

Jag tog inte din fråga som påhopp. Jag har mycket mer skinn på näsan än så och är inte så känslig, även om jag råkade låta bägaren rinna över i helgen. smile.gif

Tänk, jag tror att det du kan påverka med alla dina inlägg här på Odla är minimalt. Du har här en fyra-fem påhejare - alltid samma personer. Så är det jag som hoppar in ibland med några invändningar mot dina inte alltid sakliga inlägg och det får dej att gå i taket till den grad att du "skriker" att du föraktar mig.
Övriga Odlaiter lär inte bry sig eller ens läsa vad du skriver.
Ute i verkligheten, i sammanhang där man verkligen har möjlighet att påverka, bör man nog ha en något mer ödmjuk och något mindre aggresiv debattstil för att nå framgång.
Gita
Anma
Han utnyttjades av regeringen.

Jamen så där ja.
Det är fler än jag som är arga.
gnon49
CITAT (Anma @ 08-02-2011, 19:07) *

Jamen så där ja.

Nja utnyttjades är nog fel ord, utom i aftonbladet förstås. Exempel är nog mer rätt. Sedan verkar ju killen vara på rätt väg. En tillgång för samhället om han lotsas rätt.
theseraphim
CITAT (gnon49 @ 08-02-2011, 19:29) *
Nja utnyttjades är nog fel ord, utom i aftonbladet förstås. Exempel är nog mer rätt. Sedan verkar ju killen vara på rätt väg. En tillgång för samhället om han lotsas rätt.

Det samma gäller nog de patienter som tex S använde sig av, man hör inte S föra deras talan längre:-(
Anma
Men om man lägger ihop det med länken från igår så är ju det hela ett stort misslyckande. Och klart man kan tolka det som att killen är på väg om man vill det! smile.gif
Han själv känner sig dock sviken.
Red Top
CITAT (Gita @ 08-02-2011, 18:48) *
Tänk, jag tror att det du kan påverka med alla dina inlägg här på Odla är minimalt. Du har här en fyra-fem påhejare - alltid samma personer. Så är det jag som hoppar in ibland med några invändningar mot dina inte alltid sakliga inlägg och det får dej att gå i taket till den grad att du "skriker" att du föraktar mig.
Ute i verkligheten, i sammanhang där man verkligen har möjlighet att påverka, bör man nog ha en något mer ödmjuk och något mindre aggresiv debattstil för att nå framgång.
Gita

Och det var ett fullständigt onödigt inlägg. nono.gif Du klarlade din inställning tillräckligt under den gångna helgen.

Tycker en av påhejarna. Som för övrigt kämpade starkt mot orättvisor, även på den tiden då jag var frisk.
Gita
CITAT (Anma @ 08-02-2011, 19:07) *

Jamen så där ja.

Han utnyttjades av Aftonbladet skulle jag vilja påstå och det ligger nog närmre sanning, om han nu inte fick en slant för att ställa upp förstås. Någonting som inte alls är ovanligt bland den typ av media som Aftonbladet och Expressen representerar.
Gita
Anma
Små förändringar i Sjukförsäkringen

På ett sätt är ju detta bra. Och det är att om oppositionen tar ordentligt tag i denna fråga, och några till så klart, så finns chansen att de inte förlorar nästa val. Man ska leva på hoppet har jag hört.
Cacki
Gita

Tror du att du är bättre på att påverka odlamedlemmar med dina inlägg då? Har du ö.h.t mött/hört Anma "ute i verkligheten"? Hur många av odlas medlemmar är det som inte läser/bryr sej mer om Anmas inlägg, än om dina? Hur vet du hur många "påhejare", om än i det tysta, som Anma har? Tycker du att dina inlägg alltid är sakliga? Och du...Ödmjukhet. Det borde väl i så fall gälla alla, även dej??
Anma
Ja, dom kan ju i alla fall inte skylla på att det saknas pengar i sjukförsäkringen.

En person har anmält finansdepartementet, staten, regeringen och dennes allianspartier genom finansminister Anders Borgs försorg, till gagn för finansdepartementet, Anders Borgs politiska parti och dennes allianspartier och Anders Borg själv för bedrägeri och svindleri.

"Ärende: Anmälan om att finansdepartementet, staten, regeringen och dennes allianspartier genom finansminister Anders Borgs försorg, till gagn för finansdepartementet, Anders Borgs politiska parti och dennes allianspartier och Anders Borg själv gjort sig skyldig till svindleri."

"Lagen säger att medborgarnas avgift till våra socialförsäkringar enbart skall finansiera socialförsäkringarna. Inget annat."

"Men staten tar systematiskt ut alldeles för mycket pengar i avgift för våra socialförsäkringar än t.ex. vad vår allmänna sjukförsäkring i själva verket kostar. Förfarandet är oetiskt och olagligt. Beteendet står i direkt strid mot lagstiftningen."

fuchsian
Anma,

Jag har följd hela tråden under helgen och jag vet med mig att det finns dom som blir inklämnda och inte får det de behöver, så det håller jag med dig om. Det är sorgligt att sjukvården har gått ner sig som den gjort, men jag har nog en mer optimisktisk bild av detta att de mesta kommer att fixas till.
Jag har varit i samma sits som du och utan en frisk person som såg till mitt bästa, skulle jag nog inte sitta här och må rätt så bra och känna med mig att ha lämnat det hela bakom mig.
Inte utan att det gör mig ont om er som lider ...... smiley_small_hug.gif ... Fuchsian .....
Huggorm
CITAT (Anma @ 08-02-2011, 20:20) *
Ja, dom kan ju i alla fall inte skylla på att det saknas pengar i sjukförsäkringen.

En person har anmält finansdepartementet, staten, regeringen och dennes allianspartier genom finansminister Anders Borgs försorg, till gagn för finansdepartementet, Anders Borgs politiska parti och dennes allianspartier och Anders Borg själv för bedrägeri och svindleri.

"Ärende: Anmälan om att finansdepartementet, staten, regeringen och dennes allianspartier genom finansminister Anders Borgs försorg, till gagn för finansdepartementet, Anders Borgs politiska parti och dennes allianspartier och Anders Borg själv gjort sig skyldig till svindleri."

"Lagen säger att medborgarnas avgift till våra socialförsäkringar enbart skall finansiera socialförsäkringarna. Inget annat."

"Men staten tar systematiskt ut alldeles för mycket pengar i avgift för våra socialförsäkringar än t.ex. vad vår allmänna sjukförsäkring i själva verket kostar. Förfarandet är oetiskt och olagligt. Beteendet står i direkt strid mot lagstiftningen."

Jag anar stora möjligheter till skattesänkning här naughty.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-02-2011, 20:31) *
Jag anar stora möjligheter till skattesänkning här naughty.gif

Ungefär så ja.
gnon49
CITAT (Anma @ 08-02-2011, 20:20) *

Var det inte G.P som använde pensionsfonderna till att förbättra sveriges ekonomi. Skäms på dig Göran Persson.
Irene_L
Gita

Jag svarar på det jag har rödfärgat i citatet.....
Gita....Hur vet du vad övriga Odlaiter tänker och läser!!! Jag läser vad som skrivs här även om jag inte skriver något! Och jag tycker det är starkt av Anma att orka kämpa och skriva för dom som har det jobbigt! Så prata inte vad vi "övriga odlaiter" tycker!!!
Anma
Och så en positiv nyhet också. Fick rätt i kammarrätten
Blomstertanten
CITAT (Anma @ 08-02-2011, 21:18) *
Och så en positiv nyhet också. Fick rätt i kammarrätten

tummenupp.gif
Men vansinnigt att man ska behöva "bråka" för att få sin rätt thumbdown.gif
Anma
CITAT (Blomstertanten @ 08-02-2011, 21:28) *
tummenupp.gif
Men vansinnigt att man ska behöva "bråka" för att få sin rätt thumbdown.gif

Sant. Och det är väldigt många som inte orkar bråka. Tyvärr.
Biggan_
CITAT (Irene_L @ 08-02-2011, 20:39) *
Gita....Hur vet du vad övriga Odlaiter tänker och läser!!! Jag läser vad som skrivs här även om jag inte skriver något! Och jag tycker det är starkt av Anma att orka kämpa och skriva för dom som har det jobbigt! Så prata inte vad vi "övriga odlaiter" tycker!!!

Jag håller med om detta!
Jag läser, men ger mig inte in i debatten!
Jag får väl vara en "påhejare" då, men jag tycker Anma är värd en jättekram och mer därtill, för sitt engagemang för dem som råkat illa ut på grund av vansinniga regler.
EsterM
CITAT (Biggan_ @ 09-02-2011, 00:11) *
Jag håller med om detta!
Jag får väl vara en "påhejare" då, men jag tycker Anma är värd en jättekram och mer därtill, för sitt engagemang för dem som råkat illa ut på grund av vansinniga regler.

Håller med till 100%
*Stintan*
Gita

Sen när blev du utsedd att vara talesman för övriga Odlaiter? Tala för dig själv du! För övrigt borde du se över din egen debattstil innan du uttalar dig om andras.
Alba
CITAT (Irene_L @ 08-02-2011, 20:39) *
.

CITAT (Biggan_ @ 09-02-2011, 00:11) *
Jag håller med om detta!

Här är en till påhejare.
Jag instämmer helt i vad Irene och Biggan säger.

Anma är värd all uppmärksamhet och jag tror vi är många som stöder henne.
Anma
Tack alla, inte bara för att ni stöder mig, mer för att ni stöder mig i det jag vill få fram. smile.gif
smiley_small_hug.gif

theseraphim
CITAT (Anma @ 09-02-2011, 12:04) *
Tack alla, inte bara för att ni stöder mig, mer för att ni stöder mig i det jag vill få fram. smile.gif
smiley_small_hug.gif

Inga problem, ärligt talat så spelar det ingen roll vilket parti man röstat på så vill man ju att alla ska behandlas på ett humant sätt. Sen tror jag det inte finns någon partiledare i riksdagen som sitter och gottar sig och tänker att nu jäklar ska vi göra det överjävligt för alla sjuka eller så.
Tack för dina sansade och politiskt neutrala inlägg plus att du tar dig tiden att låta andras talan och åsikter behandlas på ett värdigt och respektfullt sätt.
fuchsian
Hoppas att det ordnar sig för dig Anma ....... smiley_small_hug.gif önskar dig allt gott du kan få i livet, det ljusnar ska du se. Jag fattar inte att man blandar politik med sjukdommar??? Visserligen har det tagits dumma beslut, men det lilla jag hört så börjar det ljusna, utan att behöva byta regering.
Allt gott till dig och familjen ...... kompiskram.gif ...Fuchsian....
Anma
CITAT (fuchsian @ 09-02-2011, 19:50) *
Hoppas att det ordnar sig för dig Anma ....... smiley_small_hug.gif önskar dig allt gott du kan få i livet, det ljusnar ska du se. Jag fattar inte att man blandar politik med sjukdommar??? Visserligen har det tagits dumma beslut, men det lilla jag hört så börjar det ljusna, utan att behöva byta regering.
Allt gott till dig och familjen ...... kompiskram.gif ...Fuchsian....

Senast igår sa sjukförsäkringsministern Kristersson att det inte blir några större förändringar så det lär inte ljusna för de sjuka något vidare inte. Men den enas bröd den andres död... Eller hur det nu var.
Anma
Ännu en sk Snyfthistoria. Denna gången i tidningen Dagen, om det nu gör någon skillnad.
Utförsäkrade Lars-Gunnar Enqvist: ”Jag vet inte hur jag ska överleva”

"Hösten 2009 blev han friskförklarad av Försäkringskassan. Det hjälpte inte att hans läkare intygat att han inte kan arbeta.

Lars-Gunnar Enqvist har, med hjälp av sitt fackförbund, överklagat beslutet, först till förvaltningsrätten och nu senast till kammarrätten. Men han har inget större hopp om en förändring. Han hjärtopererades nyligen. Det gjorde att han i början av februari fick ut 4000 kronor från socialen. Men dessförinnan var det snålare, 1200 kronor i december och 700 kronor i januari.

Vad lever du på? Hur får du mat för dagen?- Ja, det är knappt man har mat för dagen. Jag har sålt allt jag äger och har. Min flickvän fick en stroke i januari i fjol. Då sa socialen att vi skulle leva på hennes sjukpenning på 10 000 kronor i månaden. Men hon har en dotter som studerar i Stockholm och som hon betalar underhåll för. Nu har Lars-Gunnar och hans sambo flyttat isär, av ekonomiska skäl, och han bor hos en kompis. - Det sägs att alla ska ha existensminimum på 3 800 i månaden. Det är bara blaha, blaha. Det är inget som jag har fått i alla fall, säger han."

faith
CITAT (Alba @ 09-02-2011, 10:16) *
.

Här är en till påhejare.

Red Top
CITAT (gnon49 @ 08-02-2011, 20:37) *
Var det inte G.P som använde pensionsfonderna till att förbättra sveriges ekonomi. Skäms på dig Göran Persson.

Jomen, visst var det så. Och det får pensionärerna lida av än i dag, eftersom de pengar som "lånades" aldrig har återförts till pensionsfonderna. Varken av den dåvarande regeringen eller nuvarande.

Detta gör ju att pensionärerna fått det ännu sämre i förhållande till alla andra, med tanke på alla frikostiga skattesänkningarna till folk, som har förmånen att kunna arbeta.

Och än värre blir det i framtiden när alla ur generation "jätteproppen Orvar", dvs 40-talisterna gått i pension.

Då räcker inte de pengar långt, som sextiotalisterna och övriga betalar in. Ännu ett problem, som står för dörren och alla blundar för.

Jag undrar när den dagen kommer, då även politiker kan ha lite framförhållning, och inte bara planera kortsiktigt för den innevarande mandatperioden.
Bettis
CITAT (Alba @ 09-02-2011, 10:16) *
.
Här är en till påhejare.

här är en till tummenupp.gif
fuchsian
Red Top,

Så mycket har jag hängt med att det du skrev i ditt inlägg väntar jag med fasa ------ crying.gif det har jag uppfattat och känner rädsla inför, inte enbart det som gäller mig utan alla de som föddes under -40 och 50- talister. Om den grymma prognosen går i uppfyllelse så gud bevare människan.... fear.gif .

Anma,

Allt ljus till dig, du är en modig kvinna trots allt du går igenom. Jag beundrar din kämparanda, även att det borde inte vara så svårt, det räcker nog med smärtorna du har ...... kompiskram.gif ---- Fuchsian ......
Anma
Ni som tycker att något bör göras mot utförsäkringarna och det här systemet, något kan göras, om inte annat så är det bra att så många som möjligt ställer upp för att visa att detta är inte okej!!

Annandag Påsk, olika orter och städer över hela landet kommer det att anordnas manifestation. Det som behövs är att så många människor som möjligt ställer upp på de sjuka och lägger några timmar av sitt liv på att visa att man stödjer kampen mot de sjuka sjukförsäkringsreglerna.

Läs mer här: Påskuppror mot utförsäkringarna
*Stintan*
CITAT (fuchsian @ 10-02-2011, 11:11) *
Red Top,

Så mycket har jag hängt med att det du skrev i ditt inlägg väntar jag med fasa ------ crying.gif det har jag uppfattat och känner rädsla inför, inte enbart det som gäller mig utan alla de som föddes under -40 och 50- talister. Om den grymma prognosen går i uppfyllelse så gud bevare människan.... fear.gif .

Anma,

Allt ljus till dig, du är en modig kvinna trots allt du går igenom. Jag beundrar din kämparanda, även att det borde inte vara så svårt, det räcker nog med smärtorna du har ...... kompiskram.gif ---- Fuchsian ......

Vad har du att vara rädd för? Ni har väl myglat undan så att ni klarar er. Det är ju delvis på grund av er skattefifflare som det blir mindre pengar till statskassan och därmed mindre pengar till pensioner mm. Din falskhet har visst inga gränser.
gnon49
En rejäl manifestation mot nuvarnade sjukersättningssystem är inte fel. Alliansen behöver sig en knäpp på näsan och inse att reforman var ett hastverk. Även socialdemokratin kan få sig en känga som beredde vägen för reformen. Återför tidsbegränsningen och när man väl blir utförsäkrad så skall man ha en ersättning som man kan åtminstone leva på. Tuffare regler i sjukersättningssystemet går att kombinera med en bra o rättvis sjukersättning, bara politikerna lägger manken till. Men intresset hos våra riksdagspartier verkar lågt. Är ju ingen stor väljargrupp det handlar om, tycks dom resonera.
Anma
Det finns en ny diagnos som börjat användas. Det heter "Försäkringskasseutlöst depression".
Finns mer att läsa om man googlar på Försäkringskasseutlöst depression.

fuchsian
CITAT (*Stintan* @ 10-02-2011, 12:04) *
Vad har du att vara rädd för? Ni har väl myglat undan så att ni klarar er. Det är ju delvis på grund av er skattefifflare som det blir mindre pengar till statskassan och därmed mindre pengar till pensioner mm. Din falskhet har visst inga gränser.

Jag tänker mycket längre än till mig själv. Jag har läst om Anmas kamp och flera andras och jag är inte gjort av sten utan har mycket känslor och tycker att det är så orättvist mot dessa som hamnar i kläm eller/och har dessutom så ont.
Jag vet vad ett helvetisk smärta innebär IRL, har haft det själv. Man behöver inte för det att låtsas som det regnar, falsk? Det är det minsta jag är, för jag har mycket känslor och erfarenhet om att livet kan vara för jävligt för dem som lider. Det finns flera i min IRL som har råkat få det ena och det andra och jag sviker dom inte, gör mitt så gott det går.
Du ska inte angripa min person och det jag har! Det handlar inte om mig utan Anma och alla de andra, förstår du det? Jag är en hel annan diskussion som inte hör hit. ... Fuchsian .....
fuchsian
CITAT (Anma @ 08-02-2011, 21:30) *
Sant. Och det är väldigt många som inte orkar bråka. Tyvärr.

Det är ju så att man orkar inte och har man inte nån bredvid sig som orkar ta den biten, så går det nog, men ensam, nej, många lägger ner det för de har endast ork så mycket att bara orka leva och stå ut med i sin vardag.
Där stämmer det bra in det du säger ---- försäkringskasseutlöst depression.

Visserligen är det bra att det finns kontroll för myglare och div. arbetskygga, men nån måtta borde det vara. Trots allt de flesta som hamnar i detta är/har varit ett bra tag sjuka och försökt bot, men när det inte kanske finns just då, är det fel, helt totalt fel att bli behandlade på detta vis. .Fuchsian ....
fuchsian
CITAT (gnon49 @ 10-02-2011, 12:16) *
En rejäl manifestation mot nuvarnade sjukersättningssystem är inte fel. Alliansen behöver sig en knäpp på näsan och inse att reforman var ett hastverk. Även socialdemokratin kan få sig en känga som beredde vägen för reformen. Återför tidsbegränsningen och när man väl blir utförsäkrad så skall man ha en ersättning som man kan åtminstone leva på. Tuffare regler i sjukersättningssystemet går att kombinera med en bra o rättvis sjukersättning, bara politikerna lägger manken till. Men intresset hos våra riksdagspartier verkar lågt. Är ju ingen stor väljargrupp det handlar om, tycks dom resonera.

Det är något att tänka på. Sätta press åt dom så att det blir lättare för de som är verkligen illa ute och sjuka. Man måste skala bort de som inte är mer än arbetsskygga och hittar på. Känner till fall, så tar inte det ur luften och det gjorde mig piss off när den personen skrattande ringde och berättade om detta. Fyj ..... devil.gif Sedan dess undvek jag personen, men det blev sedan så att personen råkade illa ut -- olycksfall. ..Fuchsian .....

ANMA,

Du har många som vill stödja dig även att de inte skriver just nu, men många vill dig endast väl. Allt kan inte kläs i ord.
Jag ställer upp till en manifestation för denna sakens skull --- det är en jädrans otyg.
Anma
Alliansen lovar förändrad sjukförsäkring
Det är rubriken på artikeln, men lite dubbla budskap där, tror jag.
Red Top
Minst sagt dubbla budskap. Dessutom verkar Ulf Kristersson inte fatta någonting.

"Ulf Kristersson konstaterar att det är ett stort problem att människor kan få mindre pengar när de går över till arbetsmarknadspolitiska åtgärder.- Då bygger vi in incitament för att gå tillbaka till sjukförsäkring och det måste vi se över."

Det är väl för bövelen inte pengarna det handlar om, när människor söker sig tillbaka till sjukförsäkringen. Det handlar ju om att de är för sjuka för att arbeta.
fuchsian
CITAT (Red Top @ 11-02-2011, 00:11) *
Minst sagt dubbla budskap. Dessutom verkar Ulf Kristersson inte fatta någonting.

"Ulf Kristersson konstaterar att det är ett stort problem att människor kan få mindre pengar när de går över till arbetsmarknadspolitiska åtgärder.- Då bygger vi in incitament för att gå tillbaka till sjukförsäkring och det måste vi se över."

Det är väl för bövelen inte pengarna det handlar om, när människor söker sig tillbaka till sjukförsäkringen. Det handlar ju om att de är för sjuka för att arbeta.

Bakom varje "sjukdomsfall, olycksfall, oändliga smärtor" ---- finns en människa, som ska få den hjälpen den behöver --- rehab. ---smärtlindring--och mer därtill, och det viktigaste ---- se på den människans bästa behov, och det är inte att puffa in henne/honom till ett arbete som de inte orkar och kan pga. att man är så sjuk att där ska man se till att personen får behålla sin ersättning för att kunna leva från ena dagen till den andra.
Varför är detta så svårt att fatta???? confused.gif men vi andra ska inte nöja med att våra medmänniskor mår så dåligt. .Fuchsian....
*Stintan*
CITAT (fuchsian @ 11-02-2011, 09:02) *
Bakom varje "sjukdomsfall, olycksfall, oändliga smärtor" ---- finns en människa, som ska få den hjälpen den behöver --- rehab. ---smärtlindring--och mer därtill, och det viktigaste ---- se på den människans bästa behov, och det är inte att puffa in henne/honom till ett arbete som de inte orkar och kan pga. att man är så sjuk att där ska man se till att personen får behålla sin ersättning för att kunna leva från ena dagen till den andra.
Varför är detta så svårt att fatta???? confused.gif men vi andra ska inte nöja med att våra medmänniskor mår så dåligt. .Fuchsian....

Det kan du ju fråga dom som röstade på alliansen i senaste valet! För det är väl dom du menar med vi andra!
theseraphim
Ja det är väl som vanligt med politik i Sverige(och en stor del av världen) oavsett politisk inriktning så är det pengar som styr i första hand. Alla lovar en massa inför valen och när de väl får makten så drljer det något halvår så säger de
"ja, att göra om systemet kommer kosta mer än vad vi först beräknade och vi får börja med att undersöka ärendet och det kommer en fristående kommision/grupp göra och det beräknas ta ca 2 år sedan ska det göras en propostion och förslag som ska gå till riksdag/regering för slutlig utredning för att sedan röstas på...."

Nu fick jag kanske inte allt i rätt ordning men ni förstår vad jag menar hoppas jag:-) Man behåller det som den förra regeringen skapade med någon mindre ändring, de stora vallöftena läggs på utredning vilket brukar ta något år minst(ungefär så lång tid det brukar ta för väljarna att hitta någon annan fråga som är i toppfokus)för när det gått tillräckligt länge så behöver man inte uppfylla sina vallöften till 100% eftersom de är bortglömda.
Politiken är en fin bransch, tror tom den internationella vapenhandeln är ärligare för där så hymlar de iaf inte med vad de sysslar med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon