Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Gita
Alliansen drar i från, större än regeringspartierna även utan kd.

http://www.dn.se/nyheter/politik/s-inte-la...-storsta-parti/

Gita
malarmaster
jag förstår att man väljer foto för att passa reportaget men finns det inga foton på löfven där han ser åtminstone lite glad ut?
å andra sidan har han väl inget att glädjas åt,allt går s emot... Ulf
sparvuggla
CITAT (malarmaster @ 26-02-2016, 16:17) *
jag förstår att man väljer foto för att passa reportaget men finns det inga foton på löfven där han ser åtminstone lite glad ut?
å andra sidan har han väl inget att glädjas åt,allt går s emot... Ulf

Men nu är du lite fel ute. Det är ju dom som har regeringsmakten!

Högerborgare röstades ut redan 2014!!! Det gläder nog väldigt många.
Gita
CITAT (sparvuggla @ 26-02-2016, 18:56) *

Nej, det är du som är fel ute, ganska mycket så. Löfven och Co sitter i en helt maktlös minoritetsregering (en lam anka), därav nuvarande förödande och trista läge.
Gita
Gossen Ruda
Nåja, det hade inte blivit roligare med en högerledd minoritetsregering som är det andra alternativet. Åtminstone så länge vi dels har en fastlåst blockpolitik och dels ett nynazistiskt parti som vågmästare. Fast det är meningslöst att prata opinionsundersökningar när det är över 2 år till nästa val. De förändrar inget i riksdagen.
malarmaster
CITAT (sparvuggla @ 26-02-2016, 18:56) *

men en maktlös regering... de har ju ingen majoritet och kan därmed inte göra något om inte alliansen tillåter det. därav följer att s är tvungen att i de flesta frågor förhandla och deala med alliansen.oftast först efter att ha kört över mp som skall föreställa regeringspartnern.
det ger ju en regering med ingen egen vilja och det kan ju tyckas vara bra för oppositionen.
Men saken är ju den att vi hade behövt en handlingskraftig regering som tar itu med de stora problem som bara växer.Alliansen vill ju ofta tvärtom mot regeringen och kompromisserna blir usla.
men kanske har löfven nu börjat tänka om,i veckan fick Ylva Johansson ansvaret över bostads o skolpolitik,därmed är MP.s två ministrar satta under förmyndare. Har löfven en tanke med detta? Åker MP snart ut? kravet på regeringsombildning växer ju hela tiden internt. Ulf
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 26-02-2016, 21:41) *
Nåja, det hade inte blivit roligare med en högerledd minoritetsregering som är det andra alternativet. Åtminstone så länge vi dels har en fastlåst blockpolitik och dels ett nynazistiskt parti som vågmästare. Fast det är meningslöst att prata opinionsundersökningar när det är över 2 år till nästa val. De förändrar inget i riksdagen.

nej,läget i riksdagen går ju inte att göra något åt,det krävs ett nyval för att förändra maktbalansen.
när det kommer återstår att se,balansen skjuts hela tiden åt alliansens favör men de lär inte heller få majoritet vid ett val.
Det handlar helt enkelt om vem som först räcker ut handen till åkesson,alliansens flyktingpolitik som regeringen nu tvingats med på gör ju åkesson betydligt mer vänligare inställd till en alliansregering.
MP o V är ju redan avhängda i den debatten.
skulle alliansen lägga fram en gemensam budget är det troligt att SD röstar för den och alliansen skulle då kunna regera med ett passivt stöd från SD.
Troligast är dock att man väntar till valet 2018,maktbalansen lär väga över ännu mer till alliansens fördel och kanske s tar reson och lämnar mp åt sitt öde. Sd tycks ju också minska i popularitet över tiden.
Att det inte funkar med mp är ju uppenbart,ikväll gick Fridolin åter igen ut med egna utspel,nu om att vi måste öka flyktingmottagningen...
pratar de inte internt i regeringen? Ulf
Mjärden
Om vi tittar på några andra frågor än flyktingpolitiken, så har regeringen genomfört både bra och dåliga saker.
Det som varit dåligt är eftergifter till Miljöpartiet, som mer och mer framstår som landsbygdens och låginkomsttagarnas fiende. Först kom bensinskattehöjningen, som dock ännu inte slagit igenom fullt ut tack vare lågt världsmarknadspris (med ett råoljepris på 0 kr skulle bensinen kosta 8 kr/l) Detta drabbar låginkomsttagare och fattigpensionärer liksom det senaste förlaget att subventionera bilar med lite utsläpp och straffa dem med högt utsläpp. Det drabbar oss som inte har råd att köpa nyare dyrare bilar utan tvingas köra gamla bilar.
Det som varit bra är två saker som regeringen genomfört; borttagande av den bortre parentesen i sjukförsäkringen och ingen skatt på pensioner upp till 10 000 kr/månad. Det hjälper visserligen inte fattigpenisonärer med nettopensioner på 6-8000 kr/månad men är ett steg i rätt riktning.
Jag skulle inte gråta om Miljöpartiet trillade ur riksdagen nästa val, snarare tvärtom, inte heller Centern heller för den delen, de har ju mist sin legitimitet sen de skrotade sin grundideologi decentralismen.

malarmaster
varken c eller mp lär åka ur riksdagen,de har sina kärnväljare och centern är som det ser ut stabila.
Då är väl frågan om Kd hänger med in i riksdagen efter nästa val,troligt är att med så låga siffror de har hoppar även en del kärnväljare av till något annat alliansparti och det skulle ju vara dödsstöten.dock ökar ju allianspartierna även utan kd i opinionsmätningarna.
mp får känna på hur det är att sitta i en regering där man inte passar in och där deras frågor testas mot verkligheten. Hittills har det bara inneburet problem.
Det jag mest fascineras av är dock det obefintliga samarbetet mellan de två regeringspartierna.löfven sneglar åt vänster för att se vad Jonas tycker,samtidigt som löfven också tvingas snegla åt allianspartierna för att inte bli överkörd av dem o sd. Mp tycks därmed hamna med egen politik i limbo,hörd av ingen.
Men mest fascineras jag över att Löfven utnämnt Ylva till förmyndare för Mp och att mp tycks nu föra en egen flyktingpolitik stick i stäv mot s.
Sprickan vidgas.... Ulf
Gossen Ruda
Jo, KD är snart avhängda. Den nya partiledaren har kanske skrämt bort vissa väljare. Men blockpolitiken består ändå med SD som vågmästare. Om inte S byter partiledare, Löfvén är inte dålig men lite gubbig. För min del skulle jag nog föredra Ygeman, han verkar stabil och duktig. Och är yngre... Kunde nog bli en svår nöt för högern.
Gunilla T
CITAT (Mjärden @ 02-03-2016, 00:23) *
Om vi tittar på några andra frågor än flyktingpolitiken, så har regeringen genomfört både bra och dåliga saker.
Det som varit dåligt är eftergifter till Miljöpartiet, som mer och mer framstår som landsbygdens och låginkomsttagarnas fiende. Först kom bensinskattehöjningen, som dock ännu inte slagit igenom fullt ut tack vare lågt världsmarknadspris (med ett råoljepris på 0 kr skulle bensinen kosta 8 kr/l) Detta drabbar låginkomsttagare och fattigpensionärer liksom det senaste förlaget att subventionera bilar med lite utsläpp och straffa dem med högt utsläpp. Det drabbar oss som inte har råd att köpa nyare dyrare bilar utan tvingas köra gamla bilar.
Det som varit bra är två saker som regeringen genomfört; borttagande av den bortre parentesen i sjukförsäkringen och ingen skatt på pensioner upp till 10 000 kr/månad. Det hjälper visserligen inte fattigpenisonärer med nettopensioner på 6-8000 kr/månad men är ett steg i rätt riktning.
Jag skulle inte gråta om Miljöpartiet trillade ur riksdagen nästa val, snarare tvärtom, inte heller Centern heller för den delen, de har ju mist sin legitimitet sen de skrotade sin grundideologi decentralismen.

Ja, livet är orättvist. Säga vad man vill om pågående klimatförändringar men de kommer i alla fall att drabba alla rättvist.
Mjärden
CITAT (Gunilla T @ 02-03-2016, 11:40) *
Ja, livet är orättvist. Säga vad man vill om pågående klimatförändringar men de kommer i alla fall att drabba alla rättvist.

Du menar att det är rättvist att de som bor i lågland drabbas av översvämning, att de som råkar ut för stormar pga klimatet är rättvist osv...
Gunilla T
Njaa...uttryckte mig luddigt. Det jag menade är att konsekvenserna av planetens uppvärmning drabbar alla oavsett vilka ekologiska avtryck vi lämnar, de som är minst skyldiga drabbas förstås mest.

Våra utsläpp ökar och så fort politiken försöker göra något så klagas det, som om man inte ser eller förstår kopplingen mellan våra beteenden och den pågående uppvärmningen. Alltid är det någon som känner sig orättvist behandlad och tycker att någon annan skall fixa vårt gemensamma problem. "Någon annan" strategin har aldrig fungerat, inte i något sammanhang och det räcker som bekant inte med LED lampor och sopsortering.
Gita
CITAT (Gunilla T @ 03-03-2016, 09:00) *
Njaa...uttryckte mig luddigt. Det jag menade är att konsekvenserna av planetens uppvärmning drabbar alla oavsett vilka ekologiska avtryck vi lämnar, de som är minst skyldiga drabbas förstås mest.

Våra utsläpp ökar och så fort politiken försöker göra något så klagas det, som om man inte ser eller förstår kopplingen mellan våra beteenden och den pågående uppvärmningen. Alltid är det någon som känner sig orättvist behandlad och tycker att någon annan skall fixa vårt gemensamma problem. "Någon annan" strategin har aldrig fungerat, inte i något sammanhang och det räcker som bekant inte med LED lampor och sopsortering.

Enl. de flesta forskare så har jordens medeltemeperatur inte ökat överhuvudtaget de senaste 18 åren.
Så klart att vi skall vara rädda om den enda jord vi har men låt oss inte drabbas av s.k. klimatpanik!
Gita
Gossen Ruda
De flesta forskare menar visst att medeltemperaturen ökar medans några inte håller med. Vi får se i framtiden vem som har rätt, det är stora svårigheter att få fram relevanta mätdata. Tyvärr är det också så att vissa av tvekarna är mer eller mindre köpta av kol och oljemaffian.
Aqvakul
CITAT (Gita @ 03-03-2016, 10:04) *
Enl. de flesta forskare så har jordens medeltemeperatur inte ökat överhuvudtaget de senaste 18 åren.
Så klart att vi skall vara rädda om den enda jord vi har men låt oss inte drabbas av s.k. klimatpanik!
Gita

Fel, fel, fel! Alla är överens om att den ökat, men några har andra förklaringar, typ ändrad solinstrålning eller "naturliga fluktuationer".... Ha gärna åsikter, men utgå från fakta!
Gunilla T
CITAT (Gita @ 03-03-2016, 10:04) *
Gita

Nu blir jag förvånad Gita, trodde du var samhällsintresserad och påläst.

Generallt är nog den diskussionen avslutad för länge sedan, att vi har av människan orsakade klimatförändringar är de flesta numera överens om.

Men undantag finns, en grupp är konspirationsteoretikerna som inte tror på vare sig månlandningen, att Elvis är död eller att tvillingtornen i NY utsattes för en terrorattack. Du skulle väl kalla dem foliehattar..

Den andra kategorin är de som Ruda nämner, de som har fingrarna i syltburken och där varje inskränkning för att hejda uppvärmningen ses som ett hot mot den egna förmögenheten. Den gruppen vet men betalar ofantliga summor för att vilseleda allmänheten.

Jag har ingen lust att försöka övertyga någon som anser att klimatförändringar är en åsikt och som använder den slitna frasen klimatpanik. Den floskeln användes flitigt i debatten förut som ett sätt att få tyst på motståndaren när sakargumenten inte räckte till.
sparvuggla
CITAT (Aqvakul @ 03-03-2016, 10:30) *
Fel, fel, fel! Alla är överens om att den ökat, men några har andra förklaringar, typ ändrad solinstrålning eller "naturliga fluktuationer".... Ha gärna åsikter, men utgå från fakta!

Det är ytterst sällan det händer.
Frågan är om det finns kvar någon seriös klimatforskare som fortfarande tvekar.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 03-03-2016, 10:30) *

Sakta i backarna, magistern och alla andra tvärsäkra! Jag talar om ökning av jordens medeltemperatur sedan 1997 fram till idag. Inga tillförlitliga mätningar som t.ex NASAs satelitmätningar pekar på några höjningar.
De senaste 100 åren så har temeraturen dock ökat mellan 0.5 - 0.7 grader, detta baserat på mätningar vid jordytan och då svårt att räkna bort störninga/värmekällor såsom städer m.m.

Du talar om fakta, du får gärna visa på den fakta du grundar ditt påstående på.
Gita
Gunilla T
CITAT (Gita @ 03-03-2016, 21:51) *
Sakta i backarna, magistern och alla andra tvärsäkra! Jag talar om ökning av jordens medeltemperatur sedan 1997 fram till idag. Inga tillförlitliga mätningar som t.ex NASAs satelitmätningar pekar på några höjningar.
De senaste 100 åren så har temeraturen dock ökat mellan 0.5 - 0.7 grader, detta baserat på mätningar vid jordytan och då svårt att räkna bort störninga/värmekällor såsom städer m.m.

Du talar om fakta, du får gärna visa på den fakta du grundar ditt påstående på.
Gita

Källkritik bästa Gita smile.gif du har lyckats hämta din information från en privat blogg som drivs av en rättshaverist som ägnat de sista 10 åren med att försöka bevisa den stora konspirationen. Han bombarderar tidningarnas insändarsidor, ibland flera gånger i veckan, med sina fantasier, han är fullständigt besatt av klimatfrågan.

Här får du en länk till NASA och den fakta du efterfrågar.

http://climate.nasa.gov/
sparvuggla
CITAT (Gunilla T @ 04-03-2016, 07:50) *
Källkritik bästa Gita smile.gif du har lyckats hämta din information från en privat blogg som drivs av en rättshaverist som ägnat de sista 10 åren med att försöka bevisa den stora konspirationen. Han bombarderar tidningarnas insändarsidor, ibland flera gånger i veckan, med sina fantasier, han är fullständigt besatt av klimatfrågan.

Den beskrivningen passar också på en sverigedemokrat............. Fast då handlar det inte om klimat
Gossen Ruda
Knappast förvånande, de flesta fattade att det var ett tillfälligt tapp just när flyktingkrisen var som värst.
Gita
CITAT (Gunilla T @ 04-03-2016, 07:50) *

Befinner mig just nu på resa i Afrika med en urusel mobil internetuppkoppling, återkommer med svar när jag får tillgång till internet minst en timme i sträck.
Gita
Gossen Ruda
Hörde och såg just på Rapport att det har aldrig varit så varmt på norra halvklotet som nu, dvs sen vi började mäta. Tom plusgrader vid nordpolen och isfritt vid Svalbard.
Huggorm
Men här i Sverige är det kallt och snöigt som vanligt. Den globala uppvärmningen är global med undantag för Skandinavien där allt är som vanligt.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 07-03-2016, 21:47) *
Men här i Sverige är det kallt och snöigt som vanligt. Den globala uppvärmningen är global med undantag för Skandinavien där allt är som vanligt.

I Malmö kör vi snölöst... wink.gif
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2016, 21:30) *
Hörde och såg just på Rapport att det har aldrig varit så varmt på norra halvklotet som nu, dvs sen vi började mäta. Tom plusgrader vid nordpolen och isfritt vid Svalbard.

Ja, jag såg också inslaget, uppvärmningen i Alaska har de senaste 60 åren varit dubbelt så stor som i övriga USA. Polerna drabbats hårdast och det är vad vetenskapen hela tiden påpekat. Global uppvärmning fördelar sig inte jämt över planeten.

Vi behöver polerna och deras klimat för att ha de gynnsamma förhållanden vi blivit vana med, de är oerhört viktiga för livet på planeten. Det kalla och salta vattnet som möter Golfströmmen i norr är själva pumpen som håller igång vattenmassorna. Nu smälter landisen och förutom havsvattenhöjningen minskar salthalten och öppet vatten binder värme istället för is som reflekterar bort värme från jordytan. Det blir en återkopplingseffekt som fortsätter oavsett om vi lyckas minska koldioxiden i atmosfären. Tundran börjar också smälta och läcker metangas som varit lagrad i permafrosten. Metangas är en mera potent växthusgas än koldioxid.

Skadas Gofströmmen så kan vi se framemot mycket kallare och ogästvänligare klimat här i norr.

Och år 2015 blev tyvärr ett nytt rekordår, 0.9 graders temperaturhöjning sedan 1880.
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 07-03-2016, 21:47) *

Det kanske känns så men faktum är att hela landet har över normal medeltemperatur.
Det är så lätt att vänja sig, tänk på hur marsmånader var förr. Senare år har vi haft extremt varma mars.
Bengalow
Det är nog som man "minns". Själv hade jag en arbetskamrat som påstod, att det aldrig regnade på somrarna när hon var liten. Människan har ett gott sinne, och de goda minnena är övervägande...på gott och ont.
Gossen Ruda
Till för några år sen brukade jag vintertid köra bilen över isen fram till sommarstugan, isen brukade vara 30-40 cm tjock, ibland ännu mer. Sen dess har jag knappast ens vågat gå på isen. OM det funnits någon is alls.
Bengalow
Tja, inte blir man modigare med åren...och inte tror jag heller att du gjorde det varje år, men en gång då och då, kanske. De minnena är förstås starkare än då du tvingades att köra runt på vägen, som är den vanliga rutten.
Hade det varit så som du säger, så har medeltemperaturen ökat med 10 grader - inte 0,9 som redovisats. Du är i klass med min arbetskamrat vad beträffar minnet.
sparvuggla
Nu handlar det inte längre om moderaterna som trådskaparen vill, men det är mycket rött på alla kartor.

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/201601

https://nsidc.org/arcticseaicenews/2016/03/...sea-ice-extent/

http://data.giss.nasa.gov/gistemp/maps/
Gossen Ruda
Några bilder. Först vintern 08-09. Timmerhämtning med trädgårdstraktor 090208. Isen ca 15-20 cm.

Vintern 09-10. Bilen fick agera timmersläpare. Isen 30-40 cm. 100316

Vintern 10-11. Bilsläpande igen. Isen återigen 30-40 cm. 110123

De följande 2 vintrarna dög isen till promenader, de därpå följande inte till något sådant om det ens fanns is.
Elisabeth-Västkustkolonisten
När jag tänker tillbaka tull min barndom eller ungdomsåren så hade vi i byn i föralperna så mycket snö att man idag inte kann förreställa sig det.

Ett av mina barn bor i närheten av Garmisch Partenkirchen. Förut var hela området ett vintersportområde. Denna vintern hade dom knappt snö. Eftersom tourismus där är väldigt viktig så är det förödande.

Redan för omkring 15 år sedan sa jag att klimatet ändras. Sambon tyckte att jag inbillar mig det men det gjorde jag inte.

Men nu pratar man om kossor som bovar istället för att tänka på hur mycket folk flyger och far runt jordklotet.

När dom hade klimatmötet i Paris förra året så kom alle med flyg och im det så bara var för en dag. Sen flög man hem igen och 2 dagar senare dit igen. Men för oss skall dom tala om vad vi får göra eller inte devil.gif

Elisabeth
Bengalow
Jo, nog är det så! Men det ni skriver om kallas "naturliga variationer". Alla som levde under andra världskriget kommer ihåg vintrarna 1941-42 - dom kallaste i mannaminne. Men hur var det 1943, 1944 osv? Varmare? Kallare?
Jag tror nog att "varma" vintrar är tillgodo. Mindre eldande = mindre utsläpp av rökgaser = koloxid.
sparvuggla
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-03-2016, 17:57) *
När jag tänker tillbaka tull min barndom eller ungdomsåren så hade vi i byn i föralperna så mycket snö att man idag inte kann förreställa sig det.

Ett av mina barn bor i närheten av Garmisch Partenkirchen. Förut var hela området ett vintersportområde. Denna vintern hade dom knappt snö. Eftersom tourismus där är väldigt viktig så är det förödande.

Redan för omkring 15 år sedan sa jag att klimatet ändras. Sambon tyckte att jag inbillar mig det men det gjorde jag inte.

Men nu pratar man om kossor som bovar istället för att tänka på hur mycket folk flyger och far runt jordklotet.

När dom hade klimatmötet i Paris förra året så kom alle med flyg och im det så bara var för en dag. Sen flög man hem igen och 2 dagar senare dit igen. Men för oss skall dom tala om vad vi får göra eller inte devil.gif

Elisabeth

Du har en poäng där, men för att anknyta till moderaterna igen så flyger ;-) dom i taket om man nämner ordet flygskatt.
Och förresten, senaste mätningen var S störst igen..........
Gunilla T
CITAT (Bengalow @ 08-03-2016, 15:35) *
Tja, inte blir man modigare med åren...och inte tror jag heller att du gjorde det varje år, men en gång då och då, kanske. De minnena är förstås starkare än då du tvingades att köra runt på vägen, som är den vanliga rutten.
Hade det varit så som du säger, så har medeltemperaturen ökat med 10 grader - inte 0,9 som redovisats. Du är i klass med min arbetskamrat vad beträffar minnet.

Minnet är inte den bästa kamraten men här tror jag Ruda har alldeles rätt, dessutom bildbevis. En grads uppvärmning låter inte mycket, kanske bara trevligt om det blir varmare här i Norden.

Men i klimatsammanhang är det ofantligt mycket, med 10 graders uppvärmning i vår del av världen skulle inte Skandinavien vara beboeligt längre.

Här lite av de konsekvenser som redan drabbat planeten och olika scenarier vid några få graders uppvärmning.

http://www.wwf.se/vrt-arbete/klimat/konsek...ekvenser-klimat

Gossen Ruda
Man får tänka på att vi pratar om medelvärde. Vi har haft kallt ett tag nu men det är ännu kallare i Nordamerika. Däremot har Japan haft en väldigt varm vinter och vår, körsbärsträdsblommningen, sakura, har redan börjat. Det beror på jetstömmarnas läge.
malarmaster
jet o havsströmmar förespås ändra läge beroende på hur mycket is det finns vid polerna. Minskar ismängden där flyttas de olika strömmarna,t.ex kommer golfströmmen att avstanna (vilket redan märkts vid mätningar).
för Skandinaviens del är detta dåliga nyheter då det troligen blir kallare vintrar och regniga o svala somrar.
SMHI har olika modeller hur det kan bli. Att klimatförändringarna dock redan är i full gång ser vi ju runt om i världen,frågan är bara hur fort det går.Att medeltemperaturen stadigt ökar visar ju mätningar...

Avseende trådens egentliga fråga så ligger s enligt Novus idag på 24,1%,alltså samma låga värde som tidigare mätningar indikerat. Nu öppnar dessutom starka krafter inom s för att slänga ut mp. Något som tidigare anats iom att Ylva Johansson blev överminister för mp:s ministrar,man hyser alltså misstroende mot mp och deras regeringslojalitet.
Alliansen o s i samarbete? med s som ensam regeringspartner,precis denna modell som tidigare förespråkats.
I detta läge bäst för Sverige och vi får betydligt bättre politik,särskilt som politiken kan genomföras vilket i dagsläget är kört. Ulf
Gossen Ruda
Senaste Sifotningen är ingen god läsning för högersinnade. Visserligen är M störst men bara 0,7 %-enheter. Kd är avpolletterade och L snart likaså. S ökar igen efter bottennoteringen. Undrar hur målarn skall bortförklara det här?
segelbåt
Opinionsundersökningar skall man ta med en stor nypa salt, den ena är ju värre än den andre.

Här är Nyheter Idag/Sentios senaste (mars 2016) :

Vänsterpartiet 7,0
Socialdemokraterna 22,1
Miljöpartiet 6,1

Centerpartiet 5,3
Liberalerna 4,2
Moderaterna 22,7
Kristdemokraterna 3,3

Sverigedemokraterna 24,0

Piratpartiet 1,0
Feministiskt Initiativ 3,3

http://nyheteridag.se/moderaterna-okar-tre...grationsfragan/
malarmaster
vilken undersökning hänvisar du till? senaste Sifo publicerades 15/2,någon nyare hittar jag inte såvida det inte publicerats någon idag.
Där går s fram marginellt men fortfarande 6% under valresultatet,övriga partier ser jag inga större rörelser på,v backar,mp går fram något. L ligger stadigt kvar sedan valet på sina runt 6%. Kd ligger under spärren men det gjorde de även innan valet men fick som vanligt lite stödröster o klarade sig kvar.hur framtiden blir för dem återstår att se,minskar de ytterligare i opinionen så lär deras väljare gå till andra allianspartier.
SD hoppar lite fram o tillbaks men har tydligt ökat sedan valet enl. mätningar.
Följer tendensen i övriga europa där liknande partier skördar stora framgångar,nu senast i Tyskland där de ökar stort.orsaken är givetvis flyktingpolitik o den stress som den orsakar samhället,tyskarna uppges vara bekymrade för bostadsbrist,arbetslöshet o en tilltagande islamisering.precis som här mao.
Merkels politik med öppna gränser gör ju inte läget bättre.
malarmaster
CITAT (segelbåt @ 13-03-2016, 22:31) *
Opinionsundersökningar skall man ta med en stor nypa salt, den ena är ju värre än den andre.

Här är Nyheter Idag/Sentios senaste (mars 2016) :

Vänsterpartiet 7,0
Socialdemokraterna 22,1
Miljöpartiet 6,1

Centerpartiet 5,3
Liberalerna 4,2
Moderaterna 22,7
Kristdemokraterna 3,3

Sverigedemokraterna 24,0

Piratpartiet 1,0
Feministiskt Initiativ 3,3

http://nyheteridag.se/moderaterna-okar-tre...grationsfragan/

en väldigt stor nypa salt då endast 766 personer har svarat i en webbundersökning dvs det saknas troligen flera åldersgrupper bl.a äldre som inte använder webben.
ulf
malarmaster
gossen bör förbereda sig på att s kommer att backa ytterligare . I en intervju igår med svetsarn där han ville att staten skall ge mer pengar åt landsting o kommuner för mer personal o flyktingkostnader öppnades det upp för skattehöjningar.vi vet vad folket säger om skattehöjningar o försämrad egen standard.
Med de satsningar han vill göra ihop med de redan stora underskott som nu byggs upp kommer det inte att räcka med några punktskattehöjningar.
Troligen ryker resterande del av ROT-avdragen,jobbskatteavdragen plockas tillbaka åtminstone delvis,bensin o energiskatter höjs m.m. Det visar sig när vårbudgeten börjar diskuteras men i dagsläget har han ingen majoritet för sina förslag. Hotet om en gemensam alliansbudget ligger ju också kvar och jag vet att det arbetas på en sådan.
Så ett ev. nyval kan åter vara på tapeten... Ulf
Gossen Ruda
Du drömmer, målarn. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.3022676...-tydlig-vinnare
malarmaster
att moderaterna är en tydlig vinnare? vad det det du ville poängtera? så TS har rätt,moderaterna är största parti och alliansen leder blockpolitiken. att löfven lyckats ta en procent sedan förra mätningen men att kompisarna på vänstersidan samtidigt tappat betyder ju bara att en del inom vänsterblocket prioriterat om.
lika är det på allianssidan,m går fram på övriga allianspartiers bekostnad.
SD ökar marginellt och vid ett val måste alltså resterande partier ta hänsyn till sd,de kommer i så fall att ha väldigt många mandat i riksdagen vilket betyder att chansen för endera blocket att bilda regering utan sd:s samarbete börjar närma sig noll.
precis den utveckling vi ser i många länder där liknande partier som sd nu sitter i regeringsställning.
guldläge för åkesson och en mardröm för övriga.
Så trots att regering och allians kommit överens om en hårdare flyktingpolitik inverkar det inte på sd:s siffror.
min fråga har jag ställt förut: vilket block blir det första att bjuda in Åkesson? Det blocket blir nästa regering. Ulf
Gossen Ruda
Jag ser nästan oavgjort i toppen. Det är bara en handfull personer som representerar 0,7%. Man får se på trenden långsiktigt. Som att KD verkar definivt avhängda, under 4%. Räknar man bort dem så är rödgröna sidan störst. Men inget block har majoritet, långt ifrån. Inte ens om M skulle gå ihop med SD, att L eller C skulle vara med i en sån allians är otroligt. Den enda majoritetsbildningen är S+M, men det hade nog blivit mer problem än nu med S+MP. Kaoset fortsätter. Men jag hoppas du inser att en regeringfällning som du och andra jepper siktar på skulle inte göra någon förändring.
malarmaster
nej,inte om du inte går till nyval.den fördelning som finns i riksdagen just nu går inte att göra något av såtillvida du inte snackar med sd.
Hur ett resultat efter ett ev. nyval ser ut är ju mera osäkert.
ett nyval innebär ju att alliansen blir tvungna att snabbt enas om ett program och budget.
För väljarna är det nog mest intressant då de ju sett hur nuvarande regering inte klarar av läget.
det är också tveksamt om mp hoppar på regeringståget igen då de blivit rejält överkörda i flera av sina hjärtefrågor.
Jag ser inte att regeringen kan presentera ett gemensamt program att gå till val på utan då blir det som innan att varje parti går till val på sitt program. Det har ju hittills inte varit så lyckat för mp.
därför är min förhoppning att ett rejält alliansprogram får många att skifta sida.Om det räcker till egen majoritet är däremot tveksamt,det håller jag med om. Men i min värld är det i så fall bättre att snacka med åkesson . det kan absolut inte bli sämre än dagsläget.
flyktingpolitiken är ju ändrad till EU:s miniminivå så SD är relativt nöjt.
Sedan måste du inse att det är stor skillnad mellan ett samarbete och att sitta i regering.
Alliansen skulle aldrig erbjuda sd till regering men man kan gott ha en uppgörelse i vissa frågor. Allt handlar ju inte om invandringspolitik.Vad det handlar om är ju att få igenom politiken i riksdagen och att en budget kan godkännas av en majoritet.Som det är nu står allt still då Löfven hellre snackar med Sjöstedt än alliansen.
Det bästa alternativet i nuläget hade faktiskt varit s som ensam regering och ett samarbete med alliansen.
Då hade en mittenpolitik kunnat föras och Sverige kommit framåt igen. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon