Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2017, 13:43) *
Stämmer bra. Tänk bara på Westerbergeffekten vid valet 1985. FP steg från 4 till 14%, mest pga Westerberg.

Lite utanför ämnet, men menar du inte tack vare? på grund av är ju något negativt.
segelbåt
CITAT (Mjärden @ 07-06-2017, 13:14) *
För att återgå till M och AKB, så tror jag inte att de kan vända opinionen i någon större omfattning till valet utan att byta ut AKB. Det stora problemet är inte vad hon säger utan på vilket sätt det framförs. Jag har sett förklaringar att hon "saknar genomlysning", men för att tala klarspråk så ser hon sur ut. Man kan inte rå för sitt utseende, men som partiledare spelar det väldigt stor roll för väljarna vilken framtoning man har och tyvärr så saknar AKB den vinnande framtoningen. Jag tror att M skulle kunna vinna tillbaka många väljare från SD till valet, om man bytte till en partiledare som gick hem i stugorna.

Jag tror inte det hjälper att hon gjort en "Hägglund" hemma i köket, svårt att se att hon skulle kunna vara en motor i Alliansen inför valet.

Folk som väljer parti pga politikers utseende istället för deras politik bör genast bli av med sin rösträtt.
Mjärden
CITAT (segelbåt @ 07-06-2017, 17:37) *
Folk som väljer parti pga politikers utseende istället för deras politik bör genast bli av med sin rösträtt.

Det har inte med själva utseendet att göra utan den framtoning, utstrålning, förtroendeingivande som gör att man fattar tycke för det budskap som framförs tex kan det finnas politiker som kanske tom är fula, som går hem hos väljarna, Men som AKB vara född med mungipor som pekar neråt signalerar "surhet", men det är hon givetvis inte. Med 30 år i politiken är hon mycket kunnig på hela den politiska skalan, men det hjälper inte, om det lilla extra saknas för att vinna folks förtroende. Jag har dock ingen kunskap om Moderaterna har någon ersättare att kasta in och få "Reinfelteffekt" inför valet, men som läget ser ut nu riskerar man att förbli tredje största parti.

ps. "båten" skulle det vara en ruta att kryssa i på valsedeln att man röstar efter utseende.
segelbåt
CITAT (Mjärden @ 07-06-2017, 19:42) *
Det har inte med själva utseendet att göra utan den framtoning, utstrålning, förtroendeingivande som gör att man fattar tycke för det budskap som framförs tex kan det finnas politiker som kanske tom är fula, som går hem hos väljarna, Men som AKB vara född med mungipor som pekar neråt signalerar "surhet", men det är hon givetvis inte. Med 30 år i politiken är hon mycket kunnig på hela den politiska skalan, men det hjälper inte, om det lilla extra saknas för att vinna folks förtroende. Jag har dock ingen kunskap om Moderaterna har någon ersättare att kasta in och få "Reinfelteffekt" inför valet, men som läget ser ut nu riskerar man att förbli tredje största parti.

ps. "båten" skulle det vara en ruta att kryssa i på valsedeln att man röstar efter utseende.

Framtoning, utstrålning, nedåtpekande mungipor etc är samma sak som att rösta pga utseende. Låter man detta påverka sitt politiska ställningstagande är man en idiot och bör omyndigförklaras.

Man kunde ju införa ett kunskapstest (ett politiskt körkort) för att få vara med och leka vart fjärde år.
Mjärden
CITAT (segelbåt @ 07-06-2017, 19:57) *
Framtoning, utstrålning, nedåtpekande mungipor etc är samma sak som att rösta pga utseende. Låter man detta påverka sitt politiska ställningstagande är man en idiot och bör omyndigförklaras.

Man kunde ju införa ett kunskapstest (ett politiskt körkort) för att få vara med och leka vart fjärde år.

Jag bara försöker förklara hur villkoren för en offentlig person som partiledare fungerar, fö tycker jag att AKB är en stilig kvinna bara det att hon inte passar till partiledare.

Just nu har jag dock ingen uppfattning om det är bra eller dåligt hur det går för Moderaterna - måste se hur det politiska landskapet utvecklar sig framåt valet.

Men Du håller kanske till på den kanten och kanske har önskemål om hur det skall gå för Moderaterna ?
segelbåt
CITAT (Mjärden @ 07-06-2017, 20:18) *
Jag bara försöker förklara hur villkoren för en offentlig person som partiledare fungerar, fö tycker jag att AKB är en stilig kvinna bara det att hon inte passar till partiledare.

Just nu har jag dock ingen uppfattning om det är bra eller dåligt hur det går för Moderaterna - måste se hur det politiska landskapet utvecklar sig framåt valet.

Men Du håller kanske till på den kanten och kanske har önskemål om hur det skall gå för Moderaterna ?

Jag håller inte till på någon kant annan än min egen. Hur det går för moderaterna struntar jag i. Men som vi redan visste är det C och SD som de moderata röstarna flyr till:

Sen valet 2014 har Moderaterna tappat 3,6 procentenheter av sina väljare till Centerpartiet.
2,1 procentenheter av partiets väljare har gått till Sverigedemokraterna.

Annat intressant i dagens SVT Nyheter är att SD ökar kraftigt bland väljare med utländsk bakgrund.

CITAT
SD ökar kraftigt bland väljare med utländsk bakgrund

10,3 procent av kvinnor med utländsk bakgrund har störst sympati för Sverigedemokraterna. Det visar SCB:s partisympatiundersökning.

I maj 2014 hade partiet 1,6 procent stöd bland kvinnor med utländsk bakgrund. I dag är det 10,3 procent som har störst sympati för Sverigedemokraterna i riksdagen.

Bland män med utländsk bakgrund har partiet gått från 2,5 procent till 15,4 procent sen maj 2014.

Till gruppen med utländsk bakgrund räknas personer vars båda föräldrar är födda utomlands. Personer som har en förälder född i Sverige ingår i gruppen med svensk bakgrund, oavsett om personen själv är född i Sverige eller utomlands.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-okar-...d-utrikes-fodda

Så SD verkar ta igen det som moderaterna tappar, om man nu skall räkna ihop dessa 2 partier.

malarmaster
...och tänk vilken potentíal ett parti har som kan värva röster bland väljare med utländsk bakgrund. Man kan snart lätt bli ett majoritetsparti.
problemet är väl bara att partiets politik syftar till att förhindra folk utifrån att komma hit? blir ju en konstig effekt. kommer man att omvärdera politiken? fri invandring?
Så snart ersätts åkesson av Ali och hans polare Mustafa,ahmed och imamen från mosken nere på hörnet.
Det måste ju kallas för integration.
hade ingen aning att det var SD:s plan. Briljant!! åkesson måste totalt omvärderas,det är ju så här det skall gå till.
Mjärden
Jag tror inte det är den senaste vågen invandrare, som sympatiserar med SD. Men då jag har ett flertal bekanta och jobbarkompisar med invandrarbakgrund från Balkan och övriga Europa och vet hur många resonerar skulle jag tro att det är från den gruppen som SD kan hämta väljare.
Men enl den senaste mätningen av SCB har SD rasat kraftigt och är nere på tredjeplatsen igen: OBS RÄTTELSE. DEN HÖGRA SPALTEN ÄR SYMPATISÖRER - INTE FÖRRA MÄTNINGEN !

S 31,4 - 31,1
M 21,0 - 18,1
SD 13,5 - 18,4
C 11,0 - 11,3
V 7,1 - 6,3
L 5,7 - 5,0
Mp 5,0 - 4,5
Kd 3,1 - 3,2

S, M, V, L och Mp har ökat jft med partisympatisörerna, undrar vart SD,s ras på 5 % tagit vägen, M såklart men resten ?
Undrar vad det beror på, kanske uppmärksamheten kring AKB och Björklund ? Vad gäller V tror jag de inkasserat en del sympatier ang vinstbegränsningen, då många inte köper det skräckscenarium som målas upp.
Gunilla T
SD har minskat med 5 procentenheter, inte 5 procent.

http://skillnadmellan.se/skillnaden-mellan...h-procentenhet/

Hukar mig...
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 08-06-2017, 11:00) *

Hukar mig...

Var det du som påpekade skillnaden till SVT? Igår läste jag artikeln som länkas till ovan och reagerade på just att de skrev att partierna sjunkit två procent eller tre procent, medan de menade procentenheter. Men när jag kollar nu har de varit inne och rättat artikeln.
Mjärden
CITAT (Gunilla T @ 08-06-2017, 11:00) *

Hukar mig...

Det var en nyhet för mig, det som de flesta i dagligt tal säger är procent, men att de menar procentenhet, det har jag också gjort.
Bengalow
Det är väl inte så svårt! Den ena siffran är mätt mot hela valmanskåren, den andra mot sitt eget antal. Att gå ner från 22 till 20% är ett tapp på ~10 % av sitt väljarstöd, men bara 2% mätt mot alla väljare.
Gossen Ruda
Jooo. Det är viktigt med pocenten, Helge. biggrin.gif
Gossen Ruda
Målarn har ju trummat in att högern går framåt i Europa och vänstern går tillbaka. Nu blev det tvärtom i Storbrittannien. Tories backar och Labour går framåt.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2017, 20:04) *
Målarn har ju trummat in att högern går framåt i Europa och vänstern går tillbaka. Nu blev det tvärtom i Storbrittannien. Tories backar och Labour går framåt.
Men inte tillräckligt för att ge maktskifte.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2017, 20:04) *

Du bör nog ställa dig frågan om vad valet handlade om.
tories (med may) ville ha en hård brexit. Det var det som May ville gå till val på.
felsatsning från hennes sida vilket alltså resulterade i ett minskat stöd.
nu lär det bli mjukare förhandling om brexit då oppositionen blir starkare.
Labour gick framåt men förra valet gjorde de ett katastrofval och Englands valsystem är uppbyggt likadant som USA:s ( USA kopierade) vilket alltså ger konstiga effekter. nästa val kan det bli att Labour återigen blir utskåpade.
Men det som är intressant är att brexitmotståndarna inte kunde förmå sig att rösta på Labour vilket troligen hade gett dem majoritet.det var istället de förra Ukip som vände tillbaks till Labour.
de blev nu bortsopade i parlamentet .
Storbritannien kommer fortsätta att ha tories vid makten,med majoritet med hjälp av tories på Nordirland.
Så,ruda,visst gick Labour framåt men fick ingen majoritet som det alltså fanns utrymme för.
Labour körde ett litet sidospår med vänsterretorik vilket troligen skrämde bort brexitmotståndarna.
detta var ju ett extraval vilket gjorde att frågorna som togs upp inte handlade om vanlig politik utan om just hur brexit skall genomföras.
Labour har ju accepterat brexit men vill alltså ha ett vettigt avtal till skillnad mot may.
få se vad det slutar i.
skulle motsvarande situation uppstå i Sverige ,att de flesta utom s vill lämna EU skulle jag också rösta med S. Inte på grund av deras ideologi utan på grund av min liberala övertygelse.det finns ett liberalt parti även i England men då deras valsystem är uppbyggt kring två partier kommer det alltså inte att få genomslag i parlamentet. majoriteten i valkretsen tar mandatet,det är inte procentuellt uppbyggt som i Sverige där mandaten delas ut i förhållande till röstetalen.
tänk dig motsvarande situation i Sverige,där majoritetspartiet tar alla mandat i valkretsen.
Mjärden
Jag tycker att det skulle bli mindre frihet med Europas Förenta Stater, som Liberalerna förespråkar, jag vill att de enskilda länderna skall ha större frihet att bestämma över sitt eget land utan EU,s inblandning.
Jag hoppas att brexit gör att det blir stopp för en utökning av EU,s makt för att inte riskera att fler bryter sig ur unionen.

ps. Målarn; annars måste jag ge en eloge för ett nyanserat inlägg om vad valresultatet i England kan komma att medföra. tummenupp.gif
sparvuggla
Nu är gamla moderaterna bara hälften så stora som s !!!
WOW säger jag. Slutar moderaternas fall aldrig? Från 30 till 15 %, helt unikt i Svensk historia!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-s-...ts-it-skandalen
Gossen Ruda
Nog en kalldusch för högern att S gick stärkta ur krisen. Låte tråkigt att MP backar och KD går framåt men det kan ändras på ett år.
sparvuggla
Jag är inte alls orolig för mp:s del.
Att kd nu precis är över 4%, beror nog på att Ebba Bush har fått vara med i TV på alla såpor och lekprogram, har fått synas mer än nån annan tror jag.
*Stintan*
Hur länge ska AKB klamra sig kvar tro? Rubriken på den här tråden börjar bli riktigt rolig biggrin.gif
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2017, 18:40) *
Hur länge ska AKB klamra sig kvar tro? Rubriken på den här tråden börjar bli riktigt rolig biggrin.gif

yes.gif klockan klämtar för AKB - snart slipper vi höra ordet "utanförskap" upprepas lika ofta som hos en papegoja som bara kan fem ord.
malarmaster
jäpp,AKB lär inte vara kvar så länge till och med en ny partiledare som inte trasslar in sig i olika strategier kan M börja växa igen och alliansen enas. Något som bör skrämma vänstersidan...
Gossen Ruda
Hon är ett utmärkt sänke för M, hoppas hon stannar kvar. Om hon skulle tvingas bort så finns det ingen lämplig kandidat som kan ta över. Framtiden blir intressant.

CITAT (malarmaster @ 24-08-2017, 22:00) *
jäpp,AKB lär inte vara kvar så länge till och med en ny partiledare som inte trasslar in sig i olika strategier kan M börja växa igen och alliansen enas. Något som bör skrämma vänstersidan...

Nä, ingen oroas. Det kommer bara att bli strid mellan M och C vem som skall leda.
Huggorm
Anders Borg får väl inga andra uppdrag längre så han kanske skulle kunna tänka sig att ta över nu
Mjärden
När vi diskuterade AKB tidigare hävdade jag att det inte går att ha en partiledare som ser ut att ha försökt svälja en sur citron och av opinionssiffrorna att döma ser det ut som den fastnat i halsen. Nä, hennes dagar är räknade, undrar som det blir Kristensson (heter han så) som tar över efter henne.

Om Alliansen skall kunna återhämta sig och bli ett alternativ i regeringsfrågan efter valet behövs en saklig och sammanhållande kraft som ledare. Av de som finns nu anser jag att Jan Björklund är den som bäst skulle klara att ena och hålla ihop Alliansen.

Fast som läget är nu är det likabra att nuvarande regering fortsätter, har klarat ut flera svåra situationer under gångna mandatperioden även om en hel del återstår att göra.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 24-08-2017, 22:09) *
Anders Borg får väl inga andra uppdrag längre så han kanske skulle kunna tänka sig att ta över nu

Han är körd efter spritfesten i skärgården.
Huggorm
Och där försvann AKB
sparvuggla
Igår sa hon stenhårt: Jag kommer inte att avgå!!!
I dag: bye bye.
Så typiskt moderat svammel.
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 25-08-2017, 10:04) *
Igår sa hon stenhårt: Jag kommer inte att avgå!!!
I dag: bye bye.
Så typiskt moderat svammel.
Inte typiskt moderat men typiskt AKB, det har varit hennes signum hela vägen. Ena dagen är hon bergsäker på en sak, nästa dag har hon svängt om fullständigt.

Jag tror ändå på Anders Borg. Han har tidigare tackat nej till statsministerposten men nu har han ju inte så mycket annat att välja mellan längre. Eller om vi har riktig tur dyker Carl Bildt upp igen.
Gossen Ruda
Hon försökte bita sig kvar trots att hon borde fattat att med de sjunkande partisympatierna var hon helt körd. Något slags narcisismbetende? Fast vem som skall ta över blir intressant att se. Borg är helt körd, kanske om ett par år när hans klavertramp är glömda. Men jag tror att M får svårt att lyfta nu. Hurra.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hurrar inte för tidigt Ruda. Hur var det efter Juholt? S sjönk väldigt mycket men långt om länge så kom dom igen. Så är det i varje parti när det blir strid runt pa<rtilediledaren, även i S......
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-08-2017, 11:59) *
Hurrar inte för tidigt Ruda. Hur var det efter Juholt? S sjönk väldigt mycket men långt om länge så kom dom igen. Så är det i varje parti när det blir strid runt pa<rtilediledaren, även i S......
S har inte "kommit igen", de har fortfarande katastrofsiffror jämfört med hur det var i gamla tider
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 25-08-2017, 10:42) *
Inte typiskt moderat men typiskt AKB, det har varit hennes signum hela vägen. Ena dagen är hon bergsäker på en sak, nästa dag har hon svängt om fullständigt.

Jag tror ändå på Anders Borg. Han har tidigare tackat nej till statsministerposten men nu har han ju inte så mycket annat att välja mellan längre. Eller om vi har riktig tur dyker Carl Bildt upp igen.

Ja, som Jonas Sjöstedt så klokt sa AKB = Aldrig Klara Besked

Anders Borg var duktig finansminister på det sättet att han skötte Sveriges ekonomi bra. Men efter det som hände nu får han nog aldrig ny chans. Såna skelet får man inte ha i garderoben idag.

CITAT (Huggorm @ 25-08-2017, 12:11) *
S har inte "kommit igen", de har fortfarande katastrofsiffror jämfört med hur det var i gamla tider

Kallar du Sveriges överlägset största parti för katastrofsiffror som dessutom ökar allt eftersom folk har insett hur bra dom styr Sverige....??
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 25-08-2017, 12:55) *
Kallar du Sveriges överlägset största parti för katastrofsiffror som dessutom ökar allt eftersom folk har insett hur bra dom styr Sverige....??
Vidga dina vyer. S må vara största partiet, men det största av en stor skock småpartier. Partiet har de sista hundra åren legat runt 45% men är nu nere på 30%. Dessutom ännu lägre i distrikt som Stockholm och Göteborg som blir allt större och viktigare.
malarmaster
S ligger flera procent under sitt valresultat och det är tveksamt om de når det igen nästa val.
nej,folk i allmänhet uppfattar inte regeringspolitiken som lyckad,problemen växer hela tiden på massor av områden.ser man dessutom på väljarunderlaget så består deras väljare främst av äldre,de yngre väljer andra partier. och det innebär att underlaget minskar för varje år genom s.k naturlig avgång.någon förnyelse av politiken syns inte heller,samma trötta politik som innan 2006 och lösningar som bara innebär fler problem.
vad som händer inom moderaterna beror mycket på vilken som blir ny partiledare. kalle kommer kanske tillbaks?
men med rätt ledare kan moderaterna mycket väl återhämta sig,AKB har inte varit rätt ledare och inte gått hem i stugorna.
dock måste jag ge henne en eloge för dagens pressträff. citronen var borta,hon var tydlig och rak. en ledare.
Var fanns hon innan?
Huggorm
Nu har M provat med en kvinna och det gick inte så bra. Är det inte dags för en invandrare nu? Jag hoppas på Hanif Bali, blir det han skall jag rösta på M för första gången
Gossen Ruda
Målarn, jag vet att du har som livsuppgift att snacka skit om S men du kan väl hålla dig till sanningen. SIFOs väljarbarometer kom för 5 dagar sen och där ligger S på 30%, bara 1 procentenhet under valresultatet. Är det flera flera procent? Sluta ljug. Dessutom har S ökat med 1% sen juni. Vad gäller äldre väljare så har S och M samma problem så det tar ut varandra. Eftersom S inte påverkades av Transportstyrelsehärvan uppfattas de nog som stabila med lyckad regeringspolitik, tvätemot ditt skitprat.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 25-08-2017, 20:03) *
S ligger flera procent under sitt valresultat och det är tveksamt om de når det igen nästa val.
nej,folk i allmänhet uppfattar inte regeringspolitiken som lyckad,problemen växer hela tiden på massor av områden.ser man dessutom på väljarunderlaget så består deras väljare främst av äldre,de yngre väljer andra partier. och det innebär att underlaget minskar för varje år genom s.k naturlig avgång.någon förnyelse av politiken syns inte heller,samma trötta politik som innan 2006 och lösningar som bara innebär fler problem.
vad som händer inom moderaterna beror mycket på vilken som blir ny partiledare. kalle kommer kanske tillbaks?
men med rätt ledare kan moderaterna mycket väl återhämta sig,AKB har inte varit rätt ledare och inte gått hem i stugorna.
dock måste jag ge henne en eloge för dagens pressträff. citronen var borta,hon var tydlig och rak. en ledare.
Var fanns hon innan?

Tycker tvärt emot dig när det gäller AKB:s avgångstal. Det gick ju bara ut på att tala om sin egen förträfflighet och det mesta var andras fel. Hon tyckte ju fortfarande att det var Löfvén som skulle avgått istället t.ex. vad nu han har med med moderaternas interna missnöje med AKB att göra. Lika patetisk som vanligt. Å andra sidan förstår jag att du tycker som du gör för jag ser tydliga likheter i era framtoningar. Snackar mer om regeringens politik än er egen. Man vinner inga röster på att inte ha några vettiga alternativ.
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 25-08-2017, 23:14) *
Tycker tvärt emot dig när det gäller AKB:s avgångstal. Det gick ju bara ut på att tala om sin egen förträfflighet och det mesta var andras fel. Hon tyckte ju fortfarande att det var Löfvén som skulle avgått istället t.ex. vad nu han har med med moderaternas interna missnöje med AKB att göra. Lika patetisk som vanligt. Å andra sidan förstår jag att du tycker som du gör för jag ser tydliga likheter i era framtoningar. Snackar mer om regeringens politik än er egen. Man vinner inga röster på att inte ha några vettiga alternativ.

Precis.
Och Jan Björklund kommenterade klokt för första gången i sitt liv. Han vill ha klart besked angående SD från den nya ledaren.

Huggorm tycker 30 %:s parti är småparti........... Jag tycker det är riktigt stort parti i dag då vi har 8 riksdagspartier + en massa under 4%. Inget parti kommer nånsin få 45% längre. Var 3:e röstar på S. Det är enormt i mina ögon.
Och vad den här tråden har för rubrik känns som parodi idag! Men så har trådskaparen tagit time-out också.............
Gossen Ruda
Men det är intressant. När tråden skapades var M störst även om det inte var så långt till S. Nu är S störst och M först på tredje plats, raset har varit stort.
Huggorm
Tja, M tog det där steget för att börja samtala med SD och då började den tredje statsmakten media föra ett krig mot dom. Folk är ju lättledda och tappet var ett faktum.
Bengalow
Om nu M tycker att SD är en bättre samarbetspartner än S, så är det för att man bara har en sak i skallen - maktbegär. AKB´s öppning mot SD är att bita huvudet av skam. Synd att hon avgick. Hon var S bästa promotor...
Beträffande Huggorms syn på masssmedia, så verkar det taget från en viss västlig presidents munväder. Skall du inte komma med lite fler "alternativa sanningar", så att liknelsen blir fullödig?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 26-08-2017, 11:40) *
Om nu M tycker att SD är en bättre samarbetspartner än S, så är det för att man bara har en sak i skallen - maktbegär. AKB´s öppning mot SD är att bita huvudet av skam. Synd att hon avgick. Hon var S bästa promotor...
Beträffande Huggorms syn på masssmedia, så verkar det taget från en viss västlig presidents munväder. Skall du inte komma med lite fler "alternativa sanningar", så att liknelsen blir fullödig?
Du skulle väl aldrig ifrågasätta något du läst i aftonbladet?
Bengalow
Jag prenumererar på Sydsvenskan. Där har jag lärt mig att ifrågasätta "sanningar". Varifrån har du fått, att jag läser och tror på Aftonbladet? Trumps uttalande om "fake news" berör nog bara amerikanska tidningar - dom läser jag inte, annat än som utdrag.

Varifrån får då du dina uppgifter? Land?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 26-08-2017, 12:53) *
Varifrån får då du dina uppgifter? Land?
Den var det länge sedan jag läste, det blir oftare ATL faktiskt. Om man vill ha lantbruksnytt alltså.
Mjärden
Om man skall jämföra partier måste man utgå från hur det är idag, även andra partier än S har varit stora tex så var Centerpartiet stort under Fälldins tid, men det var innan man skrotade sin ideologi.
Att AKB klamrade sig fast vid makten till det inte längre gick kanske beror på att hon är en tävlingsmänniska som inte vill förlora. Hon kanske trodde att lyckades hon bara överleva tills proteststormen bedarrat, som skulle hon kunna komma igen och vända siffrorna, men det var ju bara i hennes huvud som den tron fanns. Jag tror att en del väntade ut henne, så att hon avgick frivilligt, så slapp de peta henne.

Men som ledaren i en moderat tidning skrev så är inte M:s problem lösta i och med att AKB avgår. Centern har ju flyttat sig till höger och tagit en del av M:s politik utan protester, sen har man inte riktigt fått gehör i invandrar- och integrationsfrågan trots att AKB "tuggat på" om den i omgångar. Med rätt ledare kan de kanske hämta tillbaka en del väljare från SD, om de kan påvisa att chansen att få igenom ett förslag i M.s regi är större än om samma förslag lämnas av SD.
Bengalow
Faran för alliansen är väl, att Annie Lööf också känner sig manad att vara dess ledare, och därmed statsministerkandidat, om det nu går så illa i valet. Vad som skett i år är väl omflyttningar inom alliansen, och det bådar inte gott för framtiden. Jimmy Åkessons våta dröm om ett tredje block (M+SD) tror jag inte smack på. Då skulle L och C + ev. KD bli stödpartier, och det är ju uteslutet sett från deras sida, med undantag av KD.
malarmaster
varken c eller L kommer att stödja en regering där SD ingår,inte heller någon regering som samarbetar med SD.
det troliga i dagsläget är att M:s närmande till SD tydligt visat vad väljarna tycker om det så den nye M-ledaren lär nog vilja återgå till tidigare framgångsrika politik.men det ställer ju givetvis krav på att den nye ledaren förmår svänga partiet i den riktningen.
själv är jag inte så säker på att M är helt borta från AKB:s politik såvida man inte byter ut partiledningen också då det var deras ide att närma sig SD. i ett valresultat där alliansen inte kan bilda regering och inte heller de rödgröna (huruvida mp är villiga till en ny nedmangling återstår att se) får majoritet kan M+ samarbete med SD inte helt uteslutas,det hänger ju helt på den nya ledningen. Men det blir en ytterst svag regering där det gäller att hoppa rätt bland tuvorna.
dagens regering har fått börja lära sig det nu när alliansen äntligen börjat samarbeta igen. Skattehöjningar dras nu tillbaks pga hot om misstroendeförklaring så det är en stor seger för alliansen.
härvan i transportstyrelsen växer däremot fortfarande,nu är det bevisat att regeringskansliet och statsministerns sekreterare (som nu avgått/fått sparken) visste om haveriet från början.frågan som då dyker upp är om Löfven blivit informerad? Motsatsen låter ju smått otroligt.
Att GD dessutom fått stöd för sina åtgärder ställer därmed saken i ett annat läge,vem tog det beslutet då ansvarig minister frånsäger sig det ansvaret.
hultqvist kan då kanske slippa sin misstroendeförklaring då ansvaret så tydligt har legat på regeringskansliet,frågan är bara på vilken nivå.
att regeringskansliet inte funkar är däremot nu tydligt,det var lika när regeringen persson styrde.
är det sossesjukan med småpåvar som även här ger sig till känna?
Detta lär växa ytterligare och frågan är ven som blir arbetslös nästa gång.
*Stintan*
Malarmaster fy fasen vilka eländiga och svårlästsa texter du skriver. Det finns punkt och kommatecken och stora bokstäver och mellanslag som man bör använda sig av om man vill att andra ska orka läsa och förstå vad man vill få sagt. Så skärpning tack.

Menar du på allvar att det är OK att använda misstroendeförklaring som ett vapen när man ogillar regeringsförslag? Trodde i min enfald att vid sånt läge får man visa sitt missnöje vid voteringen i riksdagen. Man undrar ju va tusan oppositionen håller på med.

Vill du verkligen bli tagen på allvar borde du sluta med ditt grundlösa svammel.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon